ps2013-008-06-003-015.u10.p3.s1
Druhá připomínka se vztahuje ke strukturálnímu problému rozpočtu Ministerstva obrany . ps2013-008-06-003-015.u10.p3.s2
Ze zkušeností a doporučení armád Severoatlantické aliance , ale i schválené transformace resortu obrany České republiky platí , že osobní výdaje by neměly překročil 50 % výdajů , ostatní běžné výdaje by neměly být vyšší než 30 % a na potřebnou modernizaci by zůstalo minimálně 20 % . ps2013-008-06-003-015.u10.p3.s3
Dnešní skutečnost , to znamená v návrhu rozpočtu na rok 2014 , je , že mandatory jdou k 59 % , ostatní běžné výdaje odpovídají 30 % a kapitálové výdaje opět klesají na 11 % rozpočtu . ps2013-008-06-003-015.u10.p3.s4
Přitom investiční hrb podle Bílé knihy o obraně dosahuje téměř 100 mld . korun a armáda se potýká s výrazným nedostatkem peněz na běžnou údržbu a opravy . ps2013-008-06-003-015.u10.p3.s5
Osobně se domnívám , že navržená novela nereprezentuje cíle , které byly původně stanoveny Bílou knihou o obraně , zejména nedojde k naplnění očekávání , které vojáci kladli a stále kladou do této novely . ps2013-008-06-003-015.u10.p4.s1
Vážené poslankyně , vážení poslanci , nyní mi dovolte několik základních konkrétních připomínek k návrhu zákona . ps2013-008-06-003-015.u10.p4.s2
Za prvé : V novele stále přetrvávají dosud neopravené chyby . ps2013-008-06-003-015.u10.p4.s3
Konkrétně § 3 ponechává jako podmínku povolání do služebního poměru vykonání základní nebo náhradní služby , přičemž tyto druhy činné služby byly dávno zrušeny . ps2013-008-06-003-015.u10.p4.s4
Podobně v § 48 je ponechána chyba v popisu základních povinností vojáka , kdy takto vlastně voják není povinen , chcete - li , dělat prakticky nic s odůvodněním , že požadovaná činnost je například nad jeho schopnosti . ps2013-008-06-003-015.u10.p4.s5
Do třetice : § 19 - novela ponechává povinnost státu propustit ze služby vojáka , požádá - li o propuštění , a to bez ohledu na obsah platného kontraktu . ps2013-008-06-003-015.u10.p4.s6
Vedle naprosto nerovného postavení státu zastoupeného Ministerstvem obrany to umožňuje sice krajní , ale možný případ rozpadu armády v důsledku podaných žádostí vojáků , kdyby došlo k němu do devíti měsíců od podání žádosti . ps2013-008-06-003-015.u10.p4.s7
Zpět do armády by bylo možné vojáky dostat až prostřednictvím jejich povolání do mimořádné služby při vyhlášení stavu ohrožení státu . ps2013-008-06-003-015.u10.p4.s8
Mimochodem - zákon o mimořádné službě stále nemáme . ps2013-008-06-003-015.u10.p5.s1
Vážené poslankyně , vážení poslanci , za druhé problematický je nový § 6 a , rozhodná doba ve služebním zařazení . ps2013-008-06-003-015.u10.p5.s2
Toto nové ustanovení nedává žádný smysl pro dosažení cíle novely zákona , neboť připouští naložit s vojákem jakkoliv dle libovůle velitele . ps2013-008-06-003-015.u10.p5.s3
Taktéž velmi krátký termín pro podání písemné námitky vojáka proti služebnímu hodnocení omezuje právo vojáků z povolání . ps2013-008-06-003-015.u10.p5.s4
Použiji - li slova klasika , toto ustanovení je absurdné , protože odvolání se podává zpracovateli a ten s konečnou platností rozhodne . ps2013-008-06-003-015.u10.p5.s5
Opravný prostředek totiž neexistuje . ps2013-008-06-003-015.u10.p5.s6
Služební orgán se přece nebude zatěžovat případnými opravami svého elaborátu . ps2013-008-06-003-015.u10.p5.s7
Podstatným závěrem je skutečnost , že takto lze regulérně zničit kohokoliv a kdykoliv . ps2013-008-06-003-015.u10.p5.s8
Podle mého názoru je toto nové ustanovení zaměřeno proti vojákům z povolání a obávám se , že takto to nemá upraveno snad ani cizinecká legie . ps2013-008-06-003-015.u10.p6.s1
Za třetí . ps2013-008-06-003-015.u10.p6.s2
Pasáž o služebním platu je spíše nepřehledný metodický předpis . ps2013-008-06-003-015.u10.p6.s3
Všechna ustanovení o započítávání a nezapočítávání doby služby v různých situacích , výpočtu délky náhradního volna a stanovené lhůty pro udělení volna jsou naprosto nepřehlednou spouští , jsou zjevným úřednickým šimlem a velitelům jen zkomplikují situaci . ps2013-008-06-003-015.u10.p6.s4
Velitelé mají přece jiné starosti než u stolu přepočítávat odpracovanou dobu vojáků . ps2013-008-06-003-015.u10.p6.s5
Velmi kontroverzní je nový požadavek , který ukládá vojákovi neplacenou službu do 300 hodin nad základní týdně konanou službu , a to dokonce bez možnosti náhradního volna . ps2013-008-06-003-015.u10.p7.s1
Problematický z hlediska možných finančních dopadů na rozpočet armády je tzv . stabilizační příplatek , který je navrhován jako paušální ve výši 7 tis . korun za každý ukončený kalendářní měsíc služby . ps2013-008-06-003-015.u10.p7.s2
Podobně je na tom služební příspěvek na bydlení . ps2013-008-06-003-015.u10.p8.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , za čtvrté . ps2013-008-06-003-015.u10.p8.s2
Některá ustanovení , např . § 6 - služební zařazení , jsou zřejmě v rozporu s platnou legislativou . ps2013-008-06-003-015.u10.p8.s3
V § 8 - doba výkonu služby v hodnosti - jsme z nepochopitelných důvodů z organizační struktury vojenských útvarů vyřadili vojíny a tuto hodnost jsme vyčlenili pouze pro potřeby přípravy nových profesionálů . ps2013-008-06-003-015.u10.p8.s4
Kromě toho , že to je světová rarita , jsme dosáhli toho , že jsme z již tak malého počtu hodností ztratili další . ps2013-008-06-003-015.u10.p8.s5
Paragraf 15 - odvelení je velkou kuriozitou tohoto zákona , protože podle tohoto ustanovení by nebylo možno v zájmu ministerstva , Vojenského zpravodajství , Vojenské policie či vojenské školy odvelení realizovat . ps2013-008-06-003-015.u10.p8.s6
Stejný problém má i § 16 - přeložení . ps2013-008-06-003-015.u10.p8.s7
Podobně celá hlava IV - výkon a doba služby - je opět , slušně řečeno , velmi problematická . ps2013-008-06-003-015.u10.p8.s8
Zřejmě na jednotlivých útvarech budou muset najmout nové speciální síly , které budou hlídat ustanovení této hlavy , protože bych chtěl vidět velitele , který se v této právní úpravě vyzná . ps2013-008-06-003-015.u10.p9.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , co říci závěrem ? ps2013-008-06-003-015.u10.p9.s2
Dovolím si použít dvě citace z důvodové zprávy novely zákona , kterými se odůvodňoval požadavek na schválení zákona již v prvním čtení . ps2013-008-06-003-015.u10.p9.s3
Prvním důvodem je skutečnost , že předmětný návrh zákona má představovat novelu , kterou je do zákona transponováno právo EU . ps2013-008-06-003-015.u10.p9.s4
Odklad implementace směrnic EU po zveřejnění tohoto záměru a jeho odůvodnění hrozí údajně rizikem soudních sporů s přímým dopadem na rozpočtovou kapitolu resortu Ministerstva obrany . ps2013-008-06-003-015.u10.p9.s5
Tady si dovolím krátkou poznámku . ps2013-008-06-003-015.u10.p9.s6
Směrnice 89 / 391 / EHS a směrnice 203 / 88 / ES a povinnost na základě rozsudku Soudního dvora EU č . C - 132 / 04 z 12 . ledna 2006 - ano , z 12 . ledna 2006 - se totiž vůbec netýkají ozbrojených sil a jsou časově poněkud zastaralé . ps2013-008-06-003-015.u10.p9.s7
Druhým důvodem je , že navrhovanému platovému systému předcházely rozsáhlé organizační a dislokační změny , které směřovaly k datu 1 . ledna 2014 . ps2013-008-06-003-015.u10.p9.s8
Tady také nevidím přímou souvislost s těmito změnami a novelou zákona . ps2013-008-06-003-015.u10.p9.s9
Snad jenom tu , že se může dále zvýšit dlouhodobá nejistota vojáků z povolání , která vede k odchodům perspektivních vojáků , která destabilizuje naši armádu . ps2013-008-06-003-015.u10.p10.s1
Závěrem bych chtěl říct , že pan ministr vlastně a současná vláda tuto novelu zákona o vojácích z povolání zdědili . ps2013-008-06-003-015.u10.p10.s2
Bude to velmi komplikované ve výboru upravit . ps2013-008-06-003-015.u10.p10.s3
Myslím si , že nejprve by měly být zodpovězeny základní otázky , které jsem řekl v úvodu . ps2013-008-06-003-015.u10.p11.s1
Děkuji za pozornost a zároveň se omlouvám za poněkud delší vystoupení , ale také doporučuji postoupení tohoto zákona do druhého čtení na výbor pro obranu . ps2013-008-06-003-015.u11.p1.s1
Děkuji panu poslanci Antonínu Seďovi . ps2013-008-06-003-015.u11.p1.s2
Nyní konstatuji , že nemám žádnou písemnou přihlášku do rozpravy , ale vnímám přihlášku paní poslankyně Jany Černochové . ps2013-008-06-003-015.u11.p1.s3
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-008-06-003-015.u12.p1.s1
Dobré dopoledne , dámy a pánové . ps2013-008-06-003-015.u12.p1.s2
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-008-06-003-015.u12.p1.s3
Musím v reakci na to , co tady zaznělo od pana kolegy poslance Sedi , trošku pozdvihnout obočí , protože jsem velmi překvapena z toho , co jsem tady dnes slyšela . ps2013-008-06-003-015.u12.p2.s1
Návrh zákona o vojácích z povolání , zákon č . 221 , jsem já společně s panem kolegou Seďou v minulém volebním období několikrát slyšela , ten návrh jsme měli k diskusi opakovaně na výboru pro obranu a kritika , která tady teď zaznívá , možná kdyby zaznívala dva roky zpátky , tak pan ministr Stropnický , který se v rámci svého mandátu v nové vládě zhostil role předkladatele tohoto návrhu , by měl jednodušší práci , protože by všechny kritické body , které tady zmiňovali zástupci sociální demokracie , už do toho návrhu mohl zanést a nemuseli jsme ztrácet půl roku času . ps2013-008-06-003-015.u12.p3.s1
Já si myslím , že ta norma není připravena špatně . ps2013-008-06-003-015.u12.p3.s2
Garančním výborem zcela bezpochyby bude výbor pro obranu , který určitě připomínky , o kterých jsme hovořili už na různých úrovních i v rámci prolínání některých agend do oblasti bezpečnosti , tak jsme o nich hovořili i v bezpečnostním výboru , tak si myslím , že jsme schopni některé záležitosti odstranit tak , aby tam problém nebyl . ps2013-008-06-003-015.u12.p3.s3
Myslím si , že i v úvodním slově pana ministra tady ty věci , o kterých už nyní víme , že tam nejsou úplně dokonale zaneseny , pan ministr sám zmiňoval , že o nich ví a že je připraven o nich diskutovat a tyto chyby odstranit . ps2013-008-06-003-015.u12.p4.s1
Já bych při této příležitosti možná ještě zmínila dvě normy , které nás čekají také , předpokládám v letních měsících . ps2013-008-06-003-015.u12.p4.s2
Možná nebude od věci , když se na tyto dvě normy sejde mimořádná schůze , pokud bude svolána z důvodů jiných , o kterých tady také dneska byla řeč , v letních měsících , a to zákon o aktivních zálohách a branný zákon , protože tyto dvě normy bezprostředně souvisí s dvěstědvacetjedničkou a není možné přijímat dvěstědvacetjedničku a nebavit se o aktivních zálohách . ps2013-008-06-003-015.u12.p4.s3
Není možné přijímat dvěstědvacetjedničku a nebavit se o branném zákoně , protože tyto věci spolu bezprostředně souvisí . ps2013-008-06-003-015.u12.p5.s1
Takže já chci poprosit a jménem klubu občanských demokratů mohu říct , že my jsme připraveni tento zákon podpořit do druhého čtení . ps2013-008-06-003-015.u12.p5.s2
Stanovit garančním výborem výbor pro obranu se nám také jeví jako nejvíce systémové a pojďme dál vést v rámci výboru o této normě diskusi . ps2013-008-06-003-015.u12.p5.s3
Já bych i ráda poděkovala panu ministrovi Stropnickému , že když jsem ho tady interpelovala na začátku volebního období , kde že jsou ty zákony , které on stahoval z programu , tak že mi řekl , že tyto normy budou předloženy do léta . ps2013-008-06-003-015.u12.p5.s4
A jsou . ps2013-008-06-003-015.u12.p5.s5
Dvěstědvacetjedničku tady máme , takže bych ještě velmi chtěla ubezpečit od pana ministra , že to samé může slíbit i s branným zákonem a se zákonem o aktivních zálohách . ps2013-008-06-003-015.u12.p5.s6
A já samozřejmě velmi ráda se budu na práci na těchto normách jako členka výboru i pro obranu i pro bezpečnost podílet . ps2013-008-06-003-015.u12.p5.s7
Děkuji za pozornost . ps2013-008-06-003-015.u13.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Janě Černochové . ps2013-008-06-003-015.u13.p1.s2
S faktickou poznámkou nyní pan poslanec Antonín Seďa a připraví se pan poslanec Václav Klučka k řádné přihlášce . ps2013-008-06-003-015.u13.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte svou faktickou poznámku . ps2013-008-06-003-015.u13.p1.s4
Prosím . ps2013-008-06-003-015.u14.p1.s1
Děkuji . ps2013-008-06-003-015.u14.p1.s2
Já bych odpověděl paní kolegyni Černochové vaším prostřednictvím . ps2013-008-06-003-015.u14.p1.s3
Já budu souhlasit s tím koncem . ps2013-008-06-003-015.u14.p1.s4
Já si osobně myslím , že všechny branné zákony se měly projednávat v jednom balíku . ps2013-008-06-003-015.u14.p1.s5
To , že už ozbrojené síly jsou pryč , že Vojenská policie je pryč atd . , je chybou , protože jsou navzájem provázány . ps2013-008-06-003-015.u14.p2.s1
Druhá věc . ps2013-008-06-003-015.u14.p2.s2
Ano , několikrát se to projednávalo na výboru , ale nikdy tomu nebyla věnována dostatečná pozornost , zejména z toho důvodu , že byly deklarovány nějaké cíle , a po hloubkové analýze tyto cíle já tam nevidím . ps2013-008-06-003-015.u14.p2.s3
To je důvod , který jsem přednesl . ps2013-008-06-003-015.u14.p3.s1
A druhá věc je , že ono chce také vědět to , co jsem říkal na počátku - v jakém stavu je v současné době Armáda ČR , protože jsem slyšel veřejné vyjádření , a to dvakrát , na veřejném fóru pana náčelníka Generálního štábu , který jasně deklaroval , že Armáda ČR je ve špatném stavu . ps2013-008-06-003-015.u14.p4.s1
A druhá věc je , zda přijetí této novely , to znamená zákona o vojácích z povolání , zlepší , či zhorší současný stav . ps2013-008-06-003-015.u14.p4.s2
Já si přeji , aby se zlepšil , aby byly naplněny cíle reformy ozbrojených sil z roku 2003 . ps2013-008-06-003-015.u14.p4.s3
A k tomu musí sloužit tento zákon . ps2013-008-06-003-015.u14.p4.s4
Pokud tomu sloužit nebude , je to špatně ! ps2013-008-06-003-015.u15.p1.s1
Děkuji i za dodržení času k faktické poznámce . ps2013-008-06-003-015.u15.p1.s2
Nyní pan poslanec Václav Klučka k řádné přihlášce v obecné rozpravě . ps2013-008-06-003-015.u15.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-008-06-003-015.u16.p1.s1
Děkuji vám , pane předsedající . ps2013-008-06-003-015.u16.p1.s2
Já nebudu komentovat předchozí vystoupení předřečníků . ps2013-008-06-003-015.u16.p1.s3
Pouze bych chtěl říci , že z obsahu toho vystoupení je naprosto zřejmé , že je nutné v určité době , která bude před námi , a já předpokládám , že ta doba bude potvrzena touto ctihodnou Sněmovnou , najít kompromisy v mnoha dílčích problémech , které nám pak pomohou zjednodušit projednávání v druhém a třetím čtení . ps2013-008-06-003-015.u16.p1.s4
Z toho důvodu i po dohodě s předkladatelem a se zpravodajem již teď si dovoluji navrhnout prodloužení lhůty k projednávání o 30 dnů na 90 dnů . ps2013-008-06-003-015.u17.p1.s1
Děkuji panu poslanci Klučkovi . ps2013-008-06-003-015.u17.p1.s2
Budeme pokračovat , ale nemám žádnou další přihlášku . ps2013-008-06-003-015.u17.p1.s3
Ano , nyní vnímám přihlášku pana poslance Alexandra Černého a kolegyně Černochová také . ps2013-008-06-003-015.u17.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-008-06-003-015.u18.p1.s1
Děkuji . ps2013-008-06-003-015.u18.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , paní ministryně , dovolte mi jenom několik poznámek na adresu prvního čtení . ps2013-008-06-003-015.u18.p2.s1
Musím bohužel konstatovat , že jsme poněkud zklamán úvodním slovem pana ministra .