ps2013-006-06-001-024.u1.p1.s1
24 . ps2013-006-06-001-024.u1.p1.s2
Návrh poslanců Davida Kádnera , Tomia Okamury , Radima Fialy , Petra Adama , Augustina Karla Andrleho Sylora , Marka Černocha , Karla Fiedlera , Olgy Havlové , Jany Hnykové , Jaroslava Holíka , Martina Lanka , Karla Pražáka , Milana Šarapatky a Jiřího Štětiny na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 111 / 2006 Sb . , o pomoci v hmotné nouzi , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 40 / - prvé čtení ps2013-006-06-001-024.u1.p2.s1
Chci vás informovat , že stanovisko vlády jsme obdrželi jako tisk č . 40 / 1 . ps2013-006-06-001-024.u1.p2.s2
Prosím , aby za navrhovatele tento návrh uvedl pan poslanec David Kádner . ps2013-006-06-001-024.u1.p2.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-006-06-001-024.u2.p1.s1
Děkuji . ps2013-006-06-001-024.u2.p1.s2
Vážený pane předsedo , vládo , dámy a pánové , přeji všem dobré ráno a dovolím si předložit návrh zákona o hmotné nouzi , sněmovní tisk č . 40 . ps2013-006-06-001-024.u2.p2.s1
Současnost prokázala , že ve vyloučených lokalitách , zejména na Mostecku a Šluknovsku , dochází ke zneužívání sociálně vyloučených jako příjemců dávek hmotné nouze , konkrétně na doplatku na bydlení podle § 33 a 35 a zákona o pomoci v hmotné nouzi , kdy dlouhodobí klienti sociální sítě jsou zneužívání lichváři , kteří parazitují na problému se sociálním vyloučením a chudobě . ps2013-006-06-001-024.u2.p2.s2
Tato novela navrhuje řešení a stanovuje , že horní strop doplatku na bydlení bude poskytován podle cenové mapy nájemného , jak ji vytváří Státní fond rozvoje bydlení . ps2013-006-06-001-024.u2.p2.s3
Podmínkou je plnění hygienických a stavebně technických požadavků , jak vyplývá z § 122 stavebního zákona a provozního řádu podle § 21 a zákona č . 258 / 2000 Sb . , o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů . ps2013-006-06-001-024.u2.p2.s4
Je - li například byt kolaudován pro 8 lidí , ale ve skutečnosti v něm bydlí 15 lidí , jedná se o přestupem podle § 178 odst . 1 písm . i ) stavebního zákona , kdy fyzická osoba se dopouští přestupku tím , že užívá změnu stavby v rozporu s kolaudačním rozhodnutím , nebo podle písm . k ) , kde fyzická osoba se dopustí přestupku tím , že zneužívá stavbu v rozporu s kolaudačním souhlasem . ps2013-006-06-001-024.u2.p3.s1
Jedná se o jediný návrh zákona řešící tento problém , který je předjednaný se starosty dotčených lokalit , a to ne jenom z Ústeckého kraje , a má jejich plnou podporu . ps2013-006-06-001-024.u2.p3.s2
Proto vás prosím za starosty dotčených území , abyste podpořili tuto novelu a propustili ji do výboru . ps2013-006-06-001-024.u2.p3.s3
Děkuji . ps2013-006-06-001-024.u3.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2013-006-06-001-024.u3.p1.s2
Nyní prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Jitka Chalánková . ps2013-006-06-001-024.u3.p1.s3
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-006-06-001-024.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-006-06-001-024.u4.p1.s2
Za zástupce předkladatelů tohoto návrhu zákona jsme slyšeli představení této novely . ps2013-006-06-001-024.u4.p1.s3
Chci k tomu říci , že stanovisko vlády , jak již bylo řečeno , jsme obdrželi a je v něm vyjádřen s tímto návrhem nesouhlas , a to především z těchto důvodů : Předložený návrh zákona se snaží řešit pouze úzce vymezenou problematiku a neaspiruje na komplexnější úpravu v dávkové oblasti . ps2013-006-06-001-024.u4.p1.s4
- Dále se přihlásím do obecné rozpravy a budu mít k tomu ještě delší vysvětlení . ps2013-006-06-001-024.u4.p2.s1
Nedostatek návrhu je také spojen s nedostatečnou provázaností předkládaného ustanovení do současného znění zákona , dá se tedy považovat za legislativně špatně připravený . ps2013-006-06-001-024.u4.p2.s2
Podmínka užívání bytu v souladu s hygienickými a stavebně technickými požadavky je formulována neurčitě a vágně . ps2013-006-06-001-024.u4.p2.s3
Vláda se domnívá , že předmětné ustanovení by navíc nemělo být formulováno tak , aby oprávněná osoba byla postihována ztrátou nároku na dávku z toho důvodu , že příslušně technické a hygienické požadavky nejsou splněny ze strany poskytovatele bydlení . ps2013-006-06-001-024.u4.p2.s4
Dále vláda upozorňuje na skutečnost , že u této novely není žádná vazba na nový občanský zákoník , který je účinný od 1 . ledna 2015 . ps2013-006-06-001-024.u4.p3.s1
Pokud jsme slyšeli o zneužívání postavení těchto nešťastných lidí ze strany lichvářů , tak se domnívám , že jejich postavení může být po přijetí této novely ještě zhoršeno . ps2013-006-06-001-024.u4.p4.s1
Ztotožňuji se se stanoviskem vlády , která navrhuje nesouhlasné stanovisko . ps2013-006-06-001-024.u5.p1.s1
Děkuji , paní zpravodajko . ps2013-006-06-001-024.u5.p1.s2
Nyní bych otevřel obecnou rozpravu , do které zatím včetně paní zpravodajky je šest přihlášek . ps2013-006-06-001-024.u5.p1.s3
Zeptám se paní zpravodajky , zda chce vystoupit přednostně , nebo zda mohu umožnit vystoupení kolegům , kteří jsou řádně přihlášeni . ps2013-006-06-001-024.u5.p1.s4
Nechce přednostně vystoupit . ps2013-006-06-001-024.u5.p1.s5
Jako první tedy vystoupí paní poslankyně Zuzana Kailová a připraví se paní poslankyně Jana Hnyková . ps2013-006-06-001-024.u5.p1.s6
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-006-06-001-024.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolím si vám přednést připomínky , které mám po důkladném prostudování k navrhované změně zákona o pomoci v hmotné nouzi předkládané poslanci Kádnerem , Okamurou a dalšími z Úsvitu . ps2013-006-06-001-024.u6.p2.s1
Plně se ztotožňuji s představením paní zpravodajky , která zde již zmiňovala důvody , proč Rusnokova vláda na své schůzi dne 18 . prosince 2013 tento zákon projednala a vyslovila s tímto návrhem nesouhlas . ps2013-006-06-001-024.u6.p3.s1
Dovolte mi tedy ještě nad rámec stanoviska vlády uvést další důvody pro vyslovení nesouhlasu s předkládaným návrhem zákona . ps2013-006-06-001-024.u6.p3.s2
V odst . 9 písm . a ) návrhu zákona je uvedeno , že dávku lze poskytnout pouze tehdy , jestliže osoba užívá byt , jehož je vlastníkem nebo nájemcem , v souladu s hygienickými a stavebně technickými požadavky . ps2013-006-06-001-024.u6.p3.s3
V rozporu s odůvodněním v důvodové zprávě je opomíjen soulad s hygienickými a stavebně technickými požadavky s jinými formami bydlení , pro které je dávka určena . ps2013-006-06-001-024.u6.p4.s1
V důvodové zprávě jsou dále zmiňována pro podporu návrhu zákona tvrzení , která na základě zkušeností jsou neúčinná , obtížně splnitelná pro nekomplexnost návrhu zákona bez dohlédnutí souvislosti problému . ps2013-006-06-001-024.u7.p1.s1
Paní poslankyně , já se velmi omlouvám , ale opravdu prosím , abyste snížili hladinu hluku v sále , protože již registruji stížnosti od poslanců , kteří poslouchají vystoupení paní poslankyně a nerozumějí jí . ps2013-006-06-001-024.u7.p1.s2
Takže prosím . ps2013-006-06-001-024.u8.p1.s1
A moje poslední připomínka je ta , že návrh zákona nezohledňuje platnou legislativu . ps2013-006-06-001-024.u8.p2.s1
Na základě výše uvedených věcných nedostatků nemohu předkládaný návrh zákona podpořit , a proto navrhuji zamítnutí předkládaného sněmovního tisku v prvním čtení . ps2013-006-06-001-024.u8.p2.s2
Děkuji . ps2013-006-06-001-024.u9.p1.s1
Děkuji . ps2013-006-06-001-024.u9.p1.s2
Nyní vystoupí paní poslankyně Hnyková , připraví se paní poslankyně Semelová . ps2013-006-06-001-024.u10.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené dámy , vážení pánové , ráda bych se vyjádřila k novele zákona , kterým se mění zákon č . 111 / 2006 Sb . , o pomoci v hmotné nouzi , ve znění pozdějších předpisů , navržený poslaneckým klubem hnutí Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury a prostřednictvím poslance Davida Kádnera , tisk 40 . ps2013-006-06-001-024.u10.p2.s1
V novele tohoto zákona navrhl pan poslanec Kádner změnu v § 33 , a to konkrétně doplnit odst . 9 , že doplatek na bydlení lze poskytnout pouze tehdy , jestliže osoba žádající příspěvek užívá byt , jehož je vlastníkem nebo nájemcem , v souladu s hygienickými a stavebně technickými požadavky a zároveň doplatek poskytnout žádající osobě do takové výše , která odpovídá v místě a čase horní výši obvyklého bytového nájemného . ps2013-006-06-001-024.u10.p3.s1
My všichni , tak jak tu sedíme , jsme se při volební kampani setkávali a setkáváme i nyní při různých příležitostech s občany , kteří nám líčí , za jakých podmínek , nebo jaké mají trable právě v okolí tzv . sociálních ubytoven . ps2013-006-06-001-024.u10.p3.s2
Není žádným tajemstvím , že takovýchto vyloučených lokalit je v České republice přes 400 a jejich počet se neustále zvyšuje . ps2013-006-06-001-024.u10.p3.s3
A s nimi narůstají problémy , které s sebou nese separace lidí , kteří se ocitli ve složité životní situaci . ps2013-006-06-001-024.u10.p4.s1
Co vede tyto spoluobčany k tomu , že se ocitnou v těchto lokalitách ? ps2013-006-06-001-024.u10.p4.s2
Jsou to dluhy , ztráta zaměstnání a neschopnost splácet úvěry , ale také nemoc nebo platební neschopnost zaměstnavatele . ps2013-006-06-001-024.u10.p4.s3
V těchto ubytovnách žijí nejen rodiny se základním vzděláním , ale objevují se zde i středoškolsky vzdělaní lidé , kteří z nějakého důvodu přišli o práci a dostali se do dluhové pasti . ps2013-006-06-001-024.u10.p4.s4
Uvádím pro příklad , že například v Ostravě a v dalších větších městech vznikly za poslední léta desítky takovýchto ubytoven . ps2013-006-06-001-024.u10.p4.s5
Magistrát v Ostravě například vydal v roce 2011 87 mil . na doplatky na bydlení a o rok později už 172 mil . ps2013-006-06-001-024.u10.p4.s6
Není se čemu divit , jelikož výše nájemného na těchto ubytovnách se pohybuje od 15 do 24 tis . za místnost , přitom všichni víme , v jakých podmínkách musí žít obyvatelé těchto ubytoven . ps2013-006-06-001-024.u10.p4.s7
Jen například v Liberci žije ve čtyřech takových lokalitách , které tvoří dohromady 14 domů , skoro 1 100 lidí . ps2013-006-06-001-024.u10.p5.s1
Jakou budoucnost mají lidé na těchto ubytovnách , jak přemýšlejí , jakou mají vizi ve svém životě ? ps2013-006-06-001-024.u10.p5.s2
Pocit sociálního vyloučení na okraji společnosti a nálepka , že pobírají a zneužívají sociální dávky , že pracují načerno a kradou - to jsou pocity , se kterými se musí vyrovnat ve chvíli , kdy se snaží z tohoto prostředí vymanit . ps2013-006-06-001-024.u10.p6.s1
A zde musím znovu připomenout , co to sociální vyloučení je . ps2013-006-06-001-024.u10.p6.s2
Je i příčinou , následkem omezování některých osob a lokalit plné účasti na společenském , ekonomickém , kulturním a politickém životě . ps2013-006-06-001-024.u10.p6.s3
Ve svých důsledcích zvyšuje sociální napětí , negativně ovlivňuje tvář měst a ohrožuje jejich udržitelný rozvoj . ps2013-006-06-001-024.u10.p6.s4
Sociálnímu vyloučení podléhají ekonomicky nebo sociálně slabí jedinci , nejčastěji příslušníci etnických , národnostních , náboženských , případně jiných menšin - cizinci , ekonomičtí a političtí migranti , osoby s nízkým vzděláním , dlouhodobě nezaměstnaní , osoby po výkonu trestu , bezdomovci , mladiství , nízkopříjmové rodiny a jednotlivci , senioři a tělesně nebo duševně hendikepovaní . ps2013-006-06-001-024.u10.p6.s5
Míra vyloučení a skladba vyloučených skupin obyvatel závisí na politickém systému , právním řádu , kultuře a zvycích většinové společnosti daného státu . ps2013-006-06-001-024.u10.p7.s1
V České republice neexistuje zvláštní právní úprava minimálních standardů pro bydlení . ps2013-006-06-001-024.u10.p7.s2
Schází také podrobná právní regulace sociálního bydlení . ps2013-006-06-001-024.u10.p7.s3
Lokální pokusy o řešení sociálního bydlení jsou často hluboko pod úrovní obvyklou ve středoevropském kulturním prostředí . ps2013-006-06-001-024.u10.p7.s4
V mnoha případech to znamená zásadní hygienické nedostatky , špatný stav vodoinstalace a elektroinstalace , nedostatečnou infrastrukturu a odříznutí od běžných služeb a ostatních osídlených lokalit . ps2013-006-06-001-024.u10.p7.s5
Tato extrémně nízká úroveň bydlení a služeb je často v křiklavém nepoměru k částkám , jež je ubytovaný nebo nájemce povinen hradit . ps2013-006-06-001-024.u10.p7.s6
Měsíční nájemné není často nižší než nájemné v běžných bytech , někdy je paradoxně i vyšší . ps2013-006-06-001-024.u10.p8.s1
Musím připomenout , že tato problematika na přiměřené bydlení a současné řešení sociálního začleňování je z velké části v rukou obcí a je zde velmi podstatné ustanovení zákona č . 128 / 2000 Sb . , o obcích , který ve svém § 2 odst . 1 stanoví , že obec je veřejnoprávní korporací , a v odst . 2 uvádí , že obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a potřeby svých občanů , při plnění úkolů chrání též veřejný zájem . ps2013-006-06-001-024.u10.p8.s2
Dle § 35 odst . 2 téhož zákona obec v samostatné působnosti ve svém územním obvodu pečuje v souladu s místními předpoklady a s místními zvyklostmi o vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče a pro uspokojování potřeb svých občanů . ps2013-006-06-001-024.u10.p8.s3
Jde především o uspokojování potřeb bydlení , ochrany a rozvoje zdraví , dopravy a spojů , potřeby informace a výchovy . ps2013-006-06-001-024.u10.p9.s1
O těchto problémech se ví , píše se v médiích , ale nic se neděje . ps2013-006-06-001-024.u10.p9.s2
Ano , chybí tady komplexní řešení , tedy kvalitní zákon o sociálním bydlení , ale pokud má být kvalitní , je ho potřeba řádně připravit . ps2013-006-06-001-024.u10.p9.s3
Pan poslanec Kádner zde navrhuje řešení , díky němuž lidé , kteří se dostali do svízelné situace , budou moci důstojně bydlet a zároveň se sníží zatížení státního rozpočtu . ps2013-006-06-001-024.u10.p9.s4
To vše namísto nehorázného obohacování ze skupiny podnikatelů s lidskou bídou právě z peněz daňových poplatníků . ps2013-006-06-001-024.u10.p9.s5
V současnosti jsou sjednány takové platby nájemného , které neodpovídají obvyklé výši , takže lichvářům a rádoby podnikatelům přinášejí nepřiměřené zisky . ps2013-006-06-001-024.u10.p10.s1
Cenové mapy jednoznačně stanovily obvyklé nájemné v daných lokalitách . ps2013-006-06-001-024.u10.p10.s2
Podle nich by nově měla být vyplácena maximální dávka na bydlení místo soukromě právně sjednané platby . ps2013-006-06-001-024.u10.p10.s3
Cílem tedy je , aby dávky na bydlení byly využívány výhradně na bydlení sociálně potřebných , nikoliv pro lichváře . ps2013-006-06-001-024.u10.p11.s1
Dalším z cílů je zajistit kulturní bydlení a pomoc před kriminogenním prostředím . ps2013-006-06-001-024.u10.p11.s2
Proto dost dobře nechápu předchozí vládu , která přestože o této problematice velmi dobře věděla , neudělala nic pro nápravu a navíc k této novele dala zamítavé stanovisko . ps2013-006-06-001-024.u10.p12.s1
Hnutí Úsvit chce prosadit tuto novelu a zajistit tak lidem , kteří se ocitli na okraji , důstojné podmínky pro život , jak to vyplývá z Listiny základních práv a svobod , a vy všichni k tomu můžete přispět . ps2013-006-06-001-024.u10.p12.s2
Proto vás prostřednictvím pana předsedajícího žádám o vaši podporu a propuštění zákona do druhého čtení . ps2013-006-06-001-024.u10.p13.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2013-006-06-001-024.u11.p1.s1
Další přihlášenou je paní poslankyně Marta Semelová a poté avizovala přání využít svého přednostního práva paní ministryně práce a sociálních věcí . ps2013-006-06-001-024.u11.p1.s2
Paní poslankyně , prosím , máte slovo . ps2013-006-06-001-024.u12.p1.s1
Děkuji . ps2013-006-06-001-024.u12.p1.s2
Dobré dopoledne , vážený pane předsedající , kolegyně , kolegové . ps2013-006-06-001-024.u12.p2.s1
Naprosto souhlasím se záměrem předkladatelů zabránit lichvářům a majitelům ubytoven zneužívat zoufalou ekonomickou situaci jednotlivců i celých rodin , které se dostaly do chudoby , nemají na základní životní potřeby , nemají na nájem a ocitají se na samém dnu . ps2013-006-06-001-024.u12.p2.s2
A že se na tom pomyslném dně může ocitnout kdokoliv , je snad zcela zřejmé . ps2013-006-06-001-024.u12.p2.s3
V České republice je zhruba 800 tisíc evidovaných i neevidovaných nezaměstnaných , z nichž pouhých 120 tisíc bere podporu v nezaměstnanosti . ps2013-006-06-001-024.u12.p2.s4
Jeden milion 600 tisíc těch , kteří žijí v chudobě , do tohoto údaje přitom spadá jedna pětina dětí . ps2013-006-06-001-024.u12.p2.s5
Bezdomovectví , v němž se ocitlo už víc jak 30 tisíc našich spoluobčanů , a reálně jich je ohroženo dalších 100 tisíc . ps2013-006-06-001-024.u12.p2.s6
Ve složité situaci se nacházejí i matky samoživitelky , které patří k nejvíc ohroženým skupinám chudobou . ps2013-006-06-001-024.u12.p2.s7
A nejde přitom o malé číslo . ps2013-006-06-001-024.u12.p2.s8
256 tisíc neúplných rodin , respektive 22 % dětí , žije pouze s jedním rodičem . ps2013-006-06-001-024.u12.p2.s9
Chudobou ohroženou skupinou jsou pochopitelně senioři , tedy ti , kteří celý život pracovali , vytvářeli hodnoty a platili si na důchod a nyní nemají jak vyžít .