Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
B. IV. Szimowni wici Ceskć r. 1449. 219
Menbartowi swěřeno, najwiec se dotýče, žádali sme, aby takowé weliké wéci sné-
mem obecným nepokůtně byly jednány; i také což jest na nażi Gest neprawè sa-
ženo, jakož nás mazali i jestè newinnë maët, chlèli sme zřetedlně z toho práwi
býti, jakožto newinni, tu kdeż najwiec dobrych lidi bywa. Nikoli nemohlo nás to
potkati. NebrZ jakož oni rozpisují, že chtěli na: dobrých lidech prestati, tak aby
we čtyrech neděléch stal se konec, i tuť práwi nezuostanů: neb sine my i toho
podawali, netoliko we étyrech nedéléch, ale by to mohlo byti w témdni, Zebychom
rádi to widěli. Ale oni toho podawse, potom to zawrhli, kdyz rekl pan z Rosim-
berka, ze tepruw pan Oldiich ze Hradce, poradé se s prátely, we étyrech nedéléch
na to chce odpowéd dáti; a té odpowedi jest i w tom éasu nedal. Tot panem
Zbyňkem Zajiecem, panem Janem Smirickym i jinymi dobrymi lidmi, kteriZ sü pri
tom prawÿmi prostredky byli, dowedeno w prawdé byti muoZ. Mili piietelé! ро-
wate toho, naselit jest rownéjsie a konećnójsie podawanie, čili oni: nekonečného
podäwajic, swû winu na nés uwesti chtie. A muoëte rozumèti, Ze ty wèci netoliko
nam i wám, ale i wsemu tomuto kralowstwi najpotiebnejsie, strannymi sněmy,
kteréž pan z Rosemberka pokládá, nemohů tak spěšně k konci dobrému, jehož jest
této zemi weliké potrebie, priwedeny byti, ale snémem obecnym, proto Ze wiech
dotÿèie, aby napřed obecné a potom stranné wěci jednány byly a rownany. Oni
pak rozumèjice, Zeby na snému obecném práwi nezuostali, jakoZby jim tu bylo
mluweno, co zlého a přicliš škodného w této zemi jimi šlo i ještě jde, tak Żeby
se móli zać stydeu, libi se jim lépe o zemské weci potutelné smlüwati, je2to mné
i prátelóm mým nenie príslušné zemských wčcí prosuzowali. A ted opét kriwü
řeč w Strakonicích sobě složili, žeby pan Menhart otráwen byl. Jiit sem wim
prwé psal, žeť mi kiiwdu na tom weliků čínie, ježto to buoh wie i dobří lidé
wědie. Take jakož pan z Rosimberka wám i jiným rozpisuje, žeby se rád k obec-
nému dobrému a k upokojení země této přičinil: ale skutečná příčina jeho opak
okazuje. Jakoż se jest to tak na snèmu w Pelhtimowè oëité shledalo, Ze poklädaw
se za prostředek, wšemi obyčeji rušil to, k čemuž sú se ti dobří lidé, o nichzt
sem wam prwé psal, jsúce prawým prostředkem, slušně primlüwali. Teď pak nynie
Beneda ze Šťahlaw i někteří z Kolína prawili před dobrými lidmi, že pan z Rosem-
berka a p. Oldrich Hradecky psali jim nejednii, aby w těchto krajích pálili; a že
oni páléce, jestè ménè Ginie, nezli jest jim rozkázáno. PorozuméjteZ tomu, tako-
wymli ponukowánim ku pálení mají obecné dobré a upokojenie w tělo zemi při-
westi. Diwnéby bylo, by takowého jich staránie o obecné dobré pánu bohu se
nezZelilo! Protoż znamenajice jich uekoneéné taidinky, a má a prátel mych spra-
wedliwa podáwánie, werimt wàm w celosti, jakožto dobrým lidem, milujícím obecné
dobré tohoto králowstwie, že tém potwornym jich psaním wetiti nebudete, ani se
kterak nawesti date, w takowych bezprawich, jimiż oni zisków swych hlediece,
А. С. И. 32