ps2013-005-02-003-005.u7.p1.s3
Jako první přihlášený s přednostním právem je pan předseda poslaneckého klubu Občanské demokratické strany , pan poslanec Stanjura . ps2013-005-02-003-005.u7.p1.s4
Prosím , pane poslanče . ps2013-005-02-003-005.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2013-005-02-003-005.u8.p1.s2
To bylo včera . ps2013-005-02-003-005.u8.p1.s3
Netušil jsem , že budeme projednávat ještě dneska , když si koaliční poslanci nezajistili projednávání po 19 . hodině . ps2013-005-02-003-005.u8.p1.s4
Díky kvalitě mého hlasu bude moje vystoupení velmi krátké a nechám vystoupení za náš klub svým kolegům . ps2013-005-02-003-005.u8.p2.s1
Použiji k tomu , že bych velmi polemizoval s vaším výrokem , pane místopředsedo , že se jedná o jeden z nejdůležitějších zákonů . ps2013-005-02-003-005.u8.p2.s2
Možná podle názvu . ps2013-005-02-003-005.u8.p2.s3
S tím souhlasím . ps2013-005-02-003-005.u8.p2.s4
Nebo jeden z nejdůležitějších úkolů , které před námi stojí , abychom ho přijali . ps2013-005-02-003-005.u8.p3.s1
Byl jsem na ministerstvu pouhých sedm měsíců a vždycky není pravda , že vždycky přijde ministr , který vyhodí všechny úředníky a přivede si tam svoje kamarády z politické strany . ps2013-005-02-003-005.u8.p3.s2
To je taková pohádka , kterou tady vykládal pan předkladatel Jeroným Tejc . ps2013-005-02-003-005.u8.p3.s3
Možná to někteří dělají , možná že ne a je třeba se když tak dívat konkrétně , kdo to udělal . ps2013-005-02-003-005.u8.p4.s1
My , kteří máme zkušenosti ze samosprávy , jsme zvyklí na to , že v čele úřadu stojí tajemník , který má na starosti veškeré personální věci včetně různého odvolání , a je to normální . ps2013-005-02-003-005.u8.p4.s2
Nicméně když jsem se snažil prosadit tento názor , který mají mnozí starostové a starostky , tak zkuste vyjednávat s odbory státních zaměstnanců , protože si myslím , že ten zákon se relativně osvědčil a že ho stačilo de facto přepsat směrem ke státním úředníkům . ps2013-005-02-003-005.u8.p4.s3
Přál bych nové koalici , aby to tak bylo . ps2013-005-02-003-005.u8.p4.s4
Bylo by to jenom dobře . ps2013-005-02-003-005.u8.p4.s5
Mým osobním názorem vždycky bylo , že by bylo dobré , kdybychom měli jeden zákon . ps2013-005-02-003-005.u8.p4.s6
Že úředníci slouží nebo dělají veřejnou službu ať už v samosprávě , nebo na ministerstvech či v jiných orgánech státní správy . ps2013-005-02-003-005.u8.p4.s7
Přece výkon státní správy dělají i radnice . ps2013-005-02-003-005.u8.p4.s8
Občan absolutně nerozeznává , když přijde na radnici , jestli mluví s úředníkem , který má na starosti samosprávné věci , nebo mluví či jedná s úředníkem , který má na starosti přenesený výkon státní správy . ps2013-005-02-003-005.u8.p4.s9
A je to v pořádku . ps2013-005-02-003-005.u8.p4.s10
Není třeba tím občana zatěžovat . ps2013-005-02-003-005.u8.p4.s11
Nicméně dlouhodobě se chystají jiné podmínky pro státní úředníky a úředníky územně samosprávních celků . ps2013-005-02-003-005.u8.p4.s12
Myslím si , že to není dobře . ps2013-005-02-003-005.u8.p5.s1
Proč polemizuji i s názorem , že je to nejdůležitější zákon obsahově . ps2013-005-02-003-005.u8.p5.s2
Tak schválně , schovejme si toto znění sněmovního tisku 71 a porovnejme ho se zněním , které odejde do Senátu za pár měsíců . ps2013-005-02-003-005.u8.p5.s3
A pak si musíme říct , zda dneska ta schůze byla seriózním pokusem hledat shodu na dlouhodobém řešení , které bude prospěšné pro úřednictvo , ale i pro občany a voliče , protože bude kvalifikovaný výkon veřejné správy . ps2013-005-02-003-005.u8.p5.s4
Nic takového není . ps2013-005-02-003-005.u8.p5.s5
Všichni víme , že se scházíme včera a dneska proto , abychom splnili podmínku pana prezidenta . ps2013-005-02-003-005.u8.p5.s6
Sám jeden z předsedů koaličních stran to tady včera říkal . ps2013-005-02-003-005.u8.p5.s7
Já si cením otevřenosti , protože říkal : Dostali jsme tu podmínku a buď ji splníme a bude nová vláda , anebo ji nesplníme a bude vláda Jiřího Rusnoka . ps2013-005-02-003-005.u8.p6.s1
Chci říct , že my jsme nikdy nehlasovali pro důvěru vládě Jiřího Rusnoka . ps2013-005-02-003-005.u8.p6.s2
Myslíme si , že je špatně , když vládne vláda bez politického mandátu . ps2013-005-02-003-005.u8.p6.s3
A že i pro opozici je dobře , když vznikne vláda s politickým mandátem z voleb . ps2013-005-02-003-005.u8.p6.s4
Na tom se určitě shodujeme i s těmi , kteří vytvořili vládní koalici . ps2013-005-02-003-005.u8.p7.s1
My tady nejednáme proto , aby byla jmenována vláda . ps2013-005-02-003-005.u8.p7.s2
My tady jednáme proto , aby jeden konkrétní člověk mohl být jmenován do té vlády . ps2013-005-02-003-005.u8.p7.s3
Vy jste jako koalice na tu podmínku přistoupili , my si myslíme , že takové věci se dělat nemají . ps2013-005-02-003-005.u8.p7.s4
Že mají platit obecná pravidla pro všechny a má se postupovat a měřit všem stejně . ps2013-005-02-003-005.u8.p7.s5
My tomu říkáme naprosto zaslouženě Lex Babiš . ps2013-005-02-003-005.u8.p7.s6
Zajímavé je , že pan poslanec Babiš se jednání neúčastní , nevystupuje k tomu , nekomentuje to . ps2013-005-02-003-005.u8.p7.s7
Přitom jsme se včera i dneska sešli jenom kvůli jeho osobě . ps2013-005-02-003-005.u8.p7.s8
Protože až dneska pošlete , vy , kteří budete hlasovat pro , až pošlete návrh do dalšího čtení , tak pan prezident řekne : Byla splněna podmínka . ps2013-005-02-003-005.u8.p7.s9
Mohu jmenovat ne vládu - to neřekne , protože to nebyla podmínka . ps2013-005-02-003-005.u8.p7.s10
Ale řekne : Mohu jmenovat pana Babiše ministrem financí . ps2013-005-02-003-005.u8.p8.s1
Takže to není podmínka pro to , aby byla jmenována vláda . ps2013-005-02-003-005.u8.p8.s2
Je to podmínka pro to , aby byl do vlády jmenován jeden konkrétní člověk . ps2013-005-02-003-005.u8.p8.s3
Podmínka , kterou stanovil pan prezident a kterou vy jste akceptovali . ps2013-005-02-003-005.u8.p8.s4
Já rozumím té souvislosti , že pokud byste postupovali a předseda jedné koaliční strany by nemohl být členem vlády , že to vyrobí politické komplikace a ohrozí vznik celé vlády . ps2013-005-02-003-005.u8.p8.s5
Ale to je politická souvislost a politické dohody , ne věcné . ps2013-005-02-003-005.u8.p9.s1
Včera jsme jasně ukázali souvislost tohoto návrhu a souvislost služebního zákona se zrušením povinnosti pro ministry předkládat negativní lustrační osvědčení . ps2013-005-02-003-005.u8.p9.s2
Ne předkládat lustrační osvědčení , jak někteří říkají , ale negativní lustrační osvědčení . ps2013-005-02-003-005.u8.p9.s3
Už včera jsem říkal , že kdo čte dobře ten lustrační zákon , tak ví , že tam je několik kategorií lidí , kteří nejsou schopni získat negativní , to znamená , že získají pozitivní lustrační osvědčení . ps2013-005-02-003-005.u8.p9.s4
A nejsou to zdaleka pouze spolupracovníci StB , ale jsou to mnohem širší skupiny . ps2013-005-02-003-005.u8.p9.s5
Je třeba si uvědomit , že tisíce a desetitisíce pracovních pozic jsou chráněny lustračním zákonem a tisíce a desetitisíce nejen těch , kteří tam dělají , ale i uchazečů o tu pracovní pozici musí to lustrační osvědčení negativní předložit , aby měli šanci na tu pozici . ps2013-005-02-003-005.u8.p10.s1
Řekl tady včera náš předseda Fiala , že tady zavádíme privilegia pro určitou skupinu lidí . ps2013-005-02-003-005.u8.p10.s2
Ano , počet členů vlády může být 15 , 16 , 17 , 18 , zhruba v těchhle těch číslech se pohybovala velikost veškerých vlád , které tady byly po roce 1992 . ps2013-005-02-003-005.u8.p10.s3
Tak pro tyto lidi vytváříte vy , kteří jste připraveni pro to hlasovat , a souhlasím s tím , že základ k tomu byl položen v roce 2002 , kdy tady z nás málokdo seděl , s tím já souhlasím . ps2013-005-02-003-005.u8.p10.s4
Nicméně my , kteří jsme s tím nesouhlasili , jsme odložili alespoň účinnost a předložili jsme v minulém volebním období jiný návrh zákona , který mohl řešit kvalifikovanou veřejnou službu a přitom nerušil lustrační osvědčení . ps2013-005-02-003-005.u8.p10.s5
Pak je poctivější , když říkáte , že to nemá platit pro ministry , aby to neplatilo pro nikoho . ps2013-005-02-003-005.u8.p10.s6
My jsme zásadně proti . ps2013-005-02-003-005.u8.p10.s7
Zásadně proti tomu , aby neplatil lustrační zákon , a proti tomu , abychom tam dělali výjimky . ps2013-005-02-003-005.u8.p11.s1
Dovolte , abych procedurálně navrhl zamítnutí tohoto zákona v prvním čtení . ps2013-005-02-003-005.u8.p11.s2
Poprosím . . . ps2013-005-02-003-005.u8.p11.s3
Poprosím - požádám vládní koalici o to , až dokončí činnost její expertní komise , o které tak rádi v médiích mluví , že už na tom zákoně pracuje pracuje pracuje , aby to předložili mnohem lépe jako vládní návrh zákona , aby to , co stvoříte , prošlo řádným legislativním procesem , aby veškeré věci , které se změnily v České republice v legislativě od roku 2002 , to je takřka dvanáct let , týmy odborníků legislativců odchytaly , prověřily souvislosti , aby v tom nebyly zbytečné chyby . ps2013-005-02-003-005.u8.p12.s1
Když jsem poslouchal vystoupení některých řečníků ať už tady včera , nebo teď v médiích , tak mám pocit , že ti ministři nejsou ani důležití na tom ministerstvu . ps2013-005-02-003-005.u8.p12.s2
Hlavně aby to ministerstvo fungovalo a hlavně aby do toho ten ministr moc nemluvil . ps2013-005-02-003-005.u8.p12.s3
No já nevím . ps2013-005-02-003-005.u8.p12.s4
Přeji vám všem , kteří budete na ministerstvu , aby se vám nestalo to , že ministr bude něco chtít a úředníci řeknou : ne , to je nekvalitní , pane ministře , to je politicky motivované , to se nám nelíbí , my máme jiný , odborný , nezávislý , nestranný výklad či názor . ps2013-005-02-003-005.u8.p12.s5
To přece takhle není . ps2013-005-02-003-005.u8.p12.s6
Ministerstva mají soužit kvalifikovaně , pokud možno efektivně , ale mají sloužit k plnění politického programu vlády . ps2013-005-02-003-005.u8.p12.s7
Pokud někdo říká něco jiného , tak lže . ps2013-005-02-003-005.u8.p12.s8
Nic takového není . ps2013-005-02-003-005.u8.p12.s9
Nebo si myslíte , že na těch radnicích je jedno , kdo je starostou ? ps2013-005-02-003-005.u8.p12.s10
Že ten úřad funguje stejně , ať je starosta sociální demokrat , nebo občanský demokrat , nebo křesťanský demokrat ? ps2013-005-02-003-005.u8.p12.s11
Myslím , že to tak není . ps2013-005-02-003-005.u8.p12.s12
Ten úřad má poskytovat servis zvoleným zástupcům lidu , ať už na radnicích , krajích nebo ministerstvech . ps2013-005-02-003-005.u8.p13.s1
Já souhlasím s tím , že nemají být velké čistky , a pokud to někdo dělá , tak není rozumný ministr nebo rozumný starosta . ps2013-005-02-003-005.u8.p13.s2
Přece nejlepší , co se může stát člověku , který přijde na radnici , na kraj nebo na ministerstvo , že zdědí kvalifikovaný úřad , který ví , zná a umí plnit politické zadání ministra či starosty . ps2013-005-02-003-005.u8.p13.s3
Pokud to někdo nedělá , rozvrátí takto kvalifikovaný úřad , dosadí si tam své kamarády , ať už stranické , politické , osobní , rodinné či firemní , tak prostě pracuje sám proti sobě a dřív nebo později ho to doběhne . ps2013-005-02-003-005.u8.p14.s1
Z vlastní osobní zkušenosti říkám , že je dobře , aby vznikli státní tajemníci jako hlava úřadu . ps2013-005-02-003-005.u8.p14.s2
My z radnic tu zkušenost máme a máme pozitivní zkušenost . ps2013-005-02-003-005.u8.p14.s3
Vidím tady mnoho současných či bývalých starostů či primátorů a věřím , že je jedno , v jakém politickém dresu tady jsme , že ta zkušenost je stejná . ps2013-005-02-003-005.u8.p15.s1
Nicméně proč zase zřídit nový úřad ? ps2013-005-02-003-005.u8.p15.s2
Největšího sira Humphreyho v české res publicae ? ps2013-005-02-003-005.u8.p15.s3
A jak bude vybrán ? ps2013-005-02-003-005.u8.p15.s4
No politicky , když ho vybere vláda . ps2013-005-02-003-005.u8.p15.s5
Myslíme si , že model , kdy třeba státního tajemníka jmenuje premiér nebo vláda na návrh ministra , je lepší , nevytváří speciální úřad , nevytváří nadúředníka , který může být silnější než ministři či premiér či celá vláda . ps2013-005-02-003-005.u8.p16.s1
Slyšeli jsme tady od navrhovatelů , že je třeba zabránit účelovým reorganizacím ministerstva . ps2013-005-02-003-005.u8.p16.s2
Já s tím souhlasím . ps2013-005-02-003-005.u8.p16.s3
Ale kdo posoudí , co je účelová reorganizace ministerstva ? ps2013-005-02-003-005.u8.p16.s4
Co když přijde ministr a řekne : " Tady je příliš mnoho lidí . ps2013-005-02-003-005.u8.p16.s5
Potřebujeme to zefektivnit , tady můžeme 50 , 70 , 90 pracovních míst ušetřit . " ps2013-005-02-003-005.u8.p16.s6
Ne proto , ne vyměnit těch 90 lidí za své kamarády firemní , politické , stranické , ale proto , že by ten úřad mohl být efektivní . ps2013-005-02-003-005.u8.p16.s7
Nebude mít šanci , pokud necháme ten návrh zákona tak , jak je předložen . ps2013-005-02-003-005.u8.p16.s8
Protože jenom úředníci budou rozhodovat o tom , zda se změní organizační struktura ministerstva . ps2013-005-02-003-005.u8.p17.s1
Myslím , že to je ode zdi ke zdi . ps2013-005-02-003-005.u8.p17.s2
Bavme se o rozumných limitech , o rozumných termínech , o rozumné četnosti takovýchhle změn . ps2013-005-02-003-005.u8.p17.s3
Bavme se o tom , že ministr by měl mít podle mne jiné nástroje po nástupu do funkce a jiné nástroje potom v průběhu celé funkce , protože i ten ministr si musí přivést svoje lidi .