|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2013-12-10 ps2013-004-01-019-021 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

21. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 12/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2013-12-10
Meetingps2013/004
Agenda Itemps2013/004/021
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/004schuz/s004021.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 525 • previousnext

ps2013-004-01-019-021.u1.p1.s1 21.
ps2013-004-01-019-021.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 12/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
ps2013-004-01-019-021.u1.p2.s1 Prosím, aby předložený návrh za navrhovatele uvedl ministr zdravotnictví Martin Holcát.
ps2013-004-01-019-021.u2.p1.s1 Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl předkládaný návrh zákona novelizující zákon o veřejném zdravotním pojištění ve věci hospitalizačních regulačních poplatků.
ps2013-004-01-019-021.u2.p1.s2 Jedná se o stručnou novelu, která se omezuje výlučně na řešení dopadů části nálezu Ústavního soudu, spisu PLUS 36/11, jenž uplynutím 31. prosince letošního roku ruší regulační poplatek za lůžkovou péči, a jeho cílem je zachování rovnováhy systému poskytování lůžkové péče i po tomto datu při zohlednění požadavků Ústavního soudu.
ps2013-004-01-019-021.u2.p2.s1 Regulační poplatek ve výši 100 korun je významným příjmem některých poskytovatelů zdravotních služeb a často tvoří i více než 10 % celkového objemu jejich příjmů.
ps2013-004-01-019-021.u2.p2.s2 Tak je tomu zejména v případě poskytovatelů následné a dlouhodobé lůžkové péče nebo například lázní.
ps2013-004-01-019-021.u2.p2.s3 Je proto nutné, aby byl tento poplatek zachován v míře, která nepovede k významným existenčním obtížím takových subjektů.
ps2013-004-01-019-021.u2.p2.s4 Návrh tedy nově, nebo staronově, protože ten poplatek býval 60 korun, stanovuje regulační poplatek za lůžkovou péči ve výši 60 korun za kalendářní den, s tím, že povinnosti platit tento regulační poplatek budou osvobozeny děti do dne dovršení 18 let věku včetně.
ps2013-004-01-019-021.u2.p2.s5 Jiné omezení, ani časové, ani věkové, nenavrhujeme.
ps2013-004-01-019-021.u2.p3.s1 Toto řešení nemá za cíl komplexně řešit problematiku regulačních poplatků, které ale nepochybně budou předmětem vašich dalších diskusí, ale je pouze otázkou vyhovět závěrům předmětného nálezu Ústavního soudu tak, aby nebylo ohroženo poskytování lůžkové péče v případě těch poskytovatelů zdravotních služeb, kteří se na tyto služby specializují a jsou často s ohledem na deficitní stav celého systému veřejného zdravotního pojištění v existenčních problémech i v současnosti.
ps2013-004-01-019-021.u2.p4.s1 Systematické řešení problematiky regulačních poplatků musí být předmětem dlouhodobější odborné diskuse, v jejímž rámci je možné revidovat rovněž poplatek za lůžkovou péči a kompenzovat jeho výpadek v systému veřejného zdravotního pojištění jiným způsobem.
ps2013-004-01-019-021.u2.p4.s2 S ohledem na krátkou legisvakanční lhůtu nálezu Ústavního soudu nicméně není na podrobnou analýzu a vyhodnocení ekonomických dopadů více variant řešení prostor.
ps2013-004-01-019-021.u2.p4.s3 V souladu s názorem Ústavního soudu je primárním úkolem zákonodárce zajistit to, aby výpadek regulačního poplatku za lůžkovou péči bezdůvodně a nespravedlivě ekonomicky nepostihl právě poskytovatele zdravotních služeb.
ps2013-004-01-019-021.u2.p5.s1 Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jak vyplývá z uvedeného, je zcela nezbytné, aby byl předkládaný návrh zákona projednán bez zbytečného odkladu.
ps2013-004-01-019-021.u2.p5.s2 Proto je také navrženo, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyslovila s návrhem zákona souhlas již v prvním čtení, a vás prosím tímto o podporu.
ps2013-004-01-019-021.u2.p5.s3 Děkuji.
ps2013-004-01-019-021.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2013-004-01-019-021.u3.p1.s2 Nyní prosím předsedu výboru pro zdravotnictví poslance Rostislava Vyzulu, aby nám navrhl zpravodaje pro prvé čtení.
ps2013-004-01-019-021.u4.p1.s1 Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, za výbor pro zdravotnictví navrhujeme jako zpravodaje pana poslance doktora Igora Nykla.
ps2013-004-01-019-021.u5.p1.s1 Nyní přistoupíme k návrhu na zpravodaje pana poslance Igora Nykla.
ps2013-004-01-019-021.u5.p1.s2 Kdo je pro?
ps2013-004-01-019-021.u5.p1.s3 Proti?
ps2013-004-01-019-021.u5.p1.s4 Tímto hlasování končím.
ps2013-004-01-019-021.u5.p2.s1 Hlasování číslo 51, přihlášeno 179 poslanců, pro 135.
ps2013-004-01-019-021.u5.p2.s2 Pan poslanec Igor Nykl byl schválen zpravodajem tohoto předloženého návrhu.
ps2013-004-01-019-021.u5.p3.s1 Otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí s přednostním právem pan předseda Sklenák.
ps2013-004-01-019-021.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, vážená paní předsedající.
ps2013-004-01-019-021.u6.p1.s2 Kolegyně a kolegové, poslanecký klub sociální demokracie nesouhlasí s postupem navrženým vládou, aby Sněmovna vyslovila souhlas s touto předlohou již v prvním čtení, a podle § 90 odst. 3 jménem poslaneckých klubů sociální demokracie, ANO a KSČM vetujeme tento postup.
ps2013-004-01-019-021.u7.p1.s1 Dobrá, budeme postupovat standardním způsobem.
ps2013-004-01-019-021.u7.p1.s2 Do obecné rozpravy je přihlášen pan poslanec Miroslav Kalousek.
ps2013-004-01-019-021.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2013-004-01-019-021.u8.p1.s2 Chtěl bych poprosit pana ministra Holcáta, aby na sebe nevztahoval ty věty, které jsem říkal vůči panu ministru Pecinovi.
ps2013-004-01-019-021.u8.p1.s3 Ty platily za a za kolegy vůči panu ministru Pecinovi.
ps2013-004-01-019-021.u8.p1.s4 Poslanecký klub ČSSD vám zjevně nedůvěřuje z úplně jiných důvodů.
ps2013-004-01-019-021.u9.p1.s1 Poprosila bych ještě o vystoupení zpravodaje prvního čtení.
ps2013-004-01-019-021.u10.p1.s1 Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové, regulační poplatky obecně od svého zavedení v roce 2007 se staly extrémně citlivým tématem a bylo jasné, že budou dominovat v mnoha debatách.
ps2013-004-01-019-021.u10.p1.s2 A je to pořád téma otevřené.
ps2013-004-01-019-021.u10.p1.s3 Pravděpodobně nikdo z nás neví zcela optimální řešení těchto poplatků.
ps2013-004-01-019-021.u10.p1.s4 Určitě hospitalizační poplatky je ještě zvlášť téma, které dvakrát bylo řešeno Ústavním soudem.
ps2013-004-01-019-021.u10.p1.s5 V současné době bylo to klasické placení hospitalizačních poplatků prohlášeno za protiústavní, odporuje Listině základních práv a svobod.
ps2013-004-01-019-021.u10.p1.s6 Proto si troufám říct, že skutečně tento návrh zákona by neměl být projednáván a ukončen hned v prvním čtení, měl by normálně pokračovat ve svém projednávání ve zdravotním výboru, měl by se dát určitý čas, aby toto extrémně citlivé téma bylo skutečně vyřešeno aspoň trochu moudře a spravedlivě.
ps2013-004-01-019-021.u10.p1.s7 Děkuji.
ps2013-004-01-019-021.u11.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a zahajuji obecnou rozpravu, do které je přihlášena paní poslankyně Soňa Marková.
ps2013-004-01-019-021.u12.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-004-01-019-021.u12.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych se jménem poslaneckého klubu Komunistické strany Čech a Moravy vyjádřila k tomuto návrhu zákona.
ps2013-004-01-019-021.u12.p2.s1 Návrh zákona reaguje na rozsudek Ústavního soudu, který konstatoval rozpor právní úpravy regulačního poplatku ve výši 100 korun za poskytování lůžkové péče s článkem 31 Listiny základních práv a svobod, a zrušil jej s účinností k 31. 12. 2013.
ps2013-004-01-019-021.u12.p2.s2 Návrh tedy stanoví hodnotu regulačního poplatku na 60 korun, tato výše již nemá podle Ústavního soudu tzv. rdousicí účinek, a osvobozuje od povinnosti platit regulační poplatek při poskytování lůžkové péče všechny děti do dovršení 18 let věku včetně dne, kdy byl tento věk dovršen.
ps2013-004-01-019-021.u12.p3.s1 Předkladatel odůvodňuje svůj návrh tím, že pokud nebude přijat, začne od 1. ledna 2014 docházet k výpadku příjmů poskytovatelů lůžkové péče, což znamená asi 5,8 mil. korun denně, to je 175 mil. korun měsíčně a celkově dvě a kousek miliardy ročně, což může způsobit omezování dostupnosti poskytované zdravotní péče.
ps2013-004-01-019-021.u12.p3.s2 Při stanovení poplatku na 60 korun a osvobození dětí do 18 let od placení bude celková ztráta 1 mld. 16 mil. korun.
ps2013-004-01-019-021.u12.p4.s1 Návrh zákona je podle názoru Komunistické strany Čech a Moravy v rozporu právě s naším programem, protože dlouhodobě prosazujeme zrušení všech tzv. regulačních poplatků.
ps2013-004-01-019-021.u12.p4.s2 Proto také jsme chtěli, aby nebyl tento návrh zákona schválen již v prvním čtení.
ps2013-004-01-019-021.u12.p5.s1 KSČM od samého počátku zavedení tzv. regulačních poplatků považuje toto zavedení za porušení článku 31 Listiny základních práv a svobod, která je součástí naší Ústavy.
ps2013-004-01-019-021.u12.p5.s2 Připomenu vám jenom, že rozsudek Ústavního soudu, který rozhodoval o ústavnosti, uznal ústavnost rozdílem pouze jediného hlasu, protože uvěřil tehdejšímu ministrovi zdravotnictví panu Julínkovi, že to jsou poplatky regulační.
ps2013-004-01-019-021.u12.p5.s3 Dnes se otevřeně hovoří o tom, že to nejsou regulační poplatky, ale že to je nutný příjem do zdravotnictví.
ps2013-004-01-019-021.u12.p5.s4 Ústavní soud při svém rozhodování také stanovil podmínku, že nesmějí mít tyto poplatky ten tzv. rdousicí účinek.
ps2013-004-01-019-021.u12.p5.s5 Pokud by to tak bylo, pak je zákonodárce povinen tento zákon změnit, anebo popřípadě poplatky zrušit.
ps2013-004-01-019-021.u12.p6.s1 Připomenu vám ještě důvod, proč byly poplatky zavedeny.
ps2013-004-01-019-021.u12.p6.s2 Základním a hlavním důvodem bylo navýšit spoluúčast pacientů.
ps2013-004-01-019-021.u12.p6.s3 A to se skutečně stalo.
ps2013-004-01-019-021.u12.p6.s4 Po zavedení poplatků byla navýšena spoluúčast pacientů o dvě procenta.
ps2013-004-01-019-021.u12.p6.s5 Znamenalo to, ten důvod byl vzít solidární peníze ze systému veřejného zdravotního pojištění a nahradit je penězi z kapes lidí bez respektování neúnosné zátěže chronicky nemocných, zdravotně postižených a nízkopříjmových pacientů.
ps2013-004-01-019-021.u12.p6.s6 Podotýkám, že jsem opakovaně i tady od tohoto pultíku požadovala na Ministerstvu zdravotnictví analýzu dopadů zavedení zdravotnických poplatků právě na přístup pacientů k potřebné zdravotní péči.
ps2013-004-01-019-021.u12.p6.s7 Přes veřejné přísliby tato analýza nikdy nebyla předložena.
ps2013-004-01-019-021.u12.p7.s1 K vytvoření nedostatku finančních prostředků v systému zdravotnictví byly potom Topolánkovou a Nečasovou vládou učiněny tyto základní kroky: Za prvé zastropování odvodů na zdravotní pojištění u nejbohatších příjmů, což znamenalo podle kvalifikovaných odhadů ztrátu 9 miliard korun ročně ze systému veřejného zdravotního pojištění.
ps2013-004-01-019-021.u12.p8.s1 Po zavedení Janotova balíčku potom se to snížilo zhruba na 4 miliardy ročně.
ps2013-004-01-019-021.u12.p8.s2 Dalším krokem k vytvoření nedostatku finančních prostředků v systému bylo zmrazení plateb za tzv. státní pojištěnce.
ps2013-004-01-019-021.u12.p8.s3 K tomu bylo přidáno potom zvýšení DPH, které pro zdravotnictví znamená ročně minus 6 miliard korun, a nemluvím o tom, že nebyla vlastně nikdy kompenzována inflace.
ps2013-004-01-019-021.u12.p8.s4 Takže tím pádem byl vytvořen skutečně problém s tím, že v systému solidárního veřejného zdravotního pojištění chybějí finanční prostředky.
ps2013-004-01-019-021.u12.p9.s1 Ještě připomenu jednu skutečnost, která je velmi důležitá, že ročně se za zdravotnické poplatky vybere kolem 5 miliard korun, z toho ovšem za hospitalizaci - to je to o čem teď mluvíme - to jsou vlastně jenom, v uvozovkách, 2,1 miliardy korun.
ps2013-004-01-019-021.u12.p9.s2 Porovnejte si prosím toto číslo - 5 miliard - s číslem, kolik se ročně vydává na zdravotnictví - 292 miliardy.
ps2013-004-01-019-021.u12.p10.s1 Je jasné, že je nutné zdravotnické poplatky zrušit, protože jsou nesystémové.
ps2013-004-01-019-021.u12.p10.s2 Poplatky jsou příjmem těch, kteří je vybírají.
ps2013-004-01-019-021.u12.p10.s3 Zákon explicitně neříká, k čemu mají tyto poplatky sloužit.
ps2013-004-01-019-021.u12.p10.s4 K čemu mají být použity.
ps2013-004-01-019-021.u12.p10.s5 Dále tyto poplatky považujeme za neregulační.
ps2013-004-01-019-021.u12.p10.s6 Například dnes je jasné, že snížení počtu návštěv u lékaře a na pohotovostech je provázeno nárůstem čerpání dražší péče záchranné služby.
ps2013-004-01-019-021.u12.p10.s7 Navíc to není pacient, který určuje, zda bude hospitalizován a na jak dlouho.
ps2013-004-01-019-021.u12.p10.s8 Neznám žádného pacienta, který by si při pohledu na nějakou hezkou nemocnici řekl, tady je hezky, tady si čtrnáct dní poležím.
ps2013-004-01-019-021.u12.p10.s9 A dále vlastně ani neurčuje to, jaký lék mu bude případně předepisován.
ps2013-004-01-019-021.u12.p10.s10 To znamená, že základním přístupem k těm tzv. regulačním poplatkům by mělo být to, že bychom je měli zrušit a vrátit ty vytunelované finance z veřejného zdravotního pojištění zpátky do zdravotního pojištění.
ps2013-004-01-019-021.u12.p11.s1 V současné době se ovšem díky výše popsaným asociálním a nekompetentním zásahům bývalých pravicových vlád nacházejí nemocnice, lázeňská péče a následná péče často v zoufalé situaci.
ps2013-004-01-019-021.u12.p11.s2 Podle Asociace českých a moravských nemocnic je jedna třetina nemocnic před krachem a jedna třetina ve vážných ekonomických problémech.
ps2013-004-01-019-021.u12.p11.s3 Hrozí tedy reálně omezování potřebné zdravotní péče pro pacienty, zhoršují se podmínky pro zdravotníky - pro lékaře, pro zdravotní sestry, pro jiné zdravotnické pracovníky, kteří pracují ve zdravotnictví.
ps2013-004-01-019-021.u12.p11.s4 A především se zvyšují nároky na zřizovatele nemocnic, kteří musí dofinancovávat svá zdravotnická zařízení, protože jsou ze zákona odpovědní za poskytování zdravotní péče na území svého kraje.
ps2013-004-01-019-021.u12.p11.s5 Je to tedy zátěž pro krajské rozpočty.
ps2013-004-01-019-021.u12.p11.s6 Všechny ty kroky, o kterých jsme mluvili, které způsobily vytunelování, skutečně vytunelování, toho systému veřejného zdravotního pojištění.
ps2013-004-01-019-021.u12.p12.s1 Co je tedy nutné?
ps2013-004-01-019-021.u12.p12.s2 Je nutné zrušit - kromě toho, že zrušíme poplatky, tak musíme nějakým způsobem tedy ty finance vrátit.
ps2013-004-01-019-021.u12.p12.s3 Takže trvale zrušit stropy na odvody pojistného, nejenom dočasně, jak tomu teď je.
ps2013-004-01-019-021.u12.p12.s4 Jinak připomínám, že KSČM opakovaně návrh na zrušení stropů překládala v minulých volebních obdobích.
ps2013-004-01-019-021.u12.p12.s5 Je nutné nejenom navýšit dostatečně platby za státní pojištěnce, protože ty byly dlouhodobě zmrazeny, ale musíme je také pravidelně valorizovat, protože jsou to právě státní pojištěnci, kteří čerpají velkou část zdravotní péče, a ne vlastní vinou, nejvíce péče čerpají děti do šesti let a lidé nad 60 let, a jsou to lidé, kteří za svůj zdravotní stav samozřejmě nesou odpovědnost pouze částečnou.
ps2013-004-01-019-021.u12.p13.s1 A samozřejmě, a to je velmi důležité, je nutné snížit DPH.
ps2013-004-01-019-021.u12.p13.s2 Každé snížení sazby DPH o 1 % znamená plus 5 miliard korun do zdravotnictví.
ps2013-004-01-019-021.u12.p13.s3 A jenom u léků - jenom u léků - je to půl miliardy ročně.
ps2013-004-01-019-021.u12.p14.s1 Takže v tomto případě je tedy přístup KSČM takový, že v rámci projednávání tohoto návrhu zákona budeme dávat i návrh na úplné zrušení zdravotnických poplatků.
ps2013-004-01-019-021.u12.p14.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-004-01-019-021.u13.p1.s1 Děkuji paní poslankyni.
ps2013-004-01-019-021.u13.p1.s2 Dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Hovorka.
ps2013-004-01-019-021.u14.p1.s1 Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně.

Text viewDownload CoNNL-U