354
354
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
932
a musil umříti“, a dodává: „tak také i jiní, ač nevinní, i hanbu i smrt
časem trpívají, jako se i tomu sedlákovi, o kterém budu psáti, stalo.“
(112). Vypravaje pak hrůzný příběh ojistém sedlákovi ve
Wolburgu, který ovdověv živil se žebrotou; jednoho dne přepadli jej
dva neznámí muži a zavraždili jej myslíce, že má peníze. Když nic
nenalezli, oběsili ho, aby se zdálo, že skončil sebevraždou. Sedlák byl
pak pohřben pod šibenicí jako sebevrah. Ale Bůh prý ukázal jeho svatost
zázraky, které se dály na místě, kde byl pohřben. Když se to roz-
neslo, hnulo se prý ve vrazích svědomí, a přiznali se. Tělo sedlákovo
bylo pak přeneseno se slávou na podnět biskupa Řezenského do Wol-
burgu, kdež bylo pohřbeno v kostele špitálském. (I 12—14). Šteyer uvádí
pol čarou pramen svého vypravování: Pexenfelder Conc. Hist. 23.
(I 14). Příkladů podobnýchjest vpostilleSteyerové
veliké množství.
Podáme některé doklady smýšlení Steyerova, jak se jeví
v Postille.
Steyer horlivě hájí církve katolické. Tato prý tím zvláště se
liší od církví nekatolických, že má jednotu ve článcích víry.
„A ta jednota v článcích víry a v spojení audů s hlavau církve, to
jest všech Katolických s Papežem Římským, skrze poslušenství jemu
jakožto Náměstku Kristovu prokazované, činí silnau církev: které
jednoty Nekatoličtí mezi sebau nemají jsauce sobě v článcích víry
velmi odporní.“ (II 265—266). Vyzývá k stálosti u víře kato-
lické: „Nesluší, abyšte měli od své starobylé víry a od pobožnosti
křesťanské katolické odstaupiti, kteráž jest tak mnohými a nezčísl-
nými znameními již dávno od Krista, od Apoštolů a mučedlníků
ztvrzená; aniž to čiňte, abyšte se měli k těm nachýliti, kteříž se o to
pokaušejí, aby vás nevím jaké nové víře naučili, kteříž ještě ani nej-
menšího znameníčka neukázali, kterýmž by svau novau zmotanau víru
neb raději pověru mohli potvnditi.“ (I 11). Příčinou všech bludů,
sektakacířství bylo odloučení odspolečnosti církevní.
(IT 21). Kazatel napomíná často lid, aby se varoval kacířů, t. j. ne-
katolíků. Vše, „cokoli učí kacíři alidé bludní, jest v po-
dezfeuíz strany falše a bludu; neb takoví obyčejně slovo Boží
falšují, neprávě vykládají.“ (I 380). Kacíři jsou „falešní proroci,
kteříž provokují neb zvěstují z srdce svého lež...“ (I 397—398).
„Jest pak kacířstvo jedno z největších, nejhorších a nejškodlivějších
hříchův, protože vyvracuje pravau víru... Od toho nebezpečenství
kdo se chce vysvoboditi, ať předně jejich podvodných řečí
neposlauchá: nebo jako morové nakažení, tak kacířství jest príliš
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile