Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Jednání v Římě 26. března. 347
tomu uvedené; protož nechtějte smýšleti viece nežli) smýšlí všecko křesťanstvo, ale
buďte cierkve poslu$ni a neodchylujte se od jednoty jejie. Bylo-li by to rozumné,
aby všecka cierkev postúpiti měla Čechóm? A nevieme takového náboženstvie aneb
dobroty do Čechóv, by jim Bóh něco zjevil a jiným nic, což by bylo k spasení lidskému.
Odpověď pana Zdeňka. Buďto že by kompaktáta byla výše potvrzena,
zdá mi se, jednota") v Čechách, jakož tak") toho dotýkáše poctivý otec kardinál svatého
Angela, těžce bude: nebo ti“) pod jednû zpósobů od svého úmyslu nesnadné se
pohnú. Ale toto by mohlo býti dobře: budůú-li dále potvrzena“) kompaktáta, bude
odjata nenávist mezi stranami, a jedna strana druhé nebude haněti [109"] ani popû-
zeti, a to bude ku“) pokoji tohoto") královstvie velmi užitečno. Dále poctivý otec
nabádá mne, abych učinil jedno pro obveselenie pśna nyvyśsieho*) a všeho dvoru
jeho: těžké břiemě jest, kteréž se ote mne žádá. Mně se neslušie tomu”) poddati,
a to proto, neb to mně nenie poručeno; a tak učinil-li bych to, bylo by mi k vše-
tečnosti připsáno; aniž mním, by to bylo prospěšno také proto: jest-li Ze by Čechové
neb Moravčíci'“) tomu slibu mnû uëinénému povoliti nechtěli, byl bych oznámen
na'') dvoře Římském zvláštní zlúů pověstí, a bylo by řečeno o mně: Aj, ten Zdeněk
slíbil jest, a tak se nes[h|ledává podlé jeho slibóv; toliko chytrostí a kunšty'*) s námi
šel vókol; — i byl bych ohlášen i všie'") vlasti, kdež by praveno bylo o mně: neb
poddal nás tomu, ježto mu to nebylo poruéeno; & tak vnikl bych'*) v nebezpe-
čenstvie, v osklivost i ve zlú pověst, a netoliko já, ale i moji přátelé. Protož nenie
slušné,'*“) abych to'“) zjednal, čehož nemám**“) poručeno ani přikázáno; a přes to
bychť pak učinil, nebylo by stálé. Ale'^) toto mi se vidí: otec nýsvětější, zdá-li mu
se, nechť pošle někoho do [109*] Čech, neb některé z svých, kteří sú můúdřejší, uče-
nější a viec se s tiem obierají'*) než já. Ti, přídúce do královstvie, oznamte úmysl
otce nysvétéjSieho, a ohlaste s dóvody jistými, že se kompaktáta k ničemuž viec ne-
hodie; a jé, co budu moci,'^) pro chválu boží a k užitku cierkve,'') se ctí královstvie
a markrabstvie, velmi ród chci tomu**) pomähati.
Potom vyšedše““) pan Prokop a pan Zdeněk, sami došli sú kardinálóv,““)
kdežto pan Zdeněk mluvil jest takto'^): Otcové nypoctivéjíi, vedlé té Yeti a cesty
k našim prosbám, kterúž vy mluvíte a vedete, nezdá mi se, by přišlo k takovému
poslušenství, jakož chce otec nypoctivójśi**); ale spiese uvedeny budú búřky a ne-
Snázky,") pro néz mohl by se král popuditi proti takovému poslušenství, i strany
1) než T. K. — ?) že proto jednota 7, K a B. — 3) také T'a B. — *) oni 7j K a B. — 5) utvrzena B.
— 6) u 7. — 7) toho T, K a B. — *) najsvětějšého 7. K; najjasnějšícho B. — °) sè k tomu 7, K a B. —
10) a Moravané T, K a B. — "!) ve T, К а В. — 1%) chytrostmi a žerty T. K; žerty B. -—- 19) v své T a B;
i z své K. — !*) Poddal nás k tomu, což mu nebieše poručeno, a tak bych všel 7, K a B. — *) nic sluśnó K.
— 16) co K. — 17) nám nenie B. — 15) А také B. — 9) obierali 7T. — 2) coż bude 7. К а В. — ?!) cierkve
svaté B. — ?*) k tomu 7. K. — 23) všedše В. — **) sami (vešli a K) vstúpili jsú před kardinály T. — 25) takto
mluvil česky Z; K a В. — 25) najsvětější T. K. — *") nesnáze 7. К а B.