|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-06-20 ps2013-010-08-002-080 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

80. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/2006 Sb., o úrazovém pojištění zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 100/ - třetí čtení

Date2014-06-20
Meetingps2013/010
Agenda Itemps2013/010/080
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/010schuz/s010264.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 387 • previousnext

ps2013-010-08-002-080.u1.p1.s1 80.
ps2013-010-08-002-080.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/2006 Sb., o úrazovém pojištění zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 100/ - třetí čtení
ps2013-010-08-002-080.u1.p2.s1 Prosím, aby u stolku zpravodajů zůstala paní ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová, a přišel tam zpravodaj výboru pro sociální politiku pan poslanec Miroslav Opálka.
ps2013-010-08-002-080.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 100/2.
ps2013-010-08-002-080.u1.p3.s1 Otevírám rozpravu a také konstatuji, že nemám žádnou písemnou přihlášku do rozpravy.
ps2013-010-08-002-080.u1.p3.s2 Ptám se, jestli se někdo hlásí do rozpravy z místa.
ps2013-010-08-002-080.u1.p3.s3 Ano, pan zpravodaj se hlásí do rozpravy.
ps2013-010-08-002-080.u1.p3.s4 Pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-010-08-002-080.u2.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-010-08-002-080.u2.p1.s2 Vážená vládo, kolegyně kolegové, budeme mít, předpokládám, po nějaké diskusi před sebou dvojí hlasování o dvou pozměňujících návrzích, které jste obdrželi pod tiskem 100/2.
ps2013-010-08-002-080.u2.p2.s1 Jde za prvé o pozměňovací návrh, který jsem předložil ve výboru pro sociální politiku a který vám byl doručen a doporučen tímto výborem ke schválení.
ps2013-010-08-002-080.u2.p2.s2 Jedná se o prodloužení lhůty platnosti dlouhodobě provozovaného a provizorního stavu v zákonném pojištění odpovědnosti zaměstnavatelů za škodu při pracovním úrazu a nemoci z povolání, jinak řečeno o další odložení účinnosti platného zákona č. 266/2006 Sb., a to k 1. 1. 2017.
ps2013-010-08-002-080.u2.p2.s3 Zabýval jsem se tím podrobněji v prvním čtení.
ps2013-010-08-002-080.u2.p3.s1 Za druhé jde o můj pozměňovací návrh přednesený ve druhém čtení, který snižuje provizi, marži, nebo přesněji řečeno paušální správní režii pro provozovatele úrazového pojištění z 9 na 4 %.
ps2013-010-08-002-080.u2.p3.s2 K tomu se vyjádřím následovně.
ps2013-010-08-002-080.u2.p4.s1 Pokud nějaká verze zákona projde ke konečnému hlasování, upozorňuji, že máme k hlasování ještě čtyři doprovodná usnesení, která rovněž výbor pro sociální politiku naší Poslanecké sněmovně doporučuje přijmout.
ps2013-010-08-002-080.u2.p5.s1 A nyní tedy k mému návrhu na snížení oné paušální správní režie, a tím, a to zdůrazňuji, také ke zvýšení příjmů do státního rozpočtu.
ps2013-010-08-002-080.u2.p5.s2 Jak jsem předpokládal a ve druhém čtení upozornil, můj návrh vyvolal u dotčených kruhů nemalou odezvu, a to nejen ze strany dotčených pojišťoven, které mají své dlouhodobé kontakty na příslušných ministerstvech, ale i prostřednictvím prostředníků.
ps2013-010-08-002-080.u2.p5.s3 Kromě individuálních intervencí, a včera jste někteří zažili rozhovory se zástupci lobbingu i v této Sněmovně, jsme všichni obdrželi osobní stanovisko generálního ředitele Svazu průmyslu a dopravy České republiky, tedy vyjádření ne orgánu svazu, se dopis takto tváří, ale představitele výkonného aparátu.
ps2013-010-08-002-080.u2.p5.s4 Tím vůbec nechci znevážit oceněné manažerské schopnosti pana inženýra, ale jen vás upozorňuji, že se nejedná o oficiální stanovisko svazu.
ps2013-010-08-002-080.u2.p6.s1 Jak jsem již zdůraznil ve druhém čtení a dokumentoval písemně garantům jednotlivých politických klubů, můj návrh je osvojeným návrhem, totiž ne původně mým, je to osvojený návrh kolegy exposlance Michala Doktora, který chystal v součinnosti s vládou Petra Nečase.
ps2013-010-08-002-080.u2.p6.s2 Kompetentní osoby jistě věc zvážily a tento návrh získal v minulém volebním období drtivou podporu zákonodárců ze všech klubů.
ps2013-010-08-002-080.u2.p6.s3 Hlasovalo pro něj ze 147 přítomných poslankyň a poslanců 139, viz hlasování 112 ze dne 21. září roku 2012.
ps2013-010-08-002-080.u2.p6.s4 Senát však návrh na zrušení zákona, jehož součástí byl i onen pozměňovací návrh, nepodpořil a navrhl pouze další odložení účinnosti zákona 266.
ps2013-010-08-002-080.u2.p6.s5 Do svého návrhu však předmětný návrh na snížení oné správní režie nepromítl.
ps2013-010-08-002-080.u2.p6.s6 Nebudu spekulovat, co se vše v Senátu dělo a jak vše asi bylo.
ps2013-010-08-002-080.u2.p6.s7 A tak je nyní na nás, zda tuto chybu napravíme.
ps2013-010-08-002-080.u2.p7.s1 Současné argumenty proti záměně číslovek se opírají o vlastní analýzu pojišťoven - zdůrazňuji, o vlastní analýzy dotčených pojišťoven z roku 2009, ne tedy o analýzy státních orgánů.
ps2013-010-08-002-080.u2.p7.s2 Opírají se o skutečnost, že ke snížení paušální správy režie ze 13,5 % na 9 % došlo teprve v roce 2012, tedy nedávno.
ps2013-010-08-002-080.u2.p7.s3 Nezlobte se, to tedy neberu jako argument.
ps2013-010-08-002-080.u2.p7.s4 To není relevantní a navíc nám tyto analýzy pojišťoven také nebyly předloženy.
ps2013-010-08-002-080.u2.p7.s5 Vidíte však na tomto reálném příkladu, jak je složité probojovat změny, když stát přenese část své činnosti na privátní sektor.
ps2013-010-08-002-080.u2.p7.s6 Jeho obrana, lobbing a vyhrožování se nedá srovnat s postoji odborářů, když stát postupuje ke snižování investic režijních nákladů včetně objemu mezd na vlastních institucích.
ps2013-010-08-002-080.u2.p7.s7 Tam platí jiná pravidla.
ps2013-010-08-002-080.u2.p7.s8 Musí se do rozpočtu vejít.
ps2013-010-08-002-080.u2.p8.s1 V roce 1993 při vzniku stále účinného úrazového pojištění v rámci zákoníku práce činila pro pojišťovny režie 29,5 %.
ps2013-010-08-002-080.u2.p8.s2 Slyšíte tedy dobře: téměř jedna třetina z vybrané částky!
ps2013-010-08-002-080.u2.p8.s3 Nikdy při zavedení a postupném snižování paušální správní režie nebyla předkládaná nezávislá analýza nákladů.
ps2013-010-08-002-080.u2.p8.s4 Ta nebyla předmětem projednávání ani u snižování režijních nákladů ve státních institucích či ministerstvech a jejich organizací při schvalování státního rozpočtu.
ps2013-010-08-002-080.u2.p8.s5 Rozhoduje se většinou indexově a dotčení se pak musí snažit.
ps2013-010-08-002-080.u2.p8.s6 Proč se nemusí snažit privátní sektor?
ps2013-010-08-002-080.u2.p9.s1 Analýza nebyla předmětem ani při snižování režijních nákladů nepodnikatelské soukromoprávní právnické osoby Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky, která byla následně vyždímána ze všech svých rezerv.
ps2013-010-08-002-080.u2.p9.s2 VZP použila například v minulém roce na svůj provoz jen 3,24 %.
ps2013-010-08-002-080.u2.p9.s3 Limit přídělu Všeobecné zdravotní pojišťovně však nestanovuje zákon, ale pouze vyhláška č. 418/2003 Sb.
ps2013-010-08-002-080.u2.p9.s4 O rozsahu činnosti zdravotní pojišťovny snad není třeba dlouze hovořit.
ps2013-010-08-002-080.u2.p9.s5 Nemá to jednoduché, ale hledala a hledá úspory, kde se .
ps2013-010-08-002-080.u2.p9.s6 Výrazně snížila administrativu, řídicí strukturu a režijní náklady.
ps2013-010-08-002-080.u2.p9.s7 Vše jsme schvalovali ve výroční zprávě.
ps2013-010-08-002-080.u2.p9.s8 Přitom musí rozlišovat na 44 podsegmentů a pracovat prostřednictvím smluv s mnoha poskytovateli zdravotních služeb, a to v komerčním prostředí ve vztahu s dalšími zdravotními pojišťovnami, tedy žádný monopol jako u úrazového pojištění.
ps2013-010-08-002-080.u2.p10.s1 U České správy sociálního zabezpečení činila správní režie v loňském roce pouhých 1,49 %.
ps2013-010-08-002-080.u2.p10.s2 Kde je těch 9 % u úrazových pojišťoven?
ps2013-010-08-002-080.u2.p10.s3 Ano, slyšíte dobře: 1,49 %!
ps2013-010-08-002-080.u2.p10.s4 Důsledkem jsou do jisté míry zastavené investice a nízké platy obslužného personálu.
ps2013-010-08-002-080.u2.p10.s5 Zajímá to někoho?
ps2013-010-08-002-080.u2.p10.s6 Bude dobré, když zmíním, co za tyto peníze například Česká správa zajišťovala v roce 2013.
ps2013-010-08-002-080.u2.p10.s7 Obsluhu 8 mil. 469,5 tis. klientů.
ps2013-010-08-002-080.u2.p10.s8 Z toho 4 mil. 275,5 tis. pojištěnců.
ps2013-010-08-002-080.u2.p10.s9 Dále se jedná o téměř 1 mil. osob samostatně výdělečně činných.
ps2013-010-08-002-080.u2.p10.s10 Vyplácela přes 3 mil. 568 tis. 655 důchodů pro 2 mil. 941 tis. 283 osob.
ps2013-010-08-002-080.u2.p10.s11 Do ciziny bylo vypláceno 80 173 důchodů.
ps2013-010-08-002-080.u2.p10.s12 Zajišťovala výplaty dávek dle dalších osmi odškodňovacích zákonů.
ps2013-010-08-002-080.u2.p10.s13 Pracovala s 269 734 zaměstnavateli, a to v každoměsíčním styku.
ps2013-010-08-002-080.u2.p10.s14 Zpracovala a vyplácela téměř 2,5 mil. dávek nemocenského pojištění.
ps2013-010-08-002-080.u2.p10.s15 Její úspěšnost výběru pojistného byla 99,19 %.
ps2013-010-08-002-080.u2.p10.s16 Ale nad rámec své činnosti v minulosti prováděla na své náklady, tedy z důchodového nemocenského pojištění, exekuční srážky u 70 997 důchodců a u 61 745 dávek nemocenského pojištění.
ps2013-010-08-002-080.u2.p10.s17 Lékařská posudková služba, která je rovněž v režii České správy, provedla 401 382 posouzení nejen pro potřeby České správy, ale i Úřadu práce České republiky rovněž za náklady z důchodového pojištění.
ps2013-010-08-002-080.u2.p10.s18 Dále zajišťovala kontrolní činnost, miliony rozhodnutí, informace pro občany či organizace a tak dále a tak dále.
ps2013-010-08-002-080.u2.p10.s19 Hovořím o tom tak podrobně proto, abychom dokázali srovnat činnosti těchto dvou poskytovatelů různých pojištění.
ps2013-010-08-002-080.u2.p11.s1 A jak jsou na tom dnes penzijní společnosti?
ps2013-010-08-002-080.u2.p11.s2 Pracují s průměrnou marží 5,6 % a ta největší společnost s marží 4,1 %.
ps2013-010-08-002-080.u2.p11.s3 Tedy s podílem, který navrhuji i pro úrazové pojištění.
ps2013-010-08-002-080.u2.p11.s4 Přitom penzijní společnosti musejí navíc oproti úrazovému pojištění vynakládat peníze například na získávání klientů.
ps2013-010-08-002-080.u2.p11.s5 Čili provize těm, kteří navštěvují domácnosti.
ps2013-010-08-002-080.u2.p11.s6 Na zhodnocování úspor klientů.
ps2013-010-08-002-080.u2.p11.s7 Na tržní konkurenční soutěž na trhu pojišťoven, což v monopolu neexistuje, jako mají při úrazovém pojištění.
ps2013-010-08-002-080.u2.p11.s8 Na náklady spojené se státním dohledem a regulací.
ps2013-010-08-002-080.u2.p11.s9 Každoroční informační činnost pro každého klienta, který dostává výpis.
ps2013-010-08-002-080.u2.p11.s10 Dále na vyřizování dotazů.
ps2013-010-08-002-080.u2.p11.s11 Řady změn smluv a podobně v průběhu roku.
ps2013-010-08-002-080.u2.p11.s12 Na správu státního příspěvku a jeho vyúčtovávání.
ps2013-010-08-002-080.u2.p11.s13 Na námi přijímané legislativní reformní změny, vynucené transformace nebo třeba zřízení druhého pilíře.
ps2013-010-08-002-080.u2.p11.s14 Je to nepoměrné k tomu, co je spojeno a jak je uvedeno v dopise pana generálního ředitele Svazu průmyslu a obchodu s činností v rámci úrazového pojištění.
ps2013-010-08-002-080.u2.p12.s1 Co ještě dodat?
ps2013-010-08-002-080.u2.p12.s2 Jakou jinou analýzu než srovnání mám předložit?
ps2013-010-08-002-080.u2.p12.s3 Za 21 let si dvě pojišťovny, které jménem státu a na účet státu provádějí zákonné úrazové pojištění, odečetly pro paušální správní režii na 13 mld. korun.
ps2013-010-08-002-080.u2.p12.s4 Rozumím tomu, že z nižší vybrané částky, a to je to srovnání Kooperativy pojišťovny a České pojišťovny, že z nižší vybrané částky jsou určité konstantní náklady neměnné.
ps2013-010-08-002-080.u2.p12.s5 Ale srovnatelnost agendy a nákladovost pro úrazové pojištění je i tak řádově menší než u mnou zmíněných organizací.
ps2013-010-08-002-080.u2.p13.s1 Jestliže dnes někteří hovoří o tom, že 9 % z vybrané částky odpovídá režijním nákladům, pak je tento argument snad dostatečný k tomu, aby vláda rozhodla, že převede toto pojištění i v rámci zákona č. 266/2006 Sb. pod Českou správu sociálního zabezpečení.
ps2013-010-08-002-080.u2.p13.s2 Ta po transformačních nákladech zvýší svou marži minimálně a přehled i úspěšnost výběru stoupne maximálně.
ps2013-010-08-002-080.u2.p13.s3 Úrazové pojištění se tak logicky spojí s agendou důchodového pojištění a nemocenského pojištění.
ps2013-010-08-002-080.u2.p13.s4 A pokud by se, což si opravdu nepřeji, koalice rozhodla o delegování této činnosti znovu na privátní sektor, budou nově schválená 4 % určitou kotvou pro stanovování budoucích nákladů pro nové zájemce.
ps2013-010-08-002-080.u2.p14.s1 Vážené kolegyně a kolegové, bude na vašem rozhodnutí, jak budete hlasovat, a to i o zvýšení příjmů do státního rozpočtu.
ps2013-010-08-002-080.u2.p14.s2 Chtěl bych jen upřesnit, že po novém přepočtu se bude jednat cca o příjem 325 mil. korun.
ps2013-010-08-002-080.u2.p14.s3 To je asi tolik, co nám zatím chybí při vyjednávání pro zafinancování minimálních potřeb pro sociální služby.
ps2013-010-08-002-080.u2.p14.s4 A tak se trochu divím některým pracovníkům Ministerstva financí, ale žel i Ministerstva práce a sociálních věcí, že nechtějí tento problém radikálně řešit.
ps2013-010-08-002-080.u2.p14.s5 Hodně bych se divil, ale vnímám reálnou situaci, tak jak to chodilo a chodí, takže tomu i trochu rozumím.
ps2013-010-08-002-080.u2.p15.s1 Děkuji vám za pochopení.
ps2013-010-08-002-080.u2.p15.s2 Těm, kteří mi věnovali pozornost, za jejich pozornost a podporu tohoto převzatého pozměňujícího návrhu.
ps2013-010-08-002-080.u2.p15.s3 Děkuji.
ps2013-010-08-002-080.u3.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.

Text viewDownload CoNNL-U