ps2013-012-03-004-010.u1.p1.s1
10 . ps2013-012-03-004-010.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 87 / 1995 Sb . , o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících a o doplnění zákona České národní rady č . 586 / 1992 Sb . , o daních z příjmů , ve znění pozdějších předpisů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 253 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 ps2013-012-03-004-010.u1.p2.s1
Je tady návrh , aby tento návrh zákona byl projednán podle § 90 odst . 2 . ps2013-012-03-004-010.u1.p2.s2
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš . ps2013-012-03-004-010.u1.p2.s3
Prosím , pane ministře , ujměte se slova . ps2013-012-03-004-010.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2013-012-03-004-010.u2.p1.s2
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně - ps2013-012-03-004-010.u3.p1.s1
Zatím místopředseda , pane ministře . ps2013-012-03-004-010.u3.p1.s2
Co není , může být , ale zatím místopředseda , ale děkuji . ps2013-012-03-004-010.u4.p1.s1
Omlouvám se . ps2013-012-03-004-010.u4.p1.s2
Čtu tady text , tak jsem si to neuvědomil (směje se) a ještě k tomu jsem běžel po cestě . ps2013-012-03-004-010.u4.p2.s1
Dámy a pánové , předložený návrh zákona , kterým se mění zákon o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících , obsahuje sedm opatření , která reagují na aktuální situaci v sektoru družstevních záložen , zejména na nárůst rizik v sektoru samotném a následně i rizik pro fond pojištění vkladů . ps2013-012-03-004-010.u4.p2.s2
Tato rizika ilustruje i loňské odejmutí povolení Metropolitnímu spořitelnímu družstvu , které bylo největším subjektem na trhu , a i nedávné odejmutí povolení záložně WPB Capital . ps2013-012-03-004-010.u4.p2.s3
Jednotlivá opatření byla připravena Ministerstvem financí v úzké spolupráci s Českou národní bankou a některá z nich navíc vycházejí z doporučení hloubkového posouzení českého finančního sektoru Mezinárodním měnovým fondem . ps2013-012-03-004-010.u4.p3.s1
Návrh zákona limituje velikost družstevní záložny zavedením stropů pro jejich bilanční sumu ve výši 5 miliard korun . ps2013-012-03-004-010.u4.p3.s2
Účinnost tohoto opatření je navržena od 1 . ledna 2018 a poskytne tak trhu dostatečný čas na přijetí adekvátních opatření . ps2013-012-03-004-010.u4.p3.s3
Jedním z nich může být transformace na univerzální banku . ps2013-012-03-004-010.u4.p3.s4
Pokud si družstevní záložna zvolí toto řešení do konce roku 2015 , bude moci díky druhému navrženému opatření získat bankovní licenci v režimu nižšího požadavku na základní kapitál , a to na úrovni ekvivalentu 5 milionů eur . ps2013-012-03-004-010.u4.p3.s5
Na navýšení kapitálu na standardních 500 milionů korun , které jsou požadovány u bank , bude mít taková družstevní záložna lhůtu pěti let . ps2013-012-03-004-010.u4.p3.s6
Třetím navrženým opatřením je zavedení dvojnásobné výše příspěvku družstevní záložny do fondu pojištění vkladů . ps2013-012-03-004-010.u4.p3.s7
Čtvrtým pak zvýšení povinného odvodu části zisku po zdanění do rizikového fondu . ps2013-012-03-004-010.u4.p3.s8
Pro tato dvě opatření je navržena účinnost od 1 . ledna 2015 . ps2013-012-03-004-010.u4.p4.s1
Návrh dále zpřesňuje předmět podnikání družstevní záložně tím , že navrhuje výši úvěru poskytnutého členovi , ekonomicky spjaté skupině členů či členům rodiny částkou 30 milionů korun . ps2013-012-03-004-010.u4.p4.s2
Toto zpřesnění bude účinné od 1 . ledna 2018 , což umožní trhu přijmout adekvátní opatření . ps2013-012-03-004-010.u4.p4.s3
Návrh zákona dále nepřipouští poskytování produktů a služeb družstevní záložnou osobám , které nejsou jejími členy , a to s účinností již od 1 . ledna 2015 . ps2013-012-03-004-010.u4.p5.s1
Návrh také zásadním způsobem posiluje zainteresovanost členů družstevních záložen na fungování samotné kampeličky . ps2013-012-03-004-010.u4.p5.s2
S účinností od 1 . ledna 2018 se stanovuje minimální výše základního členského vkladu , který musí být alespoň tisíc korun . ps2013-012-03-004-010.u4.p5.s3
Vzhledem k tomu , že takto nízká částka by nepředstavovala dostatečnou zainteresovanost členů družstva , je dále kombinována s pravidlem , kdy depozitum člena , ke kterému je vyplácen úrok či obdobná výhoda , nesmí překročit desetinásobek souhrnu jejich základního vkladu a dalšího členského vkladu . ps2013-012-03-004-010.u4.p5.s4
Toto pravidlo bude odlišně aplikováno pro stávající a nová depozita . ps2013-012-03-004-010.u4.p5.s5
U stávajících depozit počítá návrh s účinností od 1 . ledna 2018 , navíc v modifikované podobě , což zabrání možnému odlivu prostředků ze sektoru . ps2013-012-03-004-010.u4.p5.s6
U nových depozit je účinnost stanovena od 1 . července 2015 . ps2013-012-03-004-010.u4.p6.s1
Závěrem mi dovolte ještě uvést , že předkládaný materiál může mít marginální dopad na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty . ps2013-012-03-004-010.u4.p6.s2
Možný dopad je dán tím , že členský vklad bude muset nově složit i stát a jeho organizační složky , územně samosprávné celky nebo jiné veřejnoprávní subjekty , pokud zůstanou členy družstevní záložny i po nabytí účinnosti zákona . ps2013-012-03-004-010.u4.p7.s1
Dále jen doplním , že návrh zákona je v souladu s právem Evropské unie a mezinárodními smlouvami , jimiž je Česká republika vázána . ps2013-012-03-004-010.u4.p8.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené dámy a pánové , s ohledem na mnou uvedené argumenty vás žádám o vyslovení souhlasu s návrhem tohoto zákona v prvním čtení . ps2013-012-03-004-010.u4.p8.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-012-03-004-010.u5.p1.s1
Děkuji panu ministrovi za jeho slova . ps2013-012-03-004-010.u5.p1.s2
Nyní prosím , aby se k řečnickému pultíku dostavil pan zpravodaj pro prvé čtení , pan poslanec Jiří Dolejš . ps2013-012-03-004-010.u5.p1.s3
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-012-03-004-010.u6.p1.s1
Příjemné červencové odpoledne , milé kolegyně a kolegové . ps2013-012-03-004-010.u6.p1.s2
Dovolte , abych doplnil slova předkladatele a v určitém detailu vás nasměroval na problémy , které s tímto návrhem jsou spojeny . ps2013-012-03-004-010.u6.p2.s1
Říkám - li problémy , tak tím samozřejmě naznačuji , že návrh vyvolává určité diskuse , z nichž asi v prvé řadě , a je to pochopitelné , jsou to obavy ze strany samotných kampeliček , družstevníků , členů těchto družstevních záložen , které možná i vás obeslali s jistým přípisem , kde vyjadřují svůj názor , a je jim líto , že tento názor zatím nemohl být dostatečně prodiskutován . ps2013-012-03-004-010.u6.p2.s2
Ale jak tak pozoruji napravo stojící kolegy (před lavicemi ODS a TOP 09 se houfují opoziční poslanci) , kteří zřejmě jsou připraveni vetovat projednávání tohoto zákona podle § 90 , předpokládám , že v orgánech této Sněmovny bude jistá příležitost tyto věci probrat , možná bez úhony na tom , abychom v nějaké konečné podobě ten návrh vůbec projednali . ps2013-012-03-004-010.u6.p2.s3
On totiž má svou objektivní logiku , protože samozřejmě situace v oblasti družstevních záložen nebyla a ani není jednoduchá . ps2013-012-03-004-010.u6.p3.s1
Nechci tady dělat sáhodlouhé historické exkurzy , ale pravdou je , že když po roce 1989 tato forma financování byla obnovena , tuším , že ten zákon je datován k roku 1995 , tak nastal velký a ne zrovna dvakrát regulovaný boom . ps2013-012-03-004-010.u6.p3.s2
Velmi brzo tady vzniklo množství kampeliček , které spravovaly sice ne velký objem bilanční sumy našeho finančního sektoru , ale spravovaly ho způsobem , kterému se nejen že nevyhnula bankovní krize z konce devadesátých let , ale dalo by se říct , že v něm řádila v neztenčené , spíše větší míře . ps2013-012-03-004-010.u6.p4.s1
Problém je , a můžete si to srovnat už jenom z takových jednoduchých čísel , že v roce 1999 jsme měli v České republice 138 družstevních záložen . ps2013-012-03-004-010.u6.p4.s2
Před deseti lety , to je rok 2004 , jich už bylo podstatně méně , jenom 33 . ps2013-012-03-004-010.u6.p4.s3
A dalo by se říct , že poté , co byly posíleny regulační funkce , integrován do dohledu České národní banky byl dohled nad družstevními záložnami , přijali jsme příslušné zákony spolu se vstupem do Evropské unie , které zavedly určitou přísnost v tomto segmentu , tak přesto pokračuje problematický vývoj . ps2013-012-03-004-010.u6.p4.s4
Dneska už jich je jenom 11 a i těch 11 vykazuje jisté znaky , které zejména dohledový orgán , tedy Českou národní banku , vedly k tomu , že uchopil nástroje , které jsou běžně k dispozici , a chce je v poměrně tvrdé , to je třeba říct a přiznat , v tvrdé formě aplikovat na družstevní záložny . ps2013-012-03-004-010.u6.p5.s1
Já teď nechci řešit debatu , do jaké míry na současném stavu družstevních záložen je vinna kvalita regulačního prostředí , kvalita regulací a do jaké míry je v tom jistá pasivita dohledové instituce , tedy ČNB . ps2013-012-03-004-010.u6.p5.s2
Samozřejmě kampeličky říkají , že je část té viny na straně ČNB , a že kdyby pracovaly postupnými věcnými kroky , že se některé problémy daly utlumit . ps2013-012-03-004-010.u6.p5.s3
Nevím . ps2013-012-03-004-010.u6.p5.s4
Pravdou je , že tady byla citována zpráva Mezinárodního měnového fondu , který tady před dvěma lety byl a cosi na toto téma sdělil . ps2013-012-03-004-010.u6.p5.s5
A pravdou je , že dnešní stav družstevních záložen je tak trochu hybridním stavem . ps2013-012-03-004-010.u6.p6.s1
V cizině , když se podíváte , tak například v takovém Německu existuje dodnes asi tisíc družstevních záložen . ps2013-012-03-004-010.u6.p6.s2
Je to běžná forma například v Irsku , v Británii . ps2013-012-03-004-010.u6.p6.s3
Ale tam mají trošičku jinou funkci a jinou podobu . ps2013-012-03-004-010.u6.p6.s4
A jestli nám něco chybí z hlediska toho koncepčního , strategického , tak je to udělat si jasno , kterým směrem by se tato forma financování do budoucna měla ubírat . ps2013-012-03-004-010.u6.p7.s1
Protože ten hybridní stav asi dlouho vydržet nemůže , to nemá smysl , aby to takto pokračovalo , ale mají to být jenom jakési mikroformy na vzájemné svépomocné financování , jak to je velice často jinde ve světě , protože velké finanční domy , které historicky znáte , dějiny Raiffeisen atd . , nakonec se stejně transformovaly do standardní a poměrně velké banky . ps2013-012-03-004-010.u6.p7.s2
Tak tuto cestu asi absolvovat nepotřebujeme , nechceme , a pokud ten segment má do budoucna nějak vypadat , tak si vyříkejme vzájemně kam . ps2013-012-03-004-010.u6.p8.s1
Ale teď jsme v situaci , kdy řešíme konkrétní problém . ps2013-012-03-004-010.u6.p8.s2
Konkrétní problém , který je daný stavem v zbývajících 11 družstevních záložnách . ps2013-012-03-004-010.u6.p8.s3
Problém má samozřejmě nějaký národohospodářský rozměr , a tady je třeba říct , že není velký . ps2013-012-03-004-010.u6.p8.s4
Asi 3 / 4 procenta , nebo chcete - li nějakých 60 - 70 promile celého finančního sektoru představuje tento segment . ps2013-012-03-004-010.u6.p8.s5
To není mnoho , ale pokud by se další a další kampeličky měly dostat do problémů , tak to sice nerozhoupe českou ekonomiku , rozhodně ne , ani finanční sektor , ale bude to znamenat kromě dopadu na klienty , na družstevníky dopad především na fond pojištění vkladů , který samozřejmě musí , a tak je dnes nastavena legislativa , hradit vše , co se týká standardních limitů , jako i normální banka . ps2013-012-03-004-010.u6.p8.s6
Historicky si pamatuji , že to bylo 80 % vkladu poměrně malého , pak to vyrostlo na 90 , dneska už jsme na 100 % do 2 mil . korun , nebo v přepočtu na eura , jak je ctěná libost . ps2013-012-03-004-010.u6.p9.s1
Fond pojištění vkladu je instituce , kterou financují privátní banky . ps2013-012-03-004-010.u6.p9.s2
Dávají tam příslušný odvod , tam se kumuluje rezerva a ta rezerva dosahuje v dnešních dnech , jestli jsem si to správně poznamenal , někdy kolem 28 - 30 mld . Bilanční suma , tedy rozměr toho , co je schraňováno a spravováno v kampeličkách , se pohybuje kolem 40 mld . ps2013-012-03-004-010.u6.p9.s3
Asi tam nespadnou všechny , ale pravdou je , že zejména u největších je významný podíl problematických úvěrů , v průměru za celý segment se to pohybuje kolem 1 / 3 , a opravné položky , a to je důležité , opravné položky samozřejmě dosahují jenom zlomku této částky . ps2013-012-03-004-010.u6.p10.s1
Samotní zástupci tohoto sektoru uznávají , že je třeba něco dělat , že je určité zpřísnění třeba přijmout , ale jde o to , z těch sedm opatření jaká , v jakém tempu , jestli jsou dobře nastavena ta přechodná ustanovení , atd . , atd . ps2013-012-03-004-010.u6.p10.s2
Čili o to by mohlo jít v diskusi , pokud ji tedy kolegové vyvolají tím , že zavetují § 90 . ps2013-012-03-004-010.u6.p10.s3
Například to může být problém samotné transformace kampeliček na běžné banky . ps2013-012-03-004-010.u6.p10.s4
Tam je daný určitý časový úsek , ale ta transformace je nastartována udělením licence . ps2013-012-03-004-010.u6.p10.s5
Kdo jste si někdy sáhl na proces udělování licence Českou národní bankou nějakému finančnímu ústavu , možná zjistíte , že vejít se do časového intervalu není zrovna jednoduchá záležitost . ps2013-012-03-004-010.u6.p11.s1
Nechci vynášet soudy , ale rozhodně to stojí za diskusi , minimálně za diskusi s představiteli jednak kampeliček a pak pánů na Příkopech , nebo koneckonců i v Karmelitské ulici . ps2013-012-03-004-010.u6.p11.s2
Jeden z problémů . ps2013-012-03-004-010.u6.p12.s1
Další z problémů , který tam je , je omezení úvěrování vlastních členů . ps2013-012-03-004-010.u6.p12.s2
Tam ta částka 30 milionů znamená v podstatě , že se kampeličky zaměří na malé případy , malé díly . ps2013-012-03-004-010.u6.p12.s3
To je možná logické , koneckonců , má to být nástroj mikrofinancování , tak asi nebudou financovat Temelín , to je logické . ps2013-012-03-004-010.u6.p12.s4
Oni sami říkají , že ty menší kauzy ale také znamenají problém s krytím , a tedy jistou míru rizika těchto úvěrových operací . ps2013-012-03-004-010.u6.p12.s5
Já dodávám , to oni samozřejmě neříkají , mnohdy tam je ten problém , že oni úvěrují sami sebe . ps2013-012-03-004-010.u6.p12.s6
To znamená , že tam vzniká jistá spřízněnost vedení těchto malých bank s těmi poskytnutými úvěry . ps2013-012-03-004-010.u6.p12.s7
Možná by se dalo diskutovat na téma diferencovat tento strop podle velikosti konkrétní kampeličky , protože samozřejmě rozdíly mezi největší a nejmenší jsou poměrně významné , a když tam nasadíte paušální pravidlo , samozřejmě může vzniknout problém . ps2013-012-03-004-010.u6.p12.s8
Co je zajímavé , je , že co je nevíc trápí , je ono zastropování desetinásobkem úročených depozit . ps2013-012-03-004-010.u6.p12.s9
Možná to bude nejcitlivější místo , možná tam se někde skrývá struktura , portfolio klientů , a to samoúvěrování sami sebe . ps2013-012-03-004-010.u6.p12.s10
Ale určitě i toto stojí za diskusi . ps2013-012-03-004-010.u6.p12.s11
Toto všechno naznačuje , jaké problémy se tam mohou skrývat . ps2013-012-03-004-010.u6.p13.s1
Nevím , kdo z vás je ve střetu zájmů . ps2013-012-03-004-010.u6.p13.s2
Já tedy nemám peníze v kampeličce , musím to říci , když už tady o tom hovořím , ale byť to nemá národohospodářský rozměr , tak si myslím , že bude jenom dobře , když se nám podaří toto doladit . ps2013-012-03-004-010.u6.p13.s3
Dá se to stihnout dokonce i v takových termínech , abychom v září mohli na půdě pléna Sněmovny nad tímto zákonem pokračovat . ps2013-012-03-004-010.u6.p14.s1
Tolik v mé roli zpravodaje a děkuji za pozornost . ps2013-012-03-004-010.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Dolejšovi za jasnou a stručnou zpravodajskou zprávu . ps2013-012-03-004-010.u7.p1.s2
Nyní s přednostním právem pan poslanec Zbyněk Stanjura . ps2013-012-03-004-010.u7.p1.s3
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-012-03-004-010.u8.p1.s1
Myslím , že pan zpravodaj spojil zpravodajskou zprávu se svým diskusním vystoupením . ps2013-012-03-004-010.u8.p1.s2
Asi se obával , že by to bylo nejenom v prvním čtení , ale i bez rozpravy . ps2013-012-03-004-010.u8.p1.s3
Obával se zbytečně . ps2013-012-03-004-010.u8.p1.s4
Já bych jménem dvou poslaneckých klubů , a to ODS a TOP 09 , vznesl veto na projednání podle § 90 odst . 2 , mimo jiné proto , abychom získali prostor na projednání v rozpočtovém výboru . ps2013-012-03-004-010.u8.p1.s5
Děkuji .