|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-02-06 ps2013-006-03-013-067 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

67. Souhrnná zpráva o činnosti veřejného ochránce práv za rok 2012 /sněmovní tisk 48/

Date2014-02-06
Meetingps2013/006
Agenda Itemps2013/006/067
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/006schuz/s006076.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 264 • previousnext

ps2013-006-03-013-067.u1.p1.s1 67.
ps2013-006-03-013-067.u1.p1.s2 Souhrnná zpráva o činnosti veřejného ochránce práv za rok 2012 /sněmovní tisk 48/
ps2013-006-03-013-067.u1.p2.s1 Bod zahájím jednoduchou záležitostí - přivítáním zástupce veřejného ochránce práv pana dr. Stanislava Křečka, kterého vítám mezi námi, a požádám ho, aby usedl u stolku zpravodajů.
ps2013-006-03-013-067.u1.p2.s2 Zpravodajem petičního výboru je Karel Fiedler a zpravodajem ústavněprávního výboru je pan poslanec Jan Chvojka.
ps2013-006-03-013-067.u1.p2.s3 Oba žádám, aby se připravili ke svým zpravodajským zprávám.
ps2013-006-03-013-067.u1.p3.s1 Budeme projednávat Souhrnnou zprávu o činnosti veřejného ochránce práv za rok 2012 podle sněmovního tisku 48.
ps2013-006-03-013-067.u1.p3.s2 Žádám tedy pana zástupce veřejného ochránce práv Stanislava Křečka, aby tuto zprávu uvedl.
ps2013-006-03-013-067.u1.p3.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-006-03-013-067.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-006-03-013-067.u2.p1.s2 Dobré dopoledne dámy a pánové.
ps2013-006-03-013-067.u2.p1.s3 Proč se zpráva za rok 2012 projednává v roce 2014, je vám jistě známo, nemusím se tady o tom zmiňovat.
ps2013-006-03-013-067.u2.p1.s4 Z zprávy samozřejmě plynou některá obecná poučení, která budou i ve zprávě za rok 2013, kterou budeme předkládat jen za několik týdnů, takže myslím, že není třeba to nějak více rozebírat.
ps2013-006-03-013-067.u2.p1.s5 bych se zastavil jenom u jedné části zprávy, a totiž u doporučení ochránce, které adresoval před dvěma lety zákonodárným sborům.
ps2013-006-03-013-067.u2.p2.s1 Otázka návrhů ochránce adresovaná zákonodárným sborům se stala v poslední době velikým problémem a velikou diskusí a jakoby měřítkem pravomocí ombudsmana a také odpovědnosti Poslanecké sněmovně.
ps2013-006-03-013-067.u2.p2.s2 to takto rozhodně necítím.
ps2013-006-03-013-067.u2.p2.s3 si nemyslím, že veřejný ochránce práv je dohlížitelem nad Sněmovnou, nad zákonodárnými sbory.
ps2013-006-03-013-067.u2.p2.s4 jsem přesvědčen, že zákonodárné sbory mají svoji odpovědnost, svoji politickou odpovědnost.
ps2013-006-03-013-067.u2.p2.s5 Odpovědnost ombudsmana je poněkud jiná a nedomnívám se, že je, nebo není jeho doporučení vyhověno, že by to něco vypovídalo o jeho pravomocech, nebo dokonce o kvalitě zákonodárného sboru.
ps2013-006-03-013-067.u2.p2.s6 To jsou věci zcela podle mého názoru jiné.
ps2013-006-03-013-067.u2.p3.s1 Doporučení, které jsme v roce 2012 adresovali, bylo především zajištění bezplatné právní pomoci.
ps2013-006-03-013-067.u2.p3.s2 Ukazuje se totiž, i když to, jak jsem ve výborech zjistil, mnozí z vás nepovažují za závažný problém, ale ukazuje se, že s novými právními předpisy, především s novým občanským zákoníkem, vzniká naléhavá potřeba toho, zajistit bezplatnou právní pomoc těm, kteří nejsou schopni si kvalifikovanou právní pomoc opatřit z vlastních prostředků.
ps2013-006-03-013-067.u2.p3.s3 Rozšiřují se nám předpisy, v nichž se bez odborné právní pomoci normální člověk, který není právně vzdělán, obtížně orientuje.
ps2013-006-03-013-067.u2.p3.s4 Nemluvě o tom, že se v nich těžko vyznají i lidé, kteří jsou právně vzděláni, ale to je jiná kapitola.
ps2013-006-03-013-067.u2.p3.s5 Čili domníváme se, že toto je jeden ze stálých problémů.
ps2013-006-03-013-067.u2.p3.s6 Myslím, že mnozí z vás to tak cítí.
ps2013-006-03-013-067.u2.p3.s7 Bude třeba v budoucnu se touto problematikou bezpochyby zabývat.
ps2013-006-03-013-067.u2.p4.s1 Druhé doporučení, které jsme adresovali, bylo bydlení osob ohrožených sociálním vyloučením.
ps2013-006-03-013-067.u2.p4.s2 Sociální bydlení.
ps2013-006-03-013-067.u2.p4.s3 To je jeden z nejvážnějších problémů naší republiky.
ps2013-006-03-013-067.u2.p4.s4 si nemyslím, nebo nepatřím k těm, kteří se domnívají, že zákon o sociálním bydlení něco vyřeší.
ps2013-006-03-013-067.u2.p4.s5 Zákon nám nepostaví žádný byt, žádný dům, neuloží žádnou novou povinnost někomu, ale otázka sociálního bydlení, to je otázka bydlení lidí, kteří nejsou schopni si bydlení na volném trhu zaplatit, je jedním z vážných problémů.
ps2013-006-03-013-067.u2.p4.s6 Víte, že nedávno se projednával zákon o hmotné nouzi, který byl naštěstí stažen, protože takto to nejde.
ps2013-006-03-013-067.u2.p4.s7 Jestliže se vláda rozhodne, nebo jestliže se stát rozhodne těm lidem přispívat na bydlení, tak nemůžeme druhou větou zákona říct, že jim to dáme jenom na tři měsíce, protože za ty tři nebo šest měsíců ta situace bude stejná.
ps2013-006-03-013-067.u2.p5.s1 Třetí doporučení se týkalo karty sociálních systémů, sKarty.
ps2013-006-03-013-067.u2.p5.s2 To se vyřešilo samo sebou.
ps2013-006-03-013-067.u2.p5.s3 Ochránce nenavrhoval přímo zrušení, ale některá vylepšení, ale to není problémem.
ps2013-006-03-013-067.u2.p6.s1 Minule jsme se bavili o absenci výslovného uvedení přednosti integrace ve školském zákoně.
ps2013-006-03-013-067.u2.p6.s2 Doporučujeme, aby vláda přijala úprava školského zákona, který vysloveně stanoví přednost individuální integrace žáků.
ps2013-006-03-013-067.u2.p6.s3 Víte, že to je jeden z vážných problémů.
ps2013-006-03-013-067.u2.p6.s4 Máme-li s jedním z vážných problémů naší společnosti něco udělat, s integrací určitých skupin osob, musíme začít u dětí.
ps2013-006-03-013-067.u2.p6.s5 Nezačneme-li u dětí, tento problém nevyřešíme.
ps2013-006-03-013-067.u2.p6.s6 Čili je to jeden z vážných problémů.
ps2013-006-03-013-067.u2.p7.s1 Další dvě doporučení se naopak stala předmětem toho, že naopak Poslanecká sněmovna naslouchá této zprávě.
ps2013-006-03-013-067.u2.p7.s2 Úprava soudního poplatku za podání antidiskriminační žaloby, osvobození od soudního poplatku za správní žalobu (nesrozumitelné)zaměstnanosti bude přijato, vzali si to poslanci jako svůj návrh, čili bude to předloženo, stejně tak jako transparentnost hospodářských podnikatelských subjektů.
ps2013-006-03-013-067.u2.p7.s3 Rovněž tato věc bude přijata jako poslanecký návrh.
ps2013-006-03-013-067.u2.p7.s4 Čili není pravdou, že by Poslanecká sněmovna zcela odmítala tyto návrhy.
ps2013-006-03-013-067.u2.p7.s5 Naopak tyto tři návrhy byly přijaty.
ps2013-006-03-013-067.u2.p8.s1 Dámy a pánové, nechci zbytečně zdržovat.
ps2013-006-03-013-067.u2.p8.s2 jsem přesvědčen, že úkolem ombudsmana je starat se o výkon veřejné správy, dávat legislativní návrhy plynoucí z jeho poznatků jako zpětné vazby, jelikož s životem obyčejných lidí ombudsman veliké zkušenosti.
ps2013-006-03-013-067.u2.p8.s3 Naproti tomu však podle mého názoru není úkolem ombudsmana posuzovat politická rozhodnutí zákonodárných sborů ani atestovat jim v tomto smyslu nějaká doporučení, jak některé tyto snahy slyšíme.
ps2013-006-03-013-067.u2.p8.s4 Děkuji vám.
ps2013-006-03-013-067.u3.p1.s1 Děkuji panu zástupci veřejného ochránce práv Stanislavu Křečkovi za jeho úvodní slovo a nyní budu konstatovat, že zprávu projednal petiční výbor a ústavněprávní výbor Poslanecké sněmovny.
ps2013-006-03-013-067.u3.p1.s2 Usnesení vám byla doručena jako sněmovní tisky 48/1 a 48/2.
ps2013-006-03-013-067.u3.p1.s3 Jako prvého prosím zpravodaje petičního výboru pana poslance Karla Fiedlera, aby nás o jednání výboru informoval a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny.
ps2013-006-03-013-067.u3.p1.s4 Pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-006-03-013-067.u4.p1.s1 Dobrý den, dobré dopoledne pane předsedo a všichni přítomní.
ps2013-006-03-013-067.u4.p1.s2 Většina základních informací, nebo ty podstatné tady byly prezentovány panem doktorem Křečkem.
ps2013-006-03-013-067.u4.p1.s3 se pokusím uvést jen některé a pokusím se být stručný.
ps2013-006-03-013-067.u4.p2.s1 Z předložené zprávy, podotýkám opět, že projednáváme zprávu za rok 2012, takže je to po delším období, z předložené zprávy za rok 2012 vyplývá, že k názorovým neshodám s institucemi dochází zejména ve vztahu s vládou, která velmi často návrhy a doporučení ochránce neakceptuje nebo je po uznání návrhů následnými opatřeními mění nebo ruší.
ps2013-006-03-013-067.u4.p3.s1 Z této kapitoly bych zde uvedl zmínku o žalobě proti povolení fotovoltaické elektrárny v katastrálním území Moldava v Krušných horách, kde došlo k zásadnímu porušení stavebního zákona, když stavba byla povolena a realizována ve volné krajině, v nezastavěném území, a tedy v rozporu se základním cílem stavebněprávní regulace, kterou je ochrana zastavěného území.
ps2013-006-03-013-067.u4.p3.s2 Veřejná správa jako celek nebyla schopna zjednat nápravu těchto nezákonných postupů a s ohledem na intenzitu nezákonností je nutno konstatovat, že veřejná správa se prezentovala jako nečinná a neúčinná.
ps2013-006-03-013-067.u4.p3.s3 Proto ochránce přistoupil k podání žaloby.
ps2013-006-03-013-067.u4.p4.s1 Za rok 2012 byl podán rekordní počet stížností.
ps2013-006-03-013-067.u4.p4.s2 Ve zprávě je konstatováno, že sociální práce na kontaktních pracovištích buď vykonávána není, nebo je realizována v nedostatečném rozsahu.
ps2013-006-03-013-067.u4.p5.s1 Upozornil bych zde také na část zprávy týkající se poskytování doplatků na bydlení na jinou než nájemní formu bydlení.
ps2013-006-03-013-067.u4.p5.s2 Ochránce se ve své činnosti zaměřil zvláště na otázku zastropování nákladů na ubytovně, kdy s účinností od 1. ledna 2012 došlo ke změně právní úpravy, která se měla projevit i ve změně praxe úřadů.
ps2013-006-03-013-067.u4.p5.s3 Od uvedeného data byl zákon o hmotné pomoci změněn tak, že umožňuje osobě v hmotné nouzi, která bydlí na ubytovně, přispět do výše skutečných nákladů, maximálně však do výše normativních nákladů na bydlení, které jsou určeny zákonem o státní sociální podpoře.
ps2013-006-03-013-067.u4.p5.s4 V rámci místních šetření však bylo ochráncem zjištěno, že tento zákonný limit není Úřadem práce České republiky při rozhodování o dávce akceptován.
ps2013-006-03-013-067.u4.p6.s1 Dále bych zmínil informace uvedené v kapitole 7, které se týkají hospodaření úřadu.
ps2013-006-03-013-067.u4.p6.s2 V rozpočtu na rok 2012 došlo v hospodaření ochránce k úspoře 8 milionů 495 tisíc , tedy 9,05 % plánovaného rozpočtu.
ps2013-006-03-013-067.u4.p6.s3 Těchto úspor bylo dosaženo převážně v režijní oblasti, tedy za nákup telekomunikačních služeb, energií a úsporou za využívání pošty a dalších režijních nákladů.
ps2013-006-03-013-067.u4.p6.s4 Kladu si zde otázku: Pokud Úřad veřejného ochránce práv dokázal v roce 2012 uspořit na provozních výdajích 9 % svého rozpočtu, proč s obdobnou úsporou nedokázaly hospodařit jiné kapitoly rozpočtu?
ps2013-006-03-013-067.u4.p6.s5 Zvláštní pak ale na tom je to, že tento Úřad veřejného ochránce práv, který v roce 2012 dosáhl úspor, do návrhu svého rozpočtu za rok 2014 navrhl výdaje na elektrickou energii ve stejném objemu jako v roce 2013, což navíc neodpovídá usnesení vlády č. 729 ze dne 25. 9. 2013, o snížení výdajů na elektrickou energii o 10 % z původně plánovaných částek na rok 2014.
ps2013-006-03-013-067.u4.p6.s6 Musím obecně konstatovat, že na tuto skutečnost jsem pak narazil i v jiných kapitolách rozpočtu.
ps2013-006-03-013-067.u4.p7.s1 A nyní na závěr si dovolím ocitovat ze závěrečné zprávy dnes již bývalého veřejného ochránce práv Dr. Pavla Varvařovského.
ps2013-006-03-013-067.u4.p7.s2 Cituji: "Právní postavení českého ombudsmana se od jeho zahraničních kolegů příliš neliší.
ps2013-006-03-013-067.u4.p7.s3 podobnou působnost a podobné, tedy skoro žádné pravomoci.
ps2013-006-03-013-067.u4.p7.s4 Nic nenařizuje, pouze doporučuje, snaží se utlumit vášně a obrousit hrany, poradit a přispět ke smíru."
ps2013-006-03-013-067.u4.p8.s1 Dále cituji: "Nezbývá než konstatovat setrvalý české reality, v některých směrech dokonce spíše trend k horšímu.
ps2013-006-03-013-067.u4.p8.s2 Svědčí o tom především poměrně dramatický nárůst podnětů, které kancelář ombudsmana v roce 2012 obdržela, a vůle k realizaci legislativních doporučení byla podstatně horší nežli v roce předchozím, tj. někdy takřka žádná."
ps2013-006-03-013-067.u4.p9.s1 Na základě výše uvedeného bude zajímavé slyšet důvody, respektive podněty nových kandidátů na Úřad veřejného ochránce práv, které je vedou k usilování o tento post, o vedení úřadu s rozpočtem 97,5 milionu na rok 2014, který dle vlastních slov bývalého ombudsmana nemá skoro žádné pravomoci, ale pouze doporučuje a tlumí, tedy nikoli řeší spory.
ps2013-006-03-013-067.u4.p10.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-006-03-013-067.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji Karlu Fiedlerovi.
ps2013-006-03-013-067.u5.p1.s2 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj ÚPV poslanec Jan Chvojka a informoval nás o jednání výboru a přednesl také návrh usnesení.
ps2013-006-03-013-067.u5.p1.s3 Doufám, že bude stejný.
ps2013-006-03-013-067.u5.p1.s4 Děkuji.
ps2013-006-03-013-067.u5.p1.s5 Pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-006-03-013-067.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-006-03-013-067.u6.p1.s2 Dobré dopoledne, dámy a pánové.
ps2013-006-03-013-067.u6.p1.s3 bych vás rád seznámil s usnesením ÚPV, které se dne 22. ledna tohoto roku věnovalo právě projednávané Souhrnné zprávě o činnosti veřejného ochránce práv za rok 2012.
ps2013-006-03-013-067.u6.p1.s4 Možná je potřeba na úvod si říct, proč se v roce 2014 zabýváme zprávou za rok 2012.
ps2013-006-03-013-067.u6.p1.s5 Ono je to proto, že minulý rok, kdy zpráva byla v ÚPV, se díky rozpuštění Sněmovny neprojednala právě na plénu Sněmovny, takže ji musíme projednat teď.
ps2013-006-03-013-067.u6.p2.s1 bych chtěl jenom na začátek říct, ještě předtím, než přečtu usnesení, že si velmi vážím práce veřejného ochránce práv či jeho zástupce a celé kanceláře veřejného ochránce práv.
ps2013-006-03-013-067.u6.p2.s2 Zejména v pasáži, která doporučuje určitá legislativní opatření, si myslím, že to je velmi dobrá inspirace pro práci poslance či práci legislativců.
ps2013-006-03-013-067.u6.p2.s3 Proto se ÚPV v bodě II. a III. usnesení, které budu číst, určitým způsobem zabývá některými legislativními opatřeními a doporučuje Ministerstvu spravedlnosti, aby určité body projednalo.
ps2013-006-03-013-067.u6.p2.s4 bych vás poprosil o pozornost k bodům II. a III., protože to je podle velmi zajímavé a důležité.
ps2013-006-03-013-067.u6.p3.s1 Takže dovoluji si přečíst usnesení ústavněprávního výboru ze 3. schůze ze dne 22. ledna 2014.
ps2013-006-03-013-067.u6.p3.s2 Usnesení se, jak jsem již zmínil, zabývá Souhrnnou zprávou o činnosti veřejného ochránce práv za rok 2012, tisk 48, a usnesení zní takto:
ps2013-006-03-013-067.u6.p4.s1 Po vyjádření zástupce veřejného ochránce práv JUDr. Stanislava Křečka, zpravodaje výboru poslance JUDr. Jana Chvojky a po rozpravě ústavněprávní výbor:
ps2013-006-03-013-067.u6.p5.s1 I. bere na vědomí souhrnnou zprávu o činnosti veřejného ochránce práv za rok 2012,

Text viewDownload CoNNL-U