ps2013-008-02-004-077.u1.p1.s1
| 77. |
ps2013-008-02-004-077.u1.p1.s2
| Výroční zpráva o činnosti a účetní závěrka Státního fondu dopravní infrastruktury za rok 2013 /sněmovní tisk [159](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=159&O=7)/ |
ps2013-008-02-004-077.u1.p2.s1
| Požádám tedy pana ministra dopravy Antonína Prachaře, aby přednesl své úvodní slovo. |
ps2013-008-02-004-077.u1.p2.s2
| Prosím, pane ministře, máte slovo. |
ps2013-008-02-004-077.u2.p1.s1
| Děkuji, pane předsedající. |
ps2013-008-02-004-077.u2.p1.s2
| Podobně jako k minulému materiálu dovolím si předložit Poslanecké sněmovně Výroční zprávu o činnosti a účetní závěrce Státního fondu dopravní infrastruktury za rok 2013. |
ps2013-008-02-004-077.u2.p1.s3
| Na základě zákona č. 104/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, o Státním fondu dopravní infrastruktury, vám byl předložen ke schválení návrh Výroční zprávy o činnosti a účetní závěrce Státního fondu dopravní infrastruktury za rok 2013. |
ps2013-008-02-004-077.u2.p1.s4
| Tento materiál byl dne 24. března 2014 projednán a odsouhlasen vládou České republiky. |
ps2013-008-02-004-077.u2.p2.s1
| Výroční zpráva státního fondu, jejíž součástí je účetní závěrka, podává komplexní informace o činnosti a hospodaření státního fondu v roce 2013. |
ps2013-008-02-004-077.u2.p2.s2
| Účetní závěrka byla v souladu se zákonem ověřena nezávislým auditorem. |
ps2013-008-02-004-077.u2.p2.s3
| Výrok auditora je součástí výroční zprávy. |
ps2013-008-02-004-077.u2.p3.s1
| K základním údajům hospodaření státního fondu. |
ps2013-008-02-004-077.u2.p3.s2
| Pro rok 2013 byl schválen rozpočet příjmů státního fondu ve výši 58,6 mld. |
ps2013-008-02-004-077.u2.p3.s3
| Schválený rozpočet včetně výdajů nároků z operačního programu Doprava a Evropské investiční banky dosahoval výše 64,5 mld. Skutečné příjmy činily 51,9 mld. a výdaje, tedy prostředky uvolněné příjemcům a výdaje na činnosti aparátu, dosáhly v roce 2013 celkové výše 49,2 mld. |
ps2013-008-02-004-077.u2.p3.s4
| Nevyčerpané finanční prostředky byly převedeny do roku 2014 a je s nimi počítáno při přípravě a schvalování rozpočtu na letošní rok. |
ps2013-008-02-004-077.u2.p4.s1
| Hlavním problémem nečerpání při financování dopravní infrastruktury nebyl v uplynulém roce nedostatek finančních prostředků, ale především problém s výkupy pozemků, dlouhé schvalovací procesy a průtahy související s rozhodovací praxí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže. |
ps2013-008-02-004-077.u2.p4.s2
| Navzdory nižšímu čerpání je však nutné uvést, že operační program Doprava byl k 31. prosinci 2013 nejlépe čerpajícím sektorovým operačním programem České republiky, kde byly splněny stanovené limity čerpání pro rok 2013. |
ps2013-008-02-004-077.u2.p4.s3
| V letošním roce je na rozdíl od předcházejících let zahájen velký počet zadávacích řízení, což dává naději na výrazné vyšší čerpání i do budoucna. |
ps2013-008-02-004-077.u2.p4.s4
| Vše bude ovšem záležet na výsledcích zadávacích řízení a rychlosti řešení případných odvolání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. |
ps2013-008-02-004-077.u2.p4.s5
| Mezi opatření, která by mohla do budoucna napomoci řádnému čerpání zdrojů, patří také příprava zákona o liniových stavbách, novela zákona o zadávání veřejných zakázek a v neposlední řadě i novela zákona 416 o výkupu pozemků pro účely výstavby dopravní infrastruktury. |
ps2013-008-02-004-077.u2.p5.s1
| Dovolím si navrhnout Poslanecké sněmovně, aby byl předložený materiál schválen. |
ps2013-008-02-004-077.u2.p5.s2
| Děkuji. |
ps2013-008-02-004-077.u3.p1.s1
| Děkuji panu ministru dopravy Antonínu Prachařovi. |
ps2013-008-02-004-077.u3.p1.s2
| Usnesení hospodářského výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk [159](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=159&O=7)/1. |
ps2013-008-02-004-077.u3.p1.s3
| Prosím, aby své slovo přednesl zpravodaj výboru pan poslanec Karel Šidlo a informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. |
ps2013-008-02-004-077.u3.p1.s4
| Prosím, pane zpravodaji, máte slovo. |
ps2013-008-02-004-077.u4.p1.s1
| Děkuji za slovo, pane předsedající. |
ps2013-008-02-004-077.u4.p1.s2
| Vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové, hospodářský výbor i tento sněmovní tisk [159 ](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=159&O=7)projednával na své 6. schůzi dne 9. dubna letošního roku. |
ps2013-008-02-004-077.u4.p1.s3
| Zabývali jsme se velice podrobně obsahem tisku [159](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=159&O=7), protože všechny nás bude velmi zajímat, jak bude dočerpán operační program Doprava, a ptali jsme se samozřejmě po příčinách toho, co je důvodem, proč je v současné době nečerpáno 20,5 mld. korun, které bylo možné čerpat z tohoto evropského zdroje. |
ps2013-008-02-004-077.u4.p1.s4
| Současně jsme se také ptali, proč účetní závěrka roku 2014 s ukončeným financováním projektu TNT na D47 představovala částku 14,5 mld. korun nevyčerpaných, a samozřejmě nás také zajímalo to, proč byly poskytnuty finanční prostředky na údržbu a opravy dálniční a silniční infrastruktury v roce 2013 až na konci druhého pololetí 2013. |
ps2013-008-02-004-077.u4.p1.s5
| Tím nedošlo k dočerpání těchto stanovených prostředků. |
ps2013-008-02-004-077.u4.p2.s1
| Je skutečností, tak jak řekl pan ministr při popisu celého tohoto tisku, že došlo k uvolnění, resp. přípravě rozpočtu na výdajové stránce ve výši 57,4 mld. korun, přitom skutečné čerpání - a to byly ty vlivy, o kterých jsem hovořil - byly čerpány pouze na 48,9 mld. Těch 8,5 mld. zůstalo nevyčerpáno a je to velká škoda, protože bohužel Česká republika má legislativu nastavenu takovým způsobem, že při liniových a infrastrukturních stavbách se neustále potýkáme jak s otázkami majetkového vypořádání přípravy staveb, tak i vlastní přípravy staveb a dalších vlivů, které souvisejí se schvalováním těchto staveb. |
ps2013-008-02-004-077.u4.p2.s2
| Já si myslím, že to jsou zásadní věci, které zmínil i pan ministr, a budu velice rád, pokud v roce 2014 to nebude pouze deklarace z úst pana ministra, ale budou učiněny i reálné kroky k tomu, aby výstavba dopravní infrastruktury a využívání zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury bylo mnohem efektivnější. |
ps2013-008-02-004-077.u4.p3.s1
| A na závěr mi dovolte konstatování, že hospodářský výbor přes všechny tyto výhrady a připomínky, které měl v průběhu projednávání tisku [159](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=159&O=7), doporučuje Poslanecké sněmovně Výroční zprávu o činnosti a účetní závěrku Státního fondu dopravní infrastruktury za rok 2013 schválit. |
ps2013-008-02-004-077.u5.p1.s1
| Děkuji. |
ps2013-008-02-004-077.u5.p1.s2
| Zahajuji všeobecnou rozpravu. |
ps2013-008-02-004-077.u5.p1.s3
| Konstatuji, že nemám žádnou písemnou přihlášku do rozpravy. |
ps2013-008-02-004-077.u5.p1.s4
| Ptám se, kdo se hlásí z místa. |
ps2013-008-02-004-077.u5.p1.s5
| Pan ministr má zájem v rozpravě vystoupit. |
ps2013-008-02-004-077.u5.p1.s6
| Prosím, pane ministře, máte slovo. |
ps2013-008-02-004-077.u6.p1.s1
| Pane předsedající, dámy a pánové, já bych chtěl jenom doplnit záležitosti, které se týkají roku 2014. |
ps2013-008-02-004-077.u6.p1.s2
| Skutečně stav v oblasti výstavby dopravní infrastruktury v České republice neodpovídá postavení České republiky jako tranzitní země uprostřed Evropy. |
ps2013-008-02-004-077.u6.p1.s3
| A kdybych to měl shrnout, tak se v podstatě potýkáme se třemi body, které nás výrazným způsobem omezují, a to je výkup pozemků pro dopravní infrastrukturu, který řeší zákon 416. |
ps2013-008-02-004-077.u6.p1.s4
| Musím říci, že my jsme ve velmi krátké době připravili analýzu, kde by byla reálná cena týkající se zemědělské a lesnické půdy, připravili jsme materiál do vlády a koaliční vláda tento materiál v rekordně krátkém čase s udělením veškerých možných výjimek v projednávacím procesu schválila a doporučila Poslanecké sněmovně k projednání. |
ps2013-008-02-004-077.u6.p1.s5
| Věřím tomu, že je velmi blízko doba, kdy se bude Poslanecká sněmovna naším návrhem zabývat. |
ps2013-008-02-004-077.u6.p1.s6
| V případě přijetí této novely bychom zabránili vyvlastňovacím řízením, která probíhají v řádu několika stovek napříč celou republikou, týkají se nejvíce úseků alternativního spojení dálnice D1 a silnice R35 mezi Olomoucí a Hradcem Králové a týkají se rovněž úseku dopojení dálnice D1 na trase Říkovice-Přerov na střední Moravě. |
ps2013-008-02-004-077.u6.p2.s1
| Samozřejmě tento zákon o výkupu pozemků nevyřeší veškeré problémy, které dneska při výstavbě dopravní infrastruktury máme. |
ps2013-008-02-004-077.u6.p2.s2
| Skutečně na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže leží dnes nevyřízená odvolání v řádu desítek miliard. |
ps2013-008-02-004-077.u6.p2.s3
| Stavební firmy a Svaz stavebních firem si stěžují na propad ve stavebnictví, dopad do zaměstnanosti, ale Ministerstvo dopravy ani žádný státní orgán není strůjcem tohoto. |
ps2013-008-02-004-077.u6.p2.s4
| Toto si dělají stavební firmy samy v rámci konkurenčního boje a jenom Úřad na ochranu hospodářské soutěže nekoná v přiměřených lhůtách. |
ps2013-008-02-004-077.u6.p2.s5
| To je určitě velké téma, kterým by se měla zabývat nejen Poslanecká sněmovna, ale i vláda České republiky. |
ps2013-008-02-004-077.u6.p3.s1
| Další záležitost je otázka zákona o zadávání veřejných zakázek, lhůt, které je potřeba využívat, lhůt na oznámení vypsání veřejné zakázky, která trvá měsíc, následně lhůty na podání nabídek 59 dní, vyhodnocení. |
ps2013-008-02-004-077.u6.p3.s2
| Je to záležitost i hodnoticích komisí, kdy členové hodnoticích komisí dnes musí mít prověrku na stupeň tajné a tím se počet členů hodnoticích komisí výrazným způsobem omezuje. |
ps2013-008-02-004-077.u6.p3.s3
| Toto všechno v současné době probíhá v rámci meziresortního připomínkového řízení k realizaci novely zákona o zadávání veřejných zakázek a věřím, že v rekordně krátkém čase bude předložena Poslanecké sněmovně k projednání. |
ps2013-008-02-004-077.u6.p4.s1
| Tolik jenom na doplnění, aby bylo patrné, kde máme největší příčiny. |
ps2013-008-02-004-077.u6.p4.s2
| Není to nečinnost fondů, není to nečinnost Ředitelství silnic a dálnic a ostatních organizací, ale skutečně devadesát procent těchto problémů je v oblasti legislativy, kterou jsme zdědili z minulých období. |
ps2013-008-02-004-077.u6.p4.s3
| Děkuji. |
ps2013-008-02-004-077.u7.p1.s1
| Děkuji za vystoupení pana ministra v rozpravě. |
ps2013-008-02-004-077.u7.p1.s2
| Kdo dál do rozpravy? |
ps2013-008-02-004-077.u7.p1.s3
| Nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím. |
ps2013-008-02-004-077.u7.p1.s4
| Přistoupíme k rozpravě podrobné. |
ps2013-008-02-004-077.u7.p1.s5
| Ptám se, kdo se hlásí o slovo. |
ps2013-008-02-004-077.u7.p1.s6
| Pokud nikdo, požádám pana zpravodaje, aby přednesl návrh na usnesení. |
ps2013-008-02-004-077.u8.p1.s1
| Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky schvaluje Výroční zprávu o činnosti a účetní uzávěrku Státního fondu dopravní infrastruktury za rok 2013 dle sněmovního tisku [159](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=159&O=7). |
ps2013-008-02-004-077.u9.p1.s1
| Děkuji panu zpravodaji. |
ps2013-008-02-004-077.u9.p1.s2
| Předpokládám, že není zájem o závěrečná slova. |
ps2013-008-02-004-077.u9.p2.s1
| Přistoupíme tedy k hlasování. |
ps2013-008-02-004-077.u9.p2.s2
| Návrh na usnesení budeme hlasovat v [hlasování číslo 35](https://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=58911), které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro tento návrh. |
ps2013-008-02-004-077.u9.p2.s3
| Kdo je proti? |
ps2013-008-02-004-077.u9.p2.s4
| Děkuji vám. |
ps2013-008-02-004-077.u9.p3.s1
| V hlasování pořadové číslo 35 z přítomných 167 pro 137, proti nikdo. |
ps2013-008-02-004-077.u9.p3.s2
| Návrh byl přijat. |
ps2013-008-02-004-077.u9.p4.s1
| Konstatuji, že návrh usnesení byl schválen, a končím tak bod číslo 77. |
ps2013-008-02-004-077.u9.p4.s2
| Děkuji panu ministrovi, děkuji zpravodaji a budeme pokračovat. |
ps2013-008-02-004-077.u9.p4.s3
| Pana ministra požádám, aby ještě zůstal u stolku zpravodajů, protože i další bod bude jeho. |
ps2013-008-02-004-077.u9.p5.s1
| Dalším bodem je bod číslo 50. |
ps2013-008-02-004-077.u9.p5.s2
| Tím je |