ps2013-008-06-016-051.u2.p17.s2
Víte , že vláda dala najevo , že nevidí důvod se v této chvíli vázat také k plnění článků 3 a 4 , zřejmě tady o tom bude debata . ps2013-008-06-016-051.u2.p17.s3
Já bych chtěl k tomu říci jen tolik , že jsem přesvědčen , že se tady chováme stejně jako jiné země , které bych mohl vyjmenovat , které učinily podobnou věc , že se sice přihlásily k fiskálnímu paktu , ale v této chvíli se nevážou těmi konkrétními ustanoveními , která by pro nás měla platit až poté , co vstoupíme do eurozóny . ps2013-008-06-016-051.u2.p17.s4
A ten důvod je podle mě dobrý . ps2013-008-06-016-051.u2.p17.s5
Já se domnívám , že se musíme na celou věc připravit . ps2013-008-06-016-051.u2.p17.s6
Česká ekonomika potřebuje určitý čas i strukturálně se připravit na vstup do eurozóny a součástí toho by měl být určitý prostor , který budeme mít na start ekonomiky . ps2013-008-06-016-051.u2.p17.s7
Proto si myslím , a tahle vláda dala jasně najevo , že chce dodržovat určitá základní kritéria zacházení s dluhem . ps2013-008-06-016-051.u2.p17.s8
Neměl by se nikdo obávat toho , že v této zemi by někdo se choval rozmařile , protože si myslím , že nám to nedovoluje jakási , skoro bych řekl , národní mentalita . ps2013-008-06-016-051.u2.p17.s9
Takže my jsme samozřejmě připraveni se chovat jako hospodáři , nicméně ponechat si ještě po určitou dobu určitý prostor pro to , abychom mohli stimulovat ekonomiku , je to podle mě rozumné , učinily to i jiné země , které v této chvíli také nejsou členy eurozóny , a není důvod se zavazovat k těm článkům 3 a 4 , které by znamenaly , že bychom na sebe vzali i všechny důsledky a dopady . ps2013-008-06-016-051.u2.p18.s1
Takže proto si myslím , že i tohle je rozumný návrh a odpovídá to opět tomu , jak to vyhodnotili naši partneři , kteří jsou v Evropské unii v podobné situaci jako my , že se hlásí do eurozóny a nejsou ještě přímo jejími členy . ps2013-008-06-016-051.u2.p18.s2
Tolik je mé úvodní slovo , doufám , že jsem vás zaujal . ps2013-008-06-016-051.u2.p18.s3
Děkuji . ps2013-008-06-016-051.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi zahraničí , jistěže zaujal . ps2013-008-06-016-051.u3.p1.s2
Poprosím pana ministra financí o stanovisko z pohledu ministra financí . ps2013-008-06-016-051.u3.p1.s3
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-008-06-016-051.u4.p1.s1
Vážený pane předsedo , kolegyně a kolegové , myslím , že pan ministr Zaorálek vlastně už něco řekl , měl vyčerpávající projev , takže já to moc komentovat nebudu . ps2013-008-06-016-051.u4.p1.s2
Je zajímavé , že státy zjistily 1 . ledna 2013 , že je třeba hospodařit vyrovnaně . ps2013-008-06-016-051.u4.p1.s3
Já myslím , že každý živnostník a každá firma na světě to ví , protože pokud nebude hospodařit vyrovnaně , tak zbankrotuje . ps2013-008-06-016-051.u4.p1.s4
My jsme se kdysi učili , že státní riziko je 1000 % , ono se to časem mění . ps2013-008-06-016-051.u4.p2.s1
Přistoupení k fiskálnímu paktu pro nás , řekl bych , je spíš záležitost nějakého signálu o změně evropské politiky naší koaliční vlády . ps2013-008-06-016-051.u4.p2.s2
Je to , nechci říci úplně formální záležitost , ale dostáváme se vlastně do pozice států , stejné pozice jako Švédsko , Maďarsko , Litva a Polsko . ps2013-008-06-016-051.u4.p3.s1
Takže my navrhujeme - protože nechápu , proč předcházející vláda k tomu nepřistoupila , proč jsme v minulosti spíš podporovali zájmy Velké Británie a ne většiny států Evropské unie - , abychom přistoupili k tomu paktu bez toho , abychom se samozřejmě zavázali k paragrafům 3 a 4 , které se nás týkají v případě , že bychom vstoupili do eurozóny . ps2013-008-06-016-051.u4.p4.s1
Osobně si myslím , že téma euro není téma pro Českou republiku . ps2013-008-06-016-051.u4.p4.s2
Česká republika nemá na to rozpočtové předpoklady , de facto není schopna plnit kritéria a euro se dneska spíš stává geopolitickou záležitostí než záležitostí pragmatickou , protože pokud bychom měli vstoupit do eurozóny , tak mi to trošku připomíná situaci před vstupem do Evropské unie , kdy členské státy od nás chtěly různé technologické vymoženosti jako bezdotykové baterie a různé investice do technologií , o kterých jsme po vstupu zjistili , že je samy nemají . ps2013-008-06-016-051.u4.p4.s3
Podobně je tomu pravděpodobně se vstupem do eurozóny , o kterém si já osobně myslím , že se netýká naší vlády . ps2013-008-06-016-051.u4.p4.s4
Pokud bychom měli vstoupit , tak to okamžitě znamená pro náš rozpočet 50 mld . výdajů a 310 mld . garancí . ps2013-008-06-016-051.u4.p5.s1
My máme štěstí v tom , že české banky jsou na tom velice dobře , jsou plné peněz , plné cash flow . ps2013-008-06-016-051.u4.p5.s2
My jsme dneska zase emitovali dluhopisy České republiky , zase za lepších podmínek , takže náš kredit je výborný , investoři nám důvěřují . ps2013-008-06-016-051.u4.p5.s3
Z hlediska toho je to spíše nějaké gesto , nějaká možnost zúčastňovat se jednání států , které také podepsaly fiskální pakt a nejsou v eurozóně . ps2013-008-06-016-051.u4.p5.s4
Myslím si , že je to záležitost , která nás přibližuje k tomu , abychom byli součástí Evropy . ps2013-008-06-016-051.u4.p5.s5
Můžeme se samozřejmě bavit o tom , jak je to se strukturálním deficitem a proč dneska máme dluh takový jaký máme . ps2013-008-06-016-051.u4.p5.s6
A díky tomu , že máme dobré banky , tak se dobře financujeme a obsluha dluhu je relativně nízká ve srovnání s jinými krajinami . ps2013-008-06-016-051.u4.p6.s1
Tolik za mě a předpokládám , že v rámci diskuse mohu ještě reagovat , pokud bude potřeba . ps2013-008-06-016-051.u4.p6.s2
Děkuji . ps2013-008-06-016-051.u5.p1.s1
Děkuji panu ministrovi financí . ps2013-008-06-016-051.u5.p1.s2
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , kterým je pan poslanec Karel Rais . ps2013-008-06-016-051.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-008-06-016-051.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , kolegové a kolegyně , v podstatě si myslím , že všichni jsme slyšeli téměř vyčerpávající zdůvodnění tohoto vládního návrhu , který přichází do Sněmovny . ps2013-008-06-016-051.u6.p1.s2
S tím , co jsem měl nachystané , bych se v podstatě opakoval , takže nemá smysl , abyste to znovu slyšeli . ps2013-008-06-016-051.u6.p1.s3
Doporučuji pouze , abychom přijali tento návrh a projednali ho ve výborech . ps2013-008-06-016-051.u6.p1.s4
Tím myslím zahraniční a rozpočtový . ps2013-008-06-016-051.u7.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-008-06-016-051.u7.p1.s2
Prosím , aby usedl u stolku zpravodajů . ps2013-008-06-016-051.u7.p1.s3
Otevírám obecnou rozpravu , do které se jako první přihlásil předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové Miroslav Kalousek . ps2013-008-06-016-051.u7.p1.s4
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-008-06-016-051.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-008-06-016-051.u8.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , dříve než přednesu pozici poslaneckého klubu TOP 09 , malý faktický dotaz na pana zpravodaje . ps2013-008-06-016-051.u8.p1.s3
Řekl výbor rozpočtový a zahraniční . ps2013-008-06-016-051.u8.p1.s4
Neměl jste , pane profesore , na mysli výbor pro Evropskou unii ? ps2013-008-06-016-051.u8.p1.s5
Ne , pardon . ps2013-008-06-016-051.u8.p1.s6
V takovém případě si pak dovolím ještě doporučit výbor pro Evropskou unii , protože se to týká podle mého názoru zejména unijní problematiky . ps2013-008-06-016-051.u8.p1.s7
Tolik malé entrée , které nepatřilo k mému vystoupení . ps2013-008-06-016-051.u8.p2.s1
Nyní tedy dovolte pozici poslaneckého klubu TOP 09 . ps2013-008-06-016-051.u8.p3.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , TOP 09 si od okamžiku , kdy došlo k negociaci a schválení fiskálního kompaktu , přála , aby Česká republika k fiskálnímu kompaktu přistoupila . ps2013-008-06-016-051.u8.p3.s2
Přiznám se , že byť jsme byli součástí vlády , která se rozhodla nepřistoupit , tak snad to nebudou brát kolegové jako projev neloajality , koneckonců zaznívalo to mnohokrát veřejně , nebyli jsme šťastni z toho , že vláda nepřistoupila , neboť jsme si to přistoupení přáli , a to z důvodů . . . ps2013-008-06-016-051.u8.p4.s1
Až mě nechá pan předseda Zavadil s panem kolegou Jandákem je přeřvat , tak - ps2013-008-06-016-051.u9.p1.s1
Já si vás dovoluji přerušit , pane předsedo . ps2013-008-06-016-051.u9.p1.s2
Poprosím ve sněmovně , vzhledem k závažnosti projednávaného tématu , o klid . ps2013-008-06-016-051.u9.p1.s3
Děkuji všem . ps2013-008-06-016-051.u9.p1.s4
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-008-06-016-051.u10.p1.s1
. . . a to ze dvou důvodů , z nichž oba chápeme stejně principiálně . ps2013-008-06-016-051.u10.p1.s2
Tím jedním důvodem opravdu je obraz , kterým jsme vnímáni v rámci partnerů z Evropské unie , kdy jsme neměli podle mého názoru příliš mnoho racionálních argumentů , abychom spolu s Velkou Británií , která je samozřejmě v úplně jiné pozici než Česká republika , k tomuto fiskálnímu kompaktu nepřistoupili , a TOP 09 si vždy přála , přeje a přáti bude být v hlavním evropském proudu . ps2013-008-06-016-051.u10.p1.s3
To je tedy důvod , který je pro nás velmi vážný a akcentujeme ho při každé příležitosti , i při této . ps2013-008-06-016-051.u10.p2.s1
Ten druhý důvod pro nás není o nic méně vážný . ps2013-008-06-016-051.u10.p2.s2
To je důvod , který bychom mohli označit pojmem rozpočtová odpovědnost , neboť fiskální kompakt v podstatě není ničím jiným než dohodou o rozpočtové odpovědnosti , ke které přistoupily země Evropské unie v okamžiku , kdy vyšlo najevo více , než bylo zdrávo , že maastrichtská kritéria možná nebyla až tak špatně stanovena , ale byla velmi špatně interpretována , protože v laické i odborné veřejnosti vám na jedno z těch dvou základních fiskálních maastrichtských kritérií každý řekne , že to kritérium je mít deficit veřejných rozpočtů pod 3 % . ps2013-008-06-016-051.u10.p2.s3
A to je velmi špatná a nepravdivá interpretace . ps2013-008-06-016-051.u10.p2.s4
Správná interpretace je mít schodek dlouhodobě udržitelný pod 3 % , a tedy dlouhodobě a trvale udržitelný znamená , že se přes ta 3 % nedostanu ani v případě nepříznivého ekonomického cyklu . ps2013-008-06-016-051.u10.p2.s5
To znamená , ten strukturální schodek , očištěný od ekonomických vlivů , o kterém tady velmi správně mluvil pan ministr zahraničí , by měl být tím hlavním ukazatelem . ps2013-008-06-016-051.u10.p2.s6
Strukturální schodek jako skutečně férový ukazatel rozpočtové odpovědnosti vlády , neboť je očištěn od ekonomických cyklů a mimořádných vlivů , a ukazuje tedy opravdovou ochotu vlády držet co nejmenší rozdíl v bilanci mezi příjmy a výdaji svým vlastním politickým rozhodnutím . ps2013-008-06-016-051.u10.p2.s7
Je tedy očištěn od všeho , na co se ta vláda může v uvozovkách vymlouvat , ať už v onom pozitivním , nebo negativním slova smyslu , podle toho , že jsme byli třeba v monetární bublině , anebo jsme se naopak ocitli v recesi v rámci celosvětové krize , popřípadě se jednorázově zaúčtovaly církevní restituce . ps2013-008-06-016-051.u10.p2.s8
Od toho všeho se ten schodek očistí a zůstává ukazatel skutečné pravé rozpočtové odpovědnosti vlády . ps2013-008-06-016-051.u10.p3.s1
To se týká hlavy III fiskální smlouvy , kde ne náhodou , právě proto , že to maastrichtské kritérium 3 % bylo dlouhodobě špatně interpretováno i samotnou Evropskou komisí , signatáři smlouvy přistoupili k ukazateli nikoliv celkového deficitu , ale strukturálního deficitu jako mnohem přesnějšího a poctivějšího ukazatele rozpočtové odpovědnosti vlád . ps2013-008-06-016-051.u10.p4.s1
Druhou klíčovou hlavou smlouvy , která je smlouvou o rozpočtové odpovědnosti , je dluhová brzda , onen závazek , že pokud dluh nezadržitelně stoupá k 60 % či je přes 60 % , tak se politická reprezentace svým vlastním ústavním zákonem zavazuje k tomu , že se budou nějakým způsobem chovat . ps2013-008-06-016-051.u10.p4.s2
Měli jsme tady ten návrh předložený z dílny poslanců ani ne tak TOP 09 jako z dílny politiků TOP 09 , ODS a ČSSD . ps2013-008-06-016-051.u10.p4.s3
Ještě v dobách Nečasovy vlády se Poslanecká sněmovna rozhodla nezabývat se touto smlouvou . ps2013-008-06-016-051.u10.p4.s4
Stále čekáme , zda vláda předloží návrh svůj . ps2013-008-06-016-051.u10.p4.s5
Pokud ano , bude to dobře , protože to je ta hlava IV . ps2013-008-06-016-051.u10.p5.s1
Upřímně řečeno , to jsou ty dva klíčové pilíře smlouvy - hlava III a hlava IV . ps2013-008-06-016-051.u10.p5.s2
Pak je hlava V , která signatářům dává nějaká práva účastnit se jednání , a zbytek jsou deklarace . ps2013-008-06-016-051.u10.p5.s3
To znamená , bez hlavy III a IV ta smlouva dává možná nějaký význam z hlediska formálního se přihlášení k evropskému proudu , proto chápu , že na tom tolik záleží ministru zahraničí , ale z hlediska závazků země , že se bude chovat rozpočtově odpovědně , bez hlav III a IV ta smlouva vůbec žádný smysl nedává . ps2013-008-06-016-051.u10.p5.s4
Dokonce bych tady našel paralelu , že bez hlavy III a IV přihlásit se k fiskálnímu kompaktu je asi stejně pokrytecké , jako když se komunistické Československo přihlásilo k mezinárodní úmluvě o dodržování lidských práv , tím se přihlásilo k nějakému celosvětovému proudu , ale nemělo v úmyslu lidská práva dodržovat . ps2013-008-06-016-051.u10.p5.s5
Je to prostě pokrytectví , na kterém se poslanci TOP 09 podílet nemohou a nebudou . ps2013-008-06-016-051.u10.p5.s6
Bude - li uplatněna výjimka - a podle článku 14 této smlouvy má vláda plné právo na tuto výjimku , já to vládě neupírám - bude - li uplatněna výjimka , pak je nám velmi líto , ale pak nemůže vláda při ratifikaci počítat s hlasy poslanců TOP 09 . ps2013-008-06-016-051.u10.p5.s7
My chceme fiskální smlouvu , vždy jsme ji chtěli , ale chceme ji doopravdy se všemi jejími dopady , tzn . nejenom mezinárodněpolitickými , ale i s dopady na rozpočtovou odpovědnost , kterou politická reprezentace musí cítit . ps2013-008-06-016-051.u10.p5.s8
Tedy chceme ji včetně hlavy III a hlavy IV . ps2013-008-06-016-051.u10.p6.s1
Dochází tady k mírně paradoxní situaci . ps2013-008-06-016-051.u10.p6.s2
Nečasova vláda pro ryze politický postoj - já ho nekritizuji , ale nesouhlasil jsem s ním - pro ryze politický postoj ODS odmítala fiskální smlouvu , ale důsledně ji dodržovala . ps2013-008-06-016-051.u10.p6.s3
Toto jsou prosím čísla Ministerstva financí (ukazuje graf) a strukturální deficit mezi lety 2010 až 2013 , kdy průměrným tempem fiskálního úsilí - fiskální úsilí je skutečná ochota vlády šetřit - tedy průměrným tepem fiskálního úsilí 1 , 4 % - taky vám to ukážu (ukazuje graf směrem k vládě) - 1 , 4 % ročně vláda Petra Nečase strukturální deficit snižovala . ps2013-008-06-016-051.u10.p6.s4
Zdůrazňuji , že se jedná o data materiálu z Ministerstva financí , o data z konvergenčního programu , který byl schválen vládou a odeslán Evropské komisi v rámci evropského semestru . ps2013-008-06-016-051.u10.p6.s5
Takže byť Nečasova vláda ke smlouvě nechtěla přistoupit , důsledně podle ní postupovala . ps2013-008-06-016-051.u10.p7.s1
Vláda Bohuslava Sobotky se k té smlouvě přihlásila , já jsem tomu velmi rád , nicméně důsledně postupuje opačným směrem . ps2013-008-06-016-051.u10.p7.s2
A mám - li vzít vážně - a musím vzít vážně - údaj z konvergenčního programu Ministerstva financí , který vláda schválila a odeslala do Bruselu v rámci evropského semestru , tak pro rok 2015 plánuje vláda zhoršení strukturálního deficitu nejenom oproti onomu roku 2013 , ale i oproti roku letošnímu . ps2013-008-06-016-051.u10.p7.s3
Pro vaši informaci , jedno procento je zhruba 40 mld . , to znamená , jestliže vláda plánuje , že zhorší v roce 2015 oproti roku letošnímu deficit o půl procentního bodu , plánuje zhoršit deficit minimálně o 20 mld . korun , a to ještě ty diskuse neskončily . ps2013-008-06-016-051.u10.p8.s1
Tohle není situace , se kterou bychom se byli ochotni smířit . ps2013-008-06-016-051.u10.p8.s2
Tohle není situace , kterou bychom byli ochotni podpořit v rámci vlastní politické odpovědnosti tím , že připojíme své hlasy k ratifikaci fiskální smlouvy , která nijak není myšlena vážně , protože se prostě postupuje proti ní , byť na legitimní výjimku . ps2013-008-06-016-051.u10.p8.s3
Souhlasím , že to je legitimní výjimka . ps2013-008-06-016-051.u10.p9.s1
My jsme se tím velmi vážně zabývali , protože to je jedna z naprosto klíčových otázek nejenom programu TOP 09 , ale jsem přesvědčen , že i budoucnosti České republiky . ps2013-008-06-016-051.u10.p9.s2
Na základě usnesení poslaneckého klubu a na základě usnesení nejvyšších orgánů politické strany TOP 09 se souhlasem hnutí Starostové a nezávislí si dovolím teď v rámci projednávání tohoto bodu vládě České republiky s veškerou vážností tlumočit nabídku , která je míněna upřímně , bez jakýchkoli postranních úmyslů , neboť věc je příliš vážná na to , abychom úmysly měli zástupné či postranní . ps2013-008-06-016-051.u10.p10.s1
Přeje - li si vláda naše hlasy při ratifikaci fiskální smlouvy , pak je můžeme připojit jenom za té situace . . . ps2013-008-06-016-051.u10.p11.s1
On až se vykecá pan Okamura , tak já budu pokračovat . . . ps2013-008-06-016-051.u10.p11.s2
Děkuji .