ps2013-012-02-001-005.u1.p1.s1
5 . ps2013-012-02-001-005.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 206 / - druhé čtení ps2013-012-02-001-005.u1.p2.s1
Bod jsme přerušili po vystoupení předsedy výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu (mluví velice pomalu, aby upozornil na hluk v sále) , pana poslance Jiřího Zlatušky - děkuji vám za ten klid - a po přednesení jeho procedurálního návrhu na přerušení tohoto bodu do čtvrtka 17 . července . ps2013-012-02-001-005.u1.p2.s2
K hlasování nedošlo z důvodu žádosti poslaneckých klubů ANO a Občanské demokratické strany o přestávku na klub . ps2013-012-02-001-005.u1.p3.s1
Stanovisko legislativního odboru , které jsme si vyžádali jako poslanci , bylo rozdáno v úterý 15 . července na jednotlivé kluby . ps2013-012-02-001-005.u1.p4.s1
Prosím nyní , aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr školství , mládeže a tělovýchovy pan Marcel Chládek a předseda výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu pan poslanec Jiří Zlatuška . ps2013-012-02-001-005.u1.p5.s1
Ptám se pana poslance Jiřího Zlatušky , jestli chce vzít zpět svůj návrh na přerušení , nebo o něm budeme hlasovat . ps2013-012-02-001-005.u1.p5.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-012-02-001-005.u2.p1.s1
Pane předsedající , beru ho zpět . ps2013-012-02-001-005.u2.p1.s2
My jsme měli jednání včera ve výboru - ps2013-012-02-001-005.u3.p1.s1
Já se omlouvám , nerozumím ani panu poslanci . ps2013-012-02-001-005.u3.p1.s2
Prosím o klid v jednacím sále ! ps2013-012-02-001-005.u3.p1.s3
Budeme pokračovat , až tady bude ticho . ps2013-012-02-001-005.u3.p1.s4
A věřím , že to nebude bráno jako obstrukce . ps2013-012-02-001-005.u4.p1.s1
Beru zpět . ps2013-012-02-001-005.u5.p1.s1
Děkuji . ps2013-012-02-001-005.u5.p1.s2
Pan předseda výboru bere svůj návrh zpět . ps2013-012-02-001-005.u5.p1.s3
S další přihláškou se přihlásil s přednostním právem pan předseda poslaneckého klubu Občanské demokratické strany poslanec Zbyněk Stanjura . ps2013-012-02-001-005.u5.p1.s4
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-012-02-001-005.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2013-012-02-001-005.u6.p1.s2
Já jsem rád , že předseda výboru ten návrh vzal zpět , protože když si přečtete stanovisko legislativního odboru , a já ho tedy respektuji , tak nám říká , že letitá praxe , která se držela , se držet nemusí . ps2013-012-02-001-005.u6.p1.s3
V mnoha jiných případech slyším - to se nemůže udělat , protože to se tady ještě nestalo za dvacet let . ps2013-012-02-001-005.u6.p1.s4
Pokud budeme postupovat podle tohoto legislativního stanoviska legislativního odboru , znamená to , že s programem mimořádné schůze a s řazením bodů si můžeme dělat , co chceme . ps2013-012-02-001-005.u6.p1.s5
Můžeme to přehazovat institutem přerušení , můžeme to seřadit úplně jinak a můžeme to měnit každý den . ps2013-012-02-001-005.u6.p1.s6
Já to sice respektuji , jenom před tím varuji . ps2013-012-02-001-005.u6.p1.s7
Když někdo ten postup poprvé použije , tak se pak nemůže divit , když ho pak někdo použije jako druhý . ps2013-012-02-001-005.u6.p2.s1
Děkuji . ps2013-012-02-001-005.u7.p1.s1
Děkuji panu předsedovi . ps2013-012-02-001-005.u7.p1.s2
Nyní prosím , aby se ujal slova předseda výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu pan poslanec Jiří Zlatuška , a informoval nás o jednání tohoto výboru . ps2013-012-02-001-005.u7.p1.s3
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-012-02-001-005.u8.p1.s1
Dobrý den , pane předsedající . ps2013-012-02-001-005.u8.p1.s2
Já jsem rád , že je rád kolega Stanjura , a můžeme být všichni rádi . ps2013-012-02-001-005.u8.p1.s3
Včera - ps2013-012-02-001-005.u9.p1.s1
Já se strašně omlouvám , ale opravdu pana předsedu neslyším . ps2013-012-02-001-005.u9.p1.s2
Poprosím všechny v jednacím sále , aby se ztišili . ps2013-012-02-001-005.u9.p1.s3
Zřejmě byla horká letní noc , ale teď už pracujeme . ps2013-012-02-001-005.u9.p1.s4
Děkuji . ps2013-012-02-001-005.u10.p1.s1
Je to zákon o pedagogických pracovnících , takže je to docela stylové , že předsedající se musí chovat tak trošku jako učitel uklidňující neposlušné žáčky . ps2013-012-02-001-005.u10.p2.s1
My jsme včera absolvovali jednání výboru k této věci , čili je splněno to , že výbor k tomu zasedal . ps2013-012-02-001-005.u10.p3.s1
Já bych v tomto konstatoval , že co se týče návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů ve znění dalších předpisů , tak jak tady včera pan ministr konstatoval , jedná se o řešení problému , který vznikl nečinností minulých vlád , resp . minulých ministrů školství od roku 2004 , kdy byl předchozí zákon přijat . ps2013-012-02-001-005.u10.p3.s2
Bylo tam legisvakanční ustanovení , které umožnilo působit nekvalifikovaným pracovníkům po dobu deseti let . ps2013-012-02-001-005.u10.p3.s3
Původně to byla doba pěti let , bylo to jednou prodlouženo na deset let a tato doba vyprší . ps2013-012-02-001-005.u10.p4.s1
Jak jsme byli informováni , byla k tomu vypracována analytická zpráva na základě mimořádného šetření Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy o nekvalifikovaných pedagogických pracovnících učitelích , ze které vyplynulo , že situace je skutečně velmi alarmující . ps2013-012-02-001-005.u10.p4.s2
Mimo jiné ze zprávy vyplývá , že 50 % , nebo téměř polovina těch nekvalifikovaných učitelů nemá ani vysokoškolské vzdělání , má jenom střední vzdělání . ps2013-012-02-001-005.u10.p4.s3
Zároveň z toho vyplynula velká geografická nerovnoměrnost zastoupení těchto učitelů . ps2013-012-02-001-005.u10.p4.s4
Jsou oblasti , ve kterých je velké množství nekvalifikovaných učitelů , jinde naopak jsou čerství absolventi pedagogických fakult , kteří jsou v evidenci úřadů práce jako nezaměstnaní . ps2013-012-02-001-005.u10.p4.s5
Nicméně nebylo možné najít jednoduchý způsob , jak tady tyto vzdálené nerovnoměrnosti vypořádat . ps2013-012-02-001-005.u10.p5.s1
Z toho vznikl návrh , který máme ve druhém čtení , který jednak předpokládá prominutí některých kvalifikačních ustanovení , která byla původně zákonem předpokládána , a dále řeší několik věcí , řekl bych , praktického charakteru , kdy odborníci zejména v souvislosti s uměleckými profesemi nebo uměleckou pedagogikou plus výukou cizích jazyků u rodilých mluvčích zajišťují způsobem , kde není z pohledu Ministerstva školství rozumné je protahovat formálním vzděláváním . ps2013-012-02-001-005.u10.p6.s1
Na včerejším výboru jsme se zabývali možnostmi , nakolik diskuse , která proběhla na zasedání podvýboru pro regionální školství , opravňuje k tomu v této době ještě přicházet s pozměňujícími návrhy k tomu vládnímu návrhu . ps2013-012-02-001-005.u10.p6.s2
Motivace toho , proč ten vládní návrh nějakým způsobem pozměňovat , ta se dá najít ve velmi dramatické debatě kolem toho , zda tento návrh mění , nebo nemění ta základní paradigmata , která se v České republice ustanovila kolem vzdělávání učitelů . ps2013-012-02-001-005.u10.p6.s3
Stát garantuje vzdělávání . ps2013-012-02-001-005.u10.p6.s4
Stát dává podmínky na to , jakým formálním vzděláním musí učitelé projít . ps2013-012-02-001-005.u10.p6.s5
Vedle toho máme povinnou školní docházku , kde rodiče posílají děti do škol , a stát tady těmito formálními kritérii garantuje jistou úroveň . ps2013-012-02-001-005.u10.p7.s1
Debata kolem těch možných změn se týkala mimo jiné toho , nakolik uznávání kvalifikací řediteli škol narušuje tady tento princip . ps2013-012-02-001-005.u10.p7.s2
Víceméně kdybych to měl shrnout jednoduchým příměrem , tak jak padlo na jednání výboru . ps2013-012-02-001-005.u10.p7.s3
Je to otázka , nakolik se v jiných oblastech , třeba v řízení motorových vozidel , spokojíme s tím , že člověk , který umí řídit auto , nemusí mít řidičský průkaz , nebo nakolik bychom byli spokojeni s tím , že by v nemocnici o léčbě , která se bude používat , nebo o lécích , rozhodoval výhradně ředitel v tom smyslu , že si nebude všímat klinických zkoušek , nebude si všímat lege artis a bude prostě usuzovat jenom ze své vlastní zkušenosti . ps2013-012-02-001-005.u10.p7.s4
Ten příměr by byl třeba " zemřelo nám jenom 15 % pacientů " , tak je tahle léčba , byť je obecně považovaná za šarlatánství , dobrá . ps2013-012-02-001-005.u10.p8.s1
Toto je jedna z poloh , která fakticky byla v té dlouhé debatě diskutována . ps2013-012-02-001-005.u10.p8.s2
Jenom vlastně průchod mezi Scyllou trvání na striktních požadavcích současného zákona , kde kvalifikaci mnoho učitelů nemá , žáci jsou s nimi spokojeni , ředitelé škol také , a není tam vidět rozumný způsob , jak si formální vzdělání doplnit , a Charybdou částečného rozvolnění té situace . ps2013-012-02-001-005.u10.p9.s1
Z této debaty nepřináším usnesení , to by nebylo možné , abychom jednali , ale mám doporučení výboru - ps2013-012-02-001-005.u11.p1.s1
Já se omlouvám , pane předsedo . ps2013-012-02-001-005.u11.p1.s2
Přestože se zabýváme nekvalifikovanými pedagogickými pracovníky , chci ctěnou Sněmovnu upozornit , že jsem kvalifikovaný pedagogický pracovník . ps2013-012-02-001-005.u11.p1.s3
A pokud se opravdu Sněmovna neztiší , tak přistoupím k jmenování známých rušičů . ps2013-012-02-001-005.u11.p1.s4
Je to sice středověká metoda , ale ujišťuji vás , že pořád účinná . ps2013-012-02-001-005.u11.p1.s5
Děkuji . ps2013-012-02-001-005.u12.p1.s1
Pak není divu , že ti kvalifikovaní učitelé ve školách chybějí . ps2013-012-02-001-005.u12.p2.s1
Z výboru přicházím s doporučením podpořit pozměňující návrh paní poslankyně Berdychové , který se týká tlumočníků ze znakové řeči . ps2013-012-02-001-005.u12.p2.s2
Je to problém , který není řešen v původním návrhu . ps2013-012-02-001-005.u12.p2.s3
Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy sice mělo názor , že by bylo vhodnější tady toto řešit až v nějakých dalších novelách , nicméně horizont dalších dvou let se zjevně zdál většině členů školského výboru jako nedostatečný , takže to je tady toto doporučení . ps2013-012-02-001-005.u12.p3.s1
U ostatních problémů , které se týkají věcných nedostatků v tom návrhu , převládl názor , že sliby Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy , že některé z těch věcí budou řešeny v nastávajícím školském zákoně nebo že jsou to věci řešitelné na úrovni školské inspekce , že jsou dostatečné , takže tam není doporučení nic dalšího s výjimkou té znakové řeči měnit . ps2013-012-02-001-005.u12.p4.s1
Konstatoval bych ještě , že z hlediska procesního projednávání považuji problém kvalifikace a stanovování kvalifikace učitelů za problematiku , která koliduje se zmocněním , které je dnes v zákoně o vysokých školách . ps2013-012-02-001-005.u12.p4.s2
Prakticky to vypadá tak , že obsahovou náplň vzdělávání učitelů stanovují fakulty , které vzdělávají učitele . ps2013-012-02-001-005.u12.p4.s3
To je celkem padesát fakult v České republice . ps2013-012-02-001-005.u12.p4.s4
A v zákoně o vysokých školách § 1 písm . b ) je stanoveno výhradní právo vysoké školy umožnit získání odpovídající profesní kvalifikace . ps2013-012-02-001-005.u12.p4.s5
Z tohoto hlediska mohu konstatovat , že je trošku nešťastné , že tato věc nebyla meritorně projednávána tak , jak by odpovídalo , s vysokými školami z hlediska tady tohoto jejich věcného poslání . ps2013-012-02-001-005.u12.p5.s1
Zároveň nám byly doručeny připomínky Asociace děkanů pedagogických fakult k novele zákona , kde k bodu 3 , 4 , 7 , 8 a 12 jsou připomínky , které jsou - je to podepsané za Asociaci děkanů pedagogických fakult docentem Trnou 4 . 7 . 2014 - uvedeny jako neakceptovatelné . ps2013-012-02-001-005.u12.p5.s2
Z toho hlediska informace o tom , že ta novela se zakládá na souhlasu s pedagogickými fakultami , to bohužel není možné brát jako pravdivou informaci . ps2013-012-02-001-005.u12.p6.s1
Nicméně jak říkám , doporučení výboru tady k tomuto je přijmout ve znění předkládaném a modifikovaném pozměňujícím návrhem paní poslankyně Berdychové . ps2013-012-02-001-005.u12.p6.s2
Děkuji . ps2013-012-02-001-005.u13.p1.s1
Děkuji panu předsedovi , který nás informoval o jednání výboru pro vědu , vzdělání , kulturu , mládež a tělovýchovu . ps2013-012-02-001-005.u13.p2.s1
Nyní jsem chtěl poprosit zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pana poslance Václava Horáčka , nicméně ten je z dnešního jednání omluven . ps2013-012-02-001-005.u13.p2.s2
Ptám se tedy , jestli je tady člen výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj , který by mohl přednést stanovisko jako zpravodaj . ps2013-012-02-001-005.u13.p2.s3
Je to pan poslanec Petrů . ps2013-012-02-001-005.u13.p3.s1
Já tedy formálně poprosím Sněmovnu , abychom schválili změnu zpravodaje z pana poslance Václava Horáčka , který je nepřítomen , na pana poslance Petrů . ps2013-012-02-001-005.u13.p4.s1
Zahajuji o tom hlasování . ps2013-012-02-001-005.u13.p4.s2
Kdo je pro změnu zpravodaje , ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko . ps2013-012-02-001-005.u13.p4.s3
Kdo je proti ? ps2013-012-02-001-005.u13.p5.s1
Je přihlášeno 158 poslankyň a poslanců , pro 128 , proti žádný . ps2013-012-02-001-005.u13.p5.s2
Děkuji ctěné Sněmovně , změnili jsme zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . ps2013-012-02-001-005.u13.p6.s1
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-012-02-001-005.u14.p1.s1
Vážené dámy a pánové , obdrželi jste všichni sněmovní tisk číslo 206 / 1 . ps2013-012-02-001-005.u14.p1.s2
Je to usnesení výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj číslo 50 ze dne 25 . června 2014 k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů . ps2013-012-02-001-005.u14.p1.s3
Tímto usnesení výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 11 . schůzi po odůvodnění doktora Petra Mlsny , náměstka ministra školství , mládeže a tělovýchovy , a po zpravodajské zprávě poslance Mgr . Václava Horáčka doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk číslo 206 projednat a schválit v předloženém znění . ps2013-012-02-001-005.u14.p1.s4
Děkuji . ps2013-012-02-001-005.u15.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-012-02-001-005.u15.p1.s2
Otvírám obecnou rozpravu , do které se nejprve s přednostním právem přihlásil pan předseda Občanské demokratické strany Petr Fiala . ps2013-012-02-001-005.u15.p1.s3
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-012-02-001-005.u16.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové . ps2013-012-02-001-005.u16.p1.s2
K této projednávané novele bych rád učinil několik poznámek nejenom jako kvalifikovaný pedagog , kterým jsem - pro uklidnění pana předsedajícího - také , ale jako bývalý ministr školství . ps2013-012-02-001-005.u17.p1.s1
Já o vás nepochybuji , pane předsedo .