ps2013-004-04-007-037.u1.p1.s1
| 37. |
ps2013-004-04-007-037.u1.p1.s2
| Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2014 a střednědobý výhled na roky 2015 a 2016 /sněmovní tisk [9](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=9&O=7)/ |
ps2013-004-04-007-037.u1.p2.s1
| Z pověření vlády tento materiál uvede ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák. |
ps2013-004-04-007-037.u1.p2.s2
| Žádám pana ministra, aby se ujal slova. |
ps2013-004-04-007-037.u1.p2.s3
| Kontroluji, jestli je zde přítomen zpravodaj. |
ps2013-004-04-007-037.u1.p2.s4
| Je, je to v pořádku. |
ps2013-004-04-007-037.u1.p2.s5
| Pane ministře, máte slovo. |
ps2013-004-04-007-037.u2.p1.s1
| Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, rozpočet a střednědobý výhled Státního fondu dopravní infrastruktury, dále jen SFDI, v letech 2014 až 2016 vychází z finančních rámců stanovených vládou ČR pro rok 2014 a střednědobý výhled pro roky 2015 až 2016. |
ps2013-004-04-007-037.u2.p1.s2
| Pro roky 2014 byly finanční rámce pro SFDI dodatečně navýšeny vládou ČR o cca 5 mld. korun na zahájení čerpání prostředků z druhého programovacího období OPD II. |
ps2013-004-04-007-037.u2.p1.s3
| Tento krok, jehož výsledkem je návrh rozpočtu SFDI ve výši 71,1 mld. korun pro rok 2014, je nezbytně nutným, ale nikoliv postačujícím pro dočerpání stávajícího OPD, operačního programu Doprava, a zahájení čerpání v rámci nové finanční perspektivy. |
ps2013-004-04-007-037.u2.p1.s4
| Rozpočet tak především reaguje na závazky státu vyplývající z potřeb výstavby dopravní infrastruktury s cílem v maximální možné míře dočerpat prostředky z operačního programu Doprava 2007 až 2013 a zároveň připravit rozpočet prvního roku nové finanční perspektivy, tj. nástroje CEF a OP Doprava na období 2014 až 2020. |
ps2013-004-04-007-037.u2.p2.s1
| Z hlediska rozpočtu 2014, resp. střednědobého výhledu pro období do konce roku 2016, lze za zásadní považovat následující skutečnosti - aspoň velice stručně. |
ps2013-004-04-007-037.u2.p3.s1
| Za prvé. |
ps2013-004-04-007-037.u2.p3.s2
| Základní výdajový rámec v roce 2014 je dostačující na řádné pokračování OPD I. Předpokládá nicméně převod účelové dotace na spolufinancování z roku 2013 na rok 2014 ve výši 2,3 mld. korun. |
ps2013-004-04-007-037.u2.p4.s1
| Za druhé. |
ps2013-004-04-007-037.u2.p4.s2
| Pro bezpečné dočerpání prostředků OPD I je nutné navýšit finanční zdroje pro dofinancování akcí v roce 2015, kdy rámec rozpočtu SFDI bez zapojení zdrojů OPD činí v rozporu s vládou schválenou dopravní politikou ČR pouze 37 mld. korun ročně v letech 2015 a 2016. |
ps2013-004-04-007-037.u2.p4.s3
| Dopravní politika stanovuje roční minimum na 43 mld. korun. |
ps2013-004-04-007-037.u2.p4.s4
| Takže tím velmi vážným sdělením je, že rozpočtový výhled je pro roky 2015 a 2016 z tohoto pohledu nereálný a musí být nutně aktualizován. |
ps2013-004-04-007-037.u2.p4.s5
| Lze tak říci, že současný návrh rozpočtu pro rok 2014 v oblasti financování OPD I nemá pokračování v letech 2015 a 2016. |
ps2013-004-04-007-037.u2.p5.s1
| Za třetí. |
ps2013-004-04-007-037.u2.p5.s2
| V letech 2015 a 2016 považujeme za naprosto nezbytné navýšení národních zdrojů celkem o 11,6 mld. korun pro rok 2015 a pro rok 2016 o 5,6 mld. korun, a to jako minimální pro samotnou elementární schopnost dočerpání OPD I. Zdůrazňuji opravdu velmi vážně - pro samotné financování OPD I. To znamená bez jakýchkoliv národních staveb a národních priorit. |
ps2013-004-04-007-037.u2.p5.s3
| Tato potřeba byla vyvolána rovněž dodatečným navýšením prostředků ve výši 5 mld. korun na zahájení čerpání prostředků OPD II, což generuje nutnost navýšit financování i v roce 2015 a 2016 na pokračování realizace projektů zahájených v roce 2014. |
ps2013-004-04-007-037.u2.p5.s4
| S ohledem na zajištění plynulého čerpání prostředků OPD II a CEF je nutné navýšit rozpočet SFDI na rok 2015 o dalších minimálně 5 mld. korun a rovněž pro rok 2016 o dalších minimálně 5 mld. korun. |
ps2013-004-04-007-037.u2.p6.s1
| Státní fond dopravní infrastruktury považuje za nereálná směrná čísla Ministerstva financí pro jednotlivé daňové a nedaňové příjmy SFDI, u kterých predikujeme jejich - |
ps2013-004-04-007-037.u3.p1.s1
| Pane ministře, já vás přeruším a požádám kolegy o klid. |
ps2013-004-04-007-037.u3.p1.s2
| Pokud máte nějaké osobní potřeby řešit doplněné body, prosím, přesuňte je do předsálí a nechte pana ministra vysvětlit rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. |
ps2013-004-04-007-037.u3.p1.s3
| Prosím, pokračujte. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p1.s1
| Pane předsedající, velmi děkuji, neboť opravdu to, co tady sděluji, jsou svými dopady velmi dramatické informace. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p2.s1
| Schválením rozpočtu bez úpravy finančních objemů roku 2015 a 2016 dojde k realizaci akcí v roce 2014 bez dostatečných zdrojů na pokračování v dalších letech. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p2.s2
| Vzhledem ke skutečnosti, že akce nebudou zastavovány, anebo aspoň náš názor je, že by neměla být příprava staveb přerušována, tak vzhledem k této skutečnosti bude vytvářen rozpočtově nekrytý závazek do let 2015 a 2016. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p3.s1
| Návrh rozpočtu SFDI na rok 2014 a v obou letech střednědobého výhledu, tedy 2015 a 2016, je sestaven jako vyrovnaný, ovšem s tou výhradou, že takto sestavený rozpočet neumožňuje vyčerpání operačního programu Doprava I a je zcela nevypovídající v letech 2015 a 2016. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p3.s2
| Národní zdroje pro rok 2014 činí celkem 46,6 mld. korun včetně nároku z roku 2013 ve výši 2,3 mld. korun. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p3.s3
| Dále je na straně příjmů i výdajů bilancováno financování akcí spolufinancovaných ze zdrojů Evropské unie, zejména v rámci OPD, v celkové výši 24,5 mld. korun včetně nároku z roku 2013 ve výši 11,8 mld. korun. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p3.s4
| Finanční toky z fondů EU, které jsou bilančně do rozpočtu SFDI zahrnovány, zvyšují vládou schválený výdajový rámec na celkových 71,1 mld. korun se započtením předpokládaných nároků z roku 2013, které navýší výdajový rámec o 14,1 mld. korun. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p4.s1
| Takže tolik k vysvětlení aspoň základních čísel. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p4.s2
| Na úplný závěr mi dovolte několik konstatování, která si nemůžu odpustit, abych je tady řekl. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p5.s1
| Za prvé. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p5.s2
| Z čísel, která jsme slyšeli, vyplývá, že dnešní zdroje, kterými disponuje Státní fond dopravní infrastruktury, již nestačí ani na pokrytí spolufinancování staveb financovaných z fondů EU. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p5.s3
| Znamená to, že jsme kromě toho, že je opět vážně ohrožen náš boj o dočerpání všech fondů, zcela rezignovali na jakýkoliv národní imperativ Státního fondu dopravní infrastruktury. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p5.s4
| Tento stát nemá pod kontrolou svou dopravní infrastrukturu. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p5.s5
| Vše, co v ní budeme v příštích letech budovat, je v rámci čerpání evropských fondů. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p5.s6
| A podotýkám, že v rámci druhého programovacího období jsou natolik změněna pravidla pro financování, že tam rozhodovací role a vliv národních států opět velmi dramaticky poklesly na konto pravomocí evropských úředníků. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p5.s7
| Považuji to z hlediska strategických zájmů tohoto státu za věc velmi nešťastnou a je zcela nepřijatelné, aby byla opomenuta i ta stránka věci, že tady připravujeme celou množinu projektů, u kterých nemůžeme přerušit přípravu, protože už by se pak nedala obnovit, ale zároveň nemáme pokryto jejich spolufinancování z českých národních zdrojů. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p6.s1
| Na úplný závěr bych tady rád připomněl jednu důležitou informaci. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p6.s2
| Spolu s přílivem evropských peněz, kterými se Evropská unie zapojila do spolufinancování českých dopravních infrastrukturních projektů, nedošlo k navýšení celkových prostředků, které tento stát věnuje na údržbu a rozvoj dopravní infrastruktury, ale evropské peníze prostým způsobem vytěsnily peníze české. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p6.s3
| Jinak řečeno, české zdroje, se kterými do té doby počítal český státní rozpočet, byly v tomto rozpočtu, a omlouvám se vám za poněkud expresivní výraz, nenacházím jiný, tak použiji český novotvar "odkloněny" - a my nevíme kam. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p6.s4
| To znamená, že český stát ztratil schopnost postarat se o věci své vlastní dopravní infrastruktury, a dokonce k odklonění českých národních zdrojů došlo bez jakéhokoliv známého politického nebo exekutivního rozhodnutí. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p6.s5
| Stalo se to tak jakoby mimochodem. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p6.s6
| Obrovským úkolem pro jakoukoliv administrativu, jakoukoliv vládu a jakoukoliv politickou reprezentaci tohoto státu v následujících letech bude vrátit tam patřičný podíl peněz, jak o něm nepochybujeme v případě zdravotnictví, sociálních věcí, a stejně tak by tento stát měl znovu získat schopnost postarat se o své věci v dopravní infrastruktuře. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p6.s7
| Vůbec to nezpochybňuje evropskou dimenzi, vůbec to neznamená konflikt s Evropou, ale evropské fondy by měly zůstat tím bonusem navíc, který umožní zlepšování stavu, a ne jen paběrkování, navíc v režii evropského úředníka. |
ps2013-004-04-007-037.u4.p7.s1
| Děkuji za pozornost. |
ps2013-004-04-007-037.u5.p1.s1
| Děkuji panu ministrovi dopravy Zdeňku Žákovi. |
ps2013-004-04-007-037.u5.p1.s2
| Konstatuji, že tento sněmovní tisk projednal hospodářský výbor, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk [9](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=9&O=7)/1. |
ps2013-004-04-007-037.u5.p1.s3
| Žádám zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Karla Šidla, aby informoval o jednání výboru a přednesl návrh na usnesení Poslanecké sněmovny. |
ps2013-004-04-007-037.u5.p1.s4
| Pane zpravodaji, máte slovo. |
ps2013-004-04-007-037.u6.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2013-004-04-007-037.u6.p1.s2
| Pane předsedající, vážení členové vlády v demisi, kolegové, kolegyně, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením hospodářského výboru, který na své 2. schůzi dne 11. prosince 2013 projednal návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2014 a střednědobého výhledu na roky 2015 a 2016 jako sněmovní tisk 9. |
ps2013-004-04-007-037.u6.p1.s3
| Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí výkladu ministra dopravy Zdeňka Žáka, ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáše Čočka a zpravodajské zprávě poslance Karla Šidla, po obecné a podrobné rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 9, rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2014 a střednědobé výhledy, v předloženém znění. |
ps2013-004-04-007-037.u6.p1.s4
| Děkuji za pozornost. |
ps2013-004-04-007-037.u7.p1.s1
| Děkuji panu zpravodaji. |
ps2013-004-04-007-037.u7.p1.s2
| Otevírám všeobecnou rozpravu, do které mám přihlášku pana poslance Zbyňka Stanjury. |
ps2013-004-04-007-037.u7.p1.s3
| Prosím, pane předsedo, máte slovo. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p1.s2
| Krátká reakce na vystoupení ministra dopravy, který to uváděl s takovou lehce opoziční rétorikou. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p2.s1
| Proč není víc národních zdrojů v rozpočtu na rok 2014, byste mohl tušit, když jsme před chvílí schvalovali návrh rozpočtu, který připravila a předložila vláda, jejímž jste členem. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p2.s2
| Pokud říkáte, že někdo peníze odklonil, tak se ptejte sebe a ostatních kolegů ve vládě, kam je odklonili. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p2.s3
| Stížnost na to, že tam je málo peněz na rok 2015 a 2016, je naprosto oprávněná. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p2.s4
| Na druhé straně vy jste předkladatel materiálu, kde ta částka je. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p2.s5
| Mimochodem, vláda někdy v červnu, kdy schvalovala dopravní politiku, což je strategický dokument, stanovila, že minimální účast národních zdrojů je 43 mld. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p2.s6
| A vy jste přišli pár měsíců poté s materiálem, který pro roky 2015 a 2016 usnesení vlády nerespektuje. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p3.s1
| Já doporučuji všem kolegyním a kolegům, abychom se lety 2015 a 2016 moc nezabývali. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p3.s2
| Ta čísla jsou naprosto nereálná, neodpovídají realitě a bude čas je změnit. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p3.s3
| Proto to tady ani nechci nějak složitě rozebírat. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p3.s4
| Myslím si, že kdo se na to podívá, ví, že takhle to být nemůže. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p4.s1
| Chtěl bych se zmínit k mantře evropských peněz. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p4.s2
| Podle mě bychom k tomu měli přistoupit přesně naopak a mnozí z nás se o to snaží celou dobu. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p4.s3
| Stát, kraj nebo obec si má stanovit své priority a podle toho vydávat své zdroje daňových poplatníků, jaké mají k dispozici. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p4.s4
| A když náhodou na ty priority můžeme čerpat evropské peníze, tak je to dobře. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p4.s5
| Nemůžeme přece měnit priority jenom proto, že nějaký program existuje a stávající program nám neumožňuje naši prioritu realizovat. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p4.s6
| Pokud to takhle budeme dělat, tak budeme postupovat chybně a budeme mít špatné projekty na úrovni měst, krajů i států. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p4.s7
| To za prvé. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p5.s1
| Za druhé. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p5.s2
| Pokud se podíváme na to reálné číslo 71 mld. na příští rok, tak říkám, že ho není třeba zvyšovat. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p5.s3
| Možná řádově v jednotkách miliard na opravy, možná o něco posílit přípravu. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p5.s4
| Reálně se víc prostavět nedá. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p5.s5
| Nemá cenu říkat, proč jsme nedali víc národních zdrojů, když můžeme čerpat příští rok desítky miliard evropských peněz a je to na ty priority, které jsme chtěli sami realizovat, a na stavby, na kterých je velká shoda. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p6.s1
| Já bych chtěl požádat budoucího ministra dopravy, ať to bude kdokoliv, aby s materiálem, který už vláda schválila, sektorová strategie, stejně přišel do hospodářského výboru. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p6.s2
| Je to naprosto klíčový dokument na příštích sedm let. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p6.s3
| Tím, že ho vláda projednávala v období, kdy neexistovala Poslanecká sněmovna, tak možná bylo hladší projednání ve vládě. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p6.s4
| Ale mnohem lépe by se s ním pracovalo všem politickým reprezentacím, pokud na něm bude např. shoda v hospodářském výboru, příp. na plénu Poslanecké sněmovny. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p6.s5
| Protože se asi mnozí shodujeme na tom, že příprava a realizace dopravních staveb se nemohou měnit s výměnou vlády, protože bychom nepostavili nikdy nic. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p6.s6
| Od začátku přípravy po střižení pásky uplyne někdy osm, když to jde rychle, někdy deset, někdy více let, a to jsou minimálně tři vlády, mnohdy mnohem více. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p7.s1
| Bohužel budeme hlasovat najednou o rozpočtu 2014, 2015, 2016, ale chci říct, že pro nás je důležitý spíš rok 2014 a budoucí vláda určitě přijde minimálně v návrhu rozpočtu na 2015 s jinými výdajovými rámci pro infrastrukturní stavby. |
ps2013-004-04-007-037.u8.p7.s2
| Děkuji. |
ps2013-004-04-007-037.u9.p1.s1
| Děkuji panu poslanci Zbyňku Stanjurovi. |
ps2013-004-04-007-037.u9.p1.s2
| Do rozpravy je dále přihlášen pan poslanec František Laudát. |
ps2013-004-04-007-037.u9.p1.s3
| Pane poslanče, máte slovo. |
ps2013-004-04-007-037.u10.p1.s1
| Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, budu velice stručný. |
ps2013-004-04-007-037.u10.p1.s2
| Pan ministr se diví, já se nedivím. |
ps2013-004-04-007-037.u10.p1.s3
| Před chvilkou jste byli svědky toho, jak se odklonily šmahem peníze z vědy a výzkumu. |