EN | ES |

821

821


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

346 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře

Kristus pán činil, mluvil, zuostavil nám, že to jest v pravdě tak, a že každé slovo Kristovo jest pravda; jakož máme napsáno Ezaias 53., 1. Petr 2.: že v ústech jeho lest není nalezena, nébrž o sobě sám die Joh. 14.: sem pravda. O vieře apostolus Hebr. 11. píSe: ,Est autem fides sperandarum substantia rerum, argu- mentum non apparencium. A beatus Augustinus: ,Fides est credere id, quod non vides; quod si vides, non est fides^. À toť bude pravá viera věrných křesťanuov, vidouce sacramentum venerabile na oltáři; ne to, což vidí, ale což nevidí, to věří. Vidí spuosobu.chleba, pak ne chleb hmotný, ale chleb živý, který s nebe sstüpil, býti věří, jenž jest Kristus pán, Buoh a člověk, jakož sám tak praví Joh. 6.: Ego sum panis vivus, gui de coelo descendi.

Čtvrtý artikul: kteří sou hříchové najvětší? Coit se zdají septem peccata mortalia malí, jenž smrt uvodí na člověka, neb i proto slovú smrtedlní. Ezech. 18.: Anima guum peccaverit, ipsa morietur. K tomu artikulu krátce z zákona božieho toto odpovídám. Takto máme napsáno Math. 12.: Omne peccatum et blasphemia remittetur hominibus, spiritus autem blasphemiae non remittetur. Et quicunque dixerit verbum contra filium hominis, remittetur ei; qui autem dixerit contra spiritum sanctum, non remittetur ei, neque in hoc saeculo neque in futuro. A proverb. 18.: Impius cum in profundum venerit, pectora contemnit".

Páty artikul: ,která pfikázání vydána sou kfestanuom?^ Snad chceš tomu, že mezi šestmi přikázáními božími není o dni svátečním, jehož ty sobě nebudeš-[1]i vážiti, nevymlnvíš se z hříchu. Neb mistr Jan Hus, svaté paměti, v Decalogu praví: że kto nesvětí neděle svaté, hřeší proti Trojici svaté i proti svaté církvi. K tomu artikulu krátce tímto slovem, v němž zavřena sou přikázání boží křesťanuom vydaná, odpovídám, co Pán mluví k nám Math. 5.: Nisi habundaverit justitia vestra plus quam scribarum et phariseorum, non intrabitis in regnum^. Tof nám hle kfestanuom Pán vydal.

Sestf artikul: k čemu vydáno jest tělo boží a krev boží? Vím, co tím chceš, že by ne k vystavování a k procesím, ale k přijímání vydáno bylo. Máme zákon boží, kterak Buoh všemohúcí, jenž ctěn býti chce od nás, a že my jeho viděti v bytnosti jeho nemuožeme, neb sám praví Exod. 33.: Non videbit me homo et vivet. Od počátku figury způsobiti ráčil viditedlné, aby v těch viditedlných figurách lidé jej ctili; jemu se klánéli Pro ukrácení jednu přivedu figuru: Exod. 25. máme, že pán Buoh rozkázal Mojžiešovi udělati archu, v niež by od nich poklonu měl, ctěn i chválen byl; jakož pak tak činili Židé, že v arše pánu Bohu se modlili, klaněli se. Potom při konci světa, maje se nám okázati opět, aby lidé i oči jich mohly jej snésti, přirození naše ráčil vzíti na se. A v tom hledéti na se, modliti se, klaněti se sobě, jako Bohu pravému, nehájil, ale chválil jako onomu Samaritanu Luc. 17., o němž pověděl: Není nalezen, jenž by se navrátil a vzdal chválu Bohu,


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile