|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-02-12 ps2013-006-06-001-024 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

24. Návrh poslanců Davida Kádnera, Tomia Okamury, Radima Fialy, Petra Adama, Augustina Karla Andrleho Sylora, Marka Černocha, Karla Fiedlera, Olgy Havlové, Jany Hnykové, Jaroslava Holíka, Martina Lanka, Karla Pražáka, Milana Šarapatky a Jiřího Štětiny na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 40/ - prvé čtení

Date2014-02-12
Meetingps2013/006
Agenda Itemps2013/006/024
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/006schuz/s006156.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 714 • previousnext

ps2013-006-06-001-024.u1.p1.s1 24.
ps2013-006-06-001-024.u1.p1.s2 Návrh poslanců Davida Kádnera, Tomia Okamury, Radima Fialy, Petra Adama, Augustina Karla Andrleho Sylora, Marka Černocha, Karla Fiedlera, Olgy Havlové, Jany Hnykové, Jaroslava Holíka, Martina Lanka, Karla Pražáka, Milana Šarapatky a Jiřího Štětiny na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 40/ - prvé čtení
ps2013-006-06-001-024.u1.p2.s1 Chci vás informovat, že stanovisko vlády jsme obdrželi jako tisk č. 40/1.
ps2013-006-06-001-024.u1.p2.s2 Prosím, aby za navrhovatele tento návrh uvedl pan poslanec David Kádner.
ps2013-006-06-001-024.u1.p2.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-006-06-001-024.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2013-006-06-001-024.u2.p1.s2 Vážený pane předsedo, vládo, dámy a pánové, přeji všem dobré ráno a dovolím si předložit návrh zákona o hmotné nouzi, sněmovní tisk č. 40.
ps2013-006-06-001-024.u2.p2.s1 Současnost prokázala, že ve vyloučených lokalitách, zejména na Mostecku a Šluknovsku, dochází ke zneužívání sociálně vyloučených jako příjemců dávek hmotné nouze, konkrétně na doplatku na bydlení podle § 33 a 35a zákona o pomoci v hmotné nouzi, kdy dlouhodobí klienti sociální sítě jsou zneužívání lichváři, kteří parazitují na problému se sociálním vyloučením a chudobě.
ps2013-006-06-001-024.u2.p2.s2 Tato novela navrhuje řešení a stanovuje, že horní strop doplatku na bydlení bude poskytován podle cenové mapy nájemného, jak ji vytváří Státní fond rozvoje bydlení.
ps2013-006-06-001-024.u2.p2.s3 Podmínkou je plnění hygienických a stavebně technických požadavků, jak vyplývá z § 122 stavebního zákona a provozního řádu podle § 21a zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
ps2013-006-06-001-024.u2.p2.s4 Je-li například byt kolaudován pro 8 lidí, ale ve skutečnosti v něm bydlí 15 lidí, jedná se o přestupem podle § 178 odst. 1 písm. i) stavebního zákona, kdy fyzická osoba se dopouští přestupku tím, že užívá změnu stavby v rozporu s kolaudačním rozhodnutím, nebo podle písm. k), kde fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že zneužívá stavbu v rozporu s kolaudačním souhlasem.
ps2013-006-06-001-024.u2.p3.s1 Jedná se o jediný návrh zákona řešící tento problém, který je předjednaný se starosty dotčených lokalit, a to ne jenom z Ústeckého kraje, a jejich plnou podporu.
ps2013-006-06-001-024.u2.p3.s2 Proto vás prosím za starosty dotčených území, abyste podpořili tuto novelu a propustili ji do výboru.
ps2013-006-06-001-024.u2.p3.s3 Děkuji.
ps2013-006-06-001-024.u3.p1.s1 Děkuji, pane poslanče.
ps2013-006-06-001-024.u3.p1.s2 Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Jitka Chalánková.
ps2013-006-06-001-024.u3.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-006-06-001-024.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-006-06-001-024.u4.p1.s2 Za zástupce předkladatelů tohoto návrhu zákona jsme slyšeli představení této novely.
ps2013-006-06-001-024.u4.p1.s3 Chci k tomu říci, že stanovisko vlády, jak již bylo řečeno, jsme obdrželi a je v něm vyjádřen s tímto návrhem nesouhlas, a to především z těchto důvodů: Předložený návrh zákona se snaží řešit pouze úzce vymezenou problematiku a neaspiruje na komplexnější úpravu v dávkové oblasti.
ps2013-006-06-001-024.u4.p1.s4 - Dále se přihlásím do obecné rozpravy a budu mít k tomu ještě delší vysvětlení.
ps2013-006-06-001-024.u4.p2.s1 Nedostatek návrhu je také spojen s nedostatečnou provázaností předkládaného ustanovení do současného znění zákona, se tedy považovat za legislativně špatně připravený.
ps2013-006-06-001-024.u4.p2.s2 Podmínka užívání bytu v souladu s hygienickými a stavebně technickými požadavky je formulována neurčitě a vágně.
ps2013-006-06-001-024.u4.p2.s3 Vláda se domnívá, že předmětné ustanovení by navíc nemělo být formulováno tak, aby oprávněná osoba byla postihována ztrátou nároku na dávku z toho důvodu, že příslušně technické a hygienické požadavky nejsou splněny ze strany poskytovatele bydlení.
ps2013-006-06-001-024.u4.p2.s4 Dále vláda upozorňuje na skutečnost, že u této novely není žádná vazba na nový občanský zákoník, který je účinný od 1. ledna 2015.
ps2013-006-06-001-024.u4.p3.s1 Pokud jsme slyšeli o zneužívání postavení těchto nešťastných lidí ze strany lichvářů, tak se domnívám, že jejich postavení může být po přijetí této novely ještě zhoršeno.
ps2013-006-06-001-024.u4.p4.s1 Ztotožňuji se se stanoviskem vlády, která navrhuje nesouhlasné stanovisko.
ps2013-006-06-001-024.u5.p1.s1 Děkuji, paní zpravodajko.
ps2013-006-06-001-024.u5.p1.s2 Nyní bych otevřel obecnou rozpravu, do které zatím včetně paní zpravodajky je šest přihlášek.
ps2013-006-06-001-024.u5.p1.s3 Zeptám se paní zpravodajky, zda chce vystoupit přednostně, nebo zda mohu umožnit vystoupení kolegům, kteří jsou řádně přihlášeni.
ps2013-006-06-001-024.u5.p1.s4 Nechce přednostně vystoupit.
ps2013-006-06-001-024.u5.p1.s5 Jako první tedy vystoupí paní poslankyně Zuzana Kailová a připraví se paní poslankyně Jana Hnyková.
ps2013-006-06-001-024.u5.p1.s6 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-006-06-001-024.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolím si vám přednést připomínky, které mám po důkladném prostudování k navrhované změně zákona o pomoci v hmotné nouzi předkládané poslanci Kádnerem, Okamurou a dalšími z Úsvitu.
ps2013-006-06-001-024.u6.p2.s1 Plně se ztotožňuji s představením paní zpravodajky, která zde již zmiňovala důvody, proč Rusnokova vláda na své schůzi dne 18. prosince 2013 tento zákon projednala a vyslovila s tímto návrhem nesouhlas.
ps2013-006-06-001-024.u6.p3.s1 Dovolte mi tedy ještě nad rámec stanoviska vlády uvést další důvody pro vyslovení nesouhlasu s předkládaným návrhem zákona.
ps2013-006-06-001-024.u6.p3.s2 V odst. 9 písm. a) návrhu zákona je uvedeno, že dávku lze poskytnout pouze tehdy, jestliže osoba užívá byt, jehož je vlastníkem nebo nájemcem, v souladu s hygienickými a stavebně technickými požadavky.
ps2013-006-06-001-024.u6.p3.s3 V rozporu s odůvodněním v důvodové zprávě je opomíjen soulad s hygienickými a stavebně technickými požadavky s jinými formami bydlení, pro které je dávka určena.
ps2013-006-06-001-024.u6.p4.s1 V důvodové zprávě jsou dále zmiňována pro podporu návrhu zákona tvrzení, která na základě zkušeností jsou neúčinná, obtížně splnitelná pro nekomplexnost návrhu zákona bez dohlédnutí souvislosti problému.
ps2013-006-06-001-024.u7.p1.s1 Paní poslankyně, se velmi omlouvám, ale opravdu prosím, abyste snížili hladinu hluku v sále, protože již registruji stížnosti od poslanců, kteří poslouchají vystoupení paní poslankyně a nerozumějí .
ps2013-006-06-001-024.u7.p1.s2 Takže prosím.
ps2013-006-06-001-024.u8.p1.s1 A moje poslední připomínka je ta, že návrh zákona nezohledňuje platnou legislativu.
ps2013-006-06-001-024.u8.p2.s1 Na základě výše uvedených věcných nedostatků nemohu předkládaný návrh zákona podpořit, a proto navrhuji zamítnutí předkládaného sněmovního tisku v prvním čtení.
ps2013-006-06-001-024.u8.p2.s2 Děkuji.
ps2013-006-06-001-024.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2013-006-06-001-024.u9.p1.s2 Nyní vystoupí paní poslankyně Hnyková, připraví se paní poslankyně Semelová.
ps2013-006-06-001-024.u10.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, ráda bych se vyjádřila k novele zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů, navržený poslaneckým klubem hnutí Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury a prostřednictvím poslance Davida Kádnera, tisk 40.
ps2013-006-06-001-024.u10.p2.s1 V novele tohoto zákona navrhl pan poslanec Kádner změnu v § 33, a to konkrétně doplnit odst. 9, že doplatek na bydlení lze poskytnout pouze tehdy, jestliže osoba žádající příspěvek užívá byt, jehož je vlastníkem nebo nájemcem, v souladu s hygienickými a stavebně technickými požadavky a zároveň doplatek poskytnout žádající osobě do takové výše, která odpovídá v místě a čase horní výši obvyklého bytového nájemného.
ps2013-006-06-001-024.u10.p3.s1 My všichni, tak jak tu sedíme, jsme se při volební kampani setkávali a setkáváme i nyní při různých příležitostech s občany, kteří nám líčí, za jakých podmínek, nebo jaké mají trable právě v okolí tzv. sociálních ubytoven.
ps2013-006-06-001-024.u10.p3.s2 Není žádným tajemstvím, že takovýchto vyloučených lokalit je v České republice přes 400 a jejich počet se neustále zvyšuje.
ps2013-006-06-001-024.u10.p3.s3 A s nimi narůstají problémy, které s sebou nese separace lidí, kteří se ocitli ve složité životní situaci.
ps2013-006-06-001-024.u10.p4.s1 Co vede tyto spoluobčany k tomu, že se ocitnou v těchto lokalitách?
ps2013-006-06-001-024.u10.p4.s2 Jsou to dluhy, ztráta zaměstnání a neschopnost splácet úvěry, ale také nemoc nebo platební neschopnost zaměstnavatele.
ps2013-006-06-001-024.u10.p4.s3 V těchto ubytovnách žijí nejen rodiny se základním vzděláním, ale objevují se zde i středoškolsky vzdělaní lidé, kteří z nějakého důvodu přišli o práci a dostali se do dluhové pasti.
ps2013-006-06-001-024.u10.p4.s4 Uvádím pro příklad, že například v Ostravě a v dalších větších městech vznikly za poslední léta desítky takovýchto ubytoven.
ps2013-006-06-001-024.u10.p4.s5 Magistrát v Ostravě například vydal v roce 2011 87 mil. na doplatky na bydlení a o rok později 172 mil.
ps2013-006-06-001-024.u10.p4.s6 Není se čemu divit, jelikož výše nájemného na těchto ubytovnách se pohybuje od 15 do 24 tis. za místnost, přitom všichni víme, v jakých podmínkách musí žít obyvatelé těchto ubytoven.
ps2013-006-06-001-024.u10.p4.s7 Jen například v Liberci žije ve čtyřech takových lokalitách, které tvoří dohromady 14 domů, skoro 1 100 lidí.
ps2013-006-06-001-024.u10.p5.s1 Jakou budoucnost mají lidé na těchto ubytovnách, jak přemýšlejí, jakou mají vizi ve svém životě?
ps2013-006-06-001-024.u10.p5.s2 Pocit sociálního vyloučení na okraji společnosti a nálepka, že pobírají a zneužívají sociální dávky, že pracují načerno a kradou - to jsou pocity, se kterými se musí vyrovnat ve chvíli, kdy se snaží z tohoto prostředí vymanit.
ps2013-006-06-001-024.u10.p6.s1 A zde musím znovu připomenout, co to sociální vyloučení je.
ps2013-006-06-001-024.u10.p6.s2 Je i příčinou, následkem omezování některých osob a lokalit plné účasti na společenském, ekonomickém, kulturním a politickém životě.
ps2013-006-06-001-024.u10.p6.s3 Ve svých důsledcích zvyšuje sociální napětí, negativně ovlivňuje tvář měst a ohrožuje jejich udržitelný rozvoj.
ps2013-006-06-001-024.u10.p6.s4 Sociálnímu vyloučení podléhají ekonomicky nebo sociálně slabí jedinci, nejčastěji příslušníci etnických, národnostních, náboženských, případně jiných menšin - cizinci, ekonomičtí a političtí migranti, osoby s nízkým vzděláním, dlouhodobě nezaměstnaní, osoby po výkonu trestu, bezdomovci, mladiství, nízkopříjmové rodiny a jednotlivci, senioři a tělesně nebo duševně hendikepovaní.
ps2013-006-06-001-024.u10.p6.s5 Míra vyloučení a skladba vyloučených skupin obyvatel závisí na politickém systému, právním řádu, kultuře a zvycích většinové společnosti daného státu.
ps2013-006-06-001-024.u10.p7.s1 V České republice neexistuje zvláštní právní úprava minimálních standardů pro bydlení.
ps2013-006-06-001-024.u10.p7.s2 Schází také podrobná právní regulace sociálního bydlení.
ps2013-006-06-001-024.u10.p7.s3 Lokální pokusy o řešení sociálního bydlení jsou často hluboko pod úrovní obvyklou ve středoevropském kulturním prostředí.
ps2013-006-06-001-024.u10.p7.s4 V mnoha případech to znamená zásadní hygienické nedostatky, špatný stav vodoinstalace a elektroinstalace, nedostatečnou infrastrukturu a odříznutí od běžných služeb a ostatních osídlených lokalit.
ps2013-006-06-001-024.u10.p7.s5 Tato extrémně nízká úroveň bydlení a služeb je často v křiklavém nepoměru k částkám, jež je ubytovaný nebo nájemce povinen hradit.
ps2013-006-06-001-024.u10.p7.s6 Měsíční nájemné není často nižší než nájemné v běžných bytech, někdy je paradoxně i vyšší.
ps2013-006-06-001-024.u10.p8.s1 Musím připomenout, že tato problematika na přiměřené bydlení a současné řešení sociálního začleňování je z velké části v rukou obcí a je zde velmi podstatné ustanovení zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, který ve svém § 2 odst. 1 stanoví, že obec je veřejnoprávní korporací, a v odst. 2 uvádí, že obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a potřeby svých občanů, při plnění úkolů chrání též veřejný zájem.
ps2013-006-06-001-024.u10.p8.s2 Dle § 35 odst. 2 téhož zákona obec v samostatné působnosti ve svém územním obvodu pečuje v souladu s místními předpoklady a s místními zvyklostmi o vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče a pro uspokojování potřeb svých občanů.
ps2013-006-06-001-024.u10.p8.s3 Jde především o uspokojování potřeb bydlení, ochrany a rozvoje zdraví, dopravy a spojů, potřeby informace a výchovy.
ps2013-006-06-001-024.u10.p9.s1 O těchto problémech se , píše se v médiích, ale nic se neděje.
ps2013-006-06-001-024.u10.p9.s2 Ano, chybí tady komplexní řešení, tedy kvalitní zákon o sociálním bydlení, ale pokud být kvalitní, je ho potřeba řádně připravit.
ps2013-006-06-001-024.u10.p9.s3 Pan poslanec Kádner zde navrhuje řešení, díky němuž lidé, kteří se dostali do svízelné situace, budou moci důstojně bydlet a zároveň se sníží zatížení státního rozpočtu.
ps2013-006-06-001-024.u10.p9.s4 To vše namísto nehorázného obohacování ze skupiny podnikatelů s lidskou bídou právě z peněz daňových poplatníků.
ps2013-006-06-001-024.u10.p9.s5 V současnosti jsou sjednány takové platby nájemného, které neodpovídají obvyklé výši, takže lichvářům a rádoby podnikatelům přinášejí nepřiměřené zisky.
ps2013-006-06-001-024.u10.p10.s1 Cenové mapy jednoznačně stanovily obvyklé nájemné v daných lokalitách.
ps2013-006-06-001-024.u10.p10.s2 Podle nich by nově měla být vyplácena maximální dávka na bydlení místo soukromě právně sjednané platby.
ps2013-006-06-001-024.u10.p10.s3 Cílem tedy je, aby dávky na bydlení byly využívány výhradně na bydlení sociálně potřebných, nikoliv pro lichváře.
ps2013-006-06-001-024.u10.p11.s1 Dalším z cílů je zajistit kulturní bydlení a pomoc před kriminogenním prostředím.
ps2013-006-06-001-024.u10.p11.s2 Proto dost dobře nechápu předchozí vládu, která přestože o této problematice velmi dobře věděla, neudělala nic pro nápravu a navíc k této novele dala zamítavé stanovisko.
ps2013-006-06-001-024.u10.p12.s1 Hnutí Úsvit chce prosadit tuto novelu a zajistit tak lidem, kteří se ocitli na okraji, důstojné podmínky pro život, jak to vyplývá z Listiny základních práv a svobod, a vy všichni k tomu můžete přispět.
ps2013-006-06-001-024.u10.p12.s2 Proto vás prostřednictvím pana předsedajícího žádám o vaši podporu a propuštění zákona do druhého čtení.
ps2013-006-06-001-024.u10.p13.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-006-06-001-024.u11.p1.s1 Další přihlášenou je paní poslankyně Marta Semelová a poté avizovala přání využít svého přednostního práva paní ministryně práce a sociálních věcí.
ps2013-006-06-001-024.u11.p1.s2 Paní poslankyně, prosím, máte slovo.
ps2013-006-06-001-024.u12.p1.s1 Děkuji.
ps2013-006-06-001-024.u12.p1.s2 Dobré dopoledne, vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové.
ps2013-006-06-001-024.u12.p2.s1 Naprosto souhlasím se záměrem předkladatelů zabránit lichvářům a majitelům ubytoven zneužívat zoufalou ekonomickou situaci jednotlivců i celých rodin, které se dostaly do chudoby, nemají na základní životní potřeby, nemají na nájem a ocitají se na samém dnu.
ps2013-006-06-001-024.u12.p2.s2 A že se na tom pomyslném dně může ocitnout kdokoliv, je snad zcela zřejmé.
ps2013-006-06-001-024.u12.p2.s3 V České republice je zhruba 800 tisíc evidovaných i neevidovaných nezaměstnaných, z nichž pouhých 120 tisíc bere podporu v nezaměstnanosti.
ps2013-006-06-001-024.u12.p2.s4 Jeden milion 600 tisíc těch, kteří žijí v chudobě, do tohoto údaje přitom spadá jedna pětina dětí.
ps2013-006-06-001-024.u12.p2.s5 Bezdomovectví, v němž se ocitlo víc jak 30 tisíc našich spoluobčanů, a reálně jich je ohroženo dalších 100 tisíc.
ps2013-006-06-001-024.u12.p2.s6 Ve složité situaci se nacházejí i matky samoživitelky, které patří k nejvíc ohroženým skupinám chudobou.
ps2013-006-06-001-024.u12.p2.s7 A nejde přitom o malé číslo.
ps2013-006-06-001-024.u12.p2.s8 256 tisíc neúplných rodin, respektive 22 % dětí, žije pouze s jedním rodičem.
ps2013-006-06-001-024.u12.p2.s9 Chudobou ohroženou skupinou jsou pochopitelně senioři, tedy ti, kteří celý život pracovali, vytvářeli hodnoty a platili si na důchod a nyní nemají jak vyžít.

Text viewDownload CoNNL-U