Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
514 B. IX. Akta weřejná + suèmowni
neb koncilium Basilejského i slawné paměti cisařuow Římských a králuo Českých
předkuow našich milých, i tudíž mnohé zápisy rozličné a obecné a společné před-
kuow pánuow, rytifstwa i mést nyní dotéenych: i zdálo se nám najužítečnější z té
péče a milosti, kterůž máme ke wšem obywateluom již jmenowanym, pinuom, ry-
tifstwu i mëstuom, abychom jeden obecní sjezd wší zemi naSeho kralowstwi tohoto
položili, a při tom sněmu z daru pána boha wšemohúciho s jich obapolnie wuoli
a wédomim o ty ruoznice wšecky, kteréž byly wznikly jsme srownali a k místu
přiwedli, jakož toho zjednání a wýpowědi každá strana pod naší pečetí pamět má,
w kterémžto srownání najznamenitější jeden: artikul napřed položen jest; coż se
přijímání těla a krwe pána našeho Jesu Krista dotýče, lidem obyčej majícím bud
pod obojí neb pod jednú spuosobau, o kterýž artikul mnohé nepřízně a útiskowé
byli jsü, ihledíce my na zwyklost starodáwni, nic nowého zamysliti nechtic, zdá se
nám, aby o ten artikul ten zápis mezi obojí stranů byl w artikulich dolepsanych,
jakož dole psán jest těmito slowy: Kompaktata a smlůwy koncilium Basilejského, ty
w swé míře stuojte a w swé moci zuostaňte, jakž samy w sobě jsu.
My Jindřich starší, Jindřich mladší jiným jménem Hynek, knížata Minstr-
berská sc. Wok z Rozmberka oc. páni pořád, rytířstwo pořád, města pořád A. B. C.
wyznáwáme oc. Ze hledice napřed k chwále pána boha wšemohůúcího, potom k jed-
noté a pokojné swornosti králowstwi tohoto, majíce srownání mezi sebů skrze krále
JM' pána našeho milostiwého o ten artikul, kterýž mnohé časy mezi námi stál
w ruoznici, kterýž se přijímání těla a krwe pána Jesu Krista pod jednů spuosobů
neb obojí z wiry naší každého dotyce, na JKM® sme prestali, a takto se proti sobě
zachowati máme bez pohnutí i přerušení wšelikého a wymyšlených forteluow, počnůce
od datum listu tohoto za plných XXXI let pořád zběhlých a přešlých, buď z nás
kdo žiw neb mrtew, pro nižádnů wěc ani smrt kterého z nás, má rušen býti tento
zápis, ale w celosti takto zachowáno.
Item, najprwé kazdy z nás swé wiry bude a přijímání té welebné swá-
tosti moci użiwati podlé duowěření swého a swědomí.
Item, wsickni knóżi nasi, kteréžkoli nyní máme, neb potom za sebů míti
budeme na panstwich a zbožích našich dědických neb zástawných, máme k tomu
jmíti a držeti, ahy obyčeje při přijímání těla a krwe boží pod jednů spuosobů, neb
pod obojí spuosobů slušně wésti mohli a swobodně, kážíce čtení swaté a jiné spra-
wedliwé písmo swaté bez hanění, kaceřowání strany druhé i wšelijakých úštipkuow,
podáwajíc lidem obecným, jakž w těch farách zwyklost maji, tajné ani zjewné
žádného nenutic; neb byliliby při které faře kteří lidé, buď jeden neb wice,
jinak při přijímání obyčej majíce, než kněz ten má při podáwání té welebné swá-
tosti, ten přijímáním swým muoż spasení swóho hledati, kdež se jemu zdati