EN | ES |

798

798


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

Odpověď papežova ze dne 20. března. 341

by o posvátném rozumiena byla,') všickni obecně k němu byli by zavázáni z po- trebnosti, a tak bylo by z přikázánie. Proti tomu v koncilium Bazilejskóm cierkvi svatü učiněn jest dekret nebo ustavenie také): ačkoli Kristus tak jest ustavil®) a prvotnie cierkev*) držala a zachovávala, ale však cierkev potomni a otcové svatí, naši předkové, majíce sobć moc danń od Hospodina féditi a pósobiti^) pfi svátostech kostelních k spasení lidskému, ti vidáce pod druhü zpósobü mnoho nebezpecenstvie pfiházeti, svátost božieho tčla a krve aby přijímána byla od lidu obecného pod první zpósobü toliko, ustavili,) a samým kněžím pod obojí zpósobü'); toť zachovává obecná cierkev všecka kromě samých Čechóv.) [101°] Čechové také prve drželi , a ačkoli koncilium jim dopustilo, dopustilo jest těm toliko, kteřížto obyčej mají, z nichžto málo zóstává živých, a k jiným neznějí kompaktáta. A tak koncilium ne na Gasto,) ale na čas pojéilo jest toho přijímánie, aby totiž, když by přestaly a po- minuly války v Čechách, Čechové aby se poznali, bludóv nechali, a v'") jednotě cierkve, od niež vypadli, aby se navrátili: a to jest, jenZ'') pravie v kompa- ktátiech, Ze Cechové méli Zádati, budá-li chtieti v tom přijímání setrvati,'*) a kon- cilium Ze jim chce'") na to moc'*) dáti; a že Čechové nežádali , ani koncilium toho dopustilo ani dalo. Protož ta kompaktáta zrušena a žádné nejsúů moci, a nynie teď pravíme, že již za nic nestojie. A tak nemají se vyzdvihovati Čechové ani pra- viti: Máme kompaktáta vod koncilium, a ty sme hádáním obdrZali. Viemef, co kompaktáta, kterak'*) dopuštěna: neb k jednotě a [že k jednotě]') cierkve po- voliti nechtěli a tvrdi byli'") v bludiech svých, a tak přemožení [102°] nemohli býti; neb die svatý Augustin: Kacieř móž pohaněn býti, ale přemožen nemóž býti.

Dále pak, že král váš učinil poslušenstvie: to udélal'") i prve při svém ko- runování, když mu na to vysláni byli z Uher dva biskupové, jimžto přisáhl to při- jímánie i jiné všecky bludy zkaziti a lid přivésti k jednotě cierkve svaté, jinak byl by nekorunován na královstvie. I nevidíme, by král učinil dosti svým slibóm a pří- sahám, poněvadž to přijímánie ještě trvá, aniž'*) jeho ještě dbá zkaziti, a kněžie strany pravé křesťany tupie a hanějí, mrtvfch pochovávati nedadüce,") a král ke všem takovým věcem nikterak se nemá, by to stavoval. Protož od krále Českého, jako*') od jinóho króle nebo kniežete křesťanského, poslušenstvie tak snadně nemóž dopuštěno býti, poněvadž královstvie jeho nestojí v jednotě s cierkvi svatü, ale jest od nie odděleno a v bludiech stojí po dnes; a sám král z toho šibalstva volen jest a přijat za krále Českého. Dále také nemá přijato býti, leč v skutku naplní to, což

1) rozumieno bylo 7. ?) neb ustanovenie také 7, Ka B. %) ustanovil T, K a B. *) cierkev svatá T. K. 5) zpuosobovati 7. K a B. 9) ustanovili T, K a B. 7) zuostavili K a B. *) Řekóv 7. K. 9) naprosto7'; ne naprosto K a В. '©) Za k, jak v 7, K a B. !!) jenZ se 7, K a B. 1?) trvati T. К. 3) T. K; mělo B. '5) odpověď B. 15) vieme, kterak 7. 16) Za dopuštěna jsú: neb k jednotě a naučení, jak v T. K & B. 17) by byli B. 1%) učinil jest 7, K a B. !9) ani'7, K à B. ?") pocho- vati nedajíce B. ?!) jakozto T, К а B.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile