ps2017-020-06-003-065.u1.p1.s1
65 . ps2017-020-06-003-065.u1.p1.s2
Návrh poslanců Milana Hniličky , Patrika Nachera , Věry Procházkové , Jaroslava Bžocha a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 115 / 2001 Sb . , o podpoře sportu , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 241 / - prvé čtení ps2017-020-06-003-065.u1.p2.s1
Prosím , aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů poslanec Milan Hnilička . ps2017-020-06-003-065.u1.p2.s2
A ještě vás vyzývám ke strpení , protože poslanci stále odcházejí , takže není dostatečný klid . ps2017-020-06-003-065.u1.p2.s3
Nicméně . . . je to vaše . ps2017-020-06-003-065.u2.p1.s1
Vážený pane místopředsedo Poslanecké sněmovny , vážené kolegyně a kolegové , vážení členové vlády , společně s 51 kolegyněmi a kolegy poslanci vám předkládám k projednání návrh zákona o změně zákona č . 115 / 2001 Sb . , o podpoře sportu , ve znění pozdějších předpisů , a některých dalších zákonů , který je projednáván jako sněmovní tisk č . 241 . ps2017-020-06-003-065.u2.p2.s1
Od 1 . března letošního roku vykonávám vedle funkce Poslanecké sněmovny též funkci vládního zmocněnce pro oblast sportu . ps2017-020-06-003-065.u2.p2.s2
Spolupracuji se zástupci sportovního prostředí , ze kterého sám jako bývalý profesionální sportovec a hrdý reprezentant naší republiky a později klubový a svazový funkcionář pocházím . ps2017-020-06-003-065.u2.p2.s3
Komunikuji s obecními a krajskými samosprávami , pro které se snažím zohlednit jejich potřeby při nastavování pravidel financování sportu na centrální úrovni státu . ps2017-020-06-003-065.u2.p2.s4
Má spolupráce s Ministerstvem školství , mládeže a tělovýchovy , s Ministerstvem pro místní rozvoj nebo s Ministerstvem financí je samozřejmostí a jsem velmi rád , že od zástupců těchto rezortů dostávám i na svou práci vládního zmocněnce pro sport kladné reakce . ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s1
Mnoho kamarádů a známých i spousta cizích lidí se mě ptá , proč to vlastně dělám . ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s2
Jestli mám vůbec zapotřebí dělat politiku . ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s3
Často to slýchávám : Vždyť jsi na tom hokejovém svazu měl poměrně dobrou pozici . ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s4
Já jim odpovídám : Ano . ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s5
Mám to zapotřebí . ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s6
Už mě nebaví se dívat na to , kterým směrem se sport v Česku ubírá . ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s7
Naše děti čím dál méně sportují . ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s8
Pohybová gramotnost našich dětí je žalostná . ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s9
A tělocvik se stal jedním z nejméně oblíbených předmětů . ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s10
Naše národní sporty se úspěšně propadají světovými žebříčky . ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s11
A jediné sporty , které se ještě dnes vyrovnají světové špičce , jsou vesměs založeny na individuálním přístupu jedince a jeho rodiny , téměř nezávisle na systému státní podpory . ps2017-020-06-003-065.u2.p4.s1
Mám to zapotřebí i proto , že vidím , že sport se venku dělá jinak . ps2017-020-06-003-065.u2.p4.s2
Lépe , efektivně . ps2017-020-06-003-065.u2.p4.s3
S mnohem lepšími výsledky , ať už na úrovni reprezentace , nebo i všeobecně na úrovni sportování celé společnosti . ps2017-020-06-003-065.u2.p4.s4
A tady u nás bohužel vidím a slyším neustálé remcání , jak nic nefunguje . ps2017-020-06-003-065.u2.p4.s5
Jak je všechno drahé , jak nemáme potřebná sportoviště . ps2017-020-06-003-065.u2.p4.s6
V klubech nemají na základní sportovní vybavení . ps2017-020-06-003-065.u2.p4.s7
Jak trenéři , kteří se starají o naše malé holky a kluky , dělají svou práci fakticky zadarmo . ps2017-020-06-003-065.u2.p4.s8
A já to už nechci poslouchat . ps2017-020-06-003-065.u2.p4.s9
Já bych to chtěl změnit . ps2017-020-06-003-065.u2.p4.s10
Proto jsem tady , proto jsem kandidoval do Poslanecké sněmovny , abych pomohl změnit fungování podpory sportu a napravil dnes nelichotivou reputaci všech těch , kteří sport z centrální úrovně řídili . ps2017-020-06-003-065.u2.p5.s1
Co mě ale opravdu štve , a možná bych pro to našel i jiný výraz , když v televizi každou chvíli slyším nebo v novinách čtu o nových a nových kauzách při přidělování sportovních dotací . ps2017-020-06-003-065.u2.p5.s2
Tohle se mi příčí , protože vidím , jak to degraduje celé sportovní prostředí , jak to znedůvěryhodňuje všechny ty , kteří v tomto sportu poctivě pracují a dělají to s láskou a velkou obětí na úkor svého volného času , svých rodin a nejbližších a často s použitím svých vlastních peněz , které opravdu nejsou malé . ps2017-020-06-003-065.u2.p6.s1
Když jsem se jako zástupce ANO podílel na přípravě programového prohlášení vlády a jednali jsme se zástupci sociální demokracie , jasně jsme se shodli , že se sportem musíme pohnout a vytvořit novou entitu , která bude nově oblast podpory sportu v České republice řídit . ps2017-020-06-003-065.u2.p6.s2
A přestože ho znáte , já si dovolím pro vás všechny , kolegyně a kolegové , odcitovat část znění tohoto uzavřeného programového prohlášení : " Vládní zmocněnec pro sport , podřízený předsedovi vlády , bude ve spolupráci s Ministerstvem školství , mládeže a tělovýchovy koordinovat oblast státní podpory sportu a definovat institucionální , finanční a legislativní parametry pro vznik nové centrální autority , Národní sportovní agentury , která bude komplexně zajišťovat realizaci státní politiky v oblasti podpory sportu a pohybových aktivit obyvatelstva . " ps2017-020-06-003-065.u2.p7.s1
Takže dámy a pánové , tady to máme . ps2017-020-06-003-065.u2.p7.s2
Do prvního čtení je předložena technická novela zákona o podpoře sportu , která upravuje to klíčové , a to je , že dává možnost vzniku Národní sportovní agentuře . ps2017-020-06-003-065.u2.p7.s3
Agentuře , která bude mít za cíl komplexně zajišťovat realizaci státní politiky v oblasti podpory sportu a pohybových aktivit obyvatelstva , tedy nás všech . ps2017-020-06-003-065.u2.p7.s4
Chci teď na tomto místě poděkovat všem , se kterými jsem měl tuto technickou novelu možnost komunikovat a připravovat , což bylo napříč politickým spektrem , a kteří se pod ni posléze i připodepsali . ps2017-020-06-003-065.u2.p7.s5
Ještě jednou děkuji . ps2017-020-06-003-065.u2.p8.s1
Z jednání , která vedu se zástupci sportovního prostředí , vyplývají jednoznačně závěry a doporučení , nejen že to je potřebné , ale je nutné změnit a nastavit nové podmínky podpory sportu tak , aby odpovídaly významu sportu jako veřejně prospěšné činnosti . ps2017-020-06-003-065.u2.p8.s2
Při poskytování podpory sportu je naprosto klíčové klást důraz na rychlost , přehlednost , transparentnost , předvídatelnost , stabilitu a průběžnou informovanost . ps2017-020-06-003-065.u2.p9.s1
Asi se ptáte , co myslím tou rychlostí . ps2017-020-06-003-065.u2.p9.s2
Uvedu konkrétní příklady . ps2017-020-06-003-065.u2.p9.s3
Není absurdní , aby se Jizerská padesátka , která se koná v lednu , dostala jako žádost o projekt ve výzvě v červnu a dotace jí byla přidělena v září nebo až v říjnu , tedy devět měsíců poté , co dojel i poslední závodník tohoto skvělého a prestižního závodu ? ps2017-020-06-003-065.u2.p9.s4
Tou rychlostí myslím také to , že malý klub , který si v prosinci požádá o dotaci na podporu své činnosti , obdrží dotaci v srpnu následujícího roku , tedy opět až po osmi měsících , co podal žádost . ps2017-020-06-003-065.u2.p9.s5
Já se ptám , jak může sportovní prostředí efektivně a účelně fungovat , což se od něj samozřejmě očekává , když vlastně pořádně neví , jestli mu dotace bude přidělena , jestli nebudou změněny podmínky dotace během doby od vyhlášení výzvy po udělení dotace a vydání rozhodnutí . ps2017-020-06-003-065.u2.p10.s1
Chci tady říci , že rychlostí nevnímám to , že by se peníze bezhlavě a slepě posílaly všem , kteří o ně požádají , ale že je sportovní prostředí průběžně informováno o přípravách výzev , o podmínkách a kritériích , za kterých je možné finanční podporu získat , že jsou s nimi , tedy sportovním prostředím , připravované změny konzultovány a že tak nedochází k chybám a zbytečným administrativním a byrokratickým obstrukcím , právě kvůli kterým často dochází k tomu , že kluby , svazy a prostě celé sportovní dění dlouho čeká na požadovanou finanční podporu . ps2017-020-06-003-065.u2.p10.s2
Tady vidím nutnost a principiální změnu přístupu poskytovatele dotace ke všem žadatelům o dotaci . ps2017-020-06-003-065.u2.p11.s1
Dále jsem zmínil přehlednost . ps2017-020-06-003-065.u2.p11.s2
Zde mám na mysli především vytvoření funkčního rejstříku sportovců , trenérů a sportovních funkcionářů , ale také zavedení rejstříku sportovišť . ps2017-020-06-003-065.u2.p11.s3
Vždyť centrální autorita , tedy Ministerstvo školství zodpovědné za oblast sportu , v současné době pořádně ani neví , kolik je aktivních sportovců , trenérů , klubů , hřišť a sportovišť . ps2017-020-06-003-065.u2.p11.s4
Ptám se tedy - je možné v takovém naprosto nepřehledném prostředí udělovat správně a včas , přehledně a efektivně sportovní dotace , které český sport drží nad vodou ? ps2017-020-06-003-065.u2.p11.s5
Je možné v takovém prostředí očekávat , že se nám s podporou státu podaří vychovat nové olympijské vítěze nebo že se nám podaří ke sportu , sportování a sportovní činnosti přilákat většinu naší společnosti ? ps2017-020-06-003-065.u2.p11.s6
Podle mého názoru určitě ne . ps2017-020-06-003-065.u2.p11.s7
Takové prostředí tomu jednoznačně nenahrává . ps2017-020-06-003-065.u2.p11.s8
Nemůžeme se proto divit , když na poslední zimní olympiádě hrála čtrnáctkrát norská hymna , osmkrát holandská a pětkrát rakouská , a nebýt naší fantastické a poměrně autonomně fungující Ester Ledecké , tak bychom tu naši hymnu neslyšeli ani jednou . ps2017-020-06-003-065.u2.p12.s1
Ty země , které jsem zmiňoval , Norsko , Holandsko či Rakousko , nejsou velké jako Spojené státy americké nebo Rusko . ps2017-020-06-003-065.u2.p12.s2
Jsou podobně velké , jako jsme my , ale ve svých systémech mají vyprecizované - není to přesně to , co nám chybí ? ps2017-020-06-003-065.u2.p12.s3
- přehlednost , transparentnost , jasné zacílení podpory a s tím související efektivitu vynaložených prostředků . ps2017-020-06-003-065.u2.p12.s4
Mají prostě to , co nám na centrální úrovni chybí . ps2017-020-06-003-065.u2.p13.s1
Proto když začneme tím základním , to je rejstříkem , bude pro potřeby přehlednosti rovněž důležité zavést digitalizaci sportovního prostředí , ať už v rámci elektronické evidence sportovců pro účely přesnějšího a rychlejšího přerozdělování dotačních prostředků , nebo pro účely efektivní kontroly . ps2017-020-06-003-065.u2.p13.s2
Teprve po reálném zprovoznění takovýchto opatření budeme moci mluvit o základních prvcích přehledného sportovního prostředí . ps2017-020-06-003-065.u2.p14.s1
Zmínil jsem také transparentnost , předvídatelnost a stabilitu . ps2017-020-06-003-065.u2.p14.s2
Tato kritéria , resp . tyto nutné podmínky k sobě neodmyslitelně patří a jsou základními stavebními kameny pro rozvoj sportu , protože každá sportovní organizace potřebuje pro svou činnost vědět , za jakých podmínek jí bude poskytnuta podpora ze strany státu a ideálně také v jaké výši . ps2017-020-06-003-065.u2.p14.s3
Pro svůj rozvoj potřebuje znát , za jakých podmínek bude moci případně dosáhnout i na podporu vyšší , nebo případně na podporu jinou či další z jiného finančního zdroje . ps2017-020-06-003-065.u2.p14.s4
Dovolím si tvrdit , že téměř každá sportovní organizace řeší vícezdrojové financování . ps2017-020-06-003-065.u2.p15.s1
Co ale rozvoji českého sportu v posledních letech způsobilo největší problémy , byla absence systematického přístupu . ps2017-020-06-003-065.u2.p15.s2
Téměř v pravidelných intervalech se střídali noví ministři školství , s každým jedním novým ministrem přišel i jiný způsob uchopení podpory sportu . ps2017-020-06-003-065.u2.p15.s3
Za posledních deset let se na resortu školství vystřídalo třináct ministrů . ps2017-020-06-003-065.u2.p15.s4
A v takovém prostředí se opravdu jen velmi těžko vytvářejí fungující systémy . ps2017-020-06-003-065.u2.p15.s5
A já se ptám - nebude právě v novele zákona námi navržené šestileté funkční období předsedy agentury tím , co tyto nutné podmínky pro rozvoj sportu v podobě transparentnosti , předvídatelnosti a stability zajistí ? ps2017-020-06-003-065.u2.p15.s6
Nebude právě toto vytvářet potřebný prostor pro systematický přístup ke sportu ? ps2017-020-06-003-065.u2.p15.s7
Dovolím si odpovědět , že ano , že bude . ps2017-020-06-003-065.u2.p16.s1
Možná si , milé kolegyně a kolegové , pro sebe teď říkáte , co nám to tady ten Hnilička povídá , kde k tomu přišel , že nám tvrdí , že to je právě takhle . ps2017-020-06-003-065.u2.p16.s2
No , dovolím si na tomto místě použít kontrolní závěry Nejvyššího kontrolního úřadu , které mám i tady s sebou , mohu popřípadě i ukázat , závěry ze čtyř posledních kontrol provedených na MŠMT v letech 2011 až 2016 . ps2017-020-06-003-065.u2.p16.s3
Konstatují , že se při poskytování dotací ze státního rozpočtu jednalo o systémová pochybení MŠMT při poskytování dotací na podporu sportu . ps2017-020-06-003-065.u2.p17.s1
Uvedu několik příkladů . ps2017-020-06-003-065.u2.p17.s2
MŠMT přidělilo dotaci ze státního rozpočtu ve výši 4 , 5 milionu korun příjemci , který vypracoval žádost o dotaci jedenáct měsíců po stanoveném termínu a zároveň vůbec nesplňoval stanovené podmínky programu . ps2017-020-06-003-065.u2.p17.s3
Nebo třeba když MŠMT poskytlo dotaci na projekt , na který žadatel podporu nepožadoval . ps2017-020-06-003-065.u2.p17.s4
Konkrétně MŠMT poskytlo dotaci ze státního rozpočtu ve výši 250 tisíc korun příjemci na projekt , přestože v žádostech o poskytnutí dotace žadatel o podpoření tohoto projektu vůbec nežádal . ps2017-020-06-003-065.u2.p17.s5
Není pro mně zcela neuvěřitelný závěr a nález NKÚ , že MŠMT neoprávněně vynaložilo peněžní prostředky státního rozpočtu a porušilo rozpočtovou kázeň tím - a teď mě , prosím , dobře poslouchejte - že poskytovalo dotace na základě žádostí o dotaci , které byly vyhotovené až poté , co bylo vydáno rozhodnutí o jejím poskytnutí . ps2017-020-06-003-065.u2.p18.s1
Výčet systémových pochybení je dlouhý , popisuje chyby v žádostech , chyby v termínech , samozřejmě i chyby v účelu použití dotace apod . ps2017-020-06-003-065.u2.p18.s2
Pochybení rovněž NKÚ spatřoval v nedostatečné kontrole , kdy MŠMT prověřovalo dotace pouze ve dvou případech , v projektech za 15 milionů korun , ačkoli došlo ze státního rozpočtu k podpoře projektů za více než 3 miliardy korun . ps2017-020-06-003-065.u2.p18.s3
Jak říkám , jsou to pro mě zcela neuvěřitelná pochybení , která byla jako nálezy NKÚ učiněna opakovaně i při dalších kontrolách . ps2017-020-06-003-065.u2.p19.s1
Nejde nezmínit , že výsledkem kontrolních akcí NKÚ zaměřených na poskytování dotací na podporu sportu bylo podání čtyř trestních oznámení a podání 25 oznámení na podezření z porušení rozpočtové kázně . ps2017-020-06-003-065.u2.p19.s2
Když k tomu přidám zásah Policie České republiky z května loňského roku , který probíhal v souvislosti s rozdělováním dotací na podporu sportu , pak jen podtrhnu doslova kritický stav , do kterého se systematická podpora sportu v Česku dostala a ze kterého se jen velice komplikovaně a složitě dostává . ps2017-020-06-003-065.u2.p19.s3
V této souvislosti pouze doplním , že zásah policie měl tak fatální dopad na odbor sportu na MŠMT , že mimo obviněné znamenal bezprostřední odchody referentů , vedoucích oddělení nebo ředitele odboru sportu . ps2017-020-06-003-065.u2.p20.s1
Milé dámy a pánové , kolegyně a kolegové , pochybuje ještě někdo z vás o tom , jak zásadně nutná a potřebná je změna , která musí nastat , aby mohla začít fungovat profesionální , systematická a cíleně vedená podpora českého sportu ? ps2017-020-06-003-065.u2.p20.s2
Já spolu s ostatními předkladateli novely zákona o tom nepochybuji . ps2017-020-06-003-065.u2.p21.s1
Jako první a nezbytný krok ke změně společně prosazujeme vytvoření nového ústředního orgánu státní správy , který bude mít zároveň vlastní rozpočtovou kapitolu ve státním rozpočtu , navrhujeme vznik Národní sportovní agentury . ps2017-020-06-003-065.u2.p21.s2
Odpovím možná dříve , než se zeptáte - ne , nebude to nové ministerstvo s často náročným a komplikovaným systémem fungování a někdy i velmi těžkopádným aparátem . ps2017-020-06-003-065.u2.p21.s3
Jsem společně s ostatními předkladateli tohoto návrhu zákona přesvědčen , že pro naplnění očekávání nejen sportovního prostředí , ale i široké veřejnosti není nezbytné zakládat nové ministerstvo , přestože to zaznívá z návrhů některých zástupců sportovního prostředí nebo od některých kolegů z Poslanecké sněmovny . ps2017-020-06-003-065.u2.p21.s4
S ohledem na předchozí zákonodárnou praxi , zkušenost a historii při vyčleňování specifických částí kompetencí z ministerstev , jako je právě navržené vyčlenění sportu z resortu Ministerstva školství , se osvědčil model , při němž tyto kompetence přecházejí na nový , další ústřední orgán státní správy , nikoli však na úrovni nově zřízeného ministerstva . ps2017-020-06-003-065.u2.p21.s5
Pro příklad uvedu , že tento model byl použit při vzniku Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí nebo Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře . ps2017-020-06-003-065.u2.p21.s6
Za předkladatele novely zákona jsem přesvědčený , že uvedený postup má svou logiku , též s přihlédnutím k zákonu o státní službě a jeho prováděcím právním předpisům , zejména pak nařízení vlády č . 92 / 2015 Sb . , o pravidlech pro organizaci služebního úřadu . ps2017-020-06-003-065.u2.p22.s1
Rád bych v této souvislosti poznamenal a s plným přesvědčením prohlásil , že ačkoli se předloženým návrhem zákona jedná o vyčlenění sportu z resortu školství , tak je potřeba celou sportovní oblast považovat za tak zásadní pro celou naši společnost , že navržená agentura bude mít některé atributy - a opakuji , jen některé atributy - podobající se ministerstvu . ps2017-020-06-003-065.u2.p22.s2
A právě i proto je agentura navržena jako ústřední orgán státní správy mající vlastní rozpočtovou kapitolu . ps2017-020-06-003-065.u2.p22.s3
Pokud se ptáte , proč si myslíme , že je to takto správně , odpovím jednoduše . ps2017-020-06-003-065.u2.p22.s4
Od té doby , co se pohybuji ve sportovním prostředí jako funkcionář , potažmo poslanec a vládní zmocněnec , se snažím vést debaty a diskuse s rodiči sportujících dětí , trenéry , učiteli a učitelkami tělocviku , zástupci sportovních svazů , největších sportovních klubů , probíráme sport s kamarády sportovci , jako jsou Radek Štěpánek , Jarda Jágr nebo Pavel Nedvěd , jsou to mí dobří přátelé , a další , kteří se již také pomalu dostávají ve sportu na tzv . druhý břeh .