ps2013-007-01-006-009.u1.p1.s1
9 . ps2013-007-01-006-009.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona o zrušení vojenského újezdu Brdy , o stanovení hranic vojenských újezdů , o změně hranic krajů a o změně souvisejících zákonů ( zákon o hranicích vojenských újezdů ) / sněmovní tisk 57 / - prvé čtení ps2013-007-01-006-009.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr obrany Martin Stropnický . ps2013-007-01-006-009.u1.p2.s2
Prosím , ujměte se slova . ps2013-007-01-006-009.u2.p1.s1
Děkuji . ps2013-007-01-006-009.u2.p1.s2
Vážená paní předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych uvedl hlavní cíle a změny , které přináší návrh zákona o zrušení vojenského újezdu Brdy , o stanovení hranic vojenských újezdů , o změně hranic krajů a o změně souvisejících zákonů . ps2013-007-01-006-009.u2.p2.s1
Návrh zákona je předkládán na základě usnesení vlády č . 865 ze dne 20 . listopadu 2013 jako sněmovní tisk 57 . ps2013-007-01-006-009.u2.p2.s2
Hlavním důvodem optimalizace vojenských újezdů je redukce počtu Armády České republiky . ps2013-007-01-006-009.u2.p2.s3
Pro názornost , v roce 1993 měla Armáda České republiky 115 tis . vojáků v činné službě , v současné době má Armáda České republiky 21 tis . vojáků . ps2013-007-01-006-009.u2.p2.s4
Vzhledem k reálným potřebám výcviku vojsk , ale také k četnosti výcviku a početním stavům jednotek je nutné přehodnotit stávající počet a rozsah vojenských újezdů a ostatních výcvikových zařízení , a to i s ohledem na snižující se zdrojový rámec Armády České republiky . ps2013-007-01-006-009.u2.p2.s5
Neméně podstatným důvodem optimalizace je narovnání občanských práv obyvatel vojenských újezdů , kteří při neexistenci obce na území vojenského újezdu nemohou volit ani být voleni do zastupitelstva obce a nemohou vlastnit ani movitý majetek . ps2013-007-01-006-009.u2.p3.s1
Navrhovanými změnami dojde k vyřešení dalších zásadních problémů spojených s existencí vojenských újezdů . ps2013-007-01-006-009.u2.p3.s2
Jednak obecně problematiky života obyvatel vojenských újezdů , cílový stav je stav bez obyvatel na území vojenského újezdu , a dále pak téměř všech restitučních nároků v okrajových částech přímým vyčleněním . ps2013-007-01-006-009.u2.p3.s3
Restituční nároky uvnitř vojenských újezdů je nutné řešit vykoupením , případně směnou za jiné pozemky mimo území vojenských újezdů . ps2013-007-01-006-009.u2.p3.s4
Současný stav je v rozporu s platnou právní úpravou a podle zákona je majetek na území vojenského újezdu ve vlastnictví státu . ps2013-007-01-006-009.u2.p3.s5
Tyto restituční nároky se však netýkají církevního majetku . ps2013-007-01-006-009.u2.p3.s6
Ten byl vyřešen finanční kompenzací státu dle zákona o církevních restitucích . ps2013-007-01-006-009.u2.p3.s7
Dále pak tím vyhovíme požadavkům okolních obcí na zpřístupnění újezdů . ps2013-007-01-006-009.u2.p3.s8
A co se týče problematiky péče o státem evidované památky , změnou hranic lze vyčlenit velkou část vyhlášených kulturních památek a z území újezdů je převést na jiné subjekty , obce , občanská sdružení a podobně . ps2013-007-01-006-009.u2.p4.s1
Myšlenka úpravy hranic vojenských újezdů provází armádu po celých uplynulých dvacet let . ps2013-007-01-006-009.u2.p4.s2
Současný návrh vychází z Bílé knihy o obraně , kterou následovala komplexní a detailní analýza Generálního štábu Armády České republiky , která pečlivě posoudila skutečné , zejména výcvikové potřeby naší armády a její možnosti v oblasti údržby a správy těchto zařízení . ps2013-007-01-006-009.u2.p4.s3
Vojenské újezdy Boletice , Hradiště a Libavá svými podmínkami plně vyhovují výcviku jednotek Armády České republiky ve všech druzích příprav včetně součinnostních cvičení za účasti všech druhů vojsk a pro společná alianční cvičení . ps2013-007-01-006-009.u2.p4.s4
Dále pak jsou komerčně nejvíce využívány zahraničními vojsky . ps2013-007-01-006-009.u2.p4.s5
Například Boletice v loňském roce znamenaly v tomto smyslu přínos do státního rozpočtu ve výši 10 mil . korun . ps2013-007-01-006-009.u2.p5.s1
Vojenský újezd Brdy je prioritně určen k výcviku dělostřelectva . ps2013-007-01-006-009.u2.p5.s2
Vzhledem k rozloze výcvikových ploch , a tj . pouhých 12 % území újezdu , však neumožňuje plnohodnotný výcvik mechanizovaných jednotek . ps2013-007-01-006-009.u2.p5.s3
Vojenský újezd Březina pak nabízí specifické podmínky pro základní a zdokonalovací výcvik profesionálů , a proto je nutné jej zachovat . ps2013-007-01-006-009.u2.p6.s1
Návrh zákona přináší změnu stávajících hranic . ps2013-007-01-006-009.u2.p6.s2
U vojenského újezdu Boletice je to 12 % v rámci Jihočeského kraje , Březina představuje 5 % - Jihomoravský kraj , Hradiště 15 % - Karlovarský kraj a u vojenského újezdu Libavá je to celých 31 % - Olomoucký kraj . ps2013-007-01-006-009.u2.p7.s1
Hlavní navrhovanou změnou je pak zrušení vojenského újezdu Brdy - Středočeský kraj . ps2013-007-01-006-009.u2.p7.s2
Pro potřeby výcviku 13 . dělostřeleckého pluku bude dále využíváno posádkové cvičiště o rozloze 560 hektarů poblíž posádky Jince . ps2013-007-01-006-009.u2.p7.s3
Třináctý dělostřelecký pluk je i nadále perspektivní posádkou a chci zdůraznit , že jakékoliv spekulace o jejím zrušení nejsou pravdivé . ps2013-007-01-006-009.u2.p8.s1
Na vyčleněných územích bude umožněn vznik nových obcí nebo jejich přičlenění k území přilehlých obcí . ps2013-007-01-006-009.u2.p8.s2
Dojde tak k realizaci katastrálních členění jednotlivých území vycházejících z historických poměrů . ps2013-007-01-006-009.u2.p8.s3
Realizací uvedeného návrhu lze uvolnit cca 42 tisíc hektarů z celkové rozlohy 129 664 hektarů vojenských újezdů . ps2013-007-01-006-009.u2.p8.s4
Ještě jednou : 42 tisíc hektarů z celkových zhruba 130 tisíc . ps2013-007-01-006-009.u2.p9.s1
Změnou hranic vojenských újezdů a zrušením vojenského újezdu Brdy dojde ke změně územního členění státu , a tím i k umožnění více než dvěma tisícovkám obyvatelům vojenských újezdů realizovat ústavní právo na samosprávu vznikem nových obcí . ps2013-007-01-006-009.u2.p9.s2
Dle platné legislativy území vojenského újezdu nenáleží do území žádné obce , jeho správu vykonává újezdní úřad , a to bez zvolených samosprávných orgánů . ps2013-007-01-006-009.u2.p9.s3
Vznik nových obcí v případě změny hranic vojenského újezdu umožňuje zákon o obecním zřízení . ps2013-007-01-006-009.u2.p10.s1
Ministerstvo obrany v průběhu celého procesu přípravy optimalizace hranic vojenských újezdů usilovalo o co největší zapojení dotčených obyvatel a starostů přilehlých obcí do všech jednání o jejich budoucnosti a předkládaných návrzích . ps2013-007-01-006-009.u2.p10.s2
Ty byly zpracovávány a diskutovány v rámci meziresortní komise Ministerstva obrany složené z odborných pracovníků ústředních správních úřadů . ps2013-007-01-006-009.u2.p10.s3
Na přípravě věcných podkladů , jakož i na přípravě návrhu zákona se podíleli zástupci Ministerstva vnitra , Ministerstva životního prostředí , Ministerstva financí , Ministerstva zemědělství , Ministerstva pro místní rozvoj , Českého úřadu zeměměřického a katastrálního , zástupci dotčených krajských úřadů a zástupci dotčených obcí . ps2013-007-01-006-009.u2.p10.s4
Celkem se uskutečnilo více než 200 jednání se zástupci samospráv , občany a sdruženími . ps2013-007-01-006-009.u2.p10.s5
V únoru 2012 Ministerstvo obrany zorganizovalo anketu mezi obyvateli vojenských újezdů Hradiště , Libavá a Boletice , z níž vyplynul požadavek na vznik šesti nových obcí . ps2013-007-01-006-009.u2.p10.s6
K přípravě a vyjednávání o vzniku nových obcí byly obyvateli jednotlivých sídelních útvarů vojenských újezdů zvoleny přípravné výbory . ps2013-007-01-006-009.u2.p11.s1
Návrh optimalizace zahrnuje i dohodu o převodu majetku z vlastnictví Ministerstva obrany na nově vzniklé obce tak , aby mohly samostatně fungovat . ps2013-007-01-006-009.u2.p11.s2
V současné době byly již zahájeny práce na opravách nemovité infrastruktury v celkovém objemu 200 mil . korun . ps2013-007-01-006-009.u2.p11.s3
Vznik nových obcí je de facto obnovením původních samospráv , které byly vznikem vojenských újezdů zrušeny a staly se součástí vojenských újezdů podle zákona č . 169 / 1949 Sb . , o vojenských újezdech bez statutu obce . ps2013-007-01-006-009.u2.p11.s4
Nové obce vzniknou ze sídelních útvarů , které po více než 60 let spravovala armáda , jejíž hlavní prioritou byl provoz újezdů a výcvik vojsk . ps2013-007-01-006-009.u2.p12.s1
Návrh na zrušení vojenského újezdu Brdy a zmenšení rozlohy ostatních vojenských újezdů tak znamená v neposlední řadě nápravu křivd způsobených vznikem vojenských újezdů a zrušením obcí v 50 . letech minulého století . ps2013-007-01-006-009.u2.p12.s2
Způsob jednání s místním obyvatelstvem , okolní správou a kraji svědčí o snaze maximálně respektovat jejich požadavky a zájem o jejich další budoucnost . ps2013-007-01-006-009.u2.p13.s1
Dovolím si dodat , že předkládaný návrh zákona je výsledkem složitých a dlouhých jednání a je spojen s velkým očekáváním řady občanů , kteří již několikrát opakovaně věřili v narovnání svých občanských práv a které stát již několikrát zklamal , když obdobná jednání v minulosti skončila bezvýsledně . ps2013-007-01-006-009.u2.p13.s2
Případný odklad , nebo dokonce zrušení návrhu optimalizace vojenských újezdů by znamenaly významný otřes důvěryhodnosti Ministerstva obrany a armády , ale nejen to , otřes důvěryhodnosti celé státní správy . ps2013-007-01-006-009.u2.p13.s3
Následné znovuotevření debaty s těmito lidmi by bylo jen velice obtížné . ps2013-007-01-006-009.u2.p14.s1
Návrh zákona byl konzultován s místopředsedou Evropské komise , komisařem pro konkurenceschopnost Almuniou zejména v oblasti majetkoprávní a nebyl shledán v rozporu s právem EU . ps2013-007-01-006-009.u2.p14.s2
Návrh zákona není v rozporu ani samozřejmě s ústavním pořádkem ČR . ps2013-007-01-006-009.u2.p14.s3
Děkuji vám za pozornost , tolik úvodem . ps2013-007-01-006-009.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi a prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Ivan Gabal . ps2013-007-01-006-009.u3.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-007-01-006-009.u4.p1.s1
Děkuji . ps2013-007-01-006-009.u4.p1.s2
Vážená paní předsedající , vážená vládo , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych po velmi podrobném představení zákona předkladatelem přednesl jednak zpravodajskou zprávu k návrhu zákona a pár svých komentářů . ps2013-007-01-006-009.u4.p2.s1
Za prvé . ps2013-007-01-006-009.u4.p2.s2
Máme před sebou zákon , který je poměrně velice důkladně propracovaný , pracovalo na něm několik kabinetů . ps2013-007-01-006-009.u4.p2.s3
Myslím si , že ho začala vláda premiéra Nečase , zpracovala ho ze základních hledisek , pokračoval kabinet Jiřího Rusnoka , který jej již této Sněmovně předložil , a nyní tedy máme před sebou finální znění . ps2013-007-01-006-009.u4.p2.s4
Myslím si , že tento zákon je velmi dobře připraven , že byl hodně podrobně předjednáván a do určité míry v sobě nese přetížení toho složitého a obsáhlého předjednávání . ps2013-007-01-006-009.u4.p2.s5
Nicméně bych řekl , že ta dlouhodobá příprava souvisí s poměrně velkými očekáváními toho , co považuji na zákoně za podstatné , a to jsou očekávání dvou tisíc lidí na to , že dosáhnou na svoji vlastní samosprávu a samosprávné obce , konkrétně šest obcí . ps2013-007-01-006-009.u4.p2.s6
To znamená , když budeme o tomto zákonu jednat , a to zdůrazňuji , výrazně nebo primárně jednáme o budoucnosti , samosprávě , možnosti vlastnit majetek apod . ps2013-007-01-006-009.u4.p2.s7
dvou tisíc občanů , kteří dosud majetek vlastnit nemohli , neměli samosprávu a byli především součástí správy vedené vojenskou kanceláří vojenského újezdu . ps2013-007-01-006-009.u4.p2.s8
To znamená , to vidím osobně jako primární . ps2013-007-01-006-009.u4.p2.s9
A to narovnání nejenom možnosti vlastnit , ale zejména volit si samosprávu považuji za klíčové . ps2013-007-01-006-009.u4.p3.s1
Za další . ps2013-007-01-006-009.u4.p3.s2
V rámci úprav hranic resort Ministerstva obrany řešil restituční a další sporné prvky na území vojenských újezdů a myslím si , že je to také velmi podrobně propracováno . ps2013-007-01-006-009.u4.p4.s1
K uvedené problematice občanských práv je připojen návrh na zrušení vojenského újezdu Brdy s argumentací nadbytečnosti , nevyužitelnosti a nepoužitelnosti vzhledem ke změnám velikosti a struktuře Armády ČR a na podkladě analýzy Generálního štábu . ps2013-007-01-006-009.u4.p5.s1
Musím říct , že samozřejmě jde o velmi legitimní argumenty , jakkoliv jde o území silně kontaminované střelivem , s velkými zásobami kvalitní pitné vody a dřeva , nicméně podle mého názoru jde o území , které , abych tak řekl - nebo uzavření újezdu Brdy , já plně respektuji názor Generálního štábu i armády , odpovídá období , kdy armáda odhazovala všechny sebemenší možnosti , které můžou uspořit pár korun . ps2013-007-01-006-009.u4.p5.s2
Doufám , že případným uzavřením tohoto vojenského újezdu toto období končí . ps2013-007-01-006-009.u4.p5.s3
Zároveň - ps2013-007-01-006-009.u4.p5.s4
protože jsem si vědom toho , že je to sporná část celého zákona , a tu hlavní část vidím ve vyřešení problému základních práv a možností vlastnit těch dvou tisíc občanů , myslím si , že je ještě třeba otevřít prostor pro jednání otázky vojenského újezdu Brdy , a to prodloužením lhůty na projednání do druhého čtení na 90 dnů . ps2013-007-01-006-009.u4.p6.s1
Přednesu návrh rovnou ? ps2013-007-01-006-009.u5.p1.s1
Návrh poprosím potom do podrobné rozpravy . ps2013-007-01-006-009.u5.p1.s2
Děkuji . ps2013-007-01-006-009.u6.p1.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-007-01-006-009.u6.p1.s2
To jsou moje hlavní poznámky . ps2013-007-01-006-009.u6.p2.s1
Jinak předběžné jednání ve výboru pro obranu dospělo ke dvěma závěrům . ps2013-007-01-006-009.u6.p2.s2
Za prvé , že výbor bere na vědomí informaci přednesenou ministrem obrany České republiky Mgr . Martinem Stropnickým k vládnímu návrhu zákona o zrušení vojenského újezdu Brdy , o stanovení hranic vojenských újezdů , o změně hranic krajů a o změně souvisejících zákonů , zákon o hranicích vojenských újezdů , sněmovní tisk 57 . ps2013-007-01-006-009.u6.p2.s3
Za druhé doporučuje organizačnímu výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky zařazení návrhu zákona na program březnové schůze Poslanecké sněmovny . ps2013-007-01-006-009.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci . ps2013-007-01-006-009.u7.p1.s2
S faktickou poznámkou zde mám přihlášeného pana poslance Mackovíka - jestli je tomu tak ? ps2013-007-01-006-009.u7.p1.s3
Zmáčkl jste i faktickou . ps2013-007-01-006-009.u7.p1.s4
Takže není faktická ? ps2013-007-01-006-009.u7.p1.s5
Dobrá . ps2013-007-01-006-009.u7.p2.s1
Zahajuji tedy tímto obecnou rozpravu , do které se s přednostním právem přihlásil pan předseda Poslanecké sněmovny Jan Hamáček . ps2013-007-01-006-009.u7.p2.s2
Poté prosím , aby se připravil pan poslanec Votava . ps2013-007-01-006-009.u7.p2.s3
Prosím . ps2013-007-01-006-009.u8.p1.s1
Děkuji . ps2013-007-01-006-009.u8.p1.s2
Vážená paní místopředsedkyně , vážená vládo , dámy a pánové , na začátek musím říci , že jsem velmi překvapen , že projednáváme teď tento návrh zákona , protože mám v dobré paměti ještě koaliční smlouvu . ps2013-007-01-006-009.u8.p1.s3
V té koaliční smlouvě bylo jasně napsáno , že strany koalice znovu posoudí otázku optimalizace vojenských újezdů . ps2013-007-01-006-009.u8.p1.s4
Přiznám se , že jsem nezaznamenal žádnou koaliční snahu vedenou Ministerstvem obrany o nové posouzení . ps2013-007-01-006-009.u8.p1.s5
A pokud to nové posouzení proběhlo pouze v rámci Ministerstva obrany , tak to pokládám za nedostatečné . ps2013-007-01-006-009.u8.p1.s6
Tudíž jakkoliv to asi není argument pro kolegy z opozice , tak minimálně pro kolegy z koalice by ten argument býti měl , že to , co je podepsáno , by se mělo dodržovat . ps2013-007-01-006-009.u8.p1.s7
To je první a podle mého názoru docela zásadní argument .