ps2013-004-01-019-021.u1.p1.s1
21 . ps2013-004-01-019-021.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 12 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 ps2013-004-01-019-021.u1.p2.s1
Prosím , aby předložený návrh za navrhovatele uvedl ministr zdravotnictví Martin Holcát . ps2013-004-01-019-021.u2.p1.s1
Vážená paní předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych uvedl předkládaný návrh zákona novelizující zákon o veřejném zdravotním pojištění ve věci hospitalizačních regulačních poplatků . ps2013-004-01-019-021.u2.p1.s2
Jedná se o stručnou novelu , která se omezuje výlučně na řešení dopadů části nálezu Ústavního soudu , spisu PLUS 36 / 11 , jenž uplynutím 31 . prosince letošního roku ruší regulační poplatek za lůžkovou péči , a jeho cílem je zachování rovnováhy systému poskytování lůžkové péče i po tomto datu při zohlednění požadavků Ústavního soudu . ps2013-004-01-019-021.u2.p2.s1
Regulační poplatek ve výši 100 korun je významným příjmem některých poskytovatelů zdravotních služeb a často tvoří i více než 10 % celkového objemu jejich příjmů . ps2013-004-01-019-021.u2.p2.s2
Tak je tomu zejména v případě poskytovatelů následné a dlouhodobé lůžkové péče nebo například lázní . ps2013-004-01-019-021.u2.p2.s3
Je proto nutné , aby byl tento poplatek zachován v míře , která nepovede k významným existenčním obtížím takových subjektů . ps2013-004-01-019-021.u2.p2.s4
Návrh tedy nově , nebo staronově , protože ten poplatek býval 60 korun , stanovuje regulační poplatek za lůžkovou péči ve výši 60 korun za kalendářní den , s tím , že povinnosti platit tento regulační poplatek budou osvobozeny děti do dne dovršení 18 let věku včetně . ps2013-004-01-019-021.u2.p2.s5
Jiné omezení , ani časové , ani věkové , nenavrhujeme . ps2013-004-01-019-021.u2.p3.s1
Toto řešení nemá za cíl komplexně řešit problematiku regulačních poplatků , které ale nepochybně budou předmětem vašich dalších diskusí , ale je pouze otázkou vyhovět závěrům předmětného nálezu Ústavního soudu tak , aby nebylo ohroženo poskytování lůžkové péče v případě těch poskytovatelů zdravotních služeb , kteří se na tyto služby specializují a jsou často s ohledem na deficitní stav celého systému veřejného zdravotního pojištění v existenčních problémech i v současnosti . ps2013-004-01-019-021.u2.p4.s1
Systematické řešení problematiky regulačních poplatků musí být předmětem dlouhodobější odborné diskuse , v jejímž rámci je možné revidovat rovněž poplatek za lůžkovou péči a kompenzovat jeho výpadek v systému veřejného zdravotního pojištění jiným způsobem . ps2013-004-01-019-021.u2.p4.s2
S ohledem na krátkou legisvakanční lhůtu nálezu Ústavního soudu nicméně není na podrobnou analýzu a vyhodnocení ekonomických dopadů více variant řešení prostor . ps2013-004-01-019-021.u2.p4.s3
V souladu s názorem Ústavního soudu je primárním úkolem zákonodárce zajistit to , aby výpadek regulačního poplatku za lůžkovou péči bezdůvodně a nespravedlivě ekonomicky nepostihl právě poskytovatele zdravotních služeb . ps2013-004-01-019-021.u2.p5.s1
Vážená paní předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , jak vyplývá z uvedeného , je zcela nezbytné , aby byl předkládaný návrh zákona projednán bez zbytečného odkladu . ps2013-004-01-019-021.u2.p5.s2
Proto je také navrženo , aby Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyslovila s návrhem zákona souhlas již v prvním čtení , a já vás prosím tímto o podporu . ps2013-004-01-019-021.u2.p5.s3
Děkuji . ps2013-004-01-019-021.u3.p1.s1
Děkuji , pane ministře . ps2013-004-01-019-021.u3.p1.s2
Nyní prosím předsedu výboru pro zdravotnictví poslance Rostislava Vyzulu , aby nám navrhl zpravodaje pro prvé čtení . ps2013-004-01-019-021.u4.p1.s1
Vážená paní předsedkyně , dámy a pánové , za výbor pro zdravotnictví navrhujeme jako zpravodaje pana poslance doktora Igora Nykla . ps2013-004-01-019-021.u5.p1.s1
Nyní přistoupíme k návrhu na zpravodaje pana poslance Igora Nykla . ps2013-004-01-019-021.u5.p1.s2
Kdo je pro ? ps2013-004-01-019-021.u5.p1.s3
Proti ? ps2013-004-01-019-021.u5.p1.s4
Tímto hlasování končím . ps2013-004-01-019-021.u5.p2.s1
Hlasování číslo 51 , přihlášeno 179 poslanců , pro 135 . ps2013-004-01-019-021.u5.p2.s2
Pan poslanec Igor Nykl byl schválen zpravodajem tohoto předloženého návrhu . ps2013-004-01-019-021.u5.p3.s1
Otevírám obecnou rozpravu , do které se hlásí s přednostním právem pan předseda Sklenák . ps2013-004-01-019-021.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , vážená paní předsedající . ps2013-004-01-019-021.u6.p1.s2
Kolegyně a kolegové , poslanecký klub sociální demokracie nesouhlasí s postupem navrženým vládou , aby Sněmovna vyslovila souhlas s touto předlohou již v prvním čtení , a podle § 90 odst . 3 jménem poslaneckých klubů sociální demokracie , ANO a KSČM vetujeme tento postup . ps2013-004-01-019-021.u7.p1.s1
Dobrá , budeme postupovat standardním způsobem . ps2013-004-01-019-021.u7.p1.s2
Do obecné rozpravy je přihlášen pan poslanec Miroslav Kalousek . ps2013-004-01-019-021.u8.p1.s1
Děkuji . ps2013-004-01-019-021.u8.p1.s2
Chtěl bych poprosit pana ministra Holcáta , aby na sebe nevztahoval ty věty , které jsem říkal vůči panu ministru Pecinovi . ps2013-004-01-019-021.u8.p1.s3
Ty platily za mě a za mé kolegy vůči panu ministru Pecinovi . ps2013-004-01-019-021.u8.p1.s4
Poslanecký klub ČSSD vám zjevně nedůvěřuje z úplně jiných důvodů . ps2013-004-01-019-021.u9.p1.s1
Poprosila bych ještě o vystoupení zpravodaje prvního čtení . ps2013-004-01-019-021.u10.p1.s1
Vážená paní předsedající , vážené kolegyně a kolegové , regulační poplatky obecně od svého zavedení v roce 2007 se staly extrémně citlivým tématem a bylo jasné , že budou dominovat v mnoha debatách . ps2013-004-01-019-021.u10.p1.s2
A je to pořád téma otevřené . ps2013-004-01-019-021.u10.p1.s3
Pravděpodobně nikdo z nás neví zcela optimální řešení těchto poplatků . ps2013-004-01-019-021.u10.p1.s4
Určitě hospitalizační poplatky je ještě zvlášť téma , které už dvakrát bylo řešeno Ústavním soudem . ps2013-004-01-019-021.u10.p1.s5
V současné době bylo to klasické placení hospitalizačních poplatků prohlášeno za protiústavní , odporuje Listině základních práv a svobod . ps2013-004-01-019-021.u10.p1.s6
Proto si troufám říct , že skutečně tento návrh zákona by neměl být projednáván a ukončen hned v prvním čtení , měl by normálně pokračovat ve svém projednávání ve zdravotním výboru , měl by se dát určitý čas , aby toto extrémně citlivé téma bylo skutečně vyřešeno aspoň trochu moudře a spravedlivě . ps2013-004-01-019-021.u10.p1.s7
Děkuji . ps2013-004-01-019-021.u11.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a zahajuji obecnou rozpravu , do které je přihlášena paní poslankyně Soňa Marková . ps2013-004-01-019-021.u12.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-004-01-019-021.u12.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych se jménem poslaneckého klubu Komunistické strany Čech a Moravy vyjádřila k tomuto návrhu zákona . ps2013-004-01-019-021.u12.p2.s1
Návrh zákona reaguje na rozsudek Ústavního soudu , který konstatoval rozpor právní úpravy regulačního poplatku ve výši 100 korun za poskytování lůžkové péče s článkem 31 Listiny základních práv a svobod , a zrušil jej s účinností k 31 . 12 . 2013 . ps2013-004-01-019-021.u12.p2.s2
Návrh tedy stanoví hodnotu regulačního poplatku na 60 korun , tato výše již nemá podle Ústavního soudu tzv . rdousicí účinek , a osvobozuje od povinnosti platit regulační poplatek při poskytování lůžkové péče všechny děti do dovršení 18 let věku včetně dne , kdy byl tento věk dovršen . ps2013-004-01-019-021.u12.p3.s1
Předkladatel odůvodňuje svůj návrh tím , že pokud nebude přijat , začne od 1 . ledna 2014 docházet k výpadku příjmů poskytovatelů lůžkové péče , což znamená asi 5 , 8 mil . korun denně , to je 175 mil . korun měsíčně a celkově dvě a kousek miliardy ročně , což může způsobit omezování dostupnosti poskytované zdravotní péče . ps2013-004-01-019-021.u12.p3.s2
Při stanovení poplatku na 60 korun a osvobození dětí do 18 let od placení bude celková ztráta 1 mld . 16 mil . korun . ps2013-004-01-019-021.u12.p4.s1
Návrh zákona je podle názoru Komunistické strany Čech a Moravy v rozporu právě s naším programem , protože dlouhodobě prosazujeme zrušení všech tzv . regulačních poplatků . ps2013-004-01-019-021.u12.p4.s2
Proto také jsme chtěli , aby nebyl tento návrh zákona schválen již v prvním čtení . ps2013-004-01-019-021.u12.p5.s1
KSČM od samého počátku zavedení tzv . regulačních poplatků považuje toto zavedení za porušení článku 31 Listiny základních práv a svobod , která je součástí naší Ústavy . ps2013-004-01-019-021.u12.p5.s2
Připomenu vám jenom , že rozsudek Ústavního soudu , který rozhodoval o ústavnosti , uznal ústavnost rozdílem pouze jediného hlasu , protože uvěřil tehdejšímu ministrovi zdravotnictví panu Julínkovi , že to jsou poplatky regulační . ps2013-004-01-019-021.u12.p5.s3
Dnes už se otevřeně hovoří o tom , že to nejsou regulační poplatky , ale že to je nutný příjem do zdravotnictví . ps2013-004-01-019-021.u12.p5.s4
Ústavní soud při svém rozhodování také stanovil podmínku , že nesmějí mít tyto poplatky ten tzv . rdousicí účinek . ps2013-004-01-019-021.u12.p5.s5
Pokud by to tak bylo , pak je zákonodárce povinen tento zákon změnit , anebo popřípadě poplatky zrušit . ps2013-004-01-019-021.u12.p6.s1
Připomenu vám ještě důvod , proč byly poplatky zavedeny . ps2013-004-01-019-021.u12.p6.s2
Základním a hlavním důvodem bylo navýšit spoluúčast pacientů . ps2013-004-01-019-021.u12.p6.s3
A to se skutečně stalo . ps2013-004-01-019-021.u12.p6.s4
Po zavedení poplatků byla navýšena spoluúčast pacientů o dvě procenta . ps2013-004-01-019-021.u12.p6.s5
Znamenalo to , ten důvod byl vzít solidární peníze ze systému veřejného zdravotního pojištění a nahradit je penězi z kapes lidí bez respektování neúnosné zátěže chronicky nemocných , zdravotně postižených a nízkopříjmových pacientů . ps2013-004-01-019-021.u12.p6.s6
Podotýkám , že jsem opakovaně i tady od tohoto pultíku požadovala na Ministerstvu zdravotnictví analýzu dopadů zavedení zdravotnických poplatků právě na přístup pacientů k potřebné zdravotní péči . ps2013-004-01-019-021.u12.p6.s7
Přes veřejné přísliby tato analýza nikdy nebyla předložena . ps2013-004-01-019-021.u12.p7.s1
K vytvoření nedostatku finančních prostředků v systému zdravotnictví byly potom Topolánkovou a Nečasovou vládou učiněny tyto základní kroky : Za prvé zastropování odvodů na zdravotní pojištění u nejbohatších příjmů , což znamenalo podle kvalifikovaných odhadů ztrátu 9 miliard korun ročně ze systému veřejného zdravotního pojištění . ps2013-004-01-019-021.u12.p8.s1
Po zavedení Janotova balíčku potom se to snížilo zhruba na 4 miliardy ročně . ps2013-004-01-019-021.u12.p8.s2
Dalším krokem k vytvoření nedostatku finančních prostředků v systému bylo zmrazení plateb za tzv . státní pojištěnce . ps2013-004-01-019-021.u12.p8.s3
K tomu bylo přidáno potom zvýšení DPH , které pro zdravotnictví znamená ročně minus 6 miliard korun , a nemluvím o tom , že nebyla vlastně nikdy kompenzována inflace . ps2013-004-01-019-021.u12.p8.s4
Takže tím pádem byl vytvořen skutečně problém s tím , že v systému solidárního veřejného zdravotního pojištění chybějí finanční prostředky . ps2013-004-01-019-021.u12.p9.s1
Ještě připomenu jednu skutečnost , která je velmi důležitá , že ročně se za zdravotnické poplatky vybere kolem 5 miliard korun , z toho ovšem za hospitalizaci - to je to o čem teď mluvíme - to jsou vlastně jenom , v uvozovkách , 2 , 1 miliardy korun . ps2013-004-01-019-021.u12.p9.s2
Porovnejte si prosím toto číslo - 5 miliard - s číslem , kolik se ročně vydává na zdravotnictví - 292 miliardy . ps2013-004-01-019-021.u12.p10.s1
Je jasné , že je nutné zdravotnické poplatky zrušit , protože jsou nesystémové . ps2013-004-01-019-021.u12.p10.s2
Poplatky jsou příjmem těch , kteří je vybírají . ps2013-004-01-019-021.u12.p10.s3
Zákon explicitně neříká , k čemu mají tyto poplatky sloužit . ps2013-004-01-019-021.u12.p10.s4
K čemu mají být použity . ps2013-004-01-019-021.u12.p10.s5
Dále tyto poplatky považujeme za neregulační . ps2013-004-01-019-021.u12.p10.s6
Například už dnes je jasné , že snížení počtu návštěv u lékaře a na pohotovostech je provázeno nárůstem čerpání dražší péče záchranné služby . ps2013-004-01-019-021.u12.p10.s7
Navíc to není pacient , který určuje , zda bude hospitalizován a na jak dlouho . ps2013-004-01-019-021.u12.p10.s8
Neznám žádného pacienta , který by si při pohledu na nějakou hezkou nemocnici řekl , tady je hezky , tady si čtrnáct dní poležím . ps2013-004-01-019-021.u12.p10.s9
A dále vlastně ani neurčuje to , jaký lék mu bude případně předepisován . ps2013-004-01-019-021.u12.p10.s10
To znamená , že základním přístupem k těm tzv . regulačním poplatkům by mělo být to , že bychom je měli zrušit a vrátit ty vytunelované finance z veřejného zdravotního pojištění zpátky do zdravotního pojištění . ps2013-004-01-019-021.u12.p11.s1
V současné době se ovšem díky už výše popsaným asociálním a nekompetentním zásahům bývalých pravicových vlád nacházejí nemocnice , lázeňská péče a následná péče často v zoufalé situaci . ps2013-004-01-019-021.u12.p11.s2
Podle Asociace českých a moravských nemocnic je jedna třetina nemocnic před krachem a jedna třetina ve vážných ekonomických problémech . ps2013-004-01-019-021.u12.p11.s3
Hrozí tedy reálně omezování potřebné zdravotní péče pro pacienty , zhoršují se podmínky pro zdravotníky - pro lékaře , pro zdravotní sestry , pro jiné zdravotnické pracovníky , kteří pracují ve zdravotnictví . ps2013-004-01-019-021.u12.p11.s4
A především se zvyšují nároky na zřizovatele nemocnic , kteří musí dofinancovávat svá zdravotnická zařízení , protože jsou ze zákona odpovědní za poskytování zdravotní péče na území svého kraje . ps2013-004-01-019-021.u12.p11.s5
Je to tedy zátěž pro krajské rozpočty . ps2013-004-01-019-021.u12.p11.s6
Všechny ty kroky , o kterých jsme mluvili , které způsobily vytunelování , skutečně vytunelování , toho systému veřejného zdravotního pojištění . ps2013-004-01-019-021.u12.p12.s1
Co je tedy nutné ? ps2013-004-01-019-021.u12.p12.s2
Je nutné zrušit - kromě toho , že zrušíme poplatky , tak musíme nějakým způsobem tedy ty finance vrátit . ps2013-004-01-019-021.u12.p12.s3
Takže trvale zrušit stropy na odvody pojistného , nejenom dočasně , jak tomu teď je . ps2013-004-01-019-021.u12.p12.s4
Jinak připomínám , že KSČM opakovaně návrh na zrušení stropů překládala v minulých volebních obdobích . ps2013-004-01-019-021.u12.p12.s5
Je nutné nejenom navýšit dostatečně platby za státní pojištěnce , protože ty byly dlouhodobě zmrazeny , ale musíme je také pravidelně valorizovat , protože jsou to právě státní pojištěnci , kteří čerpají velkou část zdravotní péče , a ne vlastní vinou , nejvíce péče čerpají děti do šesti let a lidé nad 60 let , a jsou to lidé , kteří za svůj zdravotní stav samozřejmě nesou odpovědnost pouze částečnou . ps2013-004-01-019-021.u12.p13.s1
A samozřejmě , a to je velmi důležité , je nutné snížit DPH . ps2013-004-01-019-021.u12.p13.s2
Každé snížení sazby DPH o 1 % znamená plus 5 miliard korun do zdravotnictví . ps2013-004-01-019-021.u12.p13.s3
A jenom u léků - jenom u léků - je to půl miliardy ročně . ps2013-004-01-019-021.u12.p14.s1
Takže v tomto případě je tedy přístup KSČM takový , že v rámci projednávání tohoto návrhu zákona budeme dávat i návrh na úplné zrušení zdravotnických poplatků . ps2013-004-01-019-021.u12.p14.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2013-004-01-019-021.u13.p1.s1
Děkuji paní poslankyni . ps2013-004-01-019-021.u13.p1.s2
Dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Hovorka . ps2013-004-01-019-021.u14.p1.s1
Děkuji za slovo , vážená paní místopředsedkyně .