|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-03-18 ps2013-007-01-006-009 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

9. Vládní návrh zákona o zrušení vojenského újezdu Brdy, o stanovení hranic vojenských újezdů, o změně hranic krajů a o změně souvisejících zákonů (zákon o hranicích vojenských újezdů) /sněmovní tisk 57/ - prvé čtení

Date2014-03-18
Meetingps2013/007
Agenda Itemps2013/007/009
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/007schuz/s007008.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 996 • previousnext

ps2013-007-01-006-009.u1.p1.s1 9.
ps2013-007-01-006-009.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o zrušení vojenského újezdu Brdy, o stanovení hranic vojenských újezdů, o změně hranic krajů a o změně souvisejících zákonů (zákon o hranicích vojenských újezdů) /sněmovní tisk 57/ - prvé čtení
ps2013-007-01-006-009.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr obrany Martin Stropnický.
ps2013-007-01-006-009.u1.p2.s2 Prosím, ujměte se slova.
ps2013-007-01-006-009.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2013-007-01-006-009.u2.p1.s2 Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych uvedl hlavní cíle a změny, které přináší návrh zákona o zrušení vojenského újezdu Brdy, o stanovení hranic vojenských újezdů, o změně hranic krajů a o změně souvisejících zákonů.
ps2013-007-01-006-009.u2.p2.s1 Návrh zákona je předkládán na základě usnesení vlády č. 865 ze dne 20. listopadu 2013 jako sněmovní tisk 57.
ps2013-007-01-006-009.u2.p2.s2 Hlavním důvodem optimalizace vojenských újezdů je redukce počtu Armády České republiky.
ps2013-007-01-006-009.u2.p2.s3 Pro názornost, v roce 1993 měla Armáda České republiky 115 tis. vojáků v činné službě, v současné době Armáda České republiky 21 tis. vojáků.
ps2013-007-01-006-009.u2.p2.s4 Vzhledem k reálným potřebám výcviku vojsk, ale také k četnosti výcviku a početním stavům jednotek je nutné přehodnotit stávající počet a rozsah vojenských újezdů a ostatních výcvikových zařízení, a to i s ohledem na snižující se zdrojový rámec Armády České republiky.
ps2013-007-01-006-009.u2.p2.s5 Neméně podstatným důvodem optimalizace je narovnání občanských práv obyvatel vojenských újezdů, kteří při neexistenci obce na území vojenského újezdu nemohou volit ani být voleni do zastupitelstva obce a nemohou vlastnit ani movitý majetek.
ps2013-007-01-006-009.u2.p3.s1 Navrhovanými změnami dojde k vyřešení dalších zásadních problémů spojených s existencí vojenských újezdů.
ps2013-007-01-006-009.u2.p3.s2 Jednak obecně problematiky života obyvatel vojenských újezdů, cílový stav je stav bez obyvatel na území vojenského újezdu, a dále pak téměř všech restitučních nároků v okrajových částech přímým vyčleněním.
ps2013-007-01-006-009.u2.p3.s3 Restituční nároky uvnitř vojenských újezdů je nutné řešit vykoupením, případně směnou za jiné pozemky mimo území vojenských újezdů.
ps2013-007-01-006-009.u2.p3.s4 Současný stav je v rozporu s platnou právní úpravou a podle zákona je majetek na území vojenského újezdu ve vlastnictví státu.
ps2013-007-01-006-009.u2.p3.s5 Tyto restituční nároky se však netýkají církevního majetku.
ps2013-007-01-006-009.u2.p3.s6 Ten byl vyřešen finanční kompenzací státu dle zákona o církevních restitucích.
ps2013-007-01-006-009.u2.p3.s7 Dále pak tím vyhovíme požadavkům okolních obcí na zpřístupnění újezdů.
ps2013-007-01-006-009.u2.p3.s8 A co se týče problematiky péče o státem evidované památky, změnou hranic lze vyčlenit velkou část vyhlášených kulturních památek a z území újezdů je převést na jiné subjekty, obce, občanská sdružení a podobně.
ps2013-007-01-006-009.u2.p4.s1 Myšlenka úpravy hranic vojenských újezdů provází armádu po celých uplynulých dvacet let.
ps2013-007-01-006-009.u2.p4.s2 Současný návrh vychází z Bílé knihy o obraně, kterou následovala komplexní a detailní analýza Generálního štábu Armády České republiky, která pečlivě posoudila skutečné, zejména výcvikové potřeby naší armády a její možnosti v oblasti údržby a správy těchto zařízení.
ps2013-007-01-006-009.u2.p4.s3 Vojenské újezdy Boletice, Hradiště a Libavá svými podmínkami plně vyhovují výcviku jednotek Armády České republiky ve všech druzích příprav včetně součinnostních cvičení za účasti všech druhů vojsk a pro společná alianční cvičení.
ps2013-007-01-006-009.u2.p4.s4 Dále pak jsou komerčně nejvíce využívány zahraničními vojsky.
ps2013-007-01-006-009.u2.p4.s5 Například Boletice v loňském roce znamenaly v tomto smyslu přínos do státního rozpočtu ve výši 10 mil. korun.
ps2013-007-01-006-009.u2.p5.s1 Vojenský újezd Brdy je prioritně určen k výcviku dělostřelectva.
ps2013-007-01-006-009.u2.p5.s2 Vzhledem k rozloze výcvikových ploch, a tj. pouhých 12 % území újezdu, však neumožňuje plnohodnotný výcvik mechanizovaných jednotek.
ps2013-007-01-006-009.u2.p5.s3 Vojenský újezd Březina pak nabízí specifické podmínky pro základní a zdokonalovací výcvik profesionálů, a proto je nutné jej zachovat.
ps2013-007-01-006-009.u2.p6.s1 Návrh zákona přináší změnu stávajících hranic.
ps2013-007-01-006-009.u2.p6.s2 U vojenského újezdu Boletice je to 12 % v rámci Jihočeského kraje, Březina představuje 5 % - Jihomoravský kraj, Hradiště 15 % - Karlovarský kraj a u vojenského újezdu Libavá je to celých 31 % - Olomoucký kraj.
ps2013-007-01-006-009.u2.p7.s1 Hlavní navrhovanou změnou je pak zrušení vojenského újezdu Brdy - Středočeský kraj.
ps2013-007-01-006-009.u2.p7.s2 Pro potřeby výcviku 13. dělostřeleckého pluku bude dále využíváno posádkové cvičiště o rozloze 560 hektarů poblíž posádky Jince.
ps2013-007-01-006-009.u2.p7.s3 Třináctý dělostřelecký pluk je i nadále perspektivní posádkou a chci zdůraznit, že jakékoliv spekulace o jejím zrušení nejsou pravdivé.
ps2013-007-01-006-009.u2.p8.s1 Na vyčleněných územích bude umožněn vznik nových obcí nebo jejich přičlenění k území přilehlých obcí.
ps2013-007-01-006-009.u2.p8.s2 Dojde tak k realizaci katastrálních členění jednotlivých území vycházejících z historických poměrů.
ps2013-007-01-006-009.u2.p8.s3 Realizací uvedeného návrhu lze uvolnit cca 42 tisíc hektarů z celkové rozlohy 129 664 hektarů vojenských újezdů.
ps2013-007-01-006-009.u2.p8.s4 Ještě jednou: 42 tisíc hektarů z celkových zhruba 130 tisíc.
ps2013-007-01-006-009.u2.p9.s1 Změnou hranic vojenských újezdů a zrušením vojenského újezdu Brdy dojde ke změně územního členění státu, a tím i k umožnění více než dvěma tisícovkám obyvatelům vojenských újezdů realizovat ústavní právo na samosprávu vznikem nových obcí.
ps2013-007-01-006-009.u2.p9.s2 Dle platné legislativy území vojenského újezdu nenáleží do území žádné obce, jeho správu vykonává újezdní úřad, a to bez zvolených samosprávných orgánů.
ps2013-007-01-006-009.u2.p9.s3 Vznik nových obcí v případě změny hranic vojenského újezdu umožňuje zákon o obecním zřízení.
ps2013-007-01-006-009.u2.p10.s1 Ministerstvo obrany v průběhu celého procesu přípravy optimalizace hranic vojenských újezdů usilovalo o co největší zapojení dotčených obyvatel a starostů přilehlých obcí do všech jednání o jejich budoucnosti a předkládaných návrzích.
ps2013-007-01-006-009.u2.p10.s2 Ty byly zpracovávány a diskutovány v rámci meziresortní komise Ministerstva obrany složené z odborných pracovníků ústředních správních úřadů.
ps2013-007-01-006-009.u2.p10.s3 Na přípravě věcných podkladů, jakož i na přípravě návrhu zákona se podíleli zástupci Ministerstva vnitra, Ministerstva životního prostředí, Ministerstva financí, Ministerstva zemědělství, Ministerstva pro místní rozvoj, Českého úřadu zeměměřického a katastrálního, zástupci dotčených krajských úřadů a zástupci dotčených obcí.
ps2013-007-01-006-009.u2.p10.s4 Celkem se uskutečnilo více než 200 jednání se zástupci samospráv, občany a sdruženími.
ps2013-007-01-006-009.u2.p10.s5 V únoru 2012 Ministerstvo obrany zorganizovalo anketu mezi obyvateli vojenských újezdů Hradiště, Libavá a Boletice, z níž vyplynul požadavek na vznik šesti nových obcí.
ps2013-007-01-006-009.u2.p10.s6 K přípravě a vyjednávání o vzniku nových obcí byly obyvateli jednotlivých sídelních útvarů vojenských újezdů zvoleny přípravné výbory.
ps2013-007-01-006-009.u2.p11.s1 Návrh optimalizace zahrnuje i dohodu o převodu majetku z vlastnictví Ministerstva obrany na nově vzniklé obce tak, aby mohly samostatně fungovat.
ps2013-007-01-006-009.u2.p11.s2 V současné době byly již zahájeny práce na opravách nemovité infrastruktury v celkovém objemu 200 mil. korun.
ps2013-007-01-006-009.u2.p11.s3 Vznik nových obcí je de facto obnovením původních samospráv, které byly vznikem vojenských újezdů zrušeny a staly se součástí vojenských újezdů podle zákona č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech bez statutu obce.
ps2013-007-01-006-009.u2.p11.s4 Nové obce vzniknou ze sídelních útvarů, které po více než 60 let spravovala armáda, jejíž hlavní prioritou byl provoz újezdů a výcvik vojsk.
ps2013-007-01-006-009.u2.p12.s1 Návrh na zrušení vojenského újezdu Brdy a zmenšení rozlohy ostatních vojenských újezdů tak znamená v neposlední řadě nápravu křivd způsobených vznikem vojenských újezdů a zrušením obcí v 50. letech minulého století.
ps2013-007-01-006-009.u2.p12.s2 Způsob jednání s místním obyvatelstvem, okolní správou a kraji svědčí o snaze maximálně respektovat jejich požadavky a zájem o jejich další budoucnost.
ps2013-007-01-006-009.u2.p13.s1 Dovolím si dodat, že předkládaný návrh zákona je výsledkem složitých a dlouhých jednání a je spojen s velkým očekáváním řady občanů, kteří již několikrát opakovaně věřili v narovnání svých občanských práv a které stát již několikrát zklamal, když obdobná jednání v minulosti skončila bezvýsledně.
ps2013-007-01-006-009.u2.p13.s2 Případný odklad, nebo dokonce zrušení návrhu optimalizace vojenských újezdů by znamenaly významný otřes důvěryhodnosti Ministerstva obrany a armády, ale nejen to, otřes důvěryhodnosti celé státní správy.
ps2013-007-01-006-009.u2.p13.s3 Následné znovuotevření debaty s těmito lidmi by bylo jen velice obtížné.
ps2013-007-01-006-009.u2.p14.s1 Návrh zákona byl konzultován s místopředsedou Evropské komise, komisařem pro konkurenceschopnost Almuniou zejména v oblasti majetkoprávní a nebyl shledán v rozporu s právem EU.
ps2013-007-01-006-009.u2.p14.s2 Návrh zákona není v rozporu ani samozřejmě s ústavním pořádkem ČR.
ps2013-007-01-006-009.u2.p14.s3 Děkuji vám za pozornost, tolik úvodem.
ps2013-007-01-006-009.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Ivan Gabal.
ps2013-007-01-006-009.u3.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-007-01-006-009.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2013-007-01-006-009.u4.p1.s2 Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych po velmi podrobném představení zákona předkladatelem přednesl jednak zpravodajskou zprávu k návrhu zákona a pár svých komentářů.
ps2013-007-01-006-009.u4.p2.s1 Za prvé.
ps2013-007-01-006-009.u4.p2.s2 Máme před sebou zákon, který je poměrně velice důkladně propracovaný, pracovalo na něm několik kabinetů.
ps2013-007-01-006-009.u4.p2.s3 Myslím si, že ho začala vláda premiéra Nečase, zpracovala ho ze základních hledisek, pokračoval kabinet Jiřího Rusnoka, který jej již této Sněmovně předložil, a nyní tedy máme před sebou finální znění.
ps2013-007-01-006-009.u4.p2.s4 Myslím si, že tento zákon je velmi dobře připraven, že byl hodně podrobně předjednáván a do určité míry v sobě nese přetížení toho složitého a obsáhlého předjednávání.
ps2013-007-01-006-009.u4.p2.s5 Nicméně bych řekl, že ta dlouhodobá příprava souvisí s poměrně velkými očekáváními toho, co považuji na zákoně za podstatné, a to jsou očekávání dvou tisíc lidí na to, že dosáhnou na svoji vlastní samosprávu a samosprávné obce, konkrétně šest obcí.
ps2013-007-01-006-009.u4.p2.s6 To znamená, když budeme o tomto zákonu jednat, a to zdůrazňuji, výrazně nebo primárně jednáme o budoucnosti, samosprávě, možnosti vlastnit majetek apod.
ps2013-007-01-006-009.u4.p2.s7 dvou tisíc občanů, kteří dosud majetek vlastnit nemohli, neměli samosprávu a byli především součástí správy vedené vojenskou kanceláří vojenského újezdu.
ps2013-007-01-006-009.u4.p2.s8 To znamená, to vidím osobně jako primární.
ps2013-007-01-006-009.u4.p2.s9 A to narovnání nejenom možnosti vlastnit, ale zejména volit si samosprávu považuji za klíčové.
ps2013-007-01-006-009.u4.p3.s1 Za další.
ps2013-007-01-006-009.u4.p3.s2 V rámci úprav hranic resort Ministerstva obrany řešil restituční a další sporné prvky na území vojenských újezdů a myslím si, že je to také velmi podrobně propracováno.
ps2013-007-01-006-009.u4.p4.s1 K uvedené problematice občanských práv je připojen návrh na zrušení vojenského újezdu Brdy s argumentací nadbytečnosti, nevyužitelnosti a nepoužitelnosti vzhledem ke změnám velikosti a struktuře Armády ČR a na podkladě analýzy Generálního štábu.
ps2013-007-01-006-009.u4.p5.s1 Musím říct, že samozřejmě jde o velmi legitimní argumenty, jakkoliv jde o území silně kontaminované střelivem, s velkými zásobami kvalitní pitné vody a dřeva, nicméně podle mého názoru jde o území, které, abych tak řekl - nebo uzavření újezdu Brdy, plně respektuji názor Generálního štábu i armády, odpovídá období, kdy armáda odhazovala všechny sebemenší možnosti, které můžou uspořit pár korun.
ps2013-007-01-006-009.u4.p5.s2 Doufám, že případným uzavřením tohoto vojenského újezdu toto období končí.
ps2013-007-01-006-009.u4.p5.s3 Zároveň -
ps2013-007-01-006-009.u4.p5.s4 protože jsem si vědom toho, že je to sporná část celého zákona, a tu hlavní část vidím ve vyřešení problému základních práv a možností vlastnit těch dvou tisíc občanů, myslím si, že je ještě třeba otevřít prostor pro jednání otázky vojenského újezdu Brdy, a to prodloužením lhůty na projednání do druhého čtení na 90 dnů.
ps2013-007-01-006-009.u4.p6.s1 Přednesu návrh rovnou?
ps2013-007-01-006-009.u5.p1.s1 Návrh poprosím potom do podrobné rozpravy.
ps2013-007-01-006-009.u5.p1.s2 Děkuji.
ps2013-007-01-006-009.u6.p1.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-007-01-006-009.u6.p1.s2 To jsou moje hlavní poznámky.
ps2013-007-01-006-009.u6.p2.s1 Jinak předběžné jednání ve výboru pro obranu dospělo ke dvěma závěrům.
ps2013-007-01-006-009.u6.p2.s2 Za prvé, že výbor bere na vědomí informaci přednesenou ministrem obrany České republiky Mgr. Martinem Stropnickým k vládnímu návrhu zákona o zrušení vojenského újezdu Brdy, o stanovení hranic vojenských újezdů, o změně hranic krajů a o změně souvisejících zákonů, zákon o hranicích vojenských újezdů, sněmovní tisk 57.
ps2013-007-01-006-009.u6.p2.s3 Za druhé doporučuje organizačnímu výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky zařazení návrhu zákona na program březnové schůze Poslanecké sněmovny.
ps2013-007-01-006-009.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci.
ps2013-007-01-006-009.u7.p1.s2 S faktickou poznámkou zde mám přihlášeného pana poslance Mackovíka - jestli je tomu tak?
ps2013-007-01-006-009.u7.p1.s3 Zmáčkl jste i faktickou.
ps2013-007-01-006-009.u7.p1.s4 Takže není faktická?
ps2013-007-01-006-009.u7.p1.s5 Dobrá.
ps2013-007-01-006-009.u7.p2.s1 Zahajuji tedy tímto obecnou rozpravu, do které se s přednostním právem přihlásil pan předseda Poslanecké sněmovny Jan Hamáček.
ps2013-007-01-006-009.u7.p2.s2 Poté prosím, aby se připravil pan poslanec Votava.
ps2013-007-01-006-009.u7.p2.s3 Prosím.
ps2013-007-01-006-009.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2013-007-01-006-009.u8.p1.s2 Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové, na začátek musím říci, že jsem velmi překvapen, že projednáváme teď tento návrh zákona, protože mám v dobré paměti ještě koaliční smlouvu.
ps2013-007-01-006-009.u8.p1.s3 V koaliční smlouvě bylo jasně napsáno, že strany koalice znovu posoudí otázku optimalizace vojenských újezdů.
ps2013-007-01-006-009.u8.p1.s4 Přiznám se, že jsem nezaznamenal žádnou koaliční snahu vedenou Ministerstvem obrany o nové posouzení.
ps2013-007-01-006-009.u8.p1.s5 A pokud to nové posouzení proběhlo pouze v rámci Ministerstva obrany, tak to pokládám za nedostatečné.
ps2013-007-01-006-009.u8.p1.s6 Tudíž jakkoliv to asi není argument pro kolegy z opozice, tak minimálně pro kolegy z koalice by ten argument býti měl, že to, co je podepsáno, by se mělo dodržovat.
ps2013-007-01-006-009.u8.p1.s7 To je první a podle mého názoru docela zásadní argument.

Text viewDownload CoNNL-U