ps2013-006-06-002-025.u6.p3.s5
Pokud máme rozetnout tento zásadní sociální problém , tak ho nerozetneme ani prioritně omezováním kompetencí exekutorů , ani debatou o tom , jestli se lichva začne vnímat jako věc nemravná , ale omezíme ji jedině rychlým legislativním opatřením . ps2013-006-06-002-025.u6.p4.s1
Všechny zákony , které tu byly přijímány v minulosti , chodily jen okolo horké kaše . ps2013-006-06-002-025.u6.p4.s2
Žádná schválená novela nešla na jádro problému , to je omezení celkové ceny za půjčku , ceny , která musí obrážet cenu služby , tedy půjčky , ale která nesmí klienta zničit . ps2013-006-06-002-025.u6.p4.s3
A jak jinak si vysvětlit půjčky , kde se úroky pohybují v desetitisících procentech ? ps2013-006-06-002-025.u6.p4.s4
To není o ničem jiném než o tom , že lichvář chce někoho podvést a okrást . ps2013-006-06-002-025.u6.p4.s5
Není to vůbec o poctivém podnikání a o tom , že tato předloha omezuje poctivé podnikatele . ps2013-006-06-002-025.u6.p4.s6
Trestní zákon a současná justice neuznávají jasnou hranici toho , co je a co není už lichva . ps2013-006-06-002-025.u6.p4.s7
Tento zákon si klade za cíl jednou pro vždy určit , kde je hranice , kde se slušně podniká , a kde je to okrádání . ps2013-006-06-002-025.u6.p4.s8
Bohužel není jiné cesty , než to jasně stanovit zákonem , protože zvyk nějaké ustálené soudní praxe u nás v dohlednu není . ps2013-006-06-002-025.u6.p4.s9
Doufám , že nová Sněmovna bude podstatně vnímavější ke skutečným problémům našich občanů . ps2013-006-06-002-025.u6.p5.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-006-06-002-025.u7.p1.s1
Děkuji paní poslankyni . ps2013-006-06-002-025.u7.p1.s2
Prosím pana poslance Votavu k mikrofonu . ps2013-006-06-002-025.u7.p1.s3
Prosím , aby se připravil pan poslanec Tejc . ps2013-006-06-002-025.u7.p1.s4
Prosím , pane poslanče . ps2013-006-06-002-025.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , vážená paní místopředsedkyně . ps2013-006-06-002-025.u8.p1.s2
Pokusím se mluvit tišeji , ne tak hlasitě jako včera - ano , paní kolegyně Černochová prostřednictvím předsedající . ps2013-006-06-002-025.u8.p2.s1
Jak už bylo řečeno , tato problematika se tady probírala už několikrát minulé volební období také . ps2013-006-06-002-025.u8.p2.s2
Určitě je třeba uvítat přístup předkladatelů , kteří mají snahu řešit problematiku spotřebitelských úvěrů , především poskytování těch lichvářských půjček , úvěrů , zamezit praktikám některých nebankovních institucí . ps2013-006-06-002-025.u8.p2.s3
Podotýkám některých , protože je řada samozřejmě seriózních a ty poskytují , myslím , spotřebitelské úvěry tak , jak by se poskytovat měly . ps2013-006-06-002-025.u8.p3.s1
Je třeba si říci , že žijeme v době , která má mnoho možností , jak si zkvalitnit a zpříjemnit život . ps2013-006-06-002-025.u8.p3.s2
Všichni vidíme , jak z médií , časopisů , letáků na nás doslova vyskakují různé lákavé nabídky a podmanivá reklama a - no , nekupte to . ps2013-006-06-002-025.u8.p3.s3
Tak možná uvažuje řada lidí a prostě si chce ten život zpříjemnit , aniž by domýšleli potom důsledky , že také musí jednou ten úvěr splatit . ps2013-006-06-002-025.u8.p3.s4
Často přeceňují svoji situaci životní a pak se samozřejmě dostávají do velkých neřešitelných problémů , vytloukají úvěr úvěrem atd . ps2013-006-06-002-025.u8.p4.s1
Zadluženost našich domácností v současné době dosáhla již hranice 1 , 2 bilionu korun . ps2013-006-06-002-025.u8.p4.s2
Je to tedy nepředstavitelná částka , respektive představitelná , když si ji porovnáme se státním rozpočtem , který je skoro na stejné úrovni . ps2013-006-06-002-025.u8.p4.s3
Na jednoho obyvatele v loňském roce činila ta zadluženost 106 tisíc korun . ps2013-006-06-002-025.u8.p4.s4
To jenom pro představu , abychom věděli , kde se se zadlužeností domácností pohybujeme . ps2013-006-06-002-025.u8.p4.s5
Je třeba také říci , a to proběhlo i v médiích , dotýká se tato problematika seniorů , důchodců , a v současné době je asi 70 tisíc exekucí na důchod , což je také nelichotivé číslo . ps2013-006-06-002-025.u8.p5.s1
V loňském roce schválila Poslanecká sněmovna novelu zákona o spotřebitelském úvěru , který precizoval některá ustanovení . ps2013-006-06-002-025.u8.p5.s2
Snahou bylo řešit některé problémy poskytování těchto úvěrů , například co se týkalo zajištění úvěrů . ps2013-006-06-002-025.u8.p5.s3
Dnes už není možné zajišťovat úvěr například směnkou . ps2013-006-06-002-025.u8.p5.s4
Nařizovalo poskytovateli úvěru prověřovat schopnost splácet úvěr , skončily například ty předražené telefonní linky pro sjednávání úvěrů . ps2013-006-06-002-025.u8.p5.s5
Byla to i otázka odstoupení od smlouvy , kde je dáno , že dlužník může do 14 dnů za určitých podmínek od smlouvy odstoupit . ps2013-006-06-002-025.u8.p6.s1
Já jsem tady několikrát hovořil právě na téma spotřebitelských úvěrů v minulém období a vždy jsem poukazoval na to , že je třeba také řešit nedobrou finanční gramotnost našich obyvatel . ps2013-006-06-002-025.u8.p6.s2
Že tato věc začíná už na školách a na školách by se měla vyučovat finanční gramotnost , protože samozřejmě řada lidí , ty starší samozřejmě už tyto věci možná nepostihnou , ale ty mladší určitě , si ani nepřečte pořádně smlouvu , neví , co je to RPSN , neví , co je to úrok , a tak dále . ps2013-006-06-002-025.u8.p6.s3
To jsou základní pojmy , které by prostě každý měl nějakým způsobem znát , pokud chce uzavírat nějakou úvěrovou smlouvu . ps2013-006-06-002-025.u8.p7.s1
Co se týká návrhu předkladatelů , tak jsem řekl , že chápu smysl toho jejich návrhu , nicméně si myslím , že to asi není řešení správným směrem . ps2013-006-06-002-025.u8.p7.s2
My jsme podávali poslanecký návrh v roce 2010 , tuším , který také řešil zastropování RPSN , kdy jsme to chtěli řešit nařízením vlády , to znamená , že vláda vydá nařízení , ve kterém určí průměrné hodnoty roční procentní sazby nákladů za kalendářní rok . ps2013-006-06-002-025.u8.p7.s3
Neříkám , že to není věc , o které bychom neměli diskutovat , nebo že to pro nás bylo jasně stanoveno . ps2013-006-06-002-025.u8.p7.s4
On ten náš návrh nakonec nebyl akceptován . ps2013-006-06-002-025.u8.p7.s5
Řešili jsme tam i otázku smluvních pokut , které neměly přesahovat výši toho spotřebitelského úvěru . ps2013-006-06-002-025.u8.p8.s1
Takže závěrem : Já se domnívám , že bychom neměli zamítat tento poslanecký návrh , měli bychom jej propustit do druhého čtení , měli bychom se pokusit v diskusi najít ještě možná jiné cesty , jak zákon o spotřebitelském úvěru vyprecizovat , aby tam byla ještě větší ochrana dlužníků , samozřejmě za předpokladu , že dluh se musí platit , to je naprosto jasné . ps2013-006-06-002-025.u8.p8.s2
Ale vyprecizovat tam , anebo i se zamyslet nad tím , jak vyloučit ty poskytovatele z nebankovní sféry , kteří poskytují lichvářské úroky , kteří mají ty nehorázné praktiky . ps2013-006-06-002-025.u8.p8.s3
Takže myslím , že na diskusi je toho poměrně hodně , a ve výboru bychom mohli toto velice důkladně prodiskutovat . ps2013-006-06-002-025.u8.p9.s1
Chtěl bych navrhnout zároveň , aby byl čas na projednávání , abychom prodloužili lhůtu na projednání ve výborech o 30 dnů . ps2013-006-06-002-025.u8.p9.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2013-006-06-002-025.u9.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2013-006-06-002-025.u9.p1.s2
A ještě než dám slovo panu poslanci Tejcovi , s faktickou je přihlášen pan poslanec Zahradník . ps2013-006-06-002-025.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-006-06-002-025.u10.p1.s1
Vážená paní předsedající , dámy a pánové , chtěl bych navázat na pana poslance Votavu . ps2013-006-06-002-025.u10.p1.s2
Tak jednak samozřejmě mnoho lidí je přesvědčeno o tom , že mají nárok na všechny ty věci , které jim reklama nabízí . ps2013-006-06-002-025.u10.p1.s3
A když na to nemohou vydělat , tak že mají povinnost si ty peníze si na to půjčit . ps2013-006-06-002-025.u10.p2.s1
Ale on zmínil ještě jednu významnou věc a tou je vlastně to , že by se naše školství mělo ve zvýšené míře věnovat podpoře ekonomické a finanční gramotnosti , tedy vzdělávání lidí o tom , co to znamená vlastně vzít si úvěr , jaké to může mít následky . ps2013-006-06-002-025.u10.p2.s2
Myslím , že by tato výchova měla být významně posilována už od základních škol a měly by ji převzít samozřejmě i školy střední . ps2013-006-06-002-025.u10.p2.s3
Na vysokých školách už existují studijní programy pro přípravu učitelů , kteří by byli schopni kvalifikovaně učit ekonomickou gramotnost . ps2013-006-06-002-025.u10.p2.s4
Tyto programy si podle mého názoru zaslouží naší podpory . ps2013-006-06-002-025.u10.p2.s5
Děkuji . ps2013-006-06-002-025.u11.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2013-006-06-002-025.u11.p1.s2
S další faktickou mám přihlášeného pana poslance Kořenka . ps2013-006-06-002-025.u11.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-006-06-002-025.u12.p1.s1
Dobrý den , dámy a pánové . ps2013-006-06-002-025.u12.p1.s2
Já jenom na svého předřečníka navážu . ps2013-006-06-002-025.u12.p1.s3
Ano , v základních školách je program finanční gramotnosti . ps2013-006-06-002-025.u12.p1.s4
Ministerstvo školství zařadilo tuto problematiku do výuky . ps2013-006-06-002-025.u12.p1.s5
Napomohl tomu i program , který se jmenoval EU peníze školám . ps2013-006-06-002-025.u12.p1.s6
Byl to program z ESF 1.4 . ps2013-006-06-002-025.u12.p1.s7
Ministerstva školství . ps2013-006-06-002-025.u12.p1.s8
Potvrzuji , že je potřeba na tuto problematiku klást daleko větší důraz ve vzdělávání , a myslím si , že Ministerstvo školství touto cestou půjde . ps2013-006-06-002-025.u12.p1.s9
Děkuju . ps2013-006-06-002-025.u13.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2013-006-06-002-025.u13.p1.s2
S další faktickou pan poslanec Mihola . ps2013-006-06-002-025.u14.p1.s1
Já jenom krátce navážu na své předřečníky . ps2013-006-06-002-025.u14.p1.s2
My jsme se velmi věnovali v předvolebním programu , a budeme se k tomu hlásit i nadále , věřím , že celá vláda , k tomu , co je obvyklé v sousedních zemích , ke kterým máme hodně blízko , to znamená v Německu a Rakousku . ps2013-006-06-002-025.u14.p1.s3
Jedná se o takzvané občanské vzdělávání , které právě velmi dbá . ps2013-006-06-002-025.u14.p1.s4
Není to pro prosím vás , nezaměňovat s občanskou výchovou , kterou samozřejmě známe ze základní či střední školy , ale je to celý systém , který vychovává člověka k občanství , ale k praktickému občanství , a zdůrazňuje tady ty ekonomické , finanční a další aspekty . ps2013-006-06-002-025.u14.p1.s5
Finanční gramotnost je tam samozřejmě důležitou složkou . ps2013-006-06-002-025.u14.p1.s6
Takže tomu se chceme velmi podrobně věnovat . ps2013-006-06-002-025.u14.p1.s7
Děkuji . ps2013-006-06-002-025.u15.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2013-006-06-002-025.u15.p1.s2
S další faktickou pan poslanec Blažek a poté s faktickou pan poslanec Plzák . ps2013-006-06-002-025.u16.p1.s1
Dobrý den , děkuji za slovo . ps2013-006-06-002-025.u16.p1.s2
Víte , já nemám nic proti tomu , aby se na školách učilo cokoliv , ale otázkou je moje víra v to , že to postačí k tomu , aby ten svět byl lepší . ps2013-006-06-002-025.u16.p1.s3
Musíme si uvědomit , ten zákon se jmenuje o spotřebitelském úvěru . ps2013-006-06-002-025.u16.p1.s4
To znamená , to není o tom , že si lidé půjčují na to , že nemají na živobytí , ale velmi často o tom , že si půjčují na věci , které vlastně de facto příliš mnoho nepotřebují , ale protože je má někdo jiný , typicky ve škole má nějaký žák nejlepší mobil , tak ho chtějí mít i ti ostatní . ps2013-006-06-002-025.u16.p1.s5
Tak se lidé zadlužují kvůli věcem , které tak potřebné nejsou . ps2013-006-06-002-025.u16.p1.s6
Problém je totiž v tom , že v podstatě , když ocituji Švejka , " to se nám to žije , když nám lidi půjčujou " , tak prostě určitá část společnosti si na toto zvykla a líbí se jí to . ps2013-006-06-002-025.u16.p2.s1
Tragédie nastává tehdy , když vznikají politické subjekty , jako je v tomto případě třeba Úsvit , který vlastně , aby získal hlasy dlužníků , v podstatě jednak kritizuje vymáhání pohledávek , což je základní věc , která je nutná pro naprosto zdravou ekonomiku , ale současně se snaží omezit ty půjčovatele . ps2013-006-06-002-025.u16.p2.s2
To znamená , že vlastně ty lidi nahání k tomu : půjčky budou pro vás výhodnější , ale k tomu se ještě dost možná nebudou vymáhat , protože my naprosto omezíme vymáhání pohledávek . ps2013-006-06-002-025.u16.p3.s1
Hrabalovsky řečeno , to je inzerát na dům , ve kterém bych tedy fakt bydlet nechtěl . ps2013-006-06-002-025.u17.p1.s1
Děkuji , pane poslanče , a prosím pana poslance Plzáka . ps2013-006-06-002-025.u18.p1.s1
Děkuji , paní předsedající , kolegové , moje poznámka bude velmi krátká , bude to spíš povzdech , že na tak jednoduchou věc , že když si půjčím , musím to vrátit , a že ani ta půjčka není zadarmo a že z toho je nějaký úrok , my musíme zavádět systém vzdělávání na školách , prostě to si člověk povzdechne , kam jsme to tedy dopracovali . ps2013-006-06-002-025.u18.p1.s2
Děkuji . ps2013-006-06-002-025.u19.p1.s1
Děkuji , pane poslanče . ps2013-006-06-002-025.u19.p1.s2
A nyní prosím pana poslance Tejce k mikrofonu . ps2013-006-06-002-025.u19.p1.s3
Prosím , aby se připravil pan poslanec Klaška . ps2013-006-06-002-025.u20.p1.s1
Vážená paní místopředsedkyně , kolegyně , kolegové , už jsem nečekal , že se dostanu ke slovu , a za to tedy děkuji . ps2013-006-06-002-025.u20.p1.s2
Já bych se vrátil od toho vzdělávání k podstatě návrhu zákona , byť určit finanční gramotnost je podstatnou částí debaty , ale chtěl bych se vrátit k tomu , o čem ten zákon hovoří , ale také o tom , co v něm chybí . ps2013-006-06-002-025.u20.p2.s1
My jsme jako sociální demokraté dali návrh zákona , který upravoval maximální výši RPSN , tedy roční procentní sazby nákladů , už v roce 2009 a já jsem rád , že se autoři tentokrát z Úsvitu inspirovali naší novelou , byť ne v plném rozsahu , byť řeší problém možná trošku jinak , než bychom ho řešili my . ps2013-006-06-002-025.u20.p3.s1
První poznámka k výši .