EN | ES |

821

821


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

352 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víre

pravé všecko a Ze ani lest v ústech jeho shledána jest; též fidei diffinitionem, jestliže naučil se, vysloví, i o večeři pána Krista, že jest pod spuosobú chleba pravé jeho tělo a též pod spuosobem vína krev jeho oc. A proto tak vyznávaje, mnohý zatracen bude, viera pak pravá každého přivede k spasení. Vidíš, žes ne- uhodl a lecjaks odpovédél I neuméje viery k spasení, kterakZ lid vésti máà, hled, aby sebe i jiných nezavedl; neb písmo jest: Slepý slepého veda, oba v jámu upa- dají. Lecos máš za vieru, jako slepý černé za bílé oc.

Na čtvrtý artikul, kteří hříchové najvětší, odpovídáš o sedmi hříšiech smrtedlných a proti duchu svatému. Tu opět mdle a hlúpě odpovídáš, neb to mu- sejí najvětší byti, z nichż zahynuti jistotně jde a žádného jimi vinného nemine; hříchové pak na svatých byli smrtedlni, i proti duchu svatému, pro kteréž zatraceni nejsú. Co David pýchy a cizoložstva, vraždy oc mél jest a jiní mnozí, co Magdalena sedm däbluov z sedmi hříchuov smrtedlných, co Matúš svatý, Zacheus apoštol proti duchu svatému činil hříchy, rúhaje se c: ale žádného z těch neuvedl hřích v smrt. A když tak umíš vyčísti hříchy, proč za smrtedlné nemáš, co marného promluví se, z čehož musí se vyčísti v den súdný; neb pomsta bude pro slova prázdná ano i pro myśleni, Romanorum 11. Cogitationibus inter se accusantibus oc in die, cum judicabit Deus occulta hominum oc. A ty ani hfíchuov neumís rozeznati, i kterakZ vy- stfieci muoZes lid od najvétsich hfichuov, neznaje jich? A dovodis nevéda, k čemu jest ono Ezechielis 18: ,Anima, quae peccaverit, ipsa morietur, k jinému jest to pismo. A opět Proverb. 18: ,Impius cum in profundum venerit peccatorum, contemnit, k jinému jest to. Tos nautil se!

Na pátý artikul, která přikázání vydána sou křesťanuom, odpovídáš velmi opět příhodně, jako by tak nechal, neb dieš: snad chceš tomu, že mezi šestmi přikázáními není o dni svátečním. Tím míně o šesti božích přikázáních a o dni svátečním. Z desieti vím, že tak jest. Ale která sou křesťanuom vydána přikázání, nepověděls; neb ta židuom vydána sou. Pohleď sám pilně, protra oči, Exod. 20: Ego sum Dominus Deus tuus, gui eduxi te de terra Aegypti, domo servitutis; tak i židé v své řeči mají: ve eretz misraim mi beth abadim, t. z země Egyptské, z domu služebnosti. Však Buoh z Egypta nás nevyvedl. A hned o přiká- zänich die: Nebudeš míti bohuov oc, jako jim náležitá vyčítá oc. A kdež o šesti přikázáních dieš, toť jest výklad přikázání daných židuom; neb měla tak zacho- vána býti, jako pán Kristus vyložil, netoliko nezabiti, ale ani se hněvati, jenž hněv počátek jest vraždy; opět netoliko nesmilniti, ale i nevzhlédati na ženu ku požádání, jenž před Bohem jest za smilstvo sc. A tak pán Kristus vykládá, i ta všecka přikázání křesťan zachovává; neb Pán řekl jest: Nebudeli hojnější spravedlnost vaše oc. Ty pak zle píšeš: Toť nám hle křesťanuom Pán vydal: ano to židuom vydáno. Nechžť trochu otevru, bych neměl takovému mudriku: Mojžieš jiná


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile