|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-06-17 ps2013-010-05-003-005 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

5. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 172/ - druhé čtení

Date2014-06-17
Meetingps2013/010
Agenda Itemps2013/010/005
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/010schuz/s010153.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 520 • previousnext

ps2013-010-05-003-005.u1.p1.s1 5.
ps2013-010-05-003-005.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 172/ - druhé čtení
ps2013-010-05-003-005.u1.p2.s1 Poprosím o ztišení hladiny hluku.
ps2013-010-05-003-005.u1.p2.s2 Děkuji.
ps2013-010-05-003-005.u1.p3.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr životního prostředí Richard Brabec.
ps2013-010-05-003-005.u1.p3.s2 Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
ps2013-010-05-003-005.u2.p1.s1 Dobré odpoledne, dámy a pánové.
ps2013-010-05-003-005.u2.p1.s2 Dovolte mi, abych uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
ps2013-010-05-003-005.u2.p1.s3 Rád bych poděkoval za dosavadní vstřícný přístup při zrychleném projednávání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon o odpadech především v oblasti nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady.
ps2013-010-05-003-005.u2.p2.s1 Dovolte mi stručně shrnout obsah návrhu zákona.
ps2013-010-05-003-005.u2.p2.s2 Vládní návrh zákona především za cíl zajistit transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/19/EU ze dne 4. července 2012 o odpadních elektrických a elektronických zařízeních.
ps2013-010-05-003-005.u2.p2.s3 Hlavní změny stávající právní úpravy spočívají v rozšíření rozsahu věcné působnosti právní úpravy nakládání s elektrozařízeními, nové úpravy některých definic, zavedení nového institutu pověřeného zástupce výrobce, zjednodušení administrativní podoby seznamu výrobců elektrozařízení a elektronizace zápisů v tomto seznamu, rozšíření povinnosti posledních prodejců odebírat použitá elektrozařízení, navýšení minimální úrovně využití elektroodpadu od 15. srpna 2015, zřízení centrálního registru míst zpětného odběru a dalších parametrů.
ps2013-010-05-003-005.u2.p3.s1 Jenom bych si dovolil připomenout v této souvislosti, že proti České republice je od 31. března letošního roku vedeno řízení o porušení smlouvy ve věci včasného neprovedení směrnice OEEZ, to je právě o těch elektronických zařízeních, ze strany Evropské komise, neboť lhůta pro transpozici této směrnice uplynula dne 14. února 2014.
ps2013-010-05-003-005.u2.p4.s1 Návrh zákona byl projednán 21. května 2014 ve výboru pro životní prostředí a v rámci tohoto projednání výbor doporučil Poslanecké sněmovně schválení vládního návrhu zákona s několika pozměňovacími návrhy.
ps2013-010-05-003-005.u2.p4.s2 Jedná se především o stanovení konkrétních požadavků na hustotu míst zpětného odběru pro elektrozařízení pocházející z domácností.
ps2013-010-05-003-005.u2.p4.s3 Dále se navrhuje doplnění ustanovení o refundacích příspěvků ze strany kolektivních systémů, pokud žadatel prokáže, že elektrozařízení po uvedení na trh v České republice vyvezl nebo dodal do jiného členského státu.
ps2013-010-05-003-005.u2.p5.s1 Dále vládní návrh zákona, který se týká elektrozařízení a elektroodpadu - bylo pozměňovacím návrhem pana kolegy Oklešťka navrženo doplnit o další oblasti.
ps2013-010-05-003-005.u2.p5.s2 Jedná se o nakládání s komunálním odpadem, tedy zavedení povinného třídění kovů a tzv. biologicky rozložitelného komunálního odpadu - ve zkratce BRKO, budu ho dále používat, abych zkrátil projednávání -, zákaz skládkování určených odpadů, stanovení termínu zákazu skládkování, změna podmínek pro využití odpadu jako technického zabezpečení skládek a změny v poplatcích za ukládání odpadů.
ps2013-010-05-003-005.u2.p6.s1 Chtěl bych jenom říct, že povinnost zavést oddělený sběr papíru, plastů, skla a kovů od roku 2015 je stanovena článkem 11 směrnice 2008/98/ES o odpadech, a jsou v současné době takovéto odpady v naprosté většině obcí v České republice odděleně sbírány, je nezbytné tuto povinnost výslovně stanovit v zákoně.
ps2013-010-05-003-005.u2.p6.s2 Zavedení odděleného sběru biologické složky komunálních odpadů je pak nezbytné pro splnění cíle pro odklon těchto odpadů od skládkování, který je stanoven směrnicí 1995/31/ES o skládkách odpadů.
ps2013-010-05-003-005.u2.p6.s3 Do roku 2020 musí Česká republika snížit množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů uložených na skládky na 35 % oproti jejich produkci v roce 1995.
ps2013-010-05-003-005.u2.p6.s4 Bez zavedení povinného odděleného sběru biologicky rozložitelné složky komunálních odpadů není možné tohoto cíle dosáhnout.
ps2013-010-05-003-005.u2.p7.s1 Pokud jde o zákaz skládkování určených odpadů, tak v České republice stále existuje vysoká míra skládkování komunálního a jemu podobného odpadu, podstatně vyšší než v západních zemích a dlouhodobě nedochází k poklesu skládkování pod hranici 55 57 %.
ps2013-010-05-003-005.u2.p7.s2 Proto se navrhuje vytvořit systém motivující původce odpadu k využívání šetrnějších způsobů nakládání s odpady, přičemž na základě dosavadních zkušeností může do budoucna přinést významný efekt pouze zákaz skládkování recyklovatelných a využitelných odpadů.
ps2013-010-05-003-005.u2.p7.s3 Podle zkušeností sousedních států, například Německa, které zákaz skládkování jasně deklarovaly - v případě Německa v roce 2009 -, to vedlo k vybudování funkčních a ekonomicky přijatelných způsobů nakládání s odpady, zejména komunálními, a to při respektování hierarchie pro nakládání s odpady tak, jak je definováno směrnicí o odpadech.
ps2013-010-05-003-005.u2.p7.s4 Jsem přesvědčen, že kolega Okleštěk pak v diskusi ještě něco řekne k tomu pozměňovacímu návrhu, takže teď tím nechci zdržovat a předpokládám, že se k těmto návrhům rozvine široká diskuse.
ps2013-010-05-003-005.u2.p8.s1 Dovolte mi závěrem říci, že jsem v uplynulých dnech a týdnech slyšel o mnoha a mnoha subjektech, v jejichž žoldu údajně pracuji nebo pracujeme.
ps2013-010-05-003-005.u2.p8.s2 bych chtěl říci, že Ministerstvo životního prostředí pracuje pouze v žoldu životního prostředí a jeho ochrany.
ps2013-010-05-003-005.u2.p8.s3 To znamená, jestliže se bavíme o omezení skládkování, jestliže se bavíme o zavedení funkčního nástroje, ekonomického nástroje, kterým jsou mimo jiné i poplatky, jestli se bavíme o podstatně zvýšeném přístupu ke skládkování biologicky rozložitelných odpadů, tak se prostě bavíme o tom, co něco společného se zdravým rozumem.
ps2013-010-05-003-005.u2.p8.s4 Myslím, že zakopávat odpady na zahrádce by nikdo z nás nedělal.
ps2013-010-05-003-005.u2.p8.s5 V případě skládek to děláme běžně a se nad tím ani nezamýšlíme.
ps2013-010-05-003-005.u2.p8.s6 Když se díváme a porovnáváme situaci s opravdu vyspělými zeměmi, tak máme výrazné rezervy v těchto oblastech.
ps2013-010-05-003-005.u2.p8.s7 A si myslím, že bez ohledu na to, jestli to Evropská komise po nás chce a v jakém roce, tak bychom měli zvolit rozumný postup.
ps2013-010-05-003-005.u2.p8.s8 Myslím, že návrh, který dával pan kolega Okleštěk z hlediska zákazu skládkování jinak využitelného odpadu, tedy biologicky rozložitelného a recyklovatelného v roce 2023, dává dostatečný prostor, časový prostor všem subjektům, aby se na takovýto zákaz deset let dopředu připravily.
ps2013-010-05-003-005.u2.p9.s1 Jsem přesvědčen, že i ten navržený způsob zvýšení poplatků, který je opravdu pro jednoho člověka a rok 21 korun podle výpočtů, a nejenom našich - tedy jednoho piva, a nevím, na pivo moc nechodím, takže jestli desetistupňového, nebo dvanáctistupňového - a v případě rodiny je to přibližně 80 90 korun ročně navýšení, tedy jedné krabičky cigaret, tak nepovažuji toto navýšení za sociálně neúnosné a myslím si, že svoji jasnou motivační složku.
ps2013-010-05-003-005.u2.p9.s2 Určitě se k tomu vyjádřím dále v diskusi.
ps2013-010-05-003-005.u2.p9.s3 Takže zatím děkuji za pozornost.
ps2013-010-05-003-005.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2013-010-05-003-005.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro životní prostředí.
ps2013-010-05-003-005.u3.p1.s3 Iniciativně tento návrh projednal také výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
ps2013-010-05-003-005.u3.p1.s4 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 172/1 a 2.
ps2013-010-05-003-005.u3.p1.s5 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro životní prostředí poslanec Josef Nekl.
ps2013-010-05-003-005.u3.p1.s6 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-010-05-003-005.u4.p1.s1 Děkuji, vážená paní místopředsedkyně.
ps2013-010-05-003-005.u4.p1.s2 Vážená vládo, dámy a pánové, byl jsem pověřen zpravodajstvím této vládní novely zákona č. 185/2001 Sb., sněmovní tisk 172, v rámci projednávání ve výboru pro životní prostředí.
ps2013-010-05-003-005.u4.p1.s3 Pan ministr velmi podrobně zdůvodnil důvody projednávání tohoto zákona, zejména otázky zpracování a využití elektroodpadů, a samozřejmě také podrobně zdůvodnil i filozofii pozměňovacího návrhu, zejména pana kolegy Oklešťka.
ps2013-010-05-003-005.u4.p2.s1 Tento návrh zákona projednal 20. května podvýbor výboru životního prostředí pro technickou ochranu přírody, kde se podrobně zabýval oběma pozměňujícími návrhy, které předložil jak pan kolega Zahradník, tak pan kolega Okleštěk.
ps2013-010-05-003-005.u4.p2.s2 Výbor projednal tento návrh zákona na svém 32. zasedání - 32. usnesením na zasedání 8. schůze dne 21. května, kdy přijal usnesení, které je jako sněmovní tisk 172/1 v materiálech, které jsou určeny k tomuto bodu programu.
ps2013-010-05-003-005.u4.p3.s1 V tomto usnesení doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby návrh schválila ve znění přijatých pozměňovacích návrhů, a doporučuje, abych s tímto usnesením seznámil i vás jako ctihodnou Poslaneckou sněmovnu, takže tímto tak činím.
ps2013-010-05-003-005.u4.p3.s2 Odkazuji se též na slova pana ministra, který velmi podrobně zdůvodnil nutnost přijetí těchto zákonů i pozměňovacích návrhů, tak abychom se dostali do souladu s nařízením a směrnicemi EU a samozřejmě také abychom vyhověli všem požadavkům moderního způsobu života a ochrany životního prostředí v naší zemi.
ps2013-010-05-003-005.u4.p4.s1 To je zatím vše.
ps2013-010-05-003-005.u4.p4.s2 V podrobné rozpravě potom ještě načtu ještě sám jeden pozměňovací návrh.
ps2013-010-05-003-005.u4.p4.s3 Děkuji.
ps2013-010-05-003-005.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2013-010-05-003-005.u5.p1.s2 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pan poslanec Ladislav Okleštěk.
ps2013-010-05-003-005.u5.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-010-05-003-005.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2013-010-05-003-005.u6.p1.s2 Takže vážená paní předsedající, vážená vládo, milí kolegové, jako člen výboru pro životní prostředí a člen výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jsem samozřejmě byl jako předkladatel také tohoto návrhu povinen si svůj návrh nějakým způsobem zdůvodnit.
ps2013-010-05-003-005.u6.p1.s3 Když jsem předkládal návrh ve výboru pro životní prostředí, tam jsem došel k závěru, že kolegové situaci chápou a že ji podporují, a proto jsem také iniciativně předložil návrh výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
ps2013-010-05-003-005.u6.p1.s4 Jelikož jako starosta 20 let se odpady zabývám, cítil jsem potřebu, abych s tímto návrhem seznámil také kolegy starosty, kteří v tomto výboru sedí, a myslím si, že tato problematika se veřejné správy a rozvoje regionálního týká, tak jsem tento návrh předložil.
ps2013-010-05-003-005.u6.p2.s1 Výbor pro veřejnou správu návrh projednal a navrhl usnesení.
ps2013-010-05-003-005.u6.p2.s2 Obhajovat svůj návrh tady doufám, že není tak moc nutné, nicméně řeknu vám asi tak zhruba princip.
ps2013-010-05-003-005.u6.p2.s3 Myslím si, že ukládání odpadu do země není to pravé ořechové, co potřebuje náš stát, takže separace je přesně to, o co tady všichni usilujeme, byla nastolena nějakým způsobem, ale nemáme na to vydanou směrnici.
ps2013-010-05-003-005.u6.p2.s4 Směrnici je možné vydat jedině tehdy, když bude projednán a bude schválen návrh neboli jeho novela, novela zákona.
ps2013-010-05-003-005.u6.p3.s1 Seznámil bych vás s usnesením výboru pro veřejnou správu.
ps2013-010-05-003-005.u6.p3.s2 Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 10. schůzi po odůvodnění Ing. Bereniky Peštové, náměstkyně ministra životního prostředí, po zpravodajské zprávě poslance Ladislava Oklešťka a po rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 172 projednat a schválit ve znění přijatého pozměňovacího návrhu.
ps2013-010-05-003-005.u6.p3.s3 Děkuji.
ps2013-010-05-003-005.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2013-010-05-003-005.u7.p1.s2 Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které jsou přihlášeni: paní poslankyně Havlová, pan poslanec Kučera, paní poslankyně Kovářová, pan poslanec Kudela, pan poslanec Böhnisch, pan poslanec Birke, pan poslanec Zahradník a také místopředseda sněmovny Petr Gazdík, který s přednostním právem zahajuje rozpravu.
ps2013-010-05-003-005.u7.p1.s3 Prosím.
ps2013-010-05-003-005.u8.p1.s1 Hezké dobré odpoledne, milé kolegyně, milí kolegové.
ps2013-010-05-003-005.u8.p1.s2 Předně bych na začátek chtěl říct, že pan ministr si ve své řeči značně odporuje.
ps2013-010-05-003-005.u8.p1.s3 On hned na začátku říkal, že je to novela o elektroodpadu, na kterou ale bohužel je napasováno, řekl bych, kde co.
ps2013-010-05-003-005.u8.p1.s4 Kde co jako zásadní rozhodnutí o tom, jak bude vypadat třídění či netřídění odpadu v České republice, jak bude vypadat skládkování či spalování odpadu v budoucnu, a také jsou na to napasovány jisté poplatky, které s tím velmi úzce souvisí.
ps2013-010-05-003-005.u8.p1.s5 Chtěl bych se vyjádřit k tomuto návrhu zákona ze dvou rovin.
ps2013-010-05-003-005.u8.p2.s1 První rovina - vyjádřím se k tomu jako komunální politik.
ps2013-010-05-003-005.u8.p2.s2 nevím, jestli si, milí kolegové a kolegyně, zejména kolegové na levici, uvědomujete, co by přijetí tohoto návrh sociálně znamenalo.
ps2013-010-05-003-005.u8.p2.s3 My jsme se tady před několika lety přeli a byly tady rozsáhlé obstrukce kvůli snížení podpory stavebního spoření ze 3 tisíc na 2 tisíce korun.
ps2013-010-05-003-005.u8.p3.s1 A teď proč o tom mluvím v souvislosti s tímto návrhem zákona.
ps2013-010-05-003-005.u8.p3.s2 Již dnes, chce-li někdo rekonstruovat nemovitost a určité množství stavební suti, tak vyvezení jednoho kontejneru stavební suti stojí zhruba 8 12 tisíc podle vzdálenosti od skládky, podle tonáže, podle ceny dopravy.
ps2013-010-05-003-005.u8.p3.s3 Taková běžná rekonstrukce, nedejbože, když budu maximalistický, demolice rodinného domu a postavení na něm nového rodinného domu by znamenala náklady v řádu desetitisíců statisíců.
ps2013-010-05-003-005.u8.p3.s4 Většinou je to něco kolem 100 150 tisíc za demolici rodinného domu a vytřídění či uložení suti na skládku.
ps2013-010-05-003-005.u8.p3.s5 Přijetím tohoto návrhu zákona by se dotyčná částka zvýšila desetkrát.
ps2013-010-05-003-005.u8.p3.s6 To znamená, likvidace rodinného domu by znamenala statisícové milionové náklady.
ps2013-010-05-003-005.u8.p3.s7 Naprosto by to zastavilo veškeré rekonstrukce v obcích a městech.
ps2013-010-05-003-005.u8.p3.s8 Mnohem více by se vyplatilo stavět dům takzvaně na zelené louce a zejména by se to dotklo těch sociálně nejcitlivějších skupin, které nemají na to, aby si postavily nový dům na zelené louce.
ps2013-010-05-003-005.u8.p4.s1 Nevím, jak k tomuto budou přistupovat kolegové, zejména kolegové z levice.
ps2013-010-05-003-005.u8.p4.s2 To je moje zkušenost jako starosty a místostarosty obce, která od lidí vybírá stavební odpad nebo stavební suť zdarma, recykluje ji, třídí, drtí a znovu používá.
ps2013-010-05-003-005.u8.p5.s1 A teď se pokusím na tento zákon podívat ještě z druhé pozice, a to z pozice místopředsedy Poslanecké sněmovny.
ps2013-010-05-003-005.u8.p5.s2 Na se jako na místopředsedu Poslanecké sněmovny obrátila Česká asociace odpadového hospodářství z toho hlediska, že bohužel při projednávání na výboru pro životní prostředí - mnozí z vás o tom víte, jak to vypadalo - byli pozváni na hodin, kdy měl tento bod být projednán, a přestože přišli o dvacet minut dříve, tak tomuto zástupci odborné veřejnosti nebylo již umožněno se k tomu bodu vyjádřit a nebyla vedena řádná diskuse s tímto zástupcem a dalšími zástupci odborné veřejnosti.
ps2013-010-05-003-005.u8.p6.s1 Když tuto věc přidám k věci, že se v podstatě jedná o přílepek, kdy prostá elektronovela evropské směrnice řeší něco, co by mělo mít obsáhlejší diskusi - a nerozumím tomu, protože ministerstvo by mělo mít ve svém legislativním plánu návrh zákona o odpadech někdy na konci tohoto roku, nevím, proč se to dělá takovýmto přílepkem ctěného pana kolegy Oklešťka, nerozumím tomu, proč s tím pan ministr souhlasí - tak když vezmu tyto dvě věci dohromady, že je to polopřílepek a že části odborné veřejnosti nebylo umožněno diskutovat na výboru pro životní prostředí, tak si podle § 93 jednacího řádu dovoluji předložit návrh na vrácení výboru pro životní prostředí k novému projednání.
ps2013-010-05-003-005.u8.p7.s1 Děkuji vám.
ps2013-010-05-003-005.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2013-010-05-003-005.u9.p1.s2 Nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Olgu Havlovou.
ps2013-010-05-003-005.u10.p1.s1 Vážená paní předsedající, vážení kolegové, kolegyně, vážená vládo, můj předřečník mi trošku vzal vítr z plachet, ale přesto tady řeknu, co jsem měla připravené, a v podstatě se budeme dublovat v tom, co řekl on.
ps2013-010-05-003-005.u10.p2.s1 Zabýváme se zde zákonem o odpadech, který byl projednáván ve výboru pro životní prostředí, kde byly schváleny pozměňující návrhy k tomuto zákonu.
ps2013-010-05-003-005.u10.p2.s2 Jako k většině poslanců, i ke mně se dostaly alarmující informace o projednávání zákona ve výboru a o pozměňovacím návrhu, který byl ve výboru schválen.
ps2013-010-05-003-005.u10.p3.s1 Zákon může mít velmi zásadní dopad na fungování trhu s odpadem, a proto je zcela logické a správné, že by se do jeho projednávání měly zapojit i subjekty na trhu, kterých se zákon přímo dotkne.
ps2013-010-05-003-005.u10.p3.s2 Zákon byl projednáván na 8. schůzi výboru pro životní prostředí 21. května a kvůli důležitosti zákona požádala Česká asociace odpadového hospodářství oficiálně o vystoupení na výboru v rámci rozpravy.
ps2013-010-05-003-005.u10.p3.s3 Toto vystoupení však nebylo dovoleno, a to ze zcela nestandardních důvodů.

Text viewDownload CoNNL-U