EN | ES |

Facsimile Lines

821


< Page >

[1]
346 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře

[2]
Kristus pán činil, mluvil, zuostavil nám, že to jest v pravdě tak, a že každé slovo
[3]
Kristovo jest pravda; jakož máme napsáno Ezaias 53., 1. Petr 2.: že v ústech jeho
[4]
lest není nalezena, nébrž o sobě sám die Joh. 14.: sem pravda. O vieře
[5]
apostolus Hebr. 11. píSe: ,Est autem fides sperandarum substantia rerum, argu-
[6]
mentum non apparencium. A beatus Augustinus: ,Fides est credere id, quod non
[7]
vides; quod si vides, non est fides^. À toť bude pravá viera věrných křesťanuov,
[8]
vidouce sacramentum venerabile na oltáři; ne to, což vidí, ale což nevidí, to věří.
[9]
Vidí spuosobu.chleba, pak ne chleb hmotný, ale chleb živý, který s nebe sstüpil,
[10]
býti věří, jenž jest Kristus pán, Buoh a člověk, jakož sám tak praví Joh. 6.: Ego
[11]
sum panis vivus, gui de coelo descendi.

[12]
Čtvrtý artikul: kteří sou hříchové najvětší? Coit se zdají septem peccata
[13]
mortalia malí, jenž smrt uvodí na člověka, neb i proto slovú smrtedlní. Ezech. 18.:
[14]
Anima guum peccaverit, ipsa morietur. K tomu artikulu krátce z zákona božieho
[15]
toto odpovídám. Takto máme napsáno Math. 12.: Omne peccatum et blasphemia
[16]
remittetur hominibus, spiritus autem blasphemiae non remittetur. Et quicunque dixerit
[17]
verbum contra filium hominis, remittetur ei; qui autem dixerit contra spiritum
[18]
sanctum, non remittetur ei, neque in hoc saeculo neque in futuro. A proverb. 18.:
[19]
Impius cum in profundum venerit, pectora contemnit".

[20]
Páty artikul: ,která pfikázání vydána sou kfestanuom?^ Snad chceš tomu,
[21]
že mezi šestmi přikázáními božími není o dni svátečním, jehož ty sobě nebudeš-[1]i
[22]
vážiti, nevymlnvíš se z hříchu. Neb mistr Jan Hus, svaté paměti, v Decalogu praví:
[23]
że kto nesvětí neděle svaté, hřeší proti Trojici svaté i proti svaté církvi. K tomu
[24]
artikulu krátce tímto slovem, v němž zavřena sou přikázání boží křesťanuom vydaná,
[25]
odpovídám, co Pán mluví k nám Math. 5.: Nisi habundaverit justitia vestra plus
[26]
quam scribarum et phariseorum, non intrabitis in regnum^. Tof nám hle kfestanuom
[27]
Pán vydal.

[28]
Sestf artikul: k čemu vydáno jest tělo boží a krev boží? Vím, co tím chceš,
[29]
že by ne k vystavování a k procesím, ale k přijímání vydáno bylo. Máme zákon
[30]
boží, kterak Buoh všemohúcí, jenž ctěn býti chce od nás, a že my jeho viděti
[31]
v bytnosti jeho nemuožeme, neb sám praví Exod. 33.: Non videbit me homo et
[32]
vivet. Od počátku figury způsobiti ráčil viditedlné, aby v těch viditedlných figurách
[33]
lidé jej ctili; jemu se klánéli Pro ukrácení jednu přivedu figuru: Exod. 25. máme,
[34]
že pán Buoh rozkázal Mojžiešovi udělati archu, v niež by od nich poklonu měl,
[35]
ctěn i chválen byl; jakož pak tak činili Židé, že v arše pánu Bohu se modlili,
[36]
klaněli se. Potom při konci světa, maje se nám okázati opět, aby lidé i oči jich
[37]
mohly jej snésti, přirození naše ráčil vzíti na se. A v tom hledéti na se, modliti se,
[38]
klaněti se sobě, jako Bohu pravému, nehájil, ale chválil jako onomu Samaritanu Luc.
[39]
17., o němž pověděl: Není nalezen, jenž by se navrátil a vzdal chválu Bohu,


Text viewFacsimile