ps2013-012-03-009-015.u8.p1.s4
Karlovarský kraj pravidelně vyčleňoval několik milionů korun , než přijdou první peníze z příslušného ministerstva , aby ty organizace , a nebyly to pouze organizace kraje , vůbec přežily . ps2013-012-03-009-015.u8.p1.s5
To je jedna poznámka . ps2013-012-03-009-015.u8.p2.s1
Druhá poznámka . ps2013-012-03-009-015.u8.p2.s2
Já si neumím představit , že budeme upřednostňovat organizace kraje . ps2013-012-03-009-015.u8.p2.s3
Já se jenom obávám toho , že peněz bude stále málo , protože jich nikdy není dost , a samozřejmě že na kraje se budou valit obrovské připomínky , že to špatně dělají , že to špatně rozdělují . ps2013-012-03-009-015.u8.p2.s4
Doteď tyto připomínky chodily na Ministerstvo práce a sociálních věcí . ps2013-012-03-009-015.u8.p3.s1
Takže tolik jenom dvě připomínky , že opravdu kraje se chovají zodpovědně a snaží se vyváženým způsobem rozdělovat peníze . ps2013-012-03-009-015.u8.p4.s1
Na druhou stranu musím ještě říct jednu věc , že jestliže v roce 2000 například ve Středočeském kraji bylo 170 neziskových organizací , tak dneska jich je tam 760 a to se nedá ufinancovat ! ps2013-012-03-009-015.u8.p4.s2
Takže je potřeba se na to dívat ze všech stran a nemyslím si , že by se kraje chovaly nezodpovědně . ps2013-012-03-009-015.u8.p4.s3
Děkuji . ps2013-012-03-009-015.u9.p1.s1
Děkuji . ps2013-012-03-009-015.u9.p1.s2
Další faktickou poznámku má přihlášenu pan poslanec Sklenák . ps2013-012-03-009-015.u10.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-012-03-009-015.u10.p1.s2
Já se musím zastat nepřítomné paní ministryně Marksové a vysvětlit její nepřítomnost . ps2013-012-03-009-015.u10.p1.s3
Samozřejmě těžko plánovat , kdy přijde na řadu bod , který má daný ministr předkládat v situaci , kdy jsou ohlašovány obstrukce a mnohatýdenní jednání . ps2013-012-03-009-015.u10.p1.s4
Paní ministryně velmi stála o to , aby svoje body zde mohla přednést a vysvětlovat , a když viděla průběh projednávání schůze včera , tak zkrátila svoji zahraniční cestu , pracovní samozřejmě , na které je , o jeden den a teď je možná někde v letadle a směřuje sem . ps2013-012-03-009-015.u10.p1.s5
Mrzí mě ta poznámka , protože i ze strany ODS zde dnes byla projevena vůle , abychom projednávali všechny body v prvním čtení . ps2013-012-03-009-015.u11.p1.s1
Děkuji za dodržení času . ps2013-012-03-009-015.u11.p1.s2
Další faktickou poznámku má pan poslanec Stanjura . ps2013-012-03-009-015.u12.p1.s1
To je pravda . ps2013-012-03-009-015.u12.p1.s2
Já jsem slíbil , že nebudeme navrhovat přerušení toho bodu do příchodu ministryně , a také jsme to neučinili a tu dohodu držím . ps2013-012-03-009-015.u12.p2.s1
K obstrukcím . ps2013-012-03-009-015.u12.p2.s2
My jsme je oznámili včera , osm dnů předem , než je spustíme . ps2013-012-03-009-015.u12.p2.s3
Takže si myslím , že to není nic překvapivého , řekli jsme to včera na tiskové konferenci a řekli jsme , že to uděláme u posledního bodu schůze a že nebudeme obstruovat u těch předchozích 24 . ps2013-012-03-009-015.u12.p2.s4
To jsme také oznámili . ps2013-012-03-009-015.u12.p2.s5
Můžete nám to vyčítat , ale já myslím , že to je korektní postup , že se nepřekvapujeme na poslední chvíli . ps2013-012-03-009-015.u12.p2.s6
A tu poznámku jsem si odpustit nemohl , protože paní ministryně je tedy v letadle , to je možné , ale počet ministrů se tím nijak zásadně nezmění z toho počtu členů vlády . ps2013-012-03-009-015.u12.p2.s7
Včera nebo v úterý ve dvě na ty fotky , jak tady jsou všichni , tu seděla celá vláda , a teď už nejsou . ps2013-012-03-009-015.u12.p2.s8
Ale nic proti . ps2013-012-03-009-015.u12.p3.s1
Já jsem chtěl reagovat ale na pana hejtmana . ps2013-012-03-009-015.u12.p3.s2
Myslím , že se nemusíme přesvědčovat , který kraj nebo které město ještě dodává nějaké peníze do sociálních služeb , ale mluvíme o původně státních penězích , mluvíme o tom balíčku , který v tom systému kofinancování nedávaly ani města ani kraje , ale stát . ps2013-012-03-009-015.u12.p3.s3
A stát se této pravomoci zbavuje . ps2013-012-03-009-015.u12.p3.s4
My říkáme : dobře , to nám nevadí , ale musí být jasná pravidla . ps2013-012-03-009-015.u12.p3.s5
To je všechno . ps2013-012-03-009-015.u13.p1.s1
Děkuji . ps2013-012-03-009-015.u13.p1.s2
Žádnou faktickou poznámku v tento moment neeviduji . ps2013-012-03-009-015.u13.p1.s3
Pan poslanec Zavadil . ps2013-012-03-009-015.u14.p1.s1
Dobré odpoledne , vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně , kolegové , vážení tři členové vlády . ps2013-012-03-009-015.u14.p1.s2
Já si myslím , že je dobře , že nechcete jaksi bojkotovat a že chcete tento zákon , který já vnímám jako velmi důležitý , propustit do dalšího čtení . ps2013-012-03-009-015.u14.p1.s3
To je první poznámka . ps2013-012-03-009-015.u14.p2.s1
Druhá poznámka . ps2013-012-03-009-015.u14.p2.s2
My také stojíme o pravidla , protože i já jsem přesvědčen , že není možné , abychom metodickým pokynem umožnili poskytování těchto finančních prostředků tam , kam by měly jít , takže já si myslím , že tady není rozpor , že spíš jde o to , abychom využili doby , která před námi je , aby se to samozřejmě prohnalo výborem , kterému to patří , a tím se k tomu hlásím , že sociální výbor je náš výbor a že tam dokážeme i prostřednictvím vašich poslanců si tyhle věci vyříkat a že závěr k tomu bude takový , že nakonec tady budeme schopni tuhle normu přijmout . ps2013-012-03-009-015.u14.p3.s1
Jenom snad malinký apel prostřednictvím pana místopředsedy . ps2013-012-03-009-015.u14.p3.s2
Víte , ona ta účast tady , ono je to na vašich lavicích i na našich lavicích znát . ps2013-012-03-009-015.u14.p3.s3
Já se nebavím teď o vládě , já se teď bavím o poslancích , protože ona tam padla i poznámka vůči poslancům , takže to bych nerad . ps2013-012-03-009-015.u14.p3.s4
Já jsem to takhle jaksi dostal naprezentováno . ps2013-012-03-009-015.u14.p3.s5
Jestli to bylo jenom vůči vládě (ano) , pak se vám , pane kolego , hluboce omlouvám ! ps2013-012-03-009-015.u14.p3.s6
Což jsem od vás - nemyslím od vás , ale od vašich poslanců - mnohdy neslyšel . ps2013-012-03-009-015.u14.p4.s1
Takže já bych ukončil svoji řeč tím , pokusme se to tedy velmi rychle projednat , pustit to do druhého čtení , přikázat to výboru pro sociální politiku a tam bude prostor na to , abychom si tyhle věci vyříkali a abychom si to tam vydiskutovali . ps2013-012-03-009-015.u14.p4.s2
Děkuji . ps2013-012-03-009-015.u15.p1.s1
Děkuji . ps2013-012-03-009-015.u15.p1.s2
Další s faktickou poznámkou je paní poslankyně Hnyková . ps2013-012-03-009-015.u16.p1.s1
Dobrý večer . ps2013-012-03-009-015.u16.p1.s2
Já chci reagovat prostřednictvím pana předsedajícího na pana předsedu poslaneckého klubu sociální demokracie . ps2013-012-03-009-015.u16.p1.s3
Já jsem ho na to upozorňovala . ps2013-012-03-009-015.u16.p1.s4
Máme tady před sebou další dva důležité zákony , které se týkají MPSV , a není tady odpovědný ministr . ps2013-012-03-009-015.u16.p1.s5
Já nic nemám proti panu ministru Chládkovi , ale prostě si myslím , že tady by k tak důležitým věcem měla paní ministryně sedět . ps2013-012-03-009-015.u16.p1.s6
A to , že prodloužil to jednání po 19 . a 21 . hodině , je sice hezké , ale chybí nám tady odpovědný člověk . ps2013-012-03-009-015.u16.p1.s7
Děkuji . ps2013-012-03-009-015.u17.p1.s1
Děkuji . ps2013-012-03-009-015.u17.p1.s2
Vypnu čas a pan ministr se hlásí s faktickou poznámkou . ps2013-012-03-009-015.u18.p1.s1
Já bych jenom drobnou poznámku . ps2013-012-03-009-015.u18.p1.s2
Já jsem Mládek , nikoliv Chládek . ps2013-012-03-009-015.u18.p1.s3
Ten tu není . ps2013-012-03-009-015.u19.p1.s1
Děkuji . ps2013-012-03-009-015.u19.p1.s2
Další faktickou poznámku má pan poslanec Stanjura . ps2013-012-03-009-015.u20.p1.s1
Já jsem tu přestřelku o účasti či neúčasti odstartoval , tak bych ji rád ukončil . ps2013-012-03-009-015.u20.p1.s2
Mně tady paní ministryně v tuto chvíli nechybí . ps2013-012-03-009-015.u20.p1.s3
Já myslím , že bude dostatek času ve výborech , jak jsme řekli , proto jsem říkal , že nebudeme navrhovat přerušení projednávání všech tří bodů do příchodu paní ministryně . ps2013-012-03-009-015.u20.p1.s4
A já , i když nechtě , se jí musím gentlemansky zastat . ps2013-012-03-009-015.u20.p1.s5
Někteří předkladatelé tady dneska byli , a stejně nám nic neodpověděli a nic o tom zákonu nevěděli . ps2013-012-03-009-015.u21.p1.s1
Děkuji . ps2013-012-03-009-015.u21.p1.s2
A nyní již přistoupíme k řádně přihlášeným do rozpravy . ps2013-012-03-009-015.u21.p1.s3
První z nich je paní poslankyně Hana Aulická . ps2013-012-03-009-015.u21.p1.s4
Máte slovo , paní poslankyně . ps2013-012-03-009-015.u22.p1.s1
Já děkuji , pane předsedající . ps2013-012-03-009-015.u22.p1.s2
Mám to zkrátit na dvě minuty a všichni tady měli faktické poznámky , tak to je nespravedlivé ! ps2013-012-03-009-015.u23.p1.s1
Máte času , kolik si vezmete , paní poslankyně . ps2013-012-03-009-015.u23.p1.s2
Vy jste řádně přihlášena . ps2013-012-03-009-015.u24.p1.s1
Děkuji . ps2013-012-03-009-015.u24.p1.s2
Vážené poslankyně , vážení poslanci , k předloženému sněmovnímu tisku č . 257 , novely zákona č . 108 / 2006 Sb . , o sociálních službách , máme i my několik zásadních připomínek . ps2013-012-03-009-015.u24.p2.s1
V důvodové zprávě předložené novely je u návrhu změny § 101 zákona o sociálních službách použito tvrzení , že současná právní úprava nezaručuje transparentnost systému financování sociálních služeb . ps2013-012-03-009-015.u24.p2.s2
S touto argumentací však nemůžeme souhlasit . ps2013-012-03-009-015.u24.p2.s3
Souhlasíme s tím , aby bylo uzákoněno směrné číslo , tedy alokace finančních prostředků jednotlivým krajům , avšak proces finanční podpory tak , jak byl realizován dosud , nebyl dále netransparentní , neboť byla pro poskytovatele dána jednotná metodika , jako jsou průměrné úhrady od uživatelů , uznatelné a neuznatelné náklady , jednotný systém převodu prostředků apod . ps2013-012-03-009-015.u24.p2.s4
Stanovený postup v hodnocení jednotlivých krajů a odůvodnění nepodpoření některých služeb bylo oficiálně zveřejněno poskytovatelům na webových stránkách MPSV . ps2013-012-03-009-015.u24.p2.s5
Stanovený postup schvalovalo Ministerstvo práce a dále pak docházelo k přímé obhajobě navržených reálných podpor kraji před zástupci MPSV . ps2013-012-03-009-015.u24.p3.s1
Naopak v současné době dochází k vytváření individuálních metodik jednotlivých krajů , které mohou být značně odlišné , pouze mají možnost opřít se či využít některé body z metodiky vydané Ministerstvem práce a sociálních věcí . ps2013-012-03-009-015.u24.p3.s2
Pro poskytovatele to tedy znamená , že pokud budou podávat žádost na služby v několika krajích , setkají se s odlišnými metodikami i postupy hodnocení stanovených rozpočtů , povinných příloh apod . ps2013-012-03-009-015.u24.p3.s3
Dále se pak mohou setkat s odlišnými termíny obdržení dotace , a co více , s odlišnou formou podpory , jako je dotace , příspěvek zřizovatele , režim rozhodnutí SGEI apod . ps2013-012-03-009-015.u24.p3.s4
V současné době velké riziko vidíme ve stanovení této sítě služeb , která dosud nebyla nikde definována . ps2013-012-03-009-015.u24.p3.s5
Stavět je pouze na tom , jak bylo doporučeno ze strany MPSV , zda dostala finanční podporu ze strany kraje , či nikoliv , nevidíme jako vhodné a žádoucí . ps2013-012-03-009-015.u24.p3.s6
Mnohdy se jedná o služby , které byly podporovány v jiných programech a grantech , či během roku vzniknou na základě poptávky , a tudíž nemohou být v síti jasně definovány . ps2013-012-03-009-015.u24.p3.s7
K sestavení této sítě , aby byla odpovídající a kvalitní , je potřebný delší časový úsek , než je dán ze strany MPSV , které si stanovení této sítě zapracovalo do novely zákona . ps2013-012-03-009-015.u24.p3.s8
Ačkoliv účinnost zákona bude pravděpodobně v roce 2015 , je tato síť vyžadována již na dotační řízení vypsané v tomto roce . ps2013-012-03-009-015.u24.p4.s1
Další velké úskalí z hlediska kvality sítě sociálních služeb , která musí být definována , vidíme v právní úpravě zákona týkající se převodu inspekcí na MPSV . ps2013-012-03-009-015.u24.p4.s2
Původní úprava , která předpokládala přechod inspekcí na kraje , byla schůdná a přinášela krajům určité výhody . ps2013-012-03-009-015.u24.p4.s3
Byla navázána úzká spolupráce s registrátory služeb , hodnoticí skupinou dotací a kontrolními skupinami dotací . ps2013-012-03-009-015.u24.p5.s1
Tím by bylo možné pružně reagovat a plánovat neboli vytipovávat kontrolované subjekty dle zjištěných informací ze strany obcí o porušení zákona a neposkytování služeb v souladu se zákonem s ním . ps2013-012-03-009-015.u24.p5.s2
Docházelo by k okamžitému předání informací o výstupech z kontrol atd . ps2013-012-03-009-015.u24.p5.s3
Aktualizovat síť sociálních služeb a ohlídat správné nastavení optimálních kapacit na základě kvality poskytovaných služeb by tak bylo mnohem jednodušší a hlavně pružnější .