EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
932

[2]
a musil umříti, a dodává: tak také i jiní, nevinní, i hanbu i smrt
[3]
časem trpívají, jako se i tomu sedlákovi, o kterém budu psáti, stalo.
[4]
(112). Vypravaje pak hrůzný příběh ojistém sedlákovi ve
[5]
Wolburgu, který ovdověv živil se žebrotou; jednoho dne přepadli jej
[6]
dva neznámí muži a zavraždili jej myslíce, že peníze. Když nic
[7]
nenalezli, oběsili ho, aby se zdálo, že skončil sebevraždou. Sedlák byl
[8]
pak pohřben pod šibenicí jako sebevrah. Ale Bůh prý ukázal jeho svatost
[9]
zázraky, které se dály na místě, kde byl pohřben. Když se to roz-
[10]
neslo, hnulo se prý ve vrazích svědomí, a přiznali se. Tělo sedlákovo
[11]
bylo pak přeneseno se slávou na podnět biskupa Řezenského do Wol-
[12]
burgu, kdež bylo pohřbeno v kostele špitálském. (I 12—14). Šteyer uvádí
[13]
pol čarou pramen svého vypravování: Pexenfelder Conc. Hist. 23.
[14]
(I 14). Příkladů podobnýchjest vpostilleSteyerové
[15]
veliké množství.

[16]
Podáme některé doklady smýšlení Steyerova, jak se jeví
[17]
v Postille.

[18]
Steyer horlivě hájí církve katolické. Tato prý tím zvláště se
[19]
liší od církví nekatolických, že jednotu ve článcích víry.
[20]
A ta jednota v článcích víry a v spojení audů s hlavau církve, to
[21]
jest všech Katolických s Papežem Římským, skrze poslušenství jemu
[22]
jakožto Náměstku Kristovu prokazované, činí silnau církev: které
[23]
jednoty Nekatoličtí mezi sebau nemají jsauce sobě v článcích víry
[24]
velmi odporní. (II 265—266). Vyzývá k stálosti u víře kato-
[25]
lické: Nesluší, abyšte měli od své starobylé víry a od pobožnosti
[26]
křesťanské katolické odstaupiti, kteráž jest tak mnohými a nezčísl-
[27]
nými znameními již dávno od Krista, od Apoštolů a mučedlníků
[28]
ztvrzená; aniž to čiňte, abyšte se měli k těm nachýliti, kteříž se o to
[29]
pokaušejí, aby vás nevím jaké nové víře naučili, kteříž ještě ani nej-
[30]
menšího znameníčka neukázali, kterýmž by svau novau zmotanau víru
[31]
neb raději pověru mohli potvnditi. (I 11). Příčinou všech bludů,
[32]
sektakacířství bylo odloučení odspolečnosti církevní.
[33]
(IT 21). Kazatel napomíná často lid, aby se varoval kacířů, t. j. ne-
[34]
katolíků. Vše, cokoli učí kacíři alidé bludní, jest v po-
[35]
dezfeuíz strany falše a bludu; neb takoví obyčejně slovo Boží
[36]
falšují, neprávě vykládají. (I 380). Kacíři jsou falešní proroci,
[37]
kteříž provokují neb zvěstují z srdce svého lež... (I 397—398).
[38]
Jest pak kacířstvo jedno z největších, nejhorších a nejškodlivějších
[39]
hříchův, protože vyvracuje pravau víru... Od toho nebezpečenství
[40]
kdo se chce vysvoboditi, předně jejich podvodných řečí
[41]
neposlauchá: nebo jako morové nakažení, tak kacířství jest príliš


Text viewFacsimile