|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-05-07 ps2013-008-04-002-004 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

4. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 72/ - druhé čtení

Date2014-05-07
Meetingps2013/008
Agenda Itemps2013/008/004
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/008schuz/s008103.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 386 • previousnext

ps2013-008-04-002-004.u12.p4.s3 Tesco v České republice roční obrat v řádu miliard a celosvětově dva biliony korun.
ps2013-008-04-002-004.u12.p4.s4 Je zřejmé, že pokuta osm milionu je pro takový řetězec zcela zanedbatelná.
ps2013-008-04-002-004.u12.p4.s5 Naopak zdánlivě malá pokuta, která ještě není údajně podle práva pro malého prodejce likvidační, mu způsobí velké potíže, jako například nedostatek financí na nákup dalšího zboží.
ps2013-008-04-002-004.u12.p5.s1 Jen pro vaši informovanost, podrobný přehled pokut nadnárodních společností právě dnes vyšel na serveru www.aktualne.cz.
ps2013-008-04-002-004.u12.p6.s1 Proto budu navrhovat, aby pokuty za správní delikty u prodeje potravin byly vypočítávány jako procento, resp. promile z tržeb prodejce.
ps2013-008-04-002-004.u12.p6.s2 Cílem je, aby pokuty byly spravedlivé, aby každého bolely stejně.
ps2013-008-04-002-004.u12.p6.s3 Princip návrhu je, že například za špatné značení potravin může být pokuta do dvou promile ročního celosvětového obratu.
ps2013-008-04-002-004.u12.p6.s4 Pro velkého to může znamenat v řádu tisíce milionů, pro malého v řádu desítek tisíc.
ps2013-008-04-002-004.u12.p6.s5 Bude to bič nejen na prodejce, který bude na každého stejně dlouhý.
ps2013-008-04-002-004.u12.p6.s6 To, co si ale od toho hlavně slibuji, jsou kvalitnější a bezpečnější potraviny v českých obchodech, a tím i větší ochrana našich spotřebitelů.
ps2013-008-04-002-004.u12.p7.s1 Děkuji.
ps2013-008-04-002-004.u13.p1.s1 Děkuji, paní poslankyně.
ps2013-008-04-002-004.u13.p1.s2 Dalším řádně přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Petr Bendl.
ps2013-008-04-002-004.u13.p1.s3 Máte slovo, pane poslanče.
ps2013-008-04-002-004.u14.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-008-04-002-004.u14.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte i pár slov k této normě, se kterou jsem strávil také osobně několik měsíců v minulosti, neboť hlavní korpus tohoto návrhu zákona připravila ještě Nečasova vláda a byl projednáván v době, kdy opravdu kvalita potravy byla, a doufám, že i do budoucna bude, vážným tématem jednání Poslanecké sněmovny a Ministerstva zemědělství, případně vlády, a že budou vznikat takové projekty, jako byl třeba portál Potraviny na pranýři a podobně, tak abychom dělali maximum pro to, aby kvalitní potraviny systémem padni komu padni prostě byly na pultech k mání lidem, kteří o budou stát.
ps2013-008-04-002-004.u14.p2.s1 jsem moc rád, že vláda respektovala návrhy, které tam byly, to zlepšování informovanosti zákazníka, které jsme tam připravili, zároveň zvýšení možnosti udělení sankcí v případě klamání zákazníka, co se tady objevuje čím dál tím více, a souhlasím i s tím, co tady říkala předřečnice v tom, že u udělování pokut se musí brát na zřetel, jestli jde o firmu, aby ta pokuta zkrátka nebyla likvidační z hlediska jejich obratu, aby to v první fázi alespoň bralo ohled na to, že někdo nějaký obrat.
ps2013-008-04-002-004.u14.p2.s2 Ve druhé fázi, bude-li se to opakovaně dít, řekněme stejná připomínka ze strany kontrolních orgánů, pak si umím představit, že se právě půjde do těch vyšších pater, takže to může být ve svém řeknu důsledku nakonec likvidační, bude-li někdo opakovaně klamat zákazníka, nepoučí se z toho trestu, který původně dostal.
ps2013-008-04-002-004.u14.p3.s1 Jsem rád, že se podařilo vyřešit i uložení povinnosti kontroly takzvané zvěřiny, přenesení této kompetence na Státní veterinární správu.
ps2013-008-04-002-004.u14.p3.s2 Nesouhlasím tedy trošku se zpravodajem v tom, že ten konsensus, ke kterému došlo mezi Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem zdravotnictví, je takto v pořádku.
ps2013-008-04-002-004.u14.p3.s3 Myslím si, ale je to věc vládní koalice, že jste nenaplnili koaliční dohodu, ale je to, řeknu, věc vládní koalice, že jste si něco napsali do vládního prohlášení a něco jiného v tomto návrhu zákona a říkáte tomu kompromis.
ps2013-008-04-002-004.u14.p4.s1 Dobře.
ps2013-008-04-002-004.u14.p4.s2 tomu rozumím, je to vaše záležitost, ale jsem přesvědčený o tom, že by alespoň pan ministr zemědělství měl splnit slib svých náměstků, kteří řekli na jednání zemědělského výboru, a to že nám řeknou, kolik to bude stát, přenesení kompetencí na Státní veterinární správu, neboť hygiena řekla, že nedá ani korunu, přestože některé kompetence přecházejí pod potravinový resort Ministerstva zemědělství, a veřejně několikrát tam bylo zopakováno, a požadoval to i předseda zemědělského výboru na jednání výboru a bylo mu slíbeno, že tady ta částka padne, o kolik prodražíme chod státní správy na resortu Ministerstva zemědělství, vlastně obecně, protože ono to zkrátka nebude finančně neutrální.
ps2013-008-04-002-004.u14.p5.s1 S čím mám dlouhodobě problém a říkal jsem to tady při prvním čtení návrhu zákona, je, že si tam na sebe vymýšlíme nad rámec povinností Evropské unie některé kompetence, které jsou nekontrolovatelné, některé byrokratické věci, které jsou podle nadbytečné a nesouvisí s kvalitou potraviny jako takové, o kterou by měl stát pečovat.
ps2013-008-04-002-004.u14.p5.s2 Jdeme jakoby v řadě těch směrů, které jsme v minulosti kritizovali, a kritizovala je řada poslanců, kteří dnes sedí v Poslanecké sněmovně, že si stát na sebe vymýšlí, co se Evropy týká, nadbytečnosti, a jsme toho svědky i v tomto návrhu zákona, kde chce a prosazuje vládní koalice, že budou řetězce zveřejňovat povinně pět největších, řeknu, zemí s největším obratem, nebo odkud k nám přichází zboží, přičemž je to, když neřeknu nekontrolovatelné, protože to budou desítky tisíc položek, ve kterých bude někdo říkat, odkud ta či ona položka je, ale dobrá, ale jsem zvědavý, kdo to přepočítá na Ministerstvu zemědělství nebo u těch inspektorů, ale kdo to případně bude sankcionovat, když to nebude pravda, co uvedou, a jestli to vůbec k něčemu dobré něco takového někde říkat.
ps2013-008-04-002-004.u14.p5.s3 si myslím, že bude-li stát neustále vytvářet tlak na kvalitu a bude-li podporovat domácí produkci jinými prostředky, a těch prostředků ministr zemědělství opravdu celou řadu, nemusíme se hnát do věcí, které jsou nad rámec, řeknu, legislativy požadující Evropské unie a které jsou zbytečné, nekontrolovatelné a v podstatě nesankcionovatelné, protože tento zákon o tomto vůbec nijak nemluví.
ps2013-008-04-002-004.u14.p6.s1 Co považuji ale za daleko větší problém než to, že si vládní koalice přeje uplést na sebe bič, dávat do zákona něco, co je nekontrolovatelné a nesankcionovatelné, pak je ale problém postihující, nebo resp. týkající se hlavní složky potravin jako takových, a to zejména u těch nebalených.
ps2013-008-04-002-004.u14.p6.s2 Tam čekám, že se objeví problémy v budoucnu, a budou se týkat zejména těch malých a středních producentů potravin, ale dílem i těch větších.
ps2013-008-04-002-004.u14.p6.s3 Vezmete-li si jenom obyčejných chlebíček, českou specialitu, že bude každý povinen tam začít označovat, nebo v masných výrobcích bude muset označovat hlavní složku, tak zkrátka to přinese do budoucna problémy.
ps2013-008-04-002-004.u14.p6.s4 A tam čekám, že se to postaví v některých věcech možná i proti malým producentům a středním producentům potravin.
ps2013-008-04-002-004.u14.p6.s5 Hodně jsme o tom diskutovali.
ps2013-008-04-002-004.u14.p6.s6 Určování hlavní složky, o tom, co je hlavní složka a podobně, to bude do budoucna problém.
ps2013-008-04-002-004.u14.p6.s7 Upozorňovaly na to jednotlivé nevládní organizace při diskusích, které jsme na úrovni zemědělského výboru měli, a bych v tom s nimi souhlasil a obávám se, abychom nevylili s vaničkou i dítě.
ps2013-008-04-002-004.u14.p7.s1 Poslední, co k tomuto projednávání a zkušenosti návrhu zákona řeknu: Považuji za skandální a je to spíš směrem k panu ministrovi zdravotnictví, nikoliv k ministrovi zemědělství, že se náměstek ministra odmítne potkat s poslanci zemědělského výboru nebo jakýmikoliv poslanci k tématu, které se týká přímo jeho resortu.
ps2013-008-04-002-004.u14.p7.s2 To považuji za skandální a doufám, že to není něco, co by se mělo do budoucna opakovat.
ps2013-008-04-002-004.u14.p7.s3 Nebo jestli je to styl vládnutí, pak tedy pánbůh s námi a zlé pryč!
ps2013-008-04-002-004.u14.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-008-04-002-004.u15.p1.s1 Děkuji.
ps2013-008-04-002-004.u15.p1.s2 Mám zde přihlášku k faktické poznámce od pana poslance Kováčika.
ps2013-008-04-002-004.u15.p1.s3 Takže vaše faktická poznámka.
ps2013-008-04-002-004.u16.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-008-04-002-004.u16.p1.s2 Pane předsedající, paní a pánové, musím reagovat, protože si to žádá argumentace, kterou tady pan exministr Bendl používal, ale nic ve zlém.
ps2013-008-04-002-004.u16.p1.s3 Jsem rád, že se mnou nesouhlasí, protože to by bylo podezřelé, kdyby pravice s levicí souhlasila.
ps2013-008-04-002-004.u16.p2.s1 Chlebíček, o kterém mluvil téměř strašicím způsobem pan kolega Bendl, v tom vůbec nefiguruje.
ps2013-008-04-002-004.u16.p2.s2 Tam nefigurují pokrmy, tam figurují potraviny.
ps2013-008-04-002-004.u16.p2.s3 Ten rozdíl je třeba si uvědomit.
ps2013-008-04-002-004.u16.p2.s4 A navíc to bude řešit příslušná podzákonná norma, která určitě nebude hovořit o chlebíčku, ale bude hovořit o tom, že zákazník - ostatně o zákazníkovi, o spotřebiteli to je, ne o žádné Evropě, že by nám něco poroučela, nebo neporoučela, to není.
ps2013-008-04-002-004.u16.p2.s5 To je o tom, jak my se dokážeme postarat o to, aby byli zákazníci ochráněni od podvádění atd. atd.
ps2013-008-04-002-004.u16.p2.s6 Zákazník přece právo vědět, jestli ten párek obsahuje maso, nebo ne, když to velmi zkrátím.
ps2013-008-04-002-004.u16.p3.s1 Co se týká onoho požadavku na náklady, na sdělení nákladů.
ps2013-008-04-002-004.u16.p3.s2 Samozřejmě každá norma, která se tady přijímá, musí mít také ve své nějaké části, přinejmenším v důvodové zprávě, sdělení, kolik to bude stát, anebo jestli to bude mít nějaké náklady na státní rozpočet, nebo ne.
ps2013-008-04-002-004.u16.p3.s3 Včera ráno na zemědělském výboru jsme se dohodli s paní náměstkyní ministra, že takový údaj bude poskytnut Poslanecké sněmovně nejpozději do třetího čtení.
ps2013-008-04-002-004.u16.p3.s4 Čili tady se dobýváme do otevřených dveří tak trošičku.
ps2013-008-04-002-004.u16.p4.s1 A poslední.
ps2013-008-04-002-004.u16.p4.s2 jsem rád, že se podařilo udržet sílu kompetence dozorových orgánů, a z tohoto místa chci poděkovat jak hygienické službě, tak Státní veterinární správě, tak Státní zemědělské a potravinářské inspekci, že svoje povinnosti konají dobře, poctivě, že i díky jejich práci se v poslední době nevyskytl žádný závažný potravinářský průšvih (upozornění na čas), s výjimkou metanolu, a ten není jejich vinou.
ps2013-008-04-002-004.u16.p4.s3 Děkuji.
ps2013-008-04-002-004.u17.p1.s1 Děkuji.
ps2013-008-04-002-004.u17.p1.s2 Další s faktickou poznámkou mám přihlášeného pana poslance Petra Bendla.
ps2013-008-04-002-004.u18.p1.s1 k reakci na pana zpravodaje.
ps2013-008-04-002-004.u18.p1.s2 Co se týká chlebíčků - doufejme, že to v podzákonné normě bude vyřešeno bezproblémově.
ps2013-008-04-002-004.u18.p1.s3 Zatím tu zkušenost s komunikací a se sliby o tom, že něco nějak bude, dobrou nemám.
ps2013-008-04-002-004.u18.p1.s4 A myslím si, že když si někdo sáhne do svědomí, tak na zemědělském výboru nebudu sám.
ps2013-008-04-002-004.u19.p1.s1 Děkuji vám.
ps2013-008-04-002-004.u19.p1.s2 Po dohodě s panem poslancem Štětinou ho odmazávám a následně je přihlášen řádně do diskuse pan poslanec Hovorka.
ps2013-008-04-002-004.u19.p1.s3 Máte slovo, pane poslanče.
ps2013-008-04-002-004.u20.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-008-04-002-004.u20.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem samozřejmě rád, že došlo k dohodě mezi Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem zemědělství, ale chtěl bych zde říct, že se nemohu ztotožnit s takovýmto způsobem projednávání tak závažné problematiky.
ps2013-008-04-002-004.u20.p1.s3 Zákon se původně týkal určité speciální věci a to, co bylo potom předloženo v pozměňovacím návrhu paní poslankyně Balaštíkové, to je zásadní změna kompetencí.
ps2013-008-04-002-004.u20.p1.s4 A podle takovýmto způsobem by tato Sněmovna neměla postupovat, aby třikrát se scházel výbor zemědělský a přijímal takové zásadní změny kompetencí dozorových orgánů.
ps2013-008-04-002-004.u20.p2.s1 si k tomu dovolím určitý komentář.
ps2013-008-04-002-004.u20.p2.s2 Potraviny a výživa patří k významným a všeobecně uznávaným determinátům zdraví.
ps2013-008-04-002-004.u20.p2.s3 Pro zdraví lidí jsou důležité i všechny ostatní okolnosti, které souvisejí s výrobou a distribucí potravin i s jejich dalším zpracováním a konzumací.
ps2013-008-04-002-004.u20.p2.s4 Není v silách Ministerstva zdravotnictví věnovat pozornost všem aspektům této problematiky.
ps2013-008-04-002-004.u20.p2.s5 Proto Ministerstvo zdravotnictví vítá spolupráci a pomoc dalších subjektů.
ps2013-008-04-002-004.u20.p2.s6 Byla by jistě chyba, kdyby důsledkem spolupráce bylo omezení kompetencí Ministerstva zdravotnictví.
ps2013-008-04-002-004.u20.p2.s7 Samozřejmě musí jít o to, aby dosavadní kontrolní mechanismy, jejichž smyslem je ochrana spotřebitele, byly posíleny a obohaceny, aby se zvýšil jejich přínos i vypovídací schopnost.
ps2013-008-04-002-004.u20.p3.s1 Jak ukazuje zkušenost, cesta ke vstřícné spolupráci není snadná.
ps2013-008-04-002-004.u20.p3.s2 Vyžaduje určité značné osobní nasazení a pochopení společného cíle, ale je nezbytné si ujasnit dělbu práce, posílit vzájemnou informovanost, nejlépe vytvořením informačního systému, do kterého mají plný přístup všechny spolupracující subjekty.
ps2013-008-04-002-004.u20.p3.s3 Ujasnit si společné priority a kritéria hodnocení spolupráce, najít společnou řeč, konkretizovat další možnosti spolupráce a společně ji dále rozvíjet.
ps2013-008-04-002-004.u20.p3.s4 V důsledku rozvoje takové spolupráce a získání nových doplňkových informací by se měla řešit kapacita hygienické služby a měly by se otevřít nové možnosti a formy operativních opatření směřujících k bezpečnosti a kvalitě potravin a zlepšení podmínek stravování.
ps2013-008-04-002-004.u20.p3.s5 Možná že by mohla pomoci společná komise, která by formulovala zásady spolupráce, společné využívání výsledků, upozorňovala by na dílčí problémy a navrhovala by záměry dalšího postupu.
ps2013-008-04-002-004.u20.p4.s1 Zdraví lidí není důležité jenom pro Ministerstvo zdravotnictví.
ps2013-008-04-002-004.u20.p4.s2 Je přínosem pro jedince, rodiny, organizace i pro všechna další ministerstva.
ps2013-008-04-002-004.u20.p4.s3 Dobrá spolupráce je jednou z hlavních zásad evropské zdravotní politiky, která je vyjádřena v programu Zdraví 2020, kterou se zabýval podrobně i zdravotnický výbor, a také zásadní podmínkou pro zvládnutí velmi komplikovaných a těžko řešitelných zdravotních problémů současnosti.
ps2013-008-04-002-004.u20.p4.s4 Pokud by se podařilo dobře založit spolupráci mezi Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem zemědělství, mohlo by se to stát východiskem pro další obdobnou spolupráci.
ps2013-008-04-002-004.u20.p5.s1 Není pochyb o tom, že resortní přístup potvrdil své přednosti při řešení mnoha zdravotních problémů.
ps2013-008-04-002-004.u20.p5.s2 Náročná odborná příprava zdravotnických pracovníků vede někdy k tomu, že laický názor je podřadný.
ps2013-008-04-002-004.u20.p5.s3 Ukazuje se však, že zdraví se týká všech lidí a že je ovlivňováno mnoha nejrůznějšími okolnostmi, které mnohdy nespadají do kompetence resortu zdravotnictví.
ps2013-008-04-002-004.u20.p5.s4 Proto je tak důležité, aby Ministerstvo zdravotnictví překročilo tradiční resortní přístup a aby rozvíjelo spolupráci se všemi, kteří mohou ovlivnit skutečnosti mající vliv na zdraví lidí.
ps2013-008-04-002-004.u20.p5.s5 Proto je nezbytné, aby dosavadní aktivity a kompetence Ministerstva zdravotnictví byly doplňovány a rozšiřovány a aby byly zakládány nové aktivity v kompetenci i jiných ministerstev, které budou příznivé pro zdraví lidí.
ps2013-008-04-002-004.u20.p5.s6 Například obezita u dětí se nedá zvládnout jen doporučením výživových tabulek a poskytnutím zdravotnických služeb, ale i rozvojem sportovních aktivit dětí, jejich výchovou k náležitým životním hodnotám i jejich vzděláním, zlepšením životních podmínek rodin a podobně.
ps2013-008-04-002-004.u20.p6.s1 Ministerstvo zdravotnictví by se však mělo ujmout citlivé motivace i koordinace.
ps2013-008-04-002-004.u20.p6.s2 Musí se připravit i na určitou formu decentralizace, kdy některé kompetence budou přeneseny do krajů a okresů.
ps2013-008-04-002-004.u20.p6.s3 Neformální spolupráce na krajské a okresní úrovni může být mnohdy efektivnější než tradiční administrativní spolupráce centrálních orgánů.
ps2013-008-04-002-004.u20.p6.s4 Ukazuje se však, že zdravotní gramotnost jednotlivců a institucí nespočívá jenom ve vědomostech, ale především v zájmu o zdraví, v přijetí odpovídající odpovědnosti a ve schopnosti a ochotě rozhodovat v běžném životě tak, aby to vedlo k ochraně i ke zlepšení zdraví.
ps2013-008-04-002-004.u20.p6.s5 Pokud se podaří skutečně zavést dobrou meziresortní a všestrannou kontrolu potravin, potom to bude jeden z důležitých kroků k natolik potřebné cestě ke zdraví.
ps2013-008-04-002-004.u20.p7.s1 Základní odpovědnost za zdraví lidí celá vláda.
ps2013-008-04-002-004.u20.p7.s2 Je proto důležité, aby se Ministerstvo zdravotnictví neorientovalo jen na nemocnice a na jednotlivé zdravotnické služby, ale aby aktivně vstupovalo do širokého systému péče o zdraví.
ps2013-008-04-002-004.u20.p7.s3 Předpokládá to, že bude usilovat o spolupráci s ostatními ministerstvy a dalšími subjekty, a to ne tak, že by rezignovalo na své kompetence, ale tak, že svůj zdravotní dozor doplní o ostatní aspekty, kterým nebyla dosud věnována odpovídající pozornost.
ps2013-008-04-002-004.u20.p7.s4 Je samozřejmě důležité, aby Ministerstvo zdravotnictví kontrolovalo jak potraviny, tak zaměstnance v provozovnách i prostředí.

Text viewDownload CoNNL-U