ps2013-008-04-002-004.u12.p4.s3
Tesco má v České republice roční obrat v řádu miliard a celosvětově až dva biliony korun . ps2013-008-04-002-004.u12.p4.s4
Je zřejmé , že pokuta osm milionu je pro takový řetězec zcela zanedbatelná . ps2013-008-04-002-004.u12.p4.s5
Naopak zdánlivě malá pokuta , která ještě není údajně podle práva pro malého prodejce likvidační , mu způsobí velké potíže , jako například nedostatek financí na nákup dalšího zboží . ps2013-008-04-002-004.u12.p5.s1
Jen pro vaši informovanost , podrobný přehled pokut nadnárodních společností právě dnes vyšel na serveru www.aktualne.cz . ps2013-008-04-002-004.u12.p6.s1
Proto budu navrhovat , aby pokuty za správní delikty u prodeje potravin byly vypočítávány jako procento , resp . promile z tržeb prodejce . ps2013-008-04-002-004.u12.p6.s2
Cílem je , aby pokuty byly spravedlivé , aby každého bolely stejně . ps2013-008-04-002-004.u12.p6.s3
Princip návrhu je , že například za špatné značení potravin může být pokuta do dvou promile ročního celosvětového obratu . ps2013-008-04-002-004.u12.p6.s4
Pro velkého to může znamenat v řádu tisíce milionů , pro malého v řádu desítek tisíc . ps2013-008-04-002-004.u12.p6.s5
Bude to bič nejen na prodejce , který bude na každého stejně dlouhý . ps2013-008-04-002-004.u12.p6.s6
To , co si ale od toho hlavně slibuji , jsou kvalitnější a bezpečnější potraviny v českých obchodech , a tím i větší ochrana našich spotřebitelů . ps2013-008-04-002-004.u12.p7.s1
Děkuji . ps2013-008-04-002-004.u13.p1.s1
Děkuji , paní poslankyně . ps2013-008-04-002-004.u13.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Petr Bendl . ps2013-008-04-002-004.u13.p1.s3
Máte slovo , pane poslanče . ps2013-008-04-002-004.u14.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-008-04-002-004.u14.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte i mě pár slov k této normě , se kterou jsem strávil také já osobně několik měsíců v minulosti , neboť hlavní korpus tohoto návrhu zákona připravila ještě Nečasova vláda a byl projednáván v té době , kdy opravdu kvalita potravy byla , a já doufám , že i do budoucna bude , vážným tématem jednání Poslanecké sněmovny a Ministerstva zemědělství , případně vlády , a že budou vznikat takové projekty , jako byl třeba portál Potraviny na pranýři a podobně , tak abychom dělali maximum pro to , aby kvalitní potraviny systémem padni komu padni prostě byly na pultech k mání lidem , kteří o ně budou stát . ps2013-008-04-002-004.u14.p2.s1
Já jsem moc rád , že vláda respektovala návrhy , které tam byly , to zlepšování informovanosti zákazníka , které jsme tam připravili , zároveň zvýšení možnosti udělení sankcí v případě klamání zákazníka , co se tady objevuje čím dál tím více , a souhlasím i s tím , co tady říkala má předřečnice v tom , že u udělování pokut se musí brát na zřetel , jestli jde o firmu , aby ta pokuta zkrátka nebyla likvidační z hlediska jejich obratu , aby to v té první fázi alespoň bralo ohled na to , že někdo má nějaký obrat . ps2013-008-04-002-004.u14.p2.s2
Ve druhé fázi , bude - li se to opakovaně dít , řekněme stejná připomínka ze strany kontrolních orgánů , pak si umím představit , že se právě půjde do těch vyšších pater , takže to může být ve svém řeknu důsledku nakonec likvidační , bude - li někdo opakovaně klamat zákazníka , nepoučí se z toho trestu , který původně dostal . ps2013-008-04-002-004.u14.p3.s1
Jsem rád , že se podařilo vyřešit i uložení povinnosti kontroly takzvané zvěřiny , přenesení této kompetence na Státní veterinární správu . ps2013-008-04-002-004.u14.p3.s2
Nesouhlasím už tedy trošku se zpravodajem v tom , že ten konsensus , ke kterému došlo mezi Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem zdravotnictví , je takto v pořádku . ps2013-008-04-002-004.u14.p3.s3
Myslím si , ale je to věc vládní koalice , že jste nenaplnili koaliční dohodu , ale je to , řeknu , věc vládní koalice , že jste si něco napsali do vládního prohlášení a něco jiného v tomto návrhu zákona a říkáte tomu kompromis . ps2013-008-04-002-004.u14.p4.s1
Dobře . ps2013-008-04-002-004.u14.p4.s2
Já tomu rozumím , je to vaše záležitost , ale jsem přesvědčený o tom , že by alespoň pan ministr zemědělství měl splnit slib svých náměstků , kteří řekli na jednání zemědělského výboru , a to že nám řeknou , kolik to bude stát , přenesení kompetencí na Státní veterinární správu , neboť hygiena řekla , že nedá ani korunu , přestože některé kompetence přecházejí pod potravinový resort Ministerstva zemědělství , a veřejně několikrát tam bylo zopakováno , a požadoval to i předseda zemědělského výboru na jednání výboru a bylo mu slíbeno , že tady ta částka padne , o kolik prodražíme chod státní správy na resortu Ministerstva zemědělství , vlastně obecně , protože ono to zkrátka nebude finančně neutrální . ps2013-008-04-002-004.u14.p5.s1
S čím mám dlouhodobě problém a říkal jsem to tady už při prvním čtení návrhu zákona , je , že si tam na sebe vymýšlíme nad rámec povinností Evropské unie některé kompetence , které jsou nekontrolovatelné , některé byrokratické věci , které jsou podle mě nadbytečné a nesouvisí s kvalitou potraviny jako takové , o kterou by měl stát pečovat . ps2013-008-04-002-004.u14.p5.s2
Jdeme jakoby v řadě těch směrů , které jsme v minulosti kritizovali , a kritizovala je řada poslanců , kteří dnes sedí v Poslanecké sněmovně , že si stát na sebe vymýšlí , co se Evropy týká , nadbytečnosti , a jsme toho svědky i v tomto návrhu zákona , kde chce a prosazuje vládní koalice , že budou řetězce zveřejňovat povinně pět největších , řeknu , zemí s největším obratem , nebo odkud k nám přichází zboží , přičemž je to , když neřeknu nekontrolovatelné , protože to budou desítky tisíc položek , ve kterých bude někdo říkat , odkud ta či ona položka je , ale dobrá , ale jsem zvědavý , kdo to přepočítá na Ministerstvu zemědělství nebo u těch inspektorů , ale kdo to případně bude sankcionovat , když to nebude pravda , co uvedou , a jestli to vůbec k něčemu dobré něco takového někde říkat . ps2013-008-04-002-004.u14.p5.s3
Já si myslím , že bude - li stát neustále vytvářet tlak na kvalitu a bude - li podporovat domácí produkci jinými prostředky , a těch prostředků má ministr zemědělství opravdu celou řadu , nemusíme se hnát do věcí , které jsou nad rámec , řeknu , legislativy požadující Evropské unie a které jsou zbytečné , nekontrolovatelné a v podstatě nesankcionovatelné , protože tento zákon o tomto vůbec nijak nemluví . ps2013-008-04-002-004.u14.p6.s1
Co považuji ale za daleko větší problém než to , že si vládní koalice přeje uplést na sebe bič , dávat do zákona něco , co je nekontrolovatelné a nesankcionovatelné , pak je ale problém postihující , nebo resp . týkající se hlavní složky potravin jako takových , a to zejména u těch nebalených . ps2013-008-04-002-004.u14.p6.s2
Tam já čekám , že se objeví problémy v budoucnu , a budou se týkat zejména těch malých a středních producentů potravin , ale dílem i těch větších . ps2013-008-04-002-004.u14.p6.s3
Vezmete - li si jenom obyčejných chlebíček , českou specialitu , že bude každý povinen tam začít označovat , nebo v masných výrobcích bude muset označovat hlavní složku , tak zkrátka to přinese do budoucna problémy . ps2013-008-04-002-004.u14.p6.s4
A tam já čekám , že se to postaví v některých věcech možná i proti malým producentům a středním producentům potravin . ps2013-008-04-002-004.u14.p6.s5
Hodně jsme o tom diskutovali . ps2013-008-04-002-004.u14.p6.s6
Určování té hlavní složky , o tom , co je hlavní složka a podobně , to bude do budoucna problém . ps2013-008-04-002-004.u14.p6.s7
Upozorňovaly na to jednotlivé nevládní organizace při diskusích , které jsme na úrovni zemědělského výboru měli , a já bych v tom s nimi souhlasil a obávám se , abychom nevylili s vaničkou i dítě . ps2013-008-04-002-004.u14.p7.s1
Poslední , co k tomuto projednávání a zkušenosti návrhu zákona řeknu : Považuji za skandální a je to spíš směrem k panu ministrovi zdravotnictví , nikoliv k ministrovi zemědělství , že se náměstek ministra odmítne potkat s poslanci zemědělského výboru nebo jakýmikoliv poslanci k tématu , které se týká přímo jeho resortu . ps2013-008-04-002-004.u14.p7.s2
To považuji za skandální a doufám , že to není něco , co by se mělo do budoucna opakovat . ps2013-008-04-002-004.u14.p7.s3
Nebo jestli je to styl vládnutí , pak tedy pánbůh s námi a zlé pryč ! ps2013-008-04-002-004.u14.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-008-04-002-004.u15.p1.s1
Děkuji . ps2013-008-04-002-004.u15.p1.s2
Mám zde přihlášku k faktické poznámce od pana poslance Kováčika . ps2013-008-04-002-004.u15.p1.s3
Takže vaše faktická poznámka . ps2013-008-04-002-004.u16.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-008-04-002-004.u16.p1.s2
Pane předsedající , paní a pánové , já musím reagovat , protože si to žádá argumentace , kterou tady pan exministr Bendl používal , ale nic ve zlém . ps2013-008-04-002-004.u16.p1.s3
Jsem rád , že se mnou nesouhlasí , protože to by bylo podezřelé , kdyby pravice s levicí souhlasila . ps2013-008-04-002-004.u16.p2.s1
Chlebíček , o kterém mluvil téměř strašicím způsobem pan kolega Bendl , v tom vůbec nefiguruje . ps2013-008-04-002-004.u16.p2.s2
Tam nefigurují pokrmy , tam figurují potraviny . ps2013-008-04-002-004.u16.p2.s3
Ten rozdíl je třeba si uvědomit . ps2013-008-04-002-004.u16.p2.s4
A navíc to bude řešit příslušná podzákonná norma , která určitě nebude hovořit o chlebíčku , ale bude hovořit o tom , že zákazník - ostatně o zákazníkovi , o spotřebiteli to je , ne o žádné Evropě , že by nám něco poroučela , nebo neporoučela , to není . ps2013-008-04-002-004.u16.p2.s5
To je o tom , jak my se dokážeme postarat o to , aby byli zákazníci ochráněni od podvádění atd . atd . ps2013-008-04-002-004.u16.p2.s6
Zákazník má přece právo vědět , jestli ten párek obsahuje maso , nebo ne , když to velmi zkrátím . ps2013-008-04-002-004.u16.p3.s1
Co se týká onoho požadavku na náklady , na sdělení nákladů . ps2013-008-04-002-004.u16.p3.s2
Samozřejmě každá norma , která se tady přijímá , musí mít také ve své nějaké části , přinejmenším v důvodové zprávě , sdělení , kolik to bude stát , anebo jestli to bude mít nějaké náklady na státní rozpočet , nebo ne . ps2013-008-04-002-004.u16.p3.s3
Včera ráno na zemědělském výboru jsme se dohodli s paní náměstkyní ministra , že takový údaj bude poskytnut Poslanecké sněmovně nejpozději do třetího čtení . ps2013-008-04-002-004.u16.p3.s4
Čili tady se dobýváme do otevřených dveří tak trošičku . ps2013-008-04-002-004.u16.p4.s1
A poslední . ps2013-008-04-002-004.u16.p4.s2
Já jsem rád , že se podařilo udržet sílu kompetence dozorových orgánů , a z tohoto místa chci poděkovat jak hygienické službě , tak Státní veterinární správě , tak Státní zemědělské a potravinářské inspekci , že svoje povinnosti konají dobře , poctivě , že i díky jejich práci se v poslední době nevyskytl žádný závažný potravinářský průšvih (upozornění na čas) , s výjimkou metanolu , a ten není jejich vinou . ps2013-008-04-002-004.u16.p4.s3
Děkuji . ps2013-008-04-002-004.u17.p1.s1
Děkuji . ps2013-008-04-002-004.u17.p1.s2
Další s faktickou poznámkou mám přihlášeného pana poslance Petra Bendla . ps2013-008-04-002-004.u18.p1.s1
Já k té reakci na pana zpravodaje . ps2013-008-04-002-004.u18.p1.s2
Co se týká chlebíčků - doufejme , že to v té podzákonné normě bude vyřešeno bezproblémově . ps2013-008-04-002-004.u18.p1.s3
Zatím tu zkušenost s komunikací a se sliby o tom , že něco nějak bude , dobrou nemám . ps2013-008-04-002-004.u18.p1.s4
A myslím si , že když si někdo sáhne do svědomí , tak na zemědělském výboru nebudu sám . ps2013-008-04-002-004.u19.p1.s1
Děkuji vám . ps2013-008-04-002-004.u19.p1.s2
Po dohodě s panem poslancem Štětinou ho odmazávám a následně je přihlášen řádně do diskuse pan poslanec Hovorka . ps2013-008-04-002-004.u19.p1.s3
Máte slovo , pane poslanče . ps2013-008-04-002-004.u20.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-008-04-002-004.u20.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážená vládo , vážené kolegyně , vážení kolegové , jsem samozřejmě rád , že došlo k dohodě mezi Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem zemědělství , ale chtěl bych zde říct , že se nemohu ztotožnit s takovýmto způsobem projednávání tak závažné problematiky . ps2013-008-04-002-004.u20.p1.s3
Zákon se původně týkal určité speciální věci a to , co bylo potom předloženo v pozměňovacím návrhu paní poslankyně Balaštíkové , to je zásadní změna kompetencí . ps2013-008-04-002-004.u20.p1.s4
A podle mě takovýmto způsobem by tato Sněmovna neměla postupovat , aby třikrát se scházel výbor zemědělský a přijímal takové zásadní změny kompetencí dozorových orgánů . ps2013-008-04-002-004.u20.p2.s1
Já si k tomu dovolím určitý komentář . ps2013-008-04-002-004.u20.p2.s2
Potraviny a výživa patří k významným a všeobecně uznávaným determinátům zdraví . ps2013-008-04-002-004.u20.p2.s3
Pro zdraví lidí jsou důležité i všechny ostatní okolnosti , které souvisejí s výrobou a distribucí potravin i s jejich dalším zpracováním a konzumací . ps2013-008-04-002-004.u20.p2.s4
Není v silách Ministerstva zdravotnictví věnovat pozornost všem aspektům této problematiky . ps2013-008-04-002-004.u20.p2.s5
Proto Ministerstvo zdravotnictví vítá spolupráci a pomoc dalších subjektů . ps2013-008-04-002-004.u20.p2.s6
Byla by jistě chyba , kdyby důsledkem spolupráce bylo omezení kompetencí Ministerstva zdravotnictví . ps2013-008-04-002-004.u20.p2.s7
Samozřejmě musí jít o to , aby dosavadní kontrolní mechanismy , jejichž smyslem je ochrana spotřebitele , byly posíleny a obohaceny , aby se zvýšil jejich přínos i vypovídací schopnost . ps2013-008-04-002-004.u20.p3.s1
Jak ukazuje zkušenost , cesta ke vstřícné spolupráci není snadná . ps2013-008-04-002-004.u20.p3.s2
Vyžaduje určité značné osobní nasazení a pochopení společného cíle , ale je nezbytné si ujasnit dělbu práce , posílit vzájemnou informovanost , nejlépe vytvořením informačního systému , do kterého mají plný přístup všechny spolupracující subjekty . ps2013-008-04-002-004.u20.p3.s3
Ujasnit si společné priority a kritéria hodnocení spolupráce , najít společnou řeč , konkretizovat další možnosti spolupráce a společně ji dále rozvíjet . ps2013-008-04-002-004.u20.p3.s4
V důsledku rozvoje takové spolupráce a získání nových doplňkových informací by se měla řešit kapacita hygienické služby a měly by se otevřít nové možnosti a formy operativních opatření směřujících k bezpečnosti a kvalitě potravin a zlepšení podmínek stravování . ps2013-008-04-002-004.u20.p3.s5
Možná že by mohla pomoci společná komise , která by formulovala zásady spolupráce , společné využívání výsledků , upozorňovala by na dílčí problémy a navrhovala by záměry dalšího postupu . ps2013-008-04-002-004.u20.p4.s1
Zdraví lidí není důležité jenom pro Ministerstvo zdravotnictví . ps2013-008-04-002-004.u20.p4.s2
Je přínosem pro jedince , rodiny , organizace i pro všechna další ministerstva . ps2013-008-04-002-004.u20.p4.s3
Dobrá spolupráce je jednou z hlavních zásad evropské zdravotní politiky , která je vyjádřena v programu Zdraví 2020 , kterou se zabýval podrobně i zdravotnický výbor , a také zásadní podmínkou pro zvládnutí velmi komplikovaných a těžko řešitelných zdravotních problémů současnosti . ps2013-008-04-002-004.u20.p4.s4
Pokud by se podařilo dobře založit spolupráci mezi Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem zemědělství , mohlo by se to stát východiskem pro další obdobnou spolupráci . ps2013-008-04-002-004.u20.p5.s1
Není pochyb o tom , že resortní přístup potvrdil své přednosti při řešení mnoha zdravotních problémů . ps2013-008-04-002-004.u20.p5.s2
Náročná odborná příprava zdravotnických pracovníků vede někdy k tomu , že laický názor je podřadný . ps2013-008-04-002-004.u20.p5.s3
Ukazuje se však , že zdraví se týká všech lidí a že je ovlivňováno mnoha nejrůznějšími okolnostmi , které mnohdy nespadají do kompetence resortu zdravotnictví . ps2013-008-04-002-004.u20.p5.s4
Proto je tak důležité , aby Ministerstvo zdravotnictví překročilo tradiční resortní přístup a aby rozvíjelo spolupráci se všemi , kteří mohou ovlivnit skutečnosti mající vliv na zdraví lidí . ps2013-008-04-002-004.u20.p5.s5
Proto je nezbytné , aby dosavadní aktivity a kompetence Ministerstva zdravotnictví byly doplňovány a rozšiřovány a aby byly zakládány nové aktivity v kompetenci i jiných ministerstev , které budou příznivé pro zdraví lidí . ps2013-008-04-002-004.u20.p5.s6
Například obezita u dětí se nedá zvládnout jen doporučením výživových tabulek a poskytnutím zdravotnických služeb , ale i rozvojem sportovních aktivit dětí , jejich výchovou k náležitým životním hodnotám i jejich vzděláním , zlepšením životních podmínek rodin a podobně . ps2013-008-04-002-004.u20.p6.s1
Ministerstvo zdravotnictví by se však mělo ujmout citlivé motivace i koordinace . ps2013-008-04-002-004.u20.p6.s2
Musí se připravit i na určitou formu decentralizace , kdy některé kompetence budou přeneseny do krajů a okresů . ps2013-008-04-002-004.u20.p6.s3
Neformální spolupráce na krajské a okresní úrovni může být mnohdy efektivnější než tradiční administrativní spolupráce centrálních orgánů . ps2013-008-04-002-004.u20.p6.s4
Ukazuje se však , že zdravotní gramotnost jednotlivců a institucí nespočívá jenom ve vědomostech , ale především v zájmu o zdraví , v přijetí odpovídající odpovědnosti a ve schopnosti a ochotě rozhodovat v běžném životě tak , aby to vedlo k ochraně i ke zlepšení zdraví . ps2013-008-04-002-004.u20.p6.s5
Pokud se podaří skutečně zavést dobrou meziresortní a všestrannou kontrolu potravin , potom to bude jeden z důležitých kroků k natolik potřebné cestě ke zdraví . ps2013-008-04-002-004.u20.p7.s1
Základní odpovědnost za zdraví lidí má celá vláda . ps2013-008-04-002-004.u20.p7.s2
Je proto důležité , aby se Ministerstvo zdravotnictví neorientovalo jen na nemocnice a na jednotlivé zdravotnické služby , ale aby aktivně vstupovalo do širokého systému péče o zdraví . ps2013-008-04-002-004.u20.p7.s3
Předpokládá to , že bude usilovat o spolupráci s ostatními ministerstvy a dalšími subjekty , a to ne tak , že by rezignovalo na své kompetence , ale tak , že svůj zdravotní dozor doplní o ostatní aspekty , kterým nebyla dosud věnována odpovídající pozornost . ps2013-008-04-002-004.u20.p7.s4
Je samozřejmě důležité , aby Ministerstvo zdravotnictví kontrolovalo jak potraviny , tak zaměstnance v provozovnách i prostředí .