|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-05-06 ps2013-008-03-002-020 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

20. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 174/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2014-05-06
Meetingps2013/008
Agenda Itemps2013/008/020
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/008schuz/s008070.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 830 • previousnext

ps2013-008-03-002-020.u1.p1.s1 20.
ps2013-008-03-002-020.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 174/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
ps2013-008-03-002-020.u1.p2.s1 Připomínám, že jsme v prvém čtení a navrženo je jednat podle § 90 odst. 2, to znamená schválit zákon hned v prvém čtení.
ps2013-008-03-002-020.u1.p2.s2 Prosím, aby z pověření vlády předložený návrh uvedl ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček.
ps2013-008-03-002-020.u1.p2.s3 Ještě než se dostaví k pultu, požádal bych zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Soňu Markovou, aby zaujala místo u stolku zpravodajů.
ps2013-008-03-002-020.u1.p2.s4 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-008-03-002-020.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl vládní návrh zákona, jehož cílem je kompenzace výpadků příjmů z hospitalizačních regulačních poplatků pro smluvní poskytovatele lůžkových zdravotních služeb, a to prostřednictvím zvýšení platby za státní pojištěnce.
ps2013-008-03-002-020.u2.p1.s2 Jak víte, Ústavní soud zrušil s účinností k 1. 1. 2014 tyto poplatky, což pro lůžková zdravotnická zařízení představuje roční výpadek příjmů zhruba 2,1 mld. korun.
ps2013-008-03-002-020.u2.p1.s3 Návrh, který vláda předkládá, je okamžitým řešením akutního stavu českého zdravotnictví, jehož cílem je zabránit tomu, aby prohlubující se finanční potíže ve zdravotnictví pocítili pacienti zhoršením kvality či dostupnosti poskytovaných zdravotních služeb.
ps2013-008-03-002-020.u2.p1.s4 Není již možné, aby výpadek příjmů z těchto poplatků pokryli poskytovatelé zdravotních služeb nebo zdravotní pojišťovny ze svých rezerv, neboť tyto rezervy jsou vzhledem k dlouhodobému podfinancování systému veřejného zdravotního pojištění již vyčerpány.
ps2013-008-03-002-020.u2.p2.s1 Navrhovaná právní úprava spočívá ve zvýšení měsíční platby za státní pojištěnce o 58 korun ze stávající 787 korun na 845 korun za osobu a měsíc.
ps2013-008-03-002-020.u2.p2.s2 Toto zvýšení by podle odhadů mělo do systému veřejného zdravotního pojištění během roku 2014 přinést zhruba 2,1 mld. korun.
ps2013-008-03-002-020.u2.p2.s3 V dalším roce potom zhruba 4,2 mld. korun.
ps2013-008-03-002-020.u2.p2.s4 Z výše uvedeného navýšení příjmů budou zdravotní pojišťovny kompenzovat výpadek příjmů svým smluvním poskytovatelům formou zálohových plateb s tím, že celková výše skutečné kompenzace bude realizována v roce 2015, a to na základě údajů vykázaných poskytovateli za období 1. leden 2014 31. prosinec 2014.
ps2013-008-03-002-020.u2.p3.s1 Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, aby mohla být kompenzace uskutečněna podle tohoto návrhu a splnila tak zamýšlený účel, je nezbytné, aby zákon nabyl účinnosti k 1. červenci letošního roku.
ps2013-008-03-002-020.u2.p3.s2 Nabytí účinnosti k tomuto datu je možné tehdy, pokud bude návrh projednán v prvém čtení.
ps2013-008-03-002-020.u2.p3.s3 Pokud by projednávání návrhu v prvém čtení nebylo schváleno, lze s ohledem na lhůty stanovené jednacím řádem Poslanecké sněmovny a nezbytnou dobu pro následný legislativní proces předpokládat, že bude předložený návrh schválen ve druhé polovině roku.
ps2013-008-03-002-020.u2.p3.s4 Dotčení poskytované zdravotních služeb by v takovém případě neobdrželi v roce 2014 žádné významné navýšení platby a došlo by tak nepochybně k prohloubení jejich tak vážné ekonomické situace.
ps2013-008-03-002-020.u2.p3.s5 Z důvodu naléhavosti vás proto žádám o podporu postupu navrženého vládou, to jest, aby Poslanecká sněmovna vyslovila s návrhem zákona souhlas již v prvém čtení, neboť tímto způsobem lze docílit realizace navýšení plateb poskytovatelům lůžkových služeb a zlepšení ekonomické situace těchto poskytovatelů již v letošním roce.
ps2013-008-03-002-020.u2.p4.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-008-03-002-020.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi Svatopluku Němečkovi za jeho úvodní slovo a žádám, aby své slovo zpravodaje přednesla paní zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Soňa Marková.
ps2013-008-03-002-020.u3.p1.s2 Paní zpravodajko, máte slovo.
ps2013-008-03-002-020.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-008-03-002-020.u4.p1.s2 Přeji hezký den vážený pane místopředsedo, vážená vládo, milí kolegové a kolegyně.
ps2013-008-03-002-020.u4.p1.s3 Dovolte mi, abych doplnila ve své zpravodajské zprávě k projednávanému návrhu několik podrobností.
ps2013-008-03-002-020.u4.p2.s1 Vítám záměr předkladatele částečně narovnat kritickou situaci v systému veřejného zdravotního pojištění a zdravotnictví jako celku.
ps2013-008-03-002-020.u4.p2.s2 Tato oblast je dlouhodobě pod tlakem na její finanční stabilitu a tu je třeba řešit především systémovými změnami, které však z pochopitelných důvodů, z logických důvodů, v tomto materiálu hledat nemůžeme.
ps2013-008-03-002-020.u4.p2.s3 Sněmovní tisk 174 se věnuje kompenzaci tzv. regulačních poplatků poskytovatelům lůžkové zdravotní péče, kterým tento příjem rozhodnutím Ústavního soudu pro letošní rok vypadl.
ps2013-008-03-002-020.u4.p2.s4 Není v tuto chvíli mým cílem opakovat postoje KSČM a kolikrát jsme vůbec proti zavedení regulačních poplatků jako takových vystupovali.
ps2013-008-03-002-020.u4.p2.s5 Vítám však snahu současné vlády situaci alespoň částečně napravit.
ps2013-008-03-002-020.u4.p3.s1 Ministerstvo jednoznačně vychází z předpokladů, že kompenzace poskytovatelům lůžkové péče pro rok 2014 je nutná a že jediným relevantním nástrojem pro její financování je forma zvýšení odvodů za tzv. státní pojištěnce.
ps2013-008-03-002-020.u4.p3.s2 Pokud tedy zůstaneme v rámci projednávaného materiálu, cíle plní.
ps2013-008-03-002-020.u4.p3.s3 Zajišťuje dodatečné zdroje a řeší i formu jejich transferů přímo k těm poskytovatelům, kterým příjem z regulačních poplatků letos vypadl.
ps2013-008-03-002-020.u4.p4.s1 Předkládaný materiál předpokládá zachování navýšení odvodu za státní pojištěnce i do dalších let.
ps2013-008-03-002-020.u4.p4.s2 Neobsahuje však systémové řešení do budoucna, neřeší prostředky na kompenzace zrušení dalších typů regulačních poplatků, neobsahuje žádný nástroj k narovnání výše odvodu za státní pojištěnce ani tolik skloňované automatické navyšování těchto vyměřovacích základů.
ps2013-008-03-002-020.u4.p4.s3 Diskusi nad těmito, ale i dalšími systémovými opatřeními je ale určitě nutno vést, neboť je nezbytná.
ps2013-008-03-002-020.u4.p5.s1 Návrh je dále založen na tom, že kompenzace bude probíhat v měsíčních splátkách rozprostřených do druhé poloviny letošního roku vztažených k referenčnímu období roku 2013 s faktickým konečným vyúčtováním podle skutečně poskytnuté péče v roce 2014 v prvním pololetí roku 2015.
ps2013-008-03-002-020.u4.p5.s2 Jako každé referenční období i toto v sobě skrývá nebezpečí dílčího a dočasného znevýhodnění těch poskytovatelů, kteří v roce 2013 třeba omezili poskytování lůžkové péče, například z toho důvodu, že chtěli reinvestovat příjmy z poplatků, a také třeba když prováděli rekonstrukci svého zařízení, ale i s touto námitkou se doufám lze vyrovnat se zpožděním, že i tam bude kompenzováno, co tomu přísluší.
ps2013-008-03-002-020.u4.p6.s1 Druhým problematickým okruhem je náběh kompenzace.
ps2013-008-03-002-020.u4.p6.s2 Podle návrhu mají zdravotní pojišťovny vydat 7/12 z kompenzací již do konce července.
ps2013-008-03-002-020.u4.p6.s3 Systém platby za státní pojištěnce je ale takový, že platba vždy probíhá v předcházejícím měsíci, než za který náleží.
ps2013-008-03-002-020.u4.p6.s4 V červenci tedy bude příjmem veřejného zdravotního pojištění standardně platba za státní pojištěnce ve zvýšené formě za srpen.
ps2013-008-03-002-020.u4.p6.s5 Přechodným ustanovením je pak dorovnána i platba za měsíc červenec, a to tak, že spolu se zvýšenou platbou za srpen bude na zvláštní účet veřejného zdravotního pojištění poukázána i částka rovnající se navýšení za měsíc červenec.
ps2013-008-03-002-020.u4.p6.s6 Celé toto ustanovení směřuje k tomu, aby zvýšenou platbu za státní pojištěnce měly zdravotní pojišťovny k datu první splátky kompenzace jak standardně za srpen, ale tak i dorovnáním za červenec.
ps2013-008-03-002-020.u4.p6.s7 I tak však pro zdravotní pojišťovny tento návrh představuje riziko zásahu do jejich cash-flow, neboť ve chvíli, kdy bude mít povinnost zaplatit 7/12 z celkové částky, budou mít k dispozici pouze navýšené platby za dva měsíce.
ps2013-008-03-002-020.u4.p6.s8 Toto riziko však není předkladatelem přesně vyčísleno, což znemožňuje přesné vyhodnocení jeho potenciálního nebezpečí, které však není bezprostřední, a lze se domnívat, že se s tím pojišťovny snad dokážou vyrovnat.
ps2013-008-03-002-020.u4.p7.s1 Posledním závažným bodem, ke kterému se musím vyjádřit, je žádost předkladatele o projednání návrhu podle § 90 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, tedy abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.
ps2013-008-03-002-020.u4.p7.s2 K tomuto kroku poskytuje odůvodnění předkladatel, podotýkám celého, přesně cituji: "Důvodem pro zvolený postup je nutno kompenzovat poskytovatelům lůžkových zdravotních služeb výpadek regulačních poplatků nejpozději do 31. 7. 2014."
ps2013-008-03-002-020.u4.p7.s3 Náš jednací řád tento postup jednoznačně umožňuje a předkladatel formálně splnil všechny náležitosti, které k jeho provedení jednací řád ukládá, ale tento postup být nestandardním postupem a v jeho rámci je role zákonodárného sboru, tedy nás jako Poslanecké sněmovny, přece jenom okleštěna.
ps2013-008-03-002-020.u4.p8.s1 Na druhou stranu nezpochybňuji v tuto chvíli, že právě tento návrh zákona tento postup potřebuje, je odůvodněn ten časový rámec, se kterým musíme pracovat, standardní projednávání prostě není možné, nepřipouštím.
ps2013-008-03-002-020.u4.p8.s2 Navíc se tedy jedná o ucelenou dílčí změnu, která nemá systémový charakter a řeší výsečově aktuální kritický dopad výpadku příjmů pro poskytovatele lůžkové péče.
ps2013-008-03-002-020.u4.p9.s1 Za sebe tedy mohu říci ještě jednou, že jsem pro přijetí návrhu i podle § 90, ale od předkladatele předpokládám a očekávám, že v brzké době doplní i vlastně návrhy systémových opatření a o nich se povede diskuze právě na půdě Poslanecké sněmovny.
ps2013-008-03-002-020.u4.p10.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-008-03-002-020.u4.p10.s2 .
ps2013-008-03-002-020.u5.p1.s1 Děkuji paní zpravodajce poslankyni Soně Markové a otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-008-03-002-020.u5.p1.s2 Netradičně ji začneme faktickou poznámkou pana poslance Jiřího Štětiny, který se k faktické poznámce přihlásil, pak s řádnými přihláškami pan poslanec Svoboda, Heger a Hovorka.
ps2013-008-03-002-020.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-008-03-002-020.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2013-008-03-002-020.u6.p1.s2 se budu skutečně tentokrát chovat jakožto opoziční poslanec, ale nicméně velmi konstruktivní.
ps2013-008-03-002-020.u6.p2.s1 Nikdo nepochybuje o tom, že finanční ztráta nebo finanční ztráty všech zdravotnických zařízení jsou velmi citelné.
ps2013-008-03-002-020.u6.p2.s2 myslím, že je naprosto zbytečné si vyčítat, proč to tak je, jak k tomu došlo.
ps2013-008-03-002-020.u6.p2.s3 Je správné toto jistě nahradit, ale bych měl jenom jeden dotaz: Jestliže v této době, nebo respektive k poslednímu březnu bylo - a teď to přečtu přímo - jedná se o zůstatky na bankovních účtech ke konci běžného období včetně ostatních fondů a včetně rezerv skoro 22 miliard korun, tak se domnívám, že v době se mohla zdravotnická zařízení vyplatit prostě příslušnými obnosy.
ps2013-008-03-002-020.u6.p2.s4 Všichni víme, že každý den odchází asi kolem 650 milionů korun, takže když si to normálními kupeckými počty propočítáme, tak si myslím, že by nám při současném výběru pojistného - bychom tam ty peníze měli.
ps2013-008-03-002-020.u6.p2.s5 si myslím, že i zpráva pana ministra Babiše o tom celkem jasně jaksi hovořila.
ps2013-008-03-002-020.u6.p2.s6 Takže jenom toto je můj dotaz.
ps2013-008-03-002-020.u6.p2.s7 Děkuji.
ps2013-008-03-002-020.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Jiřímu Štětinovi a jistě bude potom v závěrečném slově pan ministr reagovat.
ps2013-008-03-002-020.u7.p1.s2 Nyní s řádnými přihláškami nejprve pan poslanec Bohuslav Svoboda.
ps2013-008-03-002-020.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-008-03-002-020.u8.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážená vládo, na rozdíl - vaším prostřednictvím pane předsedající - od kolegy Štětiny se nedomnívám, že teď bychom neměli hovořit také o tom, proč tato situace vznikla.
ps2013-008-03-002-020.u8.p2.s1 Takzvané regulační poplatky za hospitalizaci v nemocnici nejsou regulačními poplatky.
ps2013-008-03-002-020.u8.p2.s2 Je to platba za stravu.
ps2013-008-03-002-020.u8.p2.s3 Platba za stravu, kterou člověk musí utratit vždy, je v nemocnici, nebo není.
ps2013-008-03-002-020.u8.p2.s4 Ústavní soud nerozhodl o tom, že se tento poplatek nesmí vybírat.
ps2013-008-03-002-020.u8.p2.s5 On rozhodl o tom, že to musí být zajištěno jiným právním způsobem, a současná vláda a většina této Poslanecké sněmovny odmítla to řešení udělat.
ps2013-008-03-002-020.u8.p2.s6 Když se o tom hovořilo, my jsme opakovaně říkali, že tento problém nastane, že bude velmi vážný hlavně pro malé nemocnice, pro psychiatrické léčebny, pro péči o hendikepované děti a že to postihne ty nejnuznější v naší společnosti.
ps2013-008-03-002-020.u8.p2.s7 Nikdo na to neslyšel.
ps2013-008-03-002-020.u8.p2.s8 Musím konstatovat, že s odstupem času řekl pan místopředseda vlády Babiš, že to byla chyba.
ps2013-008-03-002-020.u8.p2.s9 Ale je to prostě populistický slib, který byl dán ve volbách, a toto je ukázka toho, jak ty populistické sliby jsou nebezpečné a škodlivé celé společnosti - ony totiž nejdou realizovat, a když se realizují, tak na tom všichni proděláme.
ps2013-008-03-002-020.u8.p2.s10 Proto je potřeba, aby to tady zaznělo, protože zase budou nějaké volby, zase tady bude někdo, kdo bude chtít získat hlasy a slíbí "hory s horákama", ale ono to nejde.
ps2013-008-03-002-020.u8.p2.s11 Pak dopadneme tak, jako jsme dopadli teď.
ps2013-008-03-002-020.u8.p3.s1 Ta situace bohužel vznikla, nastala a je tady, a nechceme-li prohlubovat krizi ekonomickou krizi těch nemocnic - kterou jsme vlastně sami zavinili, to není nikdo jiný, to jsme my, my, co tady sedíme -, tak bychom měli hledat řešení.
ps2013-008-03-002-020.u8.p3.s2 To řešení je velmi obtížné, protože navržené řešení je samozřejmě špatné.
ps2013-008-03-002-020.u8.p3.s3 Není systémové, svým způsobem vlastně z prostředků jedné části platby pojišťoven, to znamená z platby státu, přesouvá prostředky jenom k jednomu typu poskytovatelů - k nemocnicím.
ps2013-008-03-002-020.u8.p3.s4 To je na hranici toho, co je nedovolená preference někoho z těch, kteří v tom zdravotnictví pracují.
ps2013-008-03-002-020.u8.p3.s5 Řadu těch námitek říkala kolegyně Marková, je nebudu opakovat, ale znovu říkám - jsem si vědom toho, že tuto situaci je potřeba nějakým způsobem řešit a že bude na nás na všech, abychom se k tomu nějakým způsobem postavili.
ps2013-008-03-002-020.u8.p3.s6 Přesto považuji tuto věc za natolik závažnou, že souhlasím s projednáváním podle § 90, protože uplatnění veta by znamenalo jenom nesmyslné prohloubení toho, za co můžeme.
ps2013-008-03-002-020.u8.p3.s7 Je to ne situace krizová, ve které se to musí dělat, to je situace, kterou jsme vyvolali my - a to je ještě něco horšího než to, co § 90 dává jako odůvodnění pro možnost projednat v jednom čtení.
ps2013-008-03-002-020.u8.p4.s1 Čili s tímto stanoviskem a se zásadním nesouhlasem o způsobu řešení takovéhoto problému jsem vás seznámil a jsem přesvědčen, že do budoucna se tato věc bude muset vyřešit jinak.
ps2013-008-03-002-020.u8.p4.s2 Jestliže každou krizi ekonomickou ve zdravotnictví budeme řešit tím, že tam nesystémově přilijeme peníze, dosáhneme jediného - zdravotnictví nebude šetřit, zdravotnictví bude čekat, že v okamžiku, kdy bude zle, zase se někde nějaká ruka natáhne a do ruky stát nebo pojištěnci nasypou peníze.
ps2013-008-03-002-020.u8.p4.s3 Byl bych velmi rád, kdybychom podle § 90 řešili naposledy problematiku financování zdravotnictví cestou veřejného zdravotního pojištění.
ps2013-008-03-002-020.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Bohuslavu Svobodovi.
ps2013-008-03-002-020.u9.p1.s2 Nyní pan poslanec Leoš Heger, připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka.
ps2013-008-03-002-020.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-008-03-002-020.u10.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2013-008-03-002-020.u10.p1.s2 Vážená vládo, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, o regulačních poplatcích tato Sněmovna slyšela již příliš mnoho.
ps2013-008-03-002-020.u10.p1.s3 Dovolte mi tedy jenom velmi stručně zrekapitulovat, v čem je problém a proč dnešní opozice protestuje proti jakémukoli rušení poplatků.
ps2013-008-03-002-020.u10.p2.s1 Poplatky jsou ústavně konformní, jak víceméně svými výnosy Ústavní soud potvrdil, poplatky regulují, jak potvrdily statistiky, poplatky jsou potřebným příjmem pro zdravotnická zařízení.
ps2013-008-03-002-020.u10.p2.s2 Pokud jde o hospitalizační poplatek, který byl zrušen Ústavním soudem pro svoji výši, byla připravena změna zákona a vrácení výše toho jednodenního poplatku za hospitalizace na 60 korun, potom však po domluvě koalice byla tato verze stažena a poplatek nebyl tedy obnoven.
ps2013-008-03-002-020.u10.p2.s3 Dalším argumentem samozřejmě je, že náklady za jídlo a energie jsou jistě vyšší přinejmenším než těch 60 korun, o tom nikdo nepochybuje.

Text viewDownload CoNNL-U