|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-02-06 ps2013-006-03-012-063 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

63. Zpráva o plnění státního rozpočtu České republiky za 1. pololetí 2013 /sněmovní tisk 19/

Date2014-02-06
Meetingps2013/006
Agenda Itemps2013/006/063
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/006schuz/s006071.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 368 • previousnext

ps2013-006-03-012-063.u1.p1.s1 63.
ps2013-006-03-012-063.u1.p1.s2 Zpráva o plnění státního rozpočtu České republiky za 1. pololetí 2013 /sněmovní tisk 19/
ps2013-006-03-012-063.u1.p2.s1 Tuto zprávu jsme obdrželi jako tisk 19 a stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu jako tisk 19/1.
ps2013-006-03-012-063.u1.p2.s2 Tento materiál uvede pan místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-006-03-012-063.u1.p2.s3 Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
ps2013-006-03-012-063.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v souladu s § 20 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, předkládám zprávu o plnění státního rozpočtu za první pololetí 2013.
ps2013-006-03-012-063.u2.p1.s2 Vzhledem k časovému posunu jejího projednání v plénu Poslanecké sněmovny a ztrátě její aktuálnosti zmíním pololetní údaje o plnění rozpočtu pouze informativně s tím, že více pozornosti věnuji již známým souhrnným výsledkům hospodaření státního rozpočtu za celý rok 2013.
ps2013-006-03-012-063.u2.p2.s1 Hospodaření státního rozpočtu ke konci června 2013 skončilo schodkem ve výši 31,5 mld. , když celkové příjmy dosáhly 549,9 mld. , tj. 50,8 % rozpočtu, a celkové výdaje 581,4 mld. , tj. 49,1 % rozpočtu.
ps2013-006-03-012-063.u2.p2.s2 Dosažený schodek byl nižší než schodek pololetí předchozího roku, což bylo ovlivněno především meziročně vyšším inkasem příjmů z rozpočtu EU o 33 mld. .
ps2013-006-03-012-063.u2.p2.s3 Jejich zásluhou se i plnění celkových příjmů dostalo nad poloviční rozpočtovanou výši, když daňové příjmy včetně pojistného na sociální zabezpečení vykázaly plnění na 48,1 %.
ps2013-006-03-012-063.u2.p3.s1 A nyní mi dovolte, abych vás podrobněji seznámil s výsledky státního rozpočtu ke konci roku 2013.
ps2013-006-03-012-063.u2.p4.s1 Při celkových příjmech ve výši 1 091,9 mld. a celkových výdajích v objemu 1 173,1 mld. skončilo hospodaření státního rozpočtu za celý rok 2013 schodkem 81,3 mld. .
ps2013-006-03-012-063.u2.p4.s2 Tento výsledek je o 19,7 mld. lepší než v roce 2012 a 18,7 mld. lepší, než činila rozpočtovaná výše.
ps2013-006-03-012-063.u2.p5.s1 Celkové příjmy dosáhly ke konci roku 2013 výše 1 091,9 mld. , tj. 100,1 % rozpočtu po změnách převýšení rozpočtu o 1,2 mld. při meziročním růstu o 40,5 mld. , tj. o 3,8 %.
ps2013-006-03-012-063.u2.p5.s2 V roce 2012 příjmy meziročně vzrostly též o 3,8 %.
ps2013-006-03-012-063.u2.p6.s1 Z celkové částky připadlo na daňové příjmy 549,6 mld. , tj. 50,3 % celkových příjmů, v roce 2012 to bylo 51,4 %.
ps2013-006-03-012-063.u2.p6.s2 Na příjmy z pojistného na sociální zabezpečení to bylo 372,2 mld. , tj. 34,1 % celkových příjmů, v roce 2012 to bylo 35,3 %, a na nedaňové a ostatní příjmy 170,1 mld. , tj. 15,6 % celkových příjmů, v roce 2012 to bylo 13,3 %.
ps2013-006-03-012-063.u2.p7.s1 Daňové příjmy ve výši 549,6 mld. byly plněny na 99,2 % a k dosažení rozpočtované výše tak chybělo 4,6 mld. .
ps2013-006-03-012-063.u2.p7.s2 Meziročně vzrostly o 8,9 mld. , tj. o 1,6 %, v roce 2012 o 3,3 %, přičemž tento růst byl ovlivněn především vyšším inkasem DPH.
ps2013-006-03-012-063.u2.p7.s3 Nesplnění rozpočtu bylo ovlivněno nejvíce nižším příjmem spotřebních daní a daní z příjmů fyzických i právnických osob.
ps2013-006-03-012-063.u2.p8.s1 Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly výše 372,2 mld. , což představovalo 98,5 % rozpočtu, v roce 2012 to bylo 96,7 %, a meziroční růst o 0,7 mld. , tj. o 0,2 %.
ps2013-006-03-012-063.u2.p8.s2 V roce 2012 činil meziroční růst 1,3 %.
ps2013-006-03-012-063.u2.p8.s3 Z toho na důchodové pojištění připadlo 330,9 mld. , tj. 98,1 % rozpočtu při meziročním poklesu o 1 mld , tj. o 0,3 %.
ps2013-006-03-012-063.u2.p9.s1 Celkové výdaje státního rozpočtu byly za rok 2013 čerpány ve výši 1 173,1 mld. , což představovalo 98,5 % rozpočtu po změnách, úspora 17,6 mld. , a meziroční nárůst o 20,7 mld. , tj. o 1,8 %.
ps2013-006-03-012-063.u2.p9.s2 V roce 2012 meziročně klesly o 0,3 %.
ps2013-006-03-012-063.u2.p10.s1 Uvedené výsledky hospodaření státního rozpočtu za rok 2013 představují stav pokladního plnění vykázaný na bankovních účtech státního rozpočtu.
ps2013-006-03-012-063.u2.p10.s2 Podrobnější údaje a informace, včetně výsledků dalších složek veřejných rozpočtů, budou obsaženy v návrhu státního závěrečného účtu ČR za rok 2013, který bude Poslanecké sněmovně předložen v zákonem stanoveném rozsahu a v termínu do konce dubna 2014.
ps2013-006-03-012-063.u2.p11.s1 Tolik k výsledkům hospodaření státního rozpočtu za pololetí ke konci roku 2013.
ps2013-006-03-012-063.u2.p11.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-006-03-012-063.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2013-006-03-012-063.u3.p1.s2 A bych vás chtěl informovat, že zprávu projednal rozpočtový výbor, jehož usnesení bylo doručeno jako tisk 19/2.
ps2013-006-03-012-063.u3.p1.s3 Mám tady faktickou poznámku od pana předsedy Stanjury.
ps2013-006-03-012-063.u3.p1.s4 Ano, dobře.
ps2013-006-03-012-063.u3.p1.s5 Takže nejprve tedy poprosím pana zpravodaje, kterým je pan poslanec Ladislav Šincl, aby nás informoval o jednání výboru a aby přednesl i návrh usnesení.
ps2013-006-03-012-063.u4.p1.s1 Pane předsedající, se omlouvám za technické nedopatření, nicméně dovolte mi, abych vás seznámil s návrhem usnesení rozpočtového výboru.
ps2013-006-03-012-063.u4.p1.s2 Rozpočtový výbor bere na vědomí Zprávu o plnění státního rozpočtu ČR za první pololetí 2013 a za druhé, doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala následující usnesení: Poslanecká sněmovna Parlamentu bere Zprávu o plnění státního rozpočtu ČR za první pololetí 2013 na vědomí a zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu.
ps2013-006-03-012-063.u4.p1.s3 Děkuji.
ps2013-006-03-012-063.u5.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2013-006-03-012-063.u5.p1.s2 Prosím, posaďte se u stolku zpravodajů.
ps2013-006-03-012-063.u5.p1.s3 Otevírám obecnou rozpravu a teď je prostor.
ps2013-006-03-012-063.u5.p1.s4 Akorát se zeptám, zda je to opravdu faktická poznámka, nebo vystoupení s přednostním právem.
ps2013-006-03-012-063.u5.p1.s5 Stačí vám dvě minuty.
ps2013-006-03-012-063.u5.p1.s6 Prosím, faktická poznámka.
ps2013-006-03-012-063.u6.p1.s1 Hezké dopoledne.
ps2013-006-03-012-063.u6.p1.s2 bych chtěl obrátit vaši pozornost k výsledku hospodaření.
ps2013-006-03-012-063.u6.p1.s3 Pan ministr tady přednesl v zásadě údaje ze zprávy a z toho, jak publikuje Ministerstvo financí pravidelně výsledky každý měsíc, a by zajímal komentář ministra financí.
ps2013-006-03-012-063.u6.p1.s4 Ne to, že si přečteme nebo zopakujeme si čísla, která byla publikována, myslím, 2. nebo 3. ledna.
ps2013-006-03-012-063.u6.p1.s5 Myslím si, že bychom se také měli pokusit interpretovat tyto výsledky - jak celkovou výši daňových příjmů, možná celkovou výši příjmů, které vybral stát - nejenom ty, které skončily ve státním rozpočtu, ale i ty, které skončily v rozpočtu územně správních celků, protože se měnilo rozpočtové určení daní, a v tom okamžiku musíme podle debatovat celou daňovou zátěž, kterou odvedli poplatníci.
ps2013-006-03-012-063.u6.p1.s6 Pro je to pro stát, pak se to dělí.
ps2013-006-03-012-063.u6.p1.s7 A myslím si, že je dobře, abychom to porovnali případně s rozpočtem na rok 2014 a jaké představy nová vláda, ministr financí o výsledku hospodaření roku 2014.
ps2013-006-03-012-063.u6.p1.s8 Když si vzpomenu, říkávali jste, že to není váš rozpočet.
ps2013-006-03-012-063.u6.p1.s9 Plně respektuji.
ps2013-006-03-012-063.u6.p1.s10 Myslím si, že bychom mohli znát nějaké cíle rozpočtu roku 2014.
ps2013-006-03-012-063.u7.p1.s1 Pan ministr se hlásí.
ps2013-006-03-012-063.u7.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-006-03-012-063.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-006-03-012-063.u8.p1.s2 Dámy a pánové, rozpočet za minulý rok vypadá skvěle, ale on tak skvělý není, protože je tvořen vlastně například nevyčerpáním investic v rámci resortu dopravy.
ps2013-006-03-012-063.u8.p1.s3 Tam se nevyčerpalo asi 12 miliard.
ps2013-006-03-012-063.u8.p1.s4 Dneska ten resort je v troskách, vlastně se skoro nestaví.
ps2013-006-03-012-063.u8.p1.s5 Rozpočet byl také vylepšen trošku o příjmy z Lesů ČR; myslím, že tam byly emisní povolenky, také tam přišly navíc konečně peníze z operačního programu - čerpání eurofondů, takže určitě to vypadá skvěle, nicméně my jsme tady vlastně pod tlakem přijali nový rozpočet, jenž, tedy rozpočet byl Rusnokovy vlády, a všichni nás strašili od provizoria, takže jsme ho přijali tak, jak byl, a zavázali jsme se také, že vytvoříme nějaké rezervy a budeme se snažit i v rámci deficitu 112 miliard ušetřit, konkrétně myslím 3,5 miliardy, to bylo rozepsáno.
ps2013-006-03-012-063.u8.p1.s6 Takže rozpočet je schválen a nevím, co bych k tomu měl dodat, k rozpočtu na rok 2014.
ps2013-006-03-012-063.u8.p2.s1 Takže my určitě budeme usilovat o to, abychom deficit snížili, a určitě budu ve vládě prosazovat to, aby kolegové se podívali na rezervy, abychom konečně odkryli občanům, za co vlastně platí daně, abychom věděli, kam tečou peníze z VZP, kam tečou peníze ze sportu konkrétně, protože si myslím, že výdaje státu jsou velice netransparentní.
ps2013-006-03-012-063.u8.p2.s2 A určitě budeme chtít šetřit.
ps2013-006-03-012-063.u8.p2.s3 Například na resortu financí jenom právní služby za rok 2013 činí asi 57 mil. , ale určitě koncepce bude insourcing, ne outsourcing, že na každý úkon si budu najímat nějakou externí firmu.
ps2013-006-03-012-063.u8.p3.s1 Takže rezervy si myslím, že jsou veliké, a osobně pokládám rozpočet, který byl schválen Poslaneckou sněmovnou, za rozpočet, kde bych chtěl určitě ten deficit snížit, a určitě je to samozřejmě i v daňové oblasti, hlavně z titulu organizovaných skupin, které tady rozkrádají naši pokladnu v rámci karuselových obchodů a DPH.
ps2013-006-03-012-063.u8.p3.s2 To je problém celé Evropy a podle odhadů Česká republika tímhle potenciálně ztrácí asi 2,7 % HDP, v Německu je to jenom 1 %.
ps2013-006-03-012-063.u8.p3.s3 Takže určitě toto je asi nejrychlejší způsob, jak zamezit tomu, aby si tady někdo dělal samoobsluhu.
ps2013-006-03-012-063.u8.p3.s4 A potom samozřejmě tu máme státní firmy, které by mohl někdo konečně začít řídit, které sloužily jako trafiky politickým stranám, kde je určitě dobré cash flow.
ps2013-006-03-012-063.u8.p3.s5 Máme firmy velice bonitní, které mají peníze, a nevidím důvod, proč stát jako akcionář by si neměl o tyto peníze říct.
ps2013-006-03-012-063.u8.p4.s1 Tolik za .
ps2013-006-03-012-063.u8.p4.s2 Děkuji.
ps2013-006-03-012-063.u9.p1.s1 Děkuji panu místopředsedovi vlády a s faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Karel Rais.
ps2013-006-03-012-063.u9.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
ps2013-006-03-012-063.u10.p1.s1 Dobrý den.
ps2013-006-03-012-063.u10.p1.s2 si myslím, že tenhle tisk je nádherný učebnicový příklad do předmětu makroekonomie, kde je vidět, jak špatné rozhodnutí v druhé polovině roku 2012 - zvýšení daní, podtržení poptávky - vedlo k tomu, že samozřejmě domácnosti přestaly nakupovat, firmy přestaly investovat, státní poptávka nebyla v podstatě žádná, a tím pádem výsledky jsou negativní.
ps2013-006-03-012-063.u10.p1.s3 Děkuji.
ps2013-006-03-012-063.u11.p1.s1 Děkuji panu poslanci Raisovi za dodržení času.
ps2013-006-03-012-063.u11.p1.s2 Nyní s přihláškou s přednostním právem pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura.
ps2013-006-03-012-063.u11.p1.s3 Pane předsedo, máte slovo.
ps2013-006-03-012-063.u12.p1.s1 myslím, že se v hodnocení výsledků roku 2013 v zásadě s ministrem financí shoduji.
ps2013-006-03-012-063.u12.p1.s2 jsem neřekl, že ten výsledek je nějaký skvělý nebo něco, jsem chtěl nějaký komentář k těm číslům.
ps2013-006-03-012-063.u12.p1.s3 Nic víc, nic méně.
ps2013-006-03-012-063.u12.p1.s4 Myslím si, že jestliže si řekneme, že faktický schodek byl někde 93 mld., pokud započtu nevyčerpané investice, což si myslím, že je korektní, že to není žádná úspora, tak bych očekával, že nějaký cíl může letos být nižší.
ps2013-006-03-012-063.u12.p1.s5 A když bude níž a bude to 90 mld., ne 93, tak to také není žádný skvělý výsledek.
ps2013-006-03-012-063.u12.p1.s6 myslím, že na tomhle se shodujeme, a není to, že bychom se přetahovali o to, že ten výsledek byl vynikající při minus 80 nebo minus 90 miliardách.
ps2013-006-03-012-063.u12.p1.s7 budu spokojen, tam bude plus nebo nula.
ps2013-006-03-012-063.u12.p1.s8 Takže netvrdil jsem, že ten výsledek je vynikající.
ps2013-006-03-012-063.u12.p2.s1 K tomu, co říkal můj předřečník pan poslanec Rais, bych chtěl říci, že to je jedna z těch otázek, jak to porovnáme, daňové příjmy 2012 a 2013, no a v těch materiálech, v zprávě, to je, a pro nás mnohé bylo velmi složité hlasovat o zvýšení daní a nedělali jsme to rádi a tehdy jsme slyšeli, že stát nevybere víc.
ps2013-006-03-012-063.u12.p2.s2 Slyšeli jsme to tehdy, slyšíme to dneska, ale ta čísla jsou jiná.
ps2013-006-03-012-063.u12.p2.s3 Pokud si dobře pamatuji, nemám před sebou tu tiskovou zprávu, tak na DPH se vybralo o 40 mld. víc, o které se podělily stát, obce a kraje.
ps2013-006-03-012-063.u12.p2.s4 A to pak úplně nekoresponduje s tím, co jste říkal.
ps2013-006-03-012-063.u12.p3.s1 A myslím, že je třeba vést věcnou debatu nad čísly a interpretaci, se případně chybných kroků vyvarujeme.
ps2013-006-03-012-063.u12.p3.s2 To není to, že jsem tady nevystoupil abych říkal, že všechno bylo dobře a teď bude všechno špatně.
ps2013-006-03-012-063.u12.p3.s3 Protože jsme udělali nějaké opatření, šlo to o jeden procentní bod v obou sazbách, nějaký dopad to na příjem v rozpočtu mělo, můžeme vám oznámit výsledky za leden letošního roku, víme, jak vypadalo lednové DPH vzhledem k lednu 2013, k lednu 2012, a pojďme nad tím vést seriózní debatu, jaké jsou trendy u výběru daní.
ps2013-006-03-012-063.u12.p3.s4 Nic víc nic míň jsem nechtěl a chtěl jsem jenom hrubý odhad toho, zase i vy jste to říkali, že 112 mld. je zbytečně vysoký deficit, v tom se shodujeme, my jsme navrhovali symbolicky 99 mld., nebo nižší, a myslím, že je třeba vést od teď, je nová vláda a s politickým mandátem, o tom, jaký je cíl, protože čím později se o tom cíli vyjádříme, tím méně reálné ho bude splnit.
ps2013-006-03-012-063.u12.p4.s1 Každý den stát a ti, kteří čerpají z rozpočtu, každý den ty výdaje plynou, takže bych rád slyšel, jaký bude cíl, 90, 85...
ps2013-006-03-012-063.u12.p4.s2 Rozumím tomu, že to nemůže být přesné číslo, ale nějaký cíl by nová vláda mít měla.
ps2013-006-03-012-063.u12.p4.s3 Pokud to jsou ty 3,5 mld., které se zatím neušetřily, ale které se takzvaně vázaly, tak podle mého názoru je to minimalistický cíl proto, že třeba slyšíme od nového ministra zdravotnictví, že chce kompenzovat nemocnicím 2 mld. výpadku za zdravotnické poplatky, a pak z 3,5 mld. vám zůstává k rozdílení, pokud je budeme vázat a neuspoří se, pouhá 1,5 mld., což je 0,1 % všech příjmů.
ps2013-006-03-012-063.u12.p4.s4 Takže si myslím, že i díky tomu, že pan ministr otevřel debatu o výsledku celoročního hospodaření, ne pouze o tom pololetí, tak je prostor vést k tomu debatu a říci, jaké budou cíle.
ps2013-006-03-012-063.u12.p5.s1 jsem přece říkal v okamžiku, když jsme stanovisko našeho klubu, když jsme projednávali rozpočet, že v okamžiku, kdy nová vláda přijde s návrhy na úspory, bude mít naši podporu, že ty kroky budou mít naši podporu, zejména pokud to bude v provozní oblasti.

Text viewDownload CoNNL-U