Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
348 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře
měl jíti, jedinou [sic] anděl boží přines mu chléb a vodu, nepřines mu masa, másla,
neb ti pokrmové nezavírají v sobě postu aneb střídmosti, jakož již nahoře dovedeno jest.
Již čas přestati, a ač prostě a neuměle smyslil sem, a napsal jako neumělý
a prostý, ale v duchu upřímým beze vší (o niež ty se domníváš) ošemetnosti. Budiž
pánu Bohu poručín.
6.
Farář Německo-Brodský, kněz Jan, vyvrací knězi Šimonovi, faráři v Habru, výtky v příčině
náboženských výkladů mu učiněné, i prohlašuje jeho odpovědi na předložené mu artikule za
nedostatečné.
(Bez data 15282)
Kněz Jan, Brodský farář, knězi Šimonovi, Habrskému faráři, předkem zná-
mosti písma svatého z milosti boží, a potom jiného dobrého žádá. Již si ke mně třetí
učinil psaní, kněže Šimone. V prvním si bez mála všecko téměř popsal pod slovy
otázek; druhé obšírné, kdež svú mysl ke mně zjevuješ, s niež si první učinil psaní;
třetí též obšírné, v němž svů pilnost pronášíš a z toho dospělost. Z těch na každé
máš ze mne odpověd; a jisté cos v prvniem pfikryl, to si v druhém a v třetím
pronesl, čehož najprv naddl sem se, to ukázáno jest. Neb kdyby v mysli neměl,
nikdá by psaním zjevně neučinil takových věcí. Ex habundantia cordis os loguitur.
Hledals proti mně přístupu i pokusils se psaním; já zase pokusil sem tě, a hned
ukázals sě. Snad dies, že skrze mne dána příčina. Takť jest, ale k vyhlášení taj-
ností, ale ne aby tak smyslil o mně neupřímně, neb ani známosti dobré s tebů měl
sem. Tak-li jest křesťanstva dokázati? „Estote simplices ut columbae.“ Mt. 10. a I.
Petr B.: „Labia ejus ne loquantur dolum“. Na potkání pozdraviti a jiné v mysli
míti; lahodné a svrchotvářně mluviti a jako medem osladčiti, a vnitř jedu chovati?
Když se ke mně tak ukazuješ, i k jiným musíš takový býti; neb kto šilhavý jest,
na nižádného rovně nevzhlédá. Budeť mi snáze potom s tebú, když sem tě seznal.
O pilnosti tvé, o kteréž svrchu dotčeno, pravím, máš ji, kdež nemáš míti,
a nemáš, kde by míti měl. Neb předkem měl by v písmě svatém míti, čta sobě,
uče jiné, napomínaje oc. Nebo Malachie 2.: ,Quoniam labia sacerdotis custodient
scientiam, et legem requirent ex ore ejus“ oc. Et I. Timoth. 4.: ,Donec venero,
attende lectioni, exhortationi et doctrinae*. Té pilnosti nemáš, neb zřetedlně v od-
povědi na artikule znáti jest, kdež na žádný artikul náležité odpovědi nedal, sám
přečteš doleji. To by měl před se vzíti; aby nauče se, uměl jiné učiti i k otázkám
odpověděti, a kde by se s některým knězem sešel, o písmu rozmlúval a tak jeden
druhého otázkami učil sc. Ale miesto písma svatého a zákona božieho jiné súditi
hledíš, noviny slyšeti o nich usiluješ, tot péče tvá, jiežby míti neměl. A ty vyptal
se, kde sem býval v tyto časy, co mi dávají sc. Milý! co péčí tú bohatší neb lepší