ps2013-006-07-003-036.u8.p1.s3
Slyšeli jsme zde již vyjádření kolegů , kteří jsou problematice vůbec nejblíže a jsou k ní nejkompetentnější . ps2013-006-07-003-036.u8.p1.s4
Mám na mysli především exrektora profesora Zlatušku a dvojnásobného exrektora profesora Fialu . ps2013-006-07-003-036.u8.p1.s5
Byť se jejich úhly pohledu na věc lišily , co se týká řešení do budoucna , tak v podstatě společným jmenovatelem bylo sjednocení se na zamítnutí návrhu této novely vysokoškolského zákona . ps2013-006-07-003-036.u8.p2.s1
Já jako zástupce konzervativní strany asi nepřekvapím tím že mě rozhodně není proti mysli zachovat stávající formu jmenování vysokoškolských profesorů , byť se může zdát někomu archaická . ps2013-006-07-003-036.u8.p2.s2
Titul vysokoškolského profesora je nejvyšší akademickou hodností , a přijde mi proto logické a správné , že pokud chceme zůstat u symbolů , tradic a nějakého slavnostnějšího předávání , tak je správné , aby pocházel od hlavy tohoto státu , nikoliv aby se to předávalo na další ústavní činitele . ps2013-006-07-003-036.u8.p2.s3
Mohlo by časem dojít také k nespokojenosti nebo by měl někdo problém s někým a předávalo by se to dál jako štafeta . ps2013-006-07-003-036.u8.p2.s4
Určitě by to nepůsobilo dobře . ps2013-006-07-003-036.u8.p3.s1
To už se kloním spíše k názoru , který tady také zazněl , diskutovat o případné změně , protože tak jak sleduji vývoj v některých dalších evropských zemích , skutečně v těch , které jsou nám historicky nejblíže , ke změnám došlo . ps2013-006-07-003-036.u8.p3.s2
Byla tady řeč o Německu . ps2013-006-07-003-036.u8.p3.s3
Tam se to liší v různých spolkových zemích , a dokonce předávání vysokoškolského diplomu se často obejde bez jakéhokoliv slavnostního aktu a profesorovi se jmenování pošle poštou , nebo ve dvou spolkových zemích dokonce tuto záležitost vyřizuje sama vysoká škola bez toho , že by do toho vůbec vstupoval ministr školství . ps2013-006-07-003-036.u8.p3.s4
Změnilo se to i v Rakousku , ke kterému jsme měli historicky asi vůbec nejblíže , kde od roku 2002 profesoři nejsou již spolkovými státními zaměstnanci , ale pouze zaměstnanci univerzity , a tudíž tam přestalo existovat to , co nám bylo podobné , to , co tam fungovalo dříve , že profesory jmenoval spolkový prezident . ps2013-006-07-003-036.u8.p3.s5
V tuto chvíli spolkový prezident může obdařit vysokoškolského učitele titulem profesora , ale pak se to vnímá pouze jako jeho - ps2013-006-07-003-036.u9.p1.s1
Pane poslanče , já se velmi omlouvám , ale já prosím všechny , kteří tady vedou soukromé rozhovory , aby tak činili mimo tento sál , protože hladina hluku je opravdu nesnesitelná . ps2013-006-07-003-036.u9.p1.s2
Děkuji . ps2013-006-07-003-036.u10.p1.s1
Takže shrnuji . ps2013-006-07-003-036.u10.p1.s2
Diskusi se do budoucna nebráním , ale byl bych rád , aby k tomu nedocházelo tak spontánně , svévolně . ps2013-006-07-003-036.u10.p1.s3
Koneckonců se to vlastně celé tak trošku minulo účinkem , protože zaseklo se to na jmenování pana profesora M . C . Putny , který je možná teď vůbec nejznámějším českým profesorem , asi aniž by o to stál . ps2013-006-07-003-036.u10.p1.s4
A je i otázka , jestli je to tak správné , nebo jestli si zaslouží takovouto popularitu . ps2013-006-07-003-036.u10.p2.s1
Takže chtěl bych na závěr říci , že KDU - ČSL je pro zamítnutí předložené novely vysokoškolského zákona . ps2013-006-07-003-036.u10.p2.s2
Děkuji . ps2013-006-07-003-036.u11.p1.s1
Dalším přihlášeným je pan poslanec Jiří Pospíšil . ps2013-006-07-003-036.u12.p1.s1
Pane předsedo , dámy a pánové , dovolte mi několik replik a několik postřehů k debatě , která zde probíhá . ps2013-006-07-003-036.u12.p1.s2
Zatím zde vystupují v zásadě experti na vysoké školství , specialisté , kteří pracují ve školském výboru . ps2013-006-07-003-036.u12.p1.s3
Ten jejich pohled na návrh je zamítavý . ps2013-006-07-003-036.u12.p1.s4
Můj pohled je obdobný . ps2013-006-07-003-036.u12.p1.s5
A dovolte mi několik slov právníka , protože vedle jaksi odborných nebo věcných důvodů , které zde byly řečeny , například ten , že s tím nesouhlasí akademická obec , že s tím nesouhlasí Rada vysokých škol , Konference rektorů a tak dále , je dobré zdůraznit i právní důvody . ps2013-006-07-003-036.u12.p1.s6
Dovolte mi jenom tři čtyři poznámky . ps2013-006-07-003-036.u12.p1.s7
Velmi stručně . ps2013-006-07-003-036.u12.p2.s1
Za prvé . ps2013-006-07-003-036.u12.p2.s2
Měníme - li právní předpis , pak by zde měl být nějaký zjevný důvod . ps2013-006-07-003-036.u12.p2.s3
To znamená , že ten právní předpis nefunguje . ps2013-006-07-003-036.u12.p2.s4
Pořád všichni zde permanentně si stěžujeme na právní džungli , na přehršel právních předpisů , na permanentní novely některých zákonů , na zbytečné právní předpisy typu zákona o zoologických zahradách . ps2013-006-07-003-036.u12.p2.s5
Ale toto , dámy a pánové , co zde dneska projednáváme , je typicky zbytečná novela , kdy není žádný zřejmý důvod , proč je třeba novelizovat zákon o vysokých školách . ps2013-006-07-003-036.u12.p2.s6
Není zde žádný zřejmý důvod , proč současná právní úprava nefunguje . ps2013-006-07-003-036.u12.p2.s7
Takže prosím , ti z vás , kteří kandidovali pod volebními programy , pojďme se zabývat kvalitou právních předpisů , pojďme přijímat jen takové změny , které jsou nutné , které jsou v rámci společnosti potřebné ; ps2013-006-07-003-036.u12.p2.s8
tak ti by pro tento právní předpis dnes zde neměli hlasovat . ps2013-006-07-003-036.u12.p3.s1
Druhý důvod z pohledu právního , proč by ten zákon neměl být přijat , je to , že se jedná pouze o dílčí novelu . ps2013-006-07-003-036.u12.p3.s2
Pokud zde někdo chce vést debatu o tom , jaká má být pozice prezidenta republiky v ústavním a právním systému České republiky , jaké má mít pravomoci , pak se domnívám , že taková změna by byla seriózní pouze po celkové komplexní debatě o tom , jaké jmenovací pravomoci prezidentu republiky mají zůstat . ps2013-006-07-003-036.u12.p4.s1
Protože se brzo můžeme dočkat toho , že se prezident republiky rozhodne , že nebude jmenovat generály , že nebude jmenovat soudce , že nebude jmenovat předsedy soudů atd . , a takováhle novela zde opět může být na stole . ps2013-006-07-003-036.u12.p4.s2
Proč odjímáme prezidentovi republiky právo jmenovat profesory , resp . proč prezident republiky nechce jmenovat profesory ? ps2013-006-07-003-036.u12.p4.s3
A proč mu současně nevadí , že jmenuje - zdůrazňuji v uvozovkách - řadové soudce ? ps2013-006-07-003-036.u12.p4.s4
To přece není žádná logika . ps2013-006-07-003-036.u12.p4.s5
Takže prosím , já odmítám podporovat takovéto dílčí novely . ps2013-006-07-003-036.u12.p5.s1
Třetí důvod , který zde zazněl a který je podle mého názoru zcela klíčový , je vůbec přístup k předložené novele a její vznik . ps2013-006-07-003-036.u12.p5.s2
Dámy a pánové , já tady jako už zkušený letitý poslanec velmi varuji před tím , abychom přijímali novely a měnili pravomoci orgánů veřejné moci jenom proto , že ten konkrétní nositel veřejné moci , ten konkrétní vykonavatel , odmítne svoji pravomoci realizovat . ps2013-006-07-003-036.u12.p5.s3
Já si myslím , že to je největší nebezpečí této novely , a proto i ti , kteří by třeba věcně uvažovali o tom , že by předseda Senátu takovouto pravomoc mohl vykonávat , by tuto novelu měli odmítnout . ps2013-006-07-003-036.u12.p5.s4
Já před tím tady varuji , a to je také hlavní důvod , proč jsem zde vystoupil jako člověk , který se léta zabývá právem a Ústavou České republiky . ps2013-006-07-003-036.u12.p6.s1
Dojdeme - li k závěru , že si orgány veřejné moci mohou svévolně vykládat své pravomoci , mohou je odmítat a chtít po suverénu veřejné moci v České republice , po Parlamentu České republiky , aby kvůli nim měnil zákony , pak je toto , dámy a pánové , destrukce demokratického právního státu . ps2013-006-07-003-036.u12.p6.s2
Já jsem kvůli tomu vystoupil , chtěl jsem to tady takto tvrdě asi říci . ps2013-006-07-003-036.u12.p6.s3
Pokud přistoupíme na filozofii této novely , dámy a pánové , zakládáme destrukci demokratického právního státu , který je postaven na dělbě moci , je postaven na tom , že zde máme jednotlivé ústavní a zákonné orgány , které mají rozdělené pravomoci , je zde systém brzd a vah a tyto orgány a jejich pravomoci a kontrola jsou vzájemně vybalancovány . ps2013-006-07-003-036.u12.p6.s4
Není možné , aby jeden orgán , kterýkoliv , nemusí to být prezident republiky , si svévolně řekl , že on svoji pozici v ústavním a právním systému odmítá a chce mít jiné pravomoci . ps2013-006-07-003-036.u12.p6.s5
To je opravdu v zásadě právní revoluce , byť v tomto případě negativní , kdy orgán veřejné moci - prezident republiky - odmítá určitou pravomoci . ps2013-006-07-003-036.u12.p6.s6
Ale může se stát příště , dámy a pánové , že on bude chtít takovýto nějaký orgán svévolně nějakou pravomoc přidat . ps2013-006-07-003-036.u12.p6.s7
A principiálně to bude stejné a stejně nebezpečné . ps2013-006-07-003-036.u12.p6.s8
Takže já před tím velmi varuji a prosím , pro všechny z nás by tím hlavním důvodem mělo být to , že tímto ohrožujeme principy demokratického právního státu . ps2013-006-07-003-036.u12.p7.s1
A na úplný závěr poslední právní argument , který také tady zazněl v debatě , je samotný obsah novely . ps2013-006-07-003-036.u12.p7.s2
Já se domnívám , že není vhodné v parlamentní republice přenášet takovouto jmenovací pravomoc na hlavu jedné z komor dvoukomorového parlamentu . ps2013-006-07-003-036.u12.p7.s3
Už to tady také zaznělo , říkal to myslím pan poslanec Grebeníček , že toto ústavní právníci vidí jako nevhodné . ps2013-006-07-003-036.u12.p7.s4
Hlava komory parlamentu je vnímána jako reprezentant kolektivního tělesa a měla by mít minimálně , nebo pokud možno žádné exekutivní samostatné pravomoci . ps2013-006-07-003-036.u12.p7.s5
Tímto zkrátka posouváme význam hlavy komory parlamentu a vytváříme z ní speciální orgán , který má své výkonné pravomoci , a opět měníme charakter a princip demokratického právního státu , který je zakotven v české ústavě . ps2013-006-07-003-036.u12.p8.s1
Takže dámy a pánové , tolik stručně několik mých poznámek . ps2013-006-07-003-036.u12.p8.s2
Já jsem vystoupil proto , aby zde bylo zřejmé , že ty argumenty nejsou jenom odborné , že to nejsou jenom argumenty specialistů na vysoké školy , ale jsou to i argumenty ryze právní . ps2013-006-07-003-036.u12.p8.s3
Argumenty , které souvisí s bazální podstatou našeho demokratického právního státu . ps2013-006-07-003-036.u12.p8.s4
Takže podporuji také zamítnutí tohoto návrhu . ps2013-006-07-003-036.u13.p1.s1
Pan poslanec Schwarzenberg je dalším přihlášeným do diskuse . ps2013-006-07-003-036.u14.p1.s1
Pane předsedo , vážené poslankyně , vážení poslanci , kdyby kdokoli z nás vzal někoho za rukojmí a vydíral by tím úřady nebo jiné instituce , tak by právem byl obžalován , odsouzen a s pomocí boží dokonce zavřen . ps2013-006-07-003-036.u14.p1.s2
Když však někdo bere naše vysokoškolské učitele , jejich kariérní postup a jejich pokrok na univerzitách jako rukojmí pro prosazení svých cílů , pro dosažení změny pravomocí a postavení prezidenta , tak zde o tom vedeme vážnou debatu , místo abychom řekli , že na vydírání nepřistoupíme a dotyčný by měl být obžalován přesně za to , za co každý normální občan mezi námi je odsouzen , totiž za vydírání . ps2013-006-07-003-036.u14.p1.s3
Děkuji mnohokrát . ps2013-006-07-003-036.u15.p1.s1
Další přihlášky do rozpravy nemám , obecnou rozpravu končím . ps2013-006-07-003-036.u15.p1.s2
Zeptám se pana zpravodaje a pana ministra , zda si přejí závěrečná slova . ps2013-006-07-003-036.u15.p1.s3
Pan zpravodaj ? ps2013-006-07-003-036.u15.p1.s4
Přejete si vystoupit , pane zpravodaji ? ps2013-006-07-003-036.u15.p1.s5
Tak prosím . ps2013-006-07-003-036.u16.p1.s1
Vážený pane předsedo , dámy a pánové , musím konstatovat , že z těch jedenácti vystupujících kromě pana ministra , jehož pozice jako předkladatele je pochopitelná , zde zazníval jednoznačný souhlas s odmítnutím této novely v prvním čtení . ps2013-006-07-003-036.u16.p1.s2
Myslím , že to dobře charakterizuje i obecný souhlas v akademické obci a ve vysokoškolské komunitě , který je jednoznačně pro to , nedělat takovéto účelové , resp . nezdůvodněné změny . ps2013-006-07-003-036.u16.p2.s1
Zazněla celá řada argumentů . ps2013-006-07-003-036.u16.p2.s2
Já bych si zde dovolil jenom faktickou korekci dvou tvrzení , která zazněla v debatě . ps2013-006-07-003-036.u16.p2.s3
Pan poslanec Grebeníček zmínil nápad nového šéfa školství . ps2013-006-07-003-036.u16.p2.s4
Je dokumentováno , že toto bylo předkládáno minulým ministrem . ps2013-006-07-003-036.u16.p2.s5
A pan poslanec Vácha , když mluvil o tom , že prezident má možnost korigovat praxi senátů , je to praxe akademických rad . ps2013-006-07-003-036.u16.p2.s6
Ale toto jsou nepodstatné věci z hlediska toho celkového . ps2013-006-07-003-036.u16.p3.s1
Jsem rád , že zazněly návrhy na zamítnutí , plně je podporuji . ps2013-006-07-003-036.u17.p1.s1
Děkuji . ps2013-006-07-003-036.u17.p1.s2
Pan ministr se závěrečným slovem . ps2013-006-07-003-036.u17.p1.s3
Prosím . ps2013-006-07-003-036.u18.p1.s1
Děkuji . ps2013-006-07-003-036.u18.p1.s2
Pane předsedo , vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte , abych se zastavil u některých bodů , které tady byly řečeny , protože tady bylo vyřčeno několik polopravd , možná i nepravd . ps2013-006-07-003-036.u18.p2.s1
První - usnesení ČKR . ps2013-006-07-003-036.u18.p2.s2
Není pravdou , že v tom usnesení je napsáno , že nesouhlasí s touto novelou , tak jak je předložena . ps2013-006-07-003-036.u18.p2.s3
Tam jsou napsané dvě věty : že nesouhlasí s tím , že to předkládá vláda bez důvěry , a že s tím nesouhlasí z toho důvodu , že to nebylo projednáno s vysokými školami . ps2013-006-07-003-036.u18.p2.s4
O tomto problému jsme se zde bavili včera . ps2013-006-07-003-036.u18.p3.s1
Druhá záležitost - věcné posouzení . ps2013-006-07-003-036.u18.p3.s2
Já jsem tady přece včera proklamoval , že tuto pasáž , pokud to propustíte do druhého čtení , budu chtít vyjmout . ps2013-006-07-003-036.u18.p3.s3
Ano , je pravdou , že vysoké školy s tímto nesouhlasí a nechtějí , aby předseda Senátu posuzoval jmenování profesorů po věcné stránce . ps2013-006-07-003-036.u18.p3.s4
O tom jsme se bavili včera . ps2013-006-07-003-036.u18.p4.s1
Obecný souhlas vysokých škol - no , já jsem jednal s celou řadou rektorů vysokých škol k tomuto konkrétnímu tématu , namátkou s rektorem Karlovy univerzity , s rektorem ČVUT a i s dalšími . ps2013-006-07-003-036.u18.p4.s2
Pravdou je , že preferovaná varianta rektorů je jmenování profesorů prezidentem . ps2013-006-07-003-036.u18.p4.s3
Ale pravdou zároveň také je , že rektoři říkají : než prodlužování téhle situace , tak jsme ochotni debatovat i o jiné variantě . ps2013-006-07-003-036.u18.p5.s1
Část se přiklání k variantě předseda Senátu . ps2013-006-07-003-036.u18.p5.s2
Tady bych chtěl upozornit na to , že předseda Senátu je druhý nejvyšší ústavní činitel v zemi , není to tedy nějaký vrátný , jak tady někdo naznačoval .