EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

932

a musil umříti, a dodává: tak také i jiní, nevinní, i hanbu i smrt časem trpívají, jako se i tomu sedlákovi, o kterém budu psáti, stalo. (112). Vypravaje pak hrůzný příběh ojistém sedlákovi ve Wolburgu, který ovdověv živil se žebrotou; jednoho dne přepadli jej dva neznámí muži a zavraždili jej myslíce, že peníze. Když nic nenalezli, oběsili ho, aby se zdálo, že skončil sebevraždou. Sedlák byl pak pohřben pod šibenicí jako sebevrah. Ale Bůh prý ukázal jeho svatost zázraky, které se dály na místě, kde byl pohřben. Když se to roz- neslo, hnulo se prý ve vrazích svědomí, a přiznali se. Tělo sedlákovo bylo pak přeneseno se slávou na podnět biskupa Řezenského do Wol- burgu, kdež bylo pohřbeno v kostele špitálském. (I 12—14). Šteyer uvádí pol čarou pramen svého vypravování: Pexenfelder Conc. Hist. 23. (I 14). Příkladů podobnýchjest vpostilleSteyerové veliké množství.

Podáme některé doklady smýšlení Steyerova, jak se jeví v Postille.

Steyer horlivě hájí církve katolické. Tato prý tím zvláště se liší od církví nekatolických, že jednotu ve článcích víry. A ta jednota v článcích víry a v spojení audů s hlavau církve, to jest všech Katolických s Papežem Římským, skrze poslušenství jemu jakožto Náměstku Kristovu prokazované, činí silnau církev: které jednoty Nekatoličtí mezi sebau nemají jsauce sobě v článcích víry velmi odporní. (II 265—266). Vyzývá k stálosti u víře kato- lické: Nesluší, abyšte měli od své starobylé víry a od pobožnosti křesťanské katolické odstaupiti, kteráž jest tak mnohými a nezčísl- nými znameními již dávno od Krista, od Apoštolů a mučedlníků ztvrzená; aniž to čiňte, abyšte se měli k těm nachýliti, kteříž se o to pokaušejí, aby vás nevím jaké nové víře naučili, kteříž ještě ani nej- menšího znameníčka neukázali, kterýmž by svau novau zmotanau víru neb raději pověru mohli potvnditi. (I 11). Příčinou všech bludů, sektakacířství bylo odloučení odspolečnosti církevní. (IT 21). Kazatel napomíná často lid, aby se varoval kacířů, t. j. ne- katolíků. Vše, cokoli učí kacíři alidé bludní, jest v po- dezfeuíz strany falše a bludu; neb takoví obyčejně slovo Boží falšují, neprávě vykládají. (I 380). Kacíři jsou falešní proroci, kteříž provokují neb zvěstují z srdce svého lež... (I 397—398). Jest pak kacířstvo jedno z největších, nejhorších a nejškodlivějších hříchův, protože vyvracuje pravau víru... Od toho nebezpečenství kdo se chce vysvoboditi, předně jejich podvodných řečí neposlauchá: nebo jako morové nakažení, tak kacířství jest príliš


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile