ps2013-007-01-007-010.u1.p1.s1
10 . ps2013-007-01-007-010.u1.p1.s2
Návrh poslanců Vojtěcha Filipa , Stanislava Grospiče a dalších na vydání ústavního zákona o referendu o zrušení zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi / sněmovní tisk 66 / - prvé čtení ps2013-007-01-007-010.u1.p2.s1
Tento bod byl přerušen na 6 . schůzi do středy 19 . 2 . , projednání nebylo zahájeno . ps2013-007-01-007-010.u1.p3.s1
Pane předkladateli , máte slovo . ps2013-007-01-007-010.u1.p3.s2
Poprosím vás o klid v sále , abychom se navzájem slyšeli . ps2013-007-01-007-010.u1.p3.s3
Děkuji vám . ps2013-007-01-007-010.u2.p1.s1
Děkuji . ps2013-007-01-007-010.u2.p1.s2
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , pane předsedo vlády , členové vlády , pane předsedající . ps2013-007-01-007-010.u2.p1.s3
My jsme se dostali k tomu bodu , ale bohužel nebyl ani zahájen . ps2013-007-01-007-010.u2.p1.s4
Já tedy předkládám za skupinu navrhovatelů návrh ústavního zákona o referendu o zrušení zákona o majetkovém vypořádání s církvemi a náboženskými společnostmi . ps2013-007-01-007-010.u2.p2.s1
Už na začátku připomínám , že návrh vznikl v době , kdy bylo možné uvažovat i o zrušení samotného zákona , ale v tuto chvíli předesílám , že samotný návrh už takový být nemůže , protože zákon se stal účinným po jeho vstupu v platnost a v účinnost . ps2013-007-01-007-010.u2.p2.s2
Samozřejmě došlo k řadě kroků mezi vládou České republiky , jejími jednotlivými správními orgány a církvemi , náboženskými společnostmi , a tento zákon tedy už nelze zrušit bez náhrady , lze ho pouze změnit a změnit jeho podobu , protože samotný zákon předpokládá , že průběh vyrovnání bude v podstatě 30 letý , a tedy bavíme se o tom , co lze na zákoně změnit a proč k tomu je potřeba referendum . ps2013-007-01-007-010.u2.p3.s1
Principiálně tento zákon nemluví o zákoně samotném , tedy o zákoně o vyrovnání se s církvemi a náboženskými společnostmi , tak jak byl předložen v minulém volebním období a schválen tehdejší Poslaneckou sněmovnou minulého volebního období , ale mluví o tom , jakým způsobem by se vyjádřili občané k této věci . ps2013-007-01-007-010.u2.p4.s1
Podotýkám , že v době projednávání zákona osciloval odpor proti návrhu zákona v české společnosti mezi 60 až 80 % a odpor ve společnosti už s realizací zákona zůstává cca 70 % . ps2013-007-01-007-010.u2.p4.s2
Dobře chápu všechny argumenty a moji kolegové též , že zákon , který byl Poslaneckou sněmovnou přijat , může být také Poslaneckou sněmovnou zrušen a změněn , od toho je zákonodárný sbor a nepotřebujeme k tomu žádné referendum . ps2013-007-01-007-010.u2.p4.s3
Myslel jsem si , že budu mít mnohem složitější situaci , než je v tuto chvíli ve společnosti , ale nemám . ps2013-007-01-007-010.u2.p5.s1
Samotné projednávání jednotlivých kauz , realizace samotného zákona o vyrovnání státu s církvemi a náboženskými společnostmi má takovou přehršel vad , má takové velké množství přehmatů , přešlapů , ale také samotných podivných kroků , že jsem přesvědčen , že ke změně zákona musí dojít , a důvod , pro který by tu mělo být referendum , je dán poměrně jednoduchým způsobem . ps2013-007-01-007-010.u2.p5.s2
Když se podíváte na žádosti jednotlivých církví , jednotlivých náboženských společností , zjišťujete , že jsou požadovány majetky , které ani podle zákona vydány být nemohou . ps2013-007-01-007-010.u2.p5.s3
Například zastavěné pozemky , kdy zákon říká , že se to nevydává , že se nahrazuje , přesto o konkrétní pozemek je podána žádost . ps2013-007-01-007-010.u2.p5.s4
Uvedu příklad , a teď bez toho , aniž bych nějakým způsobem chtěl kohokoli poškozovat nebo vyzdvihovat , tak připomenu např . žádost Arcibiskupství pražského o vydání nemovitostí v Jihočeském kraji . ps2013-007-01-007-010.u2.p5.s5
Jde o spojařské učiliště v Kolodějích u Týna nad Vltavou , které bylo postaveno v 60 . - 70 . letech , a je tu žádost o vydání pozemků , včetně nemovitostí na nich stojících , přestože se právě na tyto pozemky vztahuje náhrada , která je ve finanční části . ps2013-007-01-007-010.u2.p5.s6
Mohl bych , před chvílí jsme skončili projednávání zákona o zrušení vojenského újezdu Brdy , tam na stejné žádosti Arcibiskupství pražského je také několik zajímavých věcí , kdy jde o žádost o vydání pozemku s jednou stavbou , která ztratila původní stavební charakter , je dnes dětským zařízením pro letní dětské tábory . ps2013-007-01-007-010.u2.p5.s7
Jsou k tomu přistaveny řady dalších nemovitostí sloužících právě dětské rekreaci a samozřejmě i dalším účelům , pro které byly postaveny . ps2013-007-01-007-010.u2.p6.s1
Čili samotný zákon , tak jak ho koncipovala minulá vláda , v podstatě měl kolizi ve vydávání jednotlivých majetků zabránit a říkal : Tohle se bude na základě žádostí projednávat a vydávat , tohle se vydávat nebude , to je oceněno takovým a takovým způsobem . ps2013-007-01-007-010.u2.p6.s2
A teď se můžeme vrátit k té debatě , a já ji schválně nechci vést , jestli byla oceněna správně , nebo nesprávně a bude se vydávat v penězích . ps2013-007-01-007-010.u2.p6.s3
Čili naturální restituce není možná , bude restituce finanční , tedy náhrada v penězích , a přesto dochází k oběma procesům . ps2013-007-01-007-010.u2.p6.s4
Jak k tomu , že se vládě nepodařilo sjednat žádnou změnu objemu finančních prostředků , ale také jednotlivé církve , náboženské společnosti nejsou ochotny se se státem dohodnout na tom , že budou postupovat v souladu se zákonem . ps2013-007-01-007-010.u2.p6.s5
A teď jsme tedy v pozici , kdy je na jedné straně vláda a Parlament , který odpovídá za určité společenské procesy v České republice , a na druhé straně na základě smluv , které uzavřela velmi rychlým způsobem vláda Petra Nečase s jednotlivými obmyšlenými subjekty , které nechtějí přistoupit na to , že je potřeba redefinovat samotný proces vyrovnání . ps2013-007-01-007-010.u2.p6.s6
V tomto ohledu si myslím , že je možné , ba dokonce nutné přistoupit k tomu , že tu bude společenský tlak , který bude vytvářet právě ono vyhlášené jednorázové referendum . ps2013-007-01-007-010.u2.p7.s1
Teď k samotnému návrhu zákona , protože je poměrně jednoduchý , jeho konstrukce je známá v České republice . ps2013-007-01-007-010.u2.p7.s2
Je to konstrukce , která vychází z jednorázového referenda o vstupu České republiky do Evropské unie , tzn . má stejnou ústavní konstrukci , včetně toho , jakým způsobem se dostáváme k přezkoumání výsledků referenda , až po postup k Ústavnímu soudu . ps2013-007-01-007-010.u2.p7.s3
Je otázka zamezení nějakého opakování , případně toho , že by referendum nevyšlo apod . ps2013-007-01-007-010.u2.p7.s4
Má tedy konstrukci , kterou jste si mohli snadno přečíst , protože samotný text ústavního zákona , jak jinak u ústavního zákona , je velmi krátký a strohý , protože musí odpovídat tomu , že Ústavu nelze rozšiřovat nějakými dalekosáhlými projekty . ps2013-007-01-007-010.u2.p8.s1
V tomto ohledu tedy samozřejmě už nyní říkám , že samotná otázka by byla ve druhém čtení , pokud bude návrh zákona propuštěn do druhého čtení , změněna , protože už nelze zákon samotný zrušit , ale lze ho změnit a vytvořit tedy onen společenský tlak na to , aby vláda a jednotlivé církve a náboženské společnosti byly ochotny k novému kompromisu , který odpovídá náladám české společnosti , ale také ekonomickým možnostem státu v této situaci . ps2013-007-01-007-010.u2.p9.s1
Pokud jde o samotnou konstrukci , opakuji tedy , že jde o to , že referendum po jeho schválení vyhlašuje prezident republiky . ps2013-007-01-007-010.u2.p9.s2
Jednotlivé obvody jsou dělány jako obvody pro volby , sčítání je klasické tak , jak ho známe , a samozřejmě vyhlášení výsledků do 30 dnů od podání návrhu , nejpozději 90 dnů do jeho konání . ps2013-007-01-007-010.u2.p9.s3
Zrušení , resp . změna toho zákona by potom byla provedena Poslaneckou sněmovnou na základě sečtení takových výsledků . ps2013-007-01-007-010.u2.p9.s4
V případě , že by názor společnosti byl opačný , realizoval by se zákon v té původní podobě se souhlasem , s legitimním souhlasem většiny občanů . ps2013-007-01-007-010.u2.p9.s5
To je asi to nejpodstatnější , abych neopakoval věci , které jste si snadno mohli přečíst v důvodové zprávě , a nepovažoval vás za kolegy , kteří návrhy , které předkládáme Poslanecké sněmovně , nečtou . ps2013-007-01-007-010.u2.p10.s1
Jsem přesvědčen , že ta ústavní konstrukce odpovídá tomu , jakým způsobem byla první ústavní konstrukce jednotlivého referenda u nás přijata . ps2013-007-01-007-010.u2.p10.s2
A pokud jde o výhrady , které jsem četl z vlády , považuji je za spíše technického charakteru , snadno odstranitelné ve druhém čtení . ps2013-007-01-007-010.u2.p10.s3
Také to nabízím za skupinu navrhovatelů . ps2013-007-01-007-010.u2.p10.s4
Stejně tak jako nabízím odpovědi na finanční částku . ps2013-007-01-007-010.u2.p10.s5
A nemusím odpovídat na to , co znáte z Parlamentního institutu , že tato věc není záležitostí , která by odporovala evropskému právu , ale je výhradním právem českého Parlamentu se takto zachovat jako součást Evropské unie a jistě by nám to nikdo nevyčítal , protože takový zákon , jako je přijat u nás , není přijat v žádném ze států současné osmadvacítky . ps2013-007-01-007-010.u2.p11.s1
Tolik tedy na úvod . ps2013-007-01-007-010.u2.p11.s2
Děkuji za pozornost a těším se na rozpravu . ps2013-007-01-007-010.u3.p1.s1
Děkuji panu navrhovateli . ps2013-007-01-007-010.u3.p1.s2
Požádám ho , aby se posadil na místo navrhovatele . ps2013-007-01-007-010.u3.p1.s3
A nyní prosím , aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Radek Vondráček . ps2013-007-01-007-010.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-007-01-007-010.u4.p1.s2
Vážená vládo , vážené kolegyně , kolegové , co se týče obsahové stránky návrhu , mám za to , že jste byli ze strany předkladatelů dostatečně seznámeni s tímto návrhem . ps2013-007-01-007-010.u4.p1.s3
Já se v roli zpravodaje pokusím omezit na věcné připomínky k předkládanému textu , protože předpokládám samozřejmě bohatou diskusi k tomuto citlivému tématu . ps2013-007-01-007-010.u4.p2.s1
Samozřejmě Ústava ve svém článku 2 odst . 2 počítá s tím , že ústavní zákon může stanovit , kdy lid vykonává státní moc přímo . ps2013-007-01-007-010.u4.p2.s2
Potud je tedy tento návrh zcela konformní . ps2013-007-01-007-010.u4.p2.s3
Obávám se , že ale na tomto místě už se potom dostáváme do oblasti , kde se střetáváme vůbec s otázkou , jestli další postup je v souladu s Ústavu , či nikoliv . ps2013-007-01-007-010.u4.p2.s4
Já se bohužel domnívám , že tento návrh naprosto nereflektuje judikaturu Nejvyššího soudu , a to už tu úvodní , která odkazuje na ústavní nález 242 / 2010 , který stanovil , že postup zákonodárce , který dlouhodobě nepřijímal žádné zákonné opatření týkající se vydávání historického majetku církví , je protiústavní . ps2013-007-01-007-010.u4.p3.s1
Dále můžu odkázat na ústavní nález , který potvrdil ústavnost zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi . ps2013-007-01-007-010.u4.p3.s2
Dále bych chtěl odkázat na několik ústavních nálezů , které nám opakovaně stanovily , že jestliže zde existuje legitimní očekávání a nějaká právní jistota adresátů nějaké právní normy , tak tato musí být zachována . ps2013-007-01-007-010.u4.p3.s3
Já se domnívám , že ve světle této judikatury , i kdybychom vyvinuli společenský tlak , jak tady zaznělo , i kdyby bylo rozhodnuto případně v referendu o tom , že Parlament České republiky má zrušit daný právní předpis , tak tento společenský tlak nemůže dodatečně posvětit , když použiji tohle slovo v souvislosti s církevními restitucemi , nemůže dodatečně posvětit to , že bude zrušen zákon a bude narušeno legitimní očekávání adresátů právní normy . ps2013-007-01-007-010.u4.p4.s1
Je zde řada dalších otázek , na které nám předkladatelé neodpovídají . ps2013-007-01-007-010.u4.p4.s2
A sledoval jsem i různá mediální vystoupení v této souvislosti a taky se těším do diskuse , jestli na tuto otázku bude nějakým způsobem odpovězeno . ps2013-007-01-007-010.u4.p4.s3
Je to otázka soukromoprávních smluv , které už byly v současné době uzavřeny v souladu a v režimu § 16 zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi , které svou povahou jsou soukromoprávní . ps2013-007-01-007-010.u4.p4.s4
Přímo ze zákona vyplývá , že jsou uzavírány na základě občanského zákoníku . ps2013-007-01-007-010.u4.p4.s5
A i kdybychom připustili , že by byl v referendu vysloven souhlas , vysloveno ano ke zrušení zákona , ten zákon by byl případně zrušen , tak potom by mě zajímala odpověď na otázku , co s těmito smlouvami , protože ty budou i nadále platit a budou své strany zavazovat . ps2013-007-01-007-010.u4.p4.s6
A občanský zákoník nepamatuje na možnost zániku závazku z titulu zákona a je potom otázka , zda by takováto ingerence do soukromoprávních vztahů nebyla také nepřípustná a protiústavní . ps2013-007-01-007-010.u4.p5.s1
Další konkrétní připomínka z mé strany , která by tu měla zaznít - jinak podotýkám , snažím se opravdu o věcné připomínky , v případné řekněme diskusi politické zvážím své vystoupení do obecné rozpravy . ps2013-007-01-007-010.u4.p5.s2
Já jen opravdu po technické stránce . ps2013-007-01-007-010.u4.p5.s3
Zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi předpokládá dále úplnou odluku státu od církve a v této souvislosti byl zrušen zákon č . 218 / 1949 Sb . , o hospodářském zabezpečení církví . ps2013-007-01-007-010.u4.p5.s4
Bylo by tedy nutné opětovně řešit otázku financování církví a náboženských společností v této zemi , kdy si myslím , že nastoupený trend úplné odluky je určitě správný a žádoucí . ps2013-007-01-007-010.u4.p6.s1
Ve světle těchto velkých otazníků , kdybychom mohli dosáhnout referenda a případného zrušení právního předpisu a tento posudek by byl shledán jako protiústavní , je pak třeba posuzovat finanční náklady spojené s referendem . ps2013-007-01-007-010.u4.p6.s2
Předkladatelé uvádějí - a myslím si , že ten odhad je kvalifikovaný - , že by se ty náklady mohly pohybovat okolo 500 mil . korun na referendum v této podobě , jak je navrhováno . ps2013-007-01-007-010.u4.p6.s3
A jestliže to teď s troškou nadsázky nazvu snahou o vyvinutí společenského tlaku nebo nějaký širší sociologický průzkum s nejistým výsledkem s ohledem na možnou protiústavnost , pak se domnívám , že takovéto náklady nejsou odůvodnitelné . ps2013-007-01-007-010.u4.p7.s1
Už možná překračuji roli zpravodaje , ale možná by mělo z mé strany zaznít , že se domnívám , že toto není cesta , kterou bychom se v rámci demokratického státu měli ubírat , a zřejmě ta problematika , která trápí spoustu občanů , by se měla řešit jiným způsobem . ps2013-007-01-007-010.u4.p7.s2
To je vše pro tuto chvíli . ps2013-007-01-007-010.u4.p7.s3
Děkuji . ps2013-007-01-007-010.u5.p1.s1
Děkuji vám , pane zpravodaji . ps2013-007-01-007-010.u5.p1.s2
Požádám , abyste zaujal místo zpravodaje . ps2013-007-01-007-010.u5.p1.s3
Otevírám obecnou rozpravu , do které v tento moment máme přihlášeno šest řečníků . ps2013-007-01-007-010.u5.p1.s4
Jako první je přihlášen pan Grebeníček , ale s přednostním právem se hlásí Jiří Mihola . ps2013-007-01-007-010.u5.p1.s5
Máte slovo . ps2013-007-01-007-010.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážení představitelé vlády , dámy a pánové , poslanecký klub KDU - ČSL je jednoznačně proti komunistickému návrhu zákona o referendu o zrušení zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi . ps2013-007-01-007-010.u6.p1.s2
KDU - ČSL již mnohokrát deklarovala , že je zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi pro ni uzavřenou záležitostí . ps2013-007-01-007-010.u6.p2.s1
Jako historik a vysokoškolský učitel , který o věci něco ví , bych mohl k této záležitosti a problematice dlouze diskutovat . ps2013-007-01-007-010.u6.p2.s2
Nebudu to však dělat . ps2013-007-01-007-010.u6.p2.s3
Již samotný fakt , že k majetkovému vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi , a tím i k nápravě některých křivd v minulosti došlo až po neuvěřitelných 21 letech od sametové revoluce , mi přijde opravdu trapný . ps2013-007-01-007-010.u6.p2.s4
Buďto chceme spravedlnost pro všechny , a pak tedy co bylo ukradeno , musí být vráceno , anebo to můžeme zpochybňovat a dávat prostor tomu , aby v naší zemi vítězila nespravedlnost a právní chaos . ps2013-007-01-007-010.u6.p3.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2013-007-01-007-010.u7.p1.s1
Hezký dobrý večer , milé kolegyně , milí kolegové . ps2013-007-01-007-010.u7.p1.s2
Děkuji panu předsedovi poslaneckého klubu KDU - ČSL a dalším přihlášeným je pan poslanec Miroslav Grebeníček . ps2013-007-01-007-010.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-007-01-007-010.u8.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené dámy a pánové , není to tak dávno , co papež František jednal s českými a moravskými katolickými preláty . ps2013-007-01-007-010.u8.p1.s2
Údajně i o neoprávněných majetkových nárocích katolické církve vůči českým občanům a vůči českému státu . ps2013-007-01-007-010.u8.p1.s3
Podle kardinála Duky pro Českou televizi prý Svatý otec jasně řekl , že podle zákona to , co bylo církvím ukradeno , má jim být vráceno . ps2013-007-01-007-010.u8.p1.s4
Kardinál Duka k tomu pak ještě dodal : " Nebo už v Československu neplatí vůbec žádný princip spravedlnosti ? " ps2013-007-01-007-010.u8.p1.s5
To byla velká debata papeže , který zdůrazňoval potřebu spravedlnosti . ps2013-007-01-007-010.u8.p1.s6
Z uvedené interpretace jednání ve Vatikánu lze usuzovat na dvojí . ps2013-007-01-007-010.u8.p1.s7
Buď kardinál Duka a čeští a moravští preláti stařičkého skromného papeže Františka jednoduše neinformovali pravdivě , případně mu vkládají do úst , co pravděpodobně neřekl . ps2013-007-01-007-010.u8.p1.s8
Nebo je papežova mediálně prezentovaná lidská poctivost a sociální vnímavost jen účelovou slupkou . ps2013-007-01-007-010.u8.p2.s1
Zatím se přikláním k těm , kdo kardinála Duku a české a moravské preláty podezírají z nekorektnosti . ps2013-007-01-007-010.u8.p2.s2
Dokladem zde může být i prohlášení Svatého otce z listopadu loňského roku .