|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2013-11-27 ps2013-001-02-012-018 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

18. Zákonné opatření Senátu o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva a o změně některých zákonů /sněmovní tisk 2/

Date2013-11-27
Meetingps2013/001
Agenda Itemps2013/001/018
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/001schuz/s001020.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 877 • previousnext

ps2013-001-02-012-018.u1.p1.s1 18.
ps2013-001-02-012-018.u1.p1.s2 Zákonné opatření Senátu o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva a o změně některých zákonů /sněmovní tisk 2/
ps2013-001-02-012-018.u1.p2.s1 Zeptám se - vidím zde pana premiéra, takže předpokládám, že tento tisk z pověření vlády uvede pan předseda vlády.
ps2013-001-02-012-018.u1.p2.s2 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-001-02-012-018.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl zákonné opatření Senátu o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva a o změně některých zákonů.
ps2013-001-02-012-018.u2.p1.s2 Cílem těchto norem je s účinností od 1. ledna 2014 přizpůsobit daňové zákony rekodifikaci soukromého práva.
ps2013-001-02-012-018.u2.p2.s1 Několik slov k průběhu legislativního procesu.
ps2013-001-02-012-018.u2.p2.s2 Původně mělo být tohoto cíle dosaženo návrhem zákona o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva.
ps2013-001-02-012-018.u2.p2.s3 Návrh tohoto zákona byl však dne 12. září 2013 zamítnut Senátem, což v době s ohledem na neexistenci Poslanecké sněmovny znamenalo konec jeho legislativního procesu.
ps2013-001-02-012-018.u2.p2.s4 Vláda proto předložila Senátu návrh zákonného opatření, které dnes máte před sebou, zákonného opatření, které v zásadě ve stejném obsahu jako zamítnutý návrh zákona řešilo tuto záležitost.
ps2013-001-02-012-018.u2.p3.s1 Dílčí úpravy, které byly učiněny oproti původní verzi, stejně tak jako pozměňovací návrhy, které byly v Senátu přijaty, podle mého názoru nezměnily a nenarušily celkovou koncepci zákonného opatření a jeho hlavním cílem zůstává přizpůsobit daňové zákony rekodifikaci soukromého práva, již dříve schválené Poslaneckou sněmovnou, Senátem a potvrzené prezidentem republiky.
ps2013-001-02-012-018.u2.p4.s1 Pokud jde o samotný obsah tohoto zákonného opatření, rekodifikace soukromého práva vyvolala nutnost přistoupit ke změnám v daňových zákonech, které jsou dnes terminologické a věcné povahy, resp. často povahy terminologické i věcné zároveň.
ps2013-001-02-012-018.u2.p4.s2 Nutnost provést důslednou revizi pojmosloví namísto spoléhání se na obecně formulované přechodné ustanovení vychází ze specifického charakteru daňových předpisů.
ps2013-001-02-012-018.u2.p4.s3 Je zde aplikován princip v pochybnostech ve prospěch daňového subjektu.
ps2013-001-02-012-018.u2.p5.s1 Změny věcného charakteru můžeme rozčlenit na dvě skupiny: na ty, které jsou přímo vyvolány rekodifikací soukromého práva, např. reakce na nové instituty, jako je nové pojetí věci, svěřenský fond apod., a na ty, které byly rekodifikací soukromého práva vyvolány nepřímo, avšak znamenají významný zásah do stávajících institutů, např. změna koncepce přechodu daňové povinnosti.
ps2013-001-02-012-018.u2.p6.s1 Daňovým zákonem, který se v souvislosti s rekodifikací soukromého práva novelizuje, je zákon o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitosti, jelikož dochází k jeho zrušení.
ps2013-001-02-012-018.u2.p6.s2 Daň dědická a daň darovací jsou inkorporovány do zákona o daních z příjmů.
ps2013-001-02-012-018.u2.p6.s3 Právní úprava daně z převodu nemovitosti je předmětem zákonného opatření Senátu číslo 340/2013 Sb., které bude dalším bodem našeho jednání, to je o dani z nabytí nemovitých věcí, která bude předložena ke schválení v dalším bodě.
ps2013-001-02-012-018.u2.p7.s1 Nad rámec změn vyvolaných rekodifikací soukromého práva jsou v zákonném opatření schváleném Senátem další změny.
ps2013-001-02-012-018.u2.p7.s2 Nejvýznamnější z nich je realizace první fáze tzv. jednotného inkasního místa, dále lze zmínit určitá proexportní a prorůstová opatření, např. odpočet na podporu odborného vzdělávání.
ps2013-001-02-012-018.u2.p8.s1 Dovolte mi nyní krátce se vyjádřit k důsledkům, které by nastaly, pokud by se daňové zákony nepřizpůsobily rekodifikaci soukromého práva, jinými slovy, pokud by v tuto chvíli neproběhla tzv. ratihabice čili potvrzení těchto zákonných opatření vámi jako Poslaneckou sněmovnou.
ps2013-001-02-012-018.u2.p8.s2 V takovém případě by došlo k vytvoření poměrně velké řady různých mezer či nedostatků v daňových zákonech, které by nebylo možno překlenout pouze výkladem.
ps2013-001-02-012-018.u2.p8.s3 Došlo by tak k vytvoření velmi širokého prostoru pro nežádoucí daňovou optimalizaci a daňovou nejistotu.
ps2013-001-02-012-018.u2.p8.s4 Důsledkem by byl výrazně negativní dopad na inkaso veřejných rozpočtů, možná v řádu desítek miliard korun.
ps2013-001-02-012-018.u2.p8.s5 Mimoto by došlo k vytvoření rozsáhlé právní nejistoty.
ps2013-001-02-012-018.u2.p8.s6 Došlo by také k založení určité nerovnosti mezi daňovými subjekty a v určitých případech možná také ke zvýšení jejich daňové zátěže.
ps2013-001-02-012-018.u2.p9.s1 S ohledem na tyto skutečnosti a mimořádnost celé situace, zejména celého procesu, který byl spojen se schvalováním této normy, mi dovolte, abych vás požádal o schválení předloženého zákonného opatření Senátu.
ps2013-001-02-012-018.u2.p10.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-001-02-012-018.u3.p1.s1 děkuji panu předsedovi vlády a nyní, než dám slovo panu předsedovi Senátu, tak bych vás chtěl požádat o pochopení se situací, která tady vznikla, protože podkladové materiály, tak jak tady byly předloženy, tak společně s hlasováním o vystoupení pana předsedy Senátu byl sesponkován tisk číslo 1, který jsem odložil v domnění, že to patří k vystoupení pana předsedy Senátu, takže jsem omylem předřadil tento bod před bod 17.
ps2013-001-02-012-018.u3.p1.s2 Pokud s tím bude souhlas, tak bychom projednali bod 18.
ps2013-001-02-012-018.u3.p1.s3 Předpokládám, že bod 19 s tím věcně souvisí, tak bychom projednali i bod 19 a poté bychom se vrátili k bodu 17.
ps2013-001-02-012-018.u3.p2.s1 Pokud byste měl někdo námitku k tomuto mému mylnému postupu vzniklému sesponkováním dokumentů, tak samozřejmě o tom můžeme hlasovat, můžeme tento bod přerušit a vrátit se k bodu 17.
ps2013-001-02-012-018.u3.p2.s2 Ale myslím si, že nejrychlejším řešením bude, že pojedeme v pořadí 18-19-17.
ps2013-001-02-012-018.u3.p2.s3 Je proti tomu nějaká námitka?
ps2013-001-02-012-018.u3.p2.s4 Pokud ne, děkuji za pochopení a omlouvám se.
ps2013-001-02-012-018.u3.p3.s1 Prosím vystoupí pan předseda Senátu Štěch.
ps2013-001-02-012-018.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2013-001-02-012-018.u4.p1.s2 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych vám na úvod blahopřál k získání mandátu důvěry od občanů.
ps2013-001-02-012-018.u4.p1.s3 Přeji vám, aby vaše práce byla úspěšná ve prospěch naší země, a budete svůj mandát končit, abyste mohli říct: odvedli jsme dobrou práci.
ps2013-001-02-012-018.u4.p2.s1 Když skončila minulá vláda a bylo diskutováno, že bude potřeba přijmout zákonná opatření, která by umožnila dokončení rekodifikace soukromého práva, vyskytovaly se názory, že vláda a Senát budou zákonná opatření nadužívat.
ps2013-001-02-012-018.u4.p2.s2 si myslím, že praxe ukázala, že tomu tak nebylo a že se s tímto mimořádným institutem, který je zakotven v Ústavě v článku 33, zachází a zacházelo velmi obezřetně.
ps2013-001-02-012-018.u4.p3.s1 První dvě zákonná opatření - první vám pan premiér předložil - jsou opatření, která dokončují rekodifikace soukromého práva.
ps2013-001-02-012-018.u4.p3.s2 I když v Senátu je velká část - velká část - senátorek a senátorů, kteří mají k občanskému zákoníku, který nabýt účinnosti 1. 1. příštího roku, velmi velké výhrady, tak jsme si všichni uvědomili, že ve fázi rozpracování, účinnosti a aplikace v praxi je postup tak daleko, že by bylo nezodpovědné neschválit zákonná opatření, která se týkají dokončení rekodifikace soukromého práva.
ps2013-001-02-012-018.u4.p4.s1 Samozřejmě můžete namítnout, že prvním krokem k tomu, aby muselo být použito zákonné opatření, bylo to, že Senát neschválil tisky včetně tisku, který se týká úpravy daňových zákonů v prvém procesu, v prvém období, tzn. ještě když přišel ten tisk z Poslanecké sněmovny.
ps2013-001-02-012-018.u4.p4.s2 Ale prosím, berte v úvahu, že Senát je v tomto případě suverén.
ps2013-001-02-012-018.u4.p4.s3 A my jsme shledali v době, že v tom tisku je velmi mnoho návrhů, které do rekodifikace nepatří, resp. se přímo netýkají, a že jsou tam návrhy, které by znamenaly poměrně velké výpadky ve veřejných rozpočtech, včetně rozpočtů obcí, jak uvedl v předešlém vystoupení předseda vlády.
ps2013-001-02-012-018.u4.p4.s4 Proto bylo předloženo zákonné opatření, které ve své podstatě z velké části, se říct možná z 90 %, kopírovalo původní vládní návrh, který jsme předtím zamítli, ale přece jen tam byly změny, které se týkaly především úpravy zdanění základních investičních fondů a také problematiky osvobození daní z příjmů u podílníků na zisku a dividend.
ps2013-001-02-012-018.u4.p5.s1 Dále Senát zkonstatoval, že do této úpravy by nemělo patřit zrychlení odpisů, které by způsobilo výpadek podle propočtů jak našich, tak Ministerstva financí, okolo 10 mld. korun ročně.
ps2013-001-02-012-018.u4.p6.s1 Z tohoto důvodu jsme přijali zákonné opatření přece jen v pozměněné podobě, než vláda navrhla, ale nakonec při projednávání předseda vlády s úpravou, s pozměňovacími návrhy, které připravil Senát, vyslovil souhlas.
ps2013-001-02-012-018.u4.p7.s1 Takže hlavním cílem bylo to, abychom z daňové novely vypustili záležitosti, které nejsou nezbytně nutné k rekodifikaci soukromého práva a které na druhou stranu nepřipraví veřejné rozpočty o desítky miliard korun.
ps2013-001-02-012-018.u4.p7.s2 Za druhé jsme si byli vědomi toho, že zákonné opatření je potřeba přijmout z důvodu, aby nevznikl stav právní nejistoty s ohledem na účinnost nového občanského zákoníku.
ps2013-001-02-012-018.u4.p7.s3 Proto bylo zákonné opatření v podobě, jakou máte k dispozici, přijato a bude záviset na vás, jestli se rozhodnete, aby nadále bylo platné jako řádný zákon.
ps2013-001-02-012-018.u4.p8.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-001-02-012-018.u5.p1.s1 To byl pan předseda Senátu Milan Štěch, který nás informoval o stanovisku Senátu a způsobu projednávání v Senátu.
ps2013-001-02-012-018.u5.p1.s2 A tedy otevírám rozpravu, do které mám zatím pět přihlášek řádných.
ps2013-001-02-012-018.u5.p1.s3 Mám zde jedno přednostní právo pana předsedy poslaneckého klubu ODS, takže ten dostane přednost.
ps2013-001-02-012-018.u5.p1.s4 Pan poslanec Stanjura prosím a potom v pořadí tak, jak je na tabuli, pan poslanec Tejc.
ps2013-001-02-012-018.u6.p1.s1 Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, chtěl jsem za náš klub vystoupit jako první a chci se zabývat ve svém vystoupení nejprve otázkou, o které mluvil jak premiér, tak předseda Senátu, tím nadužíváním.
ps2013-001-02-012-018.u6.p2.s1 Když se podíváte na článek 33 Ústavy, tak jasně říká, že se mají formou zákonných opatření schválit věci, které nesnesou odkladu.
ps2013-001-02-012-018.u6.p2.s2 Máme na tabuli čtyři zákonná opatření a můžeme vést debatu - a my ji chceme vést - o tom, zda snesla, či nesnesla odklad.
ps2013-001-02-012-018.u6.p3.s1 Myslím si, že u novely zákona o veřejných zakázkách je to mimo jakoukoli debatu.
ps2013-001-02-012-018.u6.p3.s2 Tam i ta minulá velká novela vstoupila v platnost 1. dubna, nevstoupila v platnost 1. ledna.
ps2013-001-02-012-018.u6.p3.s3 A přesto, že je to identické s tím, co připravila předchozí vláda, myslím si, že tady měly být vláda i Senát zdrženlivější a měly to nechat na standardní legislativní proces.
ps2013-001-02-012-018.u6.p4.s1 Bod číslo 17, kterým jsme měli původně začít, bude jako třetí.
ps2013-001-02-012-018.u6.p4.s2 V tom nevidím žádný problém.
ps2013-001-02-012-018.u6.p4.s3 Všeobecné zdravotní pojištění, navýšení platby za státní pojištěnce - je stejný případ.
ps2013-001-02-012-018.u6.p4.s4 Když se podíváte i na to zdůvodnění, které poslala vláda do Senátu, je tam napsáno, že hrozí velké výpadky příjmů v letošním roce.
ps2013-001-02-012-018.u6.p4.s5 Ta suma 4,7 nebo 5 mld. je skutečně veliká, ale když ji porovnáte s celkovým objemem zdrojů, které jsou ve zdravotnictví za rok, a teď nechytejte za slovo - odhaduje se, že je to zhruba pro zjednodušení výpočtu 250 mld., tak se jedná o 2 % ročního obratu.
ps2013-001-02-012-018.u6.p4.s6 A ti z vás, kteří někdy řídili nějaký rozpočet, měli nějakou firmu, mohou říct, zda 2 % je věc, která nesnese odkladu a nesnese standardní legislativní proces.
ps2013-001-02-012-018.u6.p4.s7 My jsme přesvědčeni, že ano.
ps2013-001-02-012-018.u6.p5.s1 Ta poslední dvě zákonná opatření, která dle našeho názoru skutečně nesnesou odkladu, jsou dva zákony, které dokončují implementaci či doprovodné zákony k občanskému zákoníku.
ps2013-001-02-012-018.u6.p5.s2 Je to věc, kterou naše vláda prosazovala, dlouhodobě připravovala, svedla nejeden politický zápas tady v Poslanecké sněmovně, nejeden politický zápas Sněmovna versus Senát.
ps2013-001-02-012-018.u6.p5.s3 Myslím, že mnozí si to pamatujeme, a určitě by byla škoda, kdyby se ta práce nedokončila.
ps2013-001-02-012-018.u6.p5.s4 Na druhé straně je třeba říct, že v okamžiku, kdy se rozpustila Poslanecká sněmovna, levicová vláda s levicovým Senátem využily situace a vypreparovaly věci z obou dvou návrhů, o kterých bude určitě řeč, když budeme konkrétně projednávat.
ps2013-001-02-012-018.u6.p6.s1 Slyšel jsem v předchozím vystoupení mluvit pana předsedu Senátu o desítkách miliard, které by vypadly.
ps2013-001-02-012-018.u6.p6.s2 Podle to číslo není ničím podložené, je vymyšlené.
ps2013-001-02-012-018.u6.p6.s3 A pokud dostanu přesnou analýzu, kde a jakým způsobem by stát či veřejné rozpočty přišly o desítky miliard, tak se rád panu předsedovi Senátu omluvím.
ps2013-001-02-012-018.u6.p6.s4 Jinak si myslím, že to je šíření poplašné pravdy.
ps2013-001-02-012-018.u6.p6.s5 Nic takového není pravda.
ps2013-001-02-012-018.u6.p7.s1 Chci říct, že ne že navrhla vláda, ale v tom legislativním procesu v Poslanecké sněmovně vypadlo jedno z mála opatření, na kterém se shodla tripartita, tzn. vláda, zaměstnavatelé, odbory - opatření, které by mohlo pomoci při obnově hospodářského růstu.
ps2013-001-02-012-018.u6.p7.s2 Všichni mluvíme bez ohledu na politickou stranu, kterou tady zastupujeme, o tom, jak jsme připraveni.
ps2013-001-02-012-018.u6.p7.s3 Zrychlení odpisů byla věc, která se v tripartitě dohodla.
ps2013-001-02-012-018.u6.p7.s4 Nebyla kontroverzní, měla všeobecnou podporu.
ps2013-001-02-012-018.u6.p7.s5 Přesto v Senátu z tohoto návrhu zákona vypadla - možná zase se zdůvodněním, že by veřejné rozpočty přišly o desítky miliard.
ps2013-001-02-012-018.u6.p7.s6 Myslím si, že je to užitečná věc, na kterou naše podnikatelská veřejnost čekala a která mohla pomoci zrychlit investice jak ve veřejném, tak zejména v privátním sektoru.
ps2013-001-02-012-018.u6.p7.s7 Takže kdyby Senát chtěl být opravdu zdrženlivý, tak přijal zákonná opatření v podobě, ve které prošla Poslaneckou sněmovnou.
ps2013-001-02-012-018.u6.p8.s1 My jsme v době navrhovali, aby rozpuštění Sněmovny bylo odloženo do doby, než se dokončí legislativní proces.
ps2013-001-02-012-018.u6.p8.s2 Návrh nebyl přijat, přitom by nijak neohrozil avizovaný a pak uskutečněný termín voleb.
ps2013-001-02-012-018.u6.p8.s3 Nic by se nestalo, mohli jsme vydržet.
ps2013-001-02-012-018.u6.p8.s4 Je to poprvé, kdy Parlament České republiky projednává zákonná opatření.
ps2013-001-02-012-018.u6.p8.s5 Myslím si a budu rád, když to bude nadlouho naposled.
ps2013-001-02-012-018.u6.p8.s6 Protože měli jsme tady unikátní situaci, kdy tady byla vláda bez důvěry, která důvěru nikdy neměla, a vláda zůstala bez kontroly, protože neexistovala Poslanecká sněmovna, nebylo kde interpelovat, nebylo kde se přít s vládou, opozice neměla šanci, kde vykonávat kontrolu vlády.
ps2013-001-02-012-018.u6.p8.s7 Takže opravdu věřím, že to bude na dlouhou dobu naposled.
ps2013-001-02-012-018.u6.p9.s1 I tak si myslím, protože zavádíme jakési ústavní zvyklosti, že by mělo zaznít, že minimálně dvě zákonná opatření mohla počkat na standardní legislativní proces, mohla být účinná v únoru nebo v březnu.
ps2013-001-02-012-018.u6.p9.s2 Když mluvíme o zdravotnictví, tak ta samá vláda nenavrhla, abychom se bavili v tomto zrychleném čase o obnovení poplatků za pobyt v nemocnicích, který končí podle rozhodnutí Ústavního soudu k 1. lednu příštího roku a kde roční výpadek je odhadován na 2,1 mld. korun.
ps2013-001-02-012-018.u6.p9.s3 Najednou tohle to sneslo odklad.
ps2013-001-02-012-018.u6.p9.s4 Velmi podobné politické strany najednou říkají, že odpustí poplatky všeobecně, což považuji za legitimní politický názor, o kterém se můžeme přít, jestli ano, nebo ne.
ps2013-001-02-012-018.u6.p9.s5 Nicméně i to určitě přinese snížení prostředků veřejného zdravotního pojištění a prostředků, které mají k dispozici zdravotnická zařízení.
ps2013-001-02-012-018.u6.p9.s6 Takže si myslím, že je to jasné.
ps2013-001-02-012-018.u6.p10.s1 A u těch druhých dvou my prostě chceme jasně konstatovat, že situace využily jak levicová vláda, tak levicový Senát.

Text viewDownload CoNNL-U