|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-05-14 ps2013-008-06-016-051 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

51. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s přístupem Smlouva o stabilitě, koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii /sněmovní tisk 170/ - prvé čtení

Date2014-05-14
Meetingps2013/008
Agenda Itemps2013/008/051
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/008schuz/s008176.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 1260 • previousnext

ps2013-008-06-016-051.u2.p17.s2 Víte, že vláda dala najevo, že nevidí důvod se v této chvíli vázat také k plnění článků 3 a 4, zřejmě tady o tom bude debata.
ps2013-008-06-016-051.u2.p17.s3 bych chtěl k tomu říci jen tolik, že jsem přesvědčen, že se tady chováme stejně jako jiné země, které bych mohl vyjmenovat, které učinily podobnou věc, že se sice přihlásily k fiskálnímu paktu, ale v této chvíli se nevážou těmi konkrétními ustanoveními, která by pro nás měla platit poté, co vstoupíme do eurozóny.
ps2013-008-06-016-051.u2.p17.s4 A ten důvod je podle dobrý.
ps2013-008-06-016-051.u2.p17.s5 se domnívám, že se musíme na celou věc připravit.
ps2013-008-06-016-051.u2.p17.s6 Česká ekonomika potřebuje určitý čas i strukturálně se připravit na vstup do eurozóny a součástí toho by měl být určitý prostor, který budeme mít na start ekonomiky.
ps2013-008-06-016-051.u2.p17.s7 Proto si myslím, a tahle vláda dala jasně najevo, že chce dodržovat určitá základní kritéria zacházení s dluhem.
ps2013-008-06-016-051.u2.p17.s8 Neměl by se nikdo obávat toho, že v této zemi by někdo se choval rozmařile, protože si myslím, že nám to nedovoluje jakási, skoro bych řekl, národní mentalita.
ps2013-008-06-016-051.u2.p17.s9 Takže my jsme samozřejmě připraveni se chovat jako hospodáři, nicméně ponechat si ještě po určitou dobu určitý prostor pro to, abychom mohli stimulovat ekonomiku, je to podle rozumné, učinily to i jiné země, které v této chvíli také nejsou členy eurozóny, a není důvod se zavazovat k těm článkům 3 a 4, které by znamenaly, že bychom na sebe vzali i všechny důsledky a dopady.
ps2013-008-06-016-051.u2.p18.s1 Takže proto si myslím, že i tohle je rozumný návrh a odpovídá to opět tomu, jak to vyhodnotili naši partneři, kteří jsou v Evropské unii v podobné situaci jako my, že se hlásí do eurozóny a nejsou ještě přímo jejími členy.
ps2013-008-06-016-051.u2.p18.s2 Tolik je úvodní slovo, doufám, že jsem vás zaujal.
ps2013-008-06-016-051.u2.p18.s3 Děkuji.
ps2013-008-06-016-051.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi zahraničí, jistěže zaujal.
ps2013-008-06-016-051.u3.p1.s2 Poprosím pana ministra financí o stanovisko z pohledu ministra financí.
ps2013-008-06-016-051.u3.p1.s3 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-008-06-016-051.u4.p1.s1 Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, myslím, že pan ministr Zaorálek vlastně něco řekl, měl vyčerpávající projev, takže to moc komentovat nebudu.
ps2013-008-06-016-051.u4.p1.s2 Je zajímavé, že státy zjistily 1. ledna 2013, že je třeba hospodařit vyrovnaně.
ps2013-008-06-016-051.u4.p1.s3 myslím, že každý živnostník a každá firma na světě to , protože pokud nebude hospodařit vyrovnaně, tak zbankrotuje.
ps2013-008-06-016-051.u4.p1.s4 My jsme se kdysi učili, že státní riziko je 1000%, ono se to časem mění.
ps2013-008-06-016-051.u4.p2.s1 Přistoupení k fiskálnímu paktu pro nás, řekl bych, je spíš záležitost nějakého signálu o změně evropské politiky naší koaliční vlády.
ps2013-008-06-016-051.u4.p2.s2 Je to, nechci říci úplně formální záležitost, ale dostáváme se vlastně do pozice států, stejné pozice jako Švédsko, Maďarsko, Litva a Polsko.
ps2013-008-06-016-051.u4.p3.s1 Takže my navrhujeme - protože nechápu, proč předcházející vláda k tomu nepřistoupila, proč jsme v minulosti spíš podporovali zájmy Velké Británie a ne většiny států Evropské unie -, abychom přistoupili k tomu paktu bez toho, abychom se samozřejmě zavázali k paragrafům 3 a 4, které se nás týkají v případě, že bychom vstoupili do eurozóny.
ps2013-008-06-016-051.u4.p4.s1 Osobně si myslím, že téma euro není téma pro Českou republiku.
ps2013-008-06-016-051.u4.p4.s2 Česká republika nemá na to rozpočtové předpoklady, de facto není schopna plnit kritéria a euro se dneska spíš stává geopolitickou záležitostí než záležitostí pragmatickou, protože pokud bychom měli vstoupit do eurozóny, tak mi to trošku připomíná situaci před vstupem do Evropské unie, kdy členské státy od nás chtěly různé technologické vymoženosti jako bezdotykové baterie a různé investice do technologií, o kterých jsme po vstupu zjistili, že je samy nemají.
ps2013-008-06-016-051.u4.p4.s3 Podobně je tomu pravděpodobně se vstupem do eurozóny, o kterém si osobně myslím, že se netýká naší vlády.
ps2013-008-06-016-051.u4.p4.s4 Pokud bychom měli vstoupit, tak to okamžitě znamená pro náš rozpočet 50 mld. výdajů a 310 mld. garancí.
ps2013-008-06-016-051.u4.p5.s1 My máme štěstí v tom, že české banky jsou na tom velice dobře, jsou plné peněz, plné cash flow.
ps2013-008-06-016-051.u4.p5.s2 My jsme dneska zase emitovali dluhopisy České republiky, zase za lepších podmínek, takže náš kredit je výborný, investoři nám důvěřují.
ps2013-008-06-016-051.u4.p5.s3 Z hlediska toho je to spíše nějaké gesto, nějaká možnost zúčastňovat se jednání států, které také podepsaly fiskální pakt a nejsou v eurozóně.
ps2013-008-06-016-051.u4.p5.s4 Myslím si, že je to záležitost, která nás přibližuje k tomu, abychom byli součástí Evropy.
ps2013-008-06-016-051.u4.p5.s5 Můžeme se samozřejmě bavit o tom, jak je to se strukturálním deficitem a proč dneska máme dluh takový jaký máme.
ps2013-008-06-016-051.u4.p5.s6 A díky tomu, že máme dobré banky, tak se dobře financujeme a obsluha dluhu je relativně nízká ve srovnání s jinými krajinami.
ps2013-008-06-016-051.u4.p6.s1 Tolik za a předpokládám, že v rámci diskuse mohu ještě reagovat, pokud bude potřeba.
ps2013-008-06-016-051.u4.p6.s2 Děkuji.
ps2013-008-06-016-051.u5.p1.s1 Děkuji panu ministrovi financí.
ps2013-008-06-016-051.u5.p1.s2 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Karel Rais.
ps2013-008-06-016-051.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-008-06-016-051.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegové a kolegyně, v podstatě si myslím, že všichni jsme slyšeli téměř vyčerpávající zdůvodnění tohoto vládního návrhu, který přichází do Sněmovny.
ps2013-008-06-016-051.u6.p1.s2 S tím, co jsem měl nachystané, bych se v podstatě opakoval, takže nemá smysl, abyste to znovu slyšeli.
ps2013-008-06-016-051.u6.p1.s3 Doporučuji pouze, abychom přijali tento návrh a projednali ho ve výborech.
ps2013-008-06-016-051.u6.p1.s4 Tím myslím zahraniční a rozpočtový.
ps2013-008-06-016-051.u7.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-008-06-016-051.u7.p1.s2 Prosím, aby usedl u stolku zpravodajů.
ps2013-008-06-016-051.u7.p1.s3 Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové Miroslav Kalousek.
ps2013-008-06-016-051.u7.p1.s4 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-008-06-016-051.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-008-06-016-051.u8.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, dříve než přednesu pozici poslaneckého klubu TOP 09, malý faktický dotaz na pana zpravodaje.
ps2013-008-06-016-051.u8.p1.s3 Řekl výbor rozpočtový a zahraniční.
ps2013-008-06-016-051.u8.p1.s4 Neměl jste, pane profesore, na mysli výbor pro Evropskou unii?
ps2013-008-06-016-051.u8.p1.s5 Ne, pardon.
ps2013-008-06-016-051.u8.p1.s6 V takovém případě si pak dovolím ještě doporučit výbor pro Evropskou unii, protože se to týká podle mého názoru zejména unijní problematiky.
ps2013-008-06-016-051.u8.p1.s7 Tolik malé entrée, které nepatřilo k mému vystoupení.
ps2013-008-06-016-051.u8.p2.s1 Nyní tedy dovolte pozici poslaneckého klubu TOP 09.
ps2013-008-06-016-051.u8.p3.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, TOP 09 si od okamžiku, kdy došlo k negociaci a schválení fiskálního kompaktu, přála, aby Česká republika k fiskálnímu kompaktu přistoupila.
ps2013-008-06-016-051.u8.p3.s2 Přiznám se, že byť jsme byli součástí vlády, která se rozhodla nepřistoupit, tak snad to nebudou brát kolegové jako projev neloajality, koneckonců zaznívalo to mnohokrát veřejně, nebyli jsme šťastni z toho, že vláda nepřistoupila, neboť jsme si to přistoupení přáli, a to z důvodů...
ps2013-008-06-016-051.u8.p4.s1 nechá pan předseda Zavadil s panem kolegou Jandákem je přeřvat, tak -
ps2013-008-06-016-051.u9.p1.s1 si vás dovoluji přerušit, pane předsedo.
ps2013-008-06-016-051.u9.p1.s2 Poprosím ve sněmovně, vzhledem k závažnosti projednávaného tématu, o klid.
ps2013-008-06-016-051.u9.p1.s3 Děkuji všem.
ps2013-008-06-016-051.u9.p1.s4 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-008-06-016-051.u10.p1.s1 ... a to ze dvou důvodů, z nichž oba chápeme stejně principiálně.
ps2013-008-06-016-051.u10.p1.s2 Tím jedním důvodem opravdu je obraz, kterým jsme vnímáni v rámci partnerů z Evropské unie, kdy jsme neměli podle mého názoru příliš mnoho racionálních argumentů, abychom spolu s Velkou Británií, která je samozřejmě v úplně jiné pozici než Česká republika, k tomuto fiskálnímu kompaktu nepřistoupili, a TOP 09 si vždy přála, přeje a přáti bude být v hlavním evropském proudu.
ps2013-008-06-016-051.u10.p1.s3 To je tedy důvod, který je pro nás velmi vážný a akcentujeme ho při každé příležitosti, i při této.
ps2013-008-06-016-051.u10.p2.s1 Ten druhý důvod pro nás není o nic méně vážný.
ps2013-008-06-016-051.u10.p2.s2 To je důvod, který bychom mohli označit pojmem rozpočtová odpovědnost, neboť fiskální kompakt v podstatě není ničím jiným než dohodou o rozpočtové odpovědnosti, ke které přistoupily země Evropské unie v okamžiku, kdy vyšlo najevo více, než bylo zdrávo, že maastrichtská kritéria možná nebyla tak špatně stanovena, ale byla velmi špatně interpretována, protože v laické i odborné veřejnosti vám na jedno z těch dvou základních fiskálních maastrichtských kritérií každý řekne, že to kritérium je mít deficit veřejných rozpočtů pod 3 %.
ps2013-008-06-016-051.u10.p2.s3 A to je velmi špatná a nepravdivá interpretace.
ps2013-008-06-016-051.u10.p2.s4 Správná interpretace je mít schodek dlouhodobě udržitelný pod 3 %, a tedy dlouhodobě a trvale udržitelný znamená, že se přes ta 3 % nedostanu ani v případě nepříznivého ekonomického cyklu.
ps2013-008-06-016-051.u10.p2.s5 To znamená, ten strukturální schodek, očištěný od ekonomických vlivů, o kterém tady velmi správně mluvil pan ministr zahraničí, by měl být tím hlavním ukazatelem.
ps2013-008-06-016-051.u10.p2.s6 Strukturální schodek jako skutečně férový ukazatel rozpočtové odpovědnosti vlády, neboť je očištěn od ekonomických cyklů a mimořádných vlivů, a ukazuje tedy opravdovou ochotu vlády držet co nejmenší rozdíl v bilanci mezi příjmy a výdaji svým vlastním politickým rozhodnutím.
ps2013-008-06-016-051.u10.p2.s7 Je tedy očištěn od všeho, na co se ta vláda může v uvozovkách vymlouvat, v onom pozitivním, nebo negativním slova smyslu, podle toho, že jsme byli třeba v monetární bublině, anebo jsme se naopak ocitli v recesi v rámci celosvětové krize, popřípadě se jednorázově zaúčtovaly církevní restituce.
ps2013-008-06-016-051.u10.p2.s8 Od toho všeho se ten schodek očistí a zůstává ukazatel skutečné pravé rozpočtové odpovědnosti vlády.
ps2013-008-06-016-051.u10.p3.s1 To se týká hlavy III fiskální smlouvy, kde ne náhodou, právě proto, že to maastrichtské kritérium 3 % bylo dlouhodobě špatně interpretováno i samotnou Evropskou komisí, signatáři smlouvy přistoupili k ukazateli nikoliv celkového deficitu, ale strukturálního deficitu jako mnohem přesnějšího a poctivějšího ukazatele rozpočtové odpovědnosti vlád.
ps2013-008-06-016-051.u10.p4.s1 Druhou klíčovou hlavou smlouvy, která je smlouvou o rozpočtové odpovědnosti, je dluhová brzda, onen závazek, že pokud dluh nezadržitelně stoupá k 60 % či je přes 60 %, tak se politická reprezentace svým vlastním ústavním zákonem zavazuje k tomu, že se budou nějakým způsobem chovat.
ps2013-008-06-016-051.u10.p4.s2 Měli jsme tady ten návrh předložený z dílny poslanců ani ne tak TOP 09 jako z dílny politiků TOP 09, ODS a ČSSD.
ps2013-008-06-016-051.u10.p4.s3 Ještě v dobách Nečasovy vlády se Poslanecká sněmovna rozhodla nezabývat se touto smlouvou.
ps2013-008-06-016-051.u10.p4.s4 Stále čekáme, zda vláda předloží návrh svůj.
ps2013-008-06-016-051.u10.p4.s5 Pokud ano, bude to dobře, protože to je ta hlava IV.
ps2013-008-06-016-051.u10.p5.s1 Upřímně řečeno, to jsou ty dva klíčové pilíře smlouvy - hlava III a hlava IV.
ps2013-008-06-016-051.u10.p5.s2 Pak je hlava V, která signatářům dává nějaká práva účastnit se jednání, a zbytek jsou deklarace.
ps2013-008-06-016-051.u10.p5.s3 To znamená, bez hlavy III a IV ta smlouva dává možná nějaký význam z hlediska formálního se přihlášení k evropskému proudu, proto chápu, že na tom tolik záleží ministru zahraničí, ale z hlediska závazků země, že se bude chovat rozpočtově odpovědně, bez hlav III a IV ta smlouva vůbec žádný smysl nedává.
ps2013-008-06-016-051.u10.p5.s4 Dokonce bych tady našel paralelu, že bez hlavy III a IV přihlásit se k fiskálnímu kompaktu je asi stejně pokrytecké, jako když se komunistické Československo přihlásilo k mezinárodní úmluvě o dodržování lidských práv, tím se přihlásilo k nějakému celosvětovému proudu, ale nemělo v úmyslu lidská práva dodržovat.
ps2013-008-06-016-051.u10.p5.s5 Je to prostě pokrytectví, na kterém se poslanci TOP 09 podílet nemohou a nebudou.
ps2013-008-06-016-051.u10.p5.s6 Bude-li uplatněna výjimka - a podle článku 14 této smlouvy vláda plné právo na tuto výjimku, to vládě neupírám - bude-li uplatněna výjimka, pak je nám velmi líto, ale pak nemůže vláda při ratifikaci počítat s hlasy poslanců TOP 09.
ps2013-008-06-016-051.u10.p5.s7 My chceme fiskální smlouvu, vždy jsme ji chtěli, ale chceme ji doopravdy se všemi jejími dopady, tzn. nejenom mezinárodněpolitickými, ale i s dopady na rozpočtovou odpovědnost, kterou politická reprezentace musí cítit.
ps2013-008-06-016-051.u10.p5.s8 Tedy chceme ji včetně hlavy III a hlavy IV.
ps2013-008-06-016-051.u10.p6.s1 Dochází tady k mírně paradoxní situaci.
ps2013-008-06-016-051.u10.p6.s2 Nečasova vláda pro ryze politický postoj - ho nekritizuji, ale nesouhlasil jsem s ním - pro ryze politický postoj ODS odmítala fiskální smlouvu, ale důsledně ji dodržovala.
ps2013-008-06-016-051.u10.p6.s3 Toto jsou prosím čísla Ministerstva financí (ukazuje graf)a strukturální deficit mezi lety 2010 2013, kdy průměrným tempem fiskálního úsilí - fiskální úsilí je skutečná ochota vlády šetřit - tedy průměrným tepem fiskálního úsilí 1,4 % - taky vám to ukážu (ukazuje graf směrem k vládě)- 1,4 % ročně vláda Petra Nečase strukturální deficit snižovala.
ps2013-008-06-016-051.u10.p6.s4 Zdůrazňuji, že se jedná o data materiálu z Ministerstva financí, o data z konvergenčního programu, který byl schválen vládou a odeslán Evropské komisi v rámci evropského semestru.
ps2013-008-06-016-051.u10.p6.s5 Takže byť Nečasova vláda ke smlouvě nechtěla přistoupit, důsledně podle postupovala.
ps2013-008-06-016-051.u10.p7.s1 Vláda Bohuslava Sobotky se k smlouvě přihlásila, jsem tomu velmi rád, nicméně důsledně postupuje opačným směrem.
ps2013-008-06-016-051.u10.p7.s2 A mám-li vzít vážně - a musím vzít vážně - údaj z konvergenčního programu Ministerstva financí, který vláda schválila a odeslala do Bruselu v rámci evropského semestru, tak pro rok 2015 plánuje vláda zhoršení strukturálního deficitu nejenom oproti onomu roku 2013, ale i oproti roku letošnímu.
ps2013-008-06-016-051.u10.p7.s3 Pro vaši informaci, jedno procento je zhruba 40 mld., to znamená, jestliže vláda plánuje, že zhorší v roce 2015 oproti roku letošnímu deficit o půl procentního bodu, plánuje zhoršit deficit minimálně o 20 mld. korun, a to ještě ty diskuse neskončily.
ps2013-008-06-016-051.u10.p8.s1 Tohle není situace, se kterou bychom se byli ochotni smířit.
ps2013-008-06-016-051.u10.p8.s2 Tohle není situace, kterou bychom byli ochotni podpořit v rámci vlastní politické odpovědnosti tím, že připojíme své hlasy k ratifikaci fiskální smlouvy, která nijak není myšlena vážně, protože se prostě postupuje proti , byť na legitimní výjimku.
ps2013-008-06-016-051.u10.p8.s3 Souhlasím, že to je legitimní výjimka.
ps2013-008-06-016-051.u10.p9.s1 My jsme se tím velmi vážně zabývali, protože to je jedna z naprosto klíčových otázek nejenom programu TOP 09, ale jsem přesvědčen, že i budoucnosti České republiky.
ps2013-008-06-016-051.u10.p9.s2 Na základě usnesení poslaneckého klubu a na základě usnesení nejvyšších orgánů politické strany TOP 09 se souhlasem hnutí Starostové a nezávislí si dovolím teď v rámci projednávání tohoto bodu vládě České republiky s veškerou vážností tlumočit nabídku, která je míněna upřímně, bez jakýchkoli postranních úmyslů, neboť věc je příliš vážná na to, abychom úmysly měli zástupné či postranní.
ps2013-008-06-016-051.u10.p10.s1 Přeje-li si vláda naše hlasy při ratifikaci fiskální smlouvy, pak je můžeme připojit jenom za situace...
ps2013-008-06-016-051.u10.p11.s1 On se vykecá pan Okamura, tak budu pokračovat...
ps2013-008-06-016-051.u10.p11.s2 Děkuji.

Text viewDownload CoNNL-U