[1] |
|
---|
[2] |
a musil umříti“, a dodává: „tak také i jiní, ač nevinní, i hanbu i smrt
|
---|
[3] |
časem trpívají, jako se i tomu sedlákovi, o kterém budu psáti, stalo.“
|
---|
[4] |
(112). Vypravaje pak hrůzný příběh ojistém sedlákovi ve
|
---|
[5] |
Wolburgu, který ovdověv živil se žebrotou; jednoho dne přepadli jej
|
---|
[6] |
dva neznámí muži a zavraždili jej myslíce, že má peníze. Když nic
|
---|
[7] |
nenalezli, oběsili ho, aby se zdálo, že skončil sebevraždou. Sedlák byl
|
---|
[8] |
pak pohřben pod šibenicí jako sebevrah. Ale Bůh prý ukázal jeho svatost
|
---|
[9] |
zázraky, které se dály na místě, kde byl pohřben. Když se to roz-
|
---|
[10] |
neslo, hnulo se prý ve vrazích svědomí, a přiznali se. Tělo sedlákovo
|
---|
[11] |
bylo pak přeneseno se slávou na podnět biskupa Řezenského do Wol-
|
---|
[12] |
burgu, kdež bylo pohřbeno v kostele špitálském. (I 12—14). Šteyer uvádí
|
---|
[13] |
pol čarou pramen svého vypravování: Pexenfelder Conc. Hist. 23.
|
---|
[14] |
(I 14). Příkladů podobnýchjest vpostilleSteyerové
|
---|
[15] |
|
---|
[16] |
Podáme některé doklady smýšlení Steyerova, jak se jeví
|
---|
[17] |
|
---|
[18] |
Steyer horlivě hájí církve katolické. Tato prý tím zvláště se
|
---|
[19] |
liší od církví nekatolických, že má jednotu ve článcích víry.
|
---|
[20] |
„A ta jednota v článcích víry a v spojení audů s hlavau církve, to
|
---|
[21] |
jest všech Katolických s Papežem Římským, skrze poslušenství jemu
|
---|
[22] |
jakožto Náměstku Kristovu prokazované, činí silnau církev: které
|
---|
[23] |
jednoty Nekatoličtí mezi sebau nemají jsauce sobě v článcích víry
|
---|
[24] |
velmi odporní.“ (II 265—266). Vyzývá k stálosti u víře kato-
|
---|
[25] |
lické: „Nesluší, abyšte měli od své starobylé víry a od pobožnosti
|
---|
[26] |
křesťanské katolické odstaupiti, kteráž jest tak mnohými a nezčísl-
|
---|
[27] |
nými znameními již dávno od Krista, od Apoštolů a mučedlníků
|
---|
[28] |
ztvrzená; aniž to čiňte, abyšte se měli k těm nachýliti, kteříž se o to
|
---|
[29] |
pokaušejí, aby vás nevím jaké nové víře naučili, kteříž ještě ani nej-
|
---|
[30] |
menšího znameníčka neukázali, kterýmž by svau novau zmotanau víru
|
---|
[31] |
neb raději pověru mohli potvnditi.“ (I 11). Příčinou všech bludů,
|
---|
[32] |
sektakacířství bylo odloučení odspolečnosti církevní.
|
---|
[33] |
(IT 21). Kazatel napomíná často lid, aby se varoval kacířů, t. j. ne-
|
---|
[34] |
katolíků. Vše, „cokoli učí kacíři alidé bludní, jest v po-
|
---|
[35] |
dezfeuíz strany falše a bludu; neb takoví obyčejně slovo Boží
|
---|
[36] |
falšují, neprávě vykládají.“ (I 380). Kacíři jsou „falešní proroci,
|
---|
[37] |
kteříž provokují neb zvěstují z srdce svého lež...“ (I 397—398).
|
---|
[38] |
„Jest pak kacířstvo jedno z největších, nejhorších a nejškodlivějších
|
---|
[39] |
hříchův, protože vyvracuje pravau víru... Od toho nebezpečenství
|
---|
[40] |
kdo se chce vysvoboditi, ať předně jejich podvodných řečí
|
---|
[41] |
neposlauchá: nebo jako morové nakažení, tak kacířství jest príliš
|
---|