EN | ES |

Facsimile Lines

795


< Page >

[1]
514 B. IX. Akta weřejná + suèmowni

[2]
neb koncilium Basilejského i slawné paměti cisařuow Římských a králuo Českých
[3]
předkuow našich milých, i tudíž mnohé zápisy rozličné a obecné a společné před-
[4]
kuow pánuow, rytifstwa i mést nyní dotéenych: i zdálo se nám najužítečnější z
[5]
péče a milosti, kterůž máme ke wšem obywateluom již jmenowanym, pinuom, ry-
[6]
tifstwu i mëstuom, abychom jeden obecní sjezd wší zemi naSeho kralowstwi tohoto
[7]
položili, a při tom sněmu z daru pána boha wšemohúciho s jich obapolnie wuoli
[8]
a wédomim o ty ruoznice wšecky, kteréž byly wznikly jsme srownali a k místu
[9]
přiwedli, jakož toho zjednání a wýpowědi každá strana pod naší pečetí pamět ,
[10]
w kterémžto srownání najznamenitější jeden: artikul napřed položen jest; coż se
[11]
přijímání těla a krwe pána našeho Jesu Krista dotýče, lidem obyčej majícím bud
[12]
pod obojí neb pod jednú spuosobau, o kterýž artikul mnohé nepřízně a útiskowé
[13]
byli jsü, ihledíce my na zwyklost starodáwni, nic nowého zamysliti nechtic, zdá se
[14]
nám, aby o ten artikul ten zápis mezi obojí stranů byl w artikulich dolepsanych,
[15]
jakož dole psán jest těmito slowy: Kompaktata a smlůwy koncilium Basilejského, ty
[16]
w swé míře stuojte a w swé moci zuostaňte, jakž samy w sobě jsu.

[17]
My Jindřich starší, Jindřich mladší jiným jménem Hynek, knížata Minstr-
[18]
berská sc. Wok z Rozmberka oc. páni pořád, rytířstwo pořád, města pořád A. B. C.
[19]
wyznáwáme oc. Ze hledice napřed k chwále pána boha wšemohůúcího, potom k jed-
[20]
noté a pokojné swornosti králowstwi tohoto, majíce srownání mezi sebů skrze krále
[21]
JM' pána našeho milostiwého o ten artikul, kterýž mnohé časy mezi námi stál
[22]
w ruoznici, kterýž se přijímání těla a krwe pána Jesu Krista pod jednů spuosobů
[23]
neb obojí z wiry naší každého dotyce, na JKM® sme prestali, a takto se proti sobě
[24]
zachowati máme bez pohnutí i přerušení wšelikého a wymyšlených forteluow, počnůce
[25]
od datum listu tohoto za plných XXXI let pořád zběhlých a přešlých, buď z nás
[26]
kdo žiw neb mrtew, pro nižádnů wěc ani smrt kterého z nás, rušen býti tento
[27]
zápis, ale w celosti takto zachowáno.

[28]
Item, najprwé kazdy z nás swé wiry bude a přijímání welebné swá-
[29]
tosti moci użiwati podlé duowěření swého a swědomí.

[30]
Item, wsickni knóżi nasi, kteréžkoli nyní máme, neb potom za sebů míti
[31]
budeme na panstwich a zbožích našich dědických neb zástawných, máme k tomu
[32]
jmíti a držeti, ahy obyčeje při přijímání těla a krwe boží pod jednů spuosobů, neb
[33]
pod obojí spuosobů slušně wésti mohli a swobodně, kážíce čtení swaté a jiné spra-
[34]
wedliwé písmo swaté bez hanění, kaceřowání strany druhé i wšelijakých úštipkuow,
[35]
podáwajíc lidem obecným, jakž w těch farách zwyklost maji, tajné ani zjewné
[36]
žádného nenutic; neb byliliby při které faře kteří lidé, buď jeden neb wice,
[37]
jinak při přijímání obyčej majíce, než kněz ten při podáwání welebné swá-
[38]
tosti, ten přijímáním swým muoż spasení swóho hledati, kdež se jemu zdati


Text viewFacsimile