|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2013-12-19 ps2013-004-04-007-037 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

37. Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2014 a střednědobý výhled na roky 2015 a 2016 /sněmovní tisk 9/

Date2013-12-19
Meetingps2013/004
Agenda Itemps2013/004/037
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/004schuz/s004090.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 137 • previousnext

ps2013-004-04-007-037.u1.p1.s1 37.
ps2013-004-04-007-037.u1.p1.s2 Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2014 a střednědobý výhled na roky 2015 a 2016 /sněmovní tisk 9/
ps2013-004-04-007-037.u1.p2.s1 Z pověření vlády tento materiál uvede ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák.
ps2013-004-04-007-037.u1.p2.s2 Žádám pana ministra, aby se ujal slova.
ps2013-004-04-007-037.u1.p2.s3 Kontroluji, jestli je zde přítomen zpravodaj.
ps2013-004-04-007-037.u1.p2.s4 Je, je to v pořádku.
ps2013-004-04-007-037.u1.p2.s5 Pane ministře, máte slovo.
ps2013-004-04-007-037.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, rozpočet a střednědobý výhled Státního fondu dopravní infrastruktury, dále jen SFDI, v letech 2014 2016 vychází z finančních rámců stanovených vládou ČR pro rok 2014 a střednědobý výhled pro roky 2015 2016.
ps2013-004-04-007-037.u2.p1.s2 Pro roky 2014 byly finanční rámce pro SFDI dodatečně navýšeny vládou ČR o cca 5 mld. korun na zahájení čerpání prostředků z druhého programovacího období OPD II.
ps2013-004-04-007-037.u2.p1.s3 Tento krok, jehož výsledkem je návrh rozpočtu SFDI ve výši 71,1 mld. korun pro rok 2014, je nezbytně nutným, ale nikoliv postačujícím pro dočerpání stávajícího OPD, operačního programu Doprava, a zahájení čerpání v rámci nové finanční perspektivy.
ps2013-004-04-007-037.u2.p1.s4 Rozpočet tak především reaguje na závazky státu vyplývající z potřeb výstavby dopravní infrastruktury s cílem v maximální možné míře dočerpat prostředky z operačního programu Doprava 2007 2013 a zároveň připravit rozpočet prvního roku nové finanční perspektivy, tj. nástroje CEF a OP Doprava na období 2014 2020.
ps2013-004-04-007-037.u2.p2.s1 Z hlediska rozpočtu 2014, resp. střednědobého výhledu pro období do konce roku 2016, lze za zásadní považovat následující skutečnosti - aspoň velice stručně.
ps2013-004-04-007-037.u2.p3.s1 Za prvé.
ps2013-004-04-007-037.u2.p3.s2 Základní výdajový rámec v roce 2014 je dostačující na řádné pokračování OPD I. Předpokládá nicméně převod účelové dotace na spolufinancování z roku 2013 na rok 2014 ve výši 2,3 mld. korun.
ps2013-004-04-007-037.u2.p4.s1 Za druhé.
ps2013-004-04-007-037.u2.p4.s2 Pro bezpečné dočerpání prostředků OPD I je nutné navýšit finanční zdroje pro dofinancování akcí v roce 2015, kdy rámec rozpočtu SFDI bez zapojení zdrojů OPD činí v rozporu s vládou schválenou dopravní politikou ČR pouze 37 mld. korun ročně v letech 2015 a 2016.
ps2013-004-04-007-037.u2.p4.s3 Dopravní politika stanovuje roční minimum na 43 mld. korun.
ps2013-004-04-007-037.u2.p4.s4 Takže tím velmi vážným sdělením je, že rozpočtový výhled je pro roky 2015 a 2016 z tohoto pohledu nereálný a musí být nutně aktualizován.
ps2013-004-04-007-037.u2.p4.s5 Lze tak říci, že současný návrh rozpočtu pro rok 2014 v oblasti financování OPD I nemá pokračování v letech 2015 a 2016.
ps2013-004-04-007-037.u2.p5.s1 Za třetí.
ps2013-004-04-007-037.u2.p5.s2 V letech 2015 a 2016 považujeme za naprosto nezbytné navýšení národních zdrojů celkem o 11,6 mld. korun pro rok 2015 a pro rok 2016 o 5,6 mld. korun, a to jako minimální pro samotnou elementární schopnost dočerpání OPD I. Zdůrazňuji opravdu velmi vážně - pro samotné financování OPD I. To znamená bez jakýchkoliv národních staveb a národních priorit.
ps2013-004-04-007-037.u2.p5.s3 Tato potřeba byla vyvolána rovněž dodatečným navýšením prostředků ve výši 5 mld. korun na zahájení čerpání prostředků OPD II, což generuje nutnost navýšit financování i v roce 2015 a 2016 na pokračování realizace projektů zahájených v roce 2014.
ps2013-004-04-007-037.u2.p5.s4 S ohledem na zajištění plynulého čerpání prostředků OPD II a CEF je nutné navýšit rozpočet SFDI na rok 2015 o dalších minimálně 5 mld. korun a rovněž pro rok 2016 o dalších minimálně 5 mld. korun.
ps2013-004-04-007-037.u2.p6.s1 Státní fond dopravní infrastruktury považuje za nereálná směrná čísla Ministerstva financí pro jednotlivé daňové a nedaňové příjmy SFDI, u kterých predikujeme jejich -
ps2013-004-04-007-037.u3.p1.s1 Pane ministře, vás přeruším a požádám kolegy o klid.
ps2013-004-04-007-037.u3.p1.s2 Pokud máte nějaké osobní potřeby řešit doplněné body, prosím, přesuňte je do předsálí a nechte pana ministra vysvětlit rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury.
ps2013-004-04-007-037.u3.p1.s3 Prosím, pokračujte.
ps2013-004-04-007-037.u4.p1.s1 Pane předsedající, velmi děkuji, neboť opravdu to, co tady sděluji, jsou svými dopady velmi dramatické informace.
ps2013-004-04-007-037.u4.p2.s1 Schválením rozpočtu bez úpravy finančních objemů roku 2015 a 2016 dojde k realizaci akcí v roce 2014 bez dostatečných zdrojů na pokračování v dalších letech.
ps2013-004-04-007-037.u4.p2.s2 Vzhledem ke skutečnosti, že akce nebudou zastavovány, anebo aspoň náš názor je, že by neměla být příprava staveb přerušována, tak vzhledem k této skutečnosti bude vytvářen rozpočtově nekrytý závazek do let 2015 a 2016.
ps2013-004-04-007-037.u4.p3.s1 Návrh rozpočtu SFDI na rok 2014 a v obou letech střednědobého výhledu, tedy 2015 a 2016, je sestaven jako vyrovnaný, ovšem s tou výhradou, že takto sestavený rozpočet neumožňuje vyčerpání operačního programu Doprava I a je zcela nevypovídající v letech 2015 a 2016.
ps2013-004-04-007-037.u4.p3.s2 Národní zdroje pro rok 2014 činí celkem 46,6 mld. korun včetně nároku z roku 2013 ve výši 2,3 mld. korun.
ps2013-004-04-007-037.u4.p3.s3 Dále je na straně příjmů i výdajů bilancováno financování akcí spolufinancovaných ze zdrojů Evropské unie, zejména v rámci OPD, v celkové výši 24,5 mld. korun včetně nároku z roku 2013 ve výši 11,8 mld. korun.
ps2013-004-04-007-037.u4.p3.s4 Finanční toky z fondů EU, které jsou bilančně do rozpočtu SFDI zahrnovány, zvyšují vládou schválený výdajový rámec na celkových 71,1 mld. korun se započtením předpokládaných nároků z roku 2013, které navýší výdajový rámec o 14,1 mld. korun.
ps2013-004-04-007-037.u4.p4.s1 Takže tolik k vysvětlení aspoň základních čísel.
ps2013-004-04-007-037.u4.p4.s2 Na úplný závěr mi dovolte několik konstatování, která si nemůžu odpustit, abych je tady řekl.
ps2013-004-04-007-037.u4.p5.s1 Za prvé.
ps2013-004-04-007-037.u4.p5.s2 Z čísel, která jsme slyšeli, vyplývá, že dnešní zdroje, kterými disponuje Státní fond dopravní infrastruktury, již nestačí ani na pokrytí spolufinancování staveb financovaných z fondů EU.
ps2013-004-04-007-037.u4.p5.s3 Znamená to, že jsme kromě toho, že je opět vážně ohrožen náš boj o dočerpání všech fondů, zcela rezignovali na jakýkoliv národní imperativ Státního fondu dopravní infrastruktury.
ps2013-004-04-007-037.u4.p5.s4 Tento stát nemá pod kontrolou svou dopravní infrastrukturu.
ps2013-004-04-007-037.u4.p5.s5 Vše, co v budeme v příštích letech budovat, je v rámci čerpání evropských fondů.
ps2013-004-04-007-037.u4.p5.s6 A podotýkám, že v rámci druhého programovacího období jsou natolik změněna pravidla pro financování, že tam rozhodovací role a vliv národních států opět velmi dramaticky poklesly na konto pravomocí evropských úředníků.
ps2013-004-04-007-037.u4.p5.s7 Považuji to z hlediska strategických zájmů tohoto státu za věc velmi nešťastnou a je zcela nepřijatelné, aby byla opomenuta i ta stránka věci, že tady připravujeme celou množinu projektů, u kterých nemůžeme přerušit přípravu, protože by se pak nedala obnovit, ale zároveň nemáme pokryto jejich spolufinancování z českých národních zdrojů.
ps2013-004-04-007-037.u4.p6.s1 Na úplný závěr bych tady rád připomněl jednu důležitou informaci.
ps2013-004-04-007-037.u4.p6.s2 Spolu s přílivem evropských peněz, kterými se Evropská unie zapojila do spolufinancování českých dopravních infrastrukturních projektů, nedošlo k navýšení celkových prostředků, které tento stát věnuje na údržbu a rozvoj dopravní infrastruktury, ale evropské peníze prostým způsobem vytěsnily peníze české.
ps2013-004-04-007-037.u4.p6.s3 Jinak řečeno, české zdroje, se kterými do doby počítal český státní rozpočet, byly v tomto rozpočtu, a omlouvám se vám za poněkud expresivní výraz, nenacházím jiný, tak použiji český novotvar "odkloněny" - a my nevíme kam.
ps2013-004-04-007-037.u4.p6.s4 To znamená, že český stát ztratil schopnost postarat se o věci své vlastní dopravní infrastruktury, a dokonce k odklonění českých národních zdrojů došlo bez jakéhokoliv známého politického nebo exekutivního rozhodnutí.
ps2013-004-04-007-037.u4.p6.s5 Stalo se to tak jakoby mimochodem.
ps2013-004-04-007-037.u4.p6.s6 Obrovským úkolem pro jakoukoliv administrativu, jakoukoliv vládu a jakoukoliv politickou reprezentaci tohoto státu v následujících letech bude vrátit tam patřičný podíl peněz, jak o něm nepochybujeme v případě zdravotnictví, sociálních věcí, a stejně tak by tento stát měl znovu získat schopnost postarat se o své věci v dopravní infrastruktuře.
ps2013-004-04-007-037.u4.p6.s7 Vůbec to nezpochybňuje evropskou dimenzi, vůbec to neznamená konflikt s Evropou, ale evropské fondy by měly zůstat tím bonusem navíc, který umožní zlepšování stavu, a ne jen paběrkování, navíc v režii evropského úředníka.
ps2013-004-04-007-037.u4.p7.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-004-04-007-037.u5.p1.s1 Děkuji panu ministrovi dopravy Zdeňku Žákovi.
ps2013-004-04-007-037.u5.p1.s2 Konstatuji, že tento sněmovní tisk projednal hospodářský výbor, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 9/1.
ps2013-004-04-007-037.u5.p1.s3 Žádám zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Karla Šidla, aby informoval o jednání výboru a přednesl návrh na usnesení Poslanecké sněmovny.
ps2013-004-04-007-037.u5.p1.s4 Pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-004-04-007-037.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-004-04-007-037.u6.p1.s2 Pane předsedající, vážení členové vlády v demisi, kolegové, kolegyně, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením hospodářského výboru, který na své 2. schůzi dne 11. prosince 2013 projednal návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2014 a střednědobého výhledu na roky 2015 a 2016 jako sněmovní tisk 9.
ps2013-004-04-007-037.u6.p1.s3 Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí výkladu ministra dopravy Zdeňka Žáka, ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáše Čočka a zpravodajské zprávě poslance Karla Šidla, po obecné a podrobné rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 9, rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2014 a střednědobé výhledy, v předloženém znění.
ps2013-004-04-007-037.u6.p1.s4 Děkuji za pozornost.
ps2013-004-04-007-037.u7.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-004-04-007-037.u7.p1.s2 Otevírám všeobecnou rozpravu, do které mám přihlášku pana poslance Zbyňka Stanjury.
ps2013-004-04-007-037.u7.p1.s3 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-004-04-007-037.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-004-04-007-037.u8.p1.s2 Krátká reakce na vystoupení ministra dopravy, který to uváděl s takovou lehce opoziční rétorikou.
ps2013-004-04-007-037.u8.p2.s1 Proč není víc národních zdrojů v rozpočtu na rok 2014, byste mohl tušit, když jsme před chvílí schvalovali návrh rozpočtu, který připravila a předložila vláda, jejímž jste členem.
ps2013-004-04-007-037.u8.p2.s2 Pokud říkáte, že někdo peníze odklonil, tak se ptejte sebe a ostatních kolegů ve vládě, kam je odklonili.
ps2013-004-04-007-037.u8.p2.s3 Stížnost na to, že tam je málo peněz na rok 2015 a 2016, je naprosto oprávněná.
ps2013-004-04-007-037.u8.p2.s4 Na druhé straně vy jste předkladatel materiálu, kde ta částka je.
ps2013-004-04-007-037.u8.p2.s5 Mimochodem, vláda někdy v červnu, kdy schvalovala dopravní politiku, což je strategický dokument, stanovila, že minimální účast národních zdrojů je 43 mld.
ps2013-004-04-007-037.u8.p2.s6 A vy jste přišli pár měsíců poté s materiálem, který pro roky 2015 a 2016 usnesení vlády nerespektuje.
ps2013-004-04-007-037.u8.p3.s1 doporučuji všem kolegyním a kolegům, abychom se lety 2015 a 2016 moc nezabývali.
ps2013-004-04-007-037.u8.p3.s2 Ta čísla jsou naprosto nereálná, neodpovídají realitě a bude čas je změnit.
ps2013-004-04-007-037.u8.p3.s3 Proto to tady ani nechci nějak složitě rozebírat.
ps2013-004-04-007-037.u8.p3.s4 Myslím si, že kdo se na to podívá, , že takhle to být nemůže.
ps2013-004-04-007-037.u8.p4.s1 Chtěl bych se zmínit k mantře evropských peněz.
ps2013-004-04-007-037.u8.p4.s2 Podle bychom k tomu měli přistoupit přesně naopak a mnozí z nás se o to snaží celou dobu.
ps2013-004-04-007-037.u8.p4.s3 Stát, kraj nebo obec si stanovit své priority a podle toho vydávat své zdroje daňových poplatníků, jaké mají k dispozici.
ps2013-004-04-007-037.u8.p4.s4 A když náhodou na ty priority můžeme čerpat evropské peníze, tak je to dobře.
ps2013-004-04-007-037.u8.p4.s5 Nemůžeme přece měnit priority jenom proto, že nějaký program existuje a stávající program nám neumožňuje naši prioritu realizovat.
ps2013-004-04-007-037.u8.p4.s6 Pokud to takhle budeme dělat, tak budeme postupovat chybně a budeme mít špatné projekty na úrovni měst, krajů i států.
ps2013-004-04-007-037.u8.p4.s7 To za prvé.
ps2013-004-04-007-037.u8.p5.s1 Za druhé.
ps2013-004-04-007-037.u8.p5.s2 Pokud se podíváme na to reálné číslo 71 mld. na příští rok, tak říkám, že ho není třeba zvyšovat.
ps2013-004-04-007-037.u8.p5.s3 Možná řádově v jednotkách miliard na opravy, možná o něco posílit přípravu.
ps2013-004-04-007-037.u8.p5.s4 Reálně se víc prostavět nedá.
ps2013-004-04-007-037.u8.p5.s5 Nemá cenu říkat, proč jsme nedali víc národních zdrojů, když můžeme čerpat příští rok desítky miliard evropských peněz a je to na ty priority, které jsme chtěli sami realizovat, a na stavby, na kterých je velká shoda.
ps2013-004-04-007-037.u8.p6.s1 bych chtěl požádat budoucího ministra dopravy, to bude kdokoliv, aby s materiálem, který vláda schválila, sektorová strategie, stejně přišel do hospodářského výboru.
ps2013-004-04-007-037.u8.p6.s2 Je to naprosto klíčový dokument na příštích sedm let.
ps2013-004-04-007-037.u8.p6.s3 Tím, že ho vláda projednávala v období, kdy neexistovala Poslanecká sněmovna, tak možná bylo hladší projednání ve vládě.
ps2013-004-04-007-037.u8.p6.s4 Ale mnohem lépe by se s ním pracovalo všem politickým reprezentacím, pokud na něm bude např. shoda v hospodářském výboru, příp. na plénu Poslanecké sněmovny.
ps2013-004-04-007-037.u8.p6.s5 Protože se asi mnozí shodujeme na tom, že příprava a realizace dopravních staveb se nemohou měnit s výměnou vlády, protože bychom nepostavili nikdy nic.
ps2013-004-04-007-037.u8.p6.s6 Od začátku přípravy po střižení pásky uplyne někdy osm, když to jde rychle, někdy deset, někdy více let, a to jsou minimálně tři vlády, mnohdy mnohem více.
ps2013-004-04-007-037.u8.p7.s1 Bohužel budeme hlasovat najednou o rozpočtu 2014, 2015, 2016, ale chci říct, že pro nás je důležitý spíš rok 2014 a budoucí vláda určitě přijde minimálně v návrhu rozpočtu na 2015 s jinými výdajovými rámci pro infrastrukturní stavby.
ps2013-004-04-007-037.u8.p7.s2 Děkuji.
ps2013-004-04-007-037.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Zbyňku Stanjurovi.
ps2013-004-04-007-037.u9.p1.s2 Do rozpravy je dále přihlášen pan poslanec František Laudát.
ps2013-004-04-007-037.u9.p1.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2013-004-04-007-037.u10.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, budu velice stručný.
ps2013-004-04-007-037.u10.p1.s2 Pan ministr se diví, se nedivím.
ps2013-004-04-007-037.u10.p1.s3 Před chvilkou jste byli svědky toho, jak se odklonily šmahem peníze z vědy a výzkumu.

Text viewDownload CoNNL-U