|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-07-16 ps2013-012-02-001-005 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

5. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 206/ - druhé čtení

Date2014-07-16
Meetingps2013/012
Agenda Itemps2013/012/005
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/012schuz/s012022.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 596 • previousnext

ps2013-012-02-001-005.u1.p1.s1 5.
ps2013-012-02-001-005.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 206/ - druhé čtení
ps2013-012-02-001-005.u1.p2.s1 Bod jsme přerušili po vystoupení předsedy výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu (mluví velice pomalu, aby upozornil na hluk v sále), pana poslance Jiřího Zlatušky - děkuji vám za ten klid - a po přednesení jeho procedurálního návrhu na přerušení tohoto bodu do čtvrtka 17. července.
ps2013-012-02-001-005.u1.p2.s2 K hlasování nedošlo z důvodu žádosti poslaneckých klubů ANO a Občanské demokratické strany o přestávku na klub.
ps2013-012-02-001-005.u1.p3.s1 Stanovisko legislativního odboru, které jsme si vyžádali jako poslanci, bylo rozdáno v úterý 15. července na jednotlivé kluby.
ps2013-012-02-001-005.u1.p4.s1 Prosím nyní, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr školství, mládeže a tělovýchovy pan Marcel Chládek a předseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu pan poslanec Jiří Zlatuška.
ps2013-012-02-001-005.u1.p5.s1 Ptám se pana poslance Jiřího Zlatušky, jestli chce vzít zpět svůj návrh na přerušení, nebo o něm budeme hlasovat.
ps2013-012-02-001-005.u1.p5.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-012-02-001-005.u2.p1.s1 Pane předsedající, beru ho zpět.
ps2013-012-02-001-005.u2.p1.s2 My jsme měli jednání včera ve výboru -
ps2013-012-02-001-005.u3.p1.s1 se omlouvám, nerozumím ani panu poslanci.
ps2013-012-02-001-005.u3.p1.s2 Prosím o klid v jednacím sále!
ps2013-012-02-001-005.u3.p1.s3 Budeme pokračovat, tady bude ticho.
ps2013-012-02-001-005.u3.p1.s4 A věřím, že to nebude bráno jako obstrukce.
ps2013-012-02-001-005.u4.p1.s1 Beru zpět.
ps2013-012-02-001-005.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2013-012-02-001-005.u5.p1.s2 Pan předseda výboru bere svůj návrh zpět.
ps2013-012-02-001-005.u5.p1.s3 S další přihláškou se přihlásil s přednostním právem pan předseda poslaneckého klubu Občanské demokratické strany poslanec Zbyněk Stanjura.
ps2013-012-02-001-005.u5.p1.s4 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-012-02-001-005.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2013-012-02-001-005.u6.p1.s2 jsem rád, že předseda výboru ten návrh vzal zpět, protože když si přečtete stanovisko legislativního odboru, a ho tedy respektuji, tak nám říká, že letitá praxe, která se držela, se držet nemusí.
ps2013-012-02-001-005.u6.p1.s3 V mnoha jiných případech slyším - to se nemůže udělat, protože to se tady ještě nestalo za dvacet let.
ps2013-012-02-001-005.u6.p1.s4 Pokud budeme postupovat podle tohoto legislativního stanoviska legislativního odboru, znamená to, že s programem mimořádné schůze a s řazením bodů si můžeme dělat, co chceme.
ps2013-012-02-001-005.u6.p1.s5 Můžeme to přehazovat institutem přerušení, můžeme to seřadit úplně jinak a můžeme to měnit každý den.
ps2013-012-02-001-005.u6.p1.s6 to sice respektuji, jenom před tím varuji.
ps2013-012-02-001-005.u6.p1.s7 Když někdo ten postup poprvé použije, tak se pak nemůže divit, když ho pak někdo použije jako druhý.
ps2013-012-02-001-005.u6.p2.s1 Děkuji.
ps2013-012-02-001-005.u7.p1.s1 Děkuji panu předsedovi.
ps2013-012-02-001-005.u7.p1.s2 Nyní prosím, aby se ujal slova předseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu pan poslanec Jiří Zlatuška, a informoval nás o jednání tohoto výboru.
ps2013-012-02-001-005.u7.p1.s3 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-012-02-001-005.u8.p1.s1 Dobrý den, pane předsedající.
ps2013-012-02-001-005.u8.p1.s2 jsem rád, že je rád kolega Stanjura, a můžeme být všichni rádi.
ps2013-012-02-001-005.u8.p1.s3 Včera -
ps2013-012-02-001-005.u9.p1.s1 se strašně omlouvám, ale opravdu pana předsedu neslyším.
ps2013-012-02-001-005.u9.p1.s2 Poprosím všechny v jednacím sále, aby se ztišili.
ps2013-012-02-001-005.u9.p1.s3 Zřejmě byla horká letní noc, ale teď pracujeme.
ps2013-012-02-001-005.u9.p1.s4 Děkuji.
ps2013-012-02-001-005.u10.p1.s1 Je to zákon o pedagogických pracovnících, takže je to docela stylové, že předsedající se musí chovat tak trošku jako učitel uklidňující neposlušné žáčky.
ps2013-012-02-001-005.u10.p2.s1 My jsme včera absolvovali jednání výboru k této věci, čili je splněno to, že výbor k tomu zasedal.
ps2013-012-02-001-005.u10.p3.s1 bych v tomto konstatoval, že co se týče návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů ve znění dalších předpisů, tak jak tady včera pan ministr konstatoval, jedná se o řešení problému, který vznikl nečinností minulých vlád, resp. minulých ministrů školství od roku 2004, kdy byl předchozí zákon přijat.
ps2013-012-02-001-005.u10.p3.s2 Bylo tam legisvakanční ustanovení, které umožnilo působit nekvalifikovaným pracovníkům po dobu deseti let.
ps2013-012-02-001-005.u10.p3.s3 Původně to byla doba pěti let, bylo to jednou prodlouženo na deset let a tato doba vyprší.
ps2013-012-02-001-005.u10.p4.s1 Jak jsme byli informováni, byla k tomu vypracována analytická zpráva na základě mimořádného šetření Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy o nekvalifikovaných pedagogických pracovnících učitelích, ze které vyplynulo, že situace je skutečně velmi alarmující.
ps2013-012-02-001-005.u10.p4.s2 Mimo jiné ze zprávy vyplývá, že 50 %, nebo téměř polovina těch nekvalifikovaných učitelů nemá ani vysokoškolské vzdělání, jenom střední vzdělání.
ps2013-012-02-001-005.u10.p4.s3 Zároveň z toho vyplynula velká geografická nerovnoměrnost zastoupení těchto učitelů.
ps2013-012-02-001-005.u10.p4.s4 Jsou oblasti, ve kterých je velké množství nekvalifikovaných učitelů, jinde naopak jsou čerství absolventi pedagogických fakult, kteří jsou v evidenci úřadů práce jako nezaměstnaní.
ps2013-012-02-001-005.u10.p4.s5 Nicméně nebylo možné najít jednoduchý způsob, jak tady tyto vzdálené nerovnoměrnosti vypořádat.
ps2013-012-02-001-005.u10.p5.s1 Z toho vznikl návrh, který máme ve druhém čtení, který jednak předpokládá prominutí některých kvalifikačních ustanovení, která byla původně zákonem předpokládána, a dále řeší několik věcí, řekl bych, praktického charakteru, kdy odborníci zejména v souvislosti s uměleckými profesemi nebo uměleckou pedagogikou plus výukou cizích jazyků u rodilých mluvčích zajišťují způsobem, kde není z pohledu Ministerstva školství rozumné je protahovat formálním vzděláváním.
ps2013-012-02-001-005.u10.p6.s1 Na včerejším výboru jsme se zabývali možnostmi, nakolik diskuse, která proběhla na zasedání podvýboru pro regionální školství, opravňuje k tomu v této době ještě přicházet s pozměňujícími návrhy k tomu vládnímu návrhu.
ps2013-012-02-001-005.u10.p6.s2 Motivace toho, proč ten vládní návrh nějakým způsobem pozměňovat, ta se najít ve velmi dramatické debatě kolem toho, zda tento návrh mění, nebo nemění ta základní paradigmata, která se v České republice ustanovila kolem vzdělávání učitelů.
ps2013-012-02-001-005.u10.p6.s3 Stát garantuje vzdělávání.
ps2013-012-02-001-005.u10.p6.s4 Stát dává podmínky na to, jakým formálním vzděláním musí učitelé projít.
ps2013-012-02-001-005.u10.p6.s5 Vedle toho máme povinnou školní docházku, kde rodiče posílají děti do škol, a stát tady těmito formálními kritérii garantuje jistou úroveň.
ps2013-012-02-001-005.u10.p7.s1 Debata kolem těch možných změn se týkala mimo jiné toho, nakolik uznávání kvalifikací řediteli škol narušuje tady tento princip.
ps2013-012-02-001-005.u10.p7.s2 Víceméně kdybych to měl shrnout jednoduchým příměrem, tak jak padlo na jednání výboru.
ps2013-012-02-001-005.u10.p7.s3 Je to otázka, nakolik se v jiných oblastech, třeba v řízení motorových vozidel, spokojíme s tím, že člověk, který umí řídit auto, nemusí mít řidičský průkaz, nebo nakolik bychom byli spokojeni s tím, že by v nemocnici o léčbě, která se bude používat, nebo o lécích, rozhodoval výhradně ředitel v tom smyslu, že si nebude všímat klinických zkoušek, nebude si všímat lege artis a bude prostě usuzovat jenom ze své vlastní zkušenosti.
ps2013-012-02-001-005.u10.p7.s4 Ten příměr by byl třeba "zemřelo nám jenom 15 % pacientů", tak je tahle léčba, byť je obecně považovaná za šarlatánství, dobrá.
ps2013-012-02-001-005.u10.p8.s1 Toto je jedna z poloh, která fakticky byla v dlouhé debatě diskutována.
ps2013-012-02-001-005.u10.p8.s2 Jenom vlastně průchod mezi Scyllou trvání na striktních požadavcích současného zákona, kde kvalifikaci mnoho učitelů nemá, žáci jsou s nimi spokojeni, ředitelé škol také, a není tam vidět rozumný způsob, jak si formální vzdělání doplnit, a Charybdou částečného rozvolnění situace.
ps2013-012-02-001-005.u10.p9.s1 Z této debaty nepřináším usnesení, to by nebylo možné, abychom jednali, ale mám doporučení výboru -
ps2013-012-02-001-005.u11.p1.s1 se omlouvám, pane předsedo.
ps2013-012-02-001-005.u11.p1.s2 Přestože se zabýváme nekvalifikovanými pedagogickými pracovníky, chci ctěnou Sněmovnu upozornit, že jsem kvalifikovaný pedagogický pracovník.
ps2013-012-02-001-005.u11.p1.s3 A pokud se opravdu Sněmovna neztiší, tak přistoupím k jmenování známých rušičů.
ps2013-012-02-001-005.u11.p1.s4 Je to sice středověká metoda, ale ujišťuji vás, že pořád účinná.
ps2013-012-02-001-005.u11.p1.s5 Děkuji.
ps2013-012-02-001-005.u12.p1.s1 Pak není divu, že ti kvalifikovaní učitelé ve školách chybějí.
ps2013-012-02-001-005.u12.p2.s1 Z výboru přicházím s doporučením podpořit pozměňující návrh paní poslankyně Berdychové, který se týká tlumočníků ze znakové řeči.
ps2013-012-02-001-005.u12.p2.s2 Je to problém, který není řešen v původním návrhu.
ps2013-012-02-001-005.u12.p2.s3 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy sice mělo názor, že by bylo vhodnější tady toto řešit v nějakých dalších novelách, nicméně horizont dalších dvou let se zjevně zdál většině členů školského výboru jako nedostatečný, takže to je tady toto doporučení.
ps2013-012-02-001-005.u12.p3.s1 U ostatních problémů, které se týkají věcných nedostatků v tom návrhu, převládl názor, že sliby Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, že některé z těch věcí budou řešeny v nastávajícím školském zákoně nebo že jsou to věci řešitelné na úrovni školské inspekce, že jsou dostatečné, takže tam není doporučení nic dalšího s výjimkou znakové řeči měnit.
ps2013-012-02-001-005.u12.p4.s1 Konstatoval bych ještě, že z hlediska procesního projednávání považuji problém kvalifikace a stanovování kvalifikace učitelů za problematiku, která koliduje se zmocněním, které je dnes v zákoně o vysokých školách.
ps2013-012-02-001-005.u12.p4.s2 Prakticky to vypadá tak, že obsahovou náplň vzdělávání učitelů stanovují fakulty, které vzdělávají učitele.
ps2013-012-02-001-005.u12.p4.s3 To je celkem padesát fakult v České republice.
ps2013-012-02-001-005.u12.p4.s4 A v zákoně o vysokých školách § 1 písm. b) je stanoveno výhradní právo vysoké školy umožnit získání odpovídající profesní kvalifikace.
ps2013-012-02-001-005.u12.p4.s5 Z tohoto hlediska mohu konstatovat, že je trošku nešťastné, že tato věc nebyla meritorně projednávána tak, jak by odpovídalo, s vysokými školami z hlediska tady tohoto jejich věcného poslání.
ps2013-012-02-001-005.u12.p5.s1 Zároveň nám byly doručeny připomínky Asociace děkanů pedagogických fakult k novele zákona, kde k bodu 3, 4, 7, 8 a 12 jsou připomínky, které jsou - je to podepsané za Asociaci děkanů pedagogických fakult docentem Trnou 4. 7. 2014 - uvedeny jako neakceptovatelné.
ps2013-012-02-001-005.u12.p5.s2 Z toho hlediska informace o tom, že ta novela se zakládá na souhlasu s pedagogickými fakultami, to bohužel není možné brát jako pravdivou informaci.
ps2013-012-02-001-005.u12.p6.s1 Nicméně jak říkám, doporučení výboru tady k tomuto je přijmout ve znění předkládaném a modifikovaném pozměňujícím návrhem paní poslankyně Berdychové.
ps2013-012-02-001-005.u12.p6.s2 Děkuji.
ps2013-012-02-001-005.u13.p1.s1 Děkuji panu předsedovi, který nás informoval o jednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu.
ps2013-012-02-001-005.u13.p2.s1 Nyní jsem chtěl poprosit zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pana poslance Václava Horáčka, nicméně ten je z dnešního jednání omluven.
ps2013-012-02-001-005.u13.p2.s2 Ptám se tedy, jestli je tady člen výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, který by mohl přednést stanovisko jako zpravodaj.
ps2013-012-02-001-005.u13.p2.s3 Je to pan poslanec Petrů.
ps2013-012-02-001-005.u13.p3.s1 tedy formálně poprosím Sněmovnu, abychom schválili změnu zpravodaje z pana poslance Václava Horáčka, který je nepřítomen, na pana poslance Petrů.
ps2013-012-02-001-005.u13.p4.s1 Zahajuji o tom hlasování.
ps2013-012-02-001-005.u13.p4.s2 Kdo je pro změnu zpravodaje, zvedne ruku a zmáčkne tlačítko.
ps2013-012-02-001-005.u13.p4.s3 Kdo je proti?
ps2013-012-02-001-005.u13.p5.s1 Je přihlášeno 158 poslankyň a poslanců, pro 128, proti žádný.
ps2013-012-02-001-005.u13.p5.s2 Děkuji ctěné Sněmovně, změnili jsme zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
ps2013-012-02-001-005.u13.p6.s1 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-012-02-001-005.u14.p1.s1 Vážené dámy a pánové, obdrželi jste všichni sněmovní tisk číslo 206/1.
ps2013-012-02-001-005.u14.p1.s2 Je to usnesení výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj číslo 50 ze dne 25. června 2014 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
ps2013-012-02-001-005.u14.p1.s3 Tímto usnesení výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 11. schůzi po odůvodnění doktora Petra Mlsny, náměstka ministra školství, mládeže a tělovýchovy, a po zpravodajské zprávě poslance Mgr. Václava Horáčka doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk číslo 206 projednat a schválit v předloženém znění.
ps2013-012-02-001-005.u14.p1.s4 Děkuji.
ps2013-012-02-001-005.u15.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-012-02-001-005.u15.p1.s2 Otvírám obecnou rozpravu, do které se nejprve s přednostním právem přihlásil pan předseda Občanské demokratické strany Petr Fiala.
ps2013-012-02-001-005.u15.p1.s3 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-012-02-001-005.u16.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové.
ps2013-012-02-001-005.u16.p1.s2 K této projednávané novele bych rád učinil několik poznámek nejenom jako kvalifikovaný pedagog, kterým jsem - pro uklidnění pana předsedajícího - také, ale jako bývalý ministr školství.
ps2013-012-02-001-005.u17.p1.s1 o vás nepochybuji, pane předsedo.

Text viewDownload CoNNL-U