EN | ES |

821

821


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

330 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře

O vystavování svatosti boží napomínáš , řka: když nevystavuji, že tím Krista skrývám a zapierám. Tak-li máš psáti? Cos nečetl : Ústa lživá zabíjejí duši, a onoho: Vy ste z otce ďábla sc, a doleji: Když mluví, lež z sebe mluví, neb lhář jest a otec její. Jižť svrchu položil sem, co o pánu Kristu držím; i věziž, žeť neskrývám jeho, ani zapierám. Také vystavuji každé neděle i v slavnosti roční, ne na každý den, a tu zvyklost podle jiných zachovávám. Než raději bych, abychom podle svolení nikda nevystavovali, neb ustavena jest k prijimanie. Kdyby doktory svaté četl, nikda by nesměl vystavovati. Neb svaty Dionysius a Crysostomus pisi, kterak při svatosti boží býti zachováváno. Neb když měli posvěcovati, tehdy samým těm, ktož měli přijímati, v kostele zuostati dopustili, jiné všecky ven vy- hnali. O tom Crysostomus dlühü omelii píSe. A svaty Dionysius die, że ktoż hoden není přijímati, hoden není naň hleděti. To čta, bázeň mám k vystavovánie, k pro- cesím oc, neb první svatí nečinili toho; my pak před vožralce, smilníky, kostkáře, nevěstky, zlolajce sc vystavujeme, nosíme. Jako ty píšeš, abych neskrýval a neza- píral Krista: mluvíš proti starým těmto, o nichž svrchu, jenž lid vyhonili od vidění. Tu jest lépe řieci pro naše poblúzení. Ve nobis, ut guid nati sumus. A ty ještě v kostele před sacramentum hudbu krčemní dopůúštíš, neb vždy na to opus hude náš varhaník vożralcuom a taneénikuom, a takovym zapovídali první svatost boží, a ty jeho s hudbú vnadíš! Ó by svaté paměti kněz Martin Vodička, kterýž v Habru býval, z mrtvých vstal, jistě trestal by z neřádu! Tut by parochiani za zlé měli míti i pro jiné věci, to jest, že zamýšlíš tu pouti i odpustky oc.

Poviem od kterého času vystavovánie začalo se a od koho. Věz, že od jed- noho bludného, jménem Zikmunda, a to za času mistra Jana Husi. O tom pieše - jaký Jeremiáš, jehož sermony kněží mnozí mají, in sermone de corpore Christi takto : Když svaté paměti mistr Jan Hus byl v Konstanci u vězení, tehdy kněz Zikmund z Řepína, tehdáž jsa u svatého Martina v Praze farářem., najprv počal v monstrancí vystavovati tělo boží, čehož nikdá prvé mezi křesťany nebylo od ustavení svatosti. To bylo mistru Husovi zvěstováno, i velmi sobě neliboval toho. Potom týž kněz Zikmund v přehrozné bludy upadl o svatosti boží. To ten napsal.

Čas již psaní dokonati, dal si mi psaním svým příčinu k tomu. Nechaj na- potom takových psaní, a nedomnívaj se o nižádném zle po lidských novinách, leč sám jistotu budeš míti. A čti sobě zákon boží a svaté doktory, nespoléhaje na těch dormi secure sexternich, a nalezneš věci pravé, a teprv i viery budeš vyznavač a jiné užitečně navedeš. Vale. Ex Broda.

Presbyter Johannes. Sacerdoti Simoni in ecclesia oppidi Habr ecclesiastea agenti, fratri in Christo dilecto.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile