EN | ES |

Facsimile Lines

795


< Page >

[1]
504 B. IX. Akta weřejná i sněmowní

[2]
státi a zapisuow swych položiti zanetbal před JM tu na ten čas, aneboli nálezu
[3]
a rozsudku JM přijíti a dosti tomu učiniti nechtěl: tehdy JM knieZata, páni i rytier-
[4]
stwo wedle JM maji proti takowému powstati, a k tomu jej připrawiti, aby se
[5]
nálezu JM dosti stalo, a žádnému aby swá wuole trpěna nebyla.

[6]
Item, kdyžby král JM* raddy swé k sněmu obecnému neb kohožkoli spo-
[7]
lečně nebo zwláštně pro kteréžkoli potřeby obeslati ráčil: ti anebo ten każdy aby
[8]
bezewšech omluw na ten den, k kterémuž obsílá, přijel, a toho jináč nikoli aby
[9]
neučinil. Neb jest to welmi neslušné, aby pro dwa neb pro tři obecné dobré
[10]
mělo se rušiti, a jiní čekajíce se tráwiti a škody bráti.

[11]
Poprawce w kraji Kürimském: pan Jaroslaw Šternberk; pan kancléř; pan
[12]
Hanuš z Wartenberka na Klášteře; pan Čeněk prokurátor purkrabie Wysehradsky ;
[13]
pán Mikuláš Trčka z Wlašimě.

[14]
25.
[15]
Zápis úmluwy učiněné na zachowání pokoje mezi stranami pod oboji a pod jednau
[16]
w Čechách.
[17]
W Praze 1481, 31 Jul. (z rkp. Talmb. 301 b).

[18]
We jméno swaté a nerozdilné trojice Amen. Jakož z dopuštění božího byla
[19]
jest ruoznice a nesnáze mezi stranami obojimi, pod jednü spuosobü i pod obojima
[20]
tělo a krew boží přijímajícími, kterüzto ruoznici znajíce páni JM', pani rytiistwo
[21]
i mésta, Ze jest Skoda králi pánu nasemu milostiwému JM" itéto wii koruné, wzali
[22]
jst pčed se s boží pomocí, aby mohlo k srownäni pfijiti A takto jest z daru
[23]
pana boha wsemohiuciho mezi nimi srownano.

[24]
Item, najprwć ktefiżkoli páni neb zemané i města mají kostely pod sebu,
[25]
ježto jsů při nich kněží byli rozdáwajíce tělo a krew boží pod obojí spuosobů,
[26]
a to pod pány dědičnými aneb práwem držícími těch kosteluow, a jsů ti kněží
[27]
od těch kosteluow za krále JM" pána našeho najmilostiwějšího a od far wyhnäni
[28]
neb wytisténi: tu zase k tém kosteluom a farám maji uwedeni byti, aby ten každý
[29]
pán podací toho faráře anebo jiného kněze řádného, kterýžby se jemu libil, a jež-
[30]
toby pohodlí křesťanské činil obci podlé zwyklosti obce, kteříž přijímají tělo
[31]
a krew boží pod obojí spuosobů. A jestližeby na toho kterého kněze powóst zla
[32]
wzešla a od jiných kněží a mistruow aneb od. kohozkoliwèk bylo naň žalowáno
[33]
panu jeho podacimu, tehdy ten každý toho kněze a faráře postawiti před krá-
[34]
lem JM, a JM príjma k sobě z pánuow i z rytiefstwa obojí strany w rowném
[35]
počtu, ráčí tu wéc wyslyseti a w tom se miti sprawedliwé. Jestliżeby nań byl
[36]
shledàn takowy nerád, jmiti moc JM'K* jej trestati käzati aneb tomu pánu
[37]
podacimu rozkäzati Чт knězem odtud preé hnuüti, a na to. místo jiného kněze
[38]
řádného rozdáwajícího týmž obyčejem tu zjednati a podati. A týmž obyčejem také


Text viewFacsimile