EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
348 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře

[2]
měl jíti, jedinou [sic] anděl boží přines mu chléb a vodu, nepřines mu masa, másla,
[3]
neb ti pokrmové nezavírají v sobě postu aneb střídmosti, jakož již nahoře dovedeno jest.

[4]
Již čas přestati, a prostě a neuměle smyslil sem, a napsal jako neumělý
[5]
a prostý, ale v duchu upřímým beze vší (o niež ty se domníváš) ošemetnosti. Budiž
[6]
pánu Bohu poručín.

[7]
6.

[8]
Farář Německo-Brodský, kněz Jan, vyvrací knězi Šimonovi, faráři v Habru, výtky v příčině
[9]
náboženských výkladů mu učiněné, i prohlašuje jeho odpovědi na předložené mu artikule za
[10]
nedostatečné.

[11]
(Bez data 15282)

[12]
Kněz Jan, Brodský farář, knězi Šimonovi, Habrskému faráři, předkem zná-
[13]
mosti písma svatého z milosti boží, a potom jiného dobrého žádá. Již si ke mně třetí
[14]
učinil psaní, kněže Šimone. V prvním si bez mála všecko téměř popsal pod slovy
[15]
otázek; druhé obšírné, kdež svú mysl ke mně zjevuješ, s niež si první učinil psaní;
[16]
třetí též obšírné, v němž svů pilnost pronášíš a z toho dospělost. Z těch na každé
[17]
máš ze mne odpověd; a jisté cos v prvniem pfikryl, to si v druhém a v třetím
[18]
pronesl, čehož najprv naddl sem se, to ukázáno jest. Neb kdyby v mysli neměl,
[19]
nikdá by psaním zjevně neučinil takových věcí. Ex habundantia cordis os loguitur.
[20]
Hledals proti mně přístupu i pokusils se psaním; zase pokusil sem , a hned
[21]
ukázals . Snad dies, že skrze mne dána příčina. Takť jest, ale k vyhlášení taj-
[22]
ností, ale ne aby tak smyslil o mně neupřímně, neb ani známosti dobré s tebů měl
[23]
sem. Tak-li jest křesťanstva dokázati? Estote simplices ut columbae. Mt. 10. a I.
[24]
Petr B.: Labia ejus ne loquantur dolum. Na potkání pozdraviti a jiné v mysli
[25]
míti; lahodné a svrchotvářně mluviti a jako medem osladčiti, a vnitř jedu chovati?
[26]
Když se ke mně tak ukazuješ, i k jiným musíš takový býti; neb kto šilhavý jest,
[27]
na nižádného rovně nevzhlédá. Budeť mi snáze potom s tebú, když sem seznal.

[28]
O pilnosti tvé, o kteréž svrchu dotčeno, pravím, máš ji, kdež nemáš míti,
[29]
a nemáš, kde by míti měl. Neb předkem měl by v písmě svatém míti, čta sobě,
[30]
uče jiné, napomínaje oc. Nebo Malachie 2.: ,Quoniam labia sacerdotis custodient
[31]
scientiam, et legem requirent ex ore ejus oc. Et I. Timoth. 4.: ,Donec venero,
[32]
attende lectioni, exhortationi et doctrinae*. pilnosti nemáš, neb zřetedlně v od-
[33]
povědi na artikule znáti jest, kdež na žádný artikul náležité odpovědi nedal, sám
[34]
přečteš doleji. To by měl před se vzíti; aby nauče se, uměl jiné učiti i k otázkám
[35]
odpověděti, a kde by se s některým knězem sešel, o písmu rozmlúval a tak jeden
[36]
druhého otázkami učil sc. Ale miesto písma svatého a zákona božieho jiné súditi
[37]
hledíš, noviny slyšeti o nich usiluješ, tot péče tvá, jiežby míti neměl. A ty vyptal
[38]
se, kde sem býval v tyto časy, co mi dávají sc. Milý! co péčí bohatší neb lepší


Text viewFacsimile