ps2013-008-03-002-020.u10.p2.s4
A nikdo nepochybuje o tom , že evropské statistiky , které říkají , že dostupnost péče je v České republice na velmi vysoké úrovni , jsou pravdivé . ps2013-008-03-002-020.u10.p2.s5
Rovněž je pravdivé , že spoluúčast u nás je velmi nízká . ps2013-008-03-002-020.u10.p3.s1
Jeden příklad , jak hospitalizační poplatek efektivně využít , je v léčebnách dlouhodobě nemocných . ps2013-008-03-002-020.u10.p3.s2
Dnes je přístupnost léčebných lůžek lepší a samozřejmě poplatky zčásti aspoň kompenzovaly to , že pacienti neleželi na přání rodin v LDN tak dlouho a některé rodiny , ty , které pacienty dříve nechtěly , si je braly zpět domů . ps2013-008-03-002-020.u10.p3.s3
Kupodivu , a to tady v minulosti příliš nezaznívalo , poplatek 100 korun , potom navrhovaných a potom stažených 60 korun , dnes nula - všechny tyto verze byly podstatně nižší , než jsou poplatky , které pacient hradí v sociálních zařízeních . ps2013-008-03-002-020.u10.p3.s4
Mluvím o léčebnách , protože překryv pacientů , kteří leží v léčebnách dlouhodobé péče , a pacientů , kteří leží v domovech pro seniory se speciálním určením , spektrum pacientů se takto velmi překrývá a přitom pacient platí na sociálním lůžku v průměru asi 300 korun denně , protože je mu odebírán veškerý důchod s výjimkou toho , co mu ze zákona musí zůstat . ps2013-008-03-002-020.u10.p4.s1
Diskuse o regulačních poplatcích je obtížná . ps2013-008-03-002-020.u10.p4.s2
Je obtížná proto , že zdravotnictví , pokud jde o finanční toky a stránku věci , je velmi zkoušený resort , kde se univerzální řešení se hledá velmi těžko . ps2013-008-03-002-020.u10.p4.s3
Důvody jsou celkem jasné a platí ve všech zemích . ps2013-008-03-002-020.u10.p4.s4
Zdravotníci chtějí pro dobro pacienta poskytovat více , pacienti a jejich blízcí chtějí dostávat péče více , často více , než je skutečně potřebné . ps2013-008-03-002-020.u10.p4.s5
Věci , které nelze individuálně omezovat , jsou neřešitelné . ps2013-008-03-002-020.u10.p4.s6
Jestli chcete příklady , tak např . je velmi těžké určit hranici , kde je třeba už utlumovat péči , protože je to péče naprosto zbytná u pacientů , kteří umírají . ps2013-008-03-002-020.u10.p4.s7
Je velmi obtížné a prakticky nemožné utlumovat péči u extrémně drahých pacientů . ps2013-008-03-002-020.u10.p4.s8
Nedávno bylo zveřejněno pořadí nejdražších pacientů v České republice v loňském roce a nejdražší pacient v této republice stál příslušnou zdravotní pojišťovnu 40 milionů korun za rok . ps2013-008-03-002-020.u10.p4.s9
Protože se jednalo o hemofilika , není prakticky možné léčbu takovéhoto pacienta utlumovat . ps2013-008-03-002-020.u10.p4.s10
Rozpočet všeobecného zdravotního pojištění je z takovýchto a z nejrůznějších důvodů limitován a každý dodatečný příjem , tedy i příjem z poplatků , je velmi vítaný . ps2013-008-03-002-020.u10.p5.s1
Jediné řešení , jak regulovat zdravotnictví , je regulovat ho přímo zákonem a plošně . ps2013-008-03-002-020.u10.p5.s2
Celosvětově se ví , že žádný systém všeobecného pojištění není bez regulací udržitelný a regulace jsou nutné ve veřejném zájmu . ps2013-008-03-002-020.u10.p5.s3
Nejúčinnější regulace jsou samozřejmě na straně poskytovatelů a jejich kapacity , ale regulace na straně příjemce péče , tudíž přímá spoluúčast , nebo v našem případě regulační poplatky , je rovněž potvrzeno , že funguje . ps2013-008-03-002-020.u10.p5.s4
A ze zákona , jak už jsem zde citoval Ústavní soud , je regulace možná . ps2013-008-03-002-020.u10.p5.s5
Ústavní soud to potvrdil již dříve , když se zabýval otázkou ještě za éry ministra Julínka , tak to potvrdil i nedávno , že spoluúčast a omezování péče jsou možné , když se vyjadřoval k lázeňské vyhlášce . ps2013-008-03-002-020.u10.p6.s1
Přes to všechno musím konstatovat , že zrušení jakéhokoli poplatku je samozřejmě po volbách legitimní a každý , kdo v této Poslanecké sněmovně demokraticky získá dostatek hlasů , může tento krok udělat . ps2013-008-03-002-020.u10.p6.s2
ČSSD se na to připravovala řadu let a v tomto směru je ve svých názorech konzistentní , takže demokracie zde porušována není . ps2013-008-03-002-020.u10.p6.s3
Je ale potřeba říci , že po mnohaletém úsilí , když si všichni na regulační poplatky zvykli a kdy se staly výrazným a vítaným příjmem , na tom koalice trvá celkem tvrdohlavě a řešení má dost populistický charakter . ps2013-008-03-002-020.u10.p6.s4
Z tohoto důvodu bude TOP 09 proti posilování rozpočtu do zdravotnictví ze státního rozpočtu hlasovat , protože koalice zde udělala chybu - poplatky zrušila a neměla přitom zajištěné náhradní zdroje . ps2013-008-03-002-020.u10.p6.s5
Navíc svými opakovanými sliby , že peněz pro zdravotnictví ze státního rozpočtu dodá dostatek , odblokovaly brzdy a nastartoval se typický mechanismus morálního hazardu , kdy vyvolaná očekávání popustila otěže šetření a na peníze nyní všichni zoufale čekají . ps2013-008-03-002-020.u10.p6.s6
Dnes již můžeme jen konstatovat , že se bez nich nemocnice neobejdou . ps2013-008-03-002-020.u10.p6.s7
TOP 09 nebude proto blokovat návrh na zrychlené čtení a vetovat ho nebude . ps2013-008-03-002-020.u10.p6.s8
Děkuji vám za pozornost . ps2013-008-03-002-020.u11.p1.s1
Děkuji panu poslanci Leoši Hegerovi . ps2013-008-03-002-020.u11.p1.s2
Nyní s řádnou přihláškou pan kolega Ludvík Hovorka . ps2013-008-03-002-020.u11.p1.s3
Eviduji nově faktické poznámky , ale už jsem pana poslance Hovorku vyvolal , tak se omlouvám . ps2013-008-03-002-020.u11.p1.s4
Prosím pane poslanče , máte slovo . ps2013-008-03-002-020.u12.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-008-03-002-020.u12.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážená vládo , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolím si připomenout , že 10 . prosince tato Sněmovna odmítla projednat návrh pana ministra Holcáta , který navrhoval regulační poplatek za hospitalizaci ve výši 60 korun pro dospělé , osvobození poplatku pro děti a dorost do 18 let . ps2013-008-03-002-020.u12.p1.s3
Myslím si , že to byla zásadní chyba , protože dnes bychom řešili pouze poloviční problém , tzn . chybějící zhruba 1 miliardu korun . ps2013-008-03-002-020.u12.p1.s4
Přesto je třeba nahradit výpadek , který nastává v nemocnicích , ve výši 2 , 1 miliardy korun . ps2013-008-03-002-020.u12.p1.s5
Proto klub KDU - ČSL podpoří tento návrh , který je předložen . ps2013-008-03-002-020.u12.p2.s1
Já jsem jen při studování tohoto tisku zaznamenal dva rozpory , které bych byl rád , kdyby je pan ministr vysvětlil . ps2013-008-03-002-020.u12.p2.s2
Jeden rozpor je , že zákon se týká regulačních poplatků , kompenzace za hospitalizaci . ps2013-008-03-002-020.u12.p2.s3
On vlastně znamená , že za letošní rok se za 6 měsíců vybere zhruba 2 , 1 miliardy korun a v příštím roce to bude dvojnásobek , tedy 4 , 2 miliardy korun . ps2013-008-03-002-020.u12.p2.s4
Pokud jsem zaznamenal v jeho vystoupení ve sdělovacích prostředcích , tak 2 , 1 miliardy korun má být určeno na kompenzaci regulačních poplatků pro ambulantní specialisty , obecně ambulance , praktické lékaře a lékárny . ps2013-008-03-002-020.u12.p2.s5
Čili to je první rozpor . ps2013-008-03-002-020.u12.p3.s1
Druhý rozpor : Regulační poplatky budou kompenzovány na základě skutečnosti roku 2013 podle vykázaných hospitalizací v roce 2014 . ps2013-008-03-002-020.u12.p3.s2
Ve většině případů v nemocnicích dochází k vyšším hospitalizacím v letošním roce . ps2013-008-03-002-020.u12.p3.s3
Je to díky tomu , že regulační poplatky byly zrušeny . ps2013-008-03-002-020.u12.p3.s4
Zajímá mě tedy , co bude rozhodující , jestli vykázaný stav pacientů v loňském roce , nebo letošní rok . ps2013-008-03-002-020.u12.p4.s1
Potom bych se chtěl zeptat : Pan ministr se zmínil ve své řeči v televizi , že má dojít ke kompenzaci u praktických lékařů , ale nezmínil kompenzaci praktickým lékařům pro děti a dorost . ps2013-008-03-002-020.u12.p4.s2
A tady bych chtěl upozornit , že regulační poplatek lékařům pro děti a dorost byl zrušen již v roce 2009 a následující ministři , kteří nastoupili tehdy po panu ministrovi Julínkovi - byla to paní ministryně Filipiová a po ní paní ministryně Jurásková , obě shodně deklarovaly , že tento výpadek bude kompenzován . ps2013-008-03-002-020.u12.p4.s3
Já se domnívám , že tento závazek by měl platit i pro současného ministra , že není možné popřít to , co jednou bylo slíbeno z půdy Ministerstva zdravotnictví . ps2013-008-03-002-020.u12.p5.s1
Na druhé straně bych se pozastavil nad kompenzací regulačních poplatků pro lékárny , protože jsem velmi dobře zaznamenal , že v průběhu let , kdy byl regulační poplatek v lékárnách , tak minimálně velké řetězce , nebo i menší řetězce lékáren tento regulační poplatek nevybíraly a naopak ho bonusovaly lidem , kteří přišli právě do těchto řetězců , a byl to jakýsi nástroj konkurenčního boje . ps2013-008-03-002-020.u12.p5.s2
Přitom zákon v té době ukládal pod hrozbou sankce regulační poplatek vybírat . ps2013-008-03-002-020.u12.p5.s3
Čili tady se domnívám , že pokud by mělo dojít ke kompenzaci i těmto řetězcům , pak by to bylo nesprávné . ps2013-008-03-002-020.u12.p6.s1
Dále bych se chtěl ještě dotknout diskuse , která probíhala v uplynulých dvou měsících mezi Ministerstvem financí a Ministerstvem zdravotnictví ve věci možných zdrojů v systému zdravotnictví a v systému transparentnosti systému . ps2013-008-03-002-020.u12.p6.s2
Chtěl bych říct , že mediální válka , která tady byla , najednou utichla . ps2013-008-03-002-020.u12.p6.s3
Ale já myslím , že musí pokračovat minimálně diskuse o zvýšení transparentnosti systému . ps2013-008-03-002-020.u12.p6.s4
Protože musí dojít ke zveřejnění smluv . ps2013-008-03-002-020.u12.p6.s5
Protože víme , že ve smlouvách mezi zdravotními pojišťovnami a některými zdravotnickými zařízeními jsou významné nerovnosti , že existují tzv . VIP smlouvy . ps2013-008-03-002-020.u12.p6.s6
Víme o zpětných bonusech , které znamenají velké prostředky ve zdravotnictví . ps2013-008-03-002-020.u12.p6.s7
Víme o tom , že úhradové mechanismy i systém vytváření seznamu výkonů s bodovými hodnotami nejsou naprosto transparentní . ps2013-008-03-002-020.u12.p6.s8
Čili chci říct , že do budoucna se musí hledat rezervy , které v tom systému jsou , a musí se odstranit ty věci , které znamenají , že peníze nejdou na léčbu pacientů , ale že mizí někde jinde . ps2013-008-03-002-020.u12.p6.s9
V této souvislosti bych si dovolil říct , že skutečně zdravotnictví není černá díra . ps2013-008-03-002-020.u12.p6.s10
Ale jenom v tom smyslu , že u černé díry my nevíme , co se s tím hmotným bodem v těsné blízkosti děje . ps2013-008-03-002-020.u12.p6.s11
On mizí a my nevíme , co se s ním dál děje . ps2013-008-03-002-020.u12.p6.s12
Ale v případě zdravotnictví víme , že ty peníze zmizí ze zdravotnictví , ale končí na soukromých účtech . ps2013-008-03-002-020.u12.p7.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-008-03-002-020.u13.p1.s1
Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi . ps2013-008-03-002-020.u13.p1.s2
Nyní mám dvě faktické poznámky . ps2013-008-03-002-020.u13.p1.s3
I zpravodajka , která má přednost , musí počkat na faktické poznámky . ps2013-008-03-002-020.u13.p1.s4
Nyní pan poslanec Igor Nykl , poté pan poslanec Antonín Seďa . ps2013-008-03-002-020.u13.p1.s5
Já se omlouvám oběma kolegům , že jsem jim nedal před kolegou Ludvíkem Hovorkou šanci , ale ono mi to opravdu nabíhalo , blikalo , než se mi objevil seznam . ps2013-008-03-002-020.u13.p1.s6
Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . ps2013-008-03-002-020.u14.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně , kolegové , zdravotnictví má vždycky nevýhodu : když se začne probírat jakýkoli poměrně jasný bod , tak se dostaneme k celému zdravotnictví . ps2013-008-03-002-020.u14.p1.s2
Bylo to vidět na předřečnících , kdy najednou probíráme celou problematiku zdravotnictví . ps2013-008-03-002-020.u14.p2.s1
Já bych to chtěl vrátit k tomu , co tady vlastně dnes pan ministr navrhuje . ps2013-008-03-002-020.u14.p2.s2
On chce úplně banální věc , spravedlivou věc , a to valorizovat platbu za státního pojištěnce . ps2013-008-03-002-020.u14.p2.s3
My víme , že čtyři roky ta platba byla extrémně nízká , byla nedávno 723 korun . ps2013-008-03-002-020.u14.p2.s4
Státní pojištěnci jsou přitom populací , která spotřebovává až 80 % veškeré péče . ps2013-008-03-002-020.u14.p2.s5
A je ostudou předchozích vlád , že se touto tematikou nezabývaly pořádně a už dávno nezvýšily tu platbu . ps2013-008-03-002-020.u14.p2.s6
Čili řekněme si upřímně , nic složitého v tom není , je to naprosto spravedlivé zvýšení platby , a to bez ohledu , jestli bychom měnili regulační poplatky , nebo ne . ps2013-008-03-002-020.u14.p2.s7
Je to v podstatě samostatná kapitola a je fajn , že se objevil tento návrh . ps2013-008-03-002-020.u14.p2.s8
Děkuji . ps2013-008-03-002-020.u15.p1.s1
Děkuji panu poslanci Nyklovi za dodržení času . ps2013-008-03-002-020.u15.p1.s2
Nyní s další faktickou poznámkou pan poslanec Antonín Seďa . ps2013-008-03-002-020.u15.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-008-03-002-020.u16.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-008-03-002-020.u16.p1.s2
Vážené kolegyně , kolegové , vážení ministři , já mám pouze dvě poznámky . ps2013-008-03-002-020.u16.p1.s3
Já si myslím , že je legitimní , když zástupci pravicové opozice kritizují zrušení poplatků . ps2013-008-03-002-020.u16.p1.s4
My ale projednáváme jiný bod . ps2013-008-03-002-020.u16.p1.s5
Také je legitimní rozhodnutí současné vládní koalice , které si dala mj . do programového prohlášení vlády zrušit tyto poplatky . ps2013-008-03-002-020.u16.p1.s6
To je první poznámka . ps2013-008-03-002-020.u16.p2.s1
Druhá poznámka . ps2013-008-03-002-020.u16.p2.s2
Víte , ten problém se zdravotními poplatky , tzv . regulačními poplatky , i s rozhodnutím Ústavního soudu jste zavinily vy , minulé pravicové vlády , protože jste málo poslouchaly , málo jste reagovaly na výtky opozice a mj . například jste vybíraly poplatky i za děti , zemřelé , za sociálně slabé . ps2013-008-03-002-020.u16.p2.s3
A myslím si , že je jenom dobře , že tyto poplatky jsou zrušeny . ps2013-008-03-002-020.u16.p2.s4
Na druhou stranu chápu , že pokud ve zdravotnictví je řada problémů , ty problémy musíme řešit . ps2013-008-03-002-020.u16.p2.s5
A já myslím , že současný pan ministr i současná vláda jsou připraveni tyto problémy řešit . ps2013-008-03-002-020.u16.p2.s6
Děkuji . ps2013-008-03-002-020.u17.p1.s1
Děkuji panu poslanci Antonínu Seďovi za dodržení času . ps2013-008-03-002-020.u17.p1.s2
K faktické poznámce nyní s přednostním právem paní zpravodajka , pan ministr také a poté řádně přihlášený pan poslanec Miroslav Opálka . ps2013-008-03-002-020.u17.p1.s3
Paní zpravodajko , máte slovo .