|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-06-17 ps2013-010-05-007-030 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

30. Návrh poslance Petra Fialy a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 146/ - prvé čtení

Date2014-06-17
Meetingps2013/010
Agenda Itemps2013/010/030
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/010schuz/s010163.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 611 • previousnext

ps2013-010-05-007-030.u1.p1.s1 30.
ps2013-010-05-007-030.u1.p1.s2 Návrh poslance Petra Fialy a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 146/ - prvé čtení
ps2013-010-05-007-030.u1.p2.s1 Stanovisko vlády bylo doručeno Poslanecké sněmovně jako sněmovní tisk 146/1.
ps2013-010-05-007-030.u1.p2.s2 Požádám, aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan Václav Votava, který je zpravodajem, a zástupce navrhovatelů pan Petr Fiala se ujme slova.
ps2013-010-05-007-030.u1.p2.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2013-010-05-007-030.u2.p1.s1 Děkuji, vážený pane předsedající.
ps2013-010-05-007-030.u2.p1.s2 Dámy a pánové, bych rád obrátil vaši pozornost k dobrému návrhu Občanské demokratické strany, kterým chceme posílit nezávislost takzvané finanční rozvědky, tedy Finančního analytického útvaru na Ministerstvu financí.
ps2013-010-05-007-030.u2.p1.s3 Formálně jde, jak vidíte na tabuli, o změnu zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.
ps2013-010-05-007-030.u2.p2.s1 Větší nezávislost Finančního analytického útvaru, který legalizuje nebo monitoruje dění a peněžní toky v české ekonomice a politice, chceme dosáhnout tak, že mu vytvoříme lepší podmínky, a ty lepší podmínky mu vytvoříme konkrétně dvěma cestami.
ps2013-010-05-007-030.u2.p2.s2 Za prvé navrhujeme, aby ředitele Finančního analytického útvaru jmenovala a odvolávala vláda jako kolektivní orgán na návrh Ministerstva financí.
ps2013-010-05-007-030.u2.p2.s3 Dosud, jak asi víte, tohoto ředitele jmenuje sám ministr financí.
ps2013-010-05-007-030.u2.p2.s4 Náš návrh jinak zachovává stávající uspořádání, kdy Finanční analytický útvar je odborem Ministerstva financí.
ps2013-010-05-007-030.u2.p3.s1 FAÚ, jak asi také dobře víte, prověřuje podezřelé finanční transakce a disponuje poměrně rozsáhlými pravomocemi a hlavně také disponuje velmi cennými informacemi.
ps2013-010-05-007-030.u2.p3.s2 Útvar je také součástí mezinárodní sítě finančních zpravodajských jednotek, které mají bránit praní špinavých peněz nebo rozkrývat financování terorismu.
ps2013-010-05-007-030.u2.p3.s3 Dále hraje také významnou roli, pokud jde o odhalování daňových úniků.
ps2013-010-05-007-030.u2.p3.s4 Přístup k těmto informacím samozřejmě ministr financí, pod jehož kontrolu útvar spadá.
ps2013-010-05-007-030.u2.p3.s5 Pro to, aby nemohlo docházet k jednoznačnému zneužívání nebo jednostrannému využívání těchto informací, by za jmenování a odvolávání ředitele tohoto odboru měla odpovídat celá vláda.
ps2013-010-05-007-030.u2.p4.s1 Tím druhým konkrétním krokem, kterým chceme napomoci lepší činnosti Finančního analytického útvaru, je to, aby Poslanecká sněmovna zřídila samostatný kontrolní orgán pro dohled nad činností Finančního analytického útvaru, podobně jako je tomu při kontrole zpravodajských služeb, například Bezpečnostní informační služby nebo Vojenského zpravodajství.
ps2013-010-05-007-030.u2.p4.s2 Tento kontrolní orgán by se podle našeho návrhu skládal ze sedmi členů.
ps2013-010-05-007-030.u2.p4.s3 Členem kontrolního orgánu by mohl být pouze poslanec Poslanecké sněmovny, a jak asi tušíte, na to není potřeba měnit znění žádného z dalších zákonů.
ps2013-010-05-007-030.u2.p5.s1 Dovolte mi ještě připomenout, že obdobný návrh předkládala Občanská demokratická strana již v minulém období jako vládní návrh, ale vzhledem k pádu vlády a k rozpuštění Sněmovny nebylo možné jej projednat.
ps2013-010-05-007-030.u2.p5.s2 Tedy není to v žádném případě účelová změna, není to poprvé, kdy se tímto zabýváme, jde nám o systémovou změnu, nikoliv o jednorázové opatření.
ps2013-010-05-007-030.u2.p6.s1 ale nepopírám, opravdu to nepopírám, že tento náš návrh je i určitou šancí pro pana ministra financí Andreje Babiše, protože mu nabízíme způsob, jak vyřešit jeho permanentní střet zájmů, ve kterém se ocitá jako ministr financí a jako majitel jedné z největších soukromých společností v České republice zároveň.
ps2013-010-05-007-030.u2.p6.s2 Tedy my jsme s tímto systémovým opatřením vystupovali v minulosti, ale nyní ho považujeme s ohledem na stávající situaci za ještě aktuálnější.
ps2013-010-05-007-030.u2.p7.s1 Dámy a pánové, vláda pana premiéra Sobotky při svém projednávání našeho návrhu konstatovala nesouhlas a vyslovila dvě hlavní výtky.
ps2013-010-05-007-030.u2.p7.s2 První výtkou bylo, že návrh neřeší problematiku v kontextu ostatních ustanovení zákona a není v souladu s aktuálně projednávanou novelou služebního zákona.
ps2013-010-05-007-030.u2.p7.s3 Druhá výtka byla, že náš návrh nevymezuje, jaké činnosti Finančního analytického útvaru mají být kontrolovány.
ps2013-010-05-007-030.u2.p7.s4 Myslím, že ani jedna z těchto výtek není příliš závažná.
ps2013-010-05-007-030.u2.p7.s5 Pokud jde o první, tak je potřeba konstatovat, že vládní návrh služebního zákona, ke kterému by vláda ráda vztáhla náš návrh, se neustále mění a je trochu nepřehledný, a také kdybychom chtěli, tak nejsme schopni náš návrh dát s tímto do souladu.
ps2013-010-05-007-030.u2.p7.s6 Ale nemyslíme si, že je to nepřekonatelná věc, jistě při projednávání ve výborech bude pro to prostor, a pokud vláda splní svůj slib a přizve opozici k jednání o služebním zákoně, tak se můžeme bavit i o tomto souladu.
ps2013-010-05-007-030.u2.p8.s1 Pokud jde o druhou výtku vlády, tam bych rád připomněl, že ani jiné kontrolní orgány ve Sněmovně, pokud jde třeba o kontrolu BIS nebo Vojenského zpravodajství, nemají přesně vymezený rozsah činnosti.
ps2013-010-05-007-030.u2.p8.s2 Ale zase, i toto je věc, o které jsme připraveni diskutovat, a jsme připraveni jasněji vymezit účel a způsob kontrolní činnosti.
ps2013-010-05-007-030.u2.p8.s3 Toto pokládám přesně za ten typ výtky, který lze vyjasnit mezi prvním a druhým čtením v rámci diskusí a projednávání ve výborech.
ps2013-010-05-007-030.u2.p9.s1 Dámy a pánové, vás s tímto odůvodněním žádám, abyste zákon propustili do druhého čtení a abyste ho podstoupili k projednání ve výboru.
ps2013-010-05-007-030.u3.p1.s1 Děkuji panu zástupci navrhovatelů Petru Fialovi a žádám pana zpravodaje Václava Votavu, aby se ujal své zpravodajské zprávy.
ps2013-010-05-007-030.u3.p1.s2 Prosím, máte slovo, pane zpravodaji.
ps2013-010-05-007-030.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo.
ps2013-010-05-007-030.u4.p1.s2 Ano, ujmu se své role zpravodaje.
ps2013-010-05-007-030.u4.p2.s1 Myslím, že pan poslanec Fiala tady podrobně zdůvodnil, co je vedlo k tomu, že sepsali tento poslanecký návrh, který řeší postavení a kontrolu Finančního analytického útvaru, který patří do organizační struktury Ministerstva financí.
ps2013-010-05-007-030.u4.p2.s2 Odkazují samozřejmě na to, že se vyskytují jisté připomínky právě k možnému politickému zneužití, k jeho úkolování, k nakládání s výsledky jeho šetření vzhledem k tomu, jak jsem již řekl, že patří přímo do organizační struktury Ministerstva financí.
ps2013-010-05-007-030.u4.p2.s3 Toliko čerpám i z důvodové zprávy.
ps2013-010-05-007-030.u4.p2.s4 Navrhuje se zde dohled orgánem zákonodárné moci, tj. Poslanecké sněmovny, postavení tohoto orgánu, této komise, poukazuje se tedy na kontrolu třeba zpravodajských služeb, Bezpečnostní informační služby, Vojenského zpravodajství.
ps2013-010-05-007-030.u4.p3.s1 Chtěl bych konstatovat, že svého času, myslím, že to bylo ve čtvrtém volebním období, nějaký podobný orgán, a byl to podvýbor, ustaven byl a byl to právě podvýbor rozpočtového výboru.
ps2013-010-05-007-030.u4.p3.s2 Jmenoval se podvýbor rozpočtového výboru pro státní aktiva a pasiva a činnost Finančního analytického útvaru, který měl následující agendu - jednak financování státního dluhu, finanční nástroje, struktura řízení průběžného financování, splatnost, predikce rizik, cena obsluhy státního dluhu, pak měl v agendě pohledávky státu, správu pohledávek státu v tuzemsku i zahraničí, nedoplatky na daních, jejich strukturu podle typu daně a regionů, odvody příspěvků a za třetí měl právě ve své agendě činnost Finančního analytického útvaru, který je tedy pod Ministerstvem financí.
ps2013-010-05-007-030.u4.p4.s1 Jen pro pořádek bych možná zopakoval ze stanoviska vlády některé důvody, které vládu vedly k tomu, že vyjádřila s tímto návrhem zákona nesouhlas.
ps2013-010-05-007-030.u4.p4.s2 Jednak vláda konstatovala, že navrhovaný zásah do zákona č. 253/2008 Sb. je nesystémový.
ps2013-010-05-007-030.u4.p4.s3 Navrhované řešení, podle něhož by zákon upravoval vnitřní poměry Ministerstva financí, vláda považuje za nevhodné.
ps2013-010-05-007-030.u4.p4.s4 Finanční analytický útvar je ze zákona součástí Ministerstva financí a navrhovaný zákon vůbec neřeší jeho větší nezávislost, či snad dokonce samostatnost.
ps2013-010-05-007-030.u4.p4.s5 Dále vláda upozorňovala, že v současné době Poslaneckou sněmovnou projednávaná novela služebního zákona - tento návrh vůbec toto nereflektuje.
ps2013-010-05-007-030.u4.p4.s6 Ředitel FAÚ je ředitelem jednoho z odborů Ministerstva financí, jeho jmenování a odvolávání bude tedy řešeno v systému služebního zákona.
ps2013-010-05-007-030.u4.p4.s7 Vláda také poukazuje na to, že kontrola činnosti Finančního analytického útvaru je nesystémová a nekonkrétní, neboť návrh vůbec nevymezuje, jaké činnosti FAÚ mají být kontrolovány.
ps2013-010-05-007-030.u4.p4.s8 Rozsah činnosti Finančního analytického útvaru je natolik široký, že by bylo třeba jasněji vymezit účel a způsob kontrolní činnosti.
ps2013-010-05-007-030.u4.p4.s9 Vláda také za to, že navrhované oprávnění předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády zprošťovat osoby povinnosti mlčenlivosti je rovněž nesystémové.
ps2013-010-05-007-030.u4.p4.s10 Vláda v souladu se svým programovým prohlášením se hodlá danou problematikou zabývat, a proto do plánu legislativních prací vlády na zbývající část roku 2014 zařadila návrh novely, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosu z trestné činnosti a financování terorismu.
ps2013-010-05-007-030.u4.p4.s11 Zákon bude předložen Poslanecké sněmovně v prvním pololetí 2015.
ps2013-010-05-007-030.u4.p5.s1 Toliko jsem tedy citoval z poměrně obsáhlého stanoviska vlády České republiky k tomuto návrhu.
ps2013-010-05-007-030.u4.p5.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-010-05-007-030.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-010-05-007-030.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-010-05-007-030.u5.p1.s3 Konstatuji, že do nemám žádnou písemnou přihlášku.
ps2013-010-05-007-030.u5.p1.s4 Ptám se, jestli se někdo hlásí z místa.
ps2013-010-05-007-030.u5.p1.s5 Ano, pan poslanec Ivan Gabal se hlásí do rozpravy.
ps2013-010-05-007-030.u5.p1.s6 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-010-05-007-030.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2013-010-05-007-030.u6.p1.s2 se tu spíš dopustím úvahy, a nerad bych, aby to bylo vnímáno jako kompletní nesouhlas nebo kritika návrhu, protože patřím k těm, kdo do koaliční smlouvy doporučovali paragraf, který tam je, o potřebě reformovat FAÚ, protože z hlediska toho, kdo bude jmenovat ředitele a kontrolovat výsledky, a protože jednak skutečně v minulém období v souvislosti s kauzou PROMOPRO došlo k využití Finančního analytického útvaru k politickému boji, Finanční analytický útvar přístup k obrovskému množství informací o finančních transferech a zprostředkovává služby policii, pokud jde o bankovní účty apod.
ps2013-010-05-007-030.u6.p1.s3 Je tudíž také celý vývoj situace závislý na tom, zda se bude, nebo nebude realizovat registr bankovních účtů.
ps2013-010-05-007-030.u6.p1.s4 Takže v tomto ohledu bych s panem navrhovatelem souhlasil, že tam je potřeba transfer pravomocí a přenesení kontroly buď pod premiéra, nebo přímo pod vládu a propojit tu věc v souvislosti s dalšími antikorupčními opatřeními, jako je registr účtů.
ps2013-010-05-007-030.u6.p2.s1 To, kde mám trošku pochybnosti, a proto jsem navrhoval, abychom počkali na vládní návrh a předtím vedli diskusi o této věci, je, zda ustavit ten kontrolní výbor a de facto FAÚ posunout do pozice zpravodajské služby.
ps2013-010-05-007-030.u6.p2.s2 Protože v současné době je to exekutivní nástroj, který nefunguje autonomně a který reportuje a v zásadě může z hlediska finanční analýzy i vyšetřovat.
ps2013-010-05-007-030.u6.p2.s3 Zpravodajské služby z tohoto hlediska nevyšetřují.
ps2013-010-05-007-030.u6.p2.s4 Takže tam se mi zdá, že je ten návrh poněkud nedotažený, a ono i to vymezení pravomocí toho, co by měl Finanční analytický útvar být kontrolován.
ps2013-010-05-007-030.u6.p2.s5 Z hlediska parlamentu by tady bylo potřeba, protože pak prostě buď oni neposkytnou ty informace a neví se, co se kontroluje, a ten kontrolní orgán vlastně ani neví, po čem jít.
ps2013-010-05-007-030.u6.p2.s6 A protože v současné době FAÚ je spíše součástí exekutivy, zdá se mi ta exekutivní kontrola efektivnější pro účel boje proti praní špinavých peněz a terorismu, protože je to exekutivní nástroj.
ps2013-010-05-007-030.u6.p2.s7 Samozřejmě vnímám, že tam nemá kontrolní přístup opozice a že by parlamentní výbor k této věci mohl pomoct.
ps2013-010-05-007-030.u6.p2.s8 Ale z toho důvodu bych se přimlouval skutečně, pokud se vláda zavazuje k tomu, že ten návrh zákona v prvním pololetí příštího roku, abychom na to počkali a ještě v přípravě toho zákona vedli k tomuto tématu debatu.
ps2013-010-05-007-030.u6.p2.s9 Je to velmi vážný zákrok, a protože FAÚ vznikl, to, co bylo řečeno, jako součást mezinárodní sítě a činnost FAÚ také ovlivňuje do určité míry činnost podobných organizacích v druhých zemích v Evropské unii, ale i v zámoří apod., a je to z hlediska dostupných informací a informací, s kterými ta organizace pracuje, dosti unikátní orgán.
ps2013-010-05-007-030.u6.p2.s10 Takže jsem doporučoval v klubu, abychom návrh nepodpořili, ale byl bych rád, aby pan předkladatel věděl, že s podstatnou částí jeho námitek a doporučení souhlasím a budu podporovat, pokud zde bude vládní návrh, aby se do toho návrhu zabudoval.
ps2013-010-05-007-030.u6.p2.s11 Děkuji.
ps2013-010-05-007-030.u7.p1.s1 Hezký dobrý podvečer.
ps2013-010-05-007-030.u7.p1.s2 Děkuji panu poslanci Gabalovi.
ps2013-010-05-007-030.u7.p1.s3 S další řádnou přihláškou je přihlášen pan poslanec Ondráček.
ps2013-010-05-007-030.u7.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-010-05-007-030.u8.p1.s1 Takže děkuji, pane řídící.
ps2013-010-05-007-030.u8.p1.s2 Kolegyně, kolegové, se zájmem jsem si přečetl návrh poslanců z ODS a z vyjádření předkladatele docela pobavilo, že ODS chtěla kontrolovat svého koaličního partnera Miroslava Kalouska již za doby, kdy spolu vládli.
ps2013-010-05-007-030.u8.p2.s1 celý návrh, přestože nám bylo vysvětlováno, jak není účelový, vnímám poměrně jako účelový.
ps2013-010-05-007-030.u8.p2.s2 Právě k tomu, aby Finanční analytický útvar byl kontrolován, nebo respektive ředitel dosazovaný ministrem financí kontrolován byl.
ps2013-010-05-007-030.u8.p2.s3 Po prostudování toho návrhu se domnívám, že Finanční analytický útvar i podle současné právní úpravy pracuje celkem kvalitně, což je vidět i na množství nebo počtu trestních oznámení, která - nebo poznatků o protiprávním jednání, které z tohoto útvaru v průběhu posledních let vzešly.
ps2013-010-05-007-030.u8.p3.s1 Obecně by se dalo možná s navrhovanou novelou souhlasit, ale jak bylo konstatováno, máme zde zákon o služebním poměru, který projednáváme, a my bychom tímto postupovali, že Finanční analytický útvar, jeden z odborů Ministerstva financí, vlastně vyčleňujeme někam jinam a děláme z něj možná nějakou další tajnou službu, popřípadě něco jiného.
ps2013-010-05-007-030.u8.p3.s2 Co se týká kontrol, nemyslím si, že Finanční analytický útvar je potřeba kontrolovat stejně jako Bezpečnostní informační službu či Generální inspekci bezpečnostních sborů nebo Vojenské obranné zpravodajství.
ps2013-010-05-007-030.u8.p4.s1 Takže navrhuji, aby návrh byl odmítnut z projednávání.
ps2013-010-05-007-030.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Ondráčkovi, ptám se, jestli to mám brát jako návrh na zamítnutí.
ps2013-010-05-007-030.u9.p1.s2 Ano, přesně tak.
ps2013-010-05-007-030.u9.p1.s3 Děkuji.
ps2013-010-05-007-030.u9.p2.s1 Dalším řádně přihlášeným s přednostním právem je pan předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové Miroslav Kalousek.
ps2013-010-05-007-030.u9.p2.s2 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-010-05-007-030.u10.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2013-010-05-007-030.u10.p1.s2 Dámy a pánové, velmi prosím, abychom se při projednávání tohoto bodu, pokud chceme, aby orgány tohoto typu pracovaly standardně, profesionálně, bez emocí, tak velmi prosím, abychom se i my dokázali oprostit od emocí.
ps2013-010-05-007-030.u10.p2.s1 jsem velmi vděčný kolegům z ODS, že v zásadě neudělali nic jiného, než zvýraznili časovou prioritu zákona, který kdysi předložil do vlády ministr financí Kalousek, vláda ho předložila do Poslanecké sněmovny, a protože Poslanecká sněmovna se rozpustila, zákon nebyl projednáván, kolegové z ODS, kteří měli pocit, že ten návrh je dobrý, tak ho oživili tímto poslaneckým návrhem.
ps2013-010-05-007-030.u10.p2.s2 Původně to prosím pěkně byl vládní návrh.
ps2013-010-05-007-030.u10.p2.s3 A abych dokreslil tu historii celou, tak ten vládní návrh byl především na úpěnlivou žádost Finančního analytického útvaru.

Text viewDownload CoNNL-U