EN | ES |

Facsimile Lines

798


< Page >

[1]
Odpověď papežova ze dne 20. března. 341

[2]
by o posvátném rozumiena byla,') všickni obecně k němu byli by zavázáni z po-
[3]
trebnosti, a tak bylo by z přikázánie. Proti tomu v koncilium Bazilejskóm cierkvi
[4]
svatü učiněn jest dekret nebo ustavenie také): ačkoli Kristus tak jest ustavil®)
[5]
a prvotnie cierkev*) držala a zachovávala, ale však cierkev potomni a otcové svatí,
[6]
naši předkové, majíce sobć moc danń od Hospodina féditi a pósobiti^) pfi svátostech
[7]
kostelních k spasení lidskému, ti vidáce pod druhü zpósobü mnoho nebezpecenstvie
[8]
pfiházeti, svátost božieho tčla a krve aby přijímána byla od lidu obecného pod první
[9]
zpósobü toliko, ustavili,) a samým kněžím pod obojí zpósobü'); toť zachovává
[10]
obecná cierkev všecka kromě samých Čechóv.) [101°] Čechové také prve drželi ,
[11]
a ačkoli koncilium jim dopustilo, dopustilo jest těm toliko, kteřížto obyčej mají,
[12]
z nichžto málo zóstává živých, a k jiným neznějí kompaktáta. A tak koncilium ne
[13]
na Gasto,) ale na čas pojéilo jest toho přijímánie, aby totiž, když by přestaly a po-
[14]
minuly války v Čechách, Čechové aby se poznali, bludóv nechali, a v'") jednotě
[15]
cierkve, od niež vypadli, aby se navrátili: a to jest, jenZ'') pravie v kompa-
[16]
ktátiech, Ze Cechové méli Zádati, budá-li chtieti v tom přijímání setrvati,'*) a kon-
[17]
cilium Ze jim chce'") na to moc'*) dáti; a že Čechové nežádali , ani koncilium
[18]
toho dopustilo ani dalo. Protož ta kompaktáta zrušena a žádné nejsúů moci, a nynie
[19]
teď pravíme, že již za nic nestojie. A tak nemají se vyzdvihovati Čechové ani pra-
[20]
viti: Máme kompaktáta vod koncilium, a ty sme hádáním obdrZali. Viemef, co
[21]
kompaktáta, kterak'*) dopuštěna: neb k jednotě a [že k jednotě]') cierkve po-
[22]
voliti nechtěli a tvrdi byli'") v bludiech svých, a tak přemožení [102°] nemohli
[23]
býti; neb die svatý Augustin: Kacieř móž pohaněn býti, ale přemožen nemóž býti.

[24]
Dále pak, že král váš učinil poslušenstvie: to udélal'") i prve při svém ko-
[25]
runování, když mu na to vysláni byli z Uher dva biskupové, jimžto přisáhl to při-
[26]
jímánie i jiné všecky bludy zkaziti a lid přivésti k jednotě cierkve svaté, jinak byl
[27]
by nekorunován na královstvie. I nevidíme, by král učinil dosti svým slibóm a pří-
[28]
sahám, poněvadž to přijímánie ještě trvá, aniž'*) jeho ještě dbá zkaziti, a kněžie
[29]
strany pravé křesťany tupie a hanějí, mrtvfch pochovávati nedadüce,") a král ke
[30]
všem takovým věcem nikterak se nemá, by to stavoval. Protož od krále Českého,
[31]
jako*') od jinóho króle nebo kniežete křesťanského, poslušenstvie tak snadně nemóž
[32]
dopuštěno býti, poněvadž královstvie jeho nestojí v jednotě s cierkvi svatü, ale jest
[33]
od nie odděleno a v bludiech stojí po dnes; a sám král z toho šibalstva volen jest
[34]
a přijat za krále Českého. Dále také nemá přijato býti, leč v skutku naplní to, což

[35]
1) rozumieno bylo 7. ?) neb ustanovenie také 7, Ka B. %) ustanovil T, K a B. *) cierkev svatá
[36]
T. K. 5) zpuosobovati 7. K a B. 9) ustanovili T, K a B. 7) zuostavili K a B. *) Řekóv 7. K.
[37]
9) naprosto7'; ne naprosto K a В. '©) Za k, jak v 7, K a B. !!) jenZ se 7, K a B. 1?) trvati T. К.
[38]
3) T. K; mělo B. '5) odpověď B. 15) vieme, kterak 7. 16) Za dopuštěna jsú: neb k jednotě
[39]
a naučení, jak v T. K & B. 17) by byli B. 1%) učinil jest 7, K a B. !9) ani'7, K à B. ?") pocho-
[40]
vati nedajíce B. ?!) jakozto T, К а B.


Text viewFacsimile