|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-02-05 ps2013-006-02-003-011 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

11. Vládní návrh zákona o zdravotnických prostředcích /sněmovní tisk 87/ - prvé čtení

Date2014-02-05
Meetingps2013/006
Agenda Itemps2013/006/011
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/006schuz/s006024.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 425 • previousnext

ps2013-006-02-003-011.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2013-006-02-003-011.u8.p1.s2 Vážené paní ministryně, vážení páni ministři, vážené poslankyně a poslanci, dobré dopoledne.
ps2013-006-02-003-011.u8.p1.s3 Dovolte mi říci několik poznámek k předkládané materii, která zde byla velmi zevrubně a kvalifikovaně předložena panem ministrem Němečkem a panem zpravodajem.
ps2013-006-02-003-011.u8.p2.s1 Zákon navazuje na zákon 123/2000 Sb., o zdravotnických prostředcích, který byl obrovským průlomem v celé agendě.
ps2013-006-02-003-011.u8.p2.s2 Posunul nás do kultivovaného světa, ale na několik let velmi zkomplikoval život všem poskytovatelům péče, protože posunul naše trošku zaostalé zákonodárství na moderní evropskou úroveň, alespoň tedy v tom roce 2000.
ps2013-006-02-003-011.u8.p3.s1 O co šlo, řeknu krátký příměr.
ps2013-006-02-003-011.u8.p3.s2 Zdravotnické prostředky v nemocnicích a obecně mezi poskytovateli zdravotní péče nebyly řádně evidovány, nebyly u nich řádné doklady ani u těch nejzávažnějších zdravotnických prostředků, jako jsou třeba implantáty s nějakou elektrickou funkcí, nebo u nejtěžších strojů, jako jsou rentgeny, které mohou pacienta poškodit, nebo u elektrokauterů - nebylo potřeba vlastnit k tomu prostředku návody, vlastnit k tomu nějaká potvrzení o tom, že prostředek řádně funguje.
ps2013-006-02-003-011.u8.p3.s3 Kontrola se soustředila na několik osvědčených metrologických zkoušek.
ps2013-006-02-003-011.u8.p3.s4 To tedy zákon z roku 2000 výrazně posunul.
ps2013-006-02-003-011.u8.p3.s5 Bylo to něco jako posunout divoce jezdící auta do systému regulace, kdy každé auto musí být registrováno, musí mít technickou kontrolu a musí mít svou identifikační značku.
ps2013-006-02-003-011.u8.p4.s1 Jak však život ukázal za další desetiletí, je to stále málo a bezpečnostní pravidla se posunula dále.
ps2013-006-02-003-011.u8.p4.s2 Takže my se bohužel nemůžeme vyhnout tomu, abychom se dostali na úroveň standardních evropských pravidel, přestože zákon v roce 2000 nás posunul hodně dopředu a způsobil velké vrásky poskytovatelům péče.
ps2013-006-02-003-011.u8.p4.s3 V tomto směru myslím, že ten nový předkládaný zákon tady byl prezentován dostatečně široce, a mně také nezbývá, než vřele doporučit jeho schválení.
ps2013-006-02-003-011.u8.p4.s4 A to, co tady prezentovala paní poslankyně Marková, to, co bylo velmi široce diskutováno jak s poskytovateli péče, tak s výrobci a distributory a konsensuálně přijato jako legislativa, která vyhovuje evropské legislativě samozřejmě v rámci toho 90denního období, které nás bude čekat, může být zcela jasně prokázáno, popř. v drobnostech upraveno.
ps2013-006-02-003-011.u8.p5.s1 bych tady ale rád řekl ještě druhý pohled na věc, protože zatím se tady explicitně nezmínilo, anebo ne možná dostatečně jasně, že návrh zákona byl předkládán ve dvou bodech.
ps2013-006-02-003-011.u8.p5.s2 Ten první bod je v tisku, který máme před sebou, číslo 87, a ten druhý bod byl včera stažen a to je doprovodná právní úprava, protože některé věci se zvážily jako vhodné, aby byly ve svých originálních zákonech.
ps2013-006-02-003-011.u8.p5.s3 Například sem patří změna zákona o regulaci reklamy, protože se neuznalo za vhodné, aby věci o reklamě byly v tomto speciálním zákonu o zdravotnických prostředcích.
ps2013-006-02-003-011.u8.p5.s4 Je to návrh zákona o správních poplatcích, nějaké drobnosti zákona o zdravotních službách a návrh změny zákona o DPH.
ps2013-006-02-003-011.u8.p5.s5 Tyto věci pokládám celkem za drobnosti relativně v tom kontextu složitosti právní úpravy.
ps2013-006-02-003-011.u8.p6.s1 Ale je tu ještě jedna věc, kterou zejména na závěr tohohle svého příhovoru chci zmínit, a to je cenotvorba, která také je v tom odloženém balíku změn zákonů a týká se zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění.
ps2013-006-02-003-011.u8.p6.s2 A tady mně dovolte krátkou expozi do cenotvorby v našem zdravotnictví, kterou se zabývaly všechny předcházející vlády za posledních dvacet let, kterou se bohužel nepodařilo úplně ideálně vyřešit a ji ve svém koaličním prohlášení připravenu i tato současná koalice.
ps2013-006-02-003-011.u8.p7.s1 Jenom abych osvětlil důležitost věci, ještě musím zdůraznit to, co tady padlo - že náklady na zdravotnické prostředky jsou okolo 50 mld. korun v našem systému.
ps2013-006-02-003-011.u8.p7.s2 Je to zhruba objem, který je řádově srovnatelný s objemem, který se dává do léčivých přípravků.
ps2013-006-02-003-011.u8.p7.s3 Ale zdravotnické prostředky mají násobně víc položek oproti lékům.
ps2013-006-02-003-011.u8.p7.s4 Je to velmi složitá záležitost, a proto ten zákon dnes čtený obsahuje také nový přístup k tomu, jak tento obrovský balík jednotlivostí bude klasifikován, v jaké hierarchii klasifikační.
ps2013-006-02-003-011.u8.p8.s1 Ale zpátky k cenotvorbě, kterou chci skončit.
ps2013-006-02-003-011.u8.p8.s2 A chci skončit žádostí na pana ministra, aby se dále věnoval.
ps2013-006-02-003-011.u8.p8.s3 Protože když Nečasova vláda připravovala tento zákon, tak pokládala kapitolu o cenotvorbě za politicky a principiálně v našem systému jednu z mimořádně důležitých.
ps2013-006-02-003-011.u8.p9.s1 Cenotvorbu můžeme rozdělit do tří oblastí, pro zjednodušení: cenotvorbu léků, cenotvorbu zdravotnických prostředků a cenotvorbu, která říká, kolik se platit za vlastní zdravotnické výkony bez příslušného materiálu.
ps2013-006-02-003-011.u8.p9.s2 Zatímco cenotvorba u léků, přestože byla velmi výrazně kritizována, když byla v roce 2008 Julínkovým Ministerstvem zdravotnictví připravena a měla v sobě řadu administrativních problémů, které postupně byly odlaďovány, tak tato cenotvorba se dnes dostala do celkem uspokojivé situace přes veškeré problémy, které s jsou, jako v některých oblastech ne ještě úplně doladěné ceny léků ve smyslu tom, že jsou drahé, ale i naopak zase nedostatky v tom, že některé léky jsou příliš levné na volný systém trhu v Evropské unii a vedou ke známému reexportu.
ps2013-006-02-003-011.u8.p9.s3 Ale celkově je možno říct, že opravdu u cenotvorby léků máme systém, který je naprosto transparentní, je podle požadavků evropské legislativy a je proti jednotlivým rozhodnutím při stanovování cen a úhrad možnost se odvolat.
ps2013-006-02-003-011.u8.p10.s1 Tento zákon o zdravotnických prostředcích a jeho část v zákoně o veřejném zdravotním pojištění posunuje legislativu týkající se cenotvorby na úroveň kvality legislativy cenotvorby léčiv.
ps2013-006-02-003-011.u8.p10.s2 Je to tedy velmi výrazný krok vpřed, který je založen na jiném algoritmu, než je založena cenotvorba léčiv, ale je také transparentní a je proti němu odvolání.
ps2013-006-02-003-011.u8.p11.s1 Cenotvorba spočívá v tom, že zákon přímo stanoví klasifikační tabulku o obrovském množství položek, stanoví pro jednotlivé skupiny položek základní ceny, které jsou hrazeny ze zdravotního pojištění.
ps2013-006-02-003-011.u8.p11.s2 Zákon stanoví zároveň i indikace k tomu - případná omezení, kdy příslušný prostředek nemá být hrazen, protože není medicínsky zdůvodnitelný.
ps2013-006-02-003-011.u8.p12.s1 To je obrovský balík věcí, o kterém bude ještě jistě velká diskuse, přestože byl velmi pracně se zdravotními pojišťovnami i pacientskými pohledy, pohledy výrobců i dovozců konsensuálně dán dohromady, ale samozřejmě je tomu víc než rok a je to potřeba zrevidovat, takže jistě bude chvíli trvat, než se tato cenotvorba dostane do naší legislativy.
ps2013-006-02-003-011.u8.p12.s2 Velmi bych ale prosil pana ministra, aby si tuto záležitost vzalo ministerstvo jako jeden z nejprioritnějších úkolů.
ps2013-006-02-003-011.u8.p12.s3 Protože jestliže se podaří vyřešit tuto cenotvorbu, tak jak již byla dost kvalitně předpřipravena, máme posunutý celý problém financování zdravotnictví o další krok.
ps2013-006-02-003-011.u8.p12.s4 Bude zbývat dopracovat potom ještě zařazování prostředků, kterým se říká zvlášť účtované materiály.
ps2013-006-02-003-011.u8.p12.s5 To jsou ty prostředky, které se používají u některých závažných výkonů, jako třeba kloubní implantáty nebo různé dlahy, které používají ortopedi apod., a pak bude zbývat jenom ta poslední třetina, která je ta nejpotřebnější, to je cenotvorba u seznamu výkonů, objektivní cenotvorba na úrovni úhradové vyhlášky a na úrovni tak složitých systémů, jako je platba DRG.
ps2013-006-02-003-011.u8.p13.s1 jenom znovu upozorňuji na to, že to, co bylo připraveno v tom odloženém zákonu, novele zákona o veřejném zdravotním pojištění, je krok tím správným, transparentním, férovým směrem, který nám ukládá evropská legislativa, a znovu velmi žádám pana ministra, aby se v těchto pracích pokračovalo.
ps2013-006-02-003-011.u8.p14.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-006-02-003-011.u9.p1.s1 Ještě než vystoupí pan poslanec Hovorka, je zde faktická poznámka paní poslankyně Soni Markové.
ps2013-006-02-003-011.u9.p1.s2 Paní poslankyně, máte slovo a své dvě minuty.
ps2013-006-02-003-011.u9.p1.s3 Prosím.
ps2013-006-02-003-011.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-006-02-003-011.u10.p1.s2 bych chtěla zareagovat jenom na svého předřečníka, který tady hovořil o části, která byla stažena, to znamená o souvisejících zákonech.
ps2013-006-02-003-011.u10.p1.s3 Protože on tady mluvil o tom, jako že by to byly nějaké marginálie, které nejsou moc důležité, ale bych chtěla upozornit na to, že právě to, o čem hovořil, to znamená o těch penězích, o cenotvorbě a o úhradách, tak schválení těchto zákonů, tak jak byly navrženy, by znamenalo navýšení nákladů za zdravotnické prostředky vlastně o půl miliardy.
ps2013-006-02-003-011.u10.p1.s4 A tím, že by tento zákon zablokoval možnost úsporných opatření ze strany pojišťovny, tak by to zvýšilo opět náklady téměř o půl miliardy.
ps2013-006-02-003-011.u10.p1.s5 Navíc by se toto dělo ne formou zákona, jak to předpokládá Listina základních práv a svobod, ale bylo by to formou vyhlášek.
ps2013-006-02-003-011.u10.p1.s6 Takže jenom je potřeba některé věci možná říkat tak, jak jsou, a ne jak někdo by chtěl, aby vypadaly.
ps2013-006-02-003-011.u10.p1.s7 Děkuji.
ps2013-006-02-003-011.u11.p1.s1 Mám zde ještě další dvě faktické poznámky.
ps2013-006-02-003-011.u11.p1.s2 První je pan poslanec Plzák, po něm s faktickou poznámkou pan poslanec Heger.
ps2013-006-02-003-011.u11.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-006-02-003-011.u12.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, bych chtěl také zareagovat na vystoupení exministra pana doc.
ps2013-006-02-003-011.u12.p1.s2 Hegera.
ps2013-006-02-003-011.u12.p1.s3 V jeho vystoupení zaznělo, že celý návrh zákona byl konzultován s pacientskými organizacemi, s výrobci, s dovozci, se zdravotními pojišťovnami.
ps2013-006-02-003-011.u12.p1.s4 jsem přeslechl, jestli byl také konzultován s lékaři.
ps2013-006-02-003-011.u12.p1.s5 A by zajímalo, jestli byl tento návrh konzultován s lékařskou komorou, případně jaké bylo vyjádření lékařské komory.
ps2013-006-02-003-011.u12.p1.s6 Protože tento návrh zákona může klást velké byrokratické podmínky pro zdravotnická zařízení a soukromé lékaře a by zajímalo, jak se k tomu lékařská komora staví.
ps2013-006-02-003-011.u12.p1.s7 Děkuji.
ps2013-006-02-003-011.u13.p1.s1 Děkuji.
ps2013-006-02-003-011.u13.p1.s2 Další faktická poznámka - pan poslanec Heger.
ps2013-006-02-003-011.u14.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-006-02-003-011.u14.p1.s2 K tomu druhému - ten zákon byl velmi široce konzultován se všemi odbornými lékařskými společnostmi a bylo dosaženo konsensu na velmi kvalitní úrovni.
ps2013-006-02-003-011.u14.p2.s1 Pokud jde o poznámku paní poslankyně Markové, tak tam musím říci, že naopak tento návrh posunuje situaci v cenotvorbě na úroveň zákona a jasně transparentních rozhodnutí, proti kterým bude odvolání, do kterých kategorií budou zdravotní prostředky zařazovány, případně rozhodování SÚKLu ve stejném režimu, zda budou klasifikovány jako zdravotnické prostředky, nebo nebudou.
ps2013-006-02-003-011.u14.p2.s2 Naopak musím říct, že současný stav je tak špatný, že není ani to rozhodování na úrovni nějakých rozumných domluvených algoritmů, neřkuli vyhlášek.
ps2013-006-02-003-011.u14.p2.s3 A připomenu jenom ze začátku loňského roku - v lednu 2013 řešilo Ministerstvo zdravotnictví malou aféru ovlivňující velmi nepříjemně pacienty s kolostomiemi a dalšími potřebnými pacienty pro stomické pomůcky, protože komise na VZP, která se dnes klasifikací zařazování do katalogů a oceňováním zdravotnických prostředků zabývá, postupovala velmi voluntaristicky a k překvapení zdravotnické i pacientské veřejnosti se na jednou objevil návrh, který byl neúnosný a musel být časem změněn.
ps2013-006-02-003-011.u14.p2.s4 Všechny takovéhle epizody by byly do budoucna tím novým zákonem upravujícím cenotvorbu změněny.
ps2013-006-02-003-011.u14.p2.s5 Děkuji.
ps2013-006-02-003-011.u15.p1.s1 Ano.
ps2013-006-02-003-011.u15.p1.s2 Ještě jedna faktická poznámka, opět pan poslanec Plzák.
ps2013-006-02-003-011.u16.p1.s1 se omlouvám, možná jsem byl přeslechnut.
ps2013-006-02-003-011.u16.p1.s2 nezajímaly názory odborných společností.
ps2013-006-02-003-011.u16.p1.s3 Co se týče právní relevance, odborné společnosti jsou něco jako zájmové kluby.
ps2013-006-02-003-011.u16.p1.s4 To je v podstatě něco jako filatelisté atd.
ps2013-006-02-003-011.u16.p1.s5 zajímá názor lékařské komory.
ps2013-006-02-003-011.u17.p1.s1 Děkuji.
ps2013-006-02-003-011.u17.p1.s2 Žádnou další faktickou poznámku nemám, takže s řádným vystoupením pan poslanec Hovorka.
ps2013-006-02-003-011.u17.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-006-02-003-011.u18.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně a vážení kolegové, mohu souhlasit s panem ministrem a s předřečníky v tom, že je třeba zdravotnické prostředky nějakým způsobem regulovat.
ps2013-006-02-003-011.u18.p1.s2 To je pravda.
ps2013-006-02-003-011.u18.p1.s3 Ale způsob, jakým se to navrhuje, s tím se nemohu ztotožnit.
ps2013-006-02-003-011.u18.p1.s4 bych udělal takovou malou exkurzi do historie, protože Státní ústav pro kontrolu léčiv, kterému se navrhuje svěřit regulace zdravotnických prostředků a cenotvorba, ten do roku 2007 se zabýval vlastně kontrolou bezpečnosti léčiv, uváděním léčiva na trh.
ps2013-006-02-003-011.u18.p1.s5 Pozměňovacím návrhem k pozměňovacímu návrhu k vládnímu návrhu zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů se najednou do návrhu zákona dostala kompetence ke stanovování cen a úhrad léčiv.
ps2013-006-02-003-011.u18.p1.s6 Ty cenové kompetence do doby byly na Ministerstvu financí a úhrada, čili to, kolik bude pojišťovna hradit z ceny jednotlivého léku, ta se dělala v kategorizační komisi.
ps2013-006-02-003-011.u18.p1.s7 Protože existoval nález Ústavního soudu na základě podnětu skupiny senátorů, bylo nutné tento stav změnit, protože zejména výrobci léčiv z Mezinárodní asociace farmaceutických firem protestovali proti tomu, že ten systém je netransparentní.
ps2013-006-02-003-011.u18.p1.s8 Čili Ústavní soud rozhodl v době, že systém se musí změnit, musí být průhledný a firmy musí mít možnost nějakým způsobem se odvolat proti rozhodnutí.
ps2013-006-02-003-011.u18.p2.s1 Ten systém, který se vytvořil tím způsobem, jak jsem řekl, pozměňovacím návrhem k pozměňovacímu návrhu, který tady byl schvalován velmi hekticky v roce 2007, byl špatný a Státní ústav pro kontrolu léčiv je dneska jeden z mála úřadů, v Evropě myslím je to možná druhý úřad, který tak vysokou koncentraci pravomocí a kompetencí, to znamená, který shrnuje hodnocení léčiv, jejich kategorizaci, cenotvorbu a úhradotvorbu.
ps2013-006-02-003-011.u18.p2.s2 A navíc se mu teď navrhuje svěřit kompetence k regulaci zdravotnických prostředků, čili objemu, který se svým rozsahem, jak říkal pan poslanec Heger, blíží 50 mld. korun.
ps2013-006-02-003-011.u18.p2.s3 Je to prostě na zvážení, jestli je dobré, aby takový superúřad u nás vlastně měl všechny možné kompetence k veškerým dodávkám do zdravotnictví.
ps2013-006-02-003-011.u18.p3.s1 Bylo by dobré, kdyby pan ministr tady řekl, kolik lidí se dneska zabývá zdravotnickými prostředky na Ministerstvu zdravotnictví.
ps2013-006-02-003-011.u18.p3.s2 Podle mých informací je to osm lidí.
ps2013-006-02-003-011.u18.p3.s3 Když se podíváte na strukturu pracovníků Státního ústavu pro kontrolu léčiv, tak tam byl počet někdy v roce 2011 nebo na začátku roku 2012 asi 312 lidí.
ps2013-006-02-003-011.u18.p3.s4 K dnešnímu datu by počet měl být 468.
ps2013-006-02-003-011.u18.p3.s5 A se ptám: Vytvořil se nejdříve potřebný počet pracovníků na SÚKLu, nebo se teď hledá kompetence a vytížení těchto pracovníků?
ps2013-006-02-003-011.u18.p3.s6 Chtěl bych vědět, co je vlastně na začátku.
ps2013-006-02-003-011.u18.p3.s7 Jestli je na začátku záměr, nebo je na začátku zvýšení počtu lidí a teď se hledá vytížení pro lidi.
ps2013-006-02-003-011.u18.p4.s1 Tady kolega se ptal, jestli nedojde k nějakému způsobu řekněme šikanování lékařů, jestli s tím lékaři souhlasí.

Text viewDownload CoNNL-U