|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-03-20 ps2013-007-03-007-054 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

54. Zdraví 2020 - Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí /sněmovní tisk 113/

Date2014-03-20
Meetingps2013/007
Agenda Itemps2013/007/054
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/007schuz/s007091.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 146 • previousnext

ps2013-007-03-007-054.u1.p1.s1 54.
ps2013-007-03-007-054.u1.p1.s2 Zdraví 2020 - Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí /sněmovní tisk 113/
ps2013-007-03-007-054.u1.p2.s1 Tento materiál uvede ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček.
ps2013-007-03-007-054.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
ps2013-007-03-007-054.u2.p1.s1 Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, Ministerstvo zdravotnictví předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky materiál Zdraví 2020 - Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí, který je rámcovým souhrnem zakládajícím rozvoj veřejného zdraví v ČR a současně i nástrojem pro implementaci programu Světové zdravotnické organizace Zdraví 2020 v ČR.
ps2013-007-03-007-054.u2.p1.s2 Národní strategii podpořila vláda ČR svým usnesením číslo 23 ze dne 8. ledna 2014.
ps2013-007-03-007-054.u2.p1.s3 V souladu s tímto usnesením byl materiál dne 29. ledna předán oběma komorám Parlamentu České republiky pro zajištění podpory realizace.
ps2013-007-03-007-054.u2.p2.s1 Hlavním cílem národní strategie je zlepšit zdravotní stav populace a snižovat výskyt nemocí a předčasných úmrtí, kterým lze předcházet.
ps2013-007-03-007-054.u2.p2.s2 Hlavní vizí je rozvoj systému veřejného zdravotnictví, stabilizace systému nemocí a ochrany a podpory zdraví a nastartování účinných a dlouhodobě udržitelných mechanismů ke zlepšení zdravotního stavu populace.
ps2013-007-03-007-054.u2.p2.s3 Nezbytným předpokladem pro dosažení hlavních cílů a priorit národní strategie je zapojení jak všech složek státní správy, tak celé společnosti s důrazem na účast komunit i jedinců.
ps2013-007-03-007-054.u2.p3.s1 Národní strategie navazuje na dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR Zdraví 21 podpořený vládou ČR v roce 2002 a je naplněním požadavku vlády na aktualizaci tohoto strategického dokumentu.
ps2013-007-03-007-054.u2.p3.s2 Zdraví 21 zůstává i nadále plnohodnotným dokumentem, jehož aktualizované cíle budou naplňovány v implementačních dokumentech národní strategie.
ps2013-007-03-007-054.u2.p3.s3 Tato strategie vychází z analýzy uvedeného dlouhodobého programu v letech 2003-2012, z koncepce hygienické služby a primární prevence v ochraně veřejného zdraví, která byla přijata Ministerstvem zdravotnictví v roce 2013, a z programu Světové zdravotnické organizace Zdraví 2020.
ps2013-007-03-007-054.u2.p3.s4 Národní strategie bude dále rozpracována do jednotlivých implementačních dokumentů podle stanovených priorit zdravotního stavu obyvatelstva ČR.
ps2013-007-03-007-054.u2.p3.s5 V jednotlivých implementačních dokumentech, které budou připraveny do 31. 12. 2015, budou blíže specifikovány dílčí cíle, odpovědnost, ukazatele a termíny plnění, včetně stanovení požadavku na finanční pokrytí.
ps2013-007-03-007-054.u2.p4.s1 V otázce financování národní strategie a navazujících dokumentů se předpokládá mj. i využití prostředků z evropských fondů.
ps2013-007-03-007-054.u2.p4.s2 Existence národní strategie jako národního strategického dokumentu je předběžnou podmínkou pro využívání finančních prostředků z Evropského strukturálního a investičního fondu pro celé zdravotnictví v období 2014-2020.
ps2013-007-03-007-054.u2.p5.s1 Naplňování národní strategie a implementačních dokumentů na meziresortní úrovni bude zajišťovat a koordinovat Rada vlády pro zdraví a životní prostředí.
ps2013-007-03-007-054.u2.p5.s2 V tomto ohledu již byl usnesením vlády č. 660 ze dne 21. srpna 2013 změněn statut této rady a národní strategie byla projednána na zasedání rady dne 11. prosince 2013.
ps2013-007-03-007-054.u2.p6.s1 Postup implementace programu Světové zdravotnické organizace Zdraví 2020 včetně priorit národní strategie byl projednán výborem pro zdravotnictví a sociální politiku Senátu Parlamentu České republiky, který mu vyjádřil podporu svým usnesením číslo 50 ze dne 26. listopadu 2013.
ps2013-007-03-007-054.u2.p6.s2 Národní strategie byla rovněž představena výboru pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu, který ve svém usnesení číslo 24 ze dne 5. března 2014 označil stabilizaci systému prevence nemocí a ochrany a podpory zdraví za nezbytnou a rovněž vyzval vládu k podpoře realizace národní strategie a jejímu zohlednění při tvorbě státního rozpočtu.
ps2013-007-03-007-054.u2.p6.s3 Materiál je tedy nyní předkládán Poslanecké sněmovně pro vyslovení podpory principům a prioritám národní strategie i pro vyslovení podpory samotné realizaci národní strategie.
ps2013-007-03-007-054.u2.p7.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-007-03-007-054.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi.
ps2013-007-03-007-054.u3.p1.s2 Tento sněmovní tisk projednal výbor pro zdravotnictví, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 113/1.
ps2013-007-03-007-054.u3.p1.s3 Prosím, aby se ujal slova zpravodaj výboru poslanec Rostislav Vyzula, informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny.
ps2013-007-03-007-054.u3.p1.s4 Prosím, pane poslanče.
ps2013-007-03-007-054.u4.p1.s1 Děkuji, paní místopředsedkyně.
ps2013-007-03-007-054.u4.p1.s2 Milé kolegyně a kolegové, milá vládo, dovolte mi jenom krátce doplnit pana ministra, protože všechno podstatné bylo řečeno.
ps2013-007-03-007-054.u4.p2.s1 Tato národní strategie rovněž za úkol přispět k řešení složitých zdravotních problémů 21. století spojených s ekonomickým, sociálním a demografickým vývojem, a to zejména cestou prevence nemocí a ochrany a podpory zdraví.
ps2013-007-03-007-054.u4.p2.s2 Na podporu této strategie bych uvedl několik epidemiologických dat.
ps2013-007-03-007-054.u4.p3.s1 Za dobu necelých deseti let realizace programu Zdraví 21, a to tedy v roce 2012, pokračoval růst naděje na dožití při narození u mužů na téměř 75 let a u žen na 81 let.
ps2013-007-03-007-054.u4.p3.s2 Tento růst pochopitelně souvisí s poklesem mortality, tedy úmrtnosti.
ps2013-007-03-007-054.u4.p3.s3 Je tedy pravdou, že zdravotní situace našeho obyvatelstva se zlepšuje, nicméně dlouhodobá i krátkodobá strategie je naprosto nezbytná.
ps2013-007-03-007-054.u4.p4.s1 Dvě základní oblasti, které nás trápí, jsou kardiovaskulární onemocnění a nádorová onemocnění.
ps2013-007-03-007-054.u4.p4.s2 Česká republika na začátku 90. let se vyznačovala jednou z nejvyšších intenzit úmrtnosti na kardiovaskulární onemocnění v Evropě.
ps2013-007-03-007-054.u4.p4.s3 V letech 2000 2012 tato úmrtnost klesla o zhruba 25 %, to je určitý úspěch.
ps2013-007-03-007-054.u4.p4.s4 Nicméně přes toto zlepšení je to stále přibližně dvakrát vyšší, horší tedy, než ve vyspělých evropských zemích, tedy bývalé evropské patnáctky.
ps2013-007-03-007-054.u4.p4.s5 Úmrtnost na ischemickou chorobu srdeční se v posledních letech nicméně nemění.
ps2013-007-03-007-054.u4.p4.s6 To pravděpodobně všechno souvisí s vyčerpáním možností lékařské péče a nových technologií a na druhé straně s pouze pozvolnou změnou životního stylu české populace.
ps2013-007-03-007-054.u4.p4.s7 Nedaří se redukovat počet kuřáků v populaci, přibývá osob trpících diabetem druhého typu a roste počet obézních osob v populaci.
ps2013-007-03-007-054.u4.p5.s1 Pokud se týká národových onemocnění, jejich incidence, tedy roční nárůst roste trvale.
ps2013-007-03-007-054.u4.p5.s2 V minulém roce jsme měli něco kolem 80 tisíc nových nádorových onemocnění, což činilo například proti roku 2000 jenom pro porovnání o 17 tisíc nových případů více.
ps2013-007-03-007-054.u4.p5.s3 Je to tedy problém, kterým je potřeba se zabývat.
ps2013-007-03-007-054.u4.p6.s1 Výbor pro zdravotnictví se tedy touto záležitostí zabýval a došel k usnesení, které bych tady rád přednesl.
ps2013-007-03-007-054.u4.p7.s1 Usnesení výboru pro zdravotnictví.
ps2013-007-03-007-054.u4.p7.s2 První bod.
ps2013-007-03-007-054.u4.p7.s3 Výbor pro zdravotnictví vzal na vědomí dokument Zdraví 2020 - Národní strategii ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí předložený doktorem Vladimírem Valentou, PhD., náměstkem ministra zdravotnictví pro ochranu a podporu veřejného zdraví, hlavním hygienikem České republiky.
ps2013-007-03-007-054.u4.p7.s4 Vyzývá vládu České republiky k podpoře realizace národní strategie formou spolupráce všech resortů a zohlednění zdravotních aspektů ve všech politikách.
ps2013-007-03-007-054.u4.p7.s5 Vyzývá vládu České republiky k zohlednění realizace národní strategie při schvalování státního rozpočtu.
ps2013-007-03-007-054.u4.p7.s6 Za druhé.
ps2013-007-03-007-054.u4.p7.s7 Zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny.
ps2013-007-03-007-054.u4.p8.s1 Na základě tohoto s předloženým materiálem i usnesením výboru pro zdravotnictví doporučuji vyslovit souhlas.
ps2013-007-03-007-054.u4.p8.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-007-03-007-054.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-007-03-007-054.u5.p1.s2 Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které se přihlásili pan poslanec Heger a pan poslanec Hovorka.
ps2013-007-03-007-054.u5.p1.s3 Vyzývám tedy pana poslance Hegera, aby se ujal slova.
ps2013-007-03-007-054.u5.p1.s4 Prosím, pane poslanče.
ps2013-007-03-007-054.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-007-03-007-054.u6.p1.s2 bych také krátce rád zdůraznil význam strategie, protože ona reprezentuje tu část zdravotnického systému, které se nyní ve světě říká veřejné zdravotnictví.
ps2013-007-03-007-054.u6.p1.s3 U nás je to sféra, která je reprezentovaná hygienickou službou, která to koordinuje.
ps2013-007-03-007-054.u6.p1.s4 Jinak ve veřejném zdravotnictví se , že musí být zapojeny všechny vládní resorty v tom smyslu, že školství se musí starat o výchovu dětí ke zdraví, Ministerstvo dopravy o bezpečnost dopravy apod.
ps2013-007-03-007-054.u6.p1.s5 Je to věc, která je naprosto celonárodně průřezová.
ps2013-007-03-007-054.u6.p2.s1 K zvýraznění veřejného zdravotnictví došlo v Evropě zejména po hospodářské krizi v roce 2008 a je nyní znovu zdůrazňováno to, co bylo trošku zanedbáváno při rozvoji vlastního poskytovatelství zdravotnických služeb, že prevence je mnohem levnější, mnohem více působí na ozdravění celé populace a vede ke snížení potřeb zdravotnického rozpočtu, o kterém se tady opakovaně nedávno hovořilo, jak je velmi napjatý.
ps2013-007-03-007-054.u6.p3.s1 Jenom pro ilustraci řeknu jedno číslo ze statistik.
ps2013-007-03-007-054.u6.p3.s2 Je jasné, jak dopadlo, že se za posledních dvacet let prodloužila délka života, ale bohužel se prodloužila délka života v nemoci, takže ve srovnání se severskými zeměmi u nás je délka života ve zdraví o sedm let kratší než ve Švédsku.
ps2013-007-03-007-054.u6.p3.s3 A tam je potřeba napřít úsilí, které podle téhle koncepce bude hygienická služba koordinovat.
ps2013-007-03-007-054.u6.p3.s4 Po oslabování, ke kterému v hygienické službě došlo, které se týkalo zejména dohledových záležitostí a určitých racionalizačních kroků, je potřeba posílit to, co bylo zanedbáno za celých posledních dvacet let, a to je zejména složka výchovy ke zdraví a zdravému způsobu života.
ps2013-007-03-007-054.u6.p3.s5 Děkuji.
ps2013-007-03-007-054.u7.p1.s1 Děkuji, pane poslanče.
ps2013-007-03-007-054.u7.p1.s2 Prosím k mikrofonu pana poslance Hovorku.
ps2013-007-03-007-054.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-007-03-007-054.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-007-03-007-054.u8.p1.s2 Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěl bych, aby se upřela vaše pozornost v tomto tisku na dvě záležitosti - že u nás výrazně přibývá diabetiků a obézních lidí, a to i v případě dětí, relativně mladých lidí.
ps2013-007-03-007-054.u8.p1.s3 Přibývá zhoubných novotvarů a Česká republika v tom hodnocení patří mezi nejhorší.
ps2013-007-03-007-054.u8.p1.s4 Za námi je, tuším, jenom Maďarskou a Polsko.
ps2013-007-03-007-054.u8.p2.s1 Klíčové oblasti prevence v některých evropských státech, na které poukazuje tento tisk - zdůrazňuje například v případě Nizozemí kouření, alkohol, nadváha, diabetes, deprese, v případě Slovenska obezita, děti a dorost, nemoci srdce a cév, duševní zdraví.
ps2013-007-03-007-054.u8.p2.s2 Je tedy vidět, že i třeba tyto dva státy mají velmi podobné priority řešení.
ps2013-007-03-007-054.u8.p3.s1 K velmi závažnému zjištění docházíte, když přečtete graf, který ukazuje, jak se v letech 1996 2011 poskytovaly finanční prostředky ze státního rozpočtu na podpory projektu veřejného zdraví.
ps2013-007-03-007-054.u8.p3.s2 Tento graf je opravdu tragický.
ps2013-007-03-007-054.u8.p3.s3 Za toto období se objem finančních prostředků každoročně snižoval.
ps2013-007-03-007-054.u8.p3.s4 Zatímco v roce 1996 představoval 35 milionů korun, v roce 2011 byl zcela zanedbatelný a činil pouhé 3 miliony korun.
ps2013-007-03-007-054.u8.p3.s5 Přitom prevence nemocí a podpory zdraví je ten nejlevnější způsob, jak snížit náklady na zdravotní péči.
ps2013-007-03-007-054.u8.p3.s6 To je všeobecně známá skutečnost.
ps2013-007-03-007-054.u8.p3.s7 Přesto český stát dlouhodobě náklady na prevenci nemocí a na podporu zdraví snižuje.
ps2013-007-03-007-054.u8.p4.s1 Informace o tom, jak se vyvíjí zdravotní stav lidí v České republice, jsou k dispozici a jasným způsobem ukazují v tomto tisku, do jakých preventivních programů je třeba jak finanční prostředky, tak světové programy využít k tomu, aby se situace zlepšila.
ps2013-007-03-007-054.u8.p5.s1 K problematice nadváhy, která se nejčastěji týká v řadě případů školáků, je třeba upozornit na to, že školní jídelny se i nadále řídí překonanými předpisy pravděpodobně Ministerstva zdravotnictví, které dodávají dětem zbytečně kalorická jídla s malým obsahem ovoce a zeleniny.
ps2013-007-03-007-054.u8.p6.s1 Chybí tady ještě sdělení, že od roku 2006 došlo k decimování hygienické služby a zdravotních ústavů a počet hygieniků v činné službě, lékařů, se snížil na třetinu, z 6 tis. na 2 tis. lidí.
ps2013-007-03-007-054.u8.p6.s2 Řada lidí, která se zabývala i těmito preventivními programy a programy ochrany zdraví ve zdravotních ústavech, dnes ve státních službách nepracuje.
ps2013-007-03-007-054.u8.p6.s3 To si myslím, že jsou alarmující informace a že je záhodno tento trend obrátit a skutečně zvýšit popularitu tohoto oboru a získat schopné lidi pro hygienickou službu a pro práci ve zdravotních ústavech, kteří by se soustředili na stále se zhoršující zdravotní stav české populace v těch oblastech, o kterých jsem hovořil, a zaměřili se na preventivní programy, které nám mohou pomoci ušetřit významné prostředky.
ps2013-007-03-007-054.u8.p7.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-007-03-007-054.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci.
ps2013-007-03-007-054.u9.p1.s2 Nyní zde mám faktickou poznámku pana poslance Nykla.
ps2013-007-03-007-054.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
ps2013-007-03-007-054.u10.p1.s1 Dobrý den, paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové.
ps2013-007-03-007-054.u10.p1.s2 Jak zde bylo řečeno, v oblasti léčby infarktu myokardu jsme v podstatě vyčerpali veškeré možnosti akutní péče.
ps2013-007-03-007-054.u10.p1.s3 , který pracuji v kardiocentru, mohu ze své zkušenosti potvrdit, že akutní péče je naprosto dokonalá.
ps2013-007-03-007-054.u10.p1.s4 se říct, že dostat infarkt v Česku je lepší než dostat infarkt v New Yorku.
ps2013-007-03-007-054.u10.p1.s5 Aspoň tak to slyšíme na kongresech.
ps2013-007-03-007-054.u10.p1.s6 Zbývá nám ale prevence.

Text viewDownload CoNNL-U