|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-09-17 ps2013-031-03-005-007 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

7. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/ - druhé čtení

Date2015-09-17
Meetingps2013/031
Agenda Itemps2013/031/007
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/s031121.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 435 • previousnext

ps2013-031-03-005-007.u1.p1.s1 7.
ps2013-031-03-005-007.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/ - druhé čtení
ps2013-031-03-005-007.u1.p2.s1 Tento sněmovní tisk jsme přerušili dne 16. června na 29. schůzi Poslanecké sněmovny po obecné rozpravě a závěrečných slovech předkladatele.
ps2013-031-03-005-007.u1.p2.s2 Prosím, aby místa u stolku zpravodajů zaujali z pověření vlády místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš a zpravodaj garančního výboru pan poslanec Jan Volný.
ps2013-031-03-005-007.u1.p3.s1 Táži se, zda chce nyní vystoupit pan místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš příp. vystoupit poslanec a zpravodaj Jan Volný nebo zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Věra Kovářová.
ps2013-031-03-005-007.u1.p3.s2 Chcete promluvit, pane ministře?
ps2013-031-03-005-007.u1.p3.s3 Máte slovo.
ps2013-031-03-005-007.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-031-03-005-007.u2.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, předmětem dnešního jednání je vládní návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní.
ps2013-031-03-005-007.u2.p1.s3 Jak jste již byli obeznámeni při zahájení druhého čtení, které se uskutečnilo, na 29. schůzi bylo přerušeno, předmětem návrhu je zvýšení procentuálního podílu, kterým se kraje podílejí na výnosu daně z přidané hodnoty ze 7,86 % na 8,92 %, a to s účinností od 1. ledna 2016.
ps2013-031-03-005-007.u2.p2.s1 Podíly krajů na výnosu daní byly konstruovány na základě objemu prostředků za kompetence převedené z rušených okresních úřadů, popř. ministerstev v rámci reformy veřejné správy.
ps2013-031-03-005-007.u2.p2.s2 Došlo tak k nárůstu krajů postupně na 8,92 % do konce roku 2011.
ps2013-031-03-005-007.u2.p2.s3 Následně byly od roku 2012 korigovány ve vazbě na předpokládané efekty přijímání daňových opatření.
ps2013-031-03-005-007.u2.p3.s1 Návrh projednal výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, který k němu přijal pozměňovací návrh týkající se obcí, nikoliv krajů, kterých se navrhovaná novela týká.
ps2013-031-03-005-007.u2.p3.s2 Je nutné upozornit, že tento pozměňovací návrh, kterým se navrhuje navýšit podíl obcí s DPH 20,83 na 21,4, znamená další nárok na státní rozpočet, konkrétně je to na 2016 dopad 2 mld. korun.
ps2013-031-03-005-007.u2.p3.s3 Zároveň je třeba říci, že obcím byly od roku 2008 v rámci dvou novel navýšeny daňové příjmy o cca 16,6 mld., z toho 15,1 bylo na úkor státního rozpočtu.
ps2013-031-03-005-007.u2.p4.s1 Návrh projednal i rozpočtový výbor, který neshledal žádné důvody ke změnám a k návrhu tak nepřijal žádné pozměňovací návrhy a doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona schválila bez připomínek.
ps2013-031-03-005-007.u2.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-031-03-005-007.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2013-031-03-005-007.u3.p1.s2 A nyní se táži pana zpravodaje garančního výboru, zda zájem o závěrečné slovo.
ps2013-031-03-005-007.u3.p1.s3 Není tomu tak.
ps2013-031-03-005-007.u3.p1.s4 Zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj paní poslankyně Kovářová?
ps2013-031-03-005-007.u3.p1.s5 Chce vystoupit se závěrečným slovem.
ps2013-031-03-005-007.u3.p1.s6 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-031-03-005-007.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-031-03-005-007.u4.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, úplně přesně nevím, zda zde zaznělo usnesení z výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, nicméně zopakuji podstatu tohoto usnesení.
ps2013-031-03-005-007.u4.p2.s1 Na našem výboru byl přijat můj pozměňovací návrh, který zvyšuje podíl obcí na 21,4 % z celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty.
ps2013-031-03-005-007.u4.p2.s2 Toť informace z našeho výboru.
ps2013-031-03-005-007.u4.p2.s3 Ráda bych ještě poznamenala něco k onomu usnesení.
ps2013-031-03-005-007.u4.p2.s4 Pozměňovací návrh byl podpořen výborem pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
ps2013-031-03-005-007.u4.p2.s5 Obce a města by měly získat v příštím roce 2 mld. korun navíc.
ps2013-031-03-005-007.u4.p3.s1 Důvody předložení tohoto návrhu bych ráda objasnila.
ps2013-031-03-005-007.u4.p3.s2 Pro jeho přijetí hovoří vedle příznivého ekonomického vývoje především dosavadní výsledky hospodaření obcí.
ps2013-031-03-005-007.u4.p3.s3 Málokoho překvapí, že v porovnání se státem vycházejí jednoznačně vítězně.
ps2013-031-03-005-007.u4.p3.s4 S prostředky, které mají k dispozici, zacházejí samosprávy na výjimky efektivně a na rozdíl od státu jen zřídka vrší dluhy.
ps2013-031-03-005-007.u4.p3.s5 Ve prospěch návrhu, který obcím přidává přibližně 2 mld. korun, svědčí i to, že když byl schvalován druhý důchodový pilíř, došlo k ořezání daňových příjmů obcí a krajů.
ps2013-031-03-005-007.u4.p3.s6 Když je nyní druhý důchodový pilíř bourán, mělo by podle mého názoru dojít k navrácení prostředků, a to právě do obecních a samozřejmě i krajských pokladen.
ps2013-031-03-005-007.u4.p3.s7 A přesně to je cíl, který tento pozměňovací návrh sleduje.
ps2013-031-03-005-007.u4.p3.s8 Vedle vládou navrhovaného posílení rozpočtu, o jehož potřebnosti, a to chci zdůraznit, nepochybuji, by mělo také dojít k doplnění obecních pokladen.
ps2013-031-03-005-007.u4.p3.s9 O tom, že to je reálné z pohledu státního rozpočtu na příští rok, nemám nejmenší pochybnost.
ps2013-031-03-005-007.u4.p3.s10 Nemám ji ani o tom, že si obce s těmito prostředky dovedou velmi dobře poradit, a to ve prospěch svých obyvatel.
ps2013-031-03-005-007.u5.p1.s1 děkuji, paní poslankyně.
ps2013-031-03-005-007.u5.p1.s2 Jelikož se mi tady množí dotazy, v jaké fázi projednávání tohoto bodu jsme, tak vás chci jenom informovat, že jsme obecnou rozpravu ukončili.
ps2013-031-03-005-007.u5.p1.s3 Toto byla závěrečná slova k obecné rozpravě a nyní otevírám podrobnou rozpravu, kde s přednostním právem eviduji přihlášku pana poslance Stanjury, ale ještě předtím faktickou pana poslance Bendla.
ps2013-031-03-005-007.u5.p1.s4 Dobře.
ps2013-031-03-005-007.u5.p1.s5 Pane poslanče Stanjuro, pan poslanec Bendl vám dal přednost a počká se svou faktickou.
ps2013-031-03-005-007.u5.p1.s6 Prosím, máte slovo.
ps2013-031-03-005-007.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-031-03-005-007.u6.p1.s2 Nejdřív informace, že vystupuji místo kolegy pana poslance Vilímce, který je dneska řádně omluven.
ps2013-031-03-005-007.u6.p1.s3 Dovolte mi, abych přednesl pozměňovací návrh a také zdůvodnění, jak ukládá jednací řád.
ps2013-031-03-005-007.u6.p1.s4 Jenom chci říct, že se jedná o sněmovní dokument 2601.
ps2013-031-03-005-007.u6.p1.s5 bych se možná nejdříve věnoval odůvodnění a pak konkrétní textaci.
ps2013-031-03-005-007.u7.p1.s1 Určitě, pane poslanče.
ps2013-031-03-005-007.u7.p1.s2 Omlouvám se, že vás přerušuji, ale poprosím kolegy, pokud si mají co vyřídit, aby tak učinili v předsálí a nerušili nás, protože nejen že pan kolega potřebuje pro svůj projev klid, ale potřebuji slyšet, co říká.
ps2013-031-03-005-007.u7.p1.s3 Děkuji.
ps2013-031-03-005-007.u7.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2013-031-03-005-007.u8.p1.s1 Také děkuji.
ps2013-031-03-005-007.u8.p1.s2 Než přečtu důvodovou zprávu, kterou připravil můj kolega, tak chci říct, že pan ministr financí říkal, jestli jsem dobře pochopil jeho vystoupení, závěrečné slovo po obecné rozpravě, že státní rozpočet nemá prostředky k tomu, aby se zvýšil podíl daní pro obce a města.
ps2013-031-03-005-007.u8.p1.s3 bych to vzal vážně, kdyby toto slovo zaznělo někdy v květnu nebo v červnu.
ps2013-031-03-005-007.u8.p1.s4 Ale celý červenec a srpen jsme sledovali, jak na orloji chodili jednotliví ministři za ministrem financí a zvyšovaly se výdaje.
ps2013-031-03-005-007.u8.p1.s5 Současně se taky zvyšoval odhad příjmů, tudíž ten schodek, přestože se zvyšovaly výdaje v řádu 17 mld., včera jsem se dočetl, nevím, jestli to byla přesná informace, v médiích, že koalice našla dalších 5 mld., přesuny plus navýšení, takže pracujme s nepřesnou částkou, v rozpočtu od června do dnešního dne pro rok 2016 se našlo 20 mld. korun.
ps2013-031-03-005-007.u8.p1.s6 To jenom k tomu, potom budeme rozhodovat ve třetím čtení, zda je pravda, že rozpočet na to nemá.
ps2013-031-03-005-007.u8.p1.s7 A když se od června do září našlo 20 mld. a mnohem nižší částka, kterou navrhujeme do rozpočtů měst a obcí, o částce se říká, že na to peníze prostě nejsou.
ps2013-031-03-005-007.u8.p2.s1 Včera jsme u jiného bodu zaznamenali vystoupení, jsem pak pana poslance ze sociální demokracie vyzval, že když chce pomoci daňovým příjmům obcí ve svém regionu, bude mít možnost.
ps2013-031-03-005-007.u8.p2.s2 A teď odůvodním pozměňovací návrh, přečtu ho a přesně to bude ta možnost, kde se může případně připojit k našemu návrhu, že společně přidáme všem bez ohledu na to, o který se jedná region.
ps2013-031-03-005-007.u8.p3.s1 Jak tady bylo řečeno v úvodním slově pana ministra, nebo v úvodním slově pana zpravodaje, či v závěrečných slovech, vládní návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní navrhuje od ledna příštího roku zvýšit podíl daňových výnosů DPH krajů ze stávajících 7,86 % na původní podíl, který platil pro kraje v letech 2005 2011.
ps2013-031-03-005-007.u9.p1.s1 Znovu vás prosím, abyste si svoje záležitosti vyřizovali v předsálí, nebo přeruším sněmovnu do doby, než si to vyřídíte.
ps2013-031-03-005-007.u9.p1.s2 Děkuji.
ps2013-031-03-005-007.u10.p1.s1 Také děkuji, paní místopředsedkyně.
ps2013-031-03-005-007.u10.p2.s1 To znamená, že se zvyšuje podíl krajů na DPH na původní podíl z let 2005 2011, tedy na 8,92 %.
ps2013-031-03-005-007.u10.p2.s2 Snížení podílu v roce 2012 na 8,29 a další snížení, které platilo pro roky 2013 2015, to znamená včetně letošního roku, na 7,86, bylo zdůvodňováno jednak zvýšením spodní sazby DPH z 10 na 14 % a pak ještě o 1 % na 15 %, to znamená, jak dneska vláda velmi často říká například u horního zákona nebo u jiných, kde zvyšuje výnos, a říká, že je to uděláno tak, aby obce dostaly stejně, a myslí se v korunách, nemyslí se v procentech, tak snížení DPH pro kraje bylo taky konstruováno tak, aby dostaly stejně v korunách, a ne v procentech.
ps2013-031-03-005-007.u10.p3.s1 Když se podíváte na výsledky hospodaření, tak se to v zásadě povedlo.
ps2013-031-03-005-007.u10.p3.s2 A hlavní důvod, a vedli jsme k tomu debatu při zákonu o zrušení druhého pilíře, byl zavedení druhého pilíře a odhadované výpadky z prvního pilíře, tudíž zvýšený tlak na dofinancování penzijního systému.
ps2013-031-03-005-007.u10.p3.s3 Tudíž k tomu se navyšovalo DPH.
ps2013-031-03-005-007.u10.p3.s4 myslím, že je velmi pravděpodobné, že se vládní koalici povede zrušit první pilíř k 1. lednu 2016 a druhý pilíř k 1. lednu 2016, tudíž odpadá důvod pro zvýšení sazby DPH.
ps2013-031-03-005-007.u10.p3.s5 Navíc i realita ukázala, že odhady výpadků z prvního pilíře byly příliš vysoké, a musím přiznat, nejenom odhady levicové opozice a odborů, ale i odhady vlády, kdy vláda tehdy odhadovala výpadek zhruba na 6 mld. ročně, levice a odbory kolem 20 mld., a v debatě o zrušení druhého pilíře jsme se z úst paní ministryně práce a sociálních věcí dozvěděli, že za dva roky to bylo zhruba 900 mil. korun.
ps2013-031-03-005-007.u10.p4.s1 Když se podíváme na souhrnná čísla, tak v roce 2012 kraje celkově dostaly 23,1 mld. korun, v roce 2013 celkově 24,2 mil. korun a v roce 2014 25,3 mld. korun.
ps2013-031-03-005-007.u10.p4.s2 To znamená nejenom, že se povedlo dodržet původní úmysl, aby kraje dostávaly stejně, ale řádově o 1 mld. ročně se výnos pro všechny kraje dohromady zvyšoval.
ps2013-031-03-005-007.u10.p5.s1 Důvodová zpráva, která je přiložená k tomuto tisku, přiznává, že vznesené požadavky krajů na obnovení dřívějšího podílu na DPH mají určité opodstatnění, ačkoliv ne vždy argumenty hejtmanů obstojí.
ps2013-031-03-005-007.u10.p5.s2 V letech 2012 2014 bylo nastavení podílů na DPH u krajů méně příznivé než v případě státního rozpočtu.
ps2013-031-03-005-007.u10.p5.s3 U obcí novela zákona o rozpočtovém určení daní vedla k nárůstu podílu z 19,93 na 20,83 od 1. ledna 2013, a tedy ke zvýšení celkového příjmu obcí z 64,3 na 67,2 mld. korun v roce 2014, to znamená z roku na rok měly obce přibližně o 3 mld. korun zvýšený podíl na celkovém inkasu DPH.
ps2013-031-03-005-007.u10.p6.s1 Poslední velká novela zákona o rozpočtovém určení daní přinesla výrazně diferencované efekty mezi jednotlivé obce České republiky v důsledku změny vah a použitých přerozdělovacích kritérií.
ps2013-031-03-005-007.u10.p6.s2 Platí, že největší profit z této změny, a to bylo i zamýšleným důsledkem této změny, měly obce s počtem obyvatel 1 500 15 000, přičemž větší města z této změny buď neprofitovala vůbec, nebo u některých došlo ke snížení daňových výnosů.
ps2013-031-03-005-007.u10.p6.s3 A právě tato velká města velmi často zajišťují veřejné služby nejenom pro své občany, ale i pro občany okolních obcí.
ps2013-031-03-005-007.u10.p6.s4 A nejedná se pouze o čtyři největší města, která mají zvláštní koeficienty, to znamená Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, ale jedná se taky o města typu České Budějovice, Pardubice či Zlín, kdy byl negativní dopad do příjmů ze sdílené DPH.
ps2013-031-03-005-007.u10.p6.s5 Proto jsme přesvědčeni, že je plně namístě, aby dnes podobně jako u krajů, kdy došlo ke sjednocení procentního podílu na všech daňových výnosech a k návratu do původního stavu, došlo také u obcí.
ps2013-031-03-005-007.u10.p7.s1 Návrh, který předkládáme, zohledňuje fakt, že úprava podílu obcí a krajů souvisela s potřebou financování druhého pilíře, který, jak jsem říkal, bude zrušen.
ps2013-031-03-005-007.u10.p7.s2 Navíc obce ve většině svých výdajů vystupují jako koneční spotřebitelé, kteří DPH skutečně platí, proto se zvýšení sazby promítlo rovněž na straně výdajů.
ps2013-031-03-005-007.u10.p8.s1 Vzhledem k tomu, že procentní podíly obcí jsou v souhrnu vyšší, než je tomu u krajů, pozměňující návrh posouvá změnu v navýšení podílu s účinností - a to je velmi důležité - k 1. lednu 2017, to je první zvýšení, a ten návrat k původnímu koeficientu je k 1. lednu 2018.
ps2013-031-03-005-007.u10.p8.s2 To znamená, neobstojí zde argument, že je připraven rozpočet na rok 2016 a že se s tím nedá nic dělat, protože pozměňovací návrh nemíří na příští rok, ale míří na roky 2017 a 2018.
ps2013-031-03-005-007.u10.p8.s3 Pokud by se nám to podařilo schválit, tak naši kolegové, kteří působí v obecní samosprávě, by mohli kalkulovat ve svých plánech, protože tam shodou okolností je volební období 2014 2018, mohli by kalkulovat se zvýšeným příjmem pro roky 2017, 2018 a bezesporu by to přispělo ke splnění volebních programů těch, kteří uspěli a kteří v těch městech a obcích vládnou.
ps2013-031-03-005-007.u10.p9.s1 Vycházíme-li z celostátního inkasa roku 2014, tak dopad této změny odhadujeme v prvním roce, což je rok 2017, 3,5 miliardy korun a v dalších letech dalších 6 miliard korun.
ps2013-031-03-005-007.u10.p9.s2 Když se k tomu vyjadřovalo Ministerstvo financí, tak ve svých odhadech došlo k částce 3,64 miliardy, kde my jsme měli 3,5, a dalších 6,64 tam, kde my jsme měli dalších 6, takže musím říci, že jsme to v zásadě odhadli dobře.
ps2013-031-03-005-007.u10.p9.s3 A není důvod nevěřit číslům z Ministerstva financí.
ps2013-031-03-005-007.u10.p9.s4 Takže říkám, že podle kvalifikovaného odhadu Ministerstva financí je dopad pro rok 2017 3,64 miliardy a pro rok 2018 dalších 6,64 miliardy korun.
ps2013-031-03-005-007.u10.p10.s1 Pokud si vezmeme jak rozpočet roku 2015, známe plnění za prvních devět měsíců, tak připravovaný rozpočet, když my jako opozice víme, že zatím není finální tvar a finální návrh státního rozpočtu obdržíme do našich lavic do 30. září, tak jsme opravdu přesvědčeni, že ta částka je taková, že si ji státní rozpočet může dovolit.
ps2013-031-03-005-007.u10.p10.s2 Navíc, a to je dobrá zpráva pro nás pro všechny, odhady růstu české ekonomiky jsou vyšší v této chvíli, než byly na začátku roku 2015 nebo v okamžiku, kdy se připravoval rozpočet na letošní rok, a ten zvýšený odhad růstu platí i pro následující roky.
ps2013-031-03-005-007.u10.p10.s3 Takže z toho vychází, že celkové inkaso daňových příjmů bude vyšší, a to řádově o desítky miliard korun, aniž by tam byl jakýkoli efekt legislativních změn, tzn. při autonomním vývoji.
ps2013-031-03-005-007.u10.p10.s4 Takže jsme přesvědčeni, že to je věc, kterou si státní rozpočet může dovolit.
ps2013-031-03-005-007.u10.p10.s5 Jsme přesvědčeni, že to je věc, kterou máme udělat, a máme pomoci našim kolegům v obcích a městech.

Text viewDownload CoNNL-U