ps2013-006-06-005-036.u1.p1.s1
36 . ps2013-006-06-005-036.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 111 / 1998 Sb . , o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů ( zákon o vysokých školách ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 92 / - prvé čtení ps2013-006-06-005-036.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr školství , mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek . ps2013-006-06-005-036.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , ujměte se slova . ps2013-006-06-005-036.u1.p3.s1
Poprosím ctěné kolegy a kolegyně o klid a o vyslechnutí pana ministra . ps2013-006-06-005-036.u1.p3.s2
Děkuji . ps2013-006-06-005-036.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-006-06-005-036.u2.p1.s2
Vážené paní poslankyně , vážení poslanci , vážená paní zapisovatelko . ps2013-006-06-005-036.u2.p1.s3
Dovolte mi , abych v krátkosti představil vládní návrh zákona , který řeší problematiku jmenování profesorů . ps2013-006-06-005-036.u2.p1.s4
Jak jistě víte , jedná se o problém , který se řeší již delší dobu . ps2013-006-06-005-036.u2.p1.s5
Chtěl bych konstatovat , že to je záležitost , kterou jsem ani nezapříčinil , ani nenastartoval , ale ctím nějaký proces , který již byl dohodnutý v době minulé . ps2013-006-06-005-036.u2.p2.s1
Tato novela řeší nový způsob jmenování profesorů tím způsobem , že přechází na jiného ústavního činitele . ps2013-006-06-005-036.u2.p2.s2
Vzhledem k tomu , ale že tento návrh je legislativně naprosto nedostatečný - ps2013-006-06-005-036.u3.p1.s1
Milé kolegyně - pardon , pane ministře - milé kolegyně , milí kolegové , prosím o ztišení . ps2013-006-06-005-036.u3.p1.s2
Zato vám řeknu dobrou zprávu - když se ztišíte . ps2013-006-06-005-036.u3.p1.s3
Předsedové klubů se dohodli , že dnešní jednání bude ukončeno v 17 hodin . ps2013-006-06-005-036.u3.p1.s4
Takže když přestanete hlučet , tak opravdu v 17 hodin skončíme . ps2013-006-06-005-036.u3.p1.s5
Děkuji . ps2013-006-06-005-036.u3.p2.s1
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-006-06-005-036.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-006-06-005-036.u4.p1.s2
Takže tato novela řeší nový způsob jmenování profesorů , tak jak jsem řekl v předešlé řeči , s tím , že tento návrh se musí upravit . ps2013-006-06-005-036.u4.p1.s3
Jsou dvě možné varianty . ps2013-006-06-005-036.u4.p1.s4
Jedna možná varianta je propustit tento návrh do dalšího čtení , kde bychom měli možnost upravit a specifikovat návrh tak , aby odborná záležitost zůstala na vysokých školách , proces by hodnotilo Ministerstvo školství a na předsedovi Senátu , eventuálně ministrovi školství - záleží potom , jak se dohodneme na výboru - bude pouze ten jmenovací proces . ps2013-006-06-005-036.u4.p1.s5
Bude tam také specifikován nejenom způsob jmenování , ale i důvody možného odmítnutí tak , aby předseda Senátu nemohl odmítnout z jakéhokoliv důvodu , ale pouze kdyby byl tento proces obejit . ps2013-006-06-005-036.u4.p2.s1
Pokud se slovutná Sněmovna rozhodne , že tento návrh zamítne , nezbývá mi nic jiného , než to také respektovat a podřídit se tomu s tím , že pak bude na mně jako ministrovi školství , abych vešel v další jednání s vysokými školami a s panem prezidentem a abychom celou problematiku vyřídili . ps2013-006-06-005-036.u4.p3.s1
Děkuji za vaši pozornost , za vaši oduševnělost a pevně věřím , že tento problém společnými silami vyřešíme . ps2013-006-06-005-036.u4.p3.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-006-06-005-036.u5.p1.s1
Děkuji panu ministrovi . ps2013-006-06-005-036.u5.p1.s2
Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jiří Zlatuška . ps2013-006-06-005-036.u5.p1.s3
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-006-06-005-036.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , domnívám se , že tady tato navrhovaná novela je zbytečná a že si zasluhuje zamítnutí v prvním čtení . ps2013-006-06-005-036.u6.p1.s2
Vychází z předpokladu , že je možné respektovat nedodržování stávajícího právního stavu , a vychází z celé řady mylných předpokladů o tom , jaké jsou vlastně reálné problémy vysokých škol , resp . problémy , které souvisí se jmenováním profesorů . ps2013-006-06-005-036.u6.p2.s1
Z jednoho pohledu by se dalo říci , že je téměř jedno , jakým způsobem bude ke jmenování profesorů docházet . ps2013-006-06-005-036.u6.p2.s2
Často se argumentuje tím , že je to , ten stav , který máme u nás , tradiční pojetí jmenování profesorů hlavou státu , který vychází z dávných dob - někdy se uvádí Rakousko - Uhersko . ps2013-006-06-005-036.u6.p2.s3
Na druhou stranu je dobré mít na paměti , že je to akt , který vychází z tradičního pojetí jmenování profesorů hlavou státu , který stvrzuje společenskou vážnost reprezentantů nejvyšších vzdělávacích institucí , a že tím fakticky český stát projevuje úctu vzdělanosti , rozvoji , předávání vědění dalším generacím . ps2013-006-06-005-036.u6.p2.s4
Z tohoto pohledu to není otázka , kde bychom s těmi symboly měli zacházet lehkovážně . ps2013-006-06-005-036.u6.p3.s1
V okamžiku , kdy se zamýšlíme nad tím , jestli respektovat tradice , které někomu mohou připadat vyčpělé , tak je dobré si uvědomit , že debata o tom , že by se mělo měnit postavení profesorů na vysokých školách , že by se měl měnit způsob , kterým jsou ustavováni , vyšla v kontextu těch takzvaných reforem vysokých škol , které začaly s takzvanou Bílou knihou , a razilo to několik poslední vlád , zejména někteří ministři . ps2013-006-06-005-036.u6.p3.s2
Že cílem tady těchto změn byla především komoditizace vysokoškolského vzdělání , změna pohledu na zejména veřejné vysoké školy jako na vzdělávací instituce a jejich tlačení směrem k víceméně téměř komerčně působícím institucím , prokazujícím jenom jakousi tuctovou službu . ps2013-006-06-005-036.u6.p3.s3
Elitní a společensky respektované postavení vysokoškolských profesorů tady v tomto mělo ustupovat do pozadí . ps2013-006-06-005-036.u6.p4.s1
Značná část z toho , s čím pracovala takzvaná Bílá kniha , byla v důsledku tlaku akademické i obecné veřejnosti odsunuta do pozadí , nicméně snaha prosadit aspoň části z takzvaných reformních novel zbyla . ps2013-006-06-005-036.u6.p4.s2
Snahu to udělat je dobré vidět v souvislosti i se snahou změnit způsob jmenování profesorů na vysokých školách . ps2013-006-06-005-036.u6.p5.s1
Co se týká právního ukotvení jmenování profesorů , tak jak vypadá v současné době , často se říká , že vysokým školám se nelíbí změna postavení profesorů prostě proto , že si profesoři nebo docenti chtějí psát to prof . nebo doc . před jméno jako titul . ps2013-006-06-005-036.u6.p5.s2
Tady bych upozornil na to , že v českém právním řádu neexistuje na rozdíl od akademických titulů , se kterými se ukončuje vzdělávání , to jsou takové ty JUDr . , Mgr . apod . , tak u profesorů , docentů , u těch zkratek prof . a doc . , neexistuje žádné vymezení těchto titulů , které by jejich používání regulovalo . ps2013-006-06-005-036.u6.p5.s3
Jinými slovy , pokud se na to podíváme z ústavního hlediska , občanům není zakázáno nic , co zákon výslovně nezakazuje . ps2013-006-06-005-036.u6.p5.s4
Psát si prof . nebo doc . ps2013-006-06-005-036.u6.p5.s5
před jméno může kterýkoliv občan a nenajdete zákon , který by tady tohle to omezoval . ps2013-006-06-005-036.u6.p6.s1
Je to zvláštní stav , kde pouze upozorňuji na to , že v této oblasti existuje nejen to pozitivní právní vymezení , ale i řada tradic , která je fakticky tím prostředím respektována . ps2013-006-06-005-036.u6.p6.s2
Do části těch tradic se návrh snaží vlamovat , nicméně část z nich nechává zcela mimo . ps2013-006-06-005-036.u6.p7.s1
Stávající zákon o vysokých školách obsahuje 57 výskytů slova profesor , ale pokud si přečtete , jak se s tímto termínem v zákoně zachází , tak pouze v jednom jediném případě , a to v databázi , která se vede pro účely akreditačního řízení , se jedná o pracovní místo . ps2013-006-06-005-036.u6.p7.s2
V okamžiku tedy , kdy se spojuje třeba způsob jmenování profesorů s těmi tzv . funkčními místy , je to neexistující problém . ps2013-006-06-005-036.u6.p7.s3
Jmenování profesorem je uznání kvalifikace , která byla dosažena na základě velmi přesně stanovené procedury , která je v zákoně o vysokých školách obsažena v paragrafech 73 , 74 a 75 . ps2013-006-06-005-036.u6.p7.s4
Je to převážně záležitost , která se týká kvalifikačního ocenění těchto osobností . ps2013-006-06-005-036.u6.p8.s1
Co se týká označování pracovních míst , ta jsou označována stejným termínem , přesto se jedná fakticky o termín , který je jiný . ps2013-006-06-005-036.u6.p8.s2
Na vysokých školách v minulosti bylo zcela běžné , v tuto chvíli to není tak běžné , ale nic tomu nebrání , aby pracovní místa byla označována tímto stejným termínem bez ohledu na to , aby tam byla nějaká přímá kauzální vazba . ps2013-006-06-005-036.u6.p8.s3
Tato dvojakost používání slova profesor byla obsažena v jednom z návrhů , které byly projednávány touto Poslaneckou sněmovnou , a bylo to v období , které končilo pádem vlády , pokud si dobře vzpomínám , ODS a ustavením úřednické vlády . ps2013-006-06-005-036.u6.p8.s4
Tehdy 30 . dubna 1997 byl předložen tisk 189 , který podepsalo 56 sociálně demokratických poslanců . ps2013-006-06-005-036.u6.p8.s5
Jedním z nich byl tehdejší poslanec Miloš Zeman , dnešní prezident České republiky . ps2013-006-06-005-036.u6.p8.s6
V tomto návrhu bylo obsaženo jak jmenování profesorů prezidentem republiky , čili současný prezident tento návrh svého času sám podepsal , ale kromě toho tam byla zakotvena i normativně praxe , kterou důvodová zpráva tohoto legislativního návrhu označovala za stávající praxi . ps2013-006-06-005-036.u6.p8.s7
Bylo tam doslova napsáno " zachovávají se dosavadní tituly , navrhuje se je označovat jako akademické hodnosti docent a profesor , jejich právní význam " . ps2013-006-06-005-036.u6.p8.s8
A je tam poznámka " nejde o označení pracovního zařazení na určité vysoké škole " . ps2013-006-06-005-036.u6.p9.s1
Čili to , že se tato věc spojuje s procesem debaty o tom , jaká má být povaha akademických pracovníků na vysokých školách , to je spojení , které je z podstaty věci mylné . ps2013-006-06-005-036.u6.p9.s2
Vysokým školám dnes nebrání nic tohoto rozdělení používat . ps2013-006-06-005-036.u6.p9.s3
Vysoké školy mají dostatečné kompetence pracovat s pracovními místy profesor , respektive docent , aby to odpovídalo jejich vnitřním mzdovým předpisům nebo aby to odpovídalo mezinárodním závazkům , které například prostřednictvím Evropské univerzitní asociace přijímají pro otevírání míst zahraniční konkurenci , kde by bylo mnohem užitečnější od Ministerstva školství , kdyby se postaralo o dodržování třeba deklarací Evropské komise a Evropské univerzitní asociace o povinném zveřejňování všech výběrových řízeních na vědecká místa na příslušném serveru Evropské komise , nikoliv měnilo tímhle tím způsobem stávající právní stav , na kterém není žádný podstatný problém . ps2013-006-06-005-036.u6.p10.s1
V rámci studia toho , co vláda předložila ještě za minulého ne příliš legitimního působení a teď to zopakovala , jsem se věnoval několika aspektům , které mi na tom návrhu připadaly formálně problematické . ps2013-006-06-005-036.u6.p11.s1
Ptal jsem se ministra na to , jak vypadal konkrétně podnět , který podle důvodové zprávy předložil prezident republiky 22 . května 2013 . ps2013-006-06-005-036.u6.p11.s2
V důvodové zprávě je konkrétně psáno : " Vládní návrh zákona je předkládán na základě podnětu prezidenta republiky ze dne 22 . května 2013 , kterým prezident republiky doporučil úpravu působnosti v oblasti jmenování profesorů podle zákona o vysokých školách . " ps2013-006-06-005-036.u6.p11.s3
Zde je problém , že prezident republiky nemá zákonodárnou iniciativu , takže formálně vzato je tento krok zvláštní . ps2013-006-06-005-036.u6.p11.s4
Ještě zvláštnější je nicméně odpověď , protože ta konstatuje , že podnět byl vznesen pouze ústně prezidentem republiky na jednání s dřívějším ministrem školstvím . ps2013-006-06-005-036.u6.p11.s5
Dostal jsem odkaz na veřejnou prezentaci z 22 . května na tiskovém brífinku . ps2013-006-06-005-036.u6.p11.s6
Rozhodně z hlediska veškerých náležitostí toho , jak se připravuje legislativa , je to postup , který je krajně nestandardní . ps2013-006-06-005-036.u6.p12.s1
Návrh na změnu toho , kdo jmenuje profesory , byl schválen v podobě jmenování předsedou Senátu na vládou bez důvěry a v demisi premiéra Rusnoka na svém jednání 8 . ledna . ps2013-006-06-005-036.u6.p12.s2
Ptal jsem se , kdy a kým byl vznesen návrh na to , aby tam byl uveden předseda Senátu , nikoliv tak jak se předtím v debatách s předchozími ministry jednalo o ministru školství . ps2013-006-06-005-036.u6.p12.s3
Tento návrh podle informace ministra školství byl vznesen na opět zřejmě ústním jednání s prezidentem republiky dne 7 . ledna 2014 . ps2013-006-06-005-036.u6.p12.s4
Čili 7 . ledna je ústně vznesen návrh , 8 . ledna tento návrh projednává vláda . ps2013-006-06-005-036.u6.p12.s5
Z toho si lze udělat obrázek o tom , jakým způsobem probíhá proces , který upravuje něco , co má poměrně velké důsledky potom jak pro činnost vysokých škol , tak třeba pro naše postavení z hlediska mezinárodních smluv o vzájemném uznávání jmenování profesorů , třeba se Slovenskem . ps2013-006-06-005-036.u6.p13.s1
Návrh neprošel standardním legislativním řízením podle legislativních pravidel vlády . ps2013-006-06-005-036.u6.p13.s2
Díky tomu ani nebyla provedena příslušná analýza právního a skutkového stavu a zhodnocení nezbytnosti změn právního stavu , tak jak legislativní pravidla vlády pro legislativu předkládanou vládou předpokládají . ps2013-006-06-005-036.u6.p13.s3
Dostal jsem na dotaz , jak tady tohle probíhalo , obecnou odpověď , že pro takovéto věci zřejmě legislativní pravidla vlády neplatí a není potřeba zpracovávat příslušné přípravné kroky . ps2013-006-06-005-036.u6.p14.s1
To , co je na současném stavu dále do značné míry alarmující , je skutečnost , že je zde několik desítek učitelů vysokých škol , kteří úspěšně prošli jmenovacím řízením a jejichž návrhy z toho jmenovacího řízení na jmenování profesorem byly v období od 1 . dubna 2013 do 31 . prosince 2013 předloženy prostřednictvím , nebo měly být předloženy prostřednictvím Ministerstva školství prezidentu republiky . ps2013-006-06-005-036.u6.p14.s2
Celkem se jedná o 85 návrhů na jmenování . ps2013-006-06-005-036.u6.p14.s3
Těchto 85 návrhů bylo ministrem Štysem , tedy ministrem bez důvěry a v demisi , víceméně tak , jak tomu rozumím , svévolně zadrženo na Ministerstvu školství a nebylo postoupeno dále prezidentu republiky k tomu formálnímu jmenování . ps2013-006-06-005-036.u6.p14.s4
Pokud si vzpomínáte , v gesci Ministerstva obrany z Univerzity obrany jeden návrh , který šel touto cestou , předán dál byl a bez problémů bylo příslušné jmenování provedeno . ps2013-006-06-005-036.u6.p14.s5
Tady se domnívám , že ministr Štys prostě zneužil své pravomoci , kterou měl , a poškodil těchto 85 kandidátů na jmenování . ps2013-006-06-005-036.u6.p15.s1
Na druhou stranu , i kdybychom vycházeli z hypotézy , která se mi nezdá být ničím podložená , že chce prezident republiky snad postupovat nějakým svévolným způsobem , uznávám , že mediální zprávy vypadají tak , že prezident republiky odmítá dodržovat zákon a odmítá provádět tady to jmenování . ps2013-006-06-005-036.u6.p15.s2
Ale pokud mu nebyly ty návrhy zaslány , pak si myslím , že je korektnější říci , že chyba je na straně předchozího ministra školství , nikoli prezidenta republiky . ps2013-006-06-005-036.u6.p16.s1
Ale i kdybychom přijali jako východisko hypotézu , že je to svévole prezidenta republiky a že nechce pokračovat ve jmenování , pak upozorňuji na to , že z hlediska mzdových nároků například těch lidí , kteří projdou jmenovacím řízením , je plně v kompetenci vysokých škol začlenit mzdové nároky do vnitřních mzdových předpisů vysokých škol takovým způsobem , že ten , kdo projde úspěšně jmenovacím řízením , má všechny nároky mzdové tak , jako by byl formálně jmenován . ps2013-006-06-005-036.u6.p16.s2
Není problém v působení Akreditační komise , aby zohlednila osoby , které projdou úspěšně jmenovacím řízením a pouze jsou ministrem školství nebo prezidentem zdržovány od toho , aby byly jmenovány , a je možné těch pár let počkat , než se situace změní a přijde jiná hlava státu , která příslušné jmenovací dekrety podepíše . ps2013-006-06-005-036.u6.p17.s1
Zdůraznil bych ještě , že se zde nejedná o sám akt předávání jmenovacích dekretů . ps2013-006-06-005-036.u6.p17.s2
Řada předchozích ministrů tyto jmenovací dekrety v Karolinu profesorům předávala , protože tam prezident z nějakého důvodu , buď vědomě jako téměř výraz toho , kam chodí , nebo jen z časové nebo jiné zaneprázdněnosti , nepřišel . ps2013-006-06-005-036.u6.p17.s3
Já jsem třeba dostal svůj prezidentský dekret od ministra Pilipa za působení prezidenta Havla . ps2013-006-06-005-036.u6.p17.s4
Jmenování samozřejmě proběhlo prezidentem , protože ten je podepsán na tom prezidentském dekretu , a je tam kontrasignace předsedou vlády , tak jak to zákony předpokládají . ps2013-006-06-005-036.u6.p17.s5
Ale všechno to , co se dál objevuje o tom , jestli má , nebo nemá prezident republiky chodit do Karolina , tohle jsou všechno podružné záležitosti . ps2013-006-06-005-036.u6.p18.s1
Vzhledem tady k těmto aspektům budu navrhovat zamítnutí tohoto návrhu v prvním čtení . ps2013-006-06-005-036.u6.p18.s2
Děkuji . ps2013-006-06-005-036.u7.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a otevírám tímto obecnou rozpravu , do které mám s přednostním právem přihlášeného pana poslance Kalouska , pana poslance Petra Fialu , potom pana poslance Schwarzenberga , řádně jsou přihlášeni pan poslanec Grebeníček a paní poslankyně Putnová . ps2013-006-06-005-036.u7.p1.s2
Ale ještě dříve , než jim dám slovo , mám tady faktickou pana poslance Raise . ps2013-006-06-005-036.u7.p1.s3
. Já jsem to neviděla , já to nemůžu vědět , omlouvám se . ps2013-006-06-005-036.u7.p1.s4
Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . ps2013-006-06-005-036.u8.p1.s1
Přeji dobrý den . ps2013-006-06-005-036.u8.p1.s2
Já budu rychlý .