|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-05-14 ps2013-008-06-003-015 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

15. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 49/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2014-05-14
Meetingps2013/008
Agenda Itemps2013/008/015
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/008schuz/s008165.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 296 • previousnext

ps2013-008-06-003-015.u10.p3.s1 Druhá připomínka se vztahuje ke strukturálnímu problému rozpočtu Ministerstva obrany.
ps2013-008-06-003-015.u10.p3.s2 Ze zkušeností a doporučení armád Severoatlantické aliance, ale i schválené transformace resortu obrany České republiky platí, že osobní výdaje by neměly překročil 50 % výdajů, ostatní běžné výdaje by neměly být vyšší než 30 % a na potřebnou modernizaci by zůstalo minimálně 20 %.
ps2013-008-06-003-015.u10.p3.s3 Dnešní skutečnost, to znamená v návrhu rozpočtu na rok 2014, je, že mandatory jdou k 59 %, ostatní běžné výdaje odpovídají 30 % a kapitálové výdaje opět klesají na 11 % rozpočtu.
ps2013-008-06-003-015.u10.p3.s4 Přitom investiční hrb podle Bílé knihy o obraně dosahuje téměř 100 mld. korun a armáda se potýká s výrazným nedostatkem peněz na běžnou údržbu a opravy.
ps2013-008-06-003-015.u10.p3.s5 Osobně se domnívám, že navržená novela nereprezentuje cíle, které byly původně stanoveny Bílou knihou o obraně, zejména nedojde k naplnění očekávání, které vojáci kladli a stále kladou do této novely.
ps2013-008-06-003-015.u10.p4.s1 Vážené poslankyně, vážení poslanci, nyní mi dovolte několik základních konkrétních připomínek k návrhu zákona.
ps2013-008-06-003-015.u10.p4.s2 Za prvé: V novele stále přetrvávají dosud neopravené chyby.
ps2013-008-06-003-015.u10.p4.s3 Konkrétně § 3 ponechává jako podmínku povolání do služebního poměru vykonání základní nebo náhradní služby, přičemž tyto druhy činné služby byly dávno zrušeny.
ps2013-008-06-003-015.u10.p4.s4 Podobně v § 48 je ponechána chyba v popisu základních povinností vojáka, kdy takto vlastně voják není povinen, chcete-li, dělat prakticky nic s odůvodněním, že požadovaná činnost je například nad jeho schopnosti.
ps2013-008-06-003-015.u10.p4.s5 Do třetice: § 19 - novela ponechává povinnost státu propustit ze služby vojáka, požádá-li o propuštění, a to bez ohledu na obsah platného kontraktu.
ps2013-008-06-003-015.u10.p4.s6 Vedle naprosto nerovného postavení státu zastoupeného Ministerstvem obrany to umožňuje sice krajní, ale možný případ rozpadu armády v důsledku podaných žádostí vojáků, kdyby došlo k němu do devíti měsíců od podání žádosti.
ps2013-008-06-003-015.u10.p4.s7 Zpět do armády by bylo možné vojáky dostat prostřednictvím jejich povolání do mimořádné služby při vyhlášení stavu ohrožení státu.
ps2013-008-06-003-015.u10.p4.s8 Mimochodem - zákon o mimořádné službě stále nemáme.
ps2013-008-06-003-015.u10.p5.s1 Vážené poslankyně, vážení poslanci, za druhé problematický je nový § 6a, rozhodná doba ve služebním zařazení.
ps2013-008-06-003-015.u10.p5.s2 Toto nové ustanovení nedává žádný smysl pro dosažení cíle novely zákona, neboť připouští naložit s vojákem jakkoliv dle libovůle velitele.
ps2013-008-06-003-015.u10.p5.s3 Taktéž velmi krátký termín pro podání písemné námitky vojáka proti služebnímu hodnocení omezuje právo vojáků z povolání.
ps2013-008-06-003-015.u10.p5.s4 Použiji-li slova klasika, toto ustanovení je absurdné, protože odvolání se podává zpracovateli a ten s konečnou platností rozhodne.
ps2013-008-06-003-015.u10.p5.s5 Opravný prostředek totiž neexistuje.
ps2013-008-06-003-015.u10.p5.s6 Služební orgán se přece nebude zatěžovat případnými opravami svého elaborátu.
ps2013-008-06-003-015.u10.p5.s7 Podstatným závěrem je skutečnost, že takto lze regulérně zničit kohokoliv a kdykoliv.
ps2013-008-06-003-015.u10.p5.s8 Podle mého názoru je toto nové ustanovení zaměřeno proti vojákům z povolání a obávám se, že takto to nemá upraveno snad ani cizinecká legie.
ps2013-008-06-003-015.u10.p6.s1 Za třetí.
ps2013-008-06-003-015.u10.p6.s2 Pasáž o služebním platu je spíše nepřehledný metodický předpis.
ps2013-008-06-003-015.u10.p6.s3 Všechna ustanovení o započítávání a nezapočítávání doby služby v různých situacích, výpočtu délky náhradního volna a stanovené lhůty pro udělení volna jsou naprosto nepřehlednou spouští, jsou zjevným úřednickým šimlem a velitelům jen zkomplikují situaci.
ps2013-008-06-003-015.u10.p6.s4 Velitelé mají přece jiné starosti než u stolu přepočítávat odpracovanou dobu vojáků.
ps2013-008-06-003-015.u10.p6.s5 Velmi kontroverzní je nový požadavek, který ukládá vojákovi neplacenou službu do 300 hodin nad základní týdně konanou službu, a to dokonce bez možnosti náhradního volna.
ps2013-008-06-003-015.u10.p7.s1 Problematický z hlediska možných finančních dopadů na rozpočet armády je tzv. stabilizační příplatek, který je navrhován jako paušální ve výši 7 tis. korun za každý ukončený kalendářní měsíc služby.
ps2013-008-06-003-015.u10.p7.s2 Podobně je na tom služební příspěvek na bydlení.
ps2013-008-06-003-015.u10.p8.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, za čtvrté.
ps2013-008-06-003-015.u10.p8.s2 Některá ustanovení, např. § 6 - služební zařazení, jsou zřejmě v rozporu s platnou legislativou.
ps2013-008-06-003-015.u10.p8.s3 V § 8 - doba výkonu služby v hodnosti - jsme z nepochopitelných důvodů z organizační struktury vojenských útvarů vyřadili vojíny a tuto hodnost jsme vyčlenili pouze pro potřeby přípravy nových profesionálů.
ps2013-008-06-003-015.u10.p8.s4 Kromě toho, že to je světová rarita, jsme dosáhli toho, že jsme z již tak malého počtu hodností ztratili další.
ps2013-008-06-003-015.u10.p8.s5 Paragraf 15 - odvelení je velkou kuriozitou tohoto zákona, protože podle tohoto ustanovení by nebylo možno v zájmu ministerstva, Vojenského zpravodajství, Vojenské policie či vojenské školy odvelení realizovat.
ps2013-008-06-003-015.u10.p8.s6 Stejný problém i § 16 - přeložení.
ps2013-008-06-003-015.u10.p8.s7 Podobně celá hlava IV - výkon a doba služby - je opět, slušně řečeno, velmi problematická.
ps2013-008-06-003-015.u10.p8.s8 Zřejmě na jednotlivých útvarech budou muset najmout nové speciální síly, které budou hlídat ustanovení této hlavy, protože bych chtěl vidět velitele, který se v této právní úpravě vyzná.
ps2013-008-06-003-015.u10.p9.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, co říci závěrem?
ps2013-008-06-003-015.u10.p9.s2 Dovolím si použít dvě citace z důvodové zprávy novely zákona, kterými se odůvodňoval požadavek na schválení zákona již v prvním čtení.
ps2013-008-06-003-015.u10.p9.s3 Prvním důvodem je skutečnost, že předmětný návrh zákona představovat novelu, kterou je do zákona transponováno právo EU.
ps2013-008-06-003-015.u10.p9.s4 Odklad implementace směrnic EU po zveřejnění tohoto záměru a jeho odůvodnění hrozí údajně rizikem soudních sporů s přímým dopadem na rozpočtovou kapitolu resortu Ministerstva obrany.
ps2013-008-06-003-015.u10.p9.s5 Tady si dovolím krátkou poznámku.
ps2013-008-06-003-015.u10.p9.s6 Směrnice 89/391/EHS a směrnice 203/88/ES a povinnost na základě rozsudku Soudního dvora EU č. C-132/04 z 12. ledna 2006 - ano, z 12. ledna 2006 - se totiž vůbec netýkají ozbrojených sil a jsou časově poněkud zastaralé.
ps2013-008-06-003-015.u10.p9.s7 Druhým důvodem je, že navrhovanému platovému systému předcházely rozsáhlé organizační a dislokační změny, které směřovaly k datu 1. ledna 2014.
ps2013-008-06-003-015.u10.p9.s8 Tady také nevidím přímou souvislost s těmito změnami a novelou zákona.
ps2013-008-06-003-015.u10.p9.s9 Snad jenom tu, že se může dále zvýšit dlouhodobá nejistota vojáků z povolání, která vede k odchodům perspektivních vojáků, která destabilizuje naši armádu.
ps2013-008-06-003-015.u10.p10.s1 Závěrem bych chtěl říct, že pan ministr vlastně a současná vláda tuto novelu zákona o vojácích z povolání zdědili.
ps2013-008-06-003-015.u10.p10.s2 Bude to velmi komplikované ve výboru upravit.
ps2013-008-06-003-015.u10.p10.s3 Myslím si, že nejprve by měly být zodpovězeny základní otázky, které jsem řekl v úvodu.
ps2013-008-06-003-015.u10.p11.s1 Děkuji za pozornost a zároveň se omlouvám za poněkud delší vystoupení, ale také doporučuji postoupení tohoto zákona do druhého čtení na výbor pro obranu.
ps2013-008-06-003-015.u11.p1.s1 Děkuji panu poslanci Antonínu Seďovi.
ps2013-008-06-003-015.u11.p1.s2 Nyní konstatuji, že nemám žádnou písemnou přihlášku do rozpravy, ale vnímám přihlášku paní poslankyně Jany Černochové.
ps2013-008-06-003-015.u11.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-008-06-003-015.u12.p1.s1 Dobré dopoledne, dámy a pánové.
ps2013-008-06-003-015.u12.p1.s2 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-008-06-003-015.u12.p1.s3 Musím v reakci na to, co tady zaznělo od pana kolegy poslance Sedi, trošku pozdvihnout obočí, protože jsem velmi překvapena z toho, co jsem tady dnes slyšela.
ps2013-008-06-003-015.u12.p2.s1 Návrh zákona o vojácích z povolání, zákon č. 221, jsem společně s panem kolegou Seďou v minulém volebním období několikrát slyšela, ten návrh jsme měli k diskusi opakovaně na výboru pro obranu a kritika, která tady teď zaznívá, možná kdyby zaznívala dva roky zpátky, tak pan ministr Stropnický, který se v rámci svého mandátu v nové vládě zhostil role předkladatele tohoto návrhu, by měl jednodušší práci, protože by všechny kritické body, které tady zmiňovali zástupci sociální demokracie, do toho návrhu mohl zanést a nemuseli jsme ztrácet půl roku času.
ps2013-008-06-003-015.u12.p3.s1 si myslím, že ta norma není připravena špatně.
ps2013-008-06-003-015.u12.p3.s2 Garančním výborem zcela bezpochyby bude výbor pro obranu, který určitě připomínky, o kterých jsme hovořili na různých úrovních i v rámci prolínání některých agend do oblasti bezpečnosti, tak jsme o nich hovořili i v bezpečnostním výboru, tak si myslím, že jsme schopni některé záležitosti odstranit tak, aby tam problém nebyl.
ps2013-008-06-003-015.u12.p3.s3 Myslím si, že i v úvodním slově pana ministra tady ty věci, o kterých nyní víme, že tam nejsou úplně dokonale zaneseny, pan ministr sám zmiňoval, že o nich a že je připraven o nich diskutovat a tyto chyby odstranit.
ps2013-008-06-003-015.u12.p4.s1 bych při této příležitosti možná ještě zmínila dvě normy, které nás čekají také, předpokládám v letních měsících.
ps2013-008-06-003-015.u12.p4.s2 Možná nebude od věci, když se na tyto dvě normy sejde mimořádná schůze, pokud bude svolána z důvodů jiných, o kterých tady také dneska byla řeč, v letních měsících, a to zákon o aktivních zálohách a branný zákon, protože tyto dvě normy bezprostředně souvisí s dvěstědvacetjedničkou a není možné přijímat dvěstědvacetjedničku a nebavit se o aktivních zálohách.
ps2013-008-06-003-015.u12.p4.s3 Není možné přijímat dvěstědvacetjedničku a nebavit se o branném zákoně, protože tyto věci spolu bezprostředně souvisí.
ps2013-008-06-003-015.u12.p5.s1 Takže chci poprosit a jménem klubu občanských demokratů mohu říct, že my jsme připraveni tento zákon podpořit do druhého čtení.
ps2013-008-06-003-015.u12.p5.s2 Stanovit garančním výborem výbor pro obranu se nám také jeví jako nejvíce systémové a pojďme dál vést v rámci výboru o této normě diskusi.
ps2013-008-06-003-015.u12.p5.s3 bych i ráda poděkovala panu ministrovi Stropnickému, že když jsem ho tady interpelovala na začátku volebního období, kde že jsou ty zákony, které on stahoval z programu, tak že mi řekl, že tyto normy budou předloženy do léta.
ps2013-008-06-003-015.u12.p5.s4 A jsou.
ps2013-008-06-003-015.u12.p5.s5 Dvěstědvacetjedničku tady máme, takže bych ještě velmi chtěla ubezpečit od pana ministra, že to samé může slíbit i s branným zákonem a se zákonem o aktivních zálohách.
ps2013-008-06-003-015.u12.p5.s6 A samozřejmě velmi ráda se budu na práci na těchto normách jako členka výboru i pro obranu i pro bezpečnost podílet.
ps2013-008-06-003-015.u12.p5.s7 Děkuji za pozornost.
ps2013-008-06-003-015.u13.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Janě Černochové.
ps2013-008-06-003-015.u13.p1.s2 S faktickou poznámkou nyní pan poslanec Antonín Seďa a připraví se pan poslanec Václav Klučka k řádné přihlášce.
ps2013-008-06-003-015.u13.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte svou faktickou poznámku.
ps2013-008-06-003-015.u13.p1.s4 Prosím.
ps2013-008-06-003-015.u14.p1.s1 Děkuji.
ps2013-008-06-003-015.u14.p1.s2 bych odpověděl paní kolegyni Černochové vaším prostřednictvím.
ps2013-008-06-003-015.u14.p1.s3 budu souhlasit s tím koncem.
ps2013-008-06-003-015.u14.p1.s4 si osobně myslím, že všechny branné zákony se měly projednávat v jednom balíku.
ps2013-008-06-003-015.u14.p1.s5 To, že ozbrojené síly jsou pryč, že Vojenská policie je pryč atd., je chybou, protože jsou navzájem provázány.
ps2013-008-06-003-015.u14.p2.s1 Druhá věc.
ps2013-008-06-003-015.u14.p2.s2 Ano, několikrát se to projednávalo na výboru, ale nikdy tomu nebyla věnována dostatečná pozornost, zejména z toho důvodu, že byly deklarovány nějaké cíle, a po hloubkové analýze tyto cíle tam nevidím.
ps2013-008-06-003-015.u14.p2.s3 To je důvod, který jsem přednesl.
ps2013-008-06-003-015.u14.p3.s1 A druhá věc je, že ono chce také vědět to, co jsem říkal na počátku - v jakém stavu je v současné době Armáda ČR, protože jsem slyšel veřejné vyjádření, a to dvakrát, na veřejném fóru pana náčelníka Generálního štábu, který jasně deklaroval, že Armáda ČR je ve špatném stavu.
ps2013-008-06-003-015.u14.p4.s1 A druhá věc je, zda přijetí této novely, to znamená zákona o vojácích z povolání, zlepší, či zhorší současný stav.
ps2013-008-06-003-015.u14.p4.s2 si přeji, aby se zlepšil, aby byly naplněny cíle reformy ozbrojených sil z roku 2003.
ps2013-008-06-003-015.u14.p4.s3 A k tomu musí sloužit tento zákon.
ps2013-008-06-003-015.u14.p4.s4 Pokud tomu sloužit nebude, je to špatně!
ps2013-008-06-003-015.u15.p1.s1 Děkuji i za dodržení času k faktické poznámce.
ps2013-008-06-003-015.u15.p1.s2 Nyní pan poslanec Václav Klučka k řádné přihlášce v obecné rozpravě.
ps2013-008-06-003-015.u15.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-008-06-003-015.u16.p1.s1 Děkuji vám, pane předsedající.
ps2013-008-06-003-015.u16.p1.s2 nebudu komentovat předchozí vystoupení předřečníků.
ps2013-008-06-003-015.u16.p1.s3 Pouze bych chtěl říci, že z obsahu toho vystoupení je naprosto zřejmé, že je nutné v určité době, která bude před námi, a předpokládám, že ta doba bude potvrzena touto ctihodnou Sněmovnou, najít kompromisy v mnoha dílčích problémech, které nám pak pomohou zjednodušit projednávání v druhém a třetím čtení.
ps2013-008-06-003-015.u16.p1.s4 Z toho důvodu i po dohodě s předkladatelem a se zpravodajem již teď si dovoluji navrhnout prodloužení lhůty k projednávání o 30 dnů na 90 dnů.
ps2013-008-06-003-015.u17.p1.s1 Děkuji panu poslanci Klučkovi.
ps2013-008-06-003-015.u17.p1.s2 Budeme pokračovat, ale nemám žádnou další přihlášku.
ps2013-008-06-003-015.u17.p1.s3 Ano, nyní vnímám přihlášku pana poslance Alexandra Černého a kolegyně Černochová také.
ps2013-008-06-003-015.u17.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-008-06-003-015.u18.p1.s1 Děkuji.
ps2013-008-06-003-015.u18.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, paní ministryně, dovolte mi jenom několik poznámek na adresu prvního čtení.
ps2013-008-06-003-015.u18.p2.s1 Musím bohužel konstatovat, že jsme poněkud zklamán úvodním slovem pana ministra.

Text viewDownload CoNNL-U