|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-03-18 ps2013-007-01-007-010 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

10. Návrh poslanců Vojtěcha Filipa, Stanislava Grospiče a dalších na vydání ústavního zákona o referendu o zrušení zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi /sněmovní tisk 66/ - prvé čtení

Date2014-03-18
Meetingps2013/007
Agenda Itemps2013/007/010
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/007schuz/s007023.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 572 • previousnext

ps2013-007-01-007-010.u1.p1.s1 10.
ps2013-007-01-007-010.u1.p1.s2 Návrh poslanců Vojtěcha Filipa, Stanislava Grospiče a dalších na vydání ústavního zákona o referendu o zrušení zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi /sněmovní tisk 66/ - prvé čtení
ps2013-007-01-007-010.u1.p2.s1 Tento bod byl přerušen na 6. schůzi do středy 19. 2., projednání nebylo zahájeno.
ps2013-007-01-007-010.u1.p3.s1 Pane předkladateli, máte slovo.
ps2013-007-01-007-010.u1.p3.s2 Poprosím vás o klid v sále, abychom se navzájem slyšeli.
ps2013-007-01-007-010.u1.p3.s3 Děkuji vám.
ps2013-007-01-007-010.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2013-007-01-007-010.u2.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, pane předsedo vlády, členové vlády, pane předsedající.
ps2013-007-01-007-010.u2.p1.s3 My jsme se dostali k tomu bodu, ale bohužel nebyl ani zahájen.
ps2013-007-01-007-010.u2.p1.s4 tedy předkládám za skupinu navrhovatelů návrh ústavního zákona o referendu o zrušení zákona o majetkovém vypořádání s církvemi a náboženskými společnostmi.
ps2013-007-01-007-010.u2.p2.s1 na začátku připomínám, že návrh vznikl v době, kdy bylo možné uvažovat i o zrušení samotného zákona, ale v tuto chvíli předesílám, že samotný návrh takový být nemůže, protože zákon se stal účinným po jeho vstupu v platnost a v účinnost.
ps2013-007-01-007-010.u2.p2.s2 Samozřejmě došlo k řadě kroků mezi vládou České republiky, jejími jednotlivými správními orgány a církvemi, náboženskými společnostmi, a tento zákon tedy nelze zrušit bez náhrady, lze ho pouze změnit a změnit jeho podobu, protože samotný zákon předpokládá, že průběh vyrovnání bude v podstatě 30letý, a tedy bavíme se o tom, co lze na zákoně změnit a proč k tomu je potřeba referendum.
ps2013-007-01-007-010.u2.p3.s1 Principiálně tento zákon nemluví o zákoně samotném, tedy o zákoně o vyrovnání se s církvemi a náboženskými společnostmi, tak jak byl předložen v minulém volebním období a schválen tehdejší Poslaneckou sněmovnou minulého volebního období, ale mluví o tom, jakým způsobem by se vyjádřili občané k této věci.
ps2013-007-01-007-010.u2.p4.s1 Podotýkám, že v době projednávání zákona osciloval odpor proti návrhu zákona v české společnosti mezi 60 80 % a odpor ve společnosti s realizací zákona zůstává cca 70%.
ps2013-007-01-007-010.u2.p4.s2 Dobře chápu všechny argumenty a moji kolegové též, že zákon, který byl Poslaneckou sněmovnou přijat, může být také Poslaneckou sněmovnou zrušen a změněn, od toho je zákonodárný sbor a nepotřebujeme k tomu žádné referendum.
ps2013-007-01-007-010.u2.p4.s3 Myslel jsem si, že budu mít mnohem složitější situaci, než je v tuto chvíli ve společnosti, ale nemám.
ps2013-007-01-007-010.u2.p5.s1 Samotné projednávání jednotlivých kauz, realizace samotného zákona o vyrovnání státu s církvemi a náboženskými společnostmi takovou přehršel vad, takové velké množství přehmatů, přešlapů, ale také samotných podivných kroků, že jsem přesvědčen, že ke změně zákona musí dojít, a důvod, pro který by tu mělo být referendum, je dán poměrně jednoduchým způsobem.
ps2013-007-01-007-010.u2.p5.s2 Když se podíváte na žádosti jednotlivých církví, jednotlivých náboženských společností, zjišťujete, že jsou požadovány majetky, které ani podle zákona vydány být nemohou.
ps2013-007-01-007-010.u2.p5.s3 Například zastavěné pozemky, kdy zákon říká, že se to nevydává, že se nahrazuje, přesto o konkrétní pozemek je podána žádost.
ps2013-007-01-007-010.u2.p5.s4 Uvedu příklad, a teď bez toho, aniž bych nějakým způsobem chtěl kohokoli poškozovat nebo vyzdvihovat, tak připomenu např. žádost Arcibiskupství pražského o vydání nemovitostí v Jihočeském kraji.
ps2013-007-01-007-010.u2.p5.s5 Jde o spojařské učiliště v Kolodějích u Týna nad Vltavou, které bylo postaveno v 60.- 70. letech, a je tu žádost o vydání pozemků, včetně nemovitostí na nich stojících, přestože se právě na tyto pozemky vztahuje náhrada, která je ve finanční části.
ps2013-007-01-007-010.u2.p5.s6 Mohl bych, před chvílí jsme skončili projednávání zákona o zrušení vojenského újezdu Brdy, tam na stejné žádosti Arcibiskupství pražského je také několik zajímavých věcí, kdy jde o žádost o vydání pozemku s jednou stavbou, která ztratila původní stavební charakter, je dnes dětským zařízením pro letní dětské tábory.
ps2013-007-01-007-010.u2.p5.s7 Jsou k tomu přistaveny řady dalších nemovitostí sloužících právě dětské rekreaci a samozřejmě i dalším účelům, pro které byly postaveny.
ps2013-007-01-007-010.u2.p6.s1 Čili samotný zákon, tak jak ho koncipovala minulá vláda, v podstatě měl kolizi ve vydávání jednotlivých majetků zabránit a říkal: Tohle se bude na základě žádostí projednávat a vydávat, tohle se vydávat nebude, to je oceněno takovým a takovým způsobem.
ps2013-007-01-007-010.u2.p6.s2 A teď se můžeme vrátit k debatě, a ji schválně nechci vést, jestli byla oceněna správně, nebo nesprávně a bude se vydávat v penězích.
ps2013-007-01-007-010.u2.p6.s3 Čili naturální restituce není možná, bude restituce finanční, tedy náhrada v penězích, a přesto dochází k oběma procesům.
ps2013-007-01-007-010.u2.p6.s4 Jak k tomu, že se vládě nepodařilo sjednat žádnou změnu objemu finančních prostředků, ale také jednotlivé církve, náboženské společnosti nejsou ochotny se se státem dohodnout na tom, že budou postupovat v souladu se zákonem.
ps2013-007-01-007-010.u2.p6.s5 A teď jsme tedy v pozici, kdy je na jedné straně vláda a Parlament, který odpovídá za určité společenské procesy v České republice, a na druhé straně na základě smluv, které uzavřela velmi rychlým způsobem vláda Petra Nečase s jednotlivými obmyšlenými subjekty, které nechtějí přistoupit na to, že je potřeba redefinovat samotný proces vyrovnání.
ps2013-007-01-007-010.u2.p6.s6 V tomto ohledu si myslím, že je možné, ba dokonce nutné přistoupit k tomu, že tu bude společenský tlak, který bude vytvářet právě ono vyhlášené jednorázové referendum.
ps2013-007-01-007-010.u2.p7.s1 Teď k samotnému návrhu zákona, protože je poměrně jednoduchý, jeho konstrukce je známá v České republice.
ps2013-007-01-007-010.u2.p7.s2 Je to konstrukce, která vychází z jednorázového referenda o vstupu České republiky do Evropské unie, tzn. stejnou ústavní konstrukci, včetně toho, jakým způsobem se dostáváme k přezkoumání výsledků referenda, po postup k Ústavnímu soudu.
ps2013-007-01-007-010.u2.p7.s3 Je otázka zamezení nějakého opakování, případně toho, že by referendum nevyšlo apod.
ps2013-007-01-007-010.u2.p7.s4 tedy konstrukci, kterou jste si mohli snadno přečíst, protože samotný text ústavního zákona, jak jinak u ústavního zákona, je velmi krátký a strohý, protože musí odpovídat tomu, že Ústavu nelze rozšiřovat nějakými dalekosáhlými projekty.
ps2013-007-01-007-010.u2.p8.s1 V tomto ohledu tedy samozřejmě nyní říkám, že samotná otázka by byla ve druhém čtení, pokud bude návrh zákona propuštěn do druhého čtení, změněna, protože nelze zákon samotný zrušit, ale lze ho změnit a vytvořit tedy onen společenský tlak na to, aby vláda a jednotlivé církve a náboženské společnosti byly ochotny k novému kompromisu, který odpovídá náladám české společnosti, ale také ekonomickým možnostem státu v této situaci.
ps2013-007-01-007-010.u2.p9.s1 Pokud jde o samotnou konstrukci, opakuji tedy, že jde o to, že referendum po jeho schválení vyhlašuje prezident republiky.
ps2013-007-01-007-010.u2.p9.s2 Jednotlivé obvody jsou dělány jako obvody pro volby, sčítání je klasické tak, jak ho známe, a samozřejmě vyhlášení výsledků do 30 dnů od podání návrhu, nejpozději 90 dnů do jeho konání.
ps2013-007-01-007-010.u2.p9.s3 Zrušení, resp. změna toho zákona by potom byla provedena Poslaneckou sněmovnou na základě sečtení takových výsledků.
ps2013-007-01-007-010.u2.p9.s4 V případě, že by názor společnosti byl opačný, realizoval by se zákon v původní podobě se souhlasem, s legitimním souhlasem většiny občanů.
ps2013-007-01-007-010.u2.p9.s5 To je asi to nejpodstatnější, abych neopakoval věci, které jste si snadno mohli přečíst v důvodové zprávě, a nepovažoval vás za kolegy, kteří návrhy, které předkládáme Poslanecké sněmovně, nečtou.
ps2013-007-01-007-010.u2.p10.s1 Jsem přesvědčen, že ta ústavní konstrukce odpovídá tomu, jakým způsobem byla první ústavní konstrukce jednotlivého referenda u nás přijata.
ps2013-007-01-007-010.u2.p10.s2 A pokud jde o výhrady, které jsem četl z vlády, považuji je za spíše technického charakteru, snadno odstranitelné ve druhém čtení.
ps2013-007-01-007-010.u2.p10.s3 Také to nabízím za skupinu navrhovatelů.
ps2013-007-01-007-010.u2.p10.s4 Stejně tak jako nabízím odpovědi na finanční částku.
ps2013-007-01-007-010.u2.p10.s5 A nemusím odpovídat na to, co znáte z Parlamentního institutu, že tato věc není záležitostí, která by odporovala evropskému právu, ale je výhradním právem českého Parlamentu se takto zachovat jako součást Evropské unie a jistě by nám to nikdo nevyčítal, protože takový zákon, jako je přijat u nás, není přijat v žádném ze států současné osmadvacítky.
ps2013-007-01-007-010.u2.p11.s1 Tolik tedy na úvod.
ps2013-007-01-007-010.u2.p11.s2 Děkuji za pozornost a těším se na rozpravu.
ps2013-007-01-007-010.u3.p1.s1 Děkuji panu navrhovateli.
ps2013-007-01-007-010.u3.p1.s2 Požádám ho, aby se posadil na místo navrhovatele.
ps2013-007-01-007-010.u3.p1.s3 A nyní prosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Radek Vondráček.
ps2013-007-01-007-010.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-007-01-007-010.u4.p1.s2 Vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové, co se týče obsahové stránky návrhu, mám za to, že jste byli ze strany předkladatelů dostatečně seznámeni s tímto návrhem.
ps2013-007-01-007-010.u4.p1.s3 se v roli zpravodaje pokusím omezit na věcné připomínky k předkládanému textu, protože předpokládám samozřejmě bohatou diskusi k tomuto citlivému tématu.
ps2013-007-01-007-010.u4.p2.s1 Samozřejmě Ústava ve svém článku 2 odst. 2 počítá s tím, že ústavní zákon může stanovit, kdy lid vykonává státní moc přímo.
ps2013-007-01-007-010.u4.p2.s2 Potud je tedy tento návrh zcela konformní.
ps2013-007-01-007-010.u4.p2.s3 Obávám se, že ale na tomto místě se potom dostáváme do oblasti, kde se střetáváme vůbec s otázkou, jestli další postup je v souladu s Ústavu, či nikoliv.
ps2013-007-01-007-010.u4.p2.s4 se bohužel domnívám, že tento návrh naprosto nereflektuje judikaturu Nejvyššího soudu, a to tu úvodní, která odkazuje na ústavní nález 242/2010, který stanovil, že postup zákonodárce, který dlouhodobě nepřijímal žádné zákonné opatření týkající se vydávání historického majetku církví, je protiústavní.
ps2013-007-01-007-010.u4.p3.s1 Dále můžu odkázat na ústavní nález, který potvrdil ústavnost zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi.
ps2013-007-01-007-010.u4.p3.s2 Dále bych chtěl odkázat na několik ústavních nálezů, které nám opakovaně stanovily, že jestliže zde existuje legitimní očekávání a nějaká právní jistota adresátů nějaké právní normy, tak tato musí být zachována.
ps2013-007-01-007-010.u4.p3.s3 se domnívám, že ve světle této judikatury, i kdybychom vyvinuli společenský tlak, jak tady zaznělo, i kdyby bylo rozhodnuto případně v referendu o tom, že Parlament České republiky zrušit daný právní předpis, tak tento společenský tlak nemůže dodatečně posvětit, když použiji tohle slovo v souvislosti s církevními restitucemi, nemůže dodatečně posvětit to, že bude zrušen zákon a bude narušeno legitimní očekávání adresátů právní normy.
ps2013-007-01-007-010.u4.p4.s1 Je zde řada dalších otázek, na které nám předkladatelé neodpovídají.
ps2013-007-01-007-010.u4.p4.s2 A sledoval jsem i různá mediální vystoupení v této souvislosti a taky se těším do diskuse, jestli na tuto otázku bude nějakým způsobem odpovězeno.
ps2013-007-01-007-010.u4.p4.s3 Je to otázka soukromoprávních smluv, které byly v současné době uzavřeny v souladu a v režimu § 16 zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi, které svou povahou jsou soukromoprávní.
ps2013-007-01-007-010.u4.p4.s4 Přímo ze zákona vyplývá, že jsou uzavírány na základě občanského zákoníku.
ps2013-007-01-007-010.u4.p4.s5 A i kdybychom připustili, že by byl v referendu vysloven souhlas, vysloveno ano ke zrušení zákona, ten zákon by byl případně zrušen, tak potom by zajímala odpověď na otázku, co s těmito smlouvami, protože ty budou i nadále platit a budou své strany zavazovat.
ps2013-007-01-007-010.u4.p4.s6 A občanský zákoník nepamatuje na možnost zániku závazku z titulu zákona a je potom otázka, zda by takováto ingerence do soukromoprávních vztahů nebyla také nepřípustná a protiústavní.
ps2013-007-01-007-010.u4.p5.s1 Další konkrétní připomínka z strany, která by tu měla zaznít - jinak podotýkám, snažím se opravdu o věcné připomínky, v případné řekněme diskusi politické zvážím své vystoupení do obecné rozpravy.
ps2013-007-01-007-010.u4.p5.s2 jen opravdu po technické stránce.
ps2013-007-01-007-010.u4.p5.s3 Zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi předpokládá dále úplnou odluku státu od církve a v této souvislosti byl zrušen zákon č. 218/1949 Sb., o hospodářském zabezpečení církví.
ps2013-007-01-007-010.u4.p5.s4 Bylo by tedy nutné opětovně řešit otázku financování církví a náboženských společností v této zemi, kdy si myslím, že nastoupený trend úplné odluky je určitě správný a žádoucí.
ps2013-007-01-007-010.u4.p6.s1 Ve světle těchto velkých otazníků, kdybychom mohli dosáhnout referenda a případného zrušení právního předpisu a tento posudek by byl shledán jako protiústavní, je pak třeba posuzovat finanční náklady spojené s referendem.
ps2013-007-01-007-010.u4.p6.s2 Předkladatelé uvádějí - a myslím si, že ten odhad je kvalifikovaný -, že by se ty náklady mohly pohybovat okolo 500 mil. korun na referendum v této podobě, jak je navrhováno.
ps2013-007-01-007-010.u4.p6.s3 A jestliže to teď s troškou nadsázky nazvu snahou o vyvinutí společenského tlaku nebo nějaký širší sociologický průzkum s nejistým výsledkem s ohledem na možnou protiústavnost, pak se domnívám, že takovéto náklady nejsou odůvodnitelné.
ps2013-007-01-007-010.u4.p7.s1 možná překračuji roli zpravodaje, ale možná by mělo z strany zaznít, že se domnívám, že toto není cesta, kterou bychom se v rámci demokratického státu měli ubírat, a zřejmě ta problematika, která trápí spoustu občanů, by se měla řešit jiným způsobem.
ps2013-007-01-007-010.u4.p7.s2 To je vše pro tuto chvíli.
ps2013-007-01-007-010.u4.p7.s3 Děkuji.
ps2013-007-01-007-010.u5.p1.s1 Děkuji vám, pane zpravodaji.
ps2013-007-01-007-010.u5.p1.s2 Požádám, abyste zaujal místo zpravodaje.
ps2013-007-01-007-010.u5.p1.s3 Otevírám obecnou rozpravu, do které v tento moment máme přihlášeno šest řečníků.
ps2013-007-01-007-010.u5.p1.s4 Jako první je přihlášen pan Grebeníček, ale s přednostním právem se hlásí Jiří Mihola.
ps2013-007-01-007-010.u5.p1.s5 Máte slovo.
ps2013-007-01-007-010.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážení představitelé vlády, dámy a pánové, poslanecký klub KDU-ČSL je jednoznačně proti komunistickému návrhu zákona o referendu o zrušení zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi.
ps2013-007-01-007-010.u6.p1.s2 KDU-ČSL již mnohokrát deklarovala, že je zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi pro ni uzavřenou záležitostí.
ps2013-007-01-007-010.u6.p2.s1 Jako historik a vysokoškolský učitel, který o věci něco , bych mohl k této záležitosti a problematice dlouze diskutovat.
ps2013-007-01-007-010.u6.p2.s2 Nebudu to však dělat.
ps2013-007-01-007-010.u6.p2.s3 Již samotný fakt, že k majetkovému vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi, a tím i k nápravě některých křivd v minulosti došlo po neuvěřitelných 21 letech od sametové revoluce, mi přijde opravdu trapný.
ps2013-007-01-007-010.u6.p2.s4 Buďto chceme spravedlnost pro všechny, a pak tedy co bylo ukradeno, musí být vráceno, anebo to můžeme zpochybňovat a dávat prostor tomu, aby v naší zemi vítězila nespravedlnost a právní chaos.
ps2013-007-01-007-010.u6.p3.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-007-01-007-010.u7.p1.s1 Hezký dobrý večer, milé kolegyně, milí kolegové.
ps2013-007-01-007-010.u7.p1.s2 Děkuji panu předsedovi poslaneckého klubu KDU-ČSL a dalším přihlášeným je pan poslanec Miroslav Grebeníček.
ps2013-007-01-007-010.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-007-01-007-010.u8.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, není to tak dávno, co papež František jednal s českými a moravskými katolickými preláty.
ps2013-007-01-007-010.u8.p1.s2 Údajně i o neoprávněných majetkových nárocích katolické církve vůči českým občanům a vůči českému státu.
ps2013-007-01-007-010.u8.p1.s3 Podle kardinála Duky pro Českou televizi prý Svatý otec jasně řekl, že podle zákona to, co bylo církvím ukradeno, jim být vráceno.
ps2013-007-01-007-010.u8.p1.s4 Kardinál Duka k tomu pak ještě dodal: "Nebo v Československu neplatí vůbec žádný princip spravedlnosti?"
ps2013-007-01-007-010.u8.p1.s5 To byla velká debata papeže, který zdůrazňoval potřebu spravedlnosti.
ps2013-007-01-007-010.u8.p1.s6 Z uvedené interpretace jednání ve Vatikánu lze usuzovat na dvojí.
ps2013-007-01-007-010.u8.p1.s7 Buď kardinál Duka a čeští a moravští preláti stařičkého skromného papeže Františka jednoduše neinformovali pravdivě, případně mu vkládají do úst, co pravděpodobně neřekl.
ps2013-007-01-007-010.u8.p1.s8 Nebo je papežova mediálně prezentovaná lidská poctivost a sociální vnímavost jen účelovou slupkou.
ps2013-007-01-007-010.u8.p2.s1 Zatím se přikláním k těm, kdo kardinála Duku a české a moravské preláty podezírají z nekorektnosti.
ps2013-007-01-007-010.u8.p2.s2 Dokladem zde může být i prohlášení Svatého otce z listopadu loňského roku.

Text viewDownload CoNNL-U