Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Odpověď papežova ze dne 20. března. 341
by o posvátném rozumiena byla,') všickni obecně k němu byli by zavázáni z po-
trebnosti, a tak bylo by z přikázánie. Proti tomu v koncilium Bazilejskóm cierkvi
svatü učiněn jest dekret nebo ustavenie také“): ačkoli Kristus tak jest ustavil®)
a prvotnie cierkev*) držala a zachovávala, ale však cierkev potomni a otcové svatí,
naši předkové, majíce sobć moc danń od Hospodina féditi a pósobiti^) pfi svátostech
kostelních k spasení lidskému, ti vidáce pod druhü zpósobü mnoho nebezpecenstvie
pfiházeti, svátost božieho tčla a krve aby přijímána byla od lidu obecného pod první
zpósobü toliko, sú ustavili,“) a samým kněžím pod obojí zpósobü'); toť zachovává
obecná cierkev všecka kromě samých Čechóv.“) [101°] Čechové také prve drželi sú,
a ačkoli koncilium jim dopustilo, dopustilo jest těm toliko, kteřížto obyčej mají,
z nichžto málo zóstává živých, a k jiným neznějí kompaktáta. A tak koncilium ne
na Gasto,”) ale na čas pojéilo jest toho přijímánie, aby totiž, když by přestaly a po-
minuly války v Čechách, Čechové aby se poznali, bludóv nechali, a v'") jednotě
cierkve, od niež sú vypadli, aby se navrátili: a to jest, jenZ'') pravie v kompa-
ktátiech, Ze Cechové méli Zádati, budá-li chtieti v tom přijímání setrvati,'*) a kon-
cilium Ze jim chce'") na to moc'*) dáti; a že Čechové nežádali sú, ani koncilium
toho dopustilo ani dalo. Protož ta kompaktáta zrušena sú a žádné nejsúů moci, a nynie
teď pravíme, že již za nic nestojie. A tak nemají se vyzdvihovati Čechové ani pra-
viti: Máme kompaktáta vod koncilium, a ty sme hádáním obdrZali. Viemef, co sú
kompaktáta, kterak'*) sú dopuštěna: neb k jednotě a [že k jednotě]'“) cierkve po-
voliti nechtěli a tvrdi byli'") v bludiech svých, a tak přemožení sú [102°] nemohli
býti; neb die svatý Augustin: Kacieř móž pohaněn býti, ale přemožen nemóž býti.
Dále pak, že král váš učinil poslušenstvie: to udélal'") i prve při svém ko-
runování, když mu na to vysláni byli z Uher dva biskupové, jimžto přisáhl to při-
jímánie i jiné všecky bludy zkaziti a lid přivésti k jednotě cierkve svaté, jinak byl
by nekorunován na královstvie. I nevidíme, by král učinil dosti svým slibóm a pří-
sahám, poněvadž to přijímánie ještě trvá, aniž'*) jeho ještě dbá zkaziti, a kněžie té
strany pravé křesťany tupie a hanějí, mrtvfch pochovávati nedadüce,") a král ke
všem takovým věcem nikterak se nemá, by to stavoval. Protož od krále Českého,
jako*') od jinóho króle nebo kniežete křesťanského, poslušenstvie tak snadně nemóž
dopuštěno býti, poněvadž královstvie jeho nestojí v jednotě s cierkvi svatü, ale jest
od nie odděleno a v bludiech stojí po dnes; a sám král z toho šibalstva volen jest
a přijat za krále Českého. Dále také nemá přijato býti, leč v skutku naplní to, což
1) rozumieno bylo 7. — ?) neb ustanovenie také 7, Ka B. — %) ustanovil T, K a B. — *) cierkev svatá
T. K. — 5) zpuosobovati 7. K a B. — 9) ustanovili T, K a B. — 7) zuostavili K a B. — *) Řekóv 7. K. —
9) naprosto7'; ne naprosto K a В. — '©) Za k, jak v 7, K a B. — !!) jenZ se 7, K a B. — 1?) trvati T. К.
— 3) má T. K; mělo B. — '5) odpověď B. — 15) vieme, kterak 7. — 16) Za dopuštěna jsú: neb k jednotě
a naučení, jak v T. K & B. — 17) by byli B. — 1%) učinil jest 7, K a B. — !9) ani'7, K à B. — ?") pocho-
vati nedajíce B. — ?!) jakozto T, К а B.