|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-02-13 ps2013-006-07-003-036 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

36. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 92/ - prvé čtení

Date2014-02-13
Meetingps2013/006
Agenda Itemps2013/006/036
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/006schuz/s006197.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 229 • previousnext

ps2013-006-07-003-036.u8.p1.s3 Slyšeli jsme zde již vyjádření kolegů, kteří jsou problematice vůbec nejblíže a jsou k nejkompetentnější.
ps2013-006-07-003-036.u8.p1.s4 Mám na mysli především exrektora profesora Zlatušku a dvojnásobného exrektora profesora Fialu.
ps2013-006-07-003-036.u8.p1.s5 Byť se jejich úhly pohledu na věc lišily, co se týká řešení do budoucna, tak v podstatě společným jmenovatelem bylo sjednocení se na zamítnutí návrhu této novely vysokoškolského zákona.
ps2013-006-07-003-036.u8.p2.s1 jako zástupce konzervativní strany asi nepřekvapím tím že rozhodně není proti mysli zachovat stávající formu jmenování vysokoškolských profesorů, byť se může zdát někomu archaická.
ps2013-006-07-003-036.u8.p2.s2 Titul vysokoškolského profesora je nejvyšší akademickou hodností, a přijde mi proto logické a správné, že pokud chceme zůstat u symbolů, tradic a nějakého slavnostnějšího předávání, tak je správné, aby pocházel od hlavy tohoto státu, nikoliv aby se to předávalo na další ústavní činitele.
ps2013-006-07-003-036.u8.p2.s3 Mohlo by časem dojít také k nespokojenosti nebo by měl někdo problém s někým a předávalo by se to dál jako štafeta.
ps2013-006-07-003-036.u8.p2.s4 Určitě by to nepůsobilo dobře.
ps2013-006-07-003-036.u8.p3.s1 To se kloním spíše k názoru, který tady také zazněl, diskutovat o případné změně, protože tak jak sleduji vývoj v některých dalších evropských zemích, skutečně v těch, které jsou nám historicky nejblíže, ke změnám došlo.
ps2013-006-07-003-036.u8.p3.s2 Byla tady řeč o Německu.
ps2013-006-07-003-036.u8.p3.s3 Tam se to liší v různých spolkových zemích, a dokonce předávání vysokoškolského diplomu se často obejde bez jakéhokoliv slavnostního aktu a profesorovi se jmenování pošle poštou, nebo ve dvou spolkových zemích dokonce tuto záležitost vyřizuje sama vysoká škola bez toho, že by do toho vůbec vstupoval ministr školství.
ps2013-006-07-003-036.u8.p3.s4 Změnilo se to i v Rakousku, ke kterému jsme měli historicky asi vůbec nejblíže, kde od roku 2002 profesoři nejsou již spolkovými státními zaměstnanci, ale pouze zaměstnanci univerzity, a tudíž tam přestalo existovat to, co nám bylo podobné, to, co tam fungovalo dříve, že profesory jmenoval spolkový prezident.
ps2013-006-07-003-036.u8.p3.s5 V tuto chvíli spolkový prezident může obdařit vysokoškolského učitele titulem profesora, ale pak se to vnímá pouze jako jeho -
ps2013-006-07-003-036.u9.p1.s1 Pane poslanče, se velmi omlouvám, ale prosím všechny, kteří tady vedou soukromé rozhovory, aby tak činili mimo tento sál, protože hladina hluku je opravdu nesnesitelná.
ps2013-006-07-003-036.u9.p1.s2 Děkuji.
ps2013-006-07-003-036.u10.p1.s1 Takže shrnuji.
ps2013-006-07-003-036.u10.p1.s2 Diskusi se do budoucna nebráním, ale byl bych rád, aby k tomu nedocházelo tak spontánně, svévolně.
ps2013-006-07-003-036.u10.p1.s3 Koneckonců se to vlastně celé tak trošku minulo účinkem, protože zaseklo se to na jmenování pana profesora M. C. Putny, který je možná teď vůbec nejznámějším českým profesorem, asi aniž by o to stál.
ps2013-006-07-003-036.u10.p1.s4 A je i otázka, jestli je to tak správné, nebo jestli si zaslouží takovouto popularitu.
ps2013-006-07-003-036.u10.p2.s1 Takže chtěl bych na závěr říci, že KDU-ČSL je pro zamítnutí předložené novely vysokoškolského zákona.
ps2013-006-07-003-036.u10.p2.s2 Děkuji.
ps2013-006-07-003-036.u11.p1.s1 Dalším přihlášeným je pan poslanec Jiří Pospíšil.
ps2013-006-07-003-036.u12.p1.s1 Pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi několik replik a několik postřehů k debatě, která zde probíhá.
ps2013-006-07-003-036.u12.p1.s2 Zatím zde vystupují v zásadě experti na vysoké školství, specialisté, kteří pracují ve školském výboru.
ps2013-006-07-003-036.u12.p1.s3 Ten jejich pohled na návrh je zamítavý.
ps2013-006-07-003-036.u12.p1.s4 Můj pohled je obdobný.
ps2013-006-07-003-036.u12.p1.s5 A dovolte mi několik slov právníka, protože vedle jaksi odborných nebo věcných důvodů, které zde byly řečeny, například ten, že s tím nesouhlasí akademická obec, že s tím nesouhlasí Rada vysokých škol, Konference rektorů a tak dále, je dobré zdůraznit i právní důvody.
ps2013-006-07-003-036.u12.p1.s6 Dovolte mi jenom tři čtyři poznámky.
ps2013-006-07-003-036.u12.p1.s7 Velmi stručně.
ps2013-006-07-003-036.u12.p2.s1 Za prvé.
ps2013-006-07-003-036.u12.p2.s2 Měníme-li právní předpis, pak by zde měl být nějaký zjevný důvod.
ps2013-006-07-003-036.u12.p2.s3 To znamená, že ten právní předpis nefunguje.
ps2013-006-07-003-036.u12.p2.s4 Pořád všichni zde permanentně si stěžujeme na právní džungli, na přehršel právních předpisů, na permanentní novely některých zákonů, na zbytečné právní předpisy typu zákona o zoologických zahradách.
ps2013-006-07-003-036.u12.p2.s5 Ale toto, dámy a pánové, co zde dneska projednáváme, je typicky zbytečná novela, kdy není žádný zřejmý důvod, proč je třeba novelizovat zákon o vysokých školách.
ps2013-006-07-003-036.u12.p2.s6 Není zde žádný zřejmý důvod, proč současná právní úprava nefunguje.
ps2013-006-07-003-036.u12.p2.s7 Takže prosím, ti z vás, kteří kandidovali pod volebními programy, pojďme se zabývat kvalitou právních předpisů, pojďme přijímat jen takové změny, které jsou nutné, které jsou v rámci společnosti potřebné;
ps2013-006-07-003-036.u12.p2.s8 tak ti by pro tento právní předpis dnes zde neměli hlasovat.
ps2013-006-07-003-036.u12.p3.s1 Druhý důvod z pohledu právního, proč by ten zákon neměl být přijat, je to, že se jedná pouze o dílčí novelu.
ps2013-006-07-003-036.u12.p3.s2 Pokud zde někdo chce vést debatu o tom, jaká být pozice prezidenta republiky v ústavním a právním systému České republiky, jaké mít pravomoci, pak se domnívám, že taková změna by byla seriózní pouze po celkové komplexní debatě o tom, jaké jmenovací pravomoci prezidentu republiky mají zůstat.
ps2013-006-07-003-036.u12.p4.s1 Protože se brzo můžeme dočkat toho, že se prezident republiky rozhodne, že nebude jmenovat generály, že nebude jmenovat soudce, že nebude jmenovat předsedy soudů atd., a takováhle novela zde opět může být na stole.
ps2013-006-07-003-036.u12.p4.s2 Proč odjímáme prezidentovi republiky právo jmenovat profesory, resp. proč prezident republiky nechce jmenovat profesory?
ps2013-006-07-003-036.u12.p4.s3 A proč mu současně nevadí, že jmenuje - zdůrazňuji v uvozovkách - řadové soudce?
ps2013-006-07-003-036.u12.p4.s4 To přece není žádná logika.
ps2013-006-07-003-036.u12.p4.s5 Takže prosím, odmítám podporovat takovéto dílčí novely.
ps2013-006-07-003-036.u12.p5.s1 Třetí důvod, který zde zazněl a který je podle mého názoru zcela klíčový, je vůbec přístup k předložené novele a její vznik.
ps2013-006-07-003-036.u12.p5.s2 Dámy a pánové, tady jako zkušený letitý poslanec velmi varuji před tím, abychom přijímali novely a měnili pravomoci orgánů veřejné moci jenom proto, že ten konkrétní nositel veřejné moci, ten konkrétní vykonavatel, odmítne svoji pravomoci realizovat.
ps2013-006-07-003-036.u12.p5.s3 si myslím, že to je největší nebezpečí této novely, a proto i ti, kteří by třeba věcně uvažovali o tom, že by předseda Senátu takovouto pravomoc mohl vykonávat, by tuto novelu měli odmítnout.
ps2013-006-07-003-036.u12.p5.s4 před tím tady varuji, a to je také hlavní důvod, proč jsem zde vystoupil jako člověk, který se léta zabývá právem a Ústavou České republiky.
ps2013-006-07-003-036.u12.p6.s1 Dojdeme-li k závěru, že si orgány veřejné moci mohou svévolně vykládat své pravomoci, mohou je odmítat a chtít po suverénu veřejné moci v České republice, po Parlamentu České republiky, aby kvůli nim měnil zákony, pak je toto, dámy a pánové, destrukce demokratického právního státu.
ps2013-006-07-003-036.u12.p6.s2 jsem kvůli tomu vystoupil, chtěl jsem to tady takto tvrdě asi říci.
ps2013-006-07-003-036.u12.p6.s3 Pokud přistoupíme na filozofii této novely, dámy a pánové, zakládáme destrukci demokratického právního státu, který je postaven na dělbě moci, je postaven na tom, že zde máme jednotlivé ústavní a zákonné orgány, které mají rozdělené pravomoci, je zde systém brzd a vah a tyto orgány a jejich pravomoci a kontrola jsou vzájemně vybalancovány.
ps2013-006-07-003-036.u12.p6.s4 Není možné, aby jeden orgán, kterýkoliv, nemusí to být prezident republiky, si svévolně řekl, že on svoji pozici v ústavním a právním systému odmítá a chce mít jiné pravomoci.
ps2013-006-07-003-036.u12.p6.s5 To je opravdu v zásadě právní revoluce, byť v tomto případě negativní, kdy orgán veřejné moci - prezident republiky - odmítá určitou pravomoci.
ps2013-006-07-003-036.u12.p6.s6 Ale může se stát příště, dámy a pánové, že on bude chtít takovýto nějaký orgán svévolně nějakou pravomoc přidat.
ps2013-006-07-003-036.u12.p6.s7 A principiálně to bude stejné a stejně nebezpečné.
ps2013-006-07-003-036.u12.p6.s8 Takže před tím velmi varuji a prosím, pro všechny z nás by tím hlavním důvodem mělo být to, že tímto ohrožujeme principy demokratického právního státu.
ps2013-006-07-003-036.u12.p7.s1 A na úplný závěr poslední právní argument, který také tady zazněl v debatě, je samotný obsah novely.
ps2013-006-07-003-036.u12.p7.s2 se domnívám, že není vhodné v parlamentní republice přenášet takovouto jmenovací pravomoc na hlavu jedné z komor dvoukomorového parlamentu.
ps2013-006-07-003-036.u12.p7.s3 to tady také zaznělo, říkal to myslím pan poslanec Grebeníček, že toto ústavní právníci vidí jako nevhodné.
ps2013-006-07-003-036.u12.p7.s4 Hlava komory parlamentu je vnímána jako reprezentant kolektivního tělesa a měla by mít minimálně, nebo pokud možno žádné exekutivní samostatné pravomoci.
ps2013-006-07-003-036.u12.p7.s5 Tímto zkrátka posouváme význam hlavy komory parlamentu a vytváříme z speciální orgán, který své výkonné pravomoci, a opět měníme charakter a princip demokratického právního státu, který je zakotven v české ústavě.
ps2013-006-07-003-036.u12.p8.s1 Takže dámy a pánové, tolik stručně několik mých poznámek.
ps2013-006-07-003-036.u12.p8.s2 jsem vystoupil proto, aby zde bylo zřejmé, že ty argumenty nejsou jenom odborné, že to nejsou jenom argumenty specialistů na vysoké školy, ale jsou to i argumenty ryze právní.
ps2013-006-07-003-036.u12.p8.s3 Argumenty, které souvisí s bazální podstatou našeho demokratického právního státu.
ps2013-006-07-003-036.u12.p8.s4 Takže podporuji také zamítnutí tohoto návrhu.
ps2013-006-07-003-036.u13.p1.s1 Pan poslanec Schwarzenberg je dalším přihlášeným do diskuse.
ps2013-006-07-003-036.u14.p1.s1 Pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, kdyby kdokoli z nás vzal někoho za rukojmí a vydíral by tím úřady nebo jiné instituce, tak by právem byl obžalován, odsouzen a s pomocí boží dokonce zavřen.
ps2013-006-07-003-036.u14.p1.s2 Když však někdo bere naše vysokoškolské učitele, jejich kariérní postup a jejich pokrok na univerzitách jako rukojmí pro prosazení svých cílů, pro dosažení změny pravomocí a postavení prezidenta, tak zde o tom vedeme vážnou debatu, místo abychom řekli, že na vydírání nepřistoupíme a dotyčný by měl být obžalován přesně za to, za co každý normální občan mezi námi je odsouzen, totiž za vydírání.
ps2013-006-07-003-036.u14.p1.s3 Děkuji mnohokrát.
ps2013-006-07-003-036.u15.p1.s1 Další přihlášky do rozpravy nemám, obecnou rozpravu končím.
ps2013-006-07-003-036.u15.p1.s2 Zeptám se pana zpravodaje a pana ministra, zda si přejí závěrečná slova.
ps2013-006-07-003-036.u15.p1.s3 Pan zpravodaj?
ps2013-006-07-003-036.u15.p1.s4 Přejete si vystoupit, pane zpravodaji?
ps2013-006-07-003-036.u15.p1.s5 Tak prosím.
ps2013-006-07-003-036.u16.p1.s1 Vážený pane předsedo, dámy a pánové, musím konstatovat, že z těch jedenácti vystupujících kromě pana ministra, jehož pozice jako předkladatele je pochopitelná, zde zazníval jednoznačný souhlas s odmítnutím této novely v prvním čtení.
ps2013-006-07-003-036.u16.p1.s2 Myslím, že to dobře charakterizuje i obecný souhlas v akademické obci a ve vysokoškolské komunitě, který je jednoznačně pro to, nedělat takovéto účelové, resp. nezdůvodněné změny.
ps2013-006-07-003-036.u16.p2.s1 Zazněla celá řada argumentů.
ps2013-006-07-003-036.u16.p2.s2 bych si zde dovolil jenom faktickou korekci dvou tvrzení, která zazněla v debatě.
ps2013-006-07-003-036.u16.p2.s3 Pan poslanec Grebeníček zmínil nápad nového šéfa školství.
ps2013-006-07-003-036.u16.p2.s4 Je dokumentováno, že toto bylo předkládáno minulým ministrem.
ps2013-006-07-003-036.u16.p2.s5 A pan poslanec Vácha, když mluvil o tom, že prezident možnost korigovat praxi senátů, je to praxe akademických rad.
ps2013-006-07-003-036.u16.p2.s6 Ale toto jsou nepodstatné věci z hlediska toho celkového.
ps2013-006-07-003-036.u16.p3.s1 Jsem rád, že zazněly návrhy na zamítnutí, plně je podporuji.
ps2013-006-07-003-036.u17.p1.s1 Děkuji.
ps2013-006-07-003-036.u17.p1.s2 Pan ministr se závěrečným slovem.
ps2013-006-07-003-036.u17.p1.s3 Prosím.
ps2013-006-07-003-036.u18.p1.s1 Děkuji.
ps2013-006-07-003-036.u18.p1.s2 Pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte, abych se zastavil u některých bodů, které tady byly řečeny, protože tady bylo vyřčeno několik polopravd, možná i nepravd.
ps2013-006-07-003-036.u18.p2.s1 První - usnesení ČKR.
ps2013-006-07-003-036.u18.p2.s2 Není pravdou, že v tom usnesení je napsáno, že nesouhlasí s touto novelou, tak jak je předložena.
ps2013-006-07-003-036.u18.p2.s3 Tam jsou napsané dvě věty: že nesouhlasí s tím, že to předkládá vláda bez důvěry, a že s tím nesouhlasí z toho důvodu, že to nebylo projednáno s vysokými školami.
ps2013-006-07-003-036.u18.p2.s4 O tomto problému jsme se zde bavili včera.
ps2013-006-07-003-036.u18.p3.s1 Druhá záležitost - věcné posouzení.
ps2013-006-07-003-036.u18.p3.s2 jsem tady přece včera proklamoval, že tuto pasáž, pokud to propustíte do druhého čtení, budu chtít vyjmout.
ps2013-006-07-003-036.u18.p3.s3 Ano, je pravdou, že vysoké školy s tímto nesouhlasí a nechtějí, aby předseda Senátu posuzoval jmenování profesorů po věcné stránce.
ps2013-006-07-003-036.u18.p3.s4 O tom jsme se bavili včera.
ps2013-006-07-003-036.u18.p4.s1 Obecný souhlas vysokých škol - no, jsem jednal s celou řadou rektorů vysokých škol k tomuto konkrétnímu tématu, namátkou s rektorem Karlovy univerzity, s rektorem ČVUT a i s dalšími.
ps2013-006-07-003-036.u18.p4.s2 Pravdou je, že preferovaná varianta rektorů je jmenování profesorů prezidentem.
ps2013-006-07-003-036.u18.p4.s3 Ale pravdou zároveň také je, že rektoři říkají: než prodlužování téhle situace, tak jsme ochotni debatovat i o jiné variantě.
ps2013-006-07-003-036.u18.p5.s1 Část se přiklání k variantě předseda Senátu.
ps2013-006-07-003-036.u18.p5.s2 Tady bych chtěl upozornit na to, že předseda Senátu je druhý nejvyšší ústavní činitel v zemi, není to tedy nějaký vrátný, jak tady někdo naznačoval.

Text viewDownload CoNNL-U