EN | ES |

821

821


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

348 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře

měl jíti, jedinou [sic] anděl boží přines mu chléb a vodu, nepřines mu masa, másla, neb ti pokrmové nezavírají v sobě postu aneb střídmosti, jakož již nahoře dovedeno jest.

Již čas přestati, a prostě a neuměle smyslil sem, a napsal jako neumělý a prostý, ale v duchu upřímým beze vší (o niež ty se domníváš) ošemetnosti. Budiž pánu Bohu poručín.

6.

Farář Německo-Brodský, kněz Jan, vyvrací knězi Šimonovi, faráři v Habru, výtky v příčině náboženských výkladů mu učiněné, i prohlašuje jeho odpovědi na předložené mu artikule za nedostatečné.

(Bez data 15282)

Kněz Jan, Brodský farář, knězi Šimonovi, Habrskému faráři, předkem zná- mosti písma svatého z milosti boží, a potom jiného dobrého žádá. Již si ke mně třetí učinil psaní, kněže Šimone. V prvním si bez mála všecko téměř popsal pod slovy otázek; druhé obšírné, kdež svú mysl ke mně zjevuješ, s niež si první učinil psaní; třetí též obšírné, v němž svů pilnost pronášíš a z toho dospělost. Z těch na každé máš ze mne odpověd; a jisté cos v prvniem pfikryl, to si v druhém a v třetím pronesl, čehož najprv naddl sem se, to ukázáno jest. Neb kdyby v mysli neměl, nikdá by psaním zjevně neučinil takových věcí. Ex habundantia cordis os loguitur. Hledals proti mně přístupu i pokusils se psaním; zase pokusil sem , a hned ukázals . Snad dies, že skrze mne dána příčina. Takť jest, ale k vyhlášení taj- ností, ale ne aby tak smyslil o mně neupřímně, neb ani známosti dobré s tebů měl sem. Tak-li jest křesťanstva dokázati? Estote simplices ut columbae. Mt. 10. a I. Petr B.: Labia ejus ne loquantur dolum. Na potkání pozdraviti a jiné v mysli míti; lahodné a svrchotvářně mluviti a jako medem osladčiti, a vnitř jedu chovati? Když se ke mně tak ukazuješ, i k jiným musíš takový býti; neb kto šilhavý jest, na nižádného rovně nevzhlédá. Budeť mi snáze potom s tebú, když sem seznal.

O pilnosti tvé, o kteréž svrchu dotčeno, pravím, máš ji, kdež nemáš míti, a nemáš, kde by míti měl. Neb předkem měl by v písmě svatém míti, čta sobě, uče jiné, napomínaje oc. Nebo Malachie 2.: ,Quoniam labia sacerdotis custodient scientiam, et legem requirent ex ore ejus oc. Et I. Timoth. 4.: ,Donec venero, attende lectioni, exhortationi et doctrinae*. pilnosti nemáš, neb zřetedlně v od- povědi na artikule znáti jest, kdež na žádný artikul náležité odpovědi nedal, sám přečteš doleji. To by měl před se vzíti; aby nauče se, uměl jiné učiti i k otázkám odpověděti, a kde by se s některým knězem sešel, o písmu rozmlúval a tak jeden druhého otázkami učil sc. Ale miesto písma svatého a zákona božieho jiné súditi hledíš, noviny slyšeti o nich usiluješ, tot péče tvá, jiežby míti neměl. A ty vyptal se, kde sem býval v tyto časy, co mi dávají sc. Milý! co péčí bohatší neb lepší


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile