|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-03-19 ps2013-007-02-010-016 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

16. Návrh poslanců Heleny Langšádlové, Marka Bendy, Jana Chvojky, Jana Bartoška, Daniela Korteho, Marka Ženíška, Jiřího Skalického, Michala Kučery, Herberta Pavery, Markéty Adamové, Zdeňka Bezecného, Niny Novákové, Gabriely Peckové a Jana Farského na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 107/ - prvé čtení

Date2014-03-19
Meetingps2013/007
Agenda Itemps2013/007/016
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/007schuz/s007076.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 531 • previousnext

ps2013-007-02-010-016.u1.p1.s1 16.
ps2013-007-02-010-016.u1.p1.s2 Návrh poslanců Heleny Langšádlové, Marka Bendy, Jana Chvojky, Jana Bartoška, Daniela Korteho, Marka Ženíška, Jiřího Skalického, Michala Kučery, Herberta Pavery, Markéty Adamové, Zdeňka Bezecného, Niny Novákové, Gabriely Peckové a Jana Farského na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 107/ - prvé čtení
ps2013-007-02-010-016.u1.p2.s1 Stanovisko vlády jsme obdrželi jako tisk 107/1.
ps2013-007-02-010-016.u1.p2.s2 Prosím - předpokládám tedy - pana poslance Chvojku, aby za předkladatele tento návrh uvedl.
ps2013-007-02-010-016.u1.p2.s3 Pane poslanče, prosím, máte slovo.
ps2013-007-02-010-016.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2013-007-02-010-016.u2.p1.s2 Dovolte, abych vám krátce ozřejmil, v čem spočívá kouzlo sněmovního tisku číslo 107.
ps2013-007-02-010-016.u2.p1.s3 Tento tisk novelizuje občanský soudní řád.
ps2013-007-02-010-016.u2.p2.s1 Na začátek něco krátce k otázce nákladů obecně.
ps2013-007-02-010-016.u2.p2.s2 Dosavadní právní stav nijak nerozlišuje typově velmi odlišná řízení, což vede k určité nerovnováze v přiměřenosti přiznávání těchto nákladů.
ps2013-007-02-010-016.u2.p2.s3 Zcela stejná pravda platí pro případ, kdy strany vedou skutečný skutkový a právní spor, navrhují a provádějí důkazy, stejně jako pro případ, kdy soudní řízení není projevem skutkového či právního sporu, ale pouze administrací pohledávek.
ps2013-007-02-010-016.u2.p2.s4 Nepoměr mezi přiznávanými náklady a výší sporné částky je pak velmi vysoký u tzv. bagatelních sporů, které právě nebývají skutkově ani právně složité.
ps2013-007-02-010-016.u2.p3.s1 Současný stav vede k atypické situaci, kdy se v určitém pohledávkovém pásmu vyplatí podávat generické pohledávky, protože výše přiznaných nákladů převyšuje významně ekonomickou náročnost vedení sporu.
ps2013-007-02-010-016.u2.p3.s2 Tento paradox vede k tomu, že se zmíněné pohledávky obchodují nad jejich nominální hodnotou a jejich uplatnění je fakticky motivováno více očekávaným přísudkem než podstatou pohledávky.
ps2013-007-02-010-016.u2.p3.s3 V praxi to pak vede k tomu, že justice je zahlcena typem těchto zdánlivých sporů.
ps2013-007-02-010-016.u2.p3.s4 Důsledkem tohoto stavu je pak mimo jiné i to, že klesá důvěra v justici a spravedlnost soudního rozhodování.
ps2013-007-02-010-016.u2.p3.s5 Zahlcení soudců a soudů pak vede i k tomu, že klesá vymahatelnost práva v širším slova smyslu, což nedůvěru ve spravedlnost prohlubuje taktéž.
ps2013-007-02-010-016.u2.p4.s1 To bylo něco málo teorie.
ps2013-007-02-010-016.u2.p4.s2 Pokud si můžu dovolit, tak trošičku ze života, prakticky.
ps2013-007-02-010-016.u2.p5.s1 Tento návrh zákona se snaží u tzv. bagatelních sporů, to znamená u sporů do 10 tisíc, o to, aby náklady na právní zastupování byly sníženy oproti tomu, jak je tomu dnes, a to na výši dvou tří právních úkonů, to znamená 600 900 korun.
ps2013-007-02-010-016.u2.p5.s2 Jsou zde právní spory, které snad ani nejsou spory právní, ale jsou to spíše spory, které jsou podávané na základě nějakých formulářů.
ps2013-007-02-010-016.u2.p5.s3 Jedná se o tzv. formulářové žaloby, které spíše než nějaký právní spor a podání toho případu k soudu jsou věc administrace nějaké pohledávky, než o nějaké nalézání či zapsání nějaké žaloby.
ps2013-007-02-010-016.u2.p5.s4 A my jsme toho názoru, že v těchto případech by odměna za právní zastoupení neměla být taková jako u toho skutečného právního sporu, kde se musí projevit nějaká kvalifikovanost a kde musí být nějaký právní spor reálný a kde prostě musí být nějaká podstata.
ps2013-007-02-010-016.u2.p6.s1 Samozřejmě někdo může říct, a určitě to zde bude namítáno, že ten návrh není dokonalý.
ps2013-007-02-010-016.u2.p6.s2 Ostatně to nebyly ani ty dva před námi.
ps2013-007-02-010-016.u2.p6.s3 Že tohle by mohlo být jinak, že jsou obavy o to, aby advokáti vůbec dostali zaplaceno za svou práci, atd. atd.
ps2013-007-02-010-016.u2.p6.s4 jsem toho názoru stejně jako u dvou předchozích tisků, že je to velmi sledované a citlivé společenské téma.
ps2013-007-02-010-016.u2.p6.s5 Všichni známe případy, kdy se člověk z dluhu 150 korun za to, že neplatil poplatek za televizní vysílání, dostal na dluh 20 tisíc.
ps2013-007-02-010-016.u2.p6.s6 Tohle to my chceme řešit a je celkem jedno dle mého názoru, jestli to bude řešeno tímto zákonem, touto novelou, nebo jestli to bude vyřešeno rychleji např. ve formě nějaké vyhlášky Ministerstva spravedlnosti.
ps2013-007-02-010-016.u2.p6.s7 Myslím, že to je téma, které je citlivé.
ps2013-007-02-010-016.u2.p6.s8 Je potřeba říci, že dokud jsme nepodali tuto novelu zákona, nic moc se nedělo a od doby, co je tato novela v legislativním procesu, se na Ministerstvu spravedlnosti sešel tým, který tuto problematiku chce řešit.
ps2013-007-02-010-016.u2.p6.s9 A třeba ji vyřeší dříve a lépe než náš zákon.
ps2013-007-02-010-016.u2.p7.s1 Nicméně opakuji, je to určité vykopnutí tohoto bolestného a citlivého tématu, protože - opakuji ještě jednou - myslím, že není úplně standardní, aby dluh 20 korun za to, že jedete načerno metrem, i když se to nemá, vyrostl na dvacetitisícovou pohledávku.
ps2013-007-02-010-016.u2.p7.s2 když tak poprosím možná paní ministryni po diskusi, nebo v rámci diskuse, nebo možná pana ministra předsedu Legislativní rady vlády, aby nám řekli, jestli probíhají práce nějaké jiné, lepší.
ps2013-007-02-010-016.u2.p7.s3 Co mám informace, tak něco probíhá na Ministerstvu spravedlnosti.
ps2013-007-02-010-016.u2.p7.s4 Děkuji.
ps2013-007-02-010-016.u3.p1.s1 Děkuji panu navrhovateli.
ps2013-007-02-010-016.u3.p1.s2 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Lukáš Pleticha.
ps2013-007-02-010-016.u3.p1.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2013-007-02-010-016.u4.p1.s1 Pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, dobrý den a děkuji za slovo.
ps2013-007-02-010-016.u4.p2.s1 Dříve než přistoupím ke zpravodajování, tak abych rozptýlil pochybnosti, prohlásím, že jsem advokátem, jsem členem advokátní komory.
ps2013-007-02-010-016.u4.p2.s2 Zabývám se částí své agendy i vymáháním pohledávek.
ps2013-007-02-010-016.u4.p2.s3 Můžu být tedy v určité kolizi zájmů.
ps2013-007-02-010-016.u4.p2.s4 Nicméně nezastupuji žádný dopravní podnik, žádnou samosprávu, žádnou vymahačskou agenturu ani žádného obchodníka s pohledávkami.
ps2013-007-02-010-016.u4.p2.s5 Naopak, větší část na tomto poli agendy je, že naopak zastupuji dlužníky nebo lidi, vůči kterým jsou tyto pohledávky uplatňovány.
ps2013-007-02-010-016.u4.p2.s6 Také spolupracuji s některými neziskovými organizacemi, které na tomto poli poskytují jakési první poradenství nebo první pomoc, ale pak to další, to bývá vesměs pro právníky.
ps2013-007-02-010-016.u4.p2.s7 A právě z tohoto důvodu si dovolím říct, že zrovna o tomto segmentu trhu a o této problematice vím trochu víc než možná ostatní kolegové, kteří navrhli tento zákon.
ps2013-007-02-010-016.u4.p3.s1 Ten zákon totiž reaguje pouze na určitou část tohoto segmentu, a sice na ty pohledávky, které se žalují hlavně kvůli tomu, aby se dosáhlo zisku na poli přísudků a při exekuci.
ps2013-007-02-010-016.u4.p3.s2 Ale to je pouze určitá výseč.
ps2013-007-02-010-016.u4.p3.s3 Ten trh je daleko barvitější a je to stejné, jako když se obchoduje s akciemi.
ps2013-007-02-010-016.u4.p3.s4 Je spousta způsobů, jak se s nimi nakládat.
ps2013-007-02-010-016.u4.p4.s1 si dovolím říct, že tento návrh, kdyby přišel tak, jak je předkládaný, bude jako vakcína na jeden druh nádoru, ale patnáct dalších druhů rakoviny způsobí.
ps2013-007-02-010-016.u4.p4.s2 Totiž ty další způsoby, jak dlužníci musí čelit atakům věřitelů, ty nejsou pouze přes přísudky, ale i přes to, že agentury a věřitelé chtějí ty dlužníky prostě rozplatit.
ps2013-007-02-010-016.u4.p4.s3 Oni během těch prvních řízení si zjistí, kdo je schopen něco platit, a většinou přistupují na to, platí třeba po malých částkách, málo, hlavně platí.
ps2013-007-02-010-016.u4.p4.s4 Tam vůbec o tyhle náklady nejde.
ps2013-007-02-010-016.u4.p4.s5 A naopak, způsobem, kdybychom tady přistoupili na to, jak je to navrhováno, tak těmto dlužníkům podstatně omezíme možnost se těmto věcem bránit, protože v podstatě i když vyhrají, náklady na advokáta zpátky nedostanou.
ps2013-007-02-010-016.u4.p4.s6 Další věc, která je, že málokterý advokát půjde do sporu tak, aby se spokojil pouze s přísudkem, takže i ten dlužník, i když nakonec vyhraje, ubrání se, tak stejně prohraje, protože ho to bude stát daleko víc, než kdyby se nebránil a byl napospas.
ps2013-007-02-010-016.u4.p5.s1 Proto si myslím, že tento návrh, tak jak je předložen, není dobře.
ps2013-007-02-010-016.u4.p5.s2 Souhlasím naprosto s tím, že je potřeba tuto problematiku řešit.
ps2013-007-02-010-016.u4.p5.s3 Předpokládám, že i další diskuse a vystoupení paní ministryně bude v podobném duchu jako u předchozího bodu a že na tomto návrhu se bude dále pracovat.
ps2013-007-02-010-016.u4.p5.s4 tady rovnou, abychom pak nemuseli otvírat diskusi, navrhuji, aby se zpracování této problematiky prodloužilo o dalších 60 dní, aby byl čas analyzovat i různé způsoby, jak se obchoduje s pohledávkami, jak ta problematika vůbec je, abychom zde nepřijali něco, co vyřeší pouze malou část problémů a v jiné části to rozpoutá, doslova si troufnu říct, peklo.
ps2013-007-02-010-016.u4.p6.s1 Ono totiž v občanském soudním řádu vždycky, když se žaluje, tak přednost peněžité plnění třeba před nějakou nápravou škody.
ps2013-007-02-010-016.u4.p6.s2 Ono totiž když se to přijme tak, jak je to předložené, bude to mít dost špatný dopad i na všechny další spory, druhy sporů - spotřebitelské spory, nároky z vad, náhrady škod, ale třeba i do pracovněprávních vztahů, protože prostě spoustě zaměstnavatelů se v takovéto situaci vyplatí bagatelní pohledávky, čili mzdy z nějakých brigádnických prací, dohod, nevyplatit a řeknou tomu, který pracoval: suď se.
ps2013-007-02-010-016.u4.p6.s3 Tím vyvoláme úplně nechtěné efekty v úplně jiných oblastech, kde jsme to ani v tuto chvíli nepředpokládali.
ps2013-007-02-010-016.u4.p7.s1 A zrovna tak další dopad to může mít i do samospráv.
ps2013-007-02-010-016.u4.p7.s2 Není pravda, jak je v důvodové zprávě, že tato úprava nebude mít žádné dopady do veřejných rozpočtů, do rozpočtů samospráv.
ps2013-007-02-010-016.u4.p7.s3 Bude.
ps2013-007-02-010-016.u4.p7.s4 Stejně tak, když se zhorší vymahatelnost práva nebo i obrana proti právu, vzrostou pohledávky samosprávám, vzrostou černé jízdy, protože se vyplatí to řešit, teprv pokud se bude blížit hodnota těch pohledávek k hodnotě 10 tisíc korun.
ps2013-007-02-010-016.u4.p7.s5 A ty peníze potom budou chybět.
ps2013-007-02-010-016.u4.p7.s6 to každý komunální politik nebo politik z krajských zastupitelstev, který se kdy potýkal se sestavováním rozpočtů a financováním závazků veřejné služby a dopravních obslužností.
ps2013-007-02-010-016.u4.p7.s7 Nemluvě o tom, že to zase do značné míry vrátí i neblahá 90. léta i do podnikatelských vztahů, zvýší se transakční náklady a ty dopady budou, těžko říct dneska jaké.
ps2013-007-02-010-016.u4.p8.s1 Čili dámy a pánové, bych neopakoval to, co bylo řečeno u předchozích návrhů.
ps2013-007-02-010-016.u4.p8.s2 Přikláním se k tomu, aby se s tímto návrhem dále pracovalo způsobem, jak v předchozím bodě nastínila paní ministryně, aby ministerstvo zpracovalo další analýzu této problematiky a abychom měli také trochu více času zvážit všemožné dopady.
ps2013-007-02-010-016.u4.p8.s3 Tudíž aby se na projednávání tohoto bodu ve druhém čtení ta lhůta prodloužila o 60 dnů.
ps2013-007-02-010-016.u4.p8.s4 Děkuji.
ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s2 Jakkoli jsem zaznamenal, pane zpravodaji, navrhnout prodloužení o 60 dnů, tak to musí zaznít v rozpravě, takže otevřu rozpravu, tak vás potom poprosím, abyste se do přihlásil.
ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s3 A rozpravu tedy otevírám.
ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s4 Jenom stanovím pořadí, v jakém budou přihlášení vystupovat.
ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s5 Mám zde jednu faktickou poznámku pana poslance Grebeníčka.
ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s6 Ne, tak to je omyl, dobře, odmazávám.
ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s7 A pak dvě žádosti o přednostní právo.
ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s8 První je paní ministryně spravedlnosti, potom pan ministr a předseda Legislativní rady vlády.
ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s9 Oba dva s přednostním právem.
ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s10 Pak dojde řada na řádně přihlášené tak, jak jejich jména svítí na tabuli.
ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s11 Paní ministryně, prosím máte slovo.
ps2013-007-02-010-016.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, milé kolegyně, milí kolegové, jsem byla v podstatě ke svému vystoupení vyzvána, ale stejně jsem chtěla vystoupit a informovat vás o stavu věci - téměř se mi také chce říci na bojišti, protože my jsme se v uplynulých týdnech sešli dvakrát na půdě ústavněprávního výboru, to bylo 26. 2., potom navazující setkání na Ministerstvu spravedlnosti minulý týden - ne, tento týden.
ps2013-007-02-010-016.u6.p1.s2 V každém případě je zřejmé, že ta problematika, tak jak je prezentovaná v poslaneckém návrhu, není dobře zpracovaná.
ps2013-007-02-010-016.u6.p1.s3 A přitom stejně jako v předchozím případě poslaneckého tisku 106 je nanejvýš nutná.
ps2013-007-02-010-016.u6.p2.s1 Tady si myslím, že je namístě si položit otázku i vzhledem k tomu, že jsme výslovně slíbili ve svých programových prohlášeních, v koaliční smlouvě, ale myslím i jednotlivě jako kandidáti kandidující do Poslanecké sněmovny, že tuto problematiku budeme řešit velmi rychle.
ps2013-007-02-010-016.u6.p2.s2 Proto i když jinak pléduji pro přijímání komplexních, dobře promyšlených návrhů, tak naše ministerstvo spíše půjde cestou, že připraví - ono ji připravilo, ji tady držím v ruce - návrh změny vyhlášky č. 177 o advokátním tarifu, prostřednictvím které rychle změní sazby, které budou určeny, stanoveny, v případě vymáhání a uplatňování vůbec bagatelních pohledávek tak, aby skončil ten tzv. byznys s dluhy, aby došlo k tomu, po čem veřejnost volá.
ps2013-007-02-010-016.u6.p3.s1 Souběžně s tím bude provedena - máme připravenu - změna občanského soudního řádu a exekučního řádu, ale zase tady nepočítejte s tím, že jde o komplexní změnu.
ps2013-007-02-010-016.u6.p3.s2 Jde vyloženě jenom o velmi stručnou novelu, která umožňuje odkázat na příslušnou vyhlášku, která bude stanovovat výši náhrady hotových výdajů a ušlého výdělku účastníků řízení právě pro účely rozhodování o náhradě nákladů řízení na straně jedné, a pak bude stanovovat, že v případě, že účastník řízení, který nebyl v řízení zastoupen advokátem a nedoloží výši hotových výdajů a ušlého výdělku, tak bude mít nárok na přiznání soudu, náhradu hotových výdajů ušlého výdělku ve výši určené vyhláškou, nejvýše však tisíc korun.
ps2013-007-02-010-016.u6.p3.s3 Tu částku jako jedinou jsem zde uvedla konkrétní, protože o těch ostatních částkách, které jsou uvedeny v návrhu novelizace vyhlášky o advokátním tarifu, se vede ještě debata, ale ta bude brzo uzavřena, konkrétně tento pátek.
ps2013-007-02-010-016.u6.p3.s4 Jdeme s tím do meziresortního řízení, čili velmi brzy budeme konfrontováni a uslyšíme i názory ostatních, jestli jsme ty sazby, které jsou odlišné podle toho, zda se jedná o řízení s tarifní hodnotou tedy částky, o kterou se rozhoduje v peněžitém plnění do 2 tis. korun, nebo 2 tis. 5 tis. korun, nebo 5 tis. 10 tis. korun.
ps2013-007-02-010-016.u6.p3.s5 Přičemž předpokládáme, že náhrady nákladů řízení se budou započítávat maximálně ve výši pěti úkonů právní služby.
ps2013-007-02-010-016.u6.p3.s6 To jdu ale příliš do detailů a o tom budeme určitě hovořit v ústavněprávním výboru.
ps2013-007-02-010-016.u6.p4.s1 Jaký je závěr mého vystoupení?
ps2013-007-02-010-016.u6.p4.s2 Protože si myslím, že předložený návrh jde úplně jinou filozofií, a nemyslím si, že by ta změna principu přiznávání náhrady řízení v bagatelních věcech, která je stanovena tak, že v těchto sporech nelze přiznat odměnu za zastupování účastníka řízení, byla zcela vyjasněná, tak osobně se nebudu přiklánět k souhlasnému stanovisku, nevyjádřím podporu tomuto návrhu.
ps2013-007-02-010-016.u6.p4.s3 Pokud se nicméně bude hlasovat a nedojde k jeho zamítnutí, tak rozhodně bych byla pro, i když to jako předkladatelka nemohu navrhnout sama, aby zde došlo také k prodloužení lhůty o 60 dnů, aby se když tak ten náš přístup, ten komplexnější, mohl zohlednit v rámci pozměňujícího návrhu k předloženému návrhu zákona.

Text viewDownload CoNNL-U