ps2013-005-01-002-002.u8.p12.s2
Při velmi těsně nastavené legisvakanční lhůtě , tzn . lhůtě tří měsíců na spuštění registru , je to i z pohledu vlády pro tvorbu prováděcího předpisu velmi krátká doba . ps2013-005-01-002-002.u8.p13.s1
Závěrem bych chtěl zrekapitulovat , že velmi vítám a ztotožňuji se s hlavním motivem návrhu zákona , aby nedošlo k mýlce , že ta moje kritika je věcná a že nesouhlasím se samotnými principy . ps2013-005-01-002-002.u8.p13.s2
Já velmi vítám tuto snahu a myslím si , že je to prospěšné tomuto státu a jejím občanům . ps2013-005-01-002-002.u8.p13.s3
Nicméně nečekejte od nás , že se nebudeme bavit o jednotlivých konkrétnostech a drobnostech . ps2013-005-01-002-002.u8.p14.s1
Nicméně v této souvislosti bych chtěl připomenout , že státní rozpočet v roce 2013 vynaložil jen na neinvestiční a investiční transfery podnikatelským subjektům a neziskovým a podobným organizacím celkem 68 mld . ps2013-005-01-002-002.u8.p14.s2
Při té příležitosti si pokládám otázku , zda bychom měli mít zájem znát i u těchto titulů a subjektů smlouvy , na jejichž základě se nakládá s takto vynaloženými veřejnými prostředky . ps2013-005-01-002-002.u8.p14.s3
Tímto aspektem , ztransparentněním smluv u podnikatelských subjektů a neziskových a podobných organizací , které jsou příjemci neinvestičních a investičních transferů ze státního rozpočtu , se předmětný návrh zákona též nezabývá . ps2013-005-01-002-002.u8.p14.s4
Je tedy otázkou další diskuse , proč navrhovatel zvolil velmi selektivní definici povinných osob , kdy celá řada subjektů , organizací disponujících veřejnými prostředky z povinnosti zveřejňovat své smlouvy vypadává nebo se jich návrh zákona vůbec netýká . ps2013-005-01-002-002.u8.p15.s1
Podporuji tedy to , aby návrh byl postoupen do druhého čtení , přikázán ústavněprávnímu výboru či některým dalším výborům , které zde budou navrženy , aby se tyto výbory zabývaly tímto návrhem a aby se pokusily o takovou úpravu , která bude reagovat na dle mého názoru nezodpovězené otázky či mnou naznačené nedostatky a maximálně se pokusí omezit zmíněná rizika , ale hlavně naplní předkladatelem deklarovaný účel zákona . ps2013-005-01-002-002.u8.p16.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-005-01-002-002.u8.p16.s2
To byla určitá výtka samotnému zákonu a rád bych se pokusil o takové ze svého pohledu zhodnocení působení či práce organizace či sdružení Rekonstrukce státu . ps2013-005-01-002-002.u8.p17.s1
Já jsem jeden z těch , kteří před volbami podepsali závazek spolupráce s Rekonstrukcí státu , a přiznám se , že souhlasím se všemi devíti základními programovými body , a myslím si , že to jsou body , které jsou ku prospěchu nejen občanům či politikům , ale hlavně celé České republiky . ps2013-005-01-002-002.u8.p17.s2
Opakuji , abych nebyl napadán v médiích , že jsem nějaký nepřítel , protože Rekonstrukce státu je dneska něco , na čem stát stojí . ps2013-005-01-002-002.u8.p17.s3
Když se podíváme do médií , opakuji , souhlasím se všemi devíti programovými body , a tak jak jsem závazek podepsal , tak jsem to tam také uvedl , že souhlasím . ps2013-005-01-002-002.u8.p18.s1
Nicméně o jednotlivých konkrétnostech každého návrhu je potřeba se bavit . ps2013-005-01-002-002.u8.p18.s2
A v tom je podle mě základní problém . ps2013-005-01-002-002.u8.p18.s3
Organizace Rekonstrukce státu nemá ráda , když má poslanec - suverén na věc jiný názor . ps2013-005-01-002-002.u8.p18.s4
Tato organizace by chtěla , abychom schválili návrhy tak , jak oni je předloží , s tím , že bohužel musím říct , že častokrát jejich legislativní práce nejsou dobré a že toto od nás nemůžu čekat . ps2013-005-01-002-002.u8.p18.s5
Dám příklad ze svého poslaneckého života , kdy se mi stává , že už se na mě obrátilo nějakých 20 - 25 lidí z této organizace , třetí člověk neví , že se mnou komunikuje pátý , sedmý neví , že se mnou komunikuje první . ps2013-005-01-002-002.u8.p18.s6
V pondělí mi píše paní Jitka na mail , pak mi píše SMS , že mně psala mail a že jsem ještě neodpověděl . ps2013-005-01-002-002.u8.p18.s7
V úterý mně volá pan Miloš , jestli podporuji Rekonstrukci státu , a takto ta organizace funguje . ps2013-005-01-002-002.u8.p19.s1
Myslím si , že by to chtělo trošku profesionality . ps2013-005-01-002-002.u8.p19.s2
Vím , že tento názor nemám jenom já samotný , ale že ho má spousta z vás . ps2013-005-01-002-002.u8.p19.s3
Nicméně není dneska úplně módní se proti této organizaci nějakým způsobem vymezovat . ps2013-005-01-002-002.u8.p19.s4
Já jsem se o to pokusil , protože přece jenom práce této organizace občas zavání až stalkingem , protože přece jenom ty SMS a maily a volání i v noci nejsou úplně košer . ps2013-005-01-002-002.u8.p20.s1
Děkuji za pozornost a případně se dál ujmu slova jako zpravodaj . ps2013-005-01-002-002.u8.p20.s2
Díky . ps2013-005-01-002-002.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Chvojkovi . ps2013-005-01-002-002.u9.p1.s2
Na základě žádosti poslaneckého klubu ODS , která přišla během projevu pana poslance , a vzhledem k tomu , že se nám blíží obědová pauza , dovoluji si vyhlásit přestávku na oběd a zároveň těch osm minut , které zbývají , na jednání poslaneckého klubu ODS . ps2013-005-01-002-002.u9.p1.s3
Sejdeme se prosím ve 14.30 hodin tady a budeme pokračovat v tomto bodě . ps2013-005-01-002-002.u9.p2.s1
Zároveň připomínám členům , že ve 13.05 hodin se má sejít organizační výbor . ps2013-005-01-002-002.u9.p2.s2
Děkuji a vyhlašuji pauzu do 14.30 . ps2013-005-01-002-002.u10.p1.s1
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dobré odpoledne . ps2013-005-01-002-002.u10.p1.s2
Budeme pokračovat v přerušeném bodu , kterým je tisk číslo 42 , návrh zákona o registru smluv , o změně zákona číslo 137 / 2006 Sb . , o veřejných zakázkách . ps2013-005-01-002-002.u10.p1.s3
Pana navrhovatele , respektive zástupce navrhovatele , tady mám . ps2013-005-01-002-002.u10.p1.s4
Pan kolega Chvojka jako zpravodaj už je tady také . ps2013-005-01-002-002.u10.p2.s1
Budeme pokračovat v přerušené rozpravě . ps2013-005-01-002-002.u10.p2.s2
První přihlášená do rozpravy je paní Jana Fischerová a připraví se paní Černochová . ps2013-005-01-002-002.u10.p2.s3
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-005-01-002-002.u11.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-005-01-002-002.u11.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , přeji vám pěkné příjemné odpoledne a budu se snažit ve stručnosti vás seznámit s osobním názorem jako poslankyně , ale i s většinovým názorem poslaneckého klubu ODS k návrhu tohoto poslaneckého návrhu o registru smluv . ps2013-005-01-002-002.u11.p2.s1
Přiznám se , že jsem ve své dřívější době působila jako starostka pětadvacetitisícového města , byla jsem radní kraje , byla jsem také členkou rady Svazu měst a obcí a jsem neustále v kontaktu s různými starosty malých obcí , s kterými diskutuji o jejich problémech . ps2013-005-01-002-002.u11.p2.s2
A musím zde před vámi říci , že mnoho z nich mě na tuto věc upozorňovalo už v minulém roce , protože už v minulém období jsem pracovala ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a toto jsme už se mým kolegou panem poslancem Janem Farským probírali , diskutovali a já se k tomu tady teď ráda stručně vyjádřím . ps2013-005-01-002-002.u11.p3.s1
Obecně řečeno , Občanská demokratická strana nemá vůbec problém , naopak , s transparentností pro občany zveřejňování smluv , ale řeknu velké " ale " - jsou tam výhrady . ps2013-005-01-002-002.u11.p3.s2
Podobně jako jsem poslouchala předřečníka pana kolegu , pana poslance Chvojku , tak já postupně vás budu seznamovat s tím , jaké ty výhrady jsou nabíledni . ps2013-005-01-002-002.u11.p3.s3
Jeden moudrý člověk kdysi říkal : Ďábel je ukryt v detailu . ps2013-005-01-002-002.u11.p3.s4
A to jsou právě ty detaily , které se vám tady pokusím - některé budu sice opakovat , ale tím zintenzivníme ty připomínky , a některé budou zcela nové . ps2013-005-01-002-002.u11.p4.s1
Takže úplně stručně k tomu návrhu zákona , který , jak bylo řečeno , zavádí obcím , krajům i státem ovládaným firmám povinnost zveřejňovat veškeré smlouvy bez omezení ve veřejném registru smluv na internetu . ps2013-005-01-002-002.u11.p4.s2
Zákon je předložen ve dvou variantách , z nichž jedna počítá i se zveřejňováním veškerých objednávek a faktur . ps2013-005-01-002-002.u11.p4.s3
Zákon váže na zveřejnění účinnost samotné smlouvy . ps2013-005-01-002-002.u11.p4.s4
Pokud nebude smlouva do tří měsíců ode dne , kdy byla uzavřena , zveřejněna , platí , že je zrušena od počátku . ps2013-005-01-002-002.u11.p5.s1
To bylo jenom na úvod konstatování . ps2013-005-01-002-002.u11.p5.s2
Nyní půjdu ke konkrétním připomínkám . ps2013-005-01-002-002.u11.p6.s1
Mne zaujalo , četla jsem si jak důvodovou zprávu , tak jsem se seznámila i se stanoviskem vlády Jiřího Rusnoka , a její stanovisko je neutrální . ps2013-005-01-002-002.u11.p6.s2
Vláda však současně poukázala na sporné body předloženého návrhu zákona , které by mohly v praxi vyvolat problémy zejména v souvislosti s navázáním účinnosti smlouvy na její zveřejnění . ps2013-005-01-002-002.u11.p6.s3
Jak víme , právní výklad je podle občanského zákoníku : v době uzavření , podepsání oboustranné smlouvy nastupuje v platnost tato smlouva . ps2013-005-01-002-002.u11.p6.s4
Čili toto bylo řečeno mým předřečníkem . ps2013-005-01-002-002.u11.p6.s5
To je jeden z momentů , který je potřeba uvést správně v legislativní postup . ps2013-005-01-002-002.u11.p7.s1
Vládě se nelíbí ani fakt , že poslanci předložili návrh ve dvou variantách . ps2013-005-01-002-002.u11.p7.s2
Je zde také odkazováno na zákon , který v současné době je od 1 . 1 . 2011 na Slovensku . ps2013-005-01-002-002.u11.p7.s3
Sama jsem se dívala na web , který je www.otvorenezmluvy.sk , čili doporučuji , kdybyste se chtěli podívat , jak to funguje u kolegů , bratia Slováci to mají pod tímto webem zveřejněno , máte možnost . ps2013-005-01-002-002.u11.p7.s4
Slovenský zákon , kterým se předkladatelé zajišťují , prošel už mezitím několika novelizacemi . ps2013-005-01-002-002.u11.p7.s5
To samé by mohlo hrozit u nás , kdybychom neměli možnost ještě pořádně tento zákon prodiskutovat , věnovat se tomu následně ve výborech v dalším čtení . ps2013-005-01-002-002.u11.p8.s1
Dívala jsem se také na weby třeba města Košic , protože mnohá slovenská města to mají přímo na svých webech také už , podobně jak zde byla jmenována města u nás v České republice . ps2013-005-01-002-002.u11.p9.s1
Myslím si , že každý z vás , jak tu dnes v lavicích sedíme , jste také dostali stanovisko Svazu měst a obcí . ps2013-005-01-002-002.u11.p9.s2
Víme , že Svaz měst a obcí zastupuje celkem asi 70 % obyvatelstva naší republiky . ps2013-005-01-002-002.u11.p9.s3
Je nutné tomu přikládat jistou váhu . ps2013-005-01-002-002.u11.p9.s4
Kdybych velice stručně shrnula ty připomínky , tak upozorňuje na právní nejistotu v případě sankce za neuveřejnění dokumentu a záporně se staví také k návrhu zveřejňovat všechny objednávky . ps2013-005-01-002-002.u11.p9.s5
Sama ty zkušenosti mám a vím , jak to chodívá na obcích a ve městech , kde se mnohdy řeší všechno jenom objednávkou , následně fakturou , čili nejsou mezi dvěma stranami potom vzájemné smlouvy písemné . ps2013-005-01-002-002.u11.p10.s1
Svaz navrhuje také stanovit minimální limit , kdy by se toto mělo zveřejňovat . ps2013-005-01-002-002.u11.p10.s2
Padlo tady už , jak to je na Slovensku . ps2013-005-01-002-002.u11.p10.s3
Dříve to bylo od nula eur , teď už tam jsou limity vyšší - tisíc nebo tři tisíce eur . ps2013-005-01-002-002.u11.p10.s4
Takže i toto je důležité . ps2013-005-01-002-002.u11.p10.s5
V minulém období Poslanecké sněmovny se zde předkládala novela zákona o obcích , kde se toto mělo dotknout i zveřejňování smluv , a tam byla určitá dohoda - minimální částka 50 000 korun . ps2013-005-01-002-002.u11.p10.s6
Čili to je další věc k zamyšlení . ps2013-005-01-002-002.u11.p11.s1
Nyní bych opravdu už na závěr chtěla shrnout hlavní výhrady , které k tomuto návrhu poslaneckému mám , nebo i máme za klub ODS . ps2013-005-01-002-002.u11.p11.s2
Narazí na praktické problémy a povede k soudním sporům . ps2013-005-01-002-002.u11.p11.s3
Nikdo neumí předvídat , jaké důsledky bude mít zpětné rušení účinnosti smluv , které by úředník třeba nedopatřením do registru neodeslal . ps2013-005-01-002-002.u11.p11.s4
Může se také stát , protože jsem četla v těch jednotlivých dokumentech , že všechno bude probíhat přes datové schránky , a už jenom to slovíčko " odeslat " nebo " zveřejnit " může hrát jistou roli , protože mezitím mohou být opravdu v nečinnosti datové schránky , nějaký výpadek , takže na to upozorňuji . ps2013-005-01-002-002.u11.p11.s5
Pokud by již došlo k plnění smlouvy , existuje riziko , že by obce čelily žalobám o náhradu škody nebo na bezdůvodné obohacení . ps2013-005-01-002-002.u11.p11.s6
To po rozpravě s právníky mi také toto potvrdili . ps2013-005-01-002-002.u11.p12.s1
Dále . ps2013-005-01-002-002.u11.p12.s2
Nejasně je definován okruh institucí , na které se povinnost zveřejňovat smlouvy vztahuje . ps2013-005-01-002-002.u11.p12.s3
Například se vztahuje na VZP České republiky , ačkoliv s veřejnými prostředky nakládají i zaměstnanecké zdravotní pojišťovny . ps2013-005-01-002-002.u11.p12.s4
Podobně je tomu v kulturní oblasti . ps2013-005-01-002-002.u11.p12.s5
Povinnost zveřejňovat smlouvy se vztahuje pouze na smlouvy uzavírané příspěvkovými organizacemi zřízenými zákonem . ps2013-005-01-002-002.u11.p12.s6
Existují však také příspěvkové organizace , které sice zákonem zřízené nejsou , nicméně hospodaří s příspěvkem ze státního rozpočtu . ps2013-005-01-002-002.u11.p12.s7
Stručně řečeno , mohlo by dojít i k případné diskriminaci některých institucí , protože toto je důležité náležitě ošetřit , kdo všechno , na koho se toto bude vztahovat , kdo hospodaří s veřejnými peněžními prostředky . ps2013-005-01-002-002.u11.p13.s1
Zákon se také vztahuje na obchodní společnosti ovládané státem - mohla bych jmenovat zase , ale možná někdo další z vás to využije - nebo samosprávnými celky a státní podniky zřízené ze zákona . ps2013-005-01-002-002.u11.p14.s1
Existují oprávněné obavy , že zveřejněním veškerých smluvních vztahů budou tyto společnosti znevýhodněny oproti konkurentům . ps2013-005-01-002-002.u11.p14.s2
To může vést v případě obcí například až k likvidaci některých městských firem . ps2013-005-01-002-002.u11.p14.s3
Na Slovensku po novelizaci uložili tuto povinnost jen státem či samosprávou výlučně kontrolovaným podnikům , a to po novelizaci zákona v roce 2011 , a poslanecký návrh tuto povinnost ukládá všem podnikům s majoritní účastí státu či samosprávy . ps2013-005-01-002-002.u11.p15.s1
Další věc , kterou mám na srdci - praktické fungování registru musí upravit nařízení vlády . ps2013-005-01-002-002.u11.p15.s2
To zde v tomto návrhu není přímo dáno termínově , ale myslím , že by to mělo jít současně s tímto zákonem . ps2013-005-01-002-002.u11.p16.s1
Chybí přesné vyčíslení nákladů , které si zveřejňování smluv vyžádá na radnicích . ps2013-005-01-002-002.u11.p16.s2
Máme sice v důvodové zprávě příklady některých obcí a měst , ale je to tak orientačně a myslím si , že hlavně bude ještě velký finanční dopad přímo do státního rozpočtu . ps2013-005-01-002-002.u11.p16.s3
Starostové mají oprávněné obavy z nárůstu administrativy a zejména u menších obcí , to jsou právě ti , se kterými také mluvívám , protože na Vysočině , odkud pocházím , je hodně malých obcí . ps2013-005-01-002-002.u11.p16.s4
Já tady rozhodně toto musím vyslovit . ps2013-005-01-002-002.u11.p16.s5
Musíme se věnovat tomu , jak s tím nakládat , protože vím , že v důvodové zprávě je sice napsáno , že každý starosta na malé obci má počítač , má skener , má vybavení , takže to není vůbec pravda , ale sama vím , když je navštěvuji , že tomu tak úplně není , že by tam probíhala obsluha těchto zařízení . ps2013-005-01-002-002.u11.p16.s6
Není tomu tak .