|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-06-18 ps2013-010-06-002-110 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

110. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 201/ - druhé čtení

Date2014-06-18
Meetingps2013/010
Agenda Itemps2013/010/110
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/010schuz/s010178.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 139 • previousnext

ps2013-010-06-002-110.u1.p1.s1 110.
ps2013-010-06-002-110.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 201/ - druhé čtení
ps2013-010-06-002-110.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr dopravy Antonín Prachař.
ps2013-010-06-002-110.u1.p2.s2 Požádám pana kolegu Karla Šidla, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2013-010-06-002-110.u1.p2.s3 Dovolte mi, abych konstatoval, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru a usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 201/1.
ps2013-010-06-002-110.u1.p3.s1 Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
ps2013-010-06-002-110.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi jménem vlády, abych vám přednesl návrh zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů.
ps2013-010-06-002-110.u2.p2.s1 Vláda předkládá Parlamentu České republiky k projednání a schválení návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů.
ps2013-010-06-002-110.u2.p2.s2 Jedná se o stručnou dílčí novelu zákona o dráhách zaměřenou výlučně na implementaci práva EU.
ps2013-010-06-002-110.u2.p2.s3 Předložený návrh zákona představuje poslední nápravné opatření reagující na rozsudek Soudního dvora Evropské unie ve věci C-555/10.
ps2013-010-06-002-110.u2.p2.s4 V tomto rozhodnutí Soudní dvůr mimo jiné konstatoval, že rozhodování Drážního úřadu coby regulačního subjektu podle čl. 30 směrnice 2001/14/ES, to jest zejména oblast přidělování kapacity dopravní cesty, její užívání a sjednávání ceny za její užití, může být přezkoumatelné pouze soudem a tomuto přezkumu nesmí předcházet správní přezkum, to jest podle zákona o dráhách odvolání k Ministerstvu dopravy.
ps2013-010-06-002-110.u2.p2.s5 Předložený návrh novely zákona o dráhách na tento požadavek reaguje a u vybraných řízení vedených Drážním úřadem vylučuje správní přezkum prováděný Ministerstvem dopravy.
ps2013-010-06-002-110.u2.p2.s6 Rozhodnutí Drážního úřadu v těchto věcech budou tedy napadnutelná pouze soudní žalobou.
ps2013-010-06-002-110.u2.p3.s1 Z hlediska věcného jsou do výše popsaného mechanismu zahrnuta řízení týkající se obsahu prohlášení o dráze, přidělování kapacity dopravní cesty, sporů při uzavírání smluv mezi provozovatelem dráhy a dopravcem o provozování drážní dopravy a dále řízení o dočasném omezení a zastavení drážní dopravy.
ps2013-010-06-002-110.u2.p3.s2 Dále jsou zahrnuty i vybrané delikty, v naprosté většině vlastníka nebo provozovatele dráhy, které souvisí s porušením povinností při přidělování kapacity a omezování nebo zastavování drážní dopravy.
ps2013-010-06-002-110.u2.p3.s3 Podle statistik, jak rozhodoval Drážní úřad a Ministerstvo dopravy v uplynulých letech, je zřejmé, že navržený model dopadne na relativně malý počet rozhodnutí Drážního úřadu.
ps2013-010-06-002-110.u2.p3.s4 Vypuštění správního přezkumu prvoinstančního rozhodnutí Drážního úřadu prostřednictvím odvolání by tedy nemělo mít za následek významný nárůst žalob a možného přetížení soudů.
ps2013-010-06-002-110.u2.p4.s1 Je rovněž třeba říci, že navrhované řešení představuje především pokud možno rychlou reakci na rozsudek Soudního dvora a zohledňuje stávající organizaci státní správy v oblasti drážní dopravy a materiální možnosti jednotlivých úřadů.
ps2013-010-06-002-110.u2.p4.s2 Jedná se ovšem pouze o řešení dočasné, a to do doby provedení transpozice evropské směrnice 2012/34/EU v příštím roce.
ps2013-010-06-002-110.u2.p4.s3 Tato transpozice bude provedena rozsáhlou novelou zákona o dráhách, ve které bude mimo jiné koncepčně zcela nově vymezeno postavení, činnost a pravomoci regulačního subjektu v návaznosti na novou úpravu této oblasti ve směrnici 2012/34.
ps2013-010-06-002-110.u2.p5.s1 Návrh byl projednán hospodářským výborem a ten jej doporučil ke schválení.
ps2013-010-06-002-110.u2.p5.s2 Děkuji.
ps2013-010-06-002-110.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2013-010-06-002-110.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru.
ps2013-010-06-002-110.u3.p1.s3 Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 201/1.
ps2013-010-06-002-110.u3.p1.s4 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Karel Šidlo.
ps2013-010-06-002-110.u3.p1.s5 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-010-06-002-110.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-010-06-002-110.u4.p1.s2 Paní místopředsedkyně, členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením hospodářského výboru z 8. schůze, která se konala 12. června 2014.
ps2013-010-06-002-110.u4.p1.s3 Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodního slova ministra dopravy Antonína Prachaře, zpravodajské zprávě poslance Karla Šidla a po obecné a podrobné rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně projednat a schválit sněmovní tisk 201 ve znění předloženého vládního návrhu zákona.
ps2013-010-06-002-110.u4.p1.s4 Děkuji.
ps2013-010-06-002-110.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-010-06-002-110.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec Kolovratník.
ps2013-010-06-002-110.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-010-06-002-110.u6.p1.s1 Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, rád bych vás seznámil s návrhem relativně jednoduchého pozměňovacího návrhu, který jsme včera připravili a zařadili do systému.
ps2013-010-06-002-110.u6.p1.s2 Ten návrh je v systému pod sněmovním tiskem...
ps2013-010-06-002-110.u6.p1.s3 ) 967, omlouvám se, nepoznačil jsem si to do svých materiálů.
ps2013-010-06-002-110.u6.p1.s4 Kromě dvou bodů, které jenom technicky zpřesňují hlavičku celé novely, tedy onen výčet všech zákonů a novel, které se dnešní novelou upravují, tak je tam jeden zásadní konkrétní bod, který říká: v článku I se vkládá nový bod 1, který zní: "V § 36a se číslo 2014 nahrazuje číslem 2019."
ps2013-010-06-002-110.u6.p1.s5 A dosavadní text se označuje jako bod číslo 2.
ps2013-010-06-002-110.u6.p2.s1 Stručné vysvětlení.
ps2013-010-06-002-110.u6.p2.s2 V souvislosti s projednáváním tohoto vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon o dráhách, tak pracujeme s možným prodloužením výjimek z nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropského společenství z října 2007.
ps2013-010-06-002-110.u6.p2.s3 Zkusím to v kostce a velmi jednoduše vysvětlit.
ps2013-010-06-002-110.u6.p2.s4 Výjimka Evropského parlamentu umožňuje jednotlivým národním státům dát provozovatelům dopravy výjimku v délce pěti let, co se týká vztahů se zákazníky, tedy s občany, pokud dojde k výrazným zpožděním nebo nějakým neočekávaným událostem.
ps2013-010-06-002-110.u6.p2.s5 Ta výjimka končí letos 3. prosince 2014 a ono nařízení Evropského parlamentu říká, že je možné ji ještě jednou o pět let prodloužit.
ps2013-010-06-002-110.u6.p2.s6 Tedy nyní říkáme, že by ta výjimka platila do roku 2019.
ps2013-010-06-002-110.u6.p2.s7 Platí to nejenom pro České dráhy, ale pro všechny dopravce, to znamená i pro soukromé společnosti.
ps2013-010-06-002-110.u6.p2.s8 Když jsem se informoval u oněch dopravců, tak například lidé z Českých drah ubezpečili, že v mezinárodní dopravě již jízdné vracejí, pokud dojde k výrazným zpožděním.
ps2013-010-06-002-110.u6.p2.s9 Pokud dojde k nenávaznosti posledního spoje, zajistí taxík nebo ubytování.
ps2013-010-06-002-110.u6.p2.s10 A to samé nad rámec provádějí často i ve vnitrostátní dopravě.
ps2013-010-06-002-110.u6.p3.s1 Problém je ten, že naše železniční síť, především koridory, stále bohužel ještě není dostavěna, není hotova, takže zpoždění často vznikají na straně správce dopravní cesty, tedy SŽDC, a jednotliví dopravci, opakuji, nejsou to jenom České dráhy, ale i ti soukromí, nemají šanci, nemohou nijak ovlivnit to, jestli zpoždění vznikne, nebo nevznikne.
ps2013-010-06-002-110.u6.p3.s2 Vlastně za to nemůžou, když to zjednoduším.
ps2013-010-06-002-110.u6.p3.s3 Takže my navrhujeme, máme tu možnost ještě jednou a naposledy tu výjimku prodloužit.
ps2013-010-06-002-110.u6.p3.s4 Opakuji: z roku 2014 by to bylo do roku 2019.
ps2013-010-06-002-110.u6.p3.s5 Tento čas, který si dáváme, by nám umožnil i dořešit například i smluvní vztahy mezi správcem železniční dopravní cesty a jednotlivými provozovateli, právě pokud dojde k vynuceným zpožděním z důvodu stavebních prací a podobně, tak aby se třeba na finančních náhradách a kompenzacích podílel ten, kdo to skutečně zavinil, tedy ten, kdo staví nebo způsobuje nějakou výluku.
ps2013-010-06-002-110.u6.p3.s6 Neměl by v tom snad být žádný problém.
ps2013-010-06-002-110.u6.p4.s1 Takže tolik na úvod a jsem připraven samozřejmě diskutovat.
ps2013-010-06-002-110.u6.p4.s2 Děkuji.
ps2013-010-06-002-110.u7.p1.s1 Děkuji a dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Zbyněk Stanjura.
ps2013-010-06-002-110.u7.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-010-06-002-110.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-010-06-002-110.u8.p1.s2 Tento pozměňující návrh je doklad toho, proč je dobře, že neschvalujeme zákony v devadesátce.
ps2013-010-06-002-110.u8.p1.s3 Myslím si, že jak pan ministr, tak někteří vládní poslanci se zlobili, že jsme zavetovali projednávání v devadesátce, a ukazuje se, jak je to velmi praktické.
ps2013-010-06-002-110.u8.p2.s1 Současně chci říct, že ten návrh podle mého názoru není dobře, protože je to na úkor cestujících.
ps2013-010-06-002-110.u8.p2.s2 Takže my říkáme, že chceme dát výjimku dopravcům na úkor cestujících.
ps2013-010-06-002-110.u8.p2.s3 Neumím říkat, že je to nějaká technická výjimka někoho, kdo za něco nemůže.
ps2013-010-06-002-110.u8.p2.s4 si myslím, že ti dopravci potom po SŽDC umějí vymoci, pokud k tomu zpoždění dojde vinou SŽDC.
ps2013-010-06-002-110.u8.p3.s1 Zvažte sami: My, kteří často cestujeme vlakem, bychom přivítali, kdyby ta výjimka prostě nebyla a v okamžiku, kdy dojde k výraznému zpoždění, aby to kterýkoliv dopravce kompenzoval těm cestujícím.
ps2013-010-06-002-110.u8.p3.s2 Myslím si, že v tom sporu dvou zájmů, zájmu dopravců a zájmu cestujících, bychom měli stát na straně cestujících.
ps2013-010-06-002-110.u8.p4.s1 Takže bude třetí čtení, budu doporučovat, abychom tento bod neschválili.
ps2013-010-06-002-110.u8.p4.s2 Nicméně přesně to dokládá, proč je rozumné všechny zákony projednávat pokud možno standardní cestou.
ps2013-010-06-002-110.u8.p4.s3 Tady jsme se tedy nakonec, myslím, domluvili na pěti dnech, i to je jakoby ve velkém kvapíku a máme dost málo času promyslet takhle závažnou věc.
ps2013-010-06-002-110.u8.p4.s4 Ona to není úplná technikálie.
ps2013-010-06-002-110.u8.p4.s5 Je to na pět let a na pět let by cestující ty kompenzace nedostávali v případě, že by ten pozměňující návrh ve třetím čtení prošel.
ps2013-010-06-002-110.u8.p4.s6 Myslím, že do doby bude ještě čas si podebatovat o tom, jaké to přináší plusy a výnosy jednotlivým zájmovým skupinám na železnici, ale takhle, jak jste to načetl, pane kolego, bych se spíš klonil na stranu cestujících.
ps2013-010-06-002-110.u8.p4.s7 Děkuji.
ps2013-010-06-002-110.u9.p1.s1 Děkuji, pane poslanče.
ps2013-010-06-002-110.u9.p1.s2 Táži se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy.
ps2013-010-06-002-110.u9.p1.s3 Pan poslanec Šidlo.
ps2013-010-06-002-110.u9.p1.s4 Prosím.
ps2013-010-06-002-110.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-010-06-002-110.u10.p1.s2 bych tady jenom doplnil a navázal na pana poslance Stanjuru.
ps2013-010-06-002-110.u10.p1.s3 V jedné věci samozřejmě je dobře, že jsme projednávali tento tisk a novelu zákona v běžném čtení, byť ve zkrácených lhůtách, ale na druhé straně bych se chtěl pozměňovacího návrhu, který předložil pan kolega Kolovratník, trošku zastat.
ps2013-010-06-002-110.u10.p1.s4 Ono to není jenom o zpoždění, prosím, je to o realizaci třetího železničního balíčku do liberalizovaných podmínek v České republice.
ps2013-010-06-002-110.u10.p1.s5 A mám pocit, že to není jenom o tom, jestli vlaky jsou zpožděné, či nikoliv, ale je to i o povinném vybavení jednotlivých stanic a jednotlivých dopravních prostředků těchto dopravců, jak mají sloužit veřejnosti.
ps2013-010-06-002-110.u10.p1.s6 Je to zvýšení komfortu pro cestující z hlediska informačních systémů a vůbec komfortu dopravy jako takové.
ps2013-010-06-002-110.u10.p1.s7 A protože ti dopravci na to nejsou stále ještě připraveni, ani u výrobců neobjednali vozidla pro ty tendry, které vybrali pro své jednotlivé výkony, nemají takto plně vybaveny, a dokonce ani naše tratě nejsou tak vybaveny, abychom toto všechno splnili z hlediska požadavku třetího železničního balíčku.
ps2013-010-06-002-110.u10.p2.s1 Tak naopak na rozdíl od pana kolegy Stanjury budu podporovat jako zpravodaj i jako poslanec toto prodloužení výjimky, protože si myslím, že i těch dalších pět let bude na hraně, abychom všechny podmínky, které nám stanovila Evropská komise a přijal Evropský parlament, naplnili.
ps2013-010-06-002-110.u10.p2.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-010-06-002-110.u11.p1.s1 Děkuji a ještě jednou se táži, zda se někdo hlásí do obecné rozpravy.
ps2013-010-06-002-110.u11.p1.s2 Není tomu tak, tudíž obecnou rozpravu končím a táži se pana navrhovatele, zda zájem o závěrečná slova.
ps2013-010-06-002-110.u11.p1.s3 Je tomu tak.
ps2013-010-06-002-110.u11.p1.s4 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-010-06-002-110.u12.p1.s1 Paní předsedající, vážené poslankyně, poslanci, bych jenom chtěl vyzvednout, že § 90, který jsme navrhovali Poslanecké sněmovně, reagoval na rozhodnutí Soudního dvora.
ps2013-010-06-002-110.u12.p1.s2 Tady bych jenom chtěl říct, že na druhou stranu se dokazuje i to, že úřad Ministerstva dopravy pracuje lépe a všechny návrhy si čte a případně ještě se snaží zákony vyřešit.
ps2013-010-06-002-110.u12.p1.s3 Proto jsme navrhli pozměňovací návrh a uplatnili výjimku na pět let.
ps2013-010-06-002-110.u12.p1.s4 Tuto výjimku neuplatňuje pouze Česká republika, ale i ostatní země.
ps2013-010-06-002-110.u12.p1.s5 A myslím si, že skutečně máme co dohánět a co dělat pro to, abychom vylepšili komfort.
ps2013-010-06-002-110.u12.p1.s6 Jak říkal pan zpravodaj, naprosto s ním souhlasím.
ps2013-010-06-002-110.u12.p1.s7 Tady se nejedná skutečně jenom o zpoždění.
ps2013-010-06-002-110.u12.p1.s8 V konečné fázi, pokud se nám podaří všechno dobudovat, informační systémy, tak to bude mít pozitivní dopad pro cestující.

Text viewDownload CoNNL-U