EN | ES |

795

795


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

514 B. IX. Akta weřejná + suèmowni

neb koncilium Basilejského i slawné paměti cisařuow Římských a králuo Českých předkuow našich milých, i tudíž mnohé zápisy rozličné a obecné a společné před- kuow pánuow, rytifstwa i mést nyní dotéenych: i zdálo se nám najužítečnější z péče a milosti, kterůž máme ke wšem obywateluom již jmenowanym, pinuom, ry- tifstwu i mëstuom, abychom jeden obecní sjezd wší zemi naSeho kralowstwi tohoto položili, a při tom sněmu z daru pána boha wšemohúciho s jich obapolnie wuoli a wédomim o ty ruoznice wšecky, kteréž byly wznikly jsme srownali a k místu přiwedli, jakož toho zjednání a wýpowědi každá strana pod naší pečetí pamět , w kterémžto srownání najznamenitější jeden: artikul napřed položen jest; coż se přijímání těla a krwe pána našeho Jesu Krista dotýče, lidem obyčej majícím bud pod obojí neb pod jednú spuosobau, o kterýž artikul mnohé nepřízně a útiskowé byli jsü, ihledíce my na zwyklost starodáwni, nic nowého zamysliti nechtic, zdá se nám, aby o ten artikul ten zápis mezi obojí stranů byl w artikulich dolepsanych, jakož dole psán jest těmito slowy: Kompaktata a smlůwy koncilium Basilejského, ty w swé míře stuojte a w swé moci zuostaňte, jakž samy w sobě jsu.

My Jindřich starší, Jindřich mladší jiným jménem Hynek, knížata Minstr- berská sc. Wok z Rozmberka oc. páni pořád, rytířstwo pořád, města pořád A. B. C. wyznáwáme oc. Ze hledice napřed k chwále pána boha wšemohůúcího, potom k jed- noté a pokojné swornosti králowstwi tohoto, majíce srownání mezi sebů skrze krále JM' pána našeho milostiwého o ten artikul, kterýž mnohé časy mezi námi stál w ruoznici, kterýž se přijímání těla a krwe pána Jesu Krista pod jednů spuosobů neb obojí z wiry naší každého dotyce, na JKM® sme prestali, a takto se proti sobě zachowati máme bez pohnutí i přerušení wšelikého a wymyšlených forteluow, počnůce od datum listu tohoto za plných XXXI let pořád zběhlých a přešlých, buď z nás kdo žiw neb mrtew, pro nižádnů wěc ani smrt kterého z nás, rušen býti tento zápis, ale w celosti takto zachowáno.

Item, najprwé kazdy z nás swé wiry bude a přijímání welebné swá- tosti moci użiwati podlé duowěření swého a swědomí.

Item, wsickni knóżi nasi, kteréžkoli nyní máme, neb potom za sebů míti budeme na panstwich a zbožích našich dědických neb zástawných, máme k tomu jmíti a držeti, ahy obyčeje při přijímání těla a krwe boží pod jednů spuosobů, neb pod obojí spuosobů slušně wésti mohli a swobodně, kážíce čtení swaté a jiné spra- wedliwé písmo swaté bez hanění, kaceřowání strany druhé i wšelijakých úštipkuow, podáwajíc lidem obecným, jakž w těch farách zwyklost maji, tajné ani zjewné žádného nenutic; neb byliliby při které faře kteří lidé, buď jeden neb wice, jinak při přijímání obyčej majíce, než kněz ten při podáwání welebné swá- tosti, ten přijímáním swým muoż spasení swóho hledati, kdež se jemu zdati


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile