|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-01-21 ps2013-005-01-003-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Návrh poslanců Stanislava Polčáka, Andreje Babiše, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů /sněmovní tisk 43/ - prvé čtení

Date2014-01-21
Meetingps2013/005
Agenda Itemps2013/005/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/005schuz/s005027.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 475 • previousnext

ps2013-005-01-003-003.u6.p4.s3 Ten jsme považovali za krajní kompromisní řešení.
ps2013-005-01-003-003.u6.p4.s4 Když ovšem říkám do značné míry, narážím na jeden velmi podstatný detail.
ps2013-005-01-003-003.u6.p4.s5 Předložený návrh výslovně zakazuje kontrolu hospodárnosti a účelnosti nakládání s majetkem obcí, měst a krajů, tedy zakazuje něco, co nyní NKÚ u státních a evropských prostředků kontrolovat může.
ps2013-005-01-003-003.u6.p4.s6 Navrhované omezení působnosti NKÚ pouze na kontrolu souladu se zákonem pokládám proto nejen za nedostatečné, ale odporující Limské deklaraci i slibům, které jsem v úvodu své řeči citoval.
ps2013-005-01-003-003.u6.p4.s7 Nejedná se tedy o rozšíření, ale o omezení současných pravomocí NKÚ.
ps2013-005-01-003-003.u6.p5.s1 Dovolte mi toto tvrzení blíže vysvětlit.
ps2013-005-01-003-003.u6.p5.s2 Jak jsem řekl, podle navrhovaného znění ustanovení § 3 odst. 1 písm. c) a § 4 odst. 2 návrhu NKÚ provádět kontrolu hospodaření s majetkem územních samosprávných celků a příjmů a výdajů jejich rozpočtů pouze z hlediska souladu se zákony.
ps2013-005-01-003-003.u6.p5.s3 Tento přístup je předkladateli odůvodňován zejména odkazem na článek 101 odst. 4 Ústavy České republiky, podle kterého může stát zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, pouze vyžaduje-li to ochrana zákona a jen způsobem stanoveným zákonem.
ps2013-005-01-003-003.u6.p6.s1 Dále pak na ustanovení Evropské charty místní samosprávy publikované pod č. 181/1999 Sb., podle nějž jakýkoli správní dozor nad činností místních společenství běžně usiluje pouze o zajištění souladu se zákonem a ústavními zásadami.
ps2013-005-01-003-003.u6.p6.s2 K tomu je možné uvést, že audit nebo kontrola legality zahrnuje podle zavedené praxe nejvyšších kontrolních institucí soulad se všemi právními předpisy, nikoli jen se zákony.
ps2013-005-01-003-003.u6.p7.s1 Jako příklad možných výkladových problémů, které by vznikly při kontrole územních samosprávných celků výlučně z hlediska souladu se zákony, lze uvést kontrolu účetnictví.
ps2013-005-01-003-003.u6.p7.s2 Kontrola účetnictví, která patří mezi tradiční kontroly vykonávané nejvyššími kontrolními institucemi, pracuje tak, že platný zákon o účetnictví výslovně odkazuje na prováděcí právní předpisy, tedy vyhlášky Ministerstva financí, a na normativní akty neprávního charakteru, jako jsou mezinárodní a české účetní standardy.
ps2013-005-01-003-003.u6.p7.s3 Kontrola účetnictví výhradně jen podle zákona o účetnictví není prakticky realizovatelná.
ps2013-005-01-003-003.u6.p8.s1 Chci také zdůraznit, že kontrola NKÚ nemá v žádném ohledu povahu správního dozoru a nepředstavuje tak zásah do činnosti příslušného územního samosprávného celku.
ps2013-005-01-003-003.u6.p8.s2 Představa, že NKÚ bude hodnotit politická rozhodnutí reprezentantů územně samosprávných celků, je neopodstatněná a mohu vložit ruku do ohně za to, že něco takového se nikdy nedělo a dít nebude.
ps2013-005-01-003-003.u6.p9.s1 Návrh, který máte na stole, v sobě nese i další významná rizika.
ps2013-005-01-003-003.u6.p9.s2 Mluvím o nahrazení pojmu "právnická osoba veřejnoprávní povahy", který byl součástí již zmiňovaného návrhu z minulého funkčního období, pojmem "veřejná instituce".
ps2013-005-01-003-003.u6.p9.s3 Podle obecných legislativních zásad musí být právní předpis terminologicky jednotný.
ps2013-005-01-003-003.u6.p9.s4 Vzhledem k nejasnému vymezení kontrolovaných subjektů pod písmeny c), d) a e) předloženého návrhu upozorňuji, že v aplikační praxi bude docházet k interpretačnímu překrytí jednotlivých písmen.
ps2013-005-01-003-003.u6.p9.s5 Územní samosprávný celek uvedený pod písmenem c) je veřejnou institucí ve smyslu písmene d) a právnická osoba s majetkovou účastí státu nebo samosprávy ve smyslu písmene e) může být současně i veřejnou institucí ve smyslu písmene d).
ps2013-005-01-003-003.u6.p9.s6 Již v této fázi legislativního procesu je tedy zřejmé, že u předloženého návrhu nebyl naplněn požadavek anticipované interpretace právní normy.
ps2013-005-01-003-003.u6.p10.s1 Pokud jde o použití pojmu "veřejná instituce" v současných platných právních předpisech, je např. v zákoně o státní statistické službě používán pojem veřejných institucí.
ps2013-005-01-003-003.u6.p10.s2 Rozumějí se jím organizační složky státu, územní samosprávné celky, státní a ostatní mimorozpočtové fondy, veřejné vysoké školy, zdravotní pojišťovny a ostatní organizace zařazené Českým statistickým úřadem do tohoto sektoru.
ps2013-005-01-003-003.u6.p10.s3 Samotný pojem veřejná instituce se dále vyskytuje v zákoně o svobodném přístupu k informacím.
ps2013-005-01-003-003.u6.p10.s4 Tento zákon uvedený pojem nedefinuje.
ps2013-005-01-003-003.u6.p10.s5 Judikaturou je však vykládán v podstatně širším pojetí, než jaké je obsahem pojmu veřejných institucí podle zákona o státní statistické službě.
ps2013-005-01-003-003.u6.p10.s6 Pojem veřejná instituce je používán i v poslaneckých návrzích ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti a zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, které byly rovněž předloženy vládě ke stanovisku.
ps2013-005-01-003-003.u6.p10.s7 Vymezení pojmu veřejná instituce podle těchto sněmovních tisků, podle sněmovních tisků č. 43 a 44, a podle jeho dosavadního použití v právním řádu tedy není identické.
ps2013-005-01-003-003.u6.p10.s8 Nemusím snad zdůrazňovat, že je nežádoucí, aby byl tento pojem pro účely různých zákonů včetně ústavních vymezen různě, a varuji před možnými dohrami, včetně těch soudních.
ps2013-005-01-003-003.u6.p11.s1 Jiné zákony upravující kontrolu hospodaření územních samosprávných celků jako kritéria kontroly zmiňují: dodržování povinností stanovených zvláštními právními předpisy, zejména předpisy o finančním hospodaření územních celků, o hospodaření s jejich majetkem, o účetnictví a o odměňování - cituji ze zákona 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí.
ps2013-005-01-003-003.u6.p11.s2 Nebo: dodržování právních předpisů a opatření přijatých orgány veřejné správy v mezích těchto předpisů při hospodaření s veřejnými prostředky k zajištění stanovených úkolů těmito orgány - to byl zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů.
ps2013-005-01-003-003.u6.p12.s1 Na možný rozpor s Ústavou, resp. s Evropskou chartou místní samosprávy, zde nebylo v průběhu schvalovacího procesu u těchto legislativních úprav poukazováno.
ps2013-005-01-003-003.u6.p12.s2 V důvodových zprávách k nim byl naopak konstatován jejich plný soulad s ústavním pořádkem České republiky a s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána.
ps2013-005-01-003-003.u6.p12.s3 Podle ustanovení § 4 odst. 2 věty druhé návrhu NKÚ neprověřuje, zda je majetek územního samosprávného celku nebo dobrovolného svazku obcí využíván účelně a hospodárně podle zvláštního právního předpisu.
ps2013-005-01-003-003.u6.p12.s4 Přitom se v uvedeném případě jedná o zákonnou povinnost, která pro ÚSC vyplývá nejen ze zákonů upravujících jejich postavení - to je § 38 odst. 1 zákona 128/2000 Sb., o obcích, a stejně tak zákona o krajích, § 17 odst. 1, stejně tak jako zákona o hl. m. Praze, ale i ze zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole.
ps2013-005-01-003-003.u6.p13.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, povinnost chovat se hospodárně, účelně nebo efektivně ukládá obcím nejen zákon o obcích, jak si předkladatelé zřejmě myslí.
ps2013-005-01-003-003.u6.p13.s2 Cílem předkladatelů je údajně zabránit NKÚ ve vměšování se do samosprávné působnosti územních celků ve smyslu ustanovení hlavy sedmé Ústavy České republiky.
ps2013-005-01-003-003.u6.p13.s3 Uvědomujete si, že povinnost využívat majetek účelně, hospodárně a efektivně je obcím a krajům uložena nejen zákonem o obcích, event. krajích?
ps2013-005-01-003-003.u6.p13.s4 Co zákon o finanční kontrole?
ps2013-005-01-003-003.u6.p13.s5 Co třeba zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů anebo zákon o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí?
ps2013-005-01-003-003.u6.p13.s6 A koneckonců, co zákon o veřejných zakázkách?
ps2013-005-01-003-003.u6.p13.s7 Rozumím správně vašemu návrhu, že nekontrolujeme účelnost a hospodárnost podle zákona o obcích a krajích?
ps2013-005-01-003-003.u6.p13.s8 Nebo tím myslíte, že nekontrolujeme hospodárnost a účelnost podle všech výše jmenovaných zákonů?
ps2013-005-01-003-003.u6.p14.s1 Návrh, který projednáváte, znamená, že kontrolu obcí NKÚ provádět nebude.
ps2013-005-01-003-003.u6.p14.s2 Chcete-li, aby obce a kraje stály mimo kontrolu externího auditora, pak to sdělte veřejnosti.
ps2013-005-01-003-003.u6.p14.s3 Je to lepší řešení než tvrdit, že nový zákon dostane pod nezávislou kontrolu třetinu rozpočtu.
ps2013-005-01-003-003.u6.p14.s4 S tou třetinou rozpočtu se totiž budeme trápit, trápit v nekonečných soudních sporech, kdy každý krok NKÚ bude předmětem žaloby.
ps2013-005-01-003-003.u6.p15.s1 Navrhuji vám - vraťte předložený návrh předkladatelům k dopracování a požádejte vládu, připraví vládní návrh novely Ústavy, který projde standardním legislativním procesem.
ps2013-005-01-003-003.u6.p15.s2 Jedině takový postup umožní vzájemné provázání novely Ústavy a novely zákona o NKÚ.
ps2013-005-01-003-003.u6.p15.s3 Jedině tato cesta zabrání rizikům interpretačních sporů, které skončí soudními tahanicemi, a nikoliv kvalitně provedenou kontrolou.
ps2013-005-01-003-003.u6.p15.s4 Pro ty z vás, kteří se cítíte vázáni svým podpisem tzv. Rekonstrukce státu, mi dovolte připomenout, že na základě slibu, který jste před pár týdny složili, jste vázáni především svým vědomím a svědomím.
ps2013-005-01-003-003.u6.p15.s5 Nehlasujte pro něco, co ve svém důsledku zakládá na řadu problémů, a raději si dejte práci připravit skutečně kvalitní předlohu, která naplní vaše sliby.
ps2013-005-01-003-003.u6.p15.s6 Je to jen ve vašich rukou.
ps2013-005-01-003-003.u6.p15.s7 Děkuji.
ps2013-005-01-003-003.u7.p1.s1 Děkuji panu prezidentovi Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2013-005-01-003-003.u7.p1.s2 A teď s přednostním právem poprosím pana předsedu Občanské demokratické strany Petra Fialu.
ps2013-005-01-003-003.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-005-01-003-003.u8.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, rád bych vás upozornil na některé problémy, které se pojí s tímto návrhem.
ps2013-005-01-003-003.u8.p2.s1 Jak tady bylo řečeno, poslanci ANO, TOP 09 a KDU-ČSL předložili prakticky totožný návrh, který předkládala vláda v minulém období a který, jak jsme slyšeli, nebyl přijat Senátem, dokonce bych řekl, že byl silně kritizován Senátem, a to ne z politických důvodů, ale především těmi senátory, kteří mají zkušenost s komunální a krajskou politikou.
ps2013-005-01-003-003.u8.p2.s2 A nakonec tento návrh nebyl přijat ani Poslaneckou sněmovnou.
ps2013-005-01-003-003.u8.p3.s1 Připomeňme si znovu a podtrhněme si některé problémy, které nepochybně vyvstanou.
ps2013-005-01-003-003.u8.p3.s2 Návrh zvyšuje zatížení obcí kontrolami.
ps2013-005-01-003-003.u8.p3.s3 Podle návrhu být nově kontrolováno
ps2013-005-01-003-003.u8.p3.s4 Nejvyšším kontrolním úřadem hospodaření obcí, které dnes přece prochází důkladnou kontrolou.
ps2013-005-01-003-003.u8.p3.s5 Obce jsou kontrolovány značným množstvím orgánů, připravují audity, kontroly provádějí finanční úřady, dotace jsou kontrolovány příslušnými ministerstvy, u evropských dotací probíhají kontroly řídicími orgány, hospodaření obcí je kontrolováno i krajskými úřady.
ps2013-005-01-003-003.u8.p3.s6 Kontrola ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu je další z řady těchto kontrol, která velmi zatěžuje obce.
ps2013-005-01-003-003.u8.p3.s7 Z hlediska faktického výsledku je to jenom posílení duplicity v kontrolách, nebude to mít žádný velký přínos.
ps2013-005-01-003-003.u8.p4.s1 Nemůže to mít, a to je druhý bod, předpokládaný preventivní efekt.
ps2013-005-01-003-003.u8.p4.s2 A nemůže to mít preventivní efekt čistě z kvantitativního hlediska.
ps2013-005-01-003-003.u8.p4.s3 Návrh přece nepočítá s navýšením kontrolních akcí Nejvyššího kontrolního úřadu ani s navýšením jeho rozpočtu, což je samozřejmě dobře.
ps2013-005-01-003-003.u8.p4.s4 Zároveň však návrh počítá s rozšířením kontrolovaných osob o 6 250 municipalit, 14 krajů, blíže neurčený počet obchodních společností s majetkovou účastí samospráv atd.
ps2013-005-01-003-003.u8.p4.s5 Když si vezmeme, že ročně provede Nejvyšší kontrolní úřad zhruba 40 kontrolních akcí a zkontroluje asi 350 subjektů, tak kdyby se Nejvyšší kontrolní úřad polovinou své kapacity zaměřil na hospodaření obcí, připadne kontrola na jednu obec zhruba jednou za 300 let.
ps2013-005-01-003-003.u8.p4.s6 Takováto četnost kontroly prostě nemůže, v žádném případě nemůže, působit jako prevence nějakého případného nekalého hospodaření.
ps2013-005-01-003-003.u8.p5.s1 Další věc, která je velmi důležitá.
ps2013-005-01-003-003.u8.p5.s2 Náklady na součinnost s kontrolory obcím nikdo nehradí.
ps2013-005-01-003-003.u8.p5.s3 A dámy a pánové, kdo máte nějakou zkušenost se řízením instituce, víte, že kontrola, každá kontrola s sebou nese dodatečné náklady.
ps2013-005-01-003-003.u8.p5.s4 Je nutno vyčlenit prostor pro kontroly, zaměstnanci musí spolupracovat, nemohou se tak několik dní věnovat své agendě a tuto zátěž stát obcím nerefunduje a případnou refundaci neřeší ani poslanecký návrh.
ps2013-005-01-003-003.u8.p6.s1 Na závěr to naprosto nejpodstatnější.
ps2013-005-01-003-003.u8.p6.s2 patřím k těm poslancům, kteří nebyli v minulosti starosty, ale patřím také k těm poslancům, kteří řídili instituce.
ps2013-005-01-003-003.u8.p6.s3 Řídil jsem jich několik a mohu vám říct, že velkým problémem je dnes duplicita kontrol a množství kontrol, které je skoro nezvladatelné.
ps2013-005-01-003-003.u8.p6.s4 Stejná záležitost bývá nyní duplicitně, nekoordinovaně kontrolována různými orgány, mnohdy s odlišným výsledkem.
ps2013-005-01-003-003.u8.p6.s5 Před jakýmkoliv rozšířením pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu musí předcházet a musí být řešeno toto množství kontrol ze strany státu jako celek, aby i ve výsledku u obcí nedocházelo k dalším duplicitám.
ps2013-005-01-003-003.u8.p6.s6 Musíme nejprve provést důkladnou analýzu současného systému kontrol, jeho duplicitních míst a navrhnout kroky, které povedou k optimalizaci tohoto systému.
ps2013-005-01-003-003.u8.p6.s7 Tato analýza dnes chybí.
ps2013-005-01-003-003.u8.p6.s8 Návrhy na optimalizaci nemáme, a proto je návrh na rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu vůči samosprávám postaven na vodě a postrádá rozumné zdůvodnění.
ps2013-005-01-003-003.u8.p6.s9 Jenom tím obce zatížíme.
ps2013-005-01-003-003.u8.p6.s10 Tím prvním krokem, který bychom měli udělat, je provést koordinaci kontrol tak, aby si s tím obce mohly poradit, aby ve výsledku měly kontroly vůbec nějaký efekt.
ps2013-005-01-003-003.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Fialovi.
ps2013-005-01-003-003.u9.p1.s2 S faktickou poznámkou se přihlásil zástupce navrhovatelů pan poslanec Polčák.
ps2013-005-01-003-003.u9.p1.s3 Prosím, vaše dvě minuty.
ps2013-005-01-003-003.u10.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-005-01-003-003.u10.p1.s2 musím v této části debaty na to zareagovat, protože vzhledem k počtu přihlášených je myslím důležité, aby to nezapadlo v hromadě přihlášek.
ps2013-005-01-003-003.u10.p2.s1 Je třeba říci, že ODS v minulém období zde v této Sněmovně hlasovala pro přísnější verzi, než kterou dnes vy tady kritizujete, pane předsedo Fialo prostřednictvím pana místopředsedy.
ps2013-005-01-003-003.u10.p2.s2 Kromě toho z jednoduché matematické úvahy vychází, pokud pan prezident Kala je proti tomu, aby obce byly takto kontrolovány pouze z hlediska souladu se zákony, a zároveň pan předseda Fiala je vůbec proti tomu, aby obce byly kontrolovány, tak mi z toho jednoduchou úvahou vychází, že ten návrh je správný a že jde správným směrem.
ps2013-005-01-003-003.u10.p3.s1 Za druhé musím říci, že ten soulad se zákony, kdy obce nebo územně samosprávné celky jsou kontrolovány pouze z hlediska souladu se zákony, tak toto bylo předmětem i schválené novely Ústavy, kterou jsme zde schválili, a nemá pravdu pan prezident Kala, že toto ustanovení v původní předloze nebylo.
ps2013-005-01-003-003.u10.p3.s2 Podívejte se na § 3 původní předlohy 351.
ps2013-005-01-003-003.u10.p3.s3 My jsme museli reagovat na námitky ze strany Senátu, protože Senát je nepřehlasovatelný, tudíž jsme kontrolu pouze u obcí snížili na tu úroveň, která je dnes obsažena v návrhu.
ps2013-005-01-003-003.u10.p3.s4 A pojďme o tom diskutovat, ale neříkejte, že celý návrh je špatný.
ps2013-005-01-003-003.u10.p3.s5 mám totiž pocit, že zde jde úplně o něco jiného - aby se ta kontrola co nejdále oddalovala a aby různé dopravní podniky a jiné firmy se státní institucí byly dále eldorádem toho, co dnes tam probíhá.
ps2013-005-01-003-003.u10.p3.s6 Děkuji mnohokrát.

Text viewDownload CoNNL-U