ps2013-007-05-004-017.u1.p1.s1
17 . ps2013-007-05-004-017.u1.p1.s2
Návrh poslanců Tomia Okamury , Radima Fialy , Petra Adama , Augustina Karla Andrleho Sylora , Marka Černocha , Karla Fiedlera , Olgy Havlové , Jany Hnykové , Jaroslava Holíka , Davida Kádnera , Martina Lanka , Karla Pražáka , Milana Šarapatky a Jiřího Štětiny na vydání ústavního zákona o celostátním referendu a o změně Ústavy České republiky / sněmovní tisk 114 / - prvé čtení ps2013-007-05-004-017.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk číslo 114 / 1 . ps2013-007-05-004-017.u1.p2.s2
Prosím , aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa zástupce navrhovatelů pan poslanec Tomio Okamura a zároveň o totéž žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Vlastimila Vozku . ps2013-007-05-004-017.u1.p3.s1
Nyní žádám pana poslance Tomia Okamuru , aby uvedl tento návrh ústavního zákona . ps2013-007-05-004-017.u1.p4.s1
Já vás chápu , pane poslanče , ještě tedy požádám kolegy a kolegyně o klid a případně pana ministra s panem poslancem , aby diskusi přenesli na jiné místo , než je . . . ps2013-007-05-004-017.u1.p4.s2
Pana ministra zahraničních věcí a pana poslance Jaroslava Zavadila žádám , aby svou diskusi , která se jistě netýká ústavního zákona o referendu - týká - tak aby ale nechali pult pro navrhovatele volný , aby mohl pan poslanec Tomio Okamura přednést svůj návrh a odůvodnit ho . ps2013-007-05-004-017.u1.p4.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-007-05-004-017.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , jsme před prvním projednáváním zákona o celostátním obecném referendu v této Sněmovně od loňských podzimních voleb . ps2013-007-05-004-017.u2.p1.s2
Tento náš návrh konečně zavádí do České republiky skutečnou demokracii a v plném znění naplňuje článek 2 Ústavy , kde je napsáno , že ústavní zákon může stanovit , kdy lid vykonává státní moc přímo . ps2013-007-05-004-017.u2.p1.s3
Dovolte mi tady zopakovat několik základních argumentů pro přímou demokracii , k níž nedílně patří právo občanů hlasovat o zákonech a jiných důležitých věcech jejich života . ps2013-007-05-004-017.u2.p2.s1
V šetření eurobarometru se respondenti z 15 států Evropské unie poměrem 71 , 5 % ku 8 , 5 % shodli , že švýcarský systém přímé demokracie funguje dobře a měl by být zaveden i v jejich domovských zemích . ps2013-007-05-004-017.u2.p2.s2
Také většina obyvatel USA požaduje přímou demokracii . ps2013-007-05-004-017.u2.p2.s3
Mezi lety 1999 a 2000 se konal nejrozsáhlejší průzkum o přímé demokracii , který se kdy uskutečnil ve Spojených státech amerických . ps2013-007-05-004-017.u2.p2.s4
Pouhých 13 , 2 % respondentů bylo proti přímé demokracii a 68 % Američanů bylo pro její zavedení . ps2013-007-05-004-017.u2.p2.s5
Žádný stát USA , v němž byly instituty přímé demokracie na státní úrovni jednou schváleny , se jich už nevzdal a další státy tyto instituty zavádějí . ps2013-007-05-004-017.u2.p2.s6
Pokud jde o poměr hlasů pro a proti v jednotlivých státech jak v USA , tak v Evropské unii , je v podstatě závislý jen na informovanosti občanů . ps2013-007-05-004-017.u2.p2.s7
Tam , kde už nějaká referenda v poslední době proběhla , tam , kde už nějaké prvky přímé demokracie fungují , je procento hlasů pro přímou demokracii vyšší . ps2013-007-05-004-017.u2.p2.s8
Zkušenost a praxe ukazují , že přímá demokracie funguje dobře . ps2013-007-05-004-017.u2.p2.s9
Proto občané žádají její posílení . ps2013-007-05-004-017.u2.p2.s10
Pokud se někdo rozhoduje proti , je to ze znalosti mýtů a nepravd , které o přímé demokracii panují . ps2013-007-05-004-017.u2.p2.s11
Kdo tyto mýty a nepravdy šíří ? ps2013-007-05-004-017.u2.p2.s12
Přece politici a na ně napojené ekonomické elity . ps2013-007-05-004-017.u2.p2.s13
K nim patří řada intelektuálů , pro které je občan hloupá ovce , která se do vlády země nesmí plést . ps2013-007-05-004-017.u2.p3.s1
Podívejme se do historie . ps2013-007-05-004-017.u2.p3.s2
Francouzský prezident Charles de Gaulle po zkušenostech s elitami dospěl k opačnému názoru , když prohlásil : " Došel jsem k závěru , že politika je příliš vážná věc , než aby mohla být přenechána jen politikům . " ps2013-007-05-004-017.u2.p3.s3
Dovolte mi tedy parafrázovat Charlese de Gaulla : " Demokracie je pro mnohé politiky natolik závažná , že občanům nedovolí o ní demokraticky rozhodovat . " ps2013-007-05-004-017.u2.p4.s1
Ekonomické důkazy , průzkumy a statistiky ukazují , že tam , kde je více prvků přímé demokracie , se daří ekonomice a občanům daleko lépe . ps2013-007-05-004-017.u2.p4.s2
Konkrétně například ve Spojených státech v roce 2004 dělala na toto téma výzkum agentura Bloomberg a zjistila , že ve státech USA , kde nefungují referenda , je promrháno v průměru o 20 % více veřejných výdajů . ps2013-007-05-004-017.u2.p4.s3
Stejně tak ekonomové ve Švýcarsku porovnávali kantony , tedy samosprávné celky v rámci Švýcarska , a zjistili zcela jasné statistické údaje , které říkají , že kde mají občané větší práva v oblasti přímé demokracie , tak mají lepší ekonomické výsledky , nižší daňové úniky , nižší zadlužení , nižší daně , nižší veřejné výdaje , ale paradoxně levnější a kvalitnější veřejné služby . ps2013-007-05-004-017.u2.p4.s4
Zastupitelé mají tendenci rozhazovat veřejné peníze a ukázalo se , že referenda jsou efektivní nástroje , jak toto neodpovědné chování korigovat . ps2013-007-05-004-017.u2.p4.s5
Pravda je ta , že tam , kde občané hlasují o zákonech , a mohou dokonce přehlasovat či odvolat poslance , mají často přebytkové rozpočty , a světe div se ! , stát sice méně utrácí za veřejné výdaje , ale veřejné služby jsou tam kvalitnější než ve státech , kde o rozpočtech a utrácení monopolně rozhodují politici bez odpovědnosti k voličům . ps2013-007-05-004-017.u2.p5.s1
Takže je nejen hloupost tvrdit , že přímá demokracie je drahá a nemůžeme si ji dovolit . ps2013-007-05-004-017.u2.p5.s2
Ne , milí kolegové , současná pseudodemokracie je drahá a už si ji nemůžeme dovolit . ps2013-007-05-004-017.u2.p5.s3
Nebo si myslíte , že by občané dovolili rozkrást republiku jako naši kolegové politici v minulých letech ? ps2013-007-05-004-017.u2.p5.s4
Že by občané dovolili privatizovat bohaté státní firmy za symbolické drobné , a naopak , že by občané dovolili , aby stát hradil škody a dluhy za zloděje a podvodníky ? ps2013-007-05-004-017.u2.p5.s5
Že by dovolili zrušit stíhání stovek podvodníků jako prezident Klaus ? ps2013-007-05-004-017.u2.p5.s6
Ani největší škarohlíd nemůže tvrdit , že by občané byli natolik hloupí a tohle připustili . ps2013-007-05-004-017.u2.p5.s7
Ten , kdo tohle ale připustil , nebyli občané . ps2013-007-05-004-017.u2.p5.s8
Byly to společenské , politické a ekonomické elity . ps2013-007-05-004-017.u2.p6.s1
Zastánci čistě zastupitelského systému tvrdí , že občané odevzdali dobrovolně mandát svým zastupitelům , a ti proto mají právo rozhodovat . ps2013-007-05-004-017.u2.p6.s2
Ignorují ovšem skutečnost , že tento druh mandátu vytváří vnitřní rozpor . ps2013-007-05-004-017.u2.p6.s3
Legitimní mandát je jako legitimní dar . ps2013-007-05-004-017.u2.p6.s4
Je možné ho darovat pouze dobrovolně . ps2013-007-05-004-017.u2.p6.s5
Dobrovolnost znamená , že občan musí mít možnost mandát nedarovat , ale zvolit si možnost přímo rozhodnout prostřednictvím referenda . ps2013-007-05-004-017.u2.p6.s6
Mandát vynucený je falešným ukradeným mandátem . ps2013-007-05-004-017.u2.p6.s7
V této souvislosti píše Friedrich Nietzsche , že parlamentarismus , to znamená oficiální povolení mít možnost zvolit si z pěti politických hledisek , je populární mezi mnoha těmi , kteří by chtěli vypadat nezávisle a individualisticky v boji za prosazování svých názorů . ps2013-007-05-004-017.u2.p6.s8
Nakonec však není rozdíl mezi tím , zda se stádu vnutí jeden názor , nebo se mu povolí zastávat názorů pět . ps2013-007-05-004-017.u2.p6.s9
Naše současná zastupitelská demokracie je taková forma polodemokracie . ps2013-007-05-004-017.u2.p6.s10
Je to ústupek mocných tlaků zdola , ale takový ústupek , který zachovává moc pro elity jako privilegium . ps2013-007-05-004-017.u2.p7.s1
Jednou z výtek proti našemu návrhu je , že politici nechtějí , aby občané hlasovali o daních . ps2013-007-05-004-017.u2.p7.s2
Ale sakra - promiňte mi tento hrubší výraz - , kdo jiný by měl mít možnost rozhodnout o daních než ten , kdo je platí ? ps2013-007-05-004-017.u2.p7.s3
Taková svévole , kdy politici proti vůli občanů zadlužují zemi , je nejhrubším pohrdáním občany této země . ps2013-007-05-004-017.u2.p7.s4
Politici tím říkají , že občané nejsou dostatečně svéprávní , aby mohli určit , jaké budou platit daně . ps2013-007-05-004-017.u2.p7.s5
Ve vyspělých demokraciích je to samozřejmě naopak . ps2013-007-05-004-017.u2.p7.s6
Ve Švýcarsku například vláda nemůže svévolně určit výši daní , ale musí například při jakémkoliv zvyšování daní žádat o souhlas své občany . ps2013-007-05-004-017.u2.p7.s7
Občané samozřejmě v této souvislosti nedovolí rozkrádání a plýtvání veřejnými penězi . ps2013-007-05-004-017.u2.p7.s8
Také v mnoha státech USA , vzoru naší pravice , se hlasuje o daních . ps2013-007-05-004-017.u2.p7.s9
Voliči si kupodivu daně nezrušili , jak se nám snaží podsunout odpůrci referenda , ale pravda , v mnoha případech je snížili . ps2013-007-05-004-017.u2.p7.s10
K čemu to vedlo ? ps2013-007-05-004-017.u2.p7.s11
Ke krachu států ? ps2013-007-05-004-017.u2.p7.s12
Ale kdepak . ps2013-007-05-004-017.u2.p7.s13
Stalo se jen jediné , co se dalo čekat . ps2013-007-05-004-017.u2.p7.s14
Státní administrativa byla a jenom se dá šetřit a být efektivnější . ps2013-007-05-004-017.u2.p7.s15
Celkem logické . ps2013-007-05-004-017.u2.p7.s16
Protože na jedné straně je sice velký tlak po co nejnižších daních a výdajích a na straně druhé je tlak , aby stát odváděl co nejlepší služby . ps2013-007-05-004-017.u2.p7.s17
Ovšem za co nejméně peněz . ps2013-007-05-004-017.u2.p7.s18
Myslím , že tohle je trend a cíl , ke kterému bychom měli směřovat i my - nízké daně a zároveň efektivní stát se špičkovými službami . ps2013-007-05-004-017.u2.p8.s1
Dalším argumentem proti našemu návrhu zákona o referendu je , že politici odmítají , aby lidé hlasovali o odvolávání politiků nebo o zrušení Senátu , ale i to je princip , který je v souladu se skutečnou demokracií . ps2013-007-05-004-017.u2.p8.s2
Každý politik je zaměstnancem svých voličů . ps2013-007-05-004-017.u2.p8.s3
A pokud svoje voliče zklame , podvede je , stane se nepotřebným nebo nepracuje tak , jak má , pak občan musí mít jako každý jiný zaměstnavatel právo svého zaměstnance odvolat . ps2013-007-05-004-017.u2.p8.s4
I tady nehrozí nějaké masivní zneužívání . ps2013-007-05-004-017.u2.p8.s5
Ve všech zemích , kde je odvolatelnost politiků uzákoněná , jde spíš o preventivní opatření , které se v praxi uplatňuje jen zcela výjimečně . ps2013-007-05-004-017.u2.p8.s6
Institut odvolatelnosti totiž slouží jako filtr , který od politiky odrazuje bezpáteřní kariéristy nebo podvodníky . ps2013-007-05-004-017.u2.p8.s7
Je zcela absurdní , když máme poslance ve vězení a není možnost jej jakkoliv odvolat . ps2013-007-05-004-017.u2.p8.s8
Samozřejmě poslanec či prezident může také upadnout do kómatu , zbláznit se a ani v těchto případech není možné poslance , senátora či prezidenta odvolat . ps2013-007-05-004-017.u2.p8.s9
To je přece absurdní nesmyslnost . ps2013-007-05-004-017.u2.p9.s1
Jedno je jisté . ps2013-007-05-004-017.u2.p9.s2
Ať už dnes Sněmovna rozhodne jakkoliv , tak skutečnou demokracii , si vážení přátelé , občané stejně jednou prosadí . ps2013-007-05-004-017.u2.p9.s3
Je jen na nás , zda se k tomu my jako politici postavíme čelem a přijmeme fakt , že občané jsou ti , kteří mají v této zemi hlavní slovo , že oni tu jsou páni a my politici je tu pouze zastupujeme a zastupujeme zájem občana . ps2013-007-05-004-017.u2.p9.s4
Prosím proto ty z vás , aby alespoň ti politici , kteří zastupují občany , hlasovali pro zákony o referendu a propustili je do druhého čtení . ps2013-007-05-004-017.u2.p9.s5
Tam je potom můžeme upravit tak , abychom našli společný konsensus , protože v hnutí Úsvit jsme si vědomi toho , že máme pouze 14 hlasů , a můžeme je tedy společně upravit a co nejrychleji naplníme článek 2 Ústavy České republiky . ps2013-007-05-004-017.u2.p9.s6
Věřím , že vás bude v případě hlasování většina . ps2013-007-05-004-017.u2.p9.s7
Děkuji za pozornost . ps2013-007-05-004-017.u3.p1.s1
Děkuji zástupci navrhovatelů panu poslanci Tomio Okamurovi . ps2013-007-05-004-017.u3.p1.s2
Nyní žádám , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Vlastimil Vozka se svou zpravodajskou zprávou . ps2013-007-05-004-017.u3.p1.s3
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-007-05-004-017.u4.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-007-05-004-017.u4.p1.s2
Vážený pane ministře , vážené kolegyně , vážení kolegové , jako zpravodaj tisku 114 bych vás rád seznámil s potřebnými informacemi . ps2013-007-05-004-017.u4.p2.s1
Návrh zákona o celostátním referendu je předkládán Sněmovně jako iniciativa poslanců , které byl předložen 29 . ledna . ps2013-007-05-004-017.u4.p2.s2
Návrh byl rozeslán jako tisk 114 a posoudila jej vláda v zákonném termínu a své stanovisko dne 3 . března bylo zasláno poslancům jako tisk 114 / 1 . ps2013-007-05-004-017.u4.p2.s3
Vláda zdůvodnila své stanovisko a vyjádřila nesouhlas s návrhem zákona a já se s těmito výhradami , které vláda zakotvila ve svém stanovisku , plně ztotožňuji . ps2013-007-05-004-017.u4.p3.s1
Podrobně návrh představil , resp . vnější okolnosti tohoto zákona , pan poslanec Tomio Okamura . ps2013-007-05-004-017.u4.p3.s2
Nevidím v tuto chvíli potřebu jeho vyjádření jakkoli doplňovat , protože s tiskem 114 jste se všichni seznámili . ps2013-007-05-004-017.u4.p4.s1
Jen obecně . ps2013-007-05-004-017.u4.p4.s2
Poslanecký návrh v důvodové zprávě uvádí , že se jedná historicky o 17 . pokus o přijetí zákona upravujícího tuto problematiku . ps2013-007-05-004-017.u4.p4.s3
Nicméně se předkladatelé vydávají svou vlastní cestou . ps2013-007-05-004-017.u4.p4.s4
Bohužel i při snaze o maximální vstřícnost k dobrému úmyslu předkladatelů je nutno konstatovat , že návrh obsahuje řadu nedostatků . ps2013-007-05-004-017.u4.p4.s5
Především je referendum zaváděno v tak širokém měřítku , že by ve své podstatě změnilo dosavadní vyvážení současné zastupitelské demokracie . ps2013-007-05-004-017.u4.p4.s6
Při základních parametrech počtu občanů , poslanců nebo senátorů může dojít i k ovlivnění fungování státu , přičemž v takto pojatém referendu může dojít i k zásahu do ústavních zákonů .