ps2013-005-01-003-003.u6.p4.s3
Ten jsme považovali za krajní kompromisní řešení . ps2013-005-01-003-003.u6.p4.s4
Když ovšem říkám do značné míry , narážím na jeden velmi podstatný detail . ps2013-005-01-003-003.u6.p4.s5
Předložený návrh výslovně zakazuje kontrolu hospodárnosti a účelnosti nakládání s majetkem obcí , měst a krajů , tedy zakazuje něco , co nyní NKÚ u státních a evropských prostředků kontrolovat může . ps2013-005-01-003-003.u6.p4.s6
Navrhované omezení působnosti NKÚ pouze na kontrolu souladu se zákonem pokládám proto nejen za nedostatečné , ale odporující Limské deklaraci i slibům , které jsem v úvodu své řeči citoval . ps2013-005-01-003-003.u6.p4.s7
Nejedná se tedy o rozšíření , ale o omezení současných pravomocí NKÚ . ps2013-005-01-003-003.u6.p5.s1
Dovolte mi toto tvrzení blíže vysvětlit . ps2013-005-01-003-003.u6.p5.s2
Jak jsem řekl , podle navrhovaného znění ustanovení § 3 odst . 1 písm . c ) a § 4 odst . 2 návrhu má NKÚ provádět kontrolu hospodaření s majetkem územních samosprávných celků a příjmů a výdajů jejich rozpočtů pouze z hlediska souladu se zákony . ps2013-005-01-003-003.u6.p5.s3
Tento přístup je předkladateli odůvodňován zejména odkazem na článek 101 odst . 4 Ústavy České republiky , podle kterého může stát zasahovat do činnosti územních samosprávných celků , pouze vyžaduje - li to ochrana zákona a jen způsobem stanoveným zákonem . ps2013-005-01-003-003.u6.p6.s1
Dále pak na ustanovení Evropské charty místní samosprávy publikované pod č . 181 / 1999 Sb . , podle nějž jakýkoli správní dozor nad činností místních společenství běžně usiluje pouze o zajištění souladu se zákonem a ústavními zásadami . ps2013-005-01-003-003.u6.p6.s2
K tomu je možné uvést , že audit nebo kontrola legality zahrnuje podle zavedené praxe nejvyšších kontrolních institucí soulad se všemi právními předpisy , nikoli jen se zákony . ps2013-005-01-003-003.u6.p7.s1
Jako příklad možných výkladových problémů , které by vznikly při kontrole územních samosprávných celků výlučně z hlediska souladu se zákony , lze uvést kontrolu účetnictví . ps2013-005-01-003-003.u6.p7.s2
Kontrola účetnictví , která patří mezi tradiční kontroly vykonávané nejvyššími kontrolními institucemi , pracuje tak , že platný zákon o účetnictví výslovně odkazuje na prováděcí právní předpisy , tedy vyhlášky Ministerstva financí , a na normativní akty neprávního charakteru , jako jsou mezinárodní a české účetní standardy . ps2013-005-01-003-003.u6.p7.s3
Kontrola účetnictví výhradně jen podle zákona o účetnictví není prakticky realizovatelná . ps2013-005-01-003-003.u6.p8.s1
Chci také zdůraznit , že kontrola NKÚ nemá v žádném ohledu povahu správního dozoru a nepředstavuje tak zásah do činnosti příslušného územního samosprávného celku . ps2013-005-01-003-003.u6.p8.s2
Představa , že NKÚ bude hodnotit politická rozhodnutí reprezentantů územně samosprávných celků , je neopodstatněná a mohu vložit ruku do ohně za to , že něco takového se nikdy nedělo a dít nebude . ps2013-005-01-003-003.u6.p9.s1
Návrh , který máte na stole , v sobě nese i další významná rizika . ps2013-005-01-003-003.u6.p9.s2
Mluvím o nahrazení pojmu " právnická osoba veřejnoprávní povahy " , který byl součástí již zmiňovaného návrhu z minulého funkčního období , pojmem " veřejná instituce " . ps2013-005-01-003-003.u6.p9.s3
Podle obecných legislativních zásad musí být právní předpis terminologicky jednotný . ps2013-005-01-003-003.u6.p9.s4
Vzhledem k nejasnému vymezení kontrolovaných subjektů pod písmeny c ) , d ) a e ) předloženého návrhu upozorňuji , že v aplikační praxi bude docházet k interpretačnímu překrytí jednotlivých písmen . ps2013-005-01-003-003.u6.p9.s5
Územní samosprávný celek uvedený pod písmenem c ) je veřejnou institucí ve smyslu písmene d ) a právnická osoba s majetkovou účastí státu nebo samosprávy ve smyslu písmene e ) může být současně i veřejnou institucí ve smyslu písmene d ) . ps2013-005-01-003-003.u6.p9.s6
Již v této fázi legislativního procesu je tedy zřejmé , že u předloženého návrhu nebyl naplněn požadavek anticipované interpretace právní normy . ps2013-005-01-003-003.u6.p10.s1
Pokud jde o použití pojmu " veřejná instituce " v současných platných právních předpisech , je např . v zákoně o státní statistické službě používán pojem veřejných institucí . ps2013-005-01-003-003.u6.p10.s2
Rozumějí se jím organizační složky státu , územní samosprávné celky , státní a ostatní mimorozpočtové fondy , veřejné vysoké školy , zdravotní pojišťovny a ostatní organizace zařazené Českým statistickým úřadem do tohoto sektoru . ps2013-005-01-003-003.u6.p10.s3
Samotný pojem veřejná instituce se dále vyskytuje v zákoně o svobodném přístupu k informacím . ps2013-005-01-003-003.u6.p10.s4
Tento zákon uvedený pojem nedefinuje . ps2013-005-01-003-003.u6.p10.s5
Judikaturou je však vykládán v podstatně širším pojetí , než jaké je obsahem pojmu veřejných institucí podle zákona o státní statistické službě . ps2013-005-01-003-003.u6.p10.s6
Pojem veřejná instituce je používán i v poslaneckých návrzích ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti a zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti , které byly rovněž předloženy vládě ke stanovisku . ps2013-005-01-003-003.u6.p10.s7
Vymezení pojmu veřejná instituce podle těchto sněmovních tisků , podle sněmovních tisků č . 43 a 44 , a podle jeho dosavadního použití v právním řádu tedy není identické . ps2013-005-01-003-003.u6.p10.s8
Nemusím snad zdůrazňovat , že je nežádoucí , aby byl tento pojem pro účely různých zákonů včetně ústavních vymezen různě , a varuji před možnými dohrami , včetně těch soudních . ps2013-005-01-003-003.u6.p11.s1
Jiné zákony upravující kontrolu hospodaření územních samosprávných celků jako kritéria kontroly zmiňují : dodržování povinností stanovených zvláštními právními předpisy , zejména předpisy o finančním hospodaření územních celků , o hospodaření s jejich majetkem , o účetnictví a o odměňování - cituji ze zákona 420 / 2004 Sb . , o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí . ps2013-005-01-003-003.u6.p11.s2
Nebo : dodržování právních předpisů a opatření přijatých orgány veřejné správy v mezích těchto předpisů při hospodaření s veřejnými prostředky k zajištění stanovených úkolů těmito orgány - to byl zákon č . 320 / 2001 Sb . , o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů . ps2013-005-01-003-003.u6.p12.s1
Na možný rozpor s Ústavou , resp . s Evropskou chartou místní samosprávy , zde nebylo v průběhu schvalovacího procesu u těchto legislativních úprav poukazováno . ps2013-005-01-003-003.u6.p12.s2
V důvodových zprávách k nim byl naopak konstatován jejich plný soulad s ústavním pořádkem České republiky a s mezinárodními smlouvami , jimiž je Česká republika vázána . ps2013-005-01-003-003.u6.p12.s3
Podle ustanovení § 4 odst . 2 věty druhé návrhu NKÚ neprověřuje , zda je majetek územního samosprávného celku nebo dobrovolného svazku obcí využíván účelně a hospodárně podle zvláštního právního předpisu . ps2013-005-01-003-003.u6.p12.s4
Přitom se v uvedeném případě jedná o zákonnou povinnost , která pro ÚSC vyplývá nejen ze zákonů upravujících jejich postavení - to je § 38 odst . 1 zákona 128 / 2000 Sb . , o obcích , a stejně tak zákona o krajích , § 17 odst . 1 , stejně tak jako zákona o hl . m . Praze , ale i ze zákona č . 320 / 2001 Sb . , o finanční kontrole . ps2013-005-01-003-003.u6.p13.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , povinnost chovat se hospodárně , účelně nebo efektivně ukládá obcím nejen zákon o obcích , jak si předkladatelé zřejmě myslí . ps2013-005-01-003-003.u6.p13.s2
Cílem předkladatelů je údajně zabránit NKÚ ve vměšování se do samosprávné působnosti územních celků ve smyslu ustanovení hlavy sedmé Ústavy České republiky . ps2013-005-01-003-003.u6.p13.s3
Uvědomujete si , že povinnost využívat majetek účelně , hospodárně a efektivně je obcím a krajům uložena nejen zákonem o obcích , event . krajích ? ps2013-005-01-003-003.u6.p13.s4
Co zákon o finanční kontrole ? ps2013-005-01-003-003.u6.p13.s5
Co třeba zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů anebo zákon o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí ? ps2013-005-01-003-003.u6.p13.s6
A koneckonců , co zákon o veřejných zakázkách ? ps2013-005-01-003-003.u6.p13.s7
Rozumím správně vašemu návrhu , že nekontrolujeme účelnost a hospodárnost podle zákona o obcích a krajích ? ps2013-005-01-003-003.u6.p13.s8
Nebo tím myslíte , že nekontrolujeme hospodárnost a účelnost podle všech výše jmenovaných zákonů ? ps2013-005-01-003-003.u6.p14.s1
Návrh , který projednáváte , znamená , že kontrolu obcí NKÚ provádět nebude . ps2013-005-01-003-003.u6.p14.s2
Chcete - li , aby obce a kraje stály mimo kontrolu externího auditora , pak to sdělte veřejnosti . ps2013-005-01-003-003.u6.p14.s3
Je to lepší řešení než tvrdit , že nový zákon dostane pod nezávislou kontrolu třetinu rozpočtu . ps2013-005-01-003-003.u6.p14.s4
S tou třetinou rozpočtu se totiž budeme trápit , trápit v nekonečných soudních sporech , kdy každý krok NKÚ bude předmětem žaloby . ps2013-005-01-003-003.u6.p15.s1
Navrhuji vám - vraťte předložený návrh předkladatelům k dopracování a požádejte vládu , ať připraví vládní návrh novely Ústavy , který projde standardním legislativním procesem . ps2013-005-01-003-003.u6.p15.s2
Jedině takový postup umožní vzájemné provázání novely Ústavy a novely zákona o NKÚ . ps2013-005-01-003-003.u6.p15.s3
Jedině tato cesta zabrání rizikům interpretačních sporů , které skončí soudními tahanicemi , a nikoliv kvalitně provedenou kontrolou . ps2013-005-01-003-003.u6.p15.s4
Pro ty z vás , kteří se cítíte vázáni svým podpisem tzv . Rekonstrukce státu , mi dovolte připomenout , že na základě slibu , který jste před pár týdny složili , jste vázáni především svým vědomím a svědomím . ps2013-005-01-003-003.u6.p15.s5
Nehlasujte pro něco , co ve svém důsledku zakládá na řadu problémů , a raději si dejte práci připravit skutečně kvalitní předlohu , která naplní vaše sliby . ps2013-005-01-003-003.u6.p15.s6
Je to jen ve vašich rukou . ps2013-005-01-003-003.u6.p15.s7
Děkuji . ps2013-005-01-003-003.u7.p1.s1
Děkuji panu prezidentovi Nejvyššího kontrolního úřadu . ps2013-005-01-003-003.u7.p1.s2
A teď s přednostním právem poprosím pana předsedu Občanské demokratické strany Petra Fialu . ps2013-005-01-003-003.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-005-01-003-003.u8.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , rád bych vás upozornil na některé problémy , které se pojí s tímto návrhem . ps2013-005-01-003-003.u8.p2.s1
Jak už tady bylo řečeno , poslanci ANO , TOP 09 a KDU - ČSL předložili prakticky totožný návrh , který už předkládala vláda v minulém období a který , jak jsme slyšeli , nebyl přijat Senátem , dokonce bych řekl , že byl silně kritizován Senátem , a to ne z politických důvodů , ale především těmi senátory , kteří mají zkušenost s komunální a krajskou politikou . ps2013-005-01-003-003.u8.p2.s2
A nakonec tento návrh nebyl přijat ani Poslaneckou sněmovnou . ps2013-005-01-003-003.u8.p3.s1
Připomeňme si znovu a podtrhněme si některé problémy , které nepochybně vyvstanou . ps2013-005-01-003-003.u8.p3.s2
Návrh zvyšuje zatížení obcí kontrolami . ps2013-005-01-003-003.u8.p3.s3
Podle návrhu má být nově kontrolováno ps2013-005-01-003-003.u8.p3.s4
Nejvyšším kontrolním úřadem hospodaření obcí , které už dnes přece prochází důkladnou kontrolou . ps2013-005-01-003-003.u8.p3.s5
Obce jsou kontrolovány značným množstvím orgánů , připravují audity , kontroly provádějí finanční úřady , dotace jsou kontrolovány příslušnými ministerstvy , u evropských dotací probíhají kontroly řídicími orgány , hospodaření obcí je kontrolováno i krajskými úřady . ps2013-005-01-003-003.u8.p3.s6
Kontrola ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu je další z řady těchto kontrol , která velmi zatěžuje obce . ps2013-005-01-003-003.u8.p3.s7
Z hlediska faktického výsledku je to jenom posílení duplicity v kontrolách , nebude to mít žádný velký přínos . ps2013-005-01-003-003.u8.p4.s1
Nemůže to mít , a to je druhý bod , předpokládaný preventivní efekt . ps2013-005-01-003-003.u8.p4.s2
A nemůže to mít preventivní efekt čistě z kvantitativního hlediska . ps2013-005-01-003-003.u8.p4.s3
Návrh přece nepočítá s navýšením kontrolních akcí Nejvyššího kontrolního úřadu ani s navýšením jeho rozpočtu , což je samozřejmě dobře . ps2013-005-01-003-003.u8.p4.s4
Zároveň však návrh počítá s rozšířením kontrolovaných osob o 6 250 municipalit , 14 krajů , blíže neurčený počet obchodních společností s majetkovou účastí samospráv atd . ps2013-005-01-003-003.u8.p4.s5
Když si vezmeme , že ročně provede Nejvyšší kontrolní úřad zhruba 40 kontrolních akcí a zkontroluje asi 350 subjektů , tak kdyby se Nejvyšší kontrolní úřad polovinou své kapacity zaměřil na hospodaření obcí , připadne kontrola na jednu obec zhruba jednou za 300 let . ps2013-005-01-003-003.u8.p4.s6
Takováto četnost kontroly prostě nemůže , v žádném případě nemůže , působit jako prevence nějakého případného nekalého hospodaření . ps2013-005-01-003-003.u8.p5.s1
Další věc , která je velmi důležitá . ps2013-005-01-003-003.u8.p5.s2
Náklady na součinnost s kontrolory obcím nikdo nehradí . ps2013-005-01-003-003.u8.p5.s3
A dámy a pánové , kdo máte nějakou zkušenost se řízením instituce , víte , že kontrola , každá kontrola s sebou nese dodatečné náklady . ps2013-005-01-003-003.u8.p5.s4
Je nutno vyčlenit prostor pro kontroly , zaměstnanci musí spolupracovat , nemohou se tak několik dní věnovat své agendě a tuto zátěž stát obcím nerefunduje a případnou refundaci neřeší ani poslanecký návrh . ps2013-005-01-003-003.u8.p6.s1
Na závěr to naprosto nejpodstatnější . ps2013-005-01-003-003.u8.p6.s2
Já patřím k těm poslancům , kteří nebyli v minulosti starosty , ale patřím také k těm poslancům , kteří řídili instituce . ps2013-005-01-003-003.u8.p6.s3
Řídil jsem jich několik a mohu vám říct , že velkým problémem je dnes duplicita kontrol a množství kontrol , které je už skoro nezvladatelné . ps2013-005-01-003-003.u8.p6.s4
Stejná záležitost bývá už nyní duplicitně , nekoordinovaně kontrolována různými orgány , mnohdy s odlišným výsledkem . ps2013-005-01-003-003.u8.p6.s5
Před jakýmkoliv rozšířením pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu musí předcházet a musí být řešeno toto množství kontrol ze strany státu jako celek , aby i ve výsledku u obcí nedocházelo k dalším duplicitám . ps2013-005-01-003-003.u8.p6.s6
Musíme nejprve provést důkladnou analýzu současného systému kontrol , jeho duplicitních míst a navrhnout kroky , které povedou k optimalizaci tohoto systému . ps2013-005-01-003-003.u8.p6.s7
Tato analýza dnes chybí . ps2013-005-01-003-003.u8.p6.s8
Návrhy na optimalizaci nemáme , a proto je návrh na rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu vůči samosprávám postaven na vodě a postrádá rozumné zdůvodnění . ps2013-005-01-003-003.u8.p6.s9
Jenom tím obce zatížíme . ps2013-005-01-003-003.u8.p6.s10
Tím prvním krokem , který bychom měli udělat , je provést koordinaci kontrol tak , aby si s tím obce mohly poradit , aby ve výsledku měly kontroly vůbec nějaký efekt . ps2013-005-01-003-003.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Fialovi . ps2013-005-01-003-003.u9.p1.s2
S faktickou poznámkou se přihlásil zástupce navrhovatelů pan poslanec Polčák . ps2013-005-01-003-003.u9.p1.s3
Prosím , vaše dvě minuty . ps2013-005-01-003-003.u10.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-005-01-003-003.u10.p1.s2
Já musím v této části debaty na to zareagovat , protože vzhledem k počtu přihlášených je myslím důležité , aby to nezapadlo v hromadě přihlášek . ps2013-005-01-003-003.u10.p2.s1
Je třeba říci , že ODS v minulém období zde v této Sněmovně hlasovala pro přísnější verzi , než kterou dnes vy tady kritizujete , pane předsedo Fialo prostřednictvím pana místopředsedy . ps2013-005-01-003-003.u10.p2.s2
Kromě toho z jednoduché matematické úvahy vychází , pokud pan prezident Kala je proti tomu , aby obce byly takto kontrolovány pouze z hlediska souladu se zákony , a zároveň pan předseda Fiala je vůbec proti tomu , aby obce byly kontrolovány , tak mi z toho jednoduchou úvahou vychází , že ten návrh je správný a že jde správným směrem . ps2013-005-01-003-003.u10.p3.s1
Za druhé musím říci , že ten soulad se zákony , kdy obce nebo územně samosprávné celky jsou kontrolovány pouze z hlediska souladu se zákony , tak toto bylo předmětem i té schválené novely Ústavy , kterou jsme zde schválili , a nemá pravdu pan prezident Kala , že toto ustanovení v té původní předloze nebylo . ps2013-005-01-003-003.u10.p3.s2
Podívejte se na § 3 původní předlohy 351 . ps2013-005-01-003-003.u10.p3.s3
My jsme museli reagovat na námitky ze strany Senátu , protože Senát je nepřehlasovatelný , tudíž jsme kontrolu pouze u obcí snížili na tu úroveň , která je dnes obsažena v návrhu . ps2013-005-01-003-003.u10.p3.s4
A pojďme o tom diskutovat , ale neříkejte , že celý návrh je špatný . ps2013-005-01-003-003.u10.p3.s5
Já mám totiž pocit , že zde jde úplně o něco jiného - aby se ta kontrola co nejdále oddalovala a aby různé dopravní podniky a jiné firmy se státní institucí byly dále eldorádem toho , co dnes tam probíhá . ps2013-005-01-003-003.u10.p3.s6
Děkuji mnohokrát .