[1] |
514 B. IX. Akta weřejná + suèmowni
|
---|
[2] |
neb koncilium Basilejského i slawné paměti cisařuow Římských a králuo Českých
|
---|
[3] |
předkuow našich milých, i tudíž mnohé zápisy rozličné a obecné a společné před-
|
---|
[4] |
kuow pánuow, rytifstwa i mést nyní dotéenych: i zdálo se nám najužítečnější z té
|
---|
[5] |
péče a milosti, kterůž máme ke wšem obywateluom již jmenowanym, pinuom, ry-
|
---|
[6] |
tifstwu i mëstuom, abychom jeden obecní sjezd wší zemi naSeho kralowstwi tohoto
|
---|
[7] |
položili, a při tom sněmu z daru pána boha wšemohúciho s jich obapolnie wuoli
|
---|
[8] |
a wédomim o ty ruoznice wšecky, kteréž byly wznikly jsme srownali a k místu
|
---|
[9] |
přiwedli, jakož toho zjednání a wýpowědi každá strana pod naší pečetí pamět má,
|
---|
[10] |
w kterémžto srownání najznamenitější jeden: artikul napřed položen jest; coż se
|
---|
[11] |
přijímání těla a krwe pána našeho Jesu Krista dotýče, lidem obyčej majícím bud
|
---|
[12] |
pod obojí neb pod jednú spuosobau, o kterýž artikul mnohé nepřízně a útiskowé
|
---|
[13] |
byli jsü, ihledíce my na zwyklost starodáwni, nic nowého zamysliti nechtic, zdá se
|
---|
[14] |
nám, aby o ten artikul ten zápis mezi obojí stranů byl w artikulich dolepsanych,
|
---|
[15] |
jakož dole psán jest těmito slowy: Kompaktata a smlůwy koncilium Basilejského, ty
|
---|
[16] |
w swé míře stuojte a w swé moci zuostaňte, jakž samy w sobě jsu.
|
---|
[17] |
My Jindřich starší, Jindřich mladší jiným jménem Hynek, knížata Minstr-
|
---|
[18] |
berská sc. Wok z Rozmberka oc. páni pořád, rytířstwo pořád, města pořád A. B. C.
|
---|
[19] |
wyznáwáme oc. Ze hledice napřed k chwále pána boha wšemohůúcího, potom k jed-
|
---|
[20] |
noté a pokojné swornosti králowstwi tohoto, majíce srownání mezi sebů skrze krále
|
---|
[21] |
JM' pána našeho milostiwého o ten artikul, kterýž mnohé časy mezi námi stál
|
---|
[22] |
w ruoznici, kterýž se přijímání těla a krwe pána Jesu Krista pod jednů spuosobů
|
---|
[23] |
neb obojí z wiry naší každého dotyce, na JKM® sme prestali, a takto se proti sobě
|
---|
[24] |
zachowati máme bez pohnutí i přerušení wšelikého a wymyšlených forteluow, počnůce
|
---|
[25] |
od datum listu tohoto za plných XXXI let pořád zběhlých a přešlých, buď z nás
|
---|
[26] |
kdo žiw neb mrtew, pro nižádnů wěc ani smrt kterého z nás, má rušen býti tento
|
---|
[27] |
zápis, ale w celosti takto zachowáno.
|
---|
[28] |
Item, najprwé kazdy z nás swé wiry bude a přijímání té welebné swá-
|
---|
[29] |
tosti moci użiwati podlé duowěření swého a swědomí.
|
---|
[30] |
Item, wsickni knóżi nasi, kteréžkoli nyní máme, neb potom za sebů míti
|
---|
[31] |
budeme na panstwich a zbožích našich dědických neb zástawných, máme k tomu
|
---|
[32] |
jmíti a držeti, ahy obyčeje při přijímání těla a krwe boží pod jednů spuosobů, neb
|
---|
[33] |
pod obojí spuosobů slušně wésti mohli a swobodně, kážíce čtení swaté a jiné spra-
|
---|
[34] |
wedliwé písmo swaté bez hanění, kaceřowání strany druhé i wšelijakých úštipkuow,
|
---|
[35] |
podáwajíc lidem obecným, jakž w těch farách zwyklost maji, tajné ani zjewné
|
---|
[36] |
žádného nenutic; neb byliliby při které faře kteří lidé, buď jeden neb wice,
|
---|
[37] |
jinak při přijímání obyčej majíce, než kněz ten má při podáwání té welebné swá-
|
---|
[38] |
tosti, ten přijímáním swým muoż spasení swóho hledati, kdež se jemu zdati
|
---|