ps2013-031-03-005-007.u1.p1.s1
7 . ps2013-031-03-005-007.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 243 / 2000 Sb . , o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům ( zákon o rozpočtovém určení daní ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 416 / - druhé čtení ps2013-031-03-005-007.u1.p2.s1
Tento sněmovní tisk jsme přerušili dne 16 . června na 29 . schůzi Poslanecké sněmovny po obecné rozpravě a závěrečných slovech předkladatele . ps2013-031-03-005-007.u1.p2.s2
Prosím , aby místa u stolku zpravodajů zaujali z pověření vlády místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš a zpravodaj garančního výboru pan poslanec Jan Volný . ps2013-031-03-005-007.u1.p3.s1
Táži se , zda chce nyní vystoupit pan místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš příp . vystoupit poslanec a zpravodaj Jan Volný nebo zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Věra Kovářová . ps2013-031-03-005-007.u1.p3.s2
Chcete promluvit , pane ministře ? ps2013-031-03-005-007.u1.p3.s3
Máte slovo . ps2013-031-03-005-007.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-031-03-005-007.u2.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , předmětem dnešního jednání je vládní návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní . ps2013-031-03-005-007.u2.p1.s3
Jak jste již byli obeznámeni při zahájení druhého čtení , které se uskutečnilo , na 29 . schůzi bylo přerušeno , předmětem návrhu je zvýšení procentuálního podílu , kterým se kraje podílejí na výnosu daně z přidané hodnoty ze 7 , 86 % na 8 , 92 % , a to s účinností od 1 . ledna 2016 . ps2013-031-03-005-007.u2.p2.s1
Podíly krajů na výnosu daní byly konstruovány na základě objemu prostředků za kompetence převedené z rušených okresních úřadů , popř . ministerstev v rámci reformy veřejné správy . ps2013-031-03-005-007.u2.p2.s2
Došlo tak k nárůstu krajů postupně až na 8 , 92 % do konce roku 2011 . ps2013-031-03-005-007.u2.p2.s3
Následně byly od roku 2012 korigovány ve vazbě na předpokládané efekty přijímání daňových opatření . ps2013-031-03-005-007.u2.p3.s1
Návrh projednal výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj , který k němu přijal pozměňovací návrh týkající se obcí , nikoliv krajů , kterých se navrhovaná novela týká . ps2013-031-03-005-007.u2.p3.s2
Je nutné upozornit , že tento pozměňovací návrh , kterým se navrhuje navýšit podíl obcí s DPH 20 , 83 na 21 , 4 , znamená další nárok na státní rozpočet , konkrétně je to na 2016 dopad 2 mld . korun . ps2013-031-03-005-007.u2.p3.s3
Zároveň je třeba říci , že obcím byly od roku 2008 v rámci dvou novel navýšeny daňové příjmy o cca 16 , 6 mld . , z toho 15 , 1 bylo na úkor státního rozpočtu . ps2013-031-03-005-007.u2.p4.s1
Návrh projednal i rozpočtový výbor , který neshledal žádné důvody ke změnám a k návrhu tak nepřijal žádné pozměňovací návrhy a doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu , aby vládní návrh zákona schválila bez připomínek . ps2013-031-03-005-007.u2.p5.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-031-03-005-007.u3.p1.s1
Děkuji . ps2013-031-03-005-007.u3.p1.s2
A nyní se táži pana zpravodaje garančního výboru , zda má zájem o závěrečné slovo . ps2013-031-03-005-007.u3.p1.s3
Není tomu tak . ps2013-031-03-005-007.u3.p1.s4
Zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj paní poslankyně Kovářová ? ps2013-031-03-005-007.u3.p1.s5
Chce vystoupit se závěrečným slovem . ps2013-031-03-005-007.u3.p1.s6
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-031-03-005-007.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-031-03-005-007.u4.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , úplně přesně nevím , zda zde zaznělo usnesení z výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj , nicméně zopakuji podstatu tohoto usnesení . ps2013-031-03-005-007.u4.p2.s1
Na našem výboru byl přijat můj pozměňovací návrh , který zvyšuje podíl obcí na 21 , 4 % z celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty . ps2013-031-03-005-007.u4.p2.s2
Toť informace z našeho výboru . ps2013-031-03-005-007.u4.p2.s3
Ráda bych ještě poznamenala něco k onomu usnesení . ps2013-031-03-005-007.u4.p2.s4
Pozměňovací návrh byl podpořen výborem pro veřejnou správu a regionální rozvoj . ps2013-031-03-005-007.u4.p2.s5
Obce a města by měly získat už v příštím roce 2 mld . korun navíc . ps2013-031-03-005-007.u4.p3.s1
Důvody předložení tohoto návrhu bych ráda objasnila . ps2013-031-03-005-007.u4.p3.s2
Pro jeho přijetí hovoří vedle příznivého ekonomického vývoje především dosavadní výsledky hospodaření obcí . ps2013-031-03-005-007.u4.p3.s3
Málokoho překvapí , že v porovnání se státem vycházejí jednoznačně vítězně . ps2013-031-03-005-007.u4.p3.s4
S prostředky , které mají k dispozici , zacházejí samosprávy až na výjimky efektivně a na rozdíl od státu jen zřídka vrší dluhy . ps2013-031-03-005-007.u4.p3.s5
Ve prospěch návrhu , který obcím přidává přibližně 2 mld . korun , svědčí i to , že když byl schvalován druhý důchodový pilíř , došlo k ořezání daňových příjmů obcí a krajů . ps2013-031-03-005-007.u4.p3.s6
Když je nyní druhý důchodový pilíř bourán , mělo by podle mého názoru dojít k navrácení prostředků , a to právě do obecních a samozřejmě i krajských pokladen . ps2013-031-03-005-007.u4.p3.s7
A přesně to je cíl , který tento pozměňovací návrh sleduje . ps2013-031-03-005-007.u4.p3.s8
Vedle vládou navrhovaného posílení rozpočtu , o jehož potřebnosti , a to chci zdůraznit , nepochybuji , by mělo také dojít k doplnění obecních pokladen . ps2013-031-03-005-007.u4.p3.s9
O tom , že to je reálné z pohledu státního rozpočtu na příští rok , nemám nejmenší pochybnost . ps2013-031-03-005-007.u4.p3.s10
Nemám ji ani o tom , že si obce s těmito prostředky dovedou velmi dobře poradit , a to ve prospěch svých obyvatel . ps2013-031-03-005-007.u5.p1.s1
Já děkuji , paní poslankyně . ps2013-031-03-005-007.u5.p1.s2
Jelikož se mi tady množí dotazy , v jaké fázi projednávání tohoto bodu jsme , tak vás chci jenom informovat , že jsme obecnou rozpravu ukončili . ps2013-031-03-005-007.u5.p1.s3
Toto byla závěrečná slova k obecné rozpravě a já nyní otevírám podrobnou rozpravu , kde s přednostním právem eviduji přihlášku pana poslance Stanjury , ale ještě předtím faktickou pana poslance Bendla . ps2013-031-03-005-007.u5.p1.s4
Dobře . ps2013-031-03-005-007.u5.p1.s5
Pane poslanče Stanjuro , pan poslanec Bendl vám dal přednost a počká se svou faktickou . ps2013-031-03-005-007.u5.p1.s6
Prosím , máte slovo . ps2013-031-03-005-007.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-031-03-005-007.u6.p1.s2
Nejdřív informace , že vystupuji místo kolegy pana poslance Vilímce , který je dneska řádně omluven . ps2013-031-03-005-007.u6.p1.s3
Dovolte mi , abych přednesl pozměňovací návrh a také zdůvodnění , jak ukládá jednací řád . ps2013-031-03-005-007.u6.p1.s4
Jenom chci říct , že se jedná o sněmovní dokument 2601 . ps2013-031-03-005-007.u6.p1.s5
Já bych se možná nejdříve věnoval odůvodnění a pak konkrétní textaci . ps2013-031-03-005-007.u7.p1.s1
Určitě , pane poslanče . ps2013-031-03-005-007.u7.p1.s2
Omlouvám se , že vás přerušuji , ale poprosím kolegy , pokud si mají co vyřídit , aby tak učinili v předsálí a nerušili nás , protože nejen že pan kolega potřebuje pro svůj projev klid , ale já potřebuji slyšet , co říká . ps2013-031-03-005-007.u7.p1.s3
Děkuji . ps2013-031-03-005-007.u7.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2013-031-03-005-007.u8.p1.s1
Také děkuji . ps2013-031-03-005-007.u8.p1.s2
Než přečtu důvodovou zprávu , kterou připravil můj kolega , tak chci říct , že pan ministr financí říkal , jestli jsem dobře pochopil jeho vystoupení , závěrečné slovo po obecné rozpravě , že státní rozpočet nemá prostředky k tomu , aby se zvýšil podíl daní pro obce a města . ps2013-031-03-005-007.u8.p1.s3
Já bych to vzal vážně , kdyby toto slovo zaznělo někdy v květnu nebo v červnu . ps2013-031-03-005-007.u8.p1.s4
Ale celý červenec a srpen jsme sledovali , jak na orloji chodili jednotliví ministři za ministrem financí a zvyšovaly se výdaje . ps2013-031-03-005-007.u8.p1.s5
Současně se taky zvyšoval odhad příjmů , tudíž ten schodek , přestože se zvyšovaly výdaje v řádu 17 mld . , včera jsem se dočetl , nevím , jestli to byla přesná informace , v médiích , že koalice našla dalších 5 mld . , přesuny plus navýšení , takže pracujme s nepřesnou částkou , v rozpočtu od června do dnešního dne pro rok 2016 se našlo 20 mld . korun . ps2013-031-03-005-007.u8.p1.s6
To jenom k tomu , až potom budeme rozhodovat ve třetím čtení , zda je pravda , že rozpočet na to nemá . ps2013-031-03-005-007.u8.p1.s7
A když se od června do září našlo 20 mld . a mnohem nižší částka , kterou navrhujeme do rozpočtů měst a obcí , o té částce se říká , že na to peníze prostě nejsou . ps2013-031-03-005-007.u8.p2.s1
Včera jsme u jiného bodu zaznamenali vystoupení , já jsem pak pana poslance ze sociální demokracie vyzval , že když chce pomoci daňovým příjmům obcí ve svém regionu , bude mít možnost . ps2013-031-03-005-007.u8.p2.s2
A teď odůvodním pozměňovací návrh , přečtu ho a přesně to bude ta možnost , kde se může případně připojit k našemu návrhu , že společně přidáme všem bez ohledu na to , o který se jedná region . ps2013-031-03-005-007.u8.p3.s1
Jak už tady bylo řečeno ať už v úvodním slově pana ministra , nebo v úvodním slově pana zpravodaje , či v závěrečných slovech , vládní návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní navrhuje od ledna příštího roku zvýšit podíl daňových výnosů DPH krajů ze stávajících 7 , 86 % na původní podíl , který platil pro kraje v letech 2005 až 2011 . ps2013-031-03-005-007.u9.p1.s1
Znovu vás prosím , abyste si svoje záležitosti vyřizovali v předsálí , nebo přeruším sněmovnu do té doby , než si to vyřídíte . ps2013-031-03-005-007.u9.p1.s2
Děkuji . ps2013-031-03-005-007.u10.p1.s1
Také děkuji , paní místopředsedkyně . ps2013-031-03-005-007.u10.p2.s1
To znamená , že se zvyšuje podíl krajů na DPH na původní podíl z let 2005 až 2011 , tedy na 8 , 92 % . ps2013-031-03-005-007.u10.p2.s2
Snížení podílu v roce 2012 na 8 , 29 a další snížení , které platilo pro roky 2013 až 2015 , to znamená včetně letošního roku , na 7 , 86 , bylo zdůvodňováno jednak zvýšením spodní sazby DPH z 10 na 14 % a pak ještě o 1 % na 15 % , to znamená , jak dneska vláda velmi často říká například u horního zákona nebo u jiných , kde zvyšuje výnos , a říká , že je to uděláno tak , aby obce dostaly stejně , a myslí se v korunách , nemyslí se v procentech , tak snížení DPH pro kraje bylo taky konstruováno tak , aby dostaly stejně v korunách , a ne v procentech . ps2013-031-03-005-007.u10.p3.s1
Když se podíváte na výsledky hospodaření , tak se to v zásadě povedlo . ps2013-031-03-005-007.u10.p3.s2
A hlavní důvod , a vedli jsme k tomu debatu při zákonu o zrušení druhého pilíře , byl zavedení druhého pilíře a odhadované výpadky z prvního pilíře , tudíž zvýšený tlak na dofinancování penzijního systému . ps2013-031-03-005-007.u10.p3.s3
Tudíž k tomu se navyšovalo DPH . ps2013-031-03-005-007.u10.p3.s4
Já myslím , že je velmi pravděpodobné , že se vládní koalici povede zrušit první pilíř k 1 . lednu 2016 a druhý pilíř k 1 . lednu 2016 , tudíž odpadá důvod pro zvýšení sazby DPH . ps2013-031-03-005-007.u10.p3.s5
Navíc i realita ukázala , že odhady výpadků z prvního pilíře byly příliš vysoké , a musím přiznat , nejenom odhady levicové opozice a odborů , ale i odhady vlády , kdy vláda tehdy odhadovala výpadek zhruba na 6 mld . ročně , levice a odbory kolem 20 mld . , a v debatě o zrušení druhého pilíře jsme se z úst paní ministryně práce a sociálních věcí dozvěděli , že za dva roky to bylo zhruba 900 mil . korun . ps2013-031-03-005-007.u10.p4.s1
Když se podíváme na souhrnná čísla , tak v roce 2012 kraje celkově dostaly 23 , 1 mld . korun , v roce 2013 celkově 24 , 2 mil . korun a v roce 2014 25 , 3 mld . korun . ps2013-031-03-005-007.u10.p4.s2
To znamená nejenom , že se povedlo dodržet původní úmysl , aby kraje dostávaly stejně , ale řádově o 1 mld . ročně se výnos pro všechny kraje dohromady zvyšoval . ps2013-031-03-005-007.u10.p5.s1
Důvodová zpráva , která je přiložená k tomuto tisku , přiznává , že vznesené požadavky krajů na obnovení dřívějšího podílu na DPH mají určité opodstatnění , ačkoliv ne vždy argumenty hejtmanů obstojí . ps2013-031-03-005-007.u10.p5.s2
V letech 2012 až 2014 bylo nastavení podílů na DPH u krajů méně příznivé než v případě státního rozpočtu . ps2013-031-03-005-007.u10.p5.s3
U obcí novela zákona o rozpočtovém určení daní vedla k nárůstu podílu z 19 , 93 na 20 , 83 od 1 . ledna 2013 , a tedy ke zvýšení celkového příjmu obcí z 64 , 3 na 67 , 2 mld . korun v roce 2014 , to znamená z roku na rok měly obce přibližně o 3 mld . korun zvýšený podíl na celkovém inkasu DPH . ps2013-031-03-005-007.u10.p6.s1
Poslední velká novela zákona o rozpočtovém určení daní přinesla výrazně diferencované efekty mezi jednotlivé obce České republiky v důsledku změny vah a použitých přerozdělovacích kritérií . ps2013-031-03-005-007.u10.p6.s2
Platí , že největší profit z této změny , a to bylo i zamýšleným důsledkem této změny , měly obce s počtem obyvatel 1 500 až 15 000 , přičemž větší města z této změny buď neprofitovala vůbec , nebo u některých došlo ke snížení daňových výnosů . ps2013-031-03-005-007.u10.p6.s3
A právě tato velká města velmi často zajišťují veřejné služby nejenom pro své občany , ale i pro občany okolních obcí . ps2013-031-03-005-007.u10.p6.s4
A nejedná se pouze o čtyři největší města , která mají zvláštní koeficienty , to znamená Praha , Brno , Ostrava , Plzeň , ale jedná se taky o města typu České Budějovice , Pardubice či Zlín , kdy byl negativní dopad do příjmů ze sdílené DPH . ps2013-031-03-005-007.u10.p6.s5
Proto jsme přesvědčeni , že je plně namístě , aby dnes podobně jako u krajů , kdy došlo ke sjednocení procentního podílu na všech daňových výnosech a k návratu do původního stavu , došlo také u obcí . ps2013-031-03-005-007.u10.p7.s1
Návrh , který předkládáme , zohledňuje fakt , že úprava podílu obcí a krajů souvisela s potřebou financování druhého pilíře , který , jak už jsem říkal , bude zrušen . ps2013-031-03-005-007.u10.p7.s2
Navíc obce ve většině svých výdajů vystupují jako koneční spotřebitelé , kteří DPH skutečně platí , proto se zvýšení sazby promítlo rovněž na straně výdajů . ps2013-031-03-005-007.u10.p8.s1
Vzhledem k tomu , že procentní podíly obcí jsou v souhrnu vyšší , než je tomu u krajů , pozměňující návrh posouvá změnu v navýšení podílu s účinností - a to je velmi důležité - k 1 . lednu 2017 , to je první zvýšení , a ten návrat k původnímu koeficientu je až k 1 . lednu 2018 . ps2013-031-03-005-007.u10.p8.s2
To znamená , neobstojí zde argument , že je připraven rozpočet na rok 2016 a že už se s tím nedá nic dělat , protože pozměňovací návrh nemíří na příští rok , ale míří až na roky 2017 a 2018 . ps2013-031-03-005-007.u10.p8.s3
Pokud by se nám to podařilo schválit , tak naši kolegové , kteří působí v obecní samosprávě , by mohli kalkulovat ve svých plánech , protože tam shodou okolností je volební období 2014 až 2018 , mohli by kalkulovat se zvýšeným příjmem pro roky 2017 , 2018 a bezesporu by to přispělo ke splnění volebních programů těch , kteří uspěli a kteří v těch městech a obcích vládnou . ps2013-031-03-005-007.u10.p9.s1
Vycházíme - li z celostátního inkasa roku 2014 , tak dopad této změny odhadujeme v prvním roce , což je rok 2017 , 3 , 5 miliardy korun a v dalších letech dalších 6 miliard korun . ps2013-031-03-005-007.u10.p9.s2
Když se k tomu vyjadřovalo Ministerstvo financí , tak ve svých odhadech došlo k částce 3 , 64 miliardy , kde my jsme měli 3 , 5 , a dalších 6 , 64 tam , kde my jsme měli dalších 6 , takže musím říci , že jsme to v zásadě odhadli dobře . ps2013-031-03-005-007.u10.p9.s3
A není důvod nevěřit číslům z Ministerstva financí . ps2013-031-03-005-007.u10.p9.s4
Takže říkám , že podle kvalifikovaného odhadu Ministerstva financí je dopad pro rok 2017 3 , 64 miliardy a pro rok 2018 dalších 6 , 64 miliardy korun . ps2013-031-03-005-007.u10.p10.s1
Pokud si vezmeme jak rozpočet roku 2015 , známe plnění za prvních devět měsíců , tak připravovaný rozpočet , když my jako opozice víme , že zatím není finální tvar a finální návrh státního rozpočtu obdržíme do našich lavic do 30 . září , tak jsme opravdu přesvědčeni , že ta částka je taková , že si ji státní rozpočet může dovolit . ps2013-031-03-005-007.u10.p10.s2
Navíc , a to je dobrá zpráva pro nás pro všechny , odhady růstu české ekonomiky jsou vyšší v této chvíli , než byly na začátku roku 2015 nebo v okamžiku , kdy se připravoval rozpočet na letošní rok , a ten zvýšený odhad růstu platí i pro následující roky . ps2013-031-03-005-007.u10.p10.s3
Takže z toho vychází , že celkové inkaso daňových příjmů bude vyšší , a to řádově o desítky miliard korun , aniž by tam byl jakýkoli efekt legislativních změn , tzn . při autonomním vývoji . ps2013-031-03-005-007.u10.p10.s4
Takže jsme přesvědčeni , že to je věc , kterou si státní rozpočet může dovolit . ps2013-031-03-005-007.u10.p10.s5
Jsme přesvědčeni , že to je věc , kterou máme udělat , a máme pomoci našim kolegům v obcích a městech .