|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-01-21 ps2013-005-01-002-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Návrh poslanců Jana Farského, Andreje Babiše, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání zákona o Registru smluv a o změně zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 42/ - prvé čtení

Date2014-01-21
Meetingps2013/005
Agenda Itemps2013/005/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/005schuz/s005016.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 712 • previousnext

ps2013-005-01-002-002.u8.p12.s2 Při velmi těsně nastavené legisvakanční lhůtě, tzn. lhůtě tří měsíců na spuštění registru, je to i z pohledu vlády pro tvorbu prováděcího předpisu velmi krátká doba.
ps2013-005-01-002-002.u8.p13.s1 Závěrem bych chtěl zrekapitulovat, že velmi vítám a ztotožňuji se s hlavním motivem návrhu zákona, aby nedošlo k mýlce, že ta moje kritika je věcná a že nesouhlasím se samotnými principy.
ps2013-005-01-002-002.u8.p13.s2 velmi vítám tuto snahu a myslím si, že je to prospěšné tomuto státu a jejím občanům.
ps2013-005-01-002-002.u8.p13.s3 Nicméně nečekejte od nás, že se nebudeme bavit o jednotlivých konkrétnostech a drobnostech.
ps2013-005-01-002-002.u8.p14.s1 Nicméně v této souvislosti bych chtěl připomenout, že státní rozpočet v roce 2013 vynaložil jen na neinvestiční a investiční transfery podnikatelským subjektům a neziskovým a podobným organizacím celkem 68 mld.
ps2013-005-01-002-002.u8.p14.s2 Při příležitosti si pokládám otázku, zda bychom měli mít zájem znát i u těchto titulů a subjektů smlouvy, na jejichž základě se nakládá s takto vynaloženými veřejnými prostředky.
ps2013-005-01-002-002.u8.p14.s3 Tímto aspektem, ztransparentněním smluv u podnikatelských subjektů a neziskových a podobných organizací, které jsou příjemci neinvestičních a investičních transferů ze státního rozpočtu, se předmětný návrh zákona též nezabývá.
ps2013-005-01-002-002.u8.p14.s4 Je tedy otázkou další diskuse, proč navrhovatel zvolil velmi selektivní definici povinných osob, kdy celá řada subjektů, organizací disponujících veřejnými prostředky z povinnosti zveřejňovat své smlouvy vypadává nebo se jich návrh zákona vůbec netýká.
ps2013-005-01-002-002.u8.p15.s1 Podporuji tedy to, aby návrh byl postoupen do druhého čtení, přikázán ústavněprávnímu výboru či některým dalším výborům, které zde budou navrženy, aby se tyto výbory zabývaly tímto návrhem a aby se pokusily o takovou úpravu, která bude reagovat na dle mého názoru nezodpovězené otázky či mnou naznačené nedostatky a maximálně se pokusí omezit zmíněná rizika, ale hlavně naplní předkladatelem deklarovaný účel zákona.
ps2013-005-01-002-002.u8.p16.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-005-01-002-002.u8.p16.s2 To byla určitá výtka samotnému zákonu a rád bych se pokusil o takové ze svého pohledu zhodnocení působení či práce organizace či sdružení Rekonstrukce státu.
ps2013-005-01-002-002.u8.p17.s1 jsem jeden z těch, kteří před volbami podepsali závazek spolupráce s Rekonstrukcí státu, a přiznám se, že souhlasím se všemi devíti základními programovými body, a myslím si, že to jsou body, které jsou ku prospěchu nejen občanům či politikům, ale hlavně celé České republiky.
ps2013-005-01-002-002.u8.p17.s2 Opakuji, abych nebyl napadán v médiích, že jsem nějaký nepřítel, protože Rekonstrukce státu je dneska něco, na čem stát stojí.
ps2013-005-01-002-002.u8.p17.s3 Když se podíváme do médií, opakuji, souhlasím se všemi devíti programovými body, a tak jak jsem závazek podepsal, tak jsem to tam také uvedl, že souhlasím.
ps2013-005-01-002-002.u8.p18.s1 Nicméně o jednotlivých konkrétnostech každého návrhu je potřeba se bavit.
ps2013-005-01-002-002.u8.p18.s2 A v tom je podle základní problém.
ps2013-005-01-002-002.u8.p18.s3 Organizace Rekonstrukce státu nemá ráda, když poslanec-suverén na věc jiný názor.
ps2013-005-01-002-002.u8.p18.s4 Tato organizace by chtěla, abychom schválili návrhy tak, jak oni je předloží, s tím, že bohužel musím říct, že častokrát jejich legislativní práce nejsou dobré a že toto od nás nemůžu čekat.
ps2013-005-01-002-002.u8.p18.s5 Dám příklad ze svého poslaneckého života, kdy se mi stává, že se na obrátilo nějakých 20-25 lidí z této organizace, třetí člověk neví, že se mnou komunikuje pátý, sedmý neví, že se mnou komunikuje první.
ps2013-005-01-002-002.u8.p18.s6 V pondělí mi píše paní Jitka na mail, pak mi píše SMS, že mně psala mail a že jsem ještě neodpověděl.
ps2013-005-01-002-002.u8.p18.s7 V úterý mně volá pan Miloš, jestli podporuji Rekonstrukci státu, a takto ta organizace funguje.
ps2013-005-01-002-002.u8.p19.s1 Myslím si, že by to chtělo trošku profesionality.
ps2013-005-01-002-002.u8.p19.s2 Vím, že tento názor nemám jenom samotný, ale že ho spousta z vás.
ps2013-005-01-002-002.u8.p19.s3 Nicméně není dneska úplně módní se proti této organizaci nějakým způsobem vymezovat.
ps2013-005-01-002-002.u8.p19.s4 jsem se o to pokusil, protože přece jenom práce této organizace občas zavání stalkingem, protože přece jenom ty SMS a maily a volání i v noci nejsou úplně košer.
ps2013-005-01-002-002.u8.p20.s1 Děkuji za pozornost a případně se dál ujmu slova jako zpravodaj.
ps2013-005-01-002-002.u8.p20.s2 Díky.
ps2013-005-01-002-002.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Chvojkovi.
ps2013-005-01-002-002.u9.p1.s2 Na základě žádosti poslaneckého klubu ODS, která přišla během projevu pana poslance, a vzhledem k tomu, že se nám blíží obědová pauza, dovoluji si vyhlásit přestávku na oběd a zároveň těch osm minut, které zbývají, na jednání poslaneckého klubu ODS.
ps2013-005-01-002-002.u9.p1.s3 Sejdeme se prosím ve hodin tady a budeme pokračovat v tomto bodě.
ps2013-005-01-002-002.u9.p2.s1 Zároveň připomínám členům, že ve hodin se sejít organizační výbor.
ps2013-005-01-002-002.u9.p2.s2 Děkuji a vyhlašuji pauzu do .
ps2013-005-01-002-002.u10.p1.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dobré odpoledne.
ps2013-005-01-002-002.u10.p1.s2 Budeme pokračovat v přerušeném bodu, kterým je tisk číslo 42, návrh zákona o registru smluv, o změně zákona číslo 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách.
ps2013-005-01-002-002.u10.p1.s3 Pana navrhovatele, respektive zástupce navrhovatele, tady mám.
ps2013-005-01-002-002.u10.p1.s4 Pan kolega Chvojka jako zpravodaj je tady také.
ps2013-005-01-002-002.u10.p2.s1 Budeme pokračovat v přerušené rozpravě.
ps2013-005-01-002-002.u10.p2.s2 První přihlášená do rozpravy je paní Jana Fischerová a připraví se paní Černochová.
ps2013-005-01-002-002.u10.p2.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-005-01-002-002.u11.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-005-01-002-002.u11.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, přeji vám pěkné příjemné odpoledne a budu se snažit ve stručnosti vás seznámit s osobním názorem jako poslankyně, ale i s většinovým názorem poslaneckého klubu ODS k návrhu tohoto poslaneckého návrhu o registru smluv.
ps2013-005-01-002-002.u11.p2.s1 Přiznám se, že jsem ve své dřívější době působila jako starostka pětadvacetitisícového města, byla jsem radní kraje, byla jsem také členkou rady Svazu měst a obcí a jsem neustále v kontaktu s různými starosty malých obcí, s kterými diskutuji o jejich problémech.
ps2013-005-01-002-002.u11.p2.s2 A musím zde před vámi říci, že mnoho z nich na tuto věc upozorňovalo v minulém roce, protože v minulém období jsem pracovala ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a toto jsme se mým kolegou panem poslancem Janem Farským probírali, diskutovali a se k tomu tady teď ráda stručně vyjádřím.
ps2013-005-01-002-002.u11.p3.s1 Obecně řečeno, Občanská demokratická strana nemá vůbec problém, naopak, s transparentností pro občany zveřejňování smluv, ale řeknu velké "ale" - jsou tam výhrady.
ps2013-005-01-002-002.u11.p3.s2 Podobně jako jsem poslouchala předřečníka pana kolegu, pana poslance Chvojku, tak postupně vás budu seznamovat s tím, jaké ty výhrady jsou nabíledni.
ps2013-005-01-002-002.u11.p3.s3 Jeden moudrý člověk kdysi říkal: Ďábel je ukryt v detailu.
ps2013-005-01-002-002.u11.p3.s4 A to jsou právě ty detaily, které se vám tady pokusím - některé budu sice opakovat, ale tím zintenzivníme ty připomínky, a některé budou zcela nové.
ps2013-005-01-002-002.u11.p4.s1 Takže úplně stručně k tomu návrhu zákona, který, jak bylo řečeno, zavádí obcím, krajům i státem ovládaným firmám povinnost zveřejňovat veškeré smlouvy bez omezení ve veřejném registru smluv na internetu.
ps2013-005-01-002-002.u11.p4.s2 Zákon je předložen ve dvou variantách, z nichž jedna počítá i se zveřejňováním veškerých objednávek a faktur.
ps2013-005-01-002-002.u11.p4.s3 Zákon váže na zveřejnění účinnost samotné smlouvy.
ps2013-005-01-002-002.u11.p4.s4 Pokud nebude smlouva do tří měsíců ode dne, kdy byla uzavřena, zveřejněna, platí, že je zrušena od počátku.
ps2013-005-01-002-002.u11.p5.s1 To bylo jenom na úvod konstatování.
ps2013-005-01-002-002.u11.p5.s2 Nyní půjdu ke konkrétním připomínkám.
ps2013-005-01-002-002.u11.p6.s1 Mne zaujalo, četla jsem si jak důvodovou zprávu, tak jsem se seznámila i se stanoviskem vlády Jiřího Rusnoka, a její stanovisko je neutrální.
ps2013-005-01-002-002.u11.p6.s2 Vláda však současně poukázala na sporné body předloženého návrhu zákona, které by mohly v praxi vyvolat problémy zejména v souvislosti s navázáním účinnosti smlouvy na její zveřejnění.
ps2013-005-01-002-002.u11.p6.s3 Jak víme, právní výklad je podle občanského zákoníku: v době uzavření, podepsání oboustranné smlouvy nastupuje v platnost tato smlouva.
ps2013-005-01-002-002.u11.p6.s4 Čili toto bylo řečeno mým předřečníkem.
ps2013-005-01-002-002.u11.p6.s5 To je jeden z momentů, který je potřeba uvést správně v legislativní postup.
ps2013-005-01-002-002.u11.p7.s1 Vládě se nelíbí ani fakt, že poslanci předložili návrh ve dvou variantách.
ps2013-005-01-002-002.u11.p7.s2 Je zde také odkazováno na zákon, který v současné době je od 1. 1. 2011 na Slovensku.
ps2013-005-01-002-002.u11.p7.s3 Sama jsem se dívala na web, který je www.otvorenezmluvy.sk, čili doporučuji, kdybyste se chtěli podívat, jak to funguje u kolegů, bratia Slováci to mají pod tímto webem zveřejněno, máte možnost.
ps2013-005-01-002-002.u11.p7.s4 Slovenský zákon, kterým se předkladatelé zajišťují, prošel mezitím několika novelizacemi.
ps2013-005-01-002-002.u11.p7.s5 To samé by mohlo hrozit u nás, kdybychom neměli možnost ještě pořádně tento zákon prodiskutovat, věnovat se tomu následně ve výborech v dalším čtení.
ps2013-005-01-002-002.u11.p8.s1 Dívala jsem se také na weby třeba města Košic, protože mnohá slovenská města to mají přímo na svých webech také , podobně jak zde byla jmenována města u nás v České republice.
ps2013-005-01-002-002.u11.p9.s1 Myslím si, že každý z vás, jak tu dnes v lavicích sedíme, jste také dostali stanovisko Svazu měst a obcí.
ps2013-005-01-002-002.u11.p9.s2 Víme, že Svaz měst a obcí zastupuje celkem asi 70 % obyvatelstva naší republiky.
ps2013-005-01-002-002.u11.p9.s3 Je nutné tomu přikládat jistou váhu.
ps2013-005-01-002-002.u11.p9.s4 Kdybych velice stručně shrnula ty připomínky, tak upozorňuje na právní nejistotu v případě sankce za neuveřejnění dokumentu a záporně se staví také k návrhu zveřejňovat všechny objednávky.
ps2013-005-01-002-002.u11.p9.s5 Sama ty zkušenosti mám a vím, jak to chodívá na obcích a ve městech, kde se mnohdy řeší všechno jenom objednávkou, následně fakturou, čili nejsou mezi dvěma stranami potom vzájemné smlouvy písemné.
ps2013-005-01-002-002.u11.p10.s1 Svaz navrhuje také stanovit minimální limit, kdy by se toto mělo zveřejňovat.
ps2013-005-01-002-002.u11.p10.s2 Padlo tady , jak to je na Slovensku.
ps2013-005-01-002-002.u11.p10.s3 Dříve to bylo od nula eur, teď tam jsou limity vyšší - tisíc nebo tři tisíce eur.
ps2013-005-01-002-002.u11.p10.s4 Takže i toto je důležité.
ps2013-005-01-002-002.u11.p10.s5 V minulém období Poslanecké sněmovny se zde předkládala novela zákona o obcích, kde se toto mělo dotknout i zveřejňování smluv, a tam byla určitá dohoda - minimální částka 50 000 korun.
ps2013-005-01-002-002.u11.p10.s6 Čili to je další věc k zamyšlení.
ps2013-005-01-002-002.u11.p11.s1 Nyní bych opravdu na závěr chtěla shrnout hlavní výhrady, které k tomuto návrhu poslaneckému mám, nebo i máme za klub ODS.
ps2013-005-01-002-002.u11.p11.s2 Narazí na praktické problémy a povede k soudním sporům.
ps2013-005-01-002-002.u11.p11.s3 Nikdo neumí předvídat, jaké důsledky bude mít zpětné rušení účinnosti smluv, které by úředník třeba nedopatřením do registru neodeslal.
ps2013-005-01-002-002.u11.p11.s4 Může se také stát, protože jsem četla v těch jednotlivých dokumentech, že všechno bude probíhat přes datové schránky, a jenom to slovíčko "odeslat" nebo "zveřejnit" může hrát jistou roli, protože mezitím mohou být opravdu v nečinnosti datové schránky, nějaký výpadek, takže na to upozorňuji.
ps2013-005-01-002-002.u11.p11.s5 Pokud by již došlo k plnění smlouvy, existuje riziko, že by obce čelily žalobám o náhradu škody nebo na bezdůvodné obohacení.
ps2013-005-01-002-002.u11.p11.s6 To po rozpravě s právníky mi také toto potvrdili.
ps2013-005-01-002-002.u11.p12.s1 Dále.
ps2013-005-01-002-002.u11.p12.s2 Nejasně je definován okruh institucí, na které se povinnost zveřejňovat smlouvy vztahuje.
ps2013-005-01-002-002.u11.p12.s3 Například se vztahuje na VZP České republiky, ačkoliv s veřejnými prostředky nakládají i zaměstnanecké zdravotní pojišťovny.
ps2013-005-01-002-002.u11.p12.s4 Podobně je tomu v kulturní oblasti.
ps2013-005-01-002-002.u11.p12.s5 Povinnost zveřejňovat smlouvy se vztahuje pouze na smlouvy uzavírané příspěvkovými organizacemi zřízenými zákonem.
ps2013-005-01-002-002.u11.p12.s6 Existují však také příspěvkové organizace, které sice zákonem zřízené nejsou, nicméně hospodaří s příspěvkem ze státního rozpočtu.
ps2013-005-01-002-002.u11.p12.s7 Stručně řečeno, mohlo by dojít i k případné diskriminaci některých institucí, protože toto je důležité náležitě ošetřit, kdo všechno, na koho se toto bude vztahovat, kdo hospodaří s veřejnými peněžními prostředky.
ps2013-005-01-002-002.u11.p13.s1 Zákon se také vztahuje na obchodní společnosti ovládané státem - mohla bych jmenovat zase, ale možná někdo další z vás to využije - nebo samosprávnými celky a státní podniky zřízené ze zákona.
ps2013-005-01-002-002.u11.p14.s1 Existují oprávněné obavy, že zveřejněním veškerých smluvních vztahů budou tyto společnosti znevýhodněny oproti konkurentům.
ps2013-005-01-002-002.u11.p14.s2 To může vést v případě obcí například k likvidaci některých městských firem.
ps2013-005-01-002-002.u11.p14.s3 Na Slovensku po novelizaci uložili tuto povinnost jen státem či samosprávou výlučně kontrolovaným podnikům, a to po novelizaci zákona v roce 2011, a poslanecký návrh tuto povinnost ukládá všem podnikům s majoritní účastí státu či samosprávy.
ps2013-005-01-002-002.u11.p15.s1 Další věc, kterou mám na srdci - praktické fungování registru musí upravit nařízení vlády.
ps2013-005-01-002-002.u11.p15.s2 To zde v tomto návrhu není přímo dáno termínově, ale myslím, že by to mělo jít současně s tímto zákonem.
ps2013-005-01-002-002.u11.p16.s1 Chybí přesné vyčíslení nákladů, které si zveřejňování smluv vyžádá na radnicích.
ps2013-005-01-002-002.u11.p16.s2 Máme sice v důvodové zprávě příklady některých obcí a měst, ale je to tak orientačně a myslím si, že hlavně bude ještě velký finanční dopad přímo do státního rozpočtu.
ps2013-005-01-002-002.u11.p16.s3 Starostové mají oprávněné obavy z nárůstu administrativy a zejména u menších obcí, to jsou právě ti, se kterými také mluvívám, protože na Vysočině, odkud pocházím, je hodně malých obcí.
ps2013-005-01-002-002.u11.p16.s4 tady rozhodně toto musím vyslovit.
ps2013-005-01-002-002.u11.p16.s5 Musíme se věnovat tomu, jak s tím nakládat, protože vím, že v důvodové zprávě je sice napsáno, že každý starosta na malé obci počítač, skener, vybavení, takže to není vůbec pravda, ale sama vím, když je navštěvuji, že tomu tak úplně není, že by tam probíhala obsluha těchto zařízení.
ps2013-005-01-002-002.u11.p16.s6 Není tomu tak.

Text viewDownload CoNNL-U