EN | ES |

792

792


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

A. V. Dopisy Táborské od r. 1442. 377

a prwotnie cierkwe swate sn&mowe, a doktoruow (sic) práwě w témž zákoně se zakládajících (sic). A jestliżeby od koho tiem südci naučení byli, Zeby w čem scestni byli proti wieře obecné a apoštolské, nebo proti řáduom, jakož se před- kládá, duowodným, hotowi jsů poslušní býti prawdy a zuostati s ni, wédüce ze prawda nadewšecko přemáhá. Nesmějí wšak nadepsaní kněžie jistiti, by nadepsané swátosti byly tak owšem z nůze potřebné, by nikdy bez přijímánie takowých wi- domých znamení nebylo spasenie; toto wyznawaji, Ze ty swátosti, jakoż se předkládá, přijatě, jsů užitečná a spasitedlná lékařstwie duši. O to také nade- psani knézie stojie wedle daru jim od boha puojčeného, kterakby zkaženo bylo lakomstwie, swatokupectwie knézské, pri podáwáni téch swátosti běžície, a ne- zfiezenć piieliś ważenie lidskych pri tom ustaweni; nepotupujíce niZádnym oby- éejem pti které z téch swátosti Kristowa ustawenie.

K druhému nadepsani knèzie odpowiedajice, diwie se, proó tento rozum, napsaný w kompaktátiech, těm nynějším wěcem příslušející, nebyl jest wážen od těch, ktož posly k obci Táborské poslali: jestližeby někteří při službách božích nepřijali ihned řáduow, kteříž se obecné zachowáwaji, aby na překážku proto ne- bylo pokoje ani jednoty, ani řečeno býti mohlo, żeby takowi nebyli z králowstwie neboli z markrabstwie. od sl. pam. od C**M", pana naseho milostiwého, nad tento nadepsaný rozum w zápisu jím o těchto wěcech učiněném takto se píše: že nadepsaní kněžie i s obcí Hradištsků od zákona božieho a od řáduow, kte- rýchžto do času tohoto při službách božích požíwali, mocí tištění býti nemají od nadepsaného Ciesaře ani od jeho budůcích , ani jiným od toho, cožby wedle nadepsaného südce drZeli, jich moci ptepustiti tisknüti nemaji. A wšak aby jim wšetečnost nebyla připsána, jakož byli, tak i jesté hotowi jsü, w kterychkoli wécech wznikljch, jezto se wiery nebo řáduow od lidi nalezených dotýčí, stati usüzeni südce nadepsaného. Dále, kdyžby předešlo řádné zříiezenie w tomto krá- lowstwi, a zwláště u wěcech duchownich, což se dotýče poslušenstwie, kteréby prelátu swrchniemu jmělo býti wzdáwáno, z nadepsaného südce usizenie, posledni býti nemienime; jakoż jest mohlo zjewné poznáno byti z listu jimi pred sim od Hory Kutny poslaného, toho času, když jest byl jeden sném knézsky tu pred M. Janem z Rokycan arcibiskupem zwoleným složen. Nad to nemá pominuto býti, ale w pamět lidsků wloženo, kterak kompaktata se nedržie Čechuom a Morawanuom, k kterÿmZ nadepsani knèzie Täborsti se od nich pontkaji, ale rušie se; a kdež we dwü stü nebo wiece městech král. Českého a markr. Morawského prawdy božské wedeny byly, již jsů opowrženy. A w těch městech prawd k zachowá- wáni nižádný téměř nechwátá, ani koho k tomu pudi: ale k zachowáwání oby- čejiew lidskych, jakoZ se widi neduowodnych, zjewné swuoj zrak obracuji, nás i jiné chtiece k nim pripuditi a tisknüti, Kdyz tehdy zachowáni budü jim zápisowé

48 *


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile