[1] |
Odpověď papežova ze dne 20. března. 341
|
---|
[2] |
by o posvátném rozumiena byla,') všickni obecně k němu byli by zavázáni z po-
|
---|
[3] |
trebnosti, a tak bylo by z přikázánie. Proti tomu v koncilium Bazilejskóm cierkvi
|
---|
[4] |
svatü učiněn jest dekret nebo ustavenie také“): ačkoli Kristus tak jest ustavil®)
|
---|
[5] |
a prvotnie cierkev*) držala a zachovávala, ale však cierkev potomni a otcové svatí,
|
---|
[6] |
naši předkové, majíce sobć moc danń od Hospodina féditi a pósobiti^) pfi svátostech
|
---|
[7] |
kostelních k spasení lidskému, ti vidáce pod druhü zpósobü mnoho nebezpecenstvie
|
---|
[8] |
pfiházeti, svátost božieho tčla a krve aby přijímána byla od lidu obecného pod první
|
---|
[9] |
zpósobü toliko, sú ustavili,“) a samým kněžím pod obojí zpósobü'); toť zachovává
|
---|
[10] |
obecná cierkev všecka kromě samých Čechóv.“) [101°] Čechové také prve drželi sú,
|
---|
[11] |
a ačkoli koncilium jim dopustilo, dopustilo jest těm toliko, kteřížto obyčej mají,
|
---|
[12] |
z nichžto málo zóstává živých, a k jiným neznějí kompaktáta. A tak koncilium ne
|
---|
[13] |
na Gasto,”) ale na čas pojéilo jest toho přijímánie, aby totiž, když by přestaly a po-
|
---|
[14] |
minuly války v Čechách, Čechové aby se poznali, bludóv nechali, a v'") jednotě
|
---|
[15] |
cierkve, od niež sú vypadli, aby se navrátili: a to jest, jenZ'') pravie v kompa-
|
---|
[16] |
ktátiech, Ze Cechové méli Zádati, budá-li chtieti v tom přijímání setrvati,'*) a kon-
|
---|
[17] |
cilium Ze jim chce'") na to moc'*) dáti; a že Čechové nežádali sú, ani koncilium
|
---|
[18] |
toho dopustilo ani dalo. Protož ta kompaktáta zrušena sú a žádné nejsúů moci, a nynie
|
---|
[19] |
teď pravíme, že již za nic nestojie. A tak nemají se vyzdvihovati Čechové ani pra-
|
---|
[20] |
viti: Máme kompaktáta vod koncilium, a ty sme hádáním obdrZali. Viemef, co sú
|
---|
[21] |
kompaktáta, kterak'*) sú dopuštěna: neb k jednotě a [že k jednotě]'“) cierkve po-
|
---|
[22] |
voliti nechtěli a tvrdi byli'") v bludiech svých, a tak přemožení sú [102°] nemohli
|
---|
[23] |
býti; neb die svatý Augustin: Kacieř móž pohaněn býti, ale přemožen nemóž býti.
|
---|
[24] |
Dále pak, že král váš učinil poslušenstvie: to udélal'") i prve při svém ko-
|
---|
[25] |
runování, když mu na to vysláni byli z Uher dva biskupové, jimžto přisáhl to při-
|
---|
[26] |
jímánie i jiné všecky bludy zkaziti a lid přivésti k jednotě cierkve svaté, jinak byl
|
---|
[27] |
by nekorunován na královstvie. I nevidíme, by král učinil dosti svým slibóm a pří-
|
---|
[28] |
sahám, poněvadž to přijímánie ještě trvá, aniž'*) jeho ještě dbá zkaziti, a kněžie té
|
---|
[29] |
strany pravé křesťany tupie a hanějí, mrtvfch pochovávati nedadüce,") a král ke
|
---|
[30] |
všem takovým věcem nikterak se nemá, by to stavoval. Protož od krále Českého,
|
---|
[31] |
jako*') od jinóho króle nebo kniežete křesťanského, poslušenstvie tak snadně nemóž
|
---|
[32] |
dopuštěno býti, poněvadž královstvie jeho nestojí v jednotě s cierkvi svatü, ale jest
|
---|
[33] |
od nie odděleno a v bludiech stojí po dnes; a sám král z toho šibalstva volen jest
|
---|
[34] |
a přijat za krále Českého. Dále také nemá přijato býti, leč v skutku naplní to, což
|
---|
[35] |
1) rozumieno bylo 7. — ?) neb ustanovenie také 7, Ka B. — %) ustanovil T, K a B. — *) cierkev svatá
|
---|
[36] |
T. K. — 5) zpuosobovati 7. K a B. — 9) ustanovili T, K a B. — 7) zuostavili K a B. — *) Řekóv 7. K. —
|
---|
[37] |
9) naprosto7'; ne naprosto K a В. — '©) Za k, jak v 7, K a B. — !!) jenZ se 7, K a B. — 1?) trvati T. К.
|
---|
[38] |
— 3) má T. K; mělo B. — '5) odpověď B. — 15) vieme, kterak 7. — 16) Za dopuštěna jsú: neb k jednotě
|
---|
[39] |
a naučení, jak v T. K & B. — 17) by byli B. — 1%) učinil jest 7, K a B. — !9) ani'7, K à B. — ?") pocho-
|
---|
[40] |
vati nedajíce B. — ?!) jakozto T, К а B.
|
---|