795
795
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
504 B. IX. Akta weřejná i sněmowní
státi a zapisuow swych položiti zanetbal před JM“ tu na ten čas, aneboli nálezu
a rozsudku JM“ přijíti a dosti tomu učiniti nechtěl: tehdy JM“ knieZata, páni i rytier-
stwo wedle JM“ maji proti takowému powstati, a k tomu jej připrawiti, aby se
nálezu JM“ dosti stalo, a žádnému aby swá wuole trpěna nebyla.
Item, kdyžby král JM* raddy swé k sněmu obecnému neb kohožkoli spo-
lečně nebo zwláštně pro kteréžkoli potřeby obeslati ráčil: ti anebo ten każdy aby
bezewšech omluw na ‘ten den, k kterémuž sč obsílá, přijel, a toho jináč nikoli aby
neučinil. Neb jest to welmi neslušné, aby pro dwa neb pro tři obecné dobré
mělo se rušiti, a jiní čekajíce se tráwiti a škody bráti.
Poprawce w kraji Kürimském: pan Jaroslaw Šternberk; pan kancléř; pan
Hanuš z Wartenberka na Klášteře; pan Čeněk prokurátor purkrabie Wysehradsky ;
pán Mikuláš Trčka z Wlašimě.
25.
Zápis úmluwy učiněné na zachowání pokoje mezi stranami pod oboji a pod jednau
w Čechách.
W Praze 1481, 31 Jul. (z rkp. Talmb. 301 b).
We jméno swaté a nerozdilné trojice Amen. Jakož z dopuštění božího byla
jest ruoznice a nesnáze mezi stranami obojimi, pod jednü spuosobü i pod obojima
tělo a krew boží přijímajícími, kterüzto ruoznici znajíce páni JM', pani rytiistwo
i mésta, Ze jest Skoda králi pánu nasemu milostiwému JM" itéto wii koruné, wzali
jst pčed se s boží pomocí, aby mohlo k srownäni pfijiti A takto jest z daru
pana boha wsemohiuciho mezi nimi srownano.
Item, najprwć ktefiżkoli páni neb zemané i města mají kostely pod sebu,
ježto jsů při nich kněží byli rozdáwajíce tělo a krew boží pod obojí spuosobů,
a to pod pány dědičnými aneb práwem držícími těch kosteluow, a jsů ti kněží
od těch kosteluow za krále JM" pána našeho najmilostiwějšího a od far wyhnäni
neb wytisténi: tu zase k tém kosteluom a farám maji uwedeni byti, aby ten každý
pán podací toho faráře anebo jiného kněze řádného, kterýžby se jemu libil, a jež-
toby pohodlí křesťanské činil té obci podlé zwyklosti té obce, kteříž přijímají tělo
a krew boží pod obojí spuosobů. A jestližeby na toho kterého kněze powóst zla
wzešla a od jiných kněží a mistruow aneb od. kohozkoliwèk bylo naň žalowáno
panu jeho podacimu, tehdy ten každý má toho kněze a faráře postawiti před krá-
lem JM“, a JM“ príjma k sobě z pánuow i z rytiefstwa obojí strany w rowném
počtu, ráčí tu wéc wyslyseti a w tom se miti sprawedliwé. Jestliżeby nań byl
shledàn takowy nerád, má jmiti moc JM'K* jej trestati käzati aneb tomu pánu
podacimu rozkäzati Чт knězem odtud preé hnuüti, a na to. místo jiného kněze
řádného rozdáwajícího týmž obyčejem tu zjednati a podati. A týmž obyčejem také
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile